Kevät on pitkälle ehtinyt. Kesä on lähellä. Elämä virkoaa. Kesäinen vihreys ja kukkien loisto kertoo meille lupauksen Jumalan suuresta tulevaisuudesta, jota kukkien loisto julistaa. Jumala antaa meille elämän ja toivon.
Kävimme Coletten kanssa Sanan ja rukouksen illassa Somerolla Svenssonin lähimmäispalvelukeskuksessa 17.5.2023. Sen pihalla näimme kukkivan puun. Minä puhuin ja Colette lauloi.
Suomessa on viime päivinä tehty kevätkylvöjä. Pyhällä maalla kasvukausi on aikaisempi. Niinpä siellä jo korjataan satoa.
Helluntai on vanha juhla. Kristikunta on viettänyt sitä alusta asti. Vanhastaan se on ollut juutalaisten sadonkorjuun juhla. Ilo ja riemu ovat olleet tulvillaan: Kiitetään vuoden sadosta. Jumalan huolenpito kansastaan on koettu kouriintuntuvasti.
Helluntain juhlaan tuli juutalaisia kaikkialta maailmasta, missä heitä asui. Parhaimmillaan väkeä oli Jerusalemissa jopa yli miljoona henkeä. Vanhastaan Suomessa sanottiin isosta väkijoukosta, että on väkeä kuin helluntaiepistolassa. Jerusalemiin tuli oli juutalaisten tapa tuohon aikaan. Sitä voi verrata myöhempään muslimien tapaan tehdä vierailu Mekkaan. Juhlan aikana toimitettiin lukemattomia liturgisia jumalanpalveluksia. Saarnaajat valittiin hyvin huolella etevimpien julistajien joukosta.
Sinä vuonna, jolloin Jeesus oli ristiinnaulittu ja noussut kuolleista, yksi näistä julistajista oli apostoli Pietari. Hänen saarnansa puhutteli suurta kuulijakuntaa. Noin 3000 henkeä liittyi Jeesuksen opetuslasten joukkoon tämän saarnan innoittamana.
Helluntain vietto Suomessa
Nykyisin maassamme vietetään helluntaita kahtena päivänä: Helluntaiaattona ja Helluntaina. Käytäntö on tullut työviikon joustamiseksi. Työaikojen järjestelyn on katsottu toimivan paremmin tällä tavoin.
Ajatuksellisesti helluntaiaatto liittyy helatorstain ja helluntain väliseen aikaan. Odotamme Pyhän Hengen tuloa. Hänen erityistä kosketustaan. Pyydämme häntä elämämme suunnan näyttäjäksi. Hänen johdatukseensa antaudumme. Odotamme häneltä elämämme suuren toivon aukeamista.
Helluntaiaaton apokryfiteksti puhuu Jumalan viisaudesta. Oikea viisaus on Jumalan lahja. Hän jakaa viisautta. Aivan erityisesti Pyhä Henki, Totuuden Henki, Helluntain Henki, on Jumalan viisauden jakaja. Niin kuin hänen esiintulonsa jo luomiskertomuksessa johti valon esiintuloo: ”Tulkoon valo!” niin hänen valistustyönsä tuo esiin uskon olemuksen, Jumalan antaman valon koittamiseen meidän elämäämme.
LAUANTAI 27.5.2023
Helluntaiaatto
Tule, Pyhä Henki
Juhlapäivän apokryfiteksti Sir. 1:1–10
Kaikki viisaus tulee Herralta,
hänen luonaan sillä on ikuinen sijansa.
Kuka voisi laskea meren hiekanjyvät,
sadepisarat ja ikuisuuden päivät?
Kuka voisi selvittää taivaan korkeuden,
maan laajuuden ja syvyyksien pohjan? Kuka viisauden?
Ennen kaikkea muuta luotiin viisaus,
jo aikojen alussa ymmärrys ja järki.
Viisauden lähde on Jumalan sana korkeuksissa,
viisauden teille ohjaavat ikiaikaiset käskyt.
Kenelle on paljastettu, mistä viisaus on peräisin?
Kuka tuntee sen nerokkaat suunnitelmat?
Kenelle on ilmoitettu, mitä viisaus ja ymmärrys on?
Kuka hallitsee tietämyksen, jonka viisaus on kerännyt?
Vain yksi on viisas. Mahtavana ja pelottavana
hän istuu valtaistuimellaan.
Hän on Herra. Hän loi viisauden,
tarkasteli sitä, määritti sen mitat
ja vuodatti sitä koko luomakuntaan,
jakoi anteliaasti kaikille eläville.
Ne, jotka häntä rakastavat, saavat viisautta runsain mitoin.
On viisasta ja kunniakasta rakastaa Herraa;
ne, joille viisaus ilmaisee itsensä,
saavat sen Herralta, jotta näkisivät hänet.
Varsinaisena helluntaipäivänä Jumalan Pyhän Hengen työ kuvataan suurena täyttymyksenä. Pyhä Henki tuli luoksemme. Hän on keskellämme. Hän elää ja vaikuttaa koko maailmassa. Kaikkialla maailmassa hän kuuluttaa pyhää sanomaa Jeesuksen pelastustyöstä. Hän tuo esiin taivaallisen viisauden. Hän tahtoo tavoittaa jokaisen kansan jokaisen ihmisen pyhän evankeliumin välityksellä. Jokaikisen luo hän tahtoo tulla. Kaikkia hän kokoaa yhteiseen kristikuntaan, yhteiseen kirkkoon, Jumalan kansan yhteyteen.
