Sana käytäntöön

Kuvassa ystäväni Terho Hämeenkorpi, rakkaani prinsessa Colette ja minä.

Olemme Turun ortodoksisessa kirkossa Turun arkkihiippakunnan eläkepappien kokoontumisessa 25.2.2025. Sekä Terho että minä olemme rakkaassa kotomaassamme tehneet työtä sekä suomen- että ruotsinkielisissä seurakunnissa. Kumpikin olemme innokkaita lukijoita, jo nuoruudesta asti. Jo opiskeluaikana hän tuli minulle tutuksi. Panin merkille hänen merkittävän lukeneisuutensa.

Meitä yhdistää myös yhteinen harrastus: Kerätä eri kielillä julkaistuja Raamattuja. Kumpikin on järjestänyt Raamattu -näyttelyitä. Minulla on Raamattuja tai sen osia yli 150 eri kielellä. Hänellä vieläkin useammalla kielellä.

Sunnuntai 16.3.2025

2. paastonajan sunnuntai (Reminiscere)

Rukous ja usko

Kamerunissa rukoileminen yhdessä oli elävää kirkkomme toiminnassa. Ihmiset olivat tottuneet rukoilemaan toistensa seurassa.

Eräänkin kerran yhtä ihmistä pyydettiin johtamaan esirukous liturgiassa. Mitään epäröimättä hän teki sen. Jakoi tehtävän osia eri ihmisille pitkin kirkkosalia. Kaikki tehtävän saaneet rukoilivat vuoron perään ääneen. Ja huomattakoon: Ketään ei ollut varoitettu etukäteen. Pidettiin luonnollisena, että noustaan seisomaan ja hoidetaan rukous, kun kerran pyydetään, ääneen yhteisessä liturgiassa.

Meille täällä Suomessakin tekisi hyvää vapautua rukoilemaan, olipa sitten yksin tai yhdessä, muutoin vain tai järjestäytyneessä toimessa.

Mutta Herran Jeesuksen nimessä

pyydämme ja kehotamme

teitä pyrkimään yhä parempaan.

Timoteus oli käynyt vierailulla Tessalonikan seurakunnassa. Hän toi Paavalille hyviä uutisia sieltä. Sen jälkeen Paavali kirjoitti seurakunnalle kirjeen. Se on vanhin meille säilyneistä Paavalin kirjeistä. On ilo, että kirje on edelleen käytössämme luettavana ja/tai äänikirjana kuunneltavana. Se antaa välähdyksen kirkon alkuaikojen menosta. Heidän ajatuksensa, tuntemuksensa, huolensa ja ilonaiheensa pääsevät esille.

Epistolassamme Paavali iloitsee kirjeen vastaanottajien hyvästä edistymisestä uskon elämässä.

Te olette oppineet meiltä,

miten teidän on elettävä

ollaksenne Jumalalle mieleen,

ja niinhän te elättekin.

Samalla hän kuitenkin opastaa heitä edistymään vieläkin voimallisemmin eteen päin

Mutta Herran Jeesuksen nimessä

pyydämme ja kehotamme

teitä pyrkimään yhä parempaan.

Paavali antaa käytännön ohjeita. Niihin kuuluu uskollinen avioelämä. Hyvä koti antaa turvaa ja tukea, onnea ja voimaa toimia. Itse kullekin omassa kutsumuksessaan.

Paavali tuo esille myös, että pitää elää rehellisesti. Kaikissa ihmissuhteissaan kunnolla. Ihmisiä ei saa käyttää hyväkseen vilpillisin viehein. Petollisuus toisia kohtaan ei kuulu kristityn elämään.

Kukaan ei saa pyrkiä hyötymään veljensä kustannuksella.

Paavalin ohjeisiin kuuluu se, että eletään kaikin tavoin kunniallisesti. Eletään reilusti yhteistä elämää. Ollaan kunnolla niin kotona kuin työpaikoilla, niin yhteiskunnassa ja seurakunnassa kuin muissakin menoissa. Kaikissa riennoissamme, koko elämässämme.

Jumala ei näet ole kutsunut meitä elämään synnillistä,

vaan pyhää elämää.

Toinen lukukappale eli epistola: 1. Tess. 4:1–8

Ensimmäisestä kirjeestä tessalonikalaisille, luvusta 4

Sitten vielä, veljet!

Te olette oppineet meiltä,

miten teidän on elettävä

ollaksenne Jumalalle mieleen,

ja niinhän te elättekin.

