Pyhä tuli ja Jeesuksen hauta

Missä Jeesus nousi kuolleista? Onko sillä oikeastaan merkitystä? Olen kohdannut toteamuksen, että olennaista on se, että Jeesus nousi kuolleista, muttei ole välttämätöntä tietää missä hän kuoli ja mihin hänet haudattiin. Tämä on sinällään totta, mutta olen silti toista mieltä. Syy on se, että Jeesus on noussut kuolleista, joten ON oltava paikka jossa hän kuoli ja paikka jossa hän nousi kuolleista. Kristillinen usko sisällyttää ajatuksen, että Jumala toimii tässä maailmassa ja tämän maailman historiassa. Mutta onko Jeesuksen ylösnousemuspaikka kadonnut ajan hämäriin?

Jerusalemissahan esitellään kahta paikkaa Jeesuksen hautana. 1880-luvulla brittiläinen kenraali Charles Gordon löysi Jerusalemin lähistöltä kallion, joka näytti pääkallolta. Kallion lähistöltä löytyi myös hauta ja näistä merkeistä Gordon päätteli, että kyseessä oli Jeesuksen hauta. Sen jälkeen puutarhahauta ja Gordonin Golgata ovat olleet pyhiinvaeltajien, etenkin protestanttikristittyjen, suosima matkakohde Israelissa. Ongelman haudan aitoudesta tekee sen lyhyt historia – ennen Gordonia hautaa ei ollut pidetty Jeesuksen hautana.

Vanhempi paikka, jolla on historia jo ensimmäisille vuosisadoille, on Pyhän haudan kirkko. Kirkossa on yhdessä kohtaa kalliota todella vanha pyhiinvaeltajien kalliopiirros, laiva, joka viittaa 100-200-luvuilla käytettyihin laivoihin. Piirroksen alla on teksti, jossa lukee: Herra, me tulimme. Eli mahdollisesti jo 100-luvulla on saattanut pyhiinvaeltajat käyneet Jeesuksen ylösnousemuksen paikalla ja jättäneet sinne terveisensä Jeesukselle. Tähän kirkkoon liittyy muutakin, joka minun mielestäni vahvistaa sen olevan aito ylösnousemuksen paikka.

Pyhän haudan kirkossa tapahtuu joka vanhan kalenterin pääsiäisjuhlien aikaan ihme (nyt menneenä viikonloppuna viimeksi) – sama ihme joka pääsiäinen joka vuosi. Silloin vietetään Pyhän tulen seremonia, jonka aikana tuli syttyy Jeesuksen haudassa.

Tästä on viime vuosilta joitain lehtikirjoituksia julkaistu suomeksi ja viimeisin muutamien vuosien takaa evankelisen herätysliikkeen Sanansaattaja-lehdestä, kun lähetystyöntekijä yllätyksekseen pääsi mukaan seuraamaan rukoushetkeä. Laajemman artikkelin on kirjoittanut professori, pappismunkki Serafim Seppälä kirjassaan Kultainen Jerusalem. Seremonia on vuosisatoja vanha. Ensimmäinen kirjallinen maininta Pyhästä tulesta on peräisin 300-luvulta, mutta viittauksia siihen on jo 100-luvulle.

Vanhan ajanlaskun mukaisena pääsiäisenä, sitä ajanlaskua jota suurin osa ortodoksisista kirkoista käyttää, tuhansia pyhiinvaeltajia osallistuu rukoukseen Pyhän haudan kirkossa. Ortodoksinuoriso laulaa hymniä Tässä on valo, tässä on totuus, tässä on ikuinen elämä. Kristus on meidän, hän syntyi meidän kylässämme, Betlehemissä. Tämä viesti on peräisin islamilaiselta (Osmanien valtakunnan) ajalta, jolloin kristityt eivät saaneet laulaa julkisesti ja laulun viesti tarkoittaa: Me olemme olleet ja tulemme aina olemaan kristittyjä. Tässä on uskontunnustus ja hyvin voimallinen sellainen ääneen lausuttuna.

Seremonia itsessään on yksinkertainen: Pääsiäislauantaina kirkko on täynnä pyhiinvaeltajia, kun sinne saapuu iltapäivästä kulkue, jossa on Jerusalemin ortodoksinen patriarkka. Järjestysmiehinä kirkossa toimivat maallisen vallan edustajat, islamilaisena aikana turkkilaiset vartijat, nykyisin Israelin poliisit, kuvaten Jeesuksen haudalla olleita roomalaisvartijoita. He ovat tutkineet Jeesuksen hautakappelin ja tarkistaneet, ettei siellä ole mitään tulentekovälineitä. Hautakappelin ovi on mahdollisesti sinetöity vahalla. Patriarkalle suoritetaan ruumiintarkastus, jottei hänellä ole mitään tulentekovälineitä mukanaan. Hauta kierretään kolmesti veisaten samalla pääsiäishymniä. Haudan ovi avataan ja patriarkka astuu sisään. Sisällä hän polvistuu haudan sisemmässä kammiossa ja lukee tietyt vuosisatoja vanhat rukoukset. Rukousten jälkeen yleensä kiven sisältä, kohdasta jossa Jeesuksen ruumis lepäsi, alkaa tulla sinertävää valoa. Valo ilmenee usein hieman erilaisena kuin aiemmin. Patriarkka ojentaa tuomansa kynttilät valoon, tai tuleen kuten valoa myös kuvataan, ja sytyttää ne. Tämän jälkeen hän tulee ulos haudasta, antaa tulen armenialaiselle patriarkalle ja koptilaiselle piispalle. Sen jälkeen tuli jaetaan paikalla olevalle kristikansalle ja ilo on mitä ylimmillään ja varmasti korviahuumaavaa.