SUNNUNTAI 28.5.2023
Helluntaipäivä
Pyhän Hengen vuodattaminen
Juhlapäivän apokryfiteksti Viis. 7:22b–8:1
Viisaudessa on henki,
älyllinen ja pyhä,
ainutsyntyinen ja monimuotoinen,
ohuen ohut, herkkäliikkeinen,
erillinen, tahraton ja kirkas,
järkkymätön, hyvyyttä rakastava, vireä,
riippumaton, hyvää tekevä, ihmisrakas,
vakaa, varma ja levollinen,
kaikkivoipa ja kaikkea valvova.
Se läpäisee kaikki älylliset henget,
puhtaimmat ja ohuimmatkin.
Viisaus on liikkuvampaa kuin mikään muu liike,
ja puhtaudessaan se virtaa läpi kaiken.
Se on kaikkivaltiaan Jumalan hengitystä,
hänen voimansa ja kunniansa kirkasta säteilyä.
Siksi siihen ei pääse sekoittumaan
mitään, mikä on epäpuhdasta.
Se on ikuisen valon heijastuma,
Jumalan toiminnan kirkas kuvastin,
hänen hyvyytensä kuva.
Se on yksi ainoa mutta kykenee kaikkeen,
se pysyy itsenään mutta uudistaa kaiken.
Polvesta polveen viisaus asettuu hurskaiden sieluun
ja tekee heistä Jumalan ystäviä ja profeettoja,
sillä Jumala rakastaa vain niitä,
joilla on viisaus asuinkumppaninaan.
Viisaus loistaa aurinkoa kirkkaammin
ja voittaa kauneudessa taivaan tähdet.
Se on vahvempi kuin valo,
sillä valo antaa aina tilaa yölle
mutta viisautta ei paha saa valtaansa.
Voimassaan viisaus ulottuu maan ääriin,
taitavasti se ohjaa kaikkea.
Ari
Huomaan kaksi näkökulmaa lauseestasi: ”—en missään ole kuullut tai lukenut tuota selitystäsi tuosta ”lapsillenne”, ”
Ensinnäkin. Olen kerta toisensa jälkeen huomannut sen että sinulta asenteesi takia puuttuu valtava määrä aivan alkeellisintakin kristinuskon opin tuntemusta. Sen sijaan olet mitä erilaisimpien kysymysten kohdalla aidon tiedon sijaan ahminut itsellesi mitä eriskummallisimpia tuulesta temmattuja väitteitä.
Toiseksi. Olen lukuisia kertoja kirjoittanut eteesi nuo samat tosiasiat sinun kanssasi keskustellessamme. Kun nyt sanot, ettet ole ennen näitä huomannut, niin se kertoo vain että joko sinä et edes lue, mitä keskustelukaverisi kirjoittaa, tai sinulla on hyvin heikko tai hyvin valikoiva muisti, koska et noita lukuisia kertoja muista.
Matias Roto anteeksi epäselvyyteni, siis en ole kenenkään muun kuin sinun selittävän tuota kohtaa noin, olet kyllä toistanut sitä niin monta kertaa että varmaankin uskot itsekkin jo sen, toivottavasti et kuitenkaan?
Ari
Kerrot vain heikon uskonopin tuntemisesi.
Matias Roto näytä yksikin kirjoitus missä Pietarin saarna selitetään niinkuin sinä sen teet?
Ari
Kysyt sellaista, mihinkä vastaaminen ei vaadi muuta kuin sisältä lukemisen taitoa. Se sinulta valitettavasti puuttuu.
Matias Roto nyt sitten sanot:””Sinulla on ihmeellinen kuvitelma, että sinä muka omalla valinnallasi voisit päättää hyppäätkö maan pinnalta kuun pinnalle vai etkö.””
Mistä saat näitä oikosulku väitteitäsi?
Et osaa lukea Pietarin sanoja helluntailta, siinä on lupaus, siis mikä on se lupaus, tätä et osaa ymmärtää?
Eikö olisi rehellistä yksinkertaisesti sanoa ettei Pietarin sanoilla voi vauvakastetta perustella, olisit rehellin?
Lupaus on siis:
”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.””
Tuo on se lupaus josta Pietari puhuu.
Oma tulkintasi Pietarin sanoista (ei muka tarkoita lapsia) saa sinut jopa ohittamaan herrojen Herran käskyn. No, kaikenlaisia päätelmiä voidaan tietysti tehdä. Alkukirkon historia tallataan samalla maahan.
Kari Paukkunen kuinka tallaan alkukirkon historian?
Eikö paremminkin alkukirkkoa ”tallaa” se että se liitetään roomalaiskatolilaiseen kirkkoon, siis voiko alkuseurakuntaa mitenkään liittää siihen että se levittäisi sanomaansa väkivalloin?
Jos jokin kirkko hyväksyy minkäänlaisen väkivallan niin se ei ole Jumalasta.
Ari
Rehellisyyden nimessä on sanottava, että kuvitelmasi muka Pietarin opista keksittiin vasta vuosina 1525-27 Hubmeierin sepustamissa kirjoituksissa, kun hän yritti jälkiviisaasti perustella, miksi 1525 tuli tehtyä typerä poikkeama vanhasta alkuperäisestä kasteopista, jonka mukaan perheet kastettiin aina kokonaisina perheinä vauvasta vaariin, kristittyjen lapset kohta kun vain pappi saatiin paikalle.
Matias Roto mistä saat väitteesi tukea, siis jos laittaisit jonkun rehellisen suomenkielen osaavan selittämään Pietarin saarnan osan niin et löytäisi yhtään joka tukisi sinun vääristelyjäsi vaan jokainen selittäisi sen niinkuin minä.
Ari
Kirkko on suora jatkumo jo Aabrahamista alkavasta Jumalan kansasta. Tapasi asettaa katolinen kirkko alkuperäisen kirkon kanssa ristriitaiseksi on pelkkää typeryyttä, joka sivuuttaa kokonaan sen, että sama Kristukseen uskovien joukko on ollut kyseessä jo alusta alkaen.
Sana ”katolinen” tarkoittaa ”yhteinen”. Joka siis ei ole mukana yhteisessä kirkossa, se on Kristuksen omien ulkopuolella. Niin kauan kuin et ole yhteisen kristikunnan yhteydessä, et myöskään ole Kristuksen yhteydessä.
Ari
Mulla oli suomen kielen arvosana lukion päästötodistuksessa 10.
Paljonko sulla oli?
Olen toiminut suomen kielen opettajana.
Oletko sinä?
Ari
Kuinka moni suomea osaava tulkitsisi Pietarin saarnan sanan
LAPSI
tarkoittavan
EI KUITENKAAN LAPSI?
Matias Roto mitä ajattelet kun Jeesus sanoo että Jumala salaa evankeliumin ”viisailta ja ymmärtäväisiltä”?
Tässä tuleekin juuri esille se kuinka juuri tuo ”lapsi” sanan käyttö on sinulta niin salattu ettet sitä ymmärrä, se on selkeästi se että kuulijoille ja heidän lapsilleen eli kuulijoiden jälkeen tuleville sukupolville on lupaus että kun tekee parannuksen ja ottaa kasteen niin saa…….
Lupaus on niin selvä ettei sitä rehellisesti voi mitenkään sovittaa vauvaan eli lupaus on kun tekee parannuksen ja ottaa kasteen niin saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan.
Yksinkertaista kun Jumala sen ilmoittaa.
Ari
Nyt päästelet taas omiasi, eksytyksen hengen vaikutuksesta.
Alkuperäisen kristikunnan keskuudessa nimenomaan kaste on uudestisyntymisen eli siis Jumalan yhteydessä elämään syntymisen paikka.
Liimaan tähän aikoinaan kirjoittamani juttuni tästä, ettäs näet kuinka vanhana aikana ajateltiin siihen aikaan, kun vielä alkuperäinen oppi oli omien esi-isien perinnön kautta tuttu.
Vedesta ja Hengestä syntyminen
1. Jeesus ja Nikodemos
Yö alkaa Pyhällä maalla klo 18, kun aurinko laskee. Jeesus ja Nikodemos kohtasivat toisensa kun yö juuri oli alkanut. Oli liturgisen hetkihartauden aika. Osallistuivat yhteiseen vesperiin.
Heidän käsittelemänään tekstinä oli Raamatun alun kertomus Jumalan Hengen liikkumisesta vetten päällä.
Tuohon yhteyteen liittyvät Jeesuksen sanat uudesti ylhäältä syntymiseen. Pyhä Henki liikkui veden päällä ja luominen tapahtui. Nyt Pyhä Henki liikkuu kasteveden päällä ja uudesti ylhäältä luominen eli uudestisyntyminen ylhäältä eli syntymä Jumalasta tapahtuu.
Joh. 3: 3,5-6 3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: “Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.” 3:4 Nikodeemus sanoi hänelle: “Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?” 3:5 Jeesus vastasi: “Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. 3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
2. Kaste uudestisyntymisen armoväline
Ensiksi Jeesus sanoo että uudesti ylhäältä syntyminen on välttämätöntä Jumalan valtakuntaaan sisälle pääsyyn. Sitten hän täsmentää tätä kertomalla että se tapahtuu kasteen kautta, missä Jumalan Henki liikkuu veden päällä ja tekee ihmisestä uuden luomuksen, Jumalan lapseksi uudestisyntyneen.
Vanha kirkko on yksimielisesti ymmärtänyt että tässä puhutaan pyhästä kristillisestä kasteesta, kun puhutaan vedestä ja Hengestä syntymisestä.
Otetaanpa tästä esimerkkinä kirkkoisä Origenes.
Origenes kastettiin pikkuvauvana vuonna 185 j.Kr.. Hän oli aikansa oppinein mies ja tunsi koko kirkon perinteen oikein hyvin.
Hän kirjoittaa: “Ei kukaan ole puhdas synti-saastutuksesta, vaikkapa hän olisi vain yhden päivän vanha; ja koska synnynnäinen saastaisuus pestään pois kasteen kautta, tulevat pienet lapsetkin kastettaviksi. Sillä jollei joku synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi tulla sisällä Jumalan valtakuntaan.” (Homil. XIV)
Hän jatkaa vielä: “Sillä he (=apostolit), joille jumalallisten salaisuuksien peitetyt asiat oli uskottu, tiesivät, että kaikissa on synnin luontainen saastutus, joka täytyy pestä veden ja Hengen kautta. Kukaan ei ole vapaa synnistä, vaikkapa hän olisi vain yhden päivän vanha.”
Hän todellakin tarkoittaa että kaste tarkoittaa myös pienimpiä lapsiakin. Olihan tuo käytäntö ikivanhana juutalaisena perimänä ollut vallitseva jo apostoleista alkaen. Hän kirjoittaa: “Kirkollisen ohjeen mukaan tulee kastaa myöskin pieniä lapsia.” (Homil. VIII, 3)
Origeneella apostolinen perimä eli successio apostolica ja opin oikeellisuus yhdistyivät. Hän kirjoittaa: “Kirkko on saanut apostoleilta perimätavan kastaa pieniäkin lapsia.” (Homil. V, 6)
3. Kaste toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen
Kristillisessä kirkossa vallitseva Jeesuksen kaste, eli uudestisynnyttäminen vedestä ja Hengestä toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen.
Matteuksen evankeliumin ja Kahdentoista Apostolin opin mukainen kastekäytäntö on vallinnut kaikkialla kristikunnassa.
Otetaanpa tästä esimerkkinä Pyhä Justinus Marttyyri, (noin 100/113 – noin 162/168)
Hän nimittää kastetta uudestisyntymäksi: “Sitten me johdatamme heidät paikkaan, jossa on vettä ja synnytämme uudestaan samalla uudestisyntymis-tavalla kuin mekin, sillä heidät pestään vedessä kaikkien Isän ja hallitsijan, Jumalan, ja meidän Lunastajamme Jeesuksen Kristuksen ja Pyhän Hengen nimessä.” Justinos kertoo miehistä ja naisista, jotka “jo lapsina ovat tehdyt opetuslapsiksi” viitaten ilmauksellaan Matteuksen kastekäskyyn jossa opetuslapseuttaminen tapahtuu kasteen toimittamisella.
Ari
Voinen kertoa että ensimmäisen kerran, kun yleisessä kokouksessa otettiin puheeksi kastettavan ikä, niin muuan piispa esitti, että kasteikää pitää nostaa
välittömästi syntymän jälkeen toimitettavasta
yhden viikon perästä toimitettavaksi.
Kokous pidettiin Karthagossa.
Tuo esittäjä perusteli tätä muutosta sillä, että oli miellyttävämpää antaa kastetoimitukseen tuohon aikaan kuulunut rauhan suudelma vauvalle sitten, kun tämä jo oli ehtinyt kuivua synnytyksen jälkeen.
Sekä hän että toiset kokouksen osallistujat tiesivät tasan tarkkaan, että apostolien aikana kristittyjen vauvat kastettiin kohta, kun pappi ehti paikalle.
Karthagon kokouksen päätökseksi tuli se, että moinen viivyttely tuomittiin ja haluttiin pitää kiinni alkuperäisestä käytännöstä, että lapsi kastetaan kohta kun pappi paikalle ehtii.
Joten tämä sinun mielikuvituksellisista oikosuluistasi siitä, mikä muka olisi Pietarin saarnan merkitys.
Yhteisen kirkon opetus on ollut apostoleista asti, että lapset on kastettava heti, kun vain pappi saadaan paikalle.
Ari
Turha sinun on vetää esiin tyhmeliikorttiasi. Miksi kuvittelet, että tyhmyys muka olisi Pyhän Hengen innoitusta. Eikö ole rehellisempää myöntää, että Totuuden Hengen työ on aidon viisauden esiintuloa eikä suinkaan viisauden väheksymistä, kuten sinä puheenvuorossasi yrität tuoda esiin.
Raamattuhan kehottaa hankkimaan Viisautta ja välttämään tyhmyyttä.
Arin ongelmana on kuvitelma parannuksesta ihmisen oman vapaan tahtomisensa ratkaisun ansiosta tulleena kääntymyksenä.
Tämän opin kehitti nimenomaan reformoidun kirkon puolella Charles Grandison Finney, 29.8.1792 –16.8.1875. Ennen häntä reformoitu kirkko oli opettanut, että ihminen ei voi itse määrätä osaansa. Jumala ennalta määrää toiset ihmiset pelastukseen ja toiset tuomioon. Hän sitten alkoi opettaa, että ihmisellä on täysin vapaa tahto valita, haluaako hän pelastua vai jääkö hän edelleen ulkopuolelle. Hän painotti, että ihmisen pitää tehdä tietoinen kääntymys.
Tätä vanhempi ei tämä korostettu kääntymyksen painotus ole kuin vasta 1800 -luvun alkupuolelta Finneyn julistuksesta.
Finneyn opin taustalla on reformoidun kirkon opetus ennaltamääräämisestä. Finney kehitti oppinsa näkökulman vastakkaiseen suuntaan kääntäen.
Meille luterilaisille ei vastaavaan ole ollut tarvetta, koska me opetamme, että Pyhä Henki käyttää Jumalan sanan saarnaa ja sakramentteja uskon syntymiseksi. Niissä, jotka kuulevat evankeliumin, Pyhä Henki vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee.
Augsburgin tunnustus sanoo tästä näin
V Kirkon virka
Jotta saisimme tämän uskon (vanhurskauttavan uskon), on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka. Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee. Toisin sanoen Jumala vanhurskauttaa Kristuksen tähden eikä meidän ansiomme tähden ne, jotka uskovat, että heidän Kristuksen tähden otetaan armoon, jotta me uskon kautta (Gal. 3:14) saisimme luvatun Hengen (Gal. 3).
Seurakuntamme tuomitsevat kasteenuusijat ja muut, jotka katsovat, että Pyhä Henki tulee ihmisiin ilman ulkonaisen sanan välitystä heidän omien valmistelujensa ja tekojensa avulla.
