Mä en siis näe mitään järkeä tällaisessa juhlassa, jonka päähenkilö outo saarnamies sekaantuu asioihin, jotka ei sille ees kuulu. Se haukkuu vallanpitäjät ihan pataluhaksi, lättäjaloiksi ja maan rakoon eikä piittaa seuraamuksista pätkääkään. Joutuu suorasukaisuutensa takia poseen, linnan tyrmään. Linnassa taas vietetään kunnon bileitä malliin in vino veritas. Palkaksi eroottisesta tanssista nuori tyttö saa pyytää hallitsijalta mitä vain. Äitinsä ehdottaa profeetta Johannes Kastajan päätä vadilla.
Kamelinkarva-asussa viihtynyt ja heinäsirkkoja erämaassa syönyt Johannes Kastaja ja samanlaisella parannussaarnalla työnsä aloittanut Jeesus Nasaretilainen olivat serkuksia, ikäeroa puoli vuotta. Jeesus söi ja joi ihan normaalisti, mutta eivät kaikki siitäkään tykänneet, vaan syömärinä ja juomarina pitivät. Johannes mestattiin miekalla, Jeesus ristiinnaulittiin. Jeesus omisti vain saumattoman vaatteen, joka lopulta joutui Golgatalla sotilaitten arpapelivoitoksi.
Oikea juhannuspäivä on vasta tiistaina 24.6. eikä lauantaina 21.6. No, mieluummin juhannus lauantaina kuin joulu. On Jeesus sentään isompi juttu kuin Johannes, joka ei omankaan todistuksensa mukaan ollut arvollinen edes solmimaan Jeesuksen sandaaleitten remmejä.
Surullisinta koko juhannuksenviettoideassa on se, kun tällainen pessimistinen Suomen kansa yrittää ottaa yhdessä viikonlopussa ilon irti elämästä. Miksi? Minun mielestäni ilon pitäisi kuulua elämään. Jos se otetaan pois, niin silloin ei jäljelle jää enää oikein mitään kivaa.
Ilo otetaan juhannuksena yleisimmin irti kuperkeikkalimonadilla. Juodaan kuin viimeistä päivää. Ja monille juhannus jääkin viimeiseksi. Maanantaina saamme ensimmäisenä tietää hukkuneitten ja tieliikenteessä menehtyneitten määrän. Se on asia, joka tiedotusvälineitä näyttää vuodesta vuoteen jaksavan kiinnostaa.
Taikayön saldoa:
Ikään kuin pisteenä i:n päälle jokin tutkimus muisti aivan hiljattain muistuttaa, että makkara tappaa suomalaisen miehen.
Koska sää ei tänä juhannuksena suosinut meitä, on sateella hyvää aikaa muistella menneitä juhannuksia, vaikkapa tällaista:
Voisikohan juhannuksella olla jotakin muutakin sisältöä kuin kokko, rantasauna, grillaaminen, kännissä maalla ja vesillä hilluminen, autoruuhkat mennen-tullen, perheriidat, onnettomuudet, avioerot…?
Toisaalta: Onhan tuossakin jo paljon materiaalia yhdelle viikonlopulle. Liikaakin.
Kuinkahan monen juhannukseen muuten mahtaa kuulua kirkko kesäpitäjässä?
Juhannus – teeskenneltyä iloisuutta niin kuin pääministerin ylileveä hymy?
Sunnuntai aamulla sanotaan, ikinä en enää juo, joten messu ei sovi.
Onko juhannus juhlinnan suhteen vähän kuin maalle siirretty vappu?
Joo, ainakin kaupungit tyhjenevät.
Juhannus pitäisi siirtää oikealle paikalle.
Periaatteessa kyllä, käytännössä ei ehkä sittenkään. Ajatteles: Ei kukaan tulisi maanantaina töihin, jos juhannus olisi tiistaina. Perjantai-illastta tiistai-iltaan on liian pitkä putki…
PS: Ruttopuiston rovastin pääaine papinkoulussa oli Yleinen käytännöllinen teologia. Perusteeni on siis yleisen käytännöllinen…
Nyt on huonoa se, että oikeana päivänä ei liputeta. Voisi ainakin siirtää liputuksen oikealle päivälle.
Niin, Johannes, Juhani, Juha, Jukka, Janne, Juho, Jani ja Jussi juhlivat vasta ti 24.6. Sulta vietiin liputus!
Oikeastaan aika jännää, että mun nimpparit eivät kuulu tähän mukaan, vaan Hannun nimipäivä on siirretty vasta Jeesuksen synttäreitten jälkeen. Johannes-Hannes-Hannu…
Ortodoksien kalenterissa Hannu, Juha ja Johannes ovat samoilla päivillä. Juhan ja Hannun nimipäiviä on 28 kertaa vuodessa. Nämä kaikki voisivat olla vapaapäiviä ainakin nimipäiväsankareilla.
Eläköön ortodoksit, nuo oikein uskovat! Eivät lähde joka tuulen mukaan…
Mahdatko Hannu Kiuru oivaltaa, miksi Johanneksen ja Jeesuksen ikäero oli juuri 6 kuukautta,joka johti kesäpäivän seisauksesta jouluun eli hox! talvipäivän seisaukseen ja miksi Jeesus oli ristillä juuri 6 tuntia ja miksi Maria oli 6:lla kuukaudella raskaana kun Elisabeth kävi häntä katsomassa?
Mikä sakraaligeometrinen yhteys on 6 tunnilla ja ristillä? Entä luvun 666 yhteys molempiin edellisiin?
Seppo Heinola :”miksi Johanneksen ja Jeesuksen ikäero oli juuri 6 kuukautta,joka johti kesäpäivän seisauksesta jouluun eli hox! talvipäivän seisaukseen ja miksi Jeesus oli ristillä juuri 6 tuntia ja miksi Maria oli 6:lla kuukaudella raskaana kun Elisabeth kävi häntä katsomassa? Mikä sakraaligeometrinen yhteys on 6 tunnilla ja ristillä? Entä luvun 666 yhteys molempiin edellisiin?”
Henk.koht. olen kuullut luvusta 666 seuraavanlaisia selityksiä:
sumerilaisessa kulttuurissa lukujärjestelmän kantaluku oli 6 tai 60. Erään selityksen mukaan luku oli tärkeä, kun elettiin sormilla laskemisen aikaa ja luvun 6 kohdalla piti siirtyä toisen käden sormiin. On esitetty myös, että luku oli tärkeä, koska silloiset kalenterit perustuivat kuuteen eläinradan merkkiin, joiden avulla vuosi jaettiin kuuteen kuudenkymmenen päivän mittaiseen jaksoon. Tästä lukujärjestelmästä meille on periytynyt kellotaulu: tunti sisältää 60 minuuttia, minuutti 60 sekuntia.
Luvussa 666 on kolme sumerilaisten kantalukua vierekkäin, siis vähän sama asia, kuin jos me, jotka elämme kymmenjärjestelmässä, ilmoittaisimme, että ”pedon ja ihmisen luku” on binäärinen ykkösiä ja nollia sisältävä 101010. Douglas Adamsin Linnunradan käsikirjassa liftareille elämäntarkoitukseksi sanottu luku 42 on binääriluvuksi muunnettuna juuri tuo 101010.
Sitä, mitä sumerilaiset oikeasti halusivat luvulla 666 ilmaista, ei todellisuudessa tiedetä. Uskon kuitenkin, ettei luvulla ole samaa merkitystä enää meidän päivinämme, kuin kulttuurissa, joka kukoisti Mesopotamiassa Persianlahden lähellä yli 3000 vuotta sitten.
BTW, “So Long, and Thanks for All the Fish”. Oli ilo katsoa, kun lapsenlapsi sai mato-ongella tänä juhannuksena papan mökin laiturilla elämänsä ensimmäisen hauen.
Hannun ja Juhan sanailua oli kiva seurata, taas kerran. Ei yhtään teologisena, vaan käytännön mietiskelynä olen silmäillyt juhannuksen alla tulvinutta mainosmäärää. Siinä meille kerrotaan mitä meillä pitäisi olla voidaksemme viettää juhannusta: ruokaa, juomaa ja kaikenlaista muutakin kampetta, vaatetta, kalustetta jne. Miten ihmeessä sitä ennen voitiinkaan viettää juhannusta ilman kaikkea tätä välttämätöntä? Voi raukkoja, entisiä suomalaisia – mistä kaikesta poloiset jäivätkään paitsi!
Tuotteistettu juhannus. Joulu ja pääsiäinen on jo onnistuneesti kaupallistettu, mutta ei mittumaaria. Jouluna on tontut, pääsiäisenä tiput. Mitä lapset voisi laittaa kaipaamaan yöttömän yön juhlasta? Eivät taitaisi muksut innostua heinäsirkkojen syönnistä kamelinkarvahattu päässä?
Sinänsä en tykkää saivarella, mutta Luukas kertoo Elisabethilla olleen kuudes raskauskuukausi kun Maria meni sinne. Maria oli siellä kolme kuukautta ja lähti kotiinsa. Vasta tämän jälkeen Elisabethin odotusaika kului loppuun. Jollei lapsi ollut yliaikainen, niin ikäeroa oli alle puolivuotta. Hannu kirjoittaa kirkkokalenterin mukaan ja naisilla on ihan omansa.
Tiedelehdessä käsitellään Juhannusta. Siinä kerrotaan, että Agrigolan teksteistä käy ilmi, että Ukon juhla on ollut täyttää syöminkiä ja juominkia. Antolan mukaan siihen liittyi myös vesi vahvasti. Ne kahlasivat järveen ja vettä roiskien rukoilivat Ukolta sadetta. Nykyisin ärräpäät lentelevät ja helpottaa sekin johonkin. Sakkoja joutui 1500-luvun puolivälissä maksamaan, jos kohotti Ukonmaljoja. Muutenkin sitä holtitonta käytöstä on yritetty kitkeä siitä lähtien. Nykyisin ei kai enää edes yritetä.
Vesisotahan voisi olla juhannuksena koko sukua yhdistävä piirre. Sota tosin käytäisiin kaukana rannasta eli värikkäin muovisin ja kookkain vesipyssyin pihapiