Pyhän Pietarin Pride

Internet, twiitteineen summuineen, on kyllä väkevä väline noin tiedonkulkua ajatellen. Esimerkiksi aika paljon kuuli Pride-kulkueesta juurikin internetin ansiosta. Enkä nyt tarkoita Helsinki Pride -tapahtumia, joissa päivittelyn aiheena on lähinnä se, että presidentti Halonen osallistui sateenkaarimessuun (kerron myöhemmin miksi se oli minusta hieno asia), vaan esimerkiksi Pietarin Pride-kulkueen tapahtumia.

Siellä sattui semmoista, että olivat etukäteen hommanneet luvat tapahtuman järjestämiseen Marsovoje Pole -puistossa, ja sitten joku otti asiakseen soitella paikalliseen miliisiin että huolettaa nyt kun joku lapsi saattaa altistua tällaiselle homopropagandalle. Siitä, että paikalla oli kohtuullisesti vihamielisiä nationalisteja, ei niin kovasti siinä puhelussa  (jonka tosiasialliseen tapahtumiseen saati motiivin puhtauteen en helpolla usko) oltu huolissaan. Pietarissa, kuten käsittääkseni viime maanantaista alkaen koko Venäjällä, sellainen on kiellettyä, siis lasten altistaminen homopropagandalle. Siitäpä sitten miliisi keksi pidättää koko poppoon, kun olivat jo sopivasti paikallakin. Siis aivan jokaisen. Antoivat sentään reiluina miehinä ensin niiden muutaman kymmenen aktivistin rullata auki sateenkaarilipun ja banderollit. Osa on useita päiviä putkassa, järjestäjät ainakin oikeuskäsittelyyn saakka. Siinä poliisiautoihin mennessään olivat saaneet väistellä muunmuassa kiviä ja kananmunia, joita sattumalta lensi kohti. Kaikki eivät saaneet väisteltyä. Näistä mustapaitaisista heittourheilijoista pidätettiin kahdeksan. Ei siis kaikkia, vaan kahdeksan. Kannattaa muuten joskus katsella näiden mustapaitojen ja poliisien suhdetta tilanteissa oikein tarkasti. Sijoittumisia ja sen sellaisia. Saattaa syntyä ajatuksensiemeniä siitä.

Tämä kaikki on tiedossa internetin ansiosta. Samoin kuin se, että kulkueen kieltämisen taustalla on Vitali Milonov, homopropagandalain isä, joka on jo ehtinyt twiitata luonnehtien kulkuetta saatanalliseksi. Ehtiväinen mies, tuo Vitali M. Näppärästi käyttää esimerkiksi termiä ”saatanallinen sodomiitti” oivaltavissa twiiteissään.

Georgiassa viime toukokuussa sattui sellainen välikohtaus, jossa LGBT-väen marssin kimppuun hyökkäsi tuhansia ihmisiä. Tämä oli vähän sen jälkeen, kun Georgian ortodoksikirkon patriarkka oli kutsunut homoseksuaalisuutta mm. syöväksi ja verrannut sitä huumeriippuvuuteen. Että osataan sitä muissakin Neuvostoliiton jäänteissä kuin vain Venäjällä.

Tämä homopropagandalaki, joka siis kattaa koko Venäjän tätä nykyä, on puoltanut mm. presidentti Putin, joka suuressa viisaudessaan mm. syytti homoseksuaalisuutta Venäjän väestönkasvun lakkaamisesta. Tämä on muuten se syy, jonka takia minusta oli hienoa, että presidentti Halonen osallistui sateenkaarimessuun. Harmi ettei Sauli Niinistö osallistunut. Sydämestäni toivoisin, että Putin osallistuisi. Veikkaan kuitenkin ettei niin käy.
Putinin lisäksi esimerkiksi sisarkirkkomme pää, piispa Aarre Kuukauppi, on puoltanut lakia. Toivoisin, että Leif Nummela, joka on Inkerin kirkon pappi, kertoisi hyvän näkemyksensä lain merkityksestä kristityille myös omalle piispalleen. Kuukauppi kirjoitti Uusi Tie -lehden kannanotossaan mm. seuraavat asiat:

”uskollisia profeettoja ja pappeja on vaiennettu, uskottomat ja epäjumalanpalvelijat taas saavat vapaasti julistaa ja pauhata.”

”Sen tähden täällä säädetään laki, joka kieltää homoseksuaalisen propagandan tyrkyttämisen lapsille. Mutta kiitos Herralle, että evankeliumia voi levittää aivan vapaasti.”

Nämä sijaitsivat tekstissä kohtuullisen lähekkäin. Ehkä Kuukauppi itse ei hoksannut ilmiselvää tragikomiikkaa, joka tuohon asiapariin sisältyy.

Venäjällä laajaa kannatusta nauttiva homopropagandalaki on jo Pietarissa johtanut mm. siihen, että julkisesti halaavat tytöt pidätetään. Jos samaa sukupuolta olevat ihmiset kulkevat käsi kädessä, he voivat saada siitä n. 150€ sakkoa. homoseksuaaleja ajetaan maan alle. Inkerin kirkossa pitäisi ymmärtää paremmin. Ehkä Leif Nummela olisi oikea mies kertomaan sen siellä.Sen, miten sitä lakia sovelletaan.

