Kevät on pitkälle ehtinyt. Kesä on lähellä. Elämä virkoaa. Kesäinen vihreys ja kukkien loisto kertoo meille lupauksen Jumalan suuresta tulevaisuudesta, jota kukkien loisto julistaa. Jumala antaa meille elämän ja toivon.
Kävimme Coletten kanssa Sanan ja rukouksen illassa Somerolla Svenssonin lähimmäispalvelukeskuksessa 17.5.2023. Sen pihalla näimme kukkivan puun. Minä puhuin ja Colette lauloi.
Suomessa on viime päivinä tehty kevätkylvöjä. Pyhällä maalla kasvukausi on aikaisempi. Niinpä siellä jo korjataan satoa.
Helluntai on vanha juhla. Kristikunta on viettänyt sitä alusta asti. Vanhastaan se on ollut juutalaisten sadonkorjuun juhla. Ilo ja riemu ovat olleet tulvillaan: Kiitetään vuoden sadosta. Jumalan huolenpito kansastaan on koettu kouriintuntuvasti.
Helluntain juhlaan tuli juutalaisia kaikkialta maailmasta, missä heitä asui. Parhaimmillaan väkeä oli Jerusalemissa jopa yli miljoona henkeä. Vanhastaan Suomessa sanottiin isosta väkijoukosta, että on väkeä kuin helluntaiepistolassa. Jerusalemiin tuli oli juutalaisten tapa tuohon aikaan. Sitä voi verrata myöhempään muslimien tapaan tehdä vierailu Mekkaan. Juhlan aikana toimitettiin lukemattomia liturgisia jumalanpalveluksia. Saarnaajat valittiin hyvin huolella etevimpien julistajien joukosta.
Sinä vuonna, jolloin Jeesus oli ristiinnaulittu ja noussut kuolleista, yksi näistä julistajista oli apostoli Pietari. Hänen saarnansa puhutteli suurta kuulijakuntaa. Noin 3000 henkeä liittyi Jeesuksen opetuslasten joukkoon tämän saarnan innoittamana.
Helluntain vietto Suomessa
Nykyisin maassamme vietetään helluntaita kahtena päivänä: Helluntaiaattona ja Helluntaina. Käytäntö on tullut työviikon joustamiseksi. Työaikojen järjestelyn on katsottu toimivan paremmin tällä tavoin.
Ajatuksellisesti helluntaiaatto liittyy helatorstain ja helluntain väliseen aikaan. Odotamme Pyhän Hengen tuloa. Hänen erityistä kosketustaan. Pyydämme häntä elämämme suunnan näyttäjäksi. Hänen johdatukseensa antaudumme. Odotamme häneltä elämämme suuren toivon aukeamista.
Helluntaiaaton apokryfiteksti puhuu Jumalan viisaudesta. Oikea viisaus on Jumalan lahja. Hän jakaa viisautta. Aivan erityisesti Pyhä Henki, Totuuden Henki, Helluntain Henki, on Jumalan viisauden jakaja. Niin kuin hänen esiintulonsa jo luomiskertomuksessa johti valon esiintuloo: ”Tulkoon valo!” niin hänen valistustyönsä tuo esiin uskon olemuksen, Jumalan antaman valon koittamiseen meidän elämäämme.
LAUANTAI 27.5.2023
Helluntaiaatto
Tule, Pyhä Henki
Juhlapäivän apokryfiteksti Sir. 1:1–10
Kaikki viisaus tulee Herralta,
hänen luonaan sillä on ikuinen sijansa.
Kuka voisi laskea meren hiekanjyvät,
sadepisarat ja ikuisuuden päivät?
Kuka voisi selvittää taivaan korkeuden,
maan laajuuden ja syvyyksien pohjan? Kuka viisauden?
Ennen kaikkea muuta luotiin viisaus,
jo aikojen alussa ymmärrys ja järki.
Viisauden lähde on Jumalan sana korkeuksissa,
viisauden teille ohjaavat ikiaikaiset käskyt.
Kenelle on paljastettu, mistä viisaus on peräisin?
Kuka tuntee sen nerokkaat suunnitelmat?
Kenelle on ilmoitettu, mitä viisaus ja ymmärrys on?
Kuka hallitsee tietämyksen, jonka viisaus on kerännyt?
Vain yksi on viisas. Mahtavana ja pelottavana
hän istuu valtaistuimellaan.
Hän on Herra. Hän loi viisauden,
tarkasteli sitä, määritti sen mitat
ja vuodatti sitä koko luomakuntaan,
jakoi anteliaasti kaikille eläville.
Ne, jotka häntä rakastavat, saavat viisautta runsain mitoin.
On viisasta ja kunniakasta rakastaa Herraa;
ne, joille viisaus ilmaisee itsensä,
saavat sen Herralta, jotta näkisivät hänet.
Varsinaisena helluntaipäivänä Jumalan Pyhän Hengen työ kuvataan suurena täyttymyksenä. Pyhä Henki tuli luoksemme. Hän on keskellämme. Hän elää ja vaikuttaa koko maailmassa. Kaikkialla maailmassa hän kuuluttaa pyhää sanomaa Jeesuksen pelastustyöstä. Hän tuo esiin taivaallisen viisauden. Hän tahtoo tavoittaa jokaisen kansan jokaisen ihmisen pyhän evankeliumin välityksellä. Jokaikisen luo hän tahtoo tulla. Kaikkia hän kokoaa yhteiseen kristikuntaan, yhteiseen kirkkoon, Jumalan kansan yhteyteen.
SUNNUNTAI 28.5.2023
Helluntaipäivä
Pyhän Hengen vuodattaminen
Juhlapäivän apokryfiteksti Viis. 7:22b–8:1
Viisaudessa on henki,
älyllinen ja pyhä,
ainutsyntyinen ja monimuotoinen,
ohuen ohut, herkkäliikkeinen,
erillinen, tahraton ja kirkas,
järkkymätön, hyvyyttä rakastava, vireä,
riippumaton, hyvää tekevä, ihmisrakas,
vakaa, varma ja levollinen,
kaikkivoipa ja kaikkea valvova.
Se läpäisee kaikki älylliset henget,
puhtaimmat ja ohuimmatkin.
Viisaus on liikkuvampaa kuin mikään muu liike,
ja puhtaudessaan se virtaa läpi kaiken.
Se on kaikkivaltiaan Jumalan hengitystä,
hänen voimansa ja kunniansa kirkasta säteilyä.
Siksi siihen ei pääse sekoittumaan
mitään, mikä on epäpuhdasta.
Se on ikuisen valon heijastuma,
Jumalan toiminnan kirkas kuvastin,
hänen hyvyytensä kuva.
Se on yksi ainoa mutta kykenee kaikkeen,
se pysyy itsenään mutta uudistaa kaiken.
Polvesta polveen viisaus asettuu hurskaiden sieluun
ja tekee heistä Jumalan ystäviä ja profeettoja,
sillä Jumala rakastaa vain niitä,
joilla on viisaus asuinkumppaninaan.
Viisaus loistaa aurinkoa kirkkaammin
ja voittaa kauneudessa taivaan tähdet.
Se on vahvempi kuin valo,
sillä valo antaa aina tilaa yölle
mutta viisautta ei paha saa valtaansa.
Voimassaan viisaus ulottuu maan ääriin,
taitavasti se ohjaa kaikkea.
Matias Roto tuot minulle maratoonarin esimerkkinä, en siis ymmärrä miten ihmeessä sen teet, eihän esille tuomallani ole mitään järjellistä yhteyttä Stubbiin, siis kun et vastaa selkeisiin kysymyksiini niin tuot täysin tuulesta temmattuja ajatelmiasi?
Siis yksinkertaisesti väität että vauva olisi TEHNYT syntiä jotta saat vauvan mahtumaan ”kaikki ovat syntiä TEHNEET” sanontaan, siis painotat sanaa KAIKKI.
Sitten kun on kyse tunnustuksen osasta ”KAIKKI tullaan tuomitsemaan tekojensa mukaan” niin nyt sitten ”unohdat” tuon kaikki sanan ja selität sen pois jollain armo ajatelmallasi jonka olet ottanut jonkun ihmisen tuomana, et yhdistä sitä Jeesuksen sanoihin:
Matt. 16:27
Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.
Mitä on rehellisyys, eikö sitä että nöyrtyy tunnustamaan että tunnustuksen sanoma ei ole sitä mitä tänä päivänä julstetaan eikä yritä vääntää siihen jotain sellaista mitä siinä ei todellakaan sanota eikä siinä tarkoiteta?
Ari
Koska et yhdestä esimerkistä ymmärtänyt, mistä on kysymys, niin otetaanpa toinen.
Naapurini Vesa Näykki purki vanhan piharakennuksen ja loi pohjan uudelle. Yhdellä kouraisulla iso osa vanhan rakennuksen kattoa nousi ilmaan, kun hän nosti sen paikaltaan veljeni traktorin perävaunuun. Talon hirsiseinät myös menivät isoina kasoina seuraaviin kuormiin.
Mutta tekikö hän sen omin voimin? Ei vaan hän vain ohjasi kaivinkonetta niiden kevyistä ohjaimista käsin.
Käytän tätä vertauksena.
Sinun tapasi tulkita tekojen merkitystä pelastukselle voi verrata siihen että väittäisi Vesan omin käsin ja hartiavoimineen nostaneen nuo talo palaset traktorikuormalle.
Luottamus Jumalan armoon ja Vapahtajamme sovitustyön tUomaan laupeuteen on verrattavissa siihen, että Vesan kaivuri teki konreettisen työn.
Kuitenkin kun meiltä kysytään, kuka purki vanhan talon ja kuka kaivoi uuden talon perustuksiin tarvittavan kaivannon, voimme sanoa, että Vesa ne teki.
Pidä siis mielessäsi että KOKO PELASTUS on vain ja ainoastaan JUMALAN OMA TYÖ.
Ari, kirjoitat: ”Siis yksinkertaisesti väität että vauva olisi TEHNYT syntiä jotta saat vauvan mahtumaan ”kaikki ovat syntiä TEHNEET” sanontaan, siis painotat sanaa KAIKKI.”
Oletko Ari sitä mieltä, että ihmiskunnasta löytyy Jeesuksen lisäksi joku muu, joka ei ole syntiä tehnyt?
14:4 Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään. 14:5 Hänen päivänsä ovat määrätyt, ja hänen kuukausiensa luku on sinun tiedossasi; sinä olet asettanut hänelle määrän, jonka ylitse hän ei pääse. (Job)
Syntiinlankeemus koskettaa kaikkia Aadamin ja Eevan jälkeläisiä. Lapsi, joka on silmissämme viaton, on langenneen ihmiskunnan jäsen. Synti ”riippuu hänessä kiinni” kuten Paavali myös itsestään toteaa. Syntyisikö saastaisesta puhdasta Ari?
Kukaan Aadamin ja Eevan jälkeen syntynyt ei ole puhdas itsessään. Langenneen ihmiskunnan lapsi tarvitsee Aadamin ja Eevan jättämän perinnön lisäksi toisen perinnön. Se on kirjattuna Kristukselta saatu Uusi Testamentti. Testamentti astuu voimaan testamentin tekijän kuoltua. Kasteessa lapsi tulee osalliseksi Kristuksen antamasta testamentista. Jeesus Kristus sovitti kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan koko ihmiskunnan synnin.
Kaikki ovat langenneet, myös langenneitten lapset.
Matias Roto edelleen jatkat näitä mitään sanomattomia vertauksiasi, siis kun hukkuvalle heitetään pelastusrengas ja käsketään tarttumaan siiheen, niin hänet vedetään rantaan niin pelastiko hukkuva itsensä vai ei?
Samoin kun Jumala kutsuu parannukseen niin kun ihminen kuulee tämän ja tekee parannuksen ja käskyn mukaan vielä ottaa kasteen niin kun saa synnit anteeksi ja Åyhän Hengen niin kuka on todellinen syntien anteeksiantaja ja Pyhän Hengen antaja, ei ihminen itse niitä voi ottaa vaan Jumala antaa ne kun ihminen nöyrtyy parannukseen.
Ari
Jeesuskin puhui opetuslasten piirin ulkopuolisille vertauksilla.
Niinpä yritän sinulle selittää sen kohdan, missä sinun pitäisi luopua omiin tekoihisi turvautumisen ja turvautua yksin Jumalan työhön.
Pelastus nimittäin on ALUSTA LOPPUUN ASTI yksistään Jumalan oma työ. Ihminen ei voi siihen mitään jatkaa.
Vuosnaisten sataman lähellä on nähtävillä mahtavaa laivaköyttä. Sellaisilla laiva sidottiin laituriin niin tukevasti etteivät mitkään tuulet tai veden virtaukset voineet laivaa siirtää satamalaiturista irti.
Sinun oppisi vaikuttaa tekstiesi mukaan olevan sellaista, että edes pienen matkaa pelastuksen köydessä pitäisi muka olla ihmisen omaakin osuutta.
Ajatellaanpa sitten sellaista, että laiva olisi sinun laivasi. Kaikki olisi tehty muutoin ihan sääntöjen mukaan ja sidottu tuollaisella valtavalla laivaköydellä, mutta sitten aivan pienen pätkän verran aivan siellä laivan kyljessä kiinnitysköyden jatkona olisi muutama kymmenen sentin matkalla sinun vaimosi kaulakorun ketjusta pala.
Etkö todellakaan tajua, että koko ketjun tehtävä olisi pilattu tuon pienen pätkän osalta, jolla sotket jotain laivaköyteen kuulumatonta omaa myötävaikuttamista. Aivan pienen, ihan pikkuriikkisenkin tuulahduksen tai virtauksen takia laivasi lähtisi ajelehtimaan omia aikojaan.
Miksi, et tahdo hyväksyä sitä, että KOKO pelastus on yksistään Jumalan LAHJA.
Roomalaiskirje:
4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
Efesolaiskirje:
2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja –
Kari
Kiitos selkeästä kommentistasi
Tekihän Jeesus syntiä heiluttaessa ruoskaa temppelipihalla, sillä väkivalta tai sillä uhkaaminen on synti. Edelleen Jeesus puuttui lähimäinsensä omasuuteen ajattaessan riivaajia sikafarmarin sikoihin, jotka syöksyivät kuolemaan.
Ari. Puutuin sinun ja Matiaksen väliseen keskusteluun. Se on mahdollista. Toivoisin kuitenkin saavani myös sinulta kommentin kommenttiini.
Kysyn myös uudestaan: Oletko sitä mieltä, että ihmiskunnasta löytyy Jeesuksen lisäksi joku muu, joka ei ole syntiä tehnyt?
Seppo
Synnin varsinainen olemus on ero Jumalasta.
Jeesus ON Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Hän siis ei ole erossa Jumalsta. Joten hänellä ei ollut syntiä.
Yksittäiset teot on aina suhteutettava niiden tilanteeseen.
Kun yliopiston professori huutaa, että hiljaa käytävällä, niin hän vain edistää opetuksen tehoa.
Iivatun ihmisen vapauttaminen oli se ratkaiseva tulos. joka oli tapaukselle merkityksellinen.
edustat Matias siis kantaa että tarkoitus pyhittää teot. J a tällöin voi tehdä vahinkoa myös täysin syyttömille ihmisille.
