Saarnaaja – turhuuksien turhuus

Turhuuksien turhuus, sanoi saarnaaja, turhuuksien turhuus; kaikki on turhuutta! Mitä hyötyä on ihmiselle kaikesta vaivannäöstänsä, jolla hän vaivaa itseänsä auringon alla? Sukupolvi menee, ja sukupolvi tulee, mutta maa pysyy iäti. Ja aurinko nousee, ja aurinko laskee ja kiiruhtaa sille sijallensa, josta se jälleen nousee. Tuuli menee etelään ja kiertää pohjoiseen, kiertää yhä kiertämistään, ja samalle kierrollensa tuuli palajaa. Kaikki joet laskevat mereen, mutta meri ei siitänsä täyty; samaan paikkaan, johon joet ovat laskeneet, ne aina edelleen laskevat. Kaikki tyynni itseänsä väsyttää, niin ettei kukaan sitä sanoa saata. Ei saa silmä kylläänsä näkemisestä eikä korva täyttänsä kuulemisesta. Mitä on ollut, sitä vastakin on; ja mitä on tapahtunut, sitä vastakin tapahtuu. Ei ole mitään uutta auringon alla. Jos jotakin on, josta sanotaan: ”Katso, tämä on uutta”, niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä. Ei jää muistoa esi-isistä; eikä jälkeläisistäkään, jotka tulevat, jää muistoa niille, jotka heidän jälkeensä tulevat. (Saarn. 1: 2-11)

b2ap3_thumbnail_Turhuus.jpg

Mitä totuuksia löysit Saarnaajan kirjan tekstistä?

Miten suhtautua jatkuvaan elintason kasvuun; mistä kymmenen vuoden päästä Nokia muistetaan ja tunnetaan?

Mitä ihmisen tekemää voit löytää Isän kotona Taivaissa?

Mitä ajattelet elämästäsi; mitä voisit oppia Saarnaajalta ja mikä on mahdotonta hyväksyä?

Mitä tai miten voisit saada omaisuutta mukaan Taivasmatkalle?

Minkälaista olisi elää, jos ei olisi iankaikkisen elämän toivoa; mikä on elämämme tarkoitus?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Martti Pentti, Saarnaaja oli toiminut himojensa mukaisesti. Riittikö mikään vai oliko lopulta kaikki maallinen loisto pelkkää turhuutta? Ihan oikeaa tilitystä on Saarnaajassa ja meille opiksi.

    Kuningas Salomolla oli paitsi faraon tytärtä monta muuta muukalaista vaimoa, joita hän rakasti: mooabilaisia, ammonilaisia, edomilaisia, siidonilaisia ja heettiläisiä, niiden kansain naisia, joista Herra oli sanonut israelilaisille: ”Älkää yhtykö heihin, älköötkä hekään yhtykö teihin; he varmasti taivuttavat teidän sydämenne seuraamaan heidän jumaliansa.” Näihin Salomo kiintyi rakkaudella. Hänellä oli seitsemänsataa ruhtinaallista puolisoa ja kolmesataa sivuvaimoa; ja hänen vaimonsa taivuttivat hänen sydämensä. Ja kun Salomo vanheni, taivuttivat hänen vaimonsa hänen sydämensä seuraamaan muita jumalia, niin ettei hän antautunut ehyin sydämin Herralle, Jumalallensa, niinkuin hänen isänsä Daavidin sydän oli ollut. Niin Salomo lähti seuraamaan Astartea, siidonilaisten jumalatarta, ja Milkomia, ammonilais-iljetystä. Ja Salomo teki sitä, mikä on pahaa Herran silmissä, eikä uskollisesti seurannut Herraa niinkuin hänen isänsä Daavid. Silloin Salomo rakensi Kemokselle, mooabilais-iljetykselle, uhrikukkulan sille vuorelle, joka on itään päin Jerusalemista, ja samoin Moolokille, ammonilais-iljetykselle. Näin hän teki kaikkien muukalaisten vaimojensa mieliksi, jotka suitsuttivat ja uhrasivat jumalilleen. Niin Herra vihastui Salomoon, koska hänen sydämensä oli kääntynyt pois Herrasta, Israelin Jumalasta, joka kahdesti oli ilmestynyt hänelle ja nimenomaan kieltänyt häntä seuraamasta muita jumalia, ja koska hän ei ollut noudattanut Herran kieltoa. (1. Kun. 11: 1-10)

