1 ”Ja Sardeen seurakunnan enkelille kirjoita: ’Näin sanoo hän, jolla on ne Jumalan seitsemän henkeä ja ne seitsemän tähteä: Minä tiedän sinun tekosi: sinulla on se nimi, että elät, mutta sinä olet kuollut.
2 Heräjä valvomaan ja vahvista jäljellejääneitä, niitä, jotka ovat olleet kuolemaisillaan; sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi Jumalani edessä.
3 Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut, ja ota siitä vaari ja tee parannus. Jos et valvo, niin minä tulen kuin varas, etkä sinä tiedä, millä hetkellä minä sinun päällesi tulen.
4 Kuitenkin on sinulla Sardeessa muutamia harvoja nimiä, jotka eivät ole tahranneet vaatteitaan, ja he saavat käyskennellä minun kanssani valkeissa vaatteissa, sillä he ovat siihen arvolliset.
5 Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä.
6 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.’ (Ilm. 3, KR 1938)

 

Sardeen seurakuntajakso sai alkunsa Pyhäinpäivän aattona 31.10.1517, jolloin nuori Wittenbergin yliopiston teologian professori Martti Luther naulasi 95 teesiään Wittenbergin kirkon oveen. Teesit oli suunnattu Rooman kirkon aneiden myyntiä vastaan. Siitä alkanut kristikunnan opillinen uudistuminen, eli uskonpuhdistus, johti kansankielisen Raamatun räjähdysmäiseen leviämiseen ja yhteiskunnallisiin muutoksiin ympäri maailmaa ja myös Suomessa. Lutherin pääviesti oli, että ihminen pelastuu tekojen sijaan yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden.

Kuitenkin tulemuksensa edellä Herran viesti Sardeen seurakunnalle on että; ”Sinulla on se nimi, että elät, mutta sinä olet kuollut.” Näistä Jeesuksen sanoista on otettu käyttöön sana ”nimikristitty”. Sillä tarkoitetaan henkilöä, joka on kristillisen kirkon jäsen, mutta ei elä Jeesuksen yhteydessä ja on siksi hengellisesti kuollut. Liberaaliteologia on vienyt luterilaisesssa kirkossa ihmisiltä uskon Raamattuun Jumalan sanana ja tyhjentänyt kirkot sekä kääntänyt niiden jäsenmäärät jyrkkään laskuun. Lain ja evankeliumin saarnan tilalle on tullut etiikan ja evankeliumin saarna. Rakkaudesta on tehty ”epäjumala” ja tämä on saanut tuhon voimat liikkeelle. Jumalan sanan opettamisen sijaan painotetaan diakoniaa ja lähetystyön tilalle on tullut humanitaarisen avun antaminen. Papeista enää vain 40% pitää jumalanpalvelusta tärkeänä.

Sardeessa oli kuitenkin muutamia harvoja, jotka eivät ole tahranneet vaatteitaan, ts. he elävät Kristuksen yhteydessä jatkuvassa syntien anteeksisaamisessa ja omistavat siten Kristuksen tahrattoman vanhurskauden.

”Sinulla on se nimi että elät” viittaa suoraan Lutherin vanhurskauttamisoppiin, mikä oli hänen teologiansa ydin uskonpuhdistuksessa. Lutherille tärkeä löytö oli erityisesti Room. 1:17; ”Vanhurskas elää uskosta”. Siitä nimi ”sinä elät”. Nyt tämä oli kuitenkin Jumalan sanasta luopumisen tähden menetetty ja elämä on vaihtunut kuolemaksi. Siksi Herra kehoittaa Sardeeta heräämään ja valvomaan tilaansa.

Jeesus kehoittaa Sardeen seurakuntaa muistamaan aikaa, jolloin he ottivat pelastussanoman vastaan, katsomaan tarkasti mitä he ovat uskonpuhdistuksessa alunperin saaneet ja mitä Raamattu sanoo ja tekemään parannus syntielämästään. Niille, jotka siihen suostuvat puetaan ylle valkeat vaatteet, eli Kristuksen tahraton lahjavanhurskaus eikä heidän nimiään tulla pyyhkimään pois elämän kirjasta. Perimmältään kyse on siis palaamisesta siihen alkuperäiseen uskoon, minkä Sardee oli uskonpuhdistuksessa saanut.

Niille, jotka Sardeessa eivät kuitenkaan herää valvomaan Herran kehoituksesta huolimatta, Jeesus sanoo tulonsa olevan yllätys. Heille hän sanoo tulevansa ikäänkuin varkaana, äkisti ja yllättäen, ja he jäävät hengelliseen pimeyteensä ja menevät kadotukseen. Sen sijaan valvomaan heränneitä Jeesuksen tulo ei yllätä, vaan he saavat elää Jeesuksen yhteydessä puettuina valkeisiin vaatteisiin, eli symbolisesti hänen lahjavanhurskauteensa.