Ei mene läpi. Temppelipihan kauppiat olivat siellä laillisesti ja Jeesus asettui laillista yhterikuntajätjestystä vasstaan ja aiheutti vahinkoa myös niille kauppiaille jotta olivat menetelleet pihalla täysin laillisesti. Edelleen hän kaikkivaltiaana Jumala olisi kyllä kyennyt ajamaan riivaajan ulos tuhomatta sikafarmarin taloutta ja syyllistymättä eläinrääkkäykseen.
Syntiinlankeemus koskettaa kaikkia Aadamin ja Eevan jälkeläisiä. Lapsi, joka on silmissämme viaton, on langenneen ihmiskunnan jäsen. Synti ”riippuu hänessä kiinni” kuten Paavali myös itsestään toteaa.
Mikään ’ihmiskunta’ ei ole langennut,sillä 2 ihmistä ei ole minusta vielä mikään ’ihmiskunta’. Olennaista tässä asiassa on kysymys, että onko tuo sikiö ITSE syyllinen tilaansa? Tokkopa, ei häneltä ole kysytty haluaako hän syntyä perisyntiseksi ja joutua ilman o m a a syytään lähtökohtaisesti ikuisen kidutustuomion alaiseksi.
Matias Roto taasen yrität syöttää pelastusta automaationa eli ihminen ei itse ole vastuullinen siitä mitä vastaa Jumalan kutsuun, kuinka kävi rikkaalle miehelle kun Jeesus kutsui häntä seuraamaan itseään, ei lähteny, miksi, siis jos ihminen itse ei voisi vaikuttaa pelastukseesna niin miksi eivät kaikki pelastu, onko Jumalan tahto että ihmiset pelastuisivat vaiko ei?
Miksi helluntaina eivät kaikki tehneet parannusta kun Pietari julisti evankeliumia, miksi osa ei ottanut Pietarin sanoja vastaan?
Jumala kutsuu ihmisiä, miksi eivät kaikki ota kutsua vastaan?
Ari
Kysyt sellaisia miksi-kysymyksiä, joiden vastauksen tietää vain Jumala itse.
Meitä ei todellakaan ole pantu toinen toistemme tuomareiksi, vaan julistamaan Jumalan täyttä evankeliumia.
Armo sulkee ulos kaikenlaiset omat teot pelastumisen ehdoksi. Tämän syvemmin emme pysty ymmärtämään valinnan yksityiskohtia.
Roomalaiskirje:
11:6 Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.
”Jumala kutsuu ihmisiä, miksi eivät kaikki ota kutsua vastaan?”
Etsi Raamatusta vastausta.
Oman Raamatusta oppimani sekä monien muiden kokemusten mukaan Jumalan kutsun voi paatumuksessaan hylätä. Jos kutsua ei vastusta, niin Jumala saattaa aloittamansa työn loppuun asti. ”Jeesus Kristus on meidän uskomme alkaja ja täyttäjä.”
Oletko Ari lukenut Herramme kylväjä vertauksen?
Kari
Kiitos kommentistasi
Ari
Et ole vastannut Karin kysymykseen, onko maailmassa ollut ainoatakaan synnitöntä Jeesuksen lisäksi.
Tässä(kin) ”keskustelussa” tulee vaan esille kuinka teillä on Jumala kuva ihmeellinen, siis Jumala olisi ratkaissut synti-ongelman niin että antaa ”lapsiensa” tehdä syntiä ja Hänen on pakko armahtaa ne kaikki teot, siis vieläpä kertoisi tämän jo etukäteen.
Mitä Israelin kansan vaiheet VT.n puolella kertovat Jumalasta ja Hänen synti suhteestaan, Israelin kansa oli erillään muista eivätkä siis muut kansat voineet tuoda syntiä Israeliin, siis Israelilaisten piti itse ”hakea” synnit muista kansoista, kuten naimalla Jumalan tahtoa vasten toisista kansoista jne…. Siis Israelilaiset ihan itse tekivät syntiä ja kun he kääntyivät ja tekivät parannusta niin Jumala armahti ja varjeli vihollisilta, kun sitten taas synti voitti ja lopulta Jumala hylkäsi kansansa juuri synnin tähden.
Sitten tuli Jeesus kutsumaan Jumalan omaa kansaa, mutta nämä eivät ottaneet Häntä vastaan.
Mitä tämä Israelin kansan vaiheet kertovat, ihmisen luonnollisesta kyvystä kuulla ja elää Jumalan tahtoa.
Kuinka sitten Jumala ”korjasi” tämän, Hän herättää synteihinsä kuolleet Henkensä avulla eli uudestisynnyttää heidät.
Vastauksena onko ketään muuta ihmistä kuin Jeesus synnitöntä, on ettei ole vaan jokainen tekee syntiä ja kuolee niinhin ja tarvitsee Jeesusta parantajakseen, jokaisen tulee nöyrtyä parannukseen eli jokaisen tulee notkistaa polvensa Jeesuksen edessä.
Mikä on Pyhästä Hengestä syntyneen ihmisien tila, hän kuulee ja ymmärtää Jeesusta, hänellä on Jumalan voima elää Jeesusken sanan mukaan, nyt Jumala ei jätä lapsiaan voimattomaksi synnin alle vaan antaa voiman, rakkautensa Pyhän Hengen kautta.
Summasummarum nyt ei olekkaan evankeliumi synti keskeinen vaan rakkaus keskeinen eli se rakkaus jolla Jumala on valmis rakastamaan ja armahtamaan ihmistä onkin vuodatettu uskoviin Pyhän Hengen kautta että he eläisivät sen rakkauden mukaan rakastaen Jumalaa ylikaiken ja lähimmäistä niinkuin itseään.
Ari
Vääristelet asioita pahanpäiväisesti.
1) Käy ilmi ettet vieläkään ole tiedostanut, että katekismus alkaa kymmenellä käskyllä, kun menet väittämään niin mielettömiä väitteistäsi, kuin Jumala antaisi tehdä syntiä.
Käännät siis opetuksen päälaelleen.
2) Väität mielettömiä, kun puhut ihmisen luonnollisesta kyvystä tehdä hyvää.
Tunnustuskirjamme kertovat mikä on reaalitotuus ihmisen paatumuksesta: Tässä on tiivistettynä KOKO RAAMATUN perustava sanomameidän omista mahdollisuuksistamme.
Hengellisissä, jumalallisissa asioissa ei uudestisyntymättömän ihmisen ymmärrys, sydän ja tahto omine luonnollisine kykyineen pysty yhtään mitään ymmärtämään, uskomaan, vastaanottamaan, ajattelemaan, tahtomaan, alkamaan, suorittamaan, tekemään, vaikuttamaan eikä myötävaikuttamaan. Suhteessa hyvään ihminen on aivan kuollut ja täysin turmeltunut. Ihmisluonnossa ei lankeemuksen jälkeen ennen uudestisyntymistä ole tallella vähäisintäkään sellaisten hengellisten voimien kipinää, joilla hän itsestään kykenisi valmistautumaan Jumalan armoon tai ottamaan tarjotun armon vastaan. Hän ei sinänsä ole armon saamiseen kelvollinen eikä voi tehdä itseään sellaiseksi. Omien kykyjensä varassa hän ei voi, edes apuna, edistää, aikaansaada, vaikuttaa, mitään omaan kääntymykseensä kuuluvaa – ei kokonaan, ei puoleksi eikä vähimmäksi, ei pienen pienimmäksikään osaksi, niin että se tapahtuisi ”ikäänkuin hänestä itsestään”. (2 Kor. 3:5) Ihminen on päinvastoin synnin orja (Joh. 8:34) ja Perkeleen vanki (Ef. 2:2; 2 Tim. 2:26), Perkeleen vaikutuksesta toimiva. Niinpä luonnollinen vapaa tahto kykenee aikaansaamaan ja saa aikaan vääristyneen laatunsa ja luonteensa mukaisesti yksinomaan sellaista, mikä on Jumalalle vastenmielistä ja hänen tahtoansa vastaan.
https://tunnustuskirjat.fi/yo/2.html
Ari
3) Tässä sanot hyvin
se rakkaus jolla Jumala on valmis rakastamaan ja armahtamaan ihmistä onkin vuodatettu uskoviin Pyhän Hengen kautta että he eläisivät sen rakkauden mukaan rakastaen Jumalaa ylikaiken ja lähimmäistä niinkuin itseään.