Matias Roto mitä on se ”sokeus” josta Jeesus puhuu seuraavassa:
39 Ja Jeesus sanoi: ”Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi”.
40 Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: ”Olemmeko mekin sokeat?”
41 Jeesus sanoi heille: ”Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: ’Me näemme’; sentähden teidän syntinne pysyy”.(Joh.9)
Oletko ollut ”sokea” ja onko Jeesus parantanut sinut niin että nyt ”näet”?
Minä itse elin liki 40 vuotta sokeana eli en ymmärtänyt mikä on Jumalan tahto, täytin omia haluja ja himoja. Sitten kun huusin Jumalalta apua niin kun jouduin/sain tunnustaa etten todellakaan ollut tiennyt Hänen tahtoaan kuinka elää niin lopulta Jeesus paransi minut että ”sokeat” silmäni paranivat nyt todella ”näen”.
Ari
Ota huomioon, että Jeesus oli aikansa oppinein juutalainen. Häntä vastaan puhuneet olivat vähemmän oppineita kuin hän. Siksi he pöhköilyään kinasivat häntä vastaan. Jeesus paljasti, ettei heidän tulkintansa ollut Pyhän Lain tulkinnan oikeaa sovellutusta, vaan Lain keskeisen periaatteen rakkauden käskyn vastaista vippaskonstien käyttämistä voidakseen näykkiä hyvää tehneen Jeesuksen työn suurta arvoa.
Olen saanut silmäni auki jo 23.4.1944, kun Pyhän Kolminaisuuden nimeen sain pyhän kasteen ja minulle annettiin syntien anteeksianto ja Pyhän Hengen lahja.
Voi olla että olet saanut kokea jonkun suuren hengellisen kokemuksen. Mutta sen tuloksesta päätellen: väärien oppien perässä juoksemisesta päätellen, sen kokemuksen hedelmät ovat olleet opillisesti turmiollisia, vaikka ehkä joissakin elämän ulkonaisen kulun hommissa oletkin saanut parannusta aikaan.
Selvästi näkyy että opillisissa kysymyksissä olet joutunut turmion rättien silmille valumisesi tähden. Nimittäin niin kauan kuin pysyt YHTEISEN eli siis alkukielen kreikan katholikí ja varhaisen hengellisen kielen latinan catholica, katolisen kirkon eli
Jumalan lasten joukon ulkopuolella,
sinä pysyt myö Kristuksen ruumiin ulkopuolelle eli siis Kristuksen ulkopuolella.
Muistapa Apostolisen uskontunnustuksen sanat:
Minä uskon — ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen kirkon, pyhäin yhteyden,
I believe in the Holy Ghost; the holy catholic Church; the communion of saints;
I believe in the Holy Spirit, the holy catholic church, the communion of saints,
Credo in Spiritum Sanctum; sanctam ecclesiam catholicam; sanctorum communionem;
8. Πιστεύω εἰς τò Πνεῦμα τò ἅγιον,
8. Pistévo eis tò Pnevma tò ágion,
9. ἁγίαν καθολικὴν ἐκκλησίαν, ἁγίων κοινωνίαν,
9. agían katholikín ekklisían, agíon koinonían,
..lopulta Jeesus paransi minut että ”sokeat” silmäni paranivat nyt todella ”näen”.
Oi iloa ja riemua kun silmät aukeavat, iloitsen myös siitä. Siinä tilassa ihminen on valmis tekemään mitä vain käsketään, että ilo ei loppuisi. Kun et osannut lapsena/nuorena ymmärtää kuinka suuren lahjan olit saanut lapsena kasteessa, niin hengellinen kokemus vei sinut halveksimaan lapsikastetta. Sen jälkeen olet vielä lisännyt opetukseesi 20 vuoden iän kasteen alarajaksi.
Kuittaat Matias Roton opetukset humpuukina. Et halua uskoa, faktoista huolimatta, että Kristuksen kirkko helluntain jälkeen on jatkunut Ortodoksikirkkona. Historialliset faktat eivät sinua vakuuta. Ainoa sinua tyydyttävä selitys on sinun yli 20 vuotiaana ottama kasteesi.
Olet ehkä huomannut, että kasteesta on olemassa myös vanhempi opetus seurakunnan/kirkon alusta lähtien? Tämän opetuksen hylkäät vääränä oppina.
Ns. uskovien kasteen opetus on paljon myöhäisempää perua. Onko sinun mahdotonta sitä tunnustaa?
Kari Paukkunen kun silmät aukeavat silloin näkee ensinnäkin oma elämän saastan jossa on elänyt ja toiseksi sen valheen joka ympärillä vallitsee.
Pahin valhe on kun joku porukka (kirkko) julistaa oleva sa ns Raamatullinen ja sen elämässä on kaikenlaista saastaa.
Kari
Kiitos puheenvuorostasi
Ari ei todellakaan tajua historian kulusta juuri mitään. Siksi hän ei tajua, että Jeesuksen ajasta anabaptistisen kasteopin keksimiseen, vuosiin 1525-27, on pyöreästi saman verran aikaa kuin meidän ajastamme vuoteen 500 jKr. eli siihen aikaan, kun koko Suomessamme asui vasta noin 20 000 ihmistä ja nykyisen Ranskan esiaste Frankkien valtakuntaa vasta perustettiin.
Koska Arin olisi hyvä saada edes vähän yleistietoa, niin panen tähän eräästä englanninkielisestä tekstistä nappaamani tiedon, mitä vuosi 500 jKr. vastaa muutamissa muissa kalentereissa.