Toisinaan tuli on syttynyt itsestään kynttilöissä ja lampukoissa hautakappelissa tai kappelin ympäristössä, myös pyhiinvaeltajien tuohuksia on voinut syttyä itsestään. Tuli on alkuun sellaista, ettei se polta, mutta se muuttuu hiljalleen tavalliseksi tuleksi. Joitain kertoja historiassa ortodokseja ei ole päästetty hautakappeliin, jolloin tuli ei ole ilmestynyt. Ja tuli ilmestyy nähtävästi vain ortodoksiselle patriarkalla – kenenkään muun rukoillessa se ei ole ilmestynyt. Tuli viedään vielä hyvin nopeasti lentokoneella Kreikkaan asti kirkkoihin, jossa sitä käytetään pääsiäispalveluksissa.

Itse näen tämän ihmeen todisteena siitä, että Pyhän haudan kirkko on rakennettu Jeesuksen oikealle ylösnousemuksen paikalle. Tulen ihme todistaa sen ja se viestii voimakkaasti, että Herramme ylösnousemus oli täysin konkreettinen ja tapahtui tietyssä paikassa. Se on tapahtunut tässä maailmassa ja historiassamme.

Pyhän tulen jakaminen sisältää vielä yhden symbolin – nimittäin sen, että evankeliumi on tarkoitettu kaikille maailman kansoille. Pyhiinvaeltajat kirkossa ovat kotoisin eri maista, joten viesti Kristuksen ylösnousemuksesta lauletaan riemulauluin heidän kotimaidensa kirkoissa pääsiäisenä. Pyhän tulen ihme on siitä erikoinen, ettei länsimaissa siitä oikein mitään tiedetä. Itsellenikin se tuli joitain vuosia sitten tietooni. Vuosittainen ihme samassa paikassa, kristikunnan pyhimmässä paikassa eli Jeesuksen haudassa, ylösnousemuksen tapahtumapaikassa ei voi olla todistamassa mitään muuta kuin Jumalan suurta tekoa ja ihmettä – kuolema on kukistettu ja Kristuksessa on syntien armahdus valmistettu ja annettu koko maailmalle.

Lähteet ja tietoa:

Pyhä Tuli – Ortodoksi.net

Pyhä tuli 2022 – Ortodoksi.net

Pyhä tuli? (sley.fi)

Munkki Serafim (Seppälä): Kultainen Jerusalem. Jerusalemin idea juutalaisuudessa, kristinuskossa ja islamissa. Kirjapaja 2008.

  1. Ortodoksissa pääsiäisyön liturgiassa jaetaan tämä tuli, ja myös katolisessa pääsiäisyön messussa ja monissa meidän pääsiäisyön messuissamme jaetaan tuli seurakuntalaisille pääsiäiskynttilästä. Pyhän tulen ihme on luultavasti tämän käytännön liturginen alkuperä. Sacrum Triduumin, ristin ja ylösnousemuksen pääsiäisen palvelukset pyrkivät jäljittelemään vanhan kirkon pääsiäisen viettoa Jerusalemissa.

    Paavali kirjoittaa 2. Kor. 4:6: ”Jumala, joka sanoi: ”Tulkoon pimeyteen valo”, valaisi itse meidän sydämemme. Näin Jumalan kirkkaus, joka säteilee Kristuksen kasvoilta, opitaan tuntemaan, ja se levittää valoaan.”

    Luther ja yleiseminkin tietty augustinolais-platoninen ajattelutapa yhdistää tämän valon uskon valoon ja kasteeseen. Ylösnousemuksen säteilevä kirkkaus leviää Kristukesta kasteessa, valaisun sakramentissa, jota pääsiäisyönä muistetaan, meidän sydämiimme ja luo niihin uskossa pantin, esimaun ja osallisuuden siitä kirkkaudesta, johon Herra Jeesus Kristus avasi tien ylösnousemuksellaan. Usko yhdistää Kristukseen ja tekee jo alkavasti osalliseksi tästä kirkkaudesta. Näin historialliselle tapahtumalle tulee allegorinen (oppia koskeva) ja tropologinen (meitä koskeva) merkitys, ja ne johtavat meitä anagogiseen taivaan kirkkauteen.

    • Kiitokset Ilmari. Mielenkiintoinen. Vanha traditio ja yhteinen kristillinen historia sisältävät paljon sellaista, joista on hyvä olla tietoista. Julistamme kaikki ristiinnaulittua JA ylösnoussutta Kristusta. Pyhän tulen ihme on yksi tätä yhteistä jakamatonta traditiota, josta voivat kaikki kristityt iloista. Kristus nousi kuolleista! Se viesti saa kaikua eri kristillisten yhteisöjen viettämissä pääsiäisjuhlisssa.

  2. Olisi todella hienoa, jos koko kristikunta viettäisi pääsiäisen samaan aikaan. Nythän Suomen ortodoksit (ekumeenisen patriarkan luvalla) ja muut maailman kristityt eivät vietä pääsiäistä yhdessä ortodoksien kanssa.

    Olisi hienoa, jos tästä päästäisiin yksimielisyyteen. Ortodoksit ovat keskustelleet asiasta ainakin 1970-luvulta lähtien, eli 50 vuotta tulee täyteen ( https://www.ortodoksi.net/index.php/P%C3%A4%C3%A4si%C3%A4isen_ajankohta ).

    • Jari, osaatko sanoa mistä tämä aikaero johtuu ja mitkä ovat sen historialliset taustat? Lisäksi mikä estää tämä muutoksen?

    • Kiitokset Jari linkistä. Hyvä, jos yksimielisyyteen päästäisiin, miten se tehdään. Yhdessä vietetty juhla olisi upea. Mie en ole asiasta hirveästi tiennyt, vain sen että päivämäärissä on karkausvuosien pohjalta tullut virhelaskelma.

  3. Voi teitä… Mitä se ilmestyskirja sanookaan…

    ”Ja minä näin toisen pedon nousevan maasta, ja sillä oli kaksi sarvea niinkuin karitsan sarvet, ja se puhui niinkuin lohikäärme. 12
    Ja se käyttää kaikkea ensimmäisen pedon valtaa sen nähden ja saattaa maan ja siinä asuvaiset kumartamaan ensimmäistä petoa, sitä, jonka kuolinhaava parani. 13
    Ja se tekee suuria ihmeitä, niin että saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan ihmisten nähden. 14
    Ja se villitsee maan päällä asuvaiset niillä ihmeillä, joita sen sallittiin tehdä pedon nähden; se yllyttää maan päällä asuvaiset tekemään sen pedon kuvan, jossa oli miekanhaava ja joka virkosi. ”

    Saa tulenkin taivaasta lankeamaan.

    • Vaikka hän saa tulenkin lankeamaan taivaasta, niin sen sijaan mikä on tuli, joka vain julistaa Kristuksen ylösnousemusta hänen ylösnousemuksensa paikalla, jossa synnin, kuoleman ja pahan valta on kukistettu?

  4. Tulitemppeli ja Zarathustralaisuus.

    ”Zarathustralaisuuden rituaalin keskipisteenä on tuli. Palvontamenossa, jasna, Ahura Mazdan taivaallisen tuli laskeutuu alas ja yhdistyy rituaalituleen.

    Tulta pidetään Ahura Mazdan poikana ja hänen kauneimpana näkyvänä muotonaan. Zarathustralaisuuden tulitemppeleissä tuli palaa jatkuvasti ja sitä pitävät yllä papit. Sisäiset rituaalit suoritetaan temppelissä, kun vastaavasti ulkoiset rituaalit voidaan suorittaa missä tahansa puhtaassa paikassa, kuten kotona. ”

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Zarathustralaisuus

  5. Sami Paajanen

    Zarathustralaisuus on vanhempi uskonto, minä en ole sen opettaja, kerroin vain mistä tulentemppeli on peräisin. Lue se linkki, asia selviää sieltä.
    Zarathustralaisuus vaikutti Persiassa Kyyroksen aikana, jos sattuisit tietämään kuka oli Kyyros.
    Kyyros on raamatullinen henkilö, Voi hänestä olla maininta myös evankeliumissa.

    • Lähinnä miten tämä liittyy Pyhän tulen seremoniaan Jeesuksen haudassa? Tuli ilmestyy tyhjästä ihmeellisellä tavalla, sinisenä valona, joka tiivistyy patriarkan edessä valoksi, josta hän sytyttää tuomansa tuohukset. Ne syttyvät tuleen.

    • Tarjan tapana on trollata, tämä toistuu jatkuvasti, toistuvasti, ja taas toistaen. Myös muuta muu vastaava kirjoittaja löytyy.

Hassinen Ville
Hassinen Ville
Kuopiolaissyntyinen ja neljänkymmenen alkupuolella oleva seurakuntapappi ja sivutoiminen tutkijanplanttu. Aikansa Pohjois-Karjalan laulumaita kierreltyään olen palannut kotiseuduilleni vaatimattomien (ja niitten oekeetten) ihmisten pariin Savoon Kuopion kupeeseen seurakuntapapiksi. Kirjoittelen osin seurakuntatyön näkökulmasta, milloin sitten eksyn naputtelemaan pohdiskellen ja sukeltelen syvempiin uomiin.