  2. Mikä on Saarnaajan sanoma meille ?
    Raamattu ei kerro meille mitenkä Salomonin elämä lopulta päättyi. Eikä myöskään sitä katuiko hän vanhana jumalatonta menoaan, vaellustaan, ja nöyryikö hän Jumalan edessä ?
    Mutta kirjassa kuitenkin tuodaan avoimesti esille, se kuinka hän näkee lankeemuksensa seuraukset ja tajuaa elämänsä tyhjyyden ja turhuuden ilman Jumalaa. Hän oli omassa elämässään unohtanut Sananlaskujen kultaisen ohjeen; ” Herran pelko on viisauden alku, Pyhän tunteminen on ymmärryksen perusta” ( Snl. 9 : 10 )
    Elikä elämä ilman Jumalaa, ja Hänen tuntemistaan on turhaa, sen meille Saarnaaja kirja karudessaan tuo selvästi esille.

  3. Martti, kiitos hyvästä kommentista. Vuorisaarnassa Jeesus otti Salomonin (Saarnaajan) rikkaudet esimerkiksi, mutta ei Jeesus niitä rikkauksia paljoa arvostanut. Minun mielestä Jeesuksen saarna on sopusoinnussa Saarnaajan turhuuksien turhuus -tekstin kanssa.

    Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa. Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne? Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa? Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää. Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä. Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset? Älkää siis murehtiko sanoen: ’Mitä me syömme?’ tahi: ’Mitä me juomme?’ tahi: ’Millä me itsemme vaatetamme?’ Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan. Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa.” (Matt. 6: 24-34)

  4. Viihdettä, rahaa, valtaa, politiikkaa, viinaa, huuhaata… Kyllähän tämä maailman meno juuri tuolta turhuuksien turhuudelta usein ihan konkreettisesti tuntuu. Pääasia tuntuu olevan että on niin sanotusti ”hauskaa”, millään muulla ei niin väliä sitten olekaan. Ehkä meillä ”vakavamielisillä” kristityillä olisi sittenkin jotain annettavaa tälle maailmalle…

  5. Takaisin enempi Saarnaajaan, mutta säilytetään silti Osmo-etunimi:

    ”Paljolla kirjojen tekemisellä ei ole loppua, ja alituinen tutkiskelu väsyttää ruumiin.” (Saarnaaja 12:12)

    Tämäkin on hyvä muistaa, kun varmaan myös moni tuiki tavallinen maallikko lukee eksegeettistä eli Raamattua selittävää kirjallisuutta, jos vähänkin enemmän uskonnollisaiheisia kirjoja lukee. Saarnaajan turhaa ihmisviisautta kaikki se?

    Tuosta Sonja Ottavaisen aikaisemmasta kreikkalais-viittauksesta tuli mieleen, että nykyinen raamatuntutkimus todella ajoittaa Saarnaajan kirjan kreikkalaiseen eli hellenistiseen aikaan, peräti 700 vuoden raolla kirjaimelliseen eli Salomoon. Kirjoittajakysymystä tosin voidaan ratkoa niin, että kyse olisi Salomon sanoista myöhemmin ylösmerkittyinä. Tuonaikaisissa kulttuureissa perinteet säilytettiin muistissa paljon uskollisemmin kuin nykyään on mahdollista tajuta.
    Hyvän eksegeettisen kirjan lukeminen on koukuttavaa, ja vierastan näkemystä jossa raamatuntutkimus sivuutetaan. Tuo alun Saarnaaja-sitaatti on silti paikallaan siinä, että raamatunselitysten sisäänrakennetut heikkoudet myös huomaa aika pian: vaihtuvat trendit, todennäköisyyksien kirjaaminen totena, itseään uusintava akateemispainotteisuus ja tietysti se ettei eksegetiikka välttämättä vaadi tunnustuksellisuutta vaan siinä levittyvät eteen kaikki mahdolliset tunnustuksellisuuden laadut kielteisestä vahvaan.
    Kysehän on, sitten lopulta, niinkin vakavasta asiasta kuin Jumalan ja Raamatun luotettavuudesta. Saarnaajan viimekätistä viestiä myös. Tähän taipumista, omista vaihtelevista lähtökohdista, selityksistä ja verukkeista, voi pitää onnekkaana.

  6. Osmo, kiitos kommentista. Minä olen ulkona noista viimeisimmistä tutkimuksista. Itselläni on se käsitys, mikä on Bibliassa. Salomon eli noin 3000 vuotta sitten, jolloin Saarnaaja on kirjoitettu. Salomon oli kuollessaan 57 vuotta. Mainitse joku sinun mielestä hyvä Raamatun selitysteos?

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.