Tiedotusvälineissä viestitetään tärkeistä tapahtumista. Presidentinvaaleja koskevia ennakkotunnelmia on seurattu. Tammikuussa 2018 pidettävien vaalien eri puolia pohditaan: ”Miten toteutuu niin sanottu koko kansan presidenttiys?” Kuntien keskusvaalilautakunnissa presidentinvaalien vaalivalmistelut ovat pitkällä.
Julkisuudessa on ollut perustuslain ohjeistavaa tietoa, johon kuuluvat presidentinvaalit ja niiden ajankohdat. Toiminnoissa ovat tärkeitä viestintäkasvatuksen periaatteet. Demokratian pelisääntöjen noudattamista arvioitaessa kiinnitettään huomiota ”toimijoiden eettiseen vastuuseen siitä, mitä puhutaan ja millä tavoin puhutaan”.
Muistellaan myös sitä, miten presidentit on kulloinkin valittu ja miten pitkään he ovat olleet ulko- ja turvallisuuspolitiikan alueen luottamustehtävässä. Tärkeä kysymys maamme kannalta on se, miten luotettavasti laivamme seilaa ulko- ja turvallisuuspolitiikan merillä. Politiikan hoitaminen on yhteydessä osaamiseen, jossa sisäistetään yhteiskunnan tavoitteet ja sen moniarvoisuus.
Ajankohtaisia kysymyksiä tarkastellaan myös koulujen historian ja yhteiskuntaopin tunneilla. Oppitunneilla käsitellään opetussuunnitelmassa olevia asioita, joihin kuuluu demokratian käsitteen alkujuurien oppiminen. Älypuhelimien avulla etsitään tietoa myös presidenttiehdokkaista: ”Kukahan näistä henkilöistä valitaan tammikuussa 28.1.2018 pidettävissä vaaleissa Suomen tasavallan presidentiksi?”
Tässä kysytään haastavasti: ”Tarvitaanko tammikuun 2018 presidentinvaaleissa vain yksi kierros?” Voidaan kysyä laaja-alaisempiakin asioita: ”Miten hyvin tunnetaan ihmiskuntaa koskettavia historian päivämääriä?” Kun vastataan kysymyksen osioihin, nähdään, millä tavoin kyseisiä historian asioita osataan tai muistetaan:
Historian kysymyksiä tutkittaessa tulee vastaan henkilöitä, joita on opittu tuntemaan henkilökuvien kautta. Kulttuurihenkilöt ja valtiomiehet yleensä muistetaan. Luottamusta herättävät asioiden toiminnot jäävät myös mieleen. Tasa-arvon käsitteen toteutumista pohdittaessa mietitään sitä, miten on mahdollista, että ”melko usein ihmisiä erotellaan niin sanotuiksi muiksi henkilöiksi”.
Historiassa vaikuttaneita henkilöitä on runsaasti eri tietolähteissä. Ennalta määritellyn olettamuksen mukaisesti voidaan todeta esimerkiksi: ”Miten hyvin tunnistetaan kuuluisia historiallisia hahmoja?” On sanottu niinkin, että ”vain yksi vastaaja 50:stä onnistuu nimeämään tässä mainitut ja maailmaa muuttaneet hahmot”. Kun vastataan kysymyksiin, nähdään, millä tavoin tehtävässä olevia historian asioita osataan tai muistetaan:
Puhuttelevien presidentinvaalien miettimisen ohessa äänestäjät, koulutuksen suunnittelijat, päättäjät ja erilaiset toimijat lienevät kiinnostuneita ratkaisemaan tässä olevat tehtävät. Haastavasti on sanottu, että ”96 prosenttia aikuisista ei pääse läpi alakoulun kysymyksistä”. Prosenttiluku motivoinee tutkimaan, miten asia on todellisuudessa.
Päätöksenteko on yhteydessä koulutuspalvelujen saatavuuteen. Kysymyksiä ratkaistaessa huomataan, että koulunkäynti on hyödyttänyt. Tehtävien kohdalla on mahdollisuus arvioida nykyisen kouluopetuksen sisältöä ja vaatimuksia, jotka tekijät ovat yhteydessä PISA:n lukemistehtävien, matematiikan ja luonnontieteiden kokeiden tutkimusten tuloksiin.
Kun vastataan viimeisen tehtävän kysymyksiin, tutkimustulokset saattavat olla puhuttelevia, kuten lähestyvät presidentinvaalitkin:
Juhlavuoden 2017 terveisin
YTT, KT, dosentti Veikko Vilmi
Suomen tietokirjailija
Kuopio