Pyhän Pietarin Pride

Internet, twiitteineen summuineen, on kyllä väkevä väline noin tiedonkulkua ajatellen. Esimerkiksi aika paljon kuuli Pride-kulkueesta juurikin internetin ansiosta. Enkä nyt tarkoita Helsinki Pride -tapahtumia, joissa päivittelyn aiheena on lähinnä se, että presidentti Halonen osallistui sateenkaarimessuun (kerron myöhemmin miksi se oli minusta hieno asia), vaan esimerkiksi Pietarin Pride-kulkueen tapahtumia.

Siellä sattui semmoista, että olivat etukäteen hommanneet luvat tapahtuman järjestämiseen Marsovoje Pole -puistossa, ja sitten joku otti asiakseen soitella paikalliseen miliisiin että huolettaa nyt kun joku lapsi saattaa altistua tällaiselle homopropagandalle. Siitä, että paikalla oli kohtuullisesti vihamielisiä nationalisteja, ei niin kovasti siinä puhelussa  (jonka tosiasialliseen tapahtumiseen saati motiivin puhtauteen en helpolla usko) oltu huolissaan. Pietarissa, kuten käsittääkseni viime maanantaista alkaen koko Venäjällä, sellainen on kiellettyä, siis lasten altistaminen homopropagandalle. Siitäpä sitten miliisi keksi pidättää koko poppoon, kun olivat jo sopivasti paikallakin. Siis aivan jokaisen. Antoivat sentään reiluina miehinä ensin niiden muutaman kymmenen aktivistin rullata auki sateenkaarilipun ja banderollit. Osa on useita päiviä putkassa, järjestäjät ainakin oikeuskäsittelyyn saakka. Siinä poliisiautoihin mennessään olivat saaneet väistellä muunmuassa kiviä ja kananmunia, joita sattumalta lensi kohti. Kaikki eivät saaneet väisteltyä. Näistä mustapaitaisista heittourheilijoista pidätettiin kahdeksan. Ei siis kaikkia, vaan kahdeksan. Kannattaa muuten joskus katsella näiden mustapaitojen ja poliisien suhdetta tilanteissa oikein tarkasti. Sijoittumisia ja sen sellaisia. Saattaa syntyä ajatuksensiemeniä siitä.

Tämä kaikki on tiedossa internetin ansiosta. Samoin kuin se, että kulkueen kieltämisen taustalla on Vitali Milonov, homopropagandalain isä, joka on jo ehtinyt twiitata luonnehtien kulkuetta saatanalliseksi. Ehtiväinen mies, tuo Vitali M. Näppärästi käyttää esimerkiksi termiä ”saatanallinen sodomiitti” oivaltavissa twiiteissään.

Georgiassa viime toukokuussa sattui sellainen välikohtaus, jossa LGBT-väen marssin kimppuun hyökkäsi tuhansia ihmisiä. Tämä oli vähän sen jälkeen, kun Georgian ortodoksikirkon patriarkka oli kutsunut homoseksuaalisuutta mm. syöväksi ja verrannut sitä huumeriippuvuuteen. Että osataan sitä muissakin Neuvostoliiton jäänteissä kuin vain Venäjällä.

Tämä homopropagandalaki, joka siis kattaa koko Venäjän tätä nykyä, on puoltanut mm. presidentti Putin, joka suuressa viisaudessaan mm. syytti homoseksuaalisuutta Venäjän väestönkasvun lakkaamisesta. Tämä on muuten se syy, jonka takia minusta oli hienoa, että presidentti Halonen osallistui sateenkaarimessuun. Harmi ettei Sauli Niinistö osallistunut. Sydämestäni toivoisin, että Putin osallistuisi. Veikkaan kuitenkin ettei niin käy.
Putinin lisäksi esimerkiksi sisarkirkkomme pää, piispa Aarre Kuukauppi, on puoltanut lakia. Toivoisin, että Leif Nummela, joka on Inkerin kirkon pappi, kertoisi hyvän näkemyksensä lain merkityksestä kristityille myös omalle piispalleen. Kuukauppi kirjoitti Uusi Tie -lehden kannanotossaan mm. seuraavat asiat:

”uskollisia profeettoja ja pappeja on vaiennettu, uskottomat ja epäjumalanpalvelijat taas saavat vapaasti julistaa ja pauhata.”

”Sen tähden täällä säädetään laki, joka kieltää homoseksuaalisen propagandan tyrkyttämisen lapsille. Mutta kiitos Herralle, että evankeliumia voi levittää aivan vapaasti.”

Nämä sijaitsivat tekstissä kohtuullisen lähekkäin. Ehkä Kuukauppi itse ei hoksannut ilmiselvää tragikomiikkaa, joka tuohon asiapariin sisältyy.