Gregorian calendar 500
D
Ab urbe condita 1253
Assyrian calendar 5250
Balinese saka calendar 421–422
Bengali calendar −93
Berber calendar 1450
Buddhist calendar 1044
Burmese calendar −138
Byzantine calendar 6008–6009
Chinese calendar 己卯年 (Earth Rabbit)
3196 or 3136
— to —
庚辰年 (Metal Dragon)
3197 or 3137
Coptic calendar 216–217
Discordian calendar 1666
Ethiopian calendar 492–493
Hebrew calendar 4260–4261
Hindu calendars
– Vikram Samvat 556–557
– Shaka Samvat 421–422
– Kali Yuga 3600–3601
Holocene calendar 10500
Iranian calendar 122 BP – 121 BP
Islamic calendar 126 BH – 125 BH
Javanese calendar 386–387
Julian calendar 500
D
Korean calendar 2833
Minguo calendar 1412 before ROC
民前1412年
Nanakshahi calendar −968
Seleucid era 811/812 AG
Thai solar calendar 1042–1043
Tibetan calendar 阴土兔年
(female Earth-Rabbit)
626 or 245 or −527
— to —
阳金龙年
(male Iron-Dragon)
627 or 246 or −526
”Kari Paukkunen kun silmät aukeavat silloin näkee ensinnäkin oma elämän saastan jossa on elänyt ja toiseksi sen valheen joka ympärillä vallitsee.” (Ari Pasanen)
Oman elämäni saastan näkeminen konkretisoitui 22-vuotiaana. Sen jälkeen olen nähnyt, että en vain minä, vaan koko maailma on langennut.
Maailmassa elää ja on valhe sekä ahdistus; Herramme todistaa siitä synoptisissa evankeliumeissa; toisaalla Kristuksen todistaja Johannes Raamatussa: ”Jeesus Kristus on väkevämpi kuin se, mikä on maailmassa.” Jumalan valtakunta on voittanut valtakunta.
Siellä missä kastetaan ja uskotaan, liitetään Kristuksen kautta tulleeseen totuuteen, Herramme koko ihmiskunnalle tuomaan valkeuteen, Golgatan voittoon synnistä, maailmasta ja perkeleestä.
Siellä missä kasteesta luovutaan ja siirrytään ”nimiäisiin”, ei ymmärretä Herramme Jeesuksen Kristuksen kaste- ja lähetyskäskyä. Siellä ollaan myös vaarallisella tiellä pahuuden ja pakanuuden vallan saadessa lisää tilaa kansojen keskellä.
Parempi olisi totella Jumalan ääntä kuin tämän maailman ääntä.
”Ellei Herra huonetta rakenna, niin sen rakentajat turhaan vaivaa näkevät.”
Herra Jeesus Kristus, armahda meitä ja meidän kansaamme!
Kari
Kiitos kommentistasi
Hyvin osaat sanoittaa oman elämäsi suuren kokemuksen ja asettaa sen rakentavalla tavalla laajempiin ja yleisempiin yhteyksiinsä.
Kiitos
Ari
Vetoat omiin kokemuksiisi.
Miksi kuvittelet ettei kenelläkään muulla olisi mitään kokemuksia uskonelämässään.
Miksi annat omien kokemuksiesi muodostua muuriksi toisten uskovaisten elämänkokemuksia vastaan. Miksi rakennat henkistä muuria Jeesukseen uskovia vastaan. Sellaisessa et oikein tee. Me kristitythän olemme yhtä Kristuksessa, yhdessä kirkossa, yhdessä uskossa, yhden kasteen yhdistäminä.
Muista että Raamattu puhuu yhteisestä uskosta. Mutta hakukone näyttää nollaa, jos panet sinne ”henkilökohtainen usko”, ”persoonallinen usko”, ”minun uskoni”.
Liity siis sinäkin kristikunnan yhteiseen uskoon:
Filemonin kirje:
1:6 ja rukoukseni on, että sinun uskosi, se usko, joka on meille yhteinen, olisi väkevä kaiken hyvän tuntemisessa, mikä meillä Kristuksessa on.
Filemonin orja Onesimus oli karannut ja Paavali suositteli hänen armollista takaisinpääsyään. Tuo onnistuikin, ja myöhemmin Onesimuksesta tuli Efeson toinen piispa Timoteuksen jälkeen.
Kari Paukkunen toteat:””Oman elämäni saastan näkeminen konkretisoitui 22-vuotiaana. Sen jälkeen olen nähnyt, että en vain minä, vaan koko maailma on langennut.””
MItä tapahtui kun ””Oman elämäni saastan näkeminen konkretisoitui 22-vuotiaana”, siis vetikö Jumala hyvyydellään puoleensa vai mitä?
Minä olin todella katkera ja syytin toista ihmistä omasta tilanteestani, luulin eläneeni ns ”hyvää” elämää, mutta Jumala näytti sen saastan jossa olin elänyt ja samalla Jumala antoi toivon ja veti hyvyydellään puoleensa. En todellakaan lähtenyt siinä heti kirkosta vaan etsin sieltä Jumalaa, siinä meni vuosia kunnes Pyhä Henki avasi Pietarin sanat mennä kasteelle ja minä menin ja se vasta aukaisi silmäni. Tärkeintä oli kuitenkin Jumalan hyvyys joka veti puoleensa, se toivo uudesta elämästä Hänen kanssaan.
Ari
Raamattu sanoo, että kaste on YKSI.
Kyseessä siis ei ollut Pyhä Henki, vaan eksytyksen henki, joka veti sinua poispäin elämäsi ainoasta oikeasta kasteesta, jonka sait jo lapsena.
Matias Roto oikein toteat että kaste on yksi ja minä otin sen yli 40 vuotiaana.
Oletko sinä ottanut kastetta?
Matias Roto kannatta olla varovainen kun puhuu Pyhästä Hengestä ja väittää Häntä eksytyksen hengeksi, tiedätkö mitä on Pyhän Hengen pilkka?
Pyhä Henki itse oli antanut Pietarille mitä puhua ja sen saman Hän kirkasti minullekkin.
Ari
Koska kaste on VAIN YKSI, niin vain se ensimmäinen on AINOA OIKEA KASTE.
Muistapa mistä Hämeenlinnassa oleva Katumajärvi on saanut nimensä. Kun pakanalliset hämäläiset saivat kasteen kristinuskoon, niin jonkun ajan perästä jotkut alkoivat katua saamaansa kastetta.
He pesivät pois oman kasteensa.
Huomaa siis että toinen kaste julistaa että pesee pois uskonsa Jeesukseen, johon jo ensimmäinen kaste liitti meidät.
Vain parannuksen tekemällä eli palaamalla tähän ensimmäiseen ja ainoaa kasteeseesi sinäkin voit päästä takaisin Jumalan armon osallisuuteen.
Olen joe aikaisemminkin kirjoittanut, että minut uudestisynnytettiin Jumalan lapseksi jo 23.4.1944, kun sain pyhän kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Siitä asti olen saanut elää Pyhän Hengen armollisessa huolenpidossa koko elämäni ajan.
Ari
Puhun vain mitä Pyhä Henki on omassa sanassaan Pyhässä Raamatussa sanonut.
Pietarin suullakin hän on sanonut että
– kaste antaa synnit anteeksi
– kaste antaa Pyhän Hengen lahjan
– ja hän on myös sanonut, että nämä parannuksen ojentavat lahjat annetaan myös
LAPSILLE.
Joten voin aivan selkeästi sanoa, että niin kauan kuin kinaat lasten kastetta vastaan sinä kinaat itse Jumalaa vastaan.
Ari
Koska ihmisen mieli on aina altis väärille houkutuksille, niin sitä varten on tarpeen että yhteisessä kirkossa arvostellaan henkiä, niin ettei kaiken maailman eksytykset pääse villitsemään Jumalan omien rauhaa.
1.Korinttolaiskirje:
12:10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
14:29 Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;
Poistin Arin kommentin, koska siinä ei tuotu mitään uutta näkökulmaa koko keskusteluun, vaan sen ainoa sanoma oli toisen uskon mitätöinti.
Tänään helluntaina 28.5.2023 aamukahvia juodessani näin jänisperheen juosta kirmaavan iloisina pihamaalla. Ne liikkuivat koko perhe yhtenä joukkona.
Kun tässä blogissa keskustelun kuluessa on tullut esiin Pietarin helluntaisaarnan kasteoppi, niin toteampa tähän että tuon saarnan tilanne oli suuren
YHTEISEN JUHLAN YHTEISEN LITURGIAN YHTEINEN JUHLASAARNA.
Koko tuo tilanne oli yhteisöllinen, yhden kansan yhteinen kokoontuminen yhden Jumalan eteen.
Väärä yksilökeskeisyys ei siis mitenkään sovi tuon tilanteen mihinkään yhteyteen.
Onhan oppi-isämme Lutherkin sanonut, että ihmisen synnin syvin olemus on siinä, että ihminen on käpertynyt omaan itseensä päin, ”incurvatus in se”, eli ihmisen omaan napaansa tuijottaminen henkisenä asenteena on synnin syvintä olemusta. Näin Lutherin lauseen kuvaama synnillinen itsekeskeisyys on Pietarin saarnan tilanteessa kokonaan ulos suljettu.
Ensinnäkään Pietari ei suunnannut puhettaan vain jollekin yksittäiselle ihmiselle, vaan kokonaiselle juhlakansalle.
Kreikan sana πρὸς αὐτούς πρὸς, pros avtous, ”heille” on MONIKON kolmas eli siis YHTEISELLE kansalle suunnattu kehotus. Ja on huomattava, että tuon kansan suuruus oli valtava, parhaimmillaan tuon hengellisen juhlan aikana yli miljoona ihmistä liikkui Jerusalemissa. Emme toki tiedä miten monta ihmistä oli paikalla juuri tuon saarnan aikana, mutta paljon heitä oli.
Sitten kehotuksen sisältö: luopua epäjumalien palveluksesta ja ryhtyä elävän Jumalan palvelijaksi eli kääntymys oikean suhteen saamiseksi elävään Jumalaan.
Kreikaksi Μετανοήσατε, Metanoēsate, ”kääntykää Jumalan puoleen” myös on MONIKKO. Se siis on juhlapuhujan vetoomus siihen että KOKO juhlakansa yhtenä kansana tämän juhlan aikana elää todeksi sen Jumala-yhteyden, josta se jo juhlaan osallistumisessaan on osallinen. Eli kehtotus siis on tulla aidosti siksi, mitä jo on.
