PIETARIN KALANSAALIS

Kari Paukkunen pyysi bloggaamaan jostain Raamatun luvusta. Olen jo monasti blogannut luvusta 666,joten otetaanpa vaihteeksi käsittelyyn Pietarin kuuluisa kalansaalis 153 kalaa:

Raamatun gematristen ilmentymien luonteeseen kuuluu, että
milloin kehyskertomuksen pintatekstissä on avoin gematrinen luku,
ilmenee sama luku myös piilotekstissä. Erinomaisen esimerkin
tarjoaa tästä Joh. ev. 21:11, joka sisältää kertomuksen
Pietarista ja hänen ihmeellisestä 153 kalaisesta saalistaan. Sillä
lähes kaikki tähän kontekstiin liittyvät kreikkalaiset käsitteet
ja sanonnat ovat jaollisia saaliin luvulla 153, jolla on muutenkin
mielenkiintoisia ominaisuuksia:

Luku 153 on 17 ensimmäisen kokonaisluvun summa
1 + 2 + 3 + 4 +
5 + 6 + 7 + jne.+17 = 153
Se on viiden 1. numeron tulojen
summa:.
1 x 2 x 3 x 4 x 5 = 120
1 x 2 x 3 x 4 = 24
1 x 2 x
3=6
1 x 2 = 2
1 x 1 = 1, yht. 153
Se on numeroidensa
kuutioiden summa:
1³ + 5³ + 3³ = 153
edelleen 153 on
kolmionumero 17, siis: (17² + 17)/2 = 153, edellisen numeroista 1 ja
15 ovat nekin kolmionumeroita ja 153:n käänteisluku 351 on
kolmioluku 26 (hvhy): (26² + 26)/2 = 351. Eivätkä luvun 153
erikoisuudet ole edes vielä tyhjenneet. Mutta esimerkit riittänevät
vakuuttamaan, että sen valintaan kuvaamaan Pietarin kalansaalista on
täytynyt olla jokin aivan erityinen syy. Etenkin, koska
kertomuksessa olevat kaikki tärkeimmät käsitteet ovat siis sillä
jaolliset:

ihmisten kalastajat 14 x 153=2142
heittää verkko mereen = 20
x 153 =3060.
tuo verkko, = 8 x 153=1224
kalat = 8 x 153=
1224
kalojen määrä 16 x 153=2446

Merkittävä on erityisesti 8 x 153´ n tulo 1224, joka vastaa
edelleen Raamatun sanontoja Herra Jumala: o curioj o qtheoj, Jumalan
luomistyö: krisij qtheu ja Istutus h futeia.
Nämä kosmoksen ja
elämän syntyyn liittyvät sanonnat saavat erityistä painoarvoa
tosiasiasta, että luku 1224 on kaksi kertaa sellaisen ympyrän
halkaisija, jonka kehä 1925 vastaa nimeä Simwn o Petroj Simon tuo
Pietari. Kun tämä kehä saa kokonaislukuina ilmaistuna halkaisijan
612 ja säteen 3o6, tulee säteen puolikkaasta edelleen kalojen
lukumäärä 153. Tämä 153 on myös niiden vesica pisciksien
(Kalanrakkojen, kuvio syntyy kahden yhtä suuren ympyrän kehän
leikatessa toistensa keskipisteet) pituus, jotka muodostavat
Pietari-ympyrän sisään mahtuvassa kuudessa limittäisessä
ympyrässä kuusilehtisen vesica-ruusukkeen. Kun kaksi Pietari-
ympyrää piirretään sisäkkäin, muodostuu yksi suuri vesica ja 12
edellä kuvatun kaltaista pientä. Yhteensä kolmetoista vesicaa,
jotka symbolisesti vastaavat niin veneitä, kuin kaloja kuin
siemeniäkin. Kaikilla on sama soikea muoto, jota antiikin
geometriassa kutsuttiin kaikkien muotojen äidiksi ja pyhäksi
mandorlaksi eli kohduksi. Kuvio synnyttää etenkin ortodoksisessa
kirkkotaiteessa myös Jeesuksen.
Ihmeellistä ajatellen nimenomaan
luvun 1224 ja sen 8. osan 153 merkityksiä on nyt se, että tämän
nimenomaan luomistyöhön ja Jumalan istutukseen viittaava kreikan
numero esiintyy heprean gematriassa 7 kertaa vastaten sanaa tvytxt,
jonka fem. sing. hntxt on se paikka Adamin ruumiin alapäässä,
josta jumalat (tehkäämme ihminen kuvaksemme) ottavat
luomiskertomuksessa Eevan ’siemenen.’ Ja hämmästyttävää on
sekin, että 1224/8 pituisten 12 pienen vesican a´ 153 yhteinen
pituus on 1836 eli luku, joka ’sattumalta’ on kokonaislukuna
ilmaistuna sama kuin protonin paino suhteessa elektroniin, kun
elektroni on yksi. Tulo 12 x 153 voidaan lisäksi lukea
heprealaiseksi sanonnaksi ‘ihmisen isä’ eli ab anash: sna ba!