Venäjällä laajaa kannatusta nauttiva homopropagandalaki on jo Pietarissa johtanut mm. siihen, että julkisesti halaavat tytöt pidätetään. Jos samaa sukupuolta olevat ihmiset kulkevat käsi kädessä, he voivat saada siitä n. 150€ sakkoa. homoseksuaaleja ajetaan maan alle. Inkerin kirkossa pitäisi ymmärtää paremmin. Ehkä Leif Nummela olisi oikea mies kertomaan sen siellä.Sen, miten sitä lakia sovelletaan.

Kyllä, tämä on vetoomus Leif Nummelalle:

Kristityn tehtävä on vastustaa sellaisia maallisia lakeja, jotka ovat ristiriidassa Jumalan tahdon kanssa. Uskon, Leif Nummela, että sinunkin käsityksesi mukaan ei ole Jumalan tahto, että maallinen laki rankaisee homoseksuaalisuudesta. Vetoan sinuun, että keskustelisit oman kaitsijasi, Aarre Kuukaupin, kanssa tästä asiasta. Kuten varmasti viisaana ihmisenä ymmärrät, kyse on enemmästäkin kuin tästä laista. Kyse on mielipideilmastosta, joka pitää sisällään henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Mikäli kristillinen kirkko tukee sellaista lakia, se syyllistyy sen koko ilmapiirin tukemiseen. Se rakentaa osaltaan väkivaltaa ja samalla tappaa hengellisessä mielessä ihmisiä. Leif Nummela, voi olla, että sinä, joka ymmärrät kristityn velvollisuudet suhteessa maalliseen lakiin, voit osaltasi pappina vaikuttaa asiaan. Kristityn ja Kirkon velvollisuus on tarjota vainotuille suojaa, ei torjuntaa.

Huttusen Juhani kirjoitti jokin aika sitten hyvän kirjoituksen homojen ihmisoikeuksista Israelissa ja Palestiinassa. Siinä oli aika groteski loppu, jossa kuvattiin sitä, kuinka palestiinalaiset kiduttivat vangitsemaansa homoseksuaalia raakalaismaisesti. Sen hengessä tähän loppuun suomennettu uutinen itänaapuristamme, maasta, jossa homoseksuaalisuuden julkinen kannattaminenkin voi johtaa rikosoikeudellisiin seuraamuksiin. Se ei ole täysin irrallinen siitä ilmapiiristä, joka johti mm. puhutun homopropagandalain läpimenoon kohtuullisen selvin lukemin.

Kuulusteluissa pidätetty tunnusti tekonsa. Kertomansa mukaan hän oli yhdessä uhrin ja kahden ystävän kanssa istunut pihan leikkikentän penkillä ja juonut olutta. Keskustelun aikana kävi ilmi, että heidän 23-vuotias toverinsa on homoseksuaali, mikä sai seurueen muut jäsenet raivon valtaan. Tästä syystä pidätetty yhdessä 21-vuotiaan, myös aiemmin rikoksesta tuomitun kanssa alkoi hakata seksuaalivähemmistöön kuuluvaa, kaatoivat hänet maahan ja potkivat häntä aiheuttaen hänelle useita kylkiluun murtumia. Sen jälkeen he riisuivat uhrin alasti ja alkoivat työntää hänen peräaukkoonsa olutpulloja. Kaksi pulloa meni sisään kokonaan, mutta kolmas vain osaksi. Siihen mennessä uhri oli jo menettänyt tajuntansa. Hänen kiduttajansa laittoivat ruumiin alle pahvin ja sytyttivät sen palamaan, minkä jälkeen he päättivät lähteä kotiin. Tiellä he tajusivat, että jos heidän toverinsa tulee tajuihinsa, hän ilmoittaa poliisille. Siksi he kääntyivät takaisin ja päättivät surmata uhrin. Yksi kavereista otti kivilohkareen, joka painoi noin 20 kiloa, ja iski sillä kahdeksan kertaa uhria päähän.

  1. Venäjän taival on ollut ristiriitainen. Tsaarinvallan aikana samaa sukupuolta olevien seksuaalisuhteet oli kriminalisoitu (en muista, mistä vuodesta lähtien). Neuvostovalta kumosi kriminalisoinnin (1919?) pitkälti Leninin puolison Nadazda Krupskajan vaikutuksesta. Stalin kriminalisoi uudelleen (1934), ja Jeltsinin aikana (1993) seurasi dekriminalisointi.

    Ihmisten asenteet ovat kautta vuosikymmenten varsin yleisesti olleet vieroksuvia ja kielteisiä. Syitä on varmaankin monia. Yksi on venäläisen yhteiskunnan patriarkaalisuus. Homomiehet uhkaavat olemassaolollaan ja parisuhteillaan patriarkaattia. Lesbot taas ovat uhkana patriarkaalisen yhteiskunnan käsitykselle naiseudesta. Ortodoksinen kirkko pitää osaltaan pystyssä patriarkaaattia.