Kyllä, tämä on vetoomus Leif Nummelalle:

Kristityn tehtävä on vastustaa sellaisia maallisia lakeja, jotka ovat ristiriidassa Jumalan tahdon kanssa. Uskon, Leif Nummela, että sinunkin käsityksesi mukaan ei ole Jumalan tahto, että maallinen laki rankaisee homoseksuaalisuudesta. Vetoan sinuun, että keskustelisit oman kaitsijasi, Aarre Kuukaupin, kanssa tästä asiasta. Kuten varmasti viisaana ihmisenä ymmärrät, kyse on enemmästäkin kuin tästä laista. Kyse on mielipideilmastosta, joka pitää sisällään henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Mikäli kristillinen kirkko tukee sellaista lakia, se syyllistyy sen koko ilmapiirin tukemiseen. Se rakentaa osaltaan väkivaltaa ja samalla tappaa hengellisessä mielessä ihmisiä. Leif Nummela, voi olla, että sinä, joka ymmärrät kristityn velvollisuudet suhteessa maalliseen lakiin, voit osaltasi pappina vaikuttaa asiaan. Kristityn ja Kirkon velvollisuus on tarjota vainotuille suojaa, ei torjuntaa.

Huttusen Juhani kirjoitti jokin aika sitten hyvän kirjoituksen homojen ihmisoikeuksista Israelissa ja Palestiinassa. Siinä oli aika groteski loppu, jossa kuvattiin sitä, kuinka palestiinalaiset kiduttivat vangitsemaansa homoseksuaalia raakalaismaisesti. Sen hengessä tähän loppuun suomennettu uutinen itänaapuristamme, maasta, jossa homoseksuaalisuuden julkinen kannattaminenkin voi johtaa rikosoikeudellisiin seuraamuksiin. Se ei ole täysin irrallinen siitä ilmapiiristä, joka johti mm. puhutun homopropagandalain läpimenoon kohtuullisen selvin lukemin.

Kuulusteluissa pidätetty tunnusti tekonsa. Kertomansa mukaan hän oli yhdessä uhrin ja kahden ystävän kanssa istunut pihan leikkikentän penkillä ja juonut olutta. Keskustelun aikana kävi ilmi, että heidän 23-vuotias toverinsa on homoseksuaali, mikä sai seurueen muut jäsenet raivon valtaan. Tästä syystä pidätetty yhdessä 21-vuotiaan, myös aiemmin rikoksesta tuomitun kanssa alkoi hakata seksuaalivähemmistöön kuuluvaa, kaatoivat hänet maahan ja potkivat häntä aiheuttaen hänelle useita kylkiluun murtumia. Sen jälkeen he riisuivat uhrin alasti ja alkoivat työntää hänen peräaukkoonsa olutpulloja. Kaksi pulloa meni sisään kokonaan, mutta kolmas vain osaksi. Siihen mennessä uhri oli jo menettänyt tajuntansa. Hänen kiduttajansa laittoivat ruumiin alle pahvin ja sytyttivät sen palamaan, minkä jälkeen he päättivät lähteä kotiin. Tiellä he tajusivat, että jos heidän toverinsa tulee tajuihinsa, hän ilmoittaa poliisille. Siksi he kääntyivät takaisin ja päättivät surmata uhrin. Yksi kavereista otti kivilohkareen, joka painoi noin 20 kiloa, ja iski sillä kahdeksan kertaa uhria päähän.

  1. ”Ari Lahtinen, kommenttillasi osoitat, että asia-argumentit ovat sinulta lopussa. Pedo-korttiin tarttuminen sen viimeistään osoittaa. ”

    Miten niiin?

    Eikö homman nimi lib.kirkossa olekaan ihmisten erilaisuuden suvaitseminen, ja seksuaalivähemmistöjen tasaveroinen kohteleminen? Miksi homot ovat jotenkin erityisesti suojeltava ja suosittava ryhmä?

    Aivan samoilla argumenteilla, joilla lib. kirkko on ajanut homojen asiaa, se voisi ja sen tulisi ajaa muittenkin seksuaalivähemmistöjen etua, jos se kerran tahtoo osoittaa olevansa esimerkillisesti tasa-arvoa ja tasaveroisuutta kannattava instanssi. Esikuva ihmisille.

    Miksi kirkko siis fokusoi vain homojen korottamiseen?

  2. Lahtinen

    Aivan samoilla argumenteilla, joilla lib. kirkko on ajanut homojen asiaa, se voisi ja sen tulisi ajaa muittenkin seksuaalivähemmistöjen etua, jos se kerran tahtoo osoittaa olevansa esimerkillisesti tasa-arvoa ja tasaveroisuutta kannattava instanssi.