Mutta Herran Jeesuksen nimessä

pyydämme ja kehotamme

teitä pyrkimään yhä parempaan.

Tiedättehän, mitä käskyjä

me Herran Jeesuksen puolesta

olemme teille antaneet.

Jumalan tahto on, että te pyhitytte.

Kavahtakaa siveettömyyttä!

Jokaisen teistä on opittava pitämään ruumiinsa pyhänä ja kunniassa.

Älkää antako sitä himon ja kiihkon valtaan,

niin kuin tekevät pakanat, jotka eivät tunne Jumalaa.

Kukaan ei saa pyrkiä hyötymään veljensä kustannuksella.

Herra rankaisee kaikesta sellaisesta,

niin kuin olemme teille sanoneet ja teroittaneet mieleenne.

Jumala ei näet ole kutsunut meitä elämään synnillistä,

vaan pyhää elämää.

Sen tähden se, joka kääntää selkänsä näille ohjeille,

ei käännä selkäänsä ihmiselle vaan Jumalalle,

joka antaa teihin Pyhän Henkensä.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

7 KOMMENTIT

  1. Sunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä

    https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-16-3-2025/

    Ensimmäisen Tessalonikalaiskirjeen luvun 4 voi lukea täältä

    https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KAR11,Biibbal/1TH.4

    Tältä sivustolta voi lukea vanhempia käännöksiä

    https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=1+tess+4&kaannos=fi-38&kirjat=kr

    Monia käännöksiä on täällä. Kaiken lisäksi moniin näitä on saatavissa myös ääni samalla kertaa, ja kaiken lisäksi se on maksuton.

    Panen viitteen vepsän kieliseen käännökseen:

    https://live.bible.is/bible/VEPIBT/1TH/4?audio_type=audio_drama

  2. Tehkäämme siis tästä päätelmä:
    Ken Jeesukseen Kristukseen uskoo ja on kastettu, hän on Jumalan edessä puhdas ja kirkas.
    Minä uskon Jeesukseen Kristukseen, että Hän on Jumalan Poika, rakas Vapahtajani, ja minä olen kastettu.
    Siis olen minäkin puhdas ja kirkas.
    Ah, Jumala meitä auttakoon, että voisimme niin päättää sydämemme pohjasta. Kuinka autuaat olisimme, jos meillä olisi sellainen usko!

    Stefan Prätorius, Uskovaisten Hengellinen Aarre-aitta, s. 213, SLEY, 1925.

    • Mika

      Kiito ihanasta Prätoriuksen tekstistä!

      Olen iloinen, kun lukeneisuutesi hedelminä nostat esiin kallisarvoisia helmiä rakkaitten hengellisten kirjojen runsaasta annista!

    • Tuossa vaan tulee väärinkäsitys ””Ken Jeesukseen Kristukseen uskoo ja on kastettu, hän on Jumalan edessä puhdas ja kirkas.””, siis ken uskoo Jeesukseen tekee parannuksen eikä ota vanhasta mitään kuten Jeesus sanoo vertauksena:

      Luuk. 9:62
      Mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Ei kukaan, joka laskee kätensä auraan ja katsoo taaksensa, ole sovelias Jumalan valtakuntaan”.

      Ei kukaan voi tehdä puolestasi päätöstä että tekisit parannuksen, sinun itsesi täytyy se tehdä kun kuulet Jeesuksen sanat evankeliumista ja näin Jumala kutsuu.

    • Ari

      Kiitos kommentistasi. On miellyttävää, että olet kiinnostunut blogistani ja osallistumsesta sen keskusteluun.

      Toki tuot esille sellaisia ajatuksia, jotka vaativat oikaisua.

      1

      Sanot että ihmisen pitää itse tehdä parannus.

      Tämä on yhtä toivotonta kuin jos joku puhuisi sinulle menevänsä Hangosta Rostockiin, niin sinä et ajattele tuota väliä kulkevaa laivaa, kuten tuo kertoja, vaan kuvittelet että sinun pitää itsesi hypätä Itämeren aalloilla ja uitava noiden kaupungien välinen matka, kun kerran SINUN ITSESI PITÄÄ SE TEHDÄ.
      Sinun oppisi mukaan tuo kertoja ei pääse Rostockiin vaan jHangon laiturin luo eteenpäin pääsemättä. Realiteetit kuitenkin kertovat, että kertoja saattaa kaikessa rauhassa halutessaan vaikka loikoilla laiskana ja kuitenkin matka toteutuu alusta loppuun vain ja ainoastaan sen takia, että laiva vie hänet eikä alkuunkaan ole riippuvainen hänen omasta räpiköinnistään Itämeren aalloilla.

      Huomaa Raamatun ajatus valinnasta ja näe, että JUMALA HOITAA ASIAN.

      Johanneksen evankeliumi:

      15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: —

    • Ari

      Jatkoa oikaisuihin

      2

      Kritisoit Prätoriuksen ihanaa evankeliumin sanomaa: ”Ken Jeesukseen Kristukseen uskoo ja on kastettu, hän on Jumalan edessä puhdas ja kirkas. –”
      Et näköään huomaa, että tuo on EVANKELIUMIA, kertomusta JUMALAN TYÖSTÄ meidän rakkaan Jeeesuksemme ARMOSTA, joka koko elämämme ajan antaa runsain määrin, rajattomasti, kaiken ANTEEKSI, jä näin alati voimassa olevan ja jatkuvan anteeksiannon varassa eläminen merkitsee todellista iloa, onnea ja autuutta Vapahtajamme kiitoksen ja ylistyksen täyttäessä mielemme.

      Sen sijaan tarjoat tämän tilalle LAKIA, ihmisen omatekoista elämänsä parantelua, jonka kuvittelet riittävän elämän suunnan muuttumiseksi. Teksteistäsi saa vaikutelman, että tuon uudistuksen jälkeen elämää hallitsee tilanne, missä elämän ohjeena on KÄSKY KÄSKYN PÄÄLLE.

      Jesaja:

      28:10 Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä!”

      28:13 Niinpä on Herran sana oleva heille: ”Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä”, niin että he kulkiessaan kaatuvat selälleen ja ruhjoutuvat, että heidät kiedotaan ja vangitaan.

      Tällaisen LAKI -henkisen asenteen sijaan saat pyytää, että Vapahtajamme vetää sinut Jumalan kansan yhteyteen, missä me itsessämme syntiset saamme elää kasteen antaman armon varassa ja kerran Jumalan lahjan suuren lupauksen täyttymyksenä saamme kokonaisena Jumalan kansana päästä taivaan kirkkauteen koko maailmanlaajuisen kirkon mukana. Valkea vaate -nimitystä käytetään Ilmestyskirjassa kasteen ilmauksena.

      Ilmestyskirja:

      7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,
      7:10 ja he huusivat suurella äänellä sanoen: ”Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta”.
      7:11 Ja kaikki enkelit seisoivat piirissä valtaistuimen ja vanhinten ja neljän olennon ympärillä ja lankesivat kasvoilleen valtaistuimen eteen ja kumartaen rukoilivat Jumalaa,
      7:12 sanoen: ”Amen! Ylistys ja kirkkaus ja viisaus ja kiitos ja kunnia ja voima ja väkevyys meidän Jumalallemme aina ja iankaikkisesti, amen!”
      7:13 Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: ”Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?”
      7:14 Ja minä sanoin hänelle: ”Herrani, sinä tiedät sen”. Ja hän sanoi minulle: ”Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
      7:15 Sentähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä päivät ja yöt hänen temppelissään, ja hän, joka valtaistuimella istuu, on levittävä telttamajansa heidän ylitsensä.
      7:16 Ei heidän enää tule nälkä eikä enää jano, eikä aurinko ole sattuva heihin, eikä mikään helle,
      7:17 sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.”

  3. Matias Roto toteat minulle:””Sen sijaan tarjoat tämän tilalle LAKIA, ihmisen omatekoista elämänsä parantelua, jonka kuvittelet riittävän elämän suunnan muuttumiseksi. Teksteistäsi saa vaikutelman, että tuon uudistuksen jälkeen elämää hallitsee tilanne, missä elämän ohjeena on KÄSKY KÄSKYN PÄÄLLE.””

    Siis et tunnu ymmärtävän että minä jukistan vain ja ainoastaan sitä mitä Jeesus on seuraajiensa käskenyt julistaa, parannusta Hänen nimessään syntien anteeksisaamiseksi.

    Millä teoilla ihminen ”ansaitsisi” pelastuksen kun hän joutuu nöyrtymään ja tekemään parannuksen kun Jumala kutsuu, onko siis se että nöyrtyy parannukseen ”teko” jolla ihminen ansaitsisi pelastuksen????

    Se että joutuuko jokainen ihminen nöyrtymään Jeesuksen edessä on varma, jokaisen polven tulee notkistuman Hänen edessä, siis eläessä pelastukseen, mutta ylpeinä vasta kuoleman jälkeen kadotukseen.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25