  2. Jep, kyllä nyt istahdan puun alle lukemaan. Ja totta, ei omassa srk:ssa ole tallaista paatosta. Ei ole hyväksi lukea kommentteja, joista ei mitenkään arvaisi, että ovat kristityn kirjoittamia. On enempi toisenlaisten foorumien tasoisia. Kiitos hyvistä blogeistasi ja kommenteistasi, ja ihan niinkuin Tarjakin tuossa totesi, niin on toivoa, ettei meillä tapahdu vastaavaa. (Saattaa kyllä olla jo tapahtunut.)

  3. Hyvä blogi, Pauli. Itseäni ihmetyttää näiden junttakonservatiivien väheksyntä väkivaltaa kohtaan. On melkein maailmanloppu jos joku vähän homostelee mutta ei paljon hetkauta jos joku saa turpaansa (tai menettää henkensä) sen takia.

    Itse olin nuorempana hieman penseä (en mielestäni kuiitenkaan vihamielinen) homoja kohtaan kunnes tajusin, että homot ovat homoja. Siis että he eivät esitä olevansa homoja tai että he eivät ole homoja vain kiusatakseen konservatiiveja tms. He eivät myöskään ole ”niitä jossain” vaan ”meitä täällä”. Nämä pohdinnat ovat muuttaneet käsityksiäni pikkuhiljaa.

  4. Pentti,

    Ns. konservatiiveilla (mitä ikinä se onkaan) on liberaalimpiin veljiin ja siskoihin nähden monasti hiukan erilainen raamattukäsitys. Liberaaliin raamatuntulkintaan kuuluu dekonstruktio, joka jättää huomiotta niin kirjoittajan tekstilleen tarkoittaman kuin tekstin itsensä kantaman merkityksen. Pyritään nostamaan esiin paitsi konventionaalinen rtuntulkinta, myös miten se on palvellut valtapoliittisesti toisia ryhmiä toisten jäädessä katveeseen/syrjityksi. Yhtä totuuttta ei ole, on tuhat ja yksi mahdollista raamatuntulkintaa. Liberaali raamatuntulkinta ei näe, että tekstillä olisi ”yksi oikea merkitys”, tai jos sellainen välttämättä halutaan löytää, se on eettisesti vastuullinen tulkinta,ts. tämänhetkistä ajanhenkeä vastaava merkitys. Tämä on myös syy siihen, miksi monien eksegeettien ”tieteelliset” tulokset niin kovin paljon muistuttavat tämänhetkisiä poliittisesti korrekteja käsityksiä. Raamatun teologia ja totuusulottuvuus merkityksettöminä katoavat tässä tulkintojen labyrintissä.

    Tällaisessa raamattunäkemyksessä ei siis oteta kantaa Raamatun totuudellisuuteen vaan eettiseen tarkoituksenmukaisuuteen, joka voi olla milloin sitä ja milloin tätä. Uskollisuus Raamatulle itselleen unohtuu.Tätä en henkilökohtaisesti voi hyväksyä.

  5. Kari-Matti, en oikeastaan puhunut liberaali- tai konservatiiviteologiasta, vaan siinä mielessä kun näitä käsitteitä yleisesti käytetään. Itse en edes koe olevani mitenkään erityisen liberaali, mutta nykyinen ilmapiiri vaikuttaa olevan sellainen, että jos et vastusta homoja niin olet muka jotenkin tosi liberaali, setan propagandan uhri ja mitä kaikkea. Mun mielestä meidän pitää suhtautua ymmärtäväisesti ja lämpimästi kaikkia ihmisiä kohtaan riippumatta siitä mihin ryhmään he (tai me itse) kuuluvat. Ei se tietenkään läheskään aina onnistu mutta väkivalta ainakin on aika kaukana lämpimästä suhtautumisesta erilaisuuteen.

  6. Kari-Matti, on aina vähän ongelma, jos jotain jättää huomiotta. Yhtä isoja ongelmiahan syntyy siitä, jos jättää huomiotta Raamatun sosiaalieettisen sanoman, sillä sellainenkin tottavie on olemassa.

    Mutta tämä blogi ei käsitellyt liberaalien tai konservatiivien raamattunäkemyksiä. Oli se näkemys nimittäin kumpi tahansa, se asettuu käsittääkseni tuota Venäjän meininkiä vastaan, joka on kulttuurillinen kysymys ennen raamattukysymystä.

    Itse olen joko liberatiivi tai konservaali, en ole vielä lopullisesti päättänyt. Se on kai sitä hämmennyksen teologiaa se.