    Toivottavasti kirkko ajaakin seksuaalivähemmistöjen asiaa jatkossakin. Ja tärkeää on, että toisistaan välittävät ja toisiinsa sitoutuneet ihmiset saavat jatkossa tukea parisuhteilleen, eikä heitä syrjitä työelämässä. Lasten seksuaalinen koskemattomuus on aivan eri asia.

    Lahtinen sortuu nyt älylliseen epärehellisyyteen jos hän yhdistää nämä kaksi asiaa. Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi tunnistaa tämä selkeä ero. Lasten seksuaalinen koskemattomuus on eri asia kuin aikuisten parisuhteiden tukeminen. Jos et oikeasti tunnista niin pyydän anteeksi jos kutsuin sinua vahingossa älykkääksi.

  3. Kari-Matti Laaksonen:”Käsittääkseni väkivallalla ja pidättyvällä asenteella suhteessa homoseksuaalisuuteen ei ole minkäänlaista korrelaatiota. ”

    Tuosta olen samaa mieltä. Olen hintelä vanhus eikä minulla ole kykyä eikä halua väkivaltaisuuteen. Homoseksuaalisuuteen suhtaudun pidättyvästi. Se ei ole mun juttu.

    Se on minulle luonnonvastaista. Niin on myös siivoaminen, vegetarismi, ylistyslaulut ja parannussaarnat. Kaikki viisi minun on kuitenkin helppo hyväksyä, koska tiedän että miten tärkeitä ne ovat jollekin toiselle.

    luterilainen puhdasoppisuus on kieltämättä täydellisin ihmisen keksimä filosofia. Muuta vikaa siinä ei sitten olekaan.
    (Jussi Örn)

  4. ”Miksi kirkko siis fokusoi vain homojen korottamiseen?” Korottamisesta ei liene kysymys, nostamisesta hyvinkin. Venäjän kohdalla heidän nostamisensa ’vapaan riistan’ asemasta ihmisarvoon näyttää tässä esitetyn valossa hyvin tärkeältä. Huomion kohdistaminen vain homoihin ei toki ole oikein eikä sitä paitsi tottakaan.

  5. Levanto, sitten varmaan kykenet ymmärtämään myös kielteisen asenteen homoseksuaalisuuteen, joka ei millään tavoin selitä väkivaltaisuutta eikä väkivaltaisuus kielteistä asennetta homoseksuaalisuuteen. On jopa huhuttu, että jossain olisi tavattu väkivaltainen homo, mutta se ei liene vallitsevien stereotypioiden perusteella mahdollista.

    Luterilaisessa ortodoksiassa yhdistettynä pietismiin on paljon arvokasta, sellaista johon kirkon tulisi edelleen vahvasti pitäytyä. Jos ihminen sitoo koko eksistensinsa uskoon ja Jumalan sanaan, pyhään Raamattuun niin on kevytmielistä vaatia että sitä tulisi lukea/tulkita, sormet ristissä selän takana, so. sitoa Raamatun merkitys aikojen mukana vaihtelevaan niin kutsuttuun historialliseen totuuteen, mitä sillä nyt sitten kulloinkin mahdetaan tarkoittaa.

  6. ”Jos ihminen sitoo koko eksistensinsä uskoon ja Jumalan sanaan, pyhään Raamattuun niin on kevytmielistä vaatia että sitä tulisi lukea/tulkita, sormet rtistissä selän takana, so. sitoa Raamatun merkitys, oma usko niin kutsuttuun vaihtelevaan ja ajan hengen mukaiseen historialliseen totuuteen, mitä se sitten ikinä onkaan.” Vertaus laupiaasta samarialaisesta kuvaa, miten pappi ja leevilläinen väistivät Tooraan sitoutuen ’ajan hengen mukaisen totuuden’. Vääräoppinen sekakansan jäsen toimi Jumalan tahdon mukaan.

  7. On mielenkiintoinen kyllä tämä keskustelu. Minun puolestani piispa Kuukauppi saa suhtautua pidättyvästi homoseksuaalisuuteen ihan rauhassa. Se ei lisää kenenkään väkivaltaisuutta. Kuukauppi voi myös oikein hyvin ilmaista kantansa julkisesti, vaikka se on Venäjän asenneilmastossa jo vähän arveluttavampaa. Mutta em. asiat eivät saisi johtaa siihen, että Kuukauppi puoltaa julkisesti lakia, joka ajaa homoja nurkkaan. Kuukauppi puoltaa lakia, jonka ”isä” käyttää julkisuudessa homoseksuaaleista mm. termiä ”saatanallinen sodomiitti” maassa, jonka johtaja syyttää homoja mm. Venäjän väestönkasvun laskusta.

    Kristillistä Kuukaupilta olisi vastustaa sellaista lakia. Ei kai se oikeasti ole edes epäselvää? Sellaisessa ilmapiirissä, joka Venäjällä vallitsee, Kuukaupin pitäisi päinvastoin ottaa armollinen kanta ja tarjota suojaa ihmisille. Nyt Kuukauppi asemoi itsensä valtiollisen mielivallan puolelle, ihmistä vastaan. Se voi oikeasti lisätä väkivaltaa.

    Tässä ei ole puhe mistään avioliittolaista.