Saarnaaja – turhuuksien turhuus

Turhuuksien turhuus, sanoi saarnaaja, turhuuksien turhuus; kaikki on turhuutta! Mitä hyötyä on ihmiselle kaikesta vaivannäöstänsä, jolla hän vaivaa itseänsä auringon alla? Sukupolvi menee, ja sukupolvi tulee, mutta maa pysyy iäti. Ja aurinko nousee, ja aurinko laskee ja kiiruhtaa sille sijallensa, josta se jälleen nousee. Tuuli menee etelään ja kiertää pohjoiseen, kiertää yhä kiertämistään, ja samalle kierrollensa tuuli palajaa. Kaikki joet laskevat mereen, mutta meri ei siitänsä täyty; samaan paikkaan, johon joet ovat laskeneet, ne aina edelleen laskevat. Kaikki tyynni itseänsä väsyttää, niin ettei kukaan sitä sanoa saata. Ei saa silmä kylläänsä näkemisestä eikä korva täyttänsä kuulemisesta. Mitä on ollut, sitä vastakin on; ja mitä on tapahtunut, sitä vastakin tapahtuu. Ei ole mitään uutta auringon alla. Jos jotakin on, josta sanotaan: ”Katso, tämä on uutta”, niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä. Ei jää muistoa esi-isistä; eikä jälkeläisistäkään, jotka tulevat, jää muistoa niille, jotka heidän jälkeensä tulevat. (Saarn. 1: 2-11)

b2ap3_thumbnail_Turhuus.jpg

Mitä totuuksia löysit Saarnaajan kirjan tekstistä?

Miten suhtautua jatkuvaan elintason kasvuun; mistä kymmenen vuoden päästä Nokia muistetaan ja tunnetaan?

Mitä ihmisen tekemää voit löytää Isän kotona Taivaissa?

Mitä ajattelet elämästäsi; mitä voisit oppia Saarnaajalta ja mikä on mahdotonta hyväksyä?

Mitä tai miten voisit saada omaisuutta mukaan Taivasmatkalle?

Minkälaista olisi elää, jos ei olisi iankaikkisen elämän toivoa; mikä on elämämme tarkoitus?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. ”Saarnaajan toivottomat kokemukset naisista” Onko Saarnaajan kirjaa luettava Jumalan sanana, onhan se osa Raamattua? Onko se kuitenkin vain viisaan ja elämää kokeneen miehen inhimillistä pohdiskelua? Kyseisessä lainauksessa ei puhuta erityisesti vieraasta naisesta. Sen sijaan siinä on eräänlaista ’tilastotiedettä’: ”Etsin ihmistä. Tuhannen joukosta minä löysin yhden, mutta koko määrästä en ainoatakaan naista.”

  2. Saarnajan kirjaa ei ole suotta liitetty Raamatun kaanoniin. Sillä kirjan sisältöön ovat ennen meitä eläneet kristityt tutkineet erittäin tarkasti, ja juuri siitä syystä se on Raamatussamme.
    Saarnaajalle Jumala on kaiken aikaa koossapitävä voima. Kaikki on Jumalan kädessä. Tämä elämä on Jumalan antama lahja tätä Saarnaaja jatkuvasti toistaa ( 2:26, 3: 10,13, 5:17, 6:2, 8:15. 9:9 )
    Kaikki mitä Jumala tekee pysyy iäti ( 3:14 )
    Ihminen ei pääse lopullisesti irti Jumalasta. Vaikka ihminen tomuna palaa maahan, niin henki palaa Jumalan tykö, joka on sen antanut.
    Vaikka Saarnaajan käsitys iankaikkisesta elämästä on hyvin ohut, kuitenkin hänen sanomansa johdattaa meidätkin janoamaan iankaikkisen elämän osallisuutta. Tämän tässä maailmassa vallitsevan turhuuden ja tuulen tavoittelun tilalle.

  3. Vaikka Saarnaajan käsitys iankaikkisesta elämästä on hyvin ohut, kuitenkin hänen sanomansa johdattaa meidätkin janoamaan iankaikkisen elämän osallisuutta. Tämän tässä maailmassa vallitsevan turhuuden ja tuulen tavoittelun tilalle.

    Kiitos hyvästä kommentista, Martti. Missä on sydämemme?

    Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle, missä koi ja ruoste raiskaa ja missä varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. Vaan kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen, missä ei koi eikä ruoste raiskaa ja missä eivät varkaat murtaudu sisään eivätkä varasta. Sillä missä sinun aarteesi on, siellä on myös sinun sydämesi. (Matt. 6: 19-21)

  4. Tämä katkeruus on ymmärrettävissä sillä, että juuri naiset saivat Salomon vietellyksi pois palvelemaan vieraita jumalia.

    Martti Pylkkänen

    Tässä korostuu miehen vastuuttomuus. Miehellä/kuninkaalla oli valtaa. Saarnaaja lienee jonkun älykön kirjoittama, joten se, ettei tuhannesta löytynyt yhtään naista, voi viitata kreikkalaiseen kulttuuriin. Saarnaaja ei viittaa vieraaseen naiseen. Sananlaskuissa kyllä puhutaan siitä. Lopuksi mietin, olemmeko ymmärtäneet väärin, että elämä on lahja, kun S toteaa:

    Taas minä katselin kaikkea sortoa, jota harjoitetaan auringon alla, ja katso, siinä on sorrettujen kyyneleet, eikä ole heillä lohduttajaa; väkivaltaa tekee heidän sortajainsa käsi, eikä ole heillä lohduttajaa. Ja minä ylistin vainajia, jotka ovat jo kuolleet, onnellisemmiksi kuin eläviä, jotka vielä ovat elossa, ja onnellisemmaksi kuin nämä kumpikaan sitä, joka ei vielä ole olemassa eikä ole nähnyt sitä pahaa, mikä tapahtuu auringon alla. Saarn. 4:1-3

  5. Tässä korostuu miehen vastuuttomuus.

    Sonja, kiitos kommentista. Aina on niin, että meillä jokaisella on kiusaus syyttää muita tai toisuskoisia kaikesta negatiivisesta. Harvemmin sitä näkee, että joku ottaa vastuun asioista, vapaaehtoisesti. Saarnaajalla oli valtaa ja rikkautta. Aatamikin syytti Eevaa siitä, että oli tehnyt vastoin Jumalan tahtoa.

    Vaimo, jonka annoit olemaan minun kanssani, antoi minulle siitä puusta, ja minä söin. (1. Moos. 3:12)

    Eeva syytti käärmettä.

    Käärme petti minut, ja minä söin. (1. Moos. 3:13)

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.