Tuon kääntymyksen toteuttamisen välineenä on kasteen saaminen. Verbi on PASSIIVISSA eli siis kasteen saava ei tee mitään, eikä hänen meriittejään tai ansioitaan tätä varten kysytä, vaan toimitus annetaan täysin Jumalan lahjana.
Pietarin puheen taustalla on Vanhan testamentin profeetan Hesekielin tallentama sana, missä Jumala sanoo, kuinka HÄN puhdistaa KOKO KANSAN kokonaisena kansana:
Hesekiel:
36:25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
Tässä profeetta viittaa kasteen veden vihmontaan, jolla Jumala kääntää koko kansan epäjumalanpalvelijan aidoksi elävän Jumalan palvelijaksi ja puhdistaa kansansa kaikista epäjumalan palveluksen saastutuksista.
Edelleen on huomattava, että tämä kaste on annettava rajoituksetta koko kansalle ikään tai sukupuoleen tai yhteiskunnallseen asemaan katsomatta, KOKO KANSALLE: ἕκαστος ὑμῶν, hekastos hymōn, ”jokaikiselle teistä”.
Korostaen vielä tätä KOKO KANSAN kääntymystä kokonaisena kansana Pietari mainitsee yhdistelmän ”teille ja teidän lapsillenne” elikä siis ketään ei saa jättää ulkopuolelle. Kaikkien vauvasta vaariin on saatava tämä Pyhän Hengen lahja, joka kasteen välityksellä annetaan.
YHTEENVETOA
Meille suomalaisille, jotka jo olemme lapsena saaneet kasteen.
Pietarin saarna on suunnattu koko kansalle ja se on vetoomus koko kansalle elämään todesta se Jumalayhteys, jonka Jumala itse meille on antanut jo pyhässä kasteessa.
Matias Roto selitäppä nyt ihan selkeästi kuinka Pietarin saarnan johdosta vain 3000 teki parannuksen ja ottivat kasteen, siis ei tuossa voida puhua KOKO KANSAN kääntymisestä?
Entäpä kun sitten vielä alkuseurakuntaa vainottiin eli kuinka monta marttyyriä kuoli, kuinka kävi opetuslapsille, Pietarille?
Siis eikö Raamattu selkeästi kerro kuinka Jeesuksen seuraajat olivat vainon kohteena eikä ”KOKO KANSAN” uskontona?
Ari
Pietarin saarna tapahtui valtavan suuressa kansanjuhlassa. Älä unohda tätä.
Jätä ihmeessä kaiken karvan arviot ihmisten kääntymyksestä Jumalan haltuun. Joka kerta kun tällaiseen lankeat, asetat itsesi pikkujumalaksi, sellainen ei ole ihmisten asia.
Vainoja on kaikkina aikoina kristikunnan historiassa ollut. Kaikkein eniten marttyyrikuolemia vuosisadan mittakaavassa laskien on viime vuosisata. Silloin marttyyrien lukumäärä oli kymmenissä miljoonissa.
Mikäli todella olet halukas auttamaan Kristuksen uskon tähden vainottujen asiaa, lue tarkoin meidänkin blogistien keskuudessa olevaa Open Doors -blogisarjaa. Saat tietää jotain ihan oikeasti vainottujen tapauksista eri puolilla maailmaa sekä myös evankeliumin menosta eteenpäin vaikeidenkin tilanteiden keskellä.
Mutta älä ihmeessä kuvittele että kärsisit vainoja Kristuksen tähden, jos syynä onkin sinun oma tökerö tapasi kohdata toisia ihmisiä. Kun siis on mennyt vastoin omia suunnitelmiaan, on aihetta miettiä, onko se oman tyhmyyden takia vai onko sen taustalla ihan vain se, ettei hyvää sanomaa Jumalan rakkaudesta ole otettu vastaan.
Ari
On ero sen välillä, mikä on lopullinen tavoite ja mikä on kunkin hetken väliaikatilanne juuri tuona hetkenä.
Tavoite on saavuttaa kasteen kautta kaikkien kansojen kaikki jäsenet kirkon jäseniksi.
Huomaa KOKONAISOBJEKTI Jeesuksen lähetyskäskyssä:
” —- tehkää KAIKKI KANSAT minun opetuslapsikseni KASTAMALLA —” Matt. 28:18-20.
Älä myöskään takerru liiaksi jonkun hetken tilanteeseen ikään kuin se olisi lopullinen tulos.
Opetuslapsista kaikki muut kärsivät marttyyrikuoleman paitsi Johannes, joka elämänsä lopulla toimi Efeson piispana.
Mutta mietitäämpä oliko se turhaa.
Matteus oli Etiopian apostoli. Nykyisin Etiopian väestöstä noin 40 % on koptilaisia ja noin 20 % on protestantteja. Siis enemmistö väestöstä on kristittyjä. Etiopian luterilainen kirkko muuten on maailman suurin luterilainen kirkko.
Armenia oli valtionkirkko jo siihen aikaan, kun Roomassa vielä pakanavaltio vainosi kristittyjä. Apostolit Taddeus ja Bartolomeus julistivat evankeliumia siellä.
Armenian kirkko kärsi suurta vainoa runsas sata vuotta sitten. Turkkilaiset tappoivat noin 1,2 – 1,5 miljoonaa kirkon jäsentä heidän uskonsa tähden. Nykyisin koko kansan valtaosa kuuluu armenialaiseen kirkkoon.
Tässä vain pari näytettä siitä, miten evankeliumia ei voi pysäyttää vaikka vainot sitä yrittävätkin.