Nimi ”Sardee” merkitsee joko ”ilon ruhtinasta” tai ”jäljelle jäänyttä”. Edellinen kuvaa Lutheria uskonpuhdistuksen alkuunpanijana ja jälkimmäisen merkitys kuvaa meidän ajassamme uskosta ja Jumalan sanasta luopunutta luterilaista kirkkoa.

Kristuksen tulemus on lähellä.

  1. Tälläkin uutissivustolla otsikoidaan, että kirkon tulee taistella jäsenkatoa vastaan.

    Tälläkö tavoin kirkko taistelee jäsenkatoa vastaan: erottamalla Raamattuun ja tunnustukseen pitäytyviä pappeja?

    Tätä uutista lukiessa mieleeni nousee seuraava Raamatun jae: Matteus 23:24 ”Te sokeat taluttajat, jotka siivilöitte hyttysen, mutta nielette kamelin!”

    Tartutaan järjestysseikkoihin, mutta unohdetaan Oikeus, Laupeus ja Uskollisuus.
    Toivottavasti tuomiokapituleissa ei olla sokeita.

    • Hyttysen kuurnintaa jäsenkadossa on kymmenkunnan eriuskolaisen arvosteleminen kirkon vastaisesta toiminnasta. Kannattaisi keskittyä ihan oikeasti evankeliumin ilosanomaan, joka on tarkoitettu ihan kaikille ihmisille, eikä muutamien harhailevien erottamiseen. Erotkoot itse jos ei kirkon opetus miellytä. Osa on jo tehnytkin niin.

    • Miksi minun pitää erota kirkosta, jota rakastan. Tosin olen jo viimeisen virkatoimitukseni papinvirassa tehnyt ja jään eläkkeelle siitä. Mutta ei se tarkoita, että eroaisin Länsi-Porin seurakunnasta, johon kuulun. Jos seurakunta erottaa minut jäsenyydestään, tyydyn siihen. Ihmettelisin vain, miksi? Jos tuomiokapituli erottaa minut pappisvirasta, tyydyn siihenkin. Siinäkin ihmetteleisin vain miksi. Kannatan lämpimästi naispappeutta ja kaikkia kirkolliskokouksen tekemiä päätöksiä. Kannatatko sinä Juha Heinilä niitä?

    • Juha Heinilä, miksi ne paimenet ovat miehiä. Ei ainakaan Raamatusta sellaista oppia ole ammennettavista. Onko tuo vain mielipiteesi monien muiden joukosta vai oletko saanut jonkin erityisen viestin asiasta.

    • Kyllä sekä 1 Kor että 1 Tim puhuvat siitä, että seurakunnan kaitsijan virka on miehen virka. Ja Jeesus asetti 12 apostolia, jotka olivat miehiä, vaikka Jeesuksen lähipiiriin kuului paljon naisiakin.

    • Kun Jeesus asetti 12 apostolia, ei pappisvirkaa vielä ollut olemassakaan paitsi juutalaisilla temppelipapisto, joka hävisi kuvioista temppelin tultua hävitetyksi roomalaisten toimesta 70 jKr. Apostolit eivät olleet pappeja. Kristillisen pappeuden esikuva ei ole Aaronin pappeus, vaan ns. Melkidedekin pappeus. 1 Moos. 14:18 mukaan Salemin kuningas Melkisedek toi Abramille leipää ja viiniä. Kristillinen pappisvirka muotoutui vähitellen varhaiskristillisessä kirkossa. Nykyinen virkapappeus on melko kaukana Jeesuksen ajasta syntynyt.

  2. Oletteko lukenneet piispa Seppo Häkkisen paimenkirjeen ”Rohkeasti luterilainen”? Jos ette niin suosittelen. Siitä lainaus (s. 57).

    ”Kirkkona emme ole kyenneet hoitamaan virkakysymystä tyydyttävällä tavalla. Pappisvirka on kirkossamme avattu naisille jo yli neljännesvuosisata sitten, mutta asia hiertää yhä. Ongelma ei ratkea kieltämällä eikä kurinpitotoimin. Kirkossa on oltava tilaa virkakysysymyksessä eri tavalla ajatteleville. Uskon, että yhteisellä tahdolla olisi löydettävissä kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Siksi olisi käynnistettävä tätä koskeva keskustelu.”

    Tämän lainauksen valossa nyt vallitseva tiukka asennoituminen tulisi päivittää ja etsiä keinoja kaikkia osapuolia tyydyttävän ratkaisun löytämiseksi. Jo nyt on nähty, että jatkuva riita ei johda hyviin tuloksiin. Koko kirkko kärsii. Siksi keskustelu olisikin olennaisen tärkeää ja mitä suositeltavinta.

    • Minä en ilmoittanut niistä kommenteista, jotka poistettiin!!! Minä nimenomaan halusin, että kaikki näkevät ne.

      Aamulla sitten laitoin kommentin, jossa totesin minun kommenttieni näyttävän orvoilta, koska mm. Kari Valkosen ja Jaatilan kommentit oli poistettu.

      Sitten yp poisti ne minun asiakommentit,mutta jätti ne selityskommentit pois.

      Sanopa nyt Heinilä, miten minä olen itse aiheuttanut omilla sotkuilla tämän. Sinä nyt panettelet minua ja vääristelet totuutta. Muista 8. käsky.

      Mutta jos tämä on Kotimaa24:n viesti minulle, niin sitten on viestintää

    • Kuulehan Jaatila, minä en ole tässä kommenttiketjussa edes maininnut sanaa syrjintä. Teitä nyt kovasti harmittaa minun persoonani ilmeisesti, kun heitätte täyttä skeidaa minun päälleni. No, siinäpähän paljastatte itse itsenne. Siksi en ilmoittele teidän asiattomista kommenteista, koska haluan juuri, että ne tulevat kaikkien näkyville niin selkeästi, ettei niitä voi muuksi selittää.

      Toisekseen olen tutkinut ev.lut.kirkossa tapahtunutta syrjintää, ja siitä on kirkon itsensäkin dokumentteja ja tutkimuksia. Ja minulla oli aineistossa ihan ensikäden lähteitä.

      Että kyllä minulla kompetenssia löytyy siihen asiaan.

    • Sonja, poistetussa kommentissasi esitit jotenkin tähän tapaan: ”Jospa rikkaviljaa ovatkin nuo syrjintäveljet”. Että kyllä sinulla kompetenssia näköjään riittää joo.

    • Jaatila, V oli esittänyt kommentissaan, että pappisnaiset ovat rikkaviljaa, ja halusin herätellä häntä miettimään toisinkin päin.

    • Heinilä, miten minä käskytän, kerropa nyt ihan kirjaimellisesti. Vai oletko sinä hakkeroinut minun koneelleni?

    • ”Näitä kuutta Herra vihaa, ja seitsemää hänen sielunsa kauhistuu:
      ylpeitä silmiä, valheellista kieltä, käsiä, jotka vuodattavat viatonta verta,
      sydäntä, joka häijyjä juonia miettii, jalkoja, jotka kiiruusti juoksevat pahaan,
      väärää todistajaa, joka valheita puhuu, ja riidan rakentajaa veljesten kesken. ”

      Snl. 6:16-19

    • Itsellesikö Sonja saarnaat?

      Mieleeni tulee vanha virsi ”niin olin kärkäs huomaamaan vikoja veljessäni / vaan perin hidas myöntämään omia virheitäni”.

    • Ari Lahtinen näyttää väittävän, etteivät evankelis-luterilaisen kirkon papit saarnaa Jumalan sanaa. Hän varmaan pystyy perustelemaan väitteensä.

  3. Sonja, olen pannut merkille, että sinä olet iloinen kun kirkosta erotaan. Iloitsetko Saatanan tavoin, jos näiltä papeilta otetaan evl-kirkon pappisoikeudet pois? Minä en ole koskaan iloinnut, jos evl-kirkosta eroaa kristittyjä. Onneksi nytkään ei tarvitse erota, vaikka osalta otetaan maallisen kirkon pappisoikeudet pois, koska jäähän heille Kristuksen kirkon pappisoikeudet.

    • Minä täällä olen aina puolustanut ev.lut.kirkkoa! Ja kertonut miten tärkeä se on ollut minulle jo lapsena. Ja miten paljon olen siltä saanut kaikkea hyvää.

      Älä nyt viitsi demonisoida minua Saatanan kaveriksi vaikka olenkin John Miltonin Kadotetun paratiisin sovittanut kirkkodraamaksi ja esittänyt siinä Saatanaa siksi, koska en uskaltanaut antaa roolia yhdellekään opiskelijalle.

    • Jaa, miksi sinä olet innostunut kirkosta eroamisista ja olet ollut yksi Eroa kirkosta palvelun tukijoista? Olenko ymmärtänyt sinut väärin, kun olet tiedottanut kirkosta eroamisista?

    • Sinä sotket nyt minut johonkuhun toiseen. Minähän päinvastoin olen kritisoinut niitä, jotka mm. viimekesäisen eropiikin johdosta ilakoivat, että kun väki vähenee (kirkosta) niin pidot paranee. Minulle tuollainen ajattelu on kauhistus!

    • PS. Enkä ole missään tekemisissä eroakirkosta,fi:n kanssa. Enkä heidän tukijoiden kanssa.

      Nyt Juha lopeta tämä minun kiusaaminen ja mustamaalaaminen.

    • Sonja, ok. Sinä tunnet itsesi paremmin, kuin kukaan muu, joten muistikuvani on todennäköisesti väärä. Toivottavasti tulevaisuudessa, jos kirkosta eroaminen jostain syystä tulee hetkellisiä suuria eroaaltoja, niin silloin löytyisi paljon kirkon tukijoita, jotta eroaminen loppuisi.