Erittäin hätkähdyttävää on vielä se, että kun jaamme tämän
luvun 1836 Kristus-kolmion asteluvulla 37, saamme osamäärän 49,6.
Sillä luku 496 vastaa heprean samaa valtakunta Malkuth, jonka tulo
4×9×6 on edelleen 216 eli risti, voima, leijona, prkessio jne. Luvun
37 moniin syvällisiin merkityksiin ei ole tässä tilaa mennä,
mutta todettakoon lyhyesti, että esim. kaikki Jeesuksen nimitysten
variaatiot Uudessa testamentissa ovat luvulla jaolliset, esim.
Cristos 1480= 4ox37. Genesiksen 1. lauseessa on selvä 37 järjestelmä
jne.

Raamattu ei näy opettavan vain matematiikkaa ja tähtitiedettä
vaan myös biologiaa ja fysiikkaa

    • Tuokin tapaaminen olisi voitu hoitaa huomattavasti halvemmalla vaikkapa skypen avulla. Turhaa ilmakehää tuhoava taivasmatkailua.

    • Manipulatiivisesti valitsemasi sana ’leikit’ on 1) vääristelevä, sillä ko luvun 153 aritmeettiset ominaisuudet ja gematria eivät ole mitään leikkiä. Nuo näyttämäni ominaisuudet ova faktoja. Vai leikkikö Jeesuskin ja evankeliumien kirjoittavat tuon 153 valitessaan?
      2) Heprealaiset tunsivat 10 järjestelmän ja toimivat siinä ja on aivan sama minkälaisilla merkeillä operoitiin, koska olennaista on matemaatinen idea.
      Ei ole piirrätkö esiin numeron 3 sisällön näin: 3 tai näin: G tai näin: III

    • Pentti, Juuri minähän annoin edellä tämän: ”… koska olennaista on
      matemaattinen i d e a.” jäikö lukematta…
      Matematiikka on sopimuksiin perustuva deduktiivinen tiede, jossa on sen oman kielipelin faktat, eli että esim. 1+1= 2 on matemaattinen fakta.
      Mutta arvasin, että edellä antamani 153 esimerkit yritetään hukuttaa johonkin höpöhöpöön.

    • Kutsuin matematiikkaa deduktiiviseksi tieteeksi, jossa kuten ’peleissä’ on sovitut säännöt.
      Miksi et uskalla (trollaamisen sijasta) vai etkö osaa, keskustella itse aiheesta eli tuon numeron 153 aritmeettista ominaisuuksista ja luvun käytöstä Ut:ssa?

    • Tuon luvun käyttö Uudessa testamentissa ei ole sama asia kuin sen käyttö gematrian harrastajien parissa.

    • Miten niin ei ole? Mistä tiedät? Kun Ut kirjoittajat ja Jeesus olivat itse gematrian harrastajia!!!! Miksi kaloja olisi muuten ollut juuri luku, joka edustaa nimenoman pythagoralais/gnostilaista lukusymboliikkaa?
      Huomaatko ,etä 153 voidaan myös lukea 15 ja 53. 15 on Jahven kirjainten JH arvo ja 53 muodosta sanan aben eli kivi… aben puolestaan voidan lukea ab ja ben eli isä ja poika….

    • ”Ut kirjoittajat ja Jeesus olivat itse gematrian harrastajia.” Tähän voisin laillasi vastata: Mistä tiedät? Mitä kalojen lukumäärään tulee, pidän tätä selitystä parhaimpana: ”Antiikin ihmiset tiesivät kirjoistansa, että maailmassa on 153 kalalajia. Se epäilys, että ne kaikki voisivat uida Gennesaretin järvessä, on turhaa hiustenhalkomista. Kalathan kuvaavat, symbolisoivat ihmisiä. Kysymys on kristillisen kirkon universaalisesta työstä, joka kohdistuu kaikkiin ihmisiin. (Aimo T. Nikolainen, Avaa Uusi testamenttisi 4, Johanneksen evankeliumi).

    • Juuri näin kuten Martti Pentti hyvin lainaa piispa Nikolaista.
      Itse jäin kovin tyhjäksi näistä numeroista. Tai en niinkään näistä numeroista, vaan näistä selityksistä.

      Haetaanko nyt jotakin enemmän, jotakin salaista tietoa, joka on enemmän kuin mitä teologia on tähän asti löytänyt.

    • Tähän voisin laillasi vastata: Mistä tiedät?

      Koska Jeesus i t s e Johanneksen Ilmestyksenluvun 13 jakeen 18 mukaan anta gematrisen tehtävän ja esim. Paavalin merimatkan kuvauksessa (Luukas) on gematrisia lukuja.

      Että 153 kuvaisi oikeasti vain kalalajien lukumäärää on naivi etenkin ajatellen tuon luvun monia aritmeettisia erityisominaisuuksia, joita näytin ja joihin et uskaltautunut tai osannut ottaa kantaa. Kun myös 276 ja 666 ovat samoin kolmiolukuja on selvää, että asialla ovat olleet aleksandrialaiset oppineet, joiden peitenimenä oli ’kalastaja’. Ja joiden myöhemmän nerokkaan edustaja Hypatian kristityt sitten näiden tietojensa takia murhasivat,

    • Kyllä fiksuimmat teologit ovat nämä aritmeettiset asiat havainneet ja ne on vähintään heille kerrottu. Muta eivät häveliäästi viisti puhua niistä. Kuten eräs korkea teologi tunnusti minulle: ”Kyllä me tiedämme, että Raamatussa on numerologiaa, muta me emme tutki sitä!” Miksi eivät tutki, koska eivät uskalla koska pelkäävät sitä mitä tulisivat löytämään ja mitä johtopäätöksiä pitäisi sitten tehdä Ut.n kirjoittajista.

      Minutkin jättää tyhjäksi esim. kiinan sekä kieli että siihen liittyvät rakenteelliset selitykset koska en kiinankieltä osaa. Mutta en menisi väittämään että kiinankieltä ei ole ja ettei sillä voisi ilmaista asioita joita en tunne…

    • ”Esim. Paavalin merimatkan kuvauksessa (Luukas) on gematrisia lukuja.” Keksitkö yhtään lukua, joka ei olisi gematrinen?

    • Pentti: Esim. Paavalin merimatkan kuvauksessa (Luukas) on gematrisia lukuja.” Keksitkö yhtään lukua, joka ei olisi gematrinen?

      Vedätätys-yrirtyksesi havaittu. Tiesit hyvin,että tarkoitin sitä gematrista analogiaa, joka jonkin sanan ja luvun sisällön ja kontekstin viittein on selkeästi tarkoituksellinen.

  1. Jos Raamatun eri kohdat integroituvat täydellisesti keskenään numeraalisesti, niin se ilmaisee kirjoitusten käsittämätöntä viisautta, joka on kaikessa elämässä sekä ihmiskunnan historiassa tavalla taikka toisella läsnä. Jumala on järjestyksen Jumala.

    Aikoinaan naiset kävivät värianalyyseissa löytääkseen oikeat sävyt kasvoille, koruille ja pukeutumiseen. Luonnossa värit, riippumatta säästä, vuodenajoista tai vuorokauden tunneista ovat aina sopusoinnussa sävy sävyyn.

    Kun tätä kaikkea katsoo, voi vain hämmästellä sitä, miten voidaan ajatella, että ”big bang” on saanut tämän aikaiseksi? Kiitos Seppo Heinola luvuista, jotka ”rimmaavat” keskenään!

    Psalmit:
    8:5 niin mikä on ihminen, että sinä häntä muistat, tai ihmislapsi, että pidät hänestä huolen?
    144:3 Herra, mikä on ihminen, että hänestä lukua pidät, mikä ihmislapsi, että häntä ajattelet!

    • Kari, kiitos vain periaatteellisesta myönteisyydestäsi, muta ko luvussa ei ole kysymys Raamatun sisäisiestä rakenteesta, se olisi eri numeraalisuutta, jota sitäkin kyllä Raamatusta löytyy.
      Ko 153 kertoo siitä, että Uuden testamentin laatijat ovat perehtyneet syvästi aritmetiikkkaan ja geometriaan ja tämä perustunee siihen, että heissä oli Aleksandrian yliopistossa opiskelleita hellenistyneitä heprealaisia gnostikko-matemaatikkoja.

    • Tässä pieni lisäotanta liittyen Pieterin kalansaaliin lukuun 153 ja samalla vesica piscis symboliin. (Maria synnyttää Jeesuksen useissa kuvissa vesica pisciksen eli mandorla-kalanrakko-vulva-kuvion sisältä):

      Kirkkoisä Athanasius Kircherin kuuluisassa Marsin 65:n viitosen taikaneliössä merkittävien lukujen 34, 340, 408 ja 442 summa on 1224. Luku 1224 on erittäin tärkeä elämän synnyn salaisuuteen kuuluva heprean gematrian luku. Se liittyy kalansaaliskertomukseen (153 kalaa) sillä 8×153 = 1224 ja 1224 vastaa vielä heprean sanaa tachtiot, joka tarkoittaa naisen vulvaa. Puolet siitä on 612, mikä liittyy kalansaaliskertomuksen vesica pisciksiin. 18×153 on1836 eli protonin painosuhdevakio elektroniin nähden!

      Näin sanan kala ichthys arvo onkin 1224.

      Ja lisää 1224:stä:

      The theme of the Number 1224 begins in the prime Number 17 (Sacrifice) which is perfected its triangular form Sum(17) = 153 (The Passover). This then becomes the foundation of the eternal Covenant (B’rit) = 612 = 4 (Blood/Death cf. Genesis 4) x 153 implying the death of the Passover Lamb and His Blood upon the Doorposts. This is the Net () that caught the 153 fish repesenting all ”whom thou [The Lord God] hast given me.” Of course, we must not forget that the fundamental Hebrew verb ”to fish” is also sums to 17. Glory!
      Ja lisää 1224:stä:
      The theme of the Number 1224 begins in the prime Number 17 (Sacrifice) which is perfected its triangular form Sum(17) = 153 (The Passover). This then becomes the foundation of the eternal Covenant (B’rit) = 612 = 4 (Blood/Death cf. Genesis 4) x 153 implying the death of the Passover Lamb and His Blood upon the Doorposts. This is the Net () that caught the 153 fish repesenting all ”whom thou [The Lord God] hast given me.” Of course, we must not forget that the fundamental Hebrew verb ”to fish” is also sums to 17. Glory!
      The Number 1224:
      The Net [Jn 21.6]
      To Diktuon
      The Lord God [Rev 22.6]
      Ho Kurios Ho Theos
      whom thou hast given me [Jn 17.24]
      Ho dedokas moi
      And his righteousness endureth for ever [Ps 112.3]
      Surely the LORD is in this place; and I knew it not [Gen 28.16]
      Bind under a curse
      Anna vielä yhden esimerkin gematriasta:
      Jeesus moittii lainoppineita kun nämä ovat vieneet ’tiedon avaimen’. Nyt kreikan avain sana o kleis on arvoltaan 273. Yllätys yllätys että myös sanan gematria arvo on sama kuin avaimen eli 273, siis gematria = avain. Avain, jolla aukeaa salattu koodikieli. Tuo koodikieli sisältää väittämäni mukaan paljon esim. astronomiaa. Siispä minulle ei ole yllätys, että 273 muodossa 27,3 on sideerisen kuukauden päivien lukumäärä ja että Jeesuksen Amen Amen Amen (91+91+91=273) vastaa kahta kolmasosaa juutalaisen aurinkovuoden päivistä eli 273 päivää, sillä 4 x 91 =364 eli juutalaisen aurinkovuoden päivät. Siis Amen on vuosineljänneksen eli kolmen kuukauden symboli.

    • Ajattelet, että nämä heprealaiset, gnostikko-matemaatikot tekstiä kääntäessään järjestelivät sanat matemaattisesti, ja näin tekstit määräytyivät lukujen, eivätkä sisällön mukaan, tai siis sisältävät molemmat?

      Kuulostaa oudolta, että näin kääntäjät halusivat sisällyttää piiloviestejä kertomuksen sisälle? Teoria tämäkin. Aikapoikia, aika kikkailijoita. Raamatussa on kuitenkin paljon lukuja, joiden merkitys nousee toiselta pohjalta, iankaikkisuuden Isältä.

    • Onhan siellä Raamatussa lukuja, kuten kaksitoista patriarkaalin sukua ja opetuslasta, neljäkymmentä päivää ja vuotta. Ne tähtäävät Kristukseen. On tosin täydellisyyden eli Jumaluuden luku seitsemän, ihmisen luku on puolestaan kuusi, joka ilmestyskirjassa tiivistetään Jumalasta luopumisen, ylpeyden (pride) lukuna 666.

  2. Kala ja hindut ja philistiinit.

    Matsya (sanskritiksi मत्स्य; suom. kala) on hindulaisuudessa Vishnun ensimmäinen ruumiillistuma. Se oli nimensä mukaisesti kala, joka hindujen vedenpaisumuskertomuksessa näyttäytyi auringonjumalan pojalle, kuningas Vaivasvata Manulle ja kehotti tätä ottamaan kaiken elollisen laivaan turvaan vedenpaisumukselta ja sitä seuranneilta katastrofeilta. Matsya myös haki meren syvyyksistä sinne jääneet Vedat. = kirjoitukset.

    Matsyan tarina kerrotaan Matsya Puranassa. Hänet kuvataan hahmona, jossa yhdistyvät kala ja ihminen. ”
    Purana 153 on jollakin tavalla tärkeä, en tiedä kertooko se kalaVishnusta, vai mistä.

    Toinen jumaluus jossa yhdistyvät kala ja ihminen on raamatusta tuttu filistealaisten Dagon. Kuvissa Dagonilla on kalan alaruumis ja miehen yläruumis. Ja sen muistoksi paavilla on hattu, joka muistuttaa suuauki olevaa kalanpäätä ja sauva kädessä oleva paavin tervehdysaseno on kuin suora kopio Dagonin kuvasta.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Matsya

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Dagon

    Krisna joka on kahdeksas Vishnun inkarnaatio, eli ruumiillistuma, syntyi Vishnun navasta kasvaneesta Lootus kukasta, ja ainakin runoilija Khalil Gibran on liittänyt lootuskukan myös Kristukseen Jeesukseen.

  3. ”Padma-purana-jae 1.38.153 (sanskritin teksti), mukaan lukien kieliopillinen analyysi, sanasto ja asiaankuuluvat painetut painokset.

    Padmapurana on yksi suurimmista kahdeksantoista Major Puranasta, joka sisältää noin 50000 metristä jaetta. Vaikka se on suosittu Ramayanan ja suurten pyhiinvaellusoppaiden osien sisällyttämisen vuoksi, se tunnetaan myös omistautumisestaan ​​sekä Shivalle että Vishnulle. Tämä on jae 153, joka sisältyy kirjan 1 lukuun 38 (सृष्टिखण्ड, sṛṣṭikhaṇḍa ).

    प्रणिपत्य ततो रामस्तीर्थं प्राप्तश्च पुष्करम्।
    विमानं तु न यात्यूर्ध्वं वेष्टितं तत्तु राघवः॥ १५३॥

    praṇipatya tato rāmastīrthaṃ prāptaśca puṣkaram |
    vimānaṃ tu na yātyūrdhvaṃ veṣṭitaṃ tattu rāghavaḥ || 153 ||

    Padma Purana-jakeen 1.38.153 englanninkielinen käännös sisältyy Chaukhamba Surbharati Prakashanin kirjaan Sri Padma Purana (sanskritin teksti ja hindi). Tämä kirja on saatavilla verkossa tai voit ostaa uusimman painoksen: ”

    Englanninkielinen käännös, kirjoittanut Chaukhamba Surbharati Prakashan (2016) ”

    Herää tietenkin kysymys, että miten jakeesta 153 tuli Pietarin kalansaalis, Toisaalta sen ymmärtää, kun tarkoitus oli tavalla tai toisella yhdistää eri uskontoja, ja jokaisesta jotakin pitää saada mukaan. Se piilotettu viesti tässä voisi olla se, että ansa on viritetty ja verkot laskettu myös puranoille.

    Nämä näkemykset eivät tietenkään poista luvun 153 mahdollisuutta liittyä myös moniin muihin asioihin, lakutoimituksiin, ja edellä kerrottuihin, tuovatpa vain oman lisänsä niin sanottuun lukumystiikkaan.

    144 000 on kristityille joku pelastuneiden joukko, muslimeille luku liittyy temppelin mittoihin ja muinaiselle Maya-kansalle se liittyy kalenteriin, ja päiviin. Ja mitä kaikkea matkan varrella lieneekään tarkoittanut.

    • Kiitos Tarja taas kahdesta erinomaisen mielenkintoisesta tekstistä. Sekä luku 18 että 153 ovat olleet myös nimimerkki William Shakespearelle tärkeitä, sillä nimimerkin takana paljolti ollut sis Francis Bacon käytti molempia. Shakespearen ns. huonoissa Quatro-painoksissa leikitellään usein sivunumerolla 153. Numero 153 osoittaa usein väärää sivua. Numero onkin eräs kabbalistien paljon hyödyntämä pythagoralainen lukuarvo ja esiintyy siis mm. Raamatussa Pietarin kalansaaliiden lukumääränä. Mutta myös Salomonin temppelirakennuksen yhteydessä. Ruusuristiläiset johtavat lisäksi luvun lopusta 53 gnostis-kristillisen käsitteen eb-ben, joka toisaalta merkitsee isää ja poikaa ja toisaalta kulmakiveä, jossa isä ja poika ovat yhtä. Kaksi ensimmäistä numeroa lukuna 15 viittaa esoteerisessa merkityksessään puolestaan Afroditeen, joka on sama kuin Venus. Tällaista ruusuristiläistä vihjailua on soneteissa paljon, mutta sitä on myös runoelmassa Venus ja Adonis, jonka päähenkilötkin ovat myös Ruusu-Ristin symboleita Venuksen vastatessa ruusua ja Adoniksen ristiä ja jonka ensimmäisen runon ensimmäisen säkeistön 18. sana on Rose! Vapaamuurariuden 18. aste on juuri Ruusu-Risti -aste! Huomaa, että varsin monet Shakespearen tärkeät näytelmät sisältävät kuten Mozartin Taikahuilukin 18 nimettyä roolia!

    • Vapaamuurait olivat läsnä myös jo kertomuksessa Salomoin temppelistä. He olivat sen ’rakentajia’ eli benjamin. Rabbit tunissivat ryhmän nimellä the Reapers of the holy Feld

  4. Eikös Ivan Panin -niminen henkilö julkaissut oman Uuden testamentin laitoksen (The Numeric New Testament) jonkun gematrisen systeemin avulla? Laski kuulemma senkin, miksi Paavali puhuu sekä Jeesuksesta Kristuksesta että Kristuksesta Jeesuksesta. Nämä systeemit eivät taida mennä ihan yksiin Raamatun tekstikritiikin tulosten kanssa.

    • Ei nämä Heinolan salaiset vihkimykset oikein vakuuta. Teologia ei näpräile gnostilaisuuden kanssa vaan torjuu sen.

    • ”Voi teitä te lainoppineet kun te olette kätkeneet GNOSIKSEN avaimen, itse ette ole menneet sisälle ja muita olette estäneet” (Jeesus)

      Ko estäminen on jatkunut nyt yli 2000 vuotta, fariseukset ovat vain vaihtuneet
      fundamentalisteihin.

    • Seppo Heinola puhuu taas omiaan, gnostilaista huuhaata. Liikutaan taas kuussa ja marsissa.

      Paajasen mielestä tämä Jeesuksen lause on siis gnostilaista huuhaata ja liikkuu kuussa ja marsissa:

      ”Voi teitä te lainoppineet kun te olette kätkeneet GNOSIKSEN avaimen, itse ette ole menneet sisälle ja muita olette estäneet” (Jeesus)

  5. Hei Seppo! Kirjoitat, että kaikki Jeesuksen nimitysten variaatiot Uudessa testamentissa ovat jaolliset luvulla 37. Mielestäni tämä ei pidä paikkansa. Kristus, Jeesus ja Ihmisen Poika tosin näyttäisivät olevan, mutta esim. seuraavat Jeesuksesta käytetyt nimet nähdäkseni eivät: Herra, Jumalan Poika, Daavidin Poika, Sana, Immanuel, Jumalan Karitsa. Mitä sanot näistä?

    Yleisesti ottaen kirjoituksestasi toteaisin, että kyllähän nuo esimerkkisi kieltämättä merkillisiltä tuntuvat ollakseen vain sattumaa. Itseäni kuitenkin kiinnostaisi ennen kaikkea kuulla, mitä tällaisten merkitysten pohtiminen on sinulle antanut tai voisi jollekin muulle tavalliselle raamatunlukijalle tarjota. Miten esimerkiksi vaikkapa tuon Pietarin kalansaaliin sisältämä lukusymboliikka palvelee mielestäsi ko. tekstikatkelman ymmärtämistä?

    • Kiitos kommentista Kaarina Perkiö. tarkoitin Jeesuksen nimien variaatioita, en hänen epiteettejään. Oli nyt ’kakki’ tai ’monta’ niin jokatapuksessa on niin monta, että voi katsoa nimienolevan aritmeettis-gematrisesti konstruoituja. Tuo 37 rakennetta Raamatussa on paljon tutkinut ent. oppilaani Jukka Nieminen mm näin:
      Raamatun ensimmäinen jae, josta voidaan hakea lukua 37 sanojen lukuarvoilla antaa seuraavia tuloksia:
      1. Alussa + Jumala = 27 x 37
      2. Jumala + taivas + maa = 21 x 37
      3. Jumala + taivaan ja maan = 32 x 37
      4. Alussa loi Jumala taivaan = 54 x 37
      5. ja maan = 19 x 37
      6. Jumala + taivaan ja = 24 x 37
      7. Alussa loi Jumala taivaan ja maan = 73 x 37
      8. Loi taivaan = 27 x 37

      1:1 ”Alussa loi Jumala taivaan ja maan” = 73 x 37
      1:2 sanonta ”Jumalan henki liikkui vetten päällä” = 37 x 37
      1:3 ”Jumala sanoi, tulkoon valkeus ja valkeus tuli”=67×37 (laskettuna atbashin avulla, ei silti haittaa koska ko. menetelmällä vastaus olisi silti ollut 1 : 37)

      1:4 ”Jumala näki, että valo oli hyvä, ja erotti valon pimeydestä” = 48 x 37
      1:5 ”kutsui Jumala valoa päiväksi ja yötä pimeydeksi, ja niin tuli ilta” = 47 x 37
      1:6 sanonta ”Jumala sanoi: Tulkoon kaartuva kansi erottamaan = 3700 (laskettuna sofit-merkkien arvojen mukaan)
      1:7 sanonta ”Jumala teki kannen” = 34 x 37
      ”…ja erotti vedet sen alapuolelle ja toiset yläpuolelle” = 86 x 37
      Jne Jne

      Raamatun kätkettyjen merkitysten avaaminen on antanut minulle valtavasti elämänsisältöä ja oivaltamisen iloa ja iloa siitä että on voinut myös löytöjään jakaa. Ja olen oppinut ymmärtämään sitä raivoa, millä ja miksi alkukirkon johtajat näitä asioita hallinneita gnostikkoja ja kabbalisteja vainosivat.
      Raamattu on minulle enemmän kuin nutturahenkinen moralismiopas.

    • Niin, tavallinen lukija. Raamattu on kirjoitettu moneen kerroksen eikä kaikkien tarvitse kaikissa kerroksissa käydä. Eli Paavalikin puhuu maidosta ja väkevästä ruuasta ja näin ne joille maito riittää voivat olla aivan tyytyväisä kunhan eivät kuvittele että se on ainoa mahdollinen ravinto, mitä Raamattu tarjoaa.
      Pietarin kalansaaliskertomus antaa avattuna tiedon oikeita kirjoittajista ja heidän intentioistaan. eli kertomuksen symboleihin liittyvät hämmästyttävät tieteelliset faktat palautavat kysymyksen siihen, mistä nämä tiedot ovat olleet peräisin, ja tässä mielessä minusta tule lähestyä legendaa ns. safiirikivikirjasta ja ’enkeli’ Razielista. Ja ottaa mukaan Meroz mysteerio.

    • Jälleen Seppo laitaa numeroita peräkkäin, mutta missä pihvi? Ihan hyödyttömiä ennen kuin sanoille tulee sisältö. Mitä tuosta jäi käteen? Ei mitään. Paitsi sanoohan Seppo että näin ei olla nuttura peikkoja.

    • Jos Paajanen ei osaa nähdä noissa pythagoralaisissa lukusymboleissa ja -sisällöissä muuta kuin numeroita peräkäin ei tod. näk. auttaisi vaikka asian kuinka selittäisi.