Ainoastaan yhdessä kohdin haluan täsmentämään: ”— Jumala rakastaa ja armahtaa ihmistä—”, koska hänen rakkautensa on ehdotonta rakkautta, ilman meille ihmisille tyypillistä valikoivaa ja laskelmoivaa mielialaa rakkautensa osoittamisessaan.
Joten soisin että myös antaisit sen toteutua elämässäsi, niin että siirryt elämään yhteisessä Kristuksen ruumiissa eli pyhässä, yhteisessä ja apostolisessa KIRKOSSA, niin että myös käytännössä annat tuon puhumasi Jumalan rakkauden vaikuttaa yhteisessä uskossa elämistä yhteisen liturgian, yhteisen alttarin sakramentin ja toinen toisensa kunnioittamisen hengessä JUMALAN ARMOSTA ELÄVIEN JOUKOSSA.
Matias Roto siis mitä se merkitsee kun sanot että jossain katekismuksessa on kymmen käskyä, ei kirjain mitään merkitse jos ei elä sen mukaan, eli Jumalan henki tekee eläväksi.
Et sitten taaskaan ymmärtänyt kirjoittamaani, se mitä tarkoitin ”Jumalan ratkaisulla synti ongelmaan” on että te olette kääntäneet sen irstaukseksi eli kaiken kattavaksi armoksi, aivan kuin Jumala ei antaisi voimaa elää tahdossaan lapsilleen. Tämä teidän ”armo-oppinne” kuvastaa juuri sitä että Jumala antaisi lapsiensa tehdä syntiä ja armahtaisi heidät kaikesta. Tätähän on oppinne eikö vain?
Nytkin kun saman kirkon jäsenet ukrainassa tappavat toisiaan teidän oppinne mukaan nämä ovat pelastuneita ja saavat armon, ei mitään vaikka murhaavat toisiaan kun ovat omille esivalloilleen alamaisia?
Ari
Asetat virheellisesti vastakkain virallisen uskon tunnustamisen ja Jumalan työn.
Ei ole olemassa mitään yhteistä elämää ilman yhteisiä pelisääntöjä. Jos niitä ei olisi, niin silloin vallitsisi täydellinen sekasorto.
Yhteisen opetuksen puute näkyy myös sinun teksteissäsi. Kerta toisensa jälkeen sekotat asioita, koska et suostu ymmärtämään edes kristinuskon perustavimpia uskonohjeita, vaan kerta toisensa jälkeen kiemurtelet kuin saalista vainoava peto voidaksesi näykkiä edes joitakin lihanpaloja toisen elimistöstä.
Miten surkeasti sekotat käsitteitä tulee esille juuri viittaamassasi Venäjän hyökkäyksessä Ukrainaa vastaan. Sinä syytät tästä sodasta kristinuskoa.
Samaan aikaan sinä liikut kuin pilvilinnoissa kuvitellessasi että maailmassa olisi edes joku joka ei enää syntiä tekisi.
Toki muotoilet tämän muka synnittömän elämän ikään kuin taivaanrannalla häämöittäväksi ihanteeksi, kun samaan aikaan puhut ihmisen omasta lankeemuksen mahdollisuudesta.
Mutta jos edes hetkeksi olisit pysähtynyt tutkimaan, mitä aito kristinusko sanoo, niin silloin et toimisi kuin nyt teet, että ensiksi kieltäydyt tutkimasta perinteistä kristinuskon totuutta, mutta sitten yrität itse muotoilla lähes tulkoon samannäköisen kyhäelmän huomaamatta että näin toimiessasi rakennat korttitaloa hyvin rakennetun hirsitalon sijaan.
Kommentissasi sinulla on useampi ihan hyvä yksityiskohta, mutta asenteellisesta ongelmastasi ”periaatteesta hanttiin” seuraa, että kokonaisuus muistuttaa tieltä pois kaatuneen kolikärryn muodostamaa tavarakasaa.
Soisin että ottaisit opiksesi, niin ettet enää purkaisi omaa kiukkuasi yhteistä kristikuntaa vastaan, koska kirkkoa vastustamalla sinä samalla vastusta kirkon Herraa, meidän Vapahtajaamme Jeesusta Kristusta.
Matias Roto mitä on ”yhteinen pelisääntö” todellisille kristityille, se on Jeesuksen sanat, ei ole mitään muuta.
Todelliset kristityt ovat luopuneet omasta elämästään Jeesuksen tähden, siis enää ei puolusteta itseä väkivalloin vaan rakastetaan vihollisiakin, rakkaus on se Jumalan voima jolla voidaan elää Jumalan tahdossa ja päästä lopulta perille.
Ari
JOSPA ottaisitkin Jeesuksen sanat todesta, NIIN ottaisit todesta KOKO RAAMATUN.
Muista, että Jeesus vetosi KOKO RAAMATTUUN.
Luukkaan evankeliumi:
24:44 Ja hän sanoi heille: ”Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa”.
Kun siis oman erehtyvän järkesi avulla kuvittelet voivasi Raamatun sisältä valikoida vain ne sanat, jotka selkosanaisesti on pantu hänen suuhunsa, niin silloin olet pahanpäiväisesti erehtynyt hänen toimintansa luonteesta. Hän on koko Raamatun sisältö.
Matias Roto toteat:””Ainoastaan yhdessä kohdin haluan täsmentämään: ”— Jumala rakastaa ja armahtaa ihmistä—”, koska hänen rakkautensa on ehdotonta rakkautta, ilman meille ihmisille tyypillistä valikoivaa ja laskelmoivaa mielialaa rakkautensa osoittamisessaan.””
Nyt olet kyllä keksinyt täydellisesti oman ajatelman, mistä ihmeestä saat tämän ”ehdottoman rakkauden”, tuota et voi sovittaa siihen miksi Jumala laittaa toisia kadotukseen ja toisia ei.
Kun Jeesus sanoo selkeästi ketkä ovat ulkopuolella:
Ilm. 22:15
Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
Eikö tuossa ole tiettyjen syntien tekijät ja ne jotka valhetta rakastavat (juuri tätä teidän armo-oppianne)?
Ari
Irrotat tuon luettelon siitä yhteydestä, missä se lausutaan. Koko yhteyshän puhuu KASTEEN ANTAMASTA PELASTUKSESTA: Vesi virtaa Karitsan valtaistuimesta. Nämä kastetut myös ovat osallisia Herran pyhästä ehtoollisesta. He ovat syöneet elämän puusta eli ovat nauttineet Herran pyhän ehtoollisen ja saaneet osakseen Kristuksen ruumiin ja veren eli siis koko sovintotyön osallisuuden.
Etkö todellakaan tajua että tämän kasteen ansiosta pelastuneet ovat päässeet iankaikkisen elämä osallisuuteen. Ulkopuoliset eli siis kasteesta osattomat saavat tuomion tekojensa mukaan.
Ilmestyskirja 22:
14 »Autuaita ne, jotka pesevät vaatteensa: he pääsevät syömään elämän puusta ja saavat mennä porteista sisälle kaupunkiin. 15 Ulkopuolelle jäävät koirat ja noidat, irstailijat, murhaajat ja epäjumalien palvelijat ja kaikki, jotka rakastavat valhetta ja noudattavat sitä.
https://raamattu.fi/raamattu/KR92/REV.22/Ilmestys-22
Matias Roto väitätkö että kastetut jotka tekevät näitä syntejä jotka Jeesus mainitsee eli ”” Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät” pelastuvat?
Etkö todella huomaa kuinka lisäät näihin Ilmestyskirjan sanoihin jotain eli tuon kaste-oppisi, etkö todella pelkää Jeesuksen varoitusta:
18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.(Im.22)
Ari
Ongelmasi on siinä, että kuvittelet ottavasi todesta Raamatun sanan, mutta et tiedä edes niin alkeellisia asioita Ilmetyskirjastakaan, että VALKEA PUKU on siinä JOKA KERTA viittaus KASTEESEEN.
Etkö todellakaan tajua historian kulusta pienintäkään näkökulmaa. Onhan tuo SAMA kastepuku yhä edelleenkin käytössä meidän kirkossamme. Edelleenkin monissa suvuissa sukukalleutena säilytetään kastepukua, jonka helmaan sitten on kirjottu kaikkien siinä puvussa kastettujen nimet.
Vaatteiden PESEMISESTÄ sinun jo pitäisi tajuta että tässä ollaan tekemisissä KASTEEN PESUN kanssa. KASTE pesee pois KAIKKI meidän syntimme. Jos näin ei olisi ei kenelläkään olisi pienintäkään mahdollisuutta pelastua.
Ari
Valittaen minun on todettava sinun amatöörimäisestä puuhastelustasi käyttäen vertauskuvaa auton rakantamisesta.
Kun et ole suostunut ottamaan todesta kirkon perinteistä oppia, olet kuin sellainen joka yrittää itse rakentaa itselleen auton. Otat palasen sieltä ja palasen täältä eri automerkkien palasista ja saat sitten kyhätyksi autoa muistuttavan rakennelman,
mutta kun haluan katsoa sisälle sen moottoritilaan, niin huomaan sinun rakentaneen polkuauton aidon sähkö tai polttomoottoriauton sijaan.
Koko sinun opillinen rakennelmasi vetovoimana näyttää olevan järjestelmä: ”Tee tätä – älä tee tätä!” eikä mitään muuta.
Joten yritä jo lopultakin tajuta että pelastus on JUMALAN TYÖ, ja huomaa myös, että tämä pelastus annetaan lahjaksi eli meidät uudestisynnytetään pyhässä kasteessa:
Tiituksen kirje:
3:5 pelasti hän (JUMALA) meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
Matias roto otat Tiit.3:5 esille, kuinka sovitat sen vauvakasteeseen kun sen edellä on seuraava:
3 Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme.
4 Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,
5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
Tässä tulee juuri evankeliumin yksi osa, syntisten armahtaminen eli ennen tehdyistä teoista.
Jeesus sanoo Ilmestyskirjassa:
Ilm. 3:5
Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä.
Ari
Ensiksi tuo esille nostamasi Ilmestyskirjan kohta
Siinähän puhutaan kasteen suuremmoisesta lahjasta. Hepreassa on sana, joka tarkoittaa sekä voittoa että pelastusta. Näin tässäkin todetaan voitosta eli pelastuksesta että se toteutuu kasteen kautta, vanhana aikana valkea puku puettiin kasteen saaneen ylle välittömästi kasteen jälkeen. (Nykyisin on lähinnä käytännön järjestely, että kastepuku on kastettavan päällä jo ennen kasteen toimittamista.)
Kun siis kastettava oli saanut voiton eli pelastuksen osallisuuden niin tämän merkiksti hänen ylleen puettiin valkoinen vaate.
Tämä kaste puolestaan antoi kaiken ihanan pelastukseen kuuluvan elämän ja yltäkylläisyyden.
Kaste antaa nimen elämän kirjaan. Hän siis saa lupauksen taivaaseen pääsystä.
Viimeisellä tuomiolla Jeesus on tunnustava kastetun omakseen. Näin siis kaste antaa lupauksen toteutuman eli perille pääsyn taivaaseen.
Ilm. 3:5 Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä.
Ari
Toiseksi tuo Tiituksen kirjeen kohta kokonaisuudessaan. Tiit 3:4-7.
Jälleen kerran tulee esille synti-käsityksesi pinnallisuus.
Vertausta käyttääkseni kuvittelet kuin vain sienen maan päälle nouseva osa olisi KOKO SIENI. Sinulta jää kokonaan huomaamatta että suurin osa sienestä on maan pinnan alla oleva sienirihmasto, joka levittäytyy laajemmallekin alueelle. Kun siis et näe jossain metsän kohdassa sienen itiöitä tuottavaa näkyvää osaa, niin kuvittet ettei sitä muka olisikaan.
Näin jälleen kerran rakennelmasi perusongelma tulee tekstissäsi ilmi. Kiinnität huomiota vain joihinkin yksittäisiin ihmisen tekoihin näkemättä koko ihmiskunnan kohtalonkysymystä siitä, että jo Aatamista alkaen JOKAINEN IHMINEN on synnin vallassa.
”Kaikki ovat syntiä tehneet”, sanoo Raamattu.
Mietipä sitä, että kuolema on synnin palkka. Kuinka moni ihminen maailmassamme kuolee? Siis kuinka moni on osallinen Aatamin ajalta peräisin olevasta syntisestä luonnostamme?
Roomalaiskirje:
5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet –
5:13 sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;
5:14 kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.
KAIKKI koskee koko ihmiskuntaa.
KAIKKI ihmiskunnassa ovat langenneet.
KAIKKI ihmiskunnassa ovat kutsutut Golgatalla täytetyn työn ansiosta.
KAIKKI ovat kasteessa liitetyt Golgatalla täytettyyn työhön.
KAIKKI ovat vapaaehtoisesti liitossa.
KAIKKI eivät säily/pysy viikunapuun yhteydessä loppuun asti.
KAIKKI ovat lopussa tuomiolla. Tuomio on vapauttava tai langettava.
Kiitos Ari, että tunnustit kaikkien olevan syntisiä.
Ihmettelen kuitenkin sitä, että vastustat Herramme kaste- ja lähetyskäskyä langenneen ihmiskunnan liittämiseksi Kristuksen voittoon synnistä, kuolemasta ja sielunvihollisen vallasta?
Pelastus on tarkoitettu KAIKILLE. Ei Herramme antanut käskyä sitä varten, että se hylättäisiin, vaan että sitä noudatettaisiin ja toteutettaisiin kaikkialla maailmassa.
Dualismi, eli kaksijakoinen kuva todellisuudesta, hyvän ja pahan välinen taistelu, ovat peräisin Persian Zarathustralaisuudesta. Ahura Mazda loi hyvän maailman ja Angra Mainju tekee kaikkensa sen tuhoamiseksi.
Tuon uskonnon mukaan, myös raatelavet eläimet ja käärmeet ja muut inhottavat matelijat, ovat pahan voiman luomia, ja siksi monet lajit ovatkin sukupuuttoon kuolemassa, koska niitä on tapettu pahan ilmentyminä ja miehen sankaruuden, voiman ja pahan voittamisen osoituksina.
Myös Zarathustralaisuus itse, joutui väistymään uuden ja voimakkaamman edessä eli Islamin, mutta edelleen sitä harrastaa pieni vähemmistö Iranissa.
Zarathustralaisuudessa on myös hyvin paljon hienoja piirteitä, parhaiten uskontoa edustaa tietysti Kyyros, joka vaikutti Zarathustralaisuuden aikana, ja antoi kansoille uskonnonvapauden, ja salli juutalaisten palata rakentamaan temppelin omalle Jumalalleen, josta hän puhui kunnioittavasti. Kerrotaan, että myös assyrialaiset ottivat Kyyroksen valloituksen sovulla vastaan, juuri siitä syystä, että hän ei tappanut ihmisiä uskonnon takia.
Tarja
Yksi kuuluisimpia zarathustralaisuuden tutkirjoista oli Ruotsin kirkon entinen arkkipiispa Natan Söderblom, joka väitteli vertailevan uskontotieteen alalta zarathustralaisuudesta Sorbonnen yliopiston protestanttisessa tiedekunnassa.
Lars Olof Jonathan (Nathan) Söderblom, 15.1.1866 – 12.7.1931, sai Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 1930.
Aikoinaan vuosina 1894–1901 pappina Pariisissa toimiessaan hänen seurakuntalaisinaan olivat mm toisissa yhteyksissä tunnetut Alfred Nobel ja August Strindberg.
Mitä mieltä olet siitä, mitä usein siteeraamasi Jeesus Siirakki sanoi hyvästä ja pahasta.
Hän nimittäin sanoi:
” Katso kaikkia Korkeimman tekoja, ne ovat kaikki kaksittain, toinen toisensa vastakohta ”
Tuo ei ole enää dualismia, se on monoteismia.
Tarja
Hyvin olet huomannut tuon näkökulman, että yksi Jumala on kaiken tehnyt.
Samaten elämän rikkautta on se, että luonnossa hyvin paljon esiintyy kaiksittain.
Näin myös omalla kohdallani olen useasti saanut riemuita siitä, mitä Pyhässä kirjassa sanotaan:
Sananlaskut:
18:22 Joka vaimon löysi, se onnen löysi, sai Herralta mielisuosion.
Matias Roto yrität omilla vertauksillasi tuoda oppiasi esille kuten seuraavassa:
””Naapurini Vesa Näykki purki vanhan piharakennuksen ja loi pohjan uudelle. Yhdellä kouraisulla iso osa vanhan rakennuksen kattoa nousi ilmaan, kun hän nosti sen paikaltaan veljeni traktorin perävaunuun. Talon hirsiseinät myös menivät isoina kasoina seuraaviin kuormiin.
Mutta tekikö hän sen omin voimin? Ei vaan hän vain ohjasi kaivinkonetta niiden kevyistä ohjaimista käsin.
Käytän tätä vertauksena.”” (Matias Roto)
Mietippä nyt ihan ite, siis mielestäsi(kö) kaivinkone teki kaiken työn, Vesanko ei tarvinnut/voinut tehdä mitään, siis ihan hulla ajatus että kaivinkone itse olisi päättänyt ruveta purkamaan tölliä ja tehnyt sen, mistä kaivinkone tiesi että juuri tuo tölli oli se joka täytyi purkaa?
Siis kirjoitan ihan mielettömiä kun kerran sinä niin aloitit.
Tässä tuleekin esille se ihmisen oma osa eli suostua/nöyrtyä parannukseen kun Jumala kutsuu, kaiken muun Jumala hoitaa/antaa, siis ei ihmisen omaa voimaa tarvita vaan kaikki voima tulee Jumalalta.
Ari
Vieläkään et ole ymmärtänyt opetukseni ydintä.
Edelleenkin yrität ujuttaaa omaa osuuttasi pelastuksen tapahtumaan.
Kaikki kaatuu nurin juuri siinä kohtaa, missä ihmisen oma osuus astuu mukaan pelastuksen tapahtuman edellytykseksi.
Toimit kuin väittäisit, että ensiksi luumupuun pitäisi tuottaa hedelmiä ennen kuin sen voi istuttaa puutarhaan. (Meidän luumupuumme kukkii parhaillaan ihanan valkoisenaan!)
Panepa asiat oikeaan järjestykseen huomataksesi, että kaikki pelastukseen tarvittava on yksistään Jumalan teko ja että kaikki ihmisen toiminta on tämän Jumalan työn seurausta eli siis hedelmää,.
Älä siis sotke syytä ja seurausta keskenään.
Matias Roto minäkö sekoitan syyn ja seurauksen, siis KUN JUMALA KUTSUU niin kyllä ihminen siihen vastaa, joko kieltäytyen tai myönteisesti eli tekemällä parannuksen.
Ajatteleppa miksi juutalaiset eivät kääntyneet parannukseen, he luottivat isiltä perittyyn uskoonsa, vaikka ko usko perustui Jumalan liittoon niin he eivät ymmärtäneet sitä mitä Jeesus sanoi, te kaikki olette pois poikenneet, teidän tulee tehdä parannus ja kääntyä pois pahoilta teiltänne. Eivät juutalaiset ottaneet Jeesuksen sanoja vastaan.
Samoin sinä ja kumppanisi ette ota Jeesuksen sanoja vastaan vaan luotatte isiltä perittyyn uskonnoillisuuteen alkaen kasteesta……
Ari
Nuorena lukiolaisena saarnatessani toisille lukiolaisille Jumalan sanaa käytin vertausta liedestä ja sillä olevasta kattilasta.
Vesi kuplii kattilassa, kun liesi on lämmim. Lieden lämpö on syy. Mutta kuoliminen ei saa liedettä lämpöiseksi.
Pelastus on Jumalan työ, lieden lämpö. Kattilan sisällön lämpiäminen ei ole kattilan työ eikä kattilasa olevan veden työ.
Nyt sinulle ari tätä kertoessani haluan painottaa sinulle, että pidäpä huoli, että liityt kirkkoon, eli kattilavertausta jatkaakseni, pidä huoli että olet Jumalan evankeliumin lämmön ulottuvilla eli siis vertauksen liedellä. Keittiön pöydällä olevan kattilan vesi ei lämpiä, vaikka kuinka pillillä puhaltaisit sitä puplimaan.
Kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta, koska kirkko on Kristuksen ruumis. Hänessä pysyy vain pysymällä hänen ruumiissaan eli kirkossa.
Ari
Saatuani edellä kertomani vesi ja liesi vertauksen valmiiksi rakas puolisoni prinsessa Colette kysyi, lämmittääkö hän minulle kuumaa vettä. Vastasin myöntävästi. Suloisuuteni tarjosi minulle inkivääriteetä hunajalla makeutettuna.
Pidä sinäkin huolta omasta vaimostasi, niin että hän tyytyväisenä vaimona voi hemmotella sinua jokaisessa sopivassa tilanteessa.
Efesolaiskirje:
5:33 Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä;
1.Pietarin kirje:
3:7 Samoin te, miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne kanssa, —-ja osoittakaa heille kunnioitusta, koska he ovat elämän armon perillisiä —-
Ari
Älä hyvä ihminen heittäydy Jumalan asemaan tuomitsemaan toisia ihmisiä. Miksi sinä menet syyttelemään niitä, jotka asettuivat aikansa oppineinta juutalaista opettajaa vastaan hyläten sen armon sanoman, jota hän julisti.
Luukkaan evankeliumi:
6:37 Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta.
Muista että parannus on Jeesuksen seuraan tuloa ja hänen kanssaan oloa.
Julkisyntisinä pidetyt liittyivät Jeesuksen seuraan. Tätä väkeä tuomitsevat saivat kuulla vertauksin sen, että he ovat ne jotka tarvitsevat parannusta, tulla Jeesuksen seuraan yhdessä heidän halveksimiensa publikaanien ja syntisiksi leimattujen seuraan.
Luukkaan evankeliumi:
15:1 Ja kaikki publikaanit ja syntiset tulivat hänen tykönsä kuulemaan häntä.
15:2 Mutta fariseukset ja kirjanoppineet nurisivat ja sanoivat: ”Tämä ottaa vastaan syntisiä ja syö heidän kanssaan”.
15:3 Niin hän puhui heille tämän vertauksen sanoen: —-
Edellä puheenvuorossasi sinä et suinkaan ole se porukka, joka oli Jeesuksen seurassa, vaan sinä olit yhdessä Jeesuksen moittijoiden porukassa halveksien niitä, jotka elävät ja syövät hänen seurassaan. ( Ajattele Herran pyhän ehtoollisen nauttimista, Jeesus on reaalisesti läsnä samalla aterialla syntisten ihmisten kanssa. Kaiken lisäksi samalla aterialla on myös koko taivaan joukko yhdessä maan päällä asuvan kirkkoväen kanssa samaa ateriaa nauttimassa. )
Älä jää yksinäiseksi lampaaksi lauman ulkopuolelle. Älä jää nuorta veljeään tuomitsevaksi vanhemmaksi veljeksi, jolle tuomion sana on ainoa sanottava. Jne. Luovu siis tuhoisasta tuomion mielialastasi, ettet vetäisi päällesi omaa tuomiotasi.
Tässä koko luku Luuk. 15.
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=Luuk+15&kaannos=fi-38&kirjat=kr
Ari
Olet todella vaarallisella tiellä moittiessasi isien perinnön merkittävyyttä. Siinä sinä teet todella törkeästi. Rikot räikeästi neljättä käskyä vastaan: ”Kunnioita isääsi ja äitiäsi.”
https://katekismus.fi/10kaskya/4.html
Raamattuhan puhuu ylisukupolvisesta elämämme kulusta. Vanhempien velvollisuus on tuoda lapsensa kasteelle, ja näin uudestisynnyttää heidät Jumalan lapsiksi ja ikuisen elämän perillisiksi.
Vanhempien velvollisuus myös on terottaa lapsilleen oikeaa elämän asennetta, niin että nämä voivat elää kunnon ihmisiksi toisten ihmisten seurassa. Vanhempien siis pitää kaikin käytettävissä olevin tavoin osoitettava lapsilleen rakkautta ja näin näyttää heille Jumalan sanan armollinen elämänasenne koko elämän voimaksi.
5.Mooseksen kirja:
11:18 Painakaa siis nämä minun sanani sydämeenne ja mieleenne —
11:19 ja opettakaa ne lapsillenne, niin että puhut niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi.
Matias Roto minäkö tuomitsen, en kaiketi vaan tuon esille sen valheen jota julistat sokeuttasi, minä julistan parannusta Jeesuksen nimessä syntien anteeksisaamiseksi.
Mietippä nyt itse tuomitsetko sinä kun sanot ettei pelastusta ole kirkkosi ulkopuolella?
Oletko löytänyt aarteen jonka löydettyäsi olet mennyt ja myynyt kaiken?
Matt. 13:44
Taivasten valtakunta on peltoon kätketyn aarteen kaltainen, jonka mies löysi ja kätki; ja siitä iloissaan hän meni ja myi kaikki, mitä hänellä oli, ja osti sen pellon.
Ari
Olen sitoutunut TOTUUDEN palvelukseen. Pyhä Henki on Totuuden Henki, joten vain totuuden esillä pito voi herättää ihmiset Jumalan vapauteen.
Johanneksen evankeliumi:
8:32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi”.
Sen sijaan en mitenkään voi pitää sinun tapaasi tehdä mielettömiä oikosulkuja raamatukohtien ymmärtämisessäsi muuta kuin pahoina vääristyminä.
Matias Roto sinä toistat sitä oppia jonka olet isiltäsi oppinut, et todellakaan tunne Totuutta.
Joh.8
31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: ”Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi”.
Sinä et pysy Jeesuksen sanassa vaan toistat isiltä oppimiasi valheita.
Mitä tarkoittaa tuossa ” totuus on tekevä teidät vapaiksi”, kuinka ihmeessä voit edes mainita perisynti-oppia kun kerran Totuus tekee vapaaksi?
Ari
Tulkintasi peltoon kätketystä aarteesta on tuon kohdan irvikuva. Siinähän todetaan, että evankeliumi eli luottamuksen paneminen yksistään Jeesuksen armoon on se kallis aarre, jonka rinnalla kaikki muut maailmassa olevat riennot ja pyrkimykset ovat arvottomia. Kyseessä siis EI OLE toimintaohje yhdellekään ihmiselle omassa ulkonaisessa elämäntilanteessaan, vaan vertailu tärkeämmän ja vähemmän tärkeän välillä. Jumalan kunnia on yli kaiken, Hänen tekonsa on ainoa todellinen apu.
Ari
Perisyntiopin kieltämisesi kieltää Raamatun totuuden. Sinulta puuttuu kokonaan taju meidän ylisukupolvisesta riippuvuudestamme koko maailmanhistorian todellisuuteen.
Raamattu sanoo, että yhden ihmisen lankeemus on koitunut KOKO MAAILMAN KAIKKIEN IHMISTEN KADOTUSTUOMIOKSI.
Roomalaiskirje:
5:17 Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. –
5:18 Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;
Ari
Käsittämätöntä typeryyttä sinun on väittää:
”Sinä et pysy Jeesuksen sanassa”. Koko keskustelumme ajan olen tuonut esille sen, miten sinä itse vääristelet Jumalan sanan totuutta omine virheellisine tulkintoinesi. Tämän olen tehnyt siksi, että pysyn Jumalan sanan totuudessa tippaakkaan siitä tinkimättä.
Annat tällä lauseellasi väärän todistuksen minun uskostani eli siis rikot 8. käskyä vastaan:
”Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.”
https://katekismus.fi/10kaskya/8.html
Matias Roto vai on Jeesuksen sanat ”irvikuvia”, siis et ymmärrä vertauksia joten olet ulkopuolella kuten Jeesus sanoo etteivät ulkopuolella olevat vertauksia ymmärrä.
Siis aarre on niin arvokas ettei sen menettämiseen ole varaa eli jos jokin asia elämässä tulee Jeesuksen sanojen tielle niin kyllä niistä asioista tulee luopua, vaikkapa antaa ”vihollisen” lyödä eikä itse puolusta itseä eikä ketään väkivallalla tai vaikka kärsiä vääryyttä ….
Ari
Olen jo useaan kertaan todennut, miten sinun kasteoppisi on Hubmeierin perintöä. Hänhän vuosina 1525 – 27 keksi sen opin vääristelyt joita sinäkin vielä ymmärtämättömyyttäsi toistat kerta toisensa jälkeen.
Joten sanasi jotka lausuit minusta: ” —toistat isiltä oppimiasi valheita.” osuvatkin sinun omaan nilkkaasi, siis sinun oppiisi, kun sinua vedätetään vain siksi että olet kieltäytynyt tottelemasta totuutta, ja sen sijaan olet historiallista totuutta halveksien raahautunut viettelysten väärille teille.
Ari
Puhut siitä, ettei saa mitään panna Jeesuksen sanojen tilalle. Tämä on hyvä periaate. Mutta miksi sitten kerta toisensa jälkeen teet tasan tarkkaan päin vastoin.
Jeesus puhui vertauksen kadonneesta lampaasta. Paimen toi lampaan takaisin LAUMAAN. Miksi sitten sinä edelleenkin harhailet Jeesuksen opetuslasten joukon eli kirkon ulkopuolella.
Aloita siis ihmeessä Jeesuksen opetusten todesta ottaminen ITSESTÄSI.
Edelleen kuvitelmasi aseistakieltäytymisestä muka Jeesuksen opetuksena, missä on sinun uskosi, kun Jeesus kehui roomalaisen UPSEERIN USKOA suuremmaksi kuin kenelläkään toisella.
Luukkaan evankeliumi:
7:9 Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli häntä, kääntyi ja sanoi kansalle, joka häntä seurasi: ”Minä sanon teille: en ole Israelissakaan löytänyt näin suurta uskoa.”
Kolmanneksi muista että Aaprahamia kutsutaan uskon isäksi.
Kun tilanne niin vaati, niin hän omasta palvelusväestään keräsi 318 miehen armeijan ja löi taistelussa vihollisen.
1.Mooseksen kirja:
14:14 Kun Abram kuuli, että hänen sukulaisensa oli otettu vangiksi, asesti hän luotettavimmat palvelijansa, jotka olivat hänen kodissaan syntyneet, kolmesataa kahdeksantoista miestä, ja ajoi vihollisia takaa aina Daaniin saakka.
Joten mikä on sinun suhteesi USKON ISÄÄN.
Roomalaiskirje:
4:11 Ja hän sai ympärileikkauksen merkin sen uskonvanhurskauden sinetiksi, joka hänellä oli ympärileikkaamatonna, että hänestä tulisi kaikkien isä, jotka ympärileikkaamattomina uskovat, niin että vanhurskaus heillekin luettaisiin;
4:12 ja että hänestä tulisi myöskin ympärileikattujen isä, niiden, jotka eivät ainoastaan ole ympärileikattuja, vaan myös vaeltavat sen uskon jälkiä, mikä meidän isällämme Aabrahamilla oli jo ympärileikkaamatonna.
Matias Roto toteat minulle:””Olen jo useaan kertaan todennut, miten sinun kasteoppisi on Hubmeierin perintöä. Hänhän vuosina 1525 – 27 keksi sen opin vääristelyt joita sinäkin vielä ymmärtämättömyyttäsi toistat kerta toisensa jälkeen.””
Tuossa itse tuot kyllä selkeästi väärän todisteen minun uskostani, minun kaste on täydellisesti Raamatusta Pyhän Hengen kirkastamaa, siis Pietarin sanojen pohjalta. Tätä tosiasiaa et voi muuttaa vaikka kuinka väität muuta.
Ajatteleppa kuinka pieni REHELLINEN lapsi ymmärtää Pietarin sanat:
38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Jos väität tuota jonkun Hubmeierin opiksi niin olet todella sokea, nuo ovat Pietarin sanoja Pyhässä Hengessä.
Ari
Rehellinen ihminen ottaisi todesta myös sen mitä Pietari sanoo, että tämä kasteen antama parannus antaa Pyhän Hengen lahjan myös pikkuvauvoille
LAPSILLENNE.
Alkukielellä synnyttää verbistä ”tikto” oleva johdannainen ”teknon”, joka merkitsee ”synnytetty” eli ”synnytyksen tulos”, ”vauva”, ”pienokainen”, ”lapsi”, ”pentu”, ”poikanen” jne.
Sekä verbi ”synnyttää”. ”tikto”, että substantiivi ”lapsi”, ”teknon”, esiintyvät yhdessä jo Raamatun syntiinlankeemuskertomuksessa.
1.Mooseksen kirja:
3:16 Ja vaimolle hän sanoi: ”Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää
SYNNYTTÄMÄN LAPSIA;
mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva”.
Matias Roto edelleenkin tuot esille täydellisen omia ajatelmiasi, en missään ole kuullut tai lukenut tuota selitystäsi tuosta ”lapsillenne”, etkö todellakaan ymmärrä mitä siinä tuo lapsillenne tarkoittaa? Oletko todella varma että olet noiden kuulijoiden lapsi edes? Eivätkö he olleet juutalaisia, oletko sinä juutalaisien lapsi? Kirjoitan kuin mieletön koska väitteesi ovat niin mielettömiä.
Ari
Historian vääristely ei ole Totuuden Hengen mukaista.
Älä siis syytä Pyhää Henkeä siitä, että kiellät historian todellisuuden.
Ei pidä uskoa vääriä profeettoja eikä heidän opetuksiaan. Älä myöskään kuvittele että kaikki sinun mieleesi juolahtavat oikut olisi Jumalan antamia. On aiheellista koetella sekä omia ajatuksiaan että ympärillään liikkuvia mitä erilaisimpia opillisia väittämiä.
Ari
Saivartelusi lapsi sanan käytöstä menee täysin ohi maalinsa. Pietarin saarnan koko yhteys puhuu yhteisöllisyydestä. Tämä yhteisöllisyys on koko Jumalan kansaa koskeva yhteisöllisyys, kaikenikäsiä, kaikista kansoista ja kielistä, kaikkina maailman historian aikakausina.
Koko helluntaisaarnan asema Apostolien teoissa kertoo että se koko maailman yhteisen lähetystyön ohjelmanjulistus. Koko maailman on saata kuulla evankeliumi kaikilla kielillä ja kaikista kansoista ja kaikkina aikoina. Kielillä puhumisen tehtävä avata evankeliumi kaikkialle maailmaan lakkaa vasta silloin kun Jeesus tulee takaisin. Silloin usko vaihtuu näkemiseksi ja suora ymmärrys pelastettujen kesken avautuu rakkauden täyteyden todellisuuteen Jumalan iki-ihanaan ylistykseen meidät johtaen.
Ari, oletko edelleen sitä mieltä, että alle 20v. ihmisiä ei pitäisi kastaa, vai oletko tämän asian kohdalla muuttanut ajatustasi?
Kari Paukkunen olet ymmärtänyt ajatukseni oikein, sen mitä ymmärrän Raamatusta niin juuri 20 vuotta on raja jolloin tulee itse vastuulliseksi eli sitä ennen lapset seuraavat vanhempiaan.
Toisaalta on selkeää että lapset seuraavat vanhempien ”valheita” eli eivät todellakaan ymmärrä mikä on Jumalan tahto, siis eivät voi erottaa hyvää pahasta.
Ari
Omia hourit tuolla kuvittelmallasi 20 vuoden ikärajasta.
Muista että KOKO ISRAEL vauvasta vaariin sai kasteen Punaisessa meressä. Väkeä oli noin Helsingin asukasluvun verran. Eikö siellä muka ollut lapsia ollenkaan. Kuinka voit olla näin sokea elämän todellisuudelle.
1.Korinttolaiskirje:
10:1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
10:2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
Ari, kiitos vastauksesta.
Vuosien keskustelujen ja kommenttiesi perusteella on helppo ymmärtää, että et ole minkään seurakunnan jäsen. Olet yksin oman Raamatun tulkintasi kanssa.
Kiellät lapsilta kasteen vastoin Herramme Jeesuksen opetusta!
Matias Roto tottakai joukossa oli myös lapsia, mutta kuinka oli heidän kohtalo kun Jumala sanoi ettei tämä sukupolvi pääse luvattuun maahan, alle kaksikymmenvuotiaat eivät olleet ”vastuullisia” eli he pääsivät.
Miksi Jumala nyt antaisi yhdelle ryhmälle vanhemmille ”vallan” uudestisynnyttää vauvansa ja näkyykö tämä lapsien ja siitä kasvavien ihmisten elämässä, hedelmästä puu tunnetaan?
Oletko siis ihminen jonka ei tarvitse nöyrtyä Jeesuksen edessä vaan voit ylpeänä esitellä kastetodistustasi ja sanoa että minäpä pääsen tällä taivaaseen?
Ari
Jälleen toistat ison määrän mielettömiä väitteitäsi.
Sinulla on ihmeellinen kuvitelma, että sinä muka omalla valinnallasi voisit päättää hyppäätkö maan pinnalta kuun pinnalle vai etkö.
Juuri näin mahdotonta on kenenkään omin voimin, omin meriitein tai omin ajatuksin päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Jumalan valtakuntaan päästään sisälle vain KASTEEN VÄLITYKSELLÄ.
” — TEHKÄÄ kaikki KANSAT minun opetuslapsikseni KASTAMALLA —” Matt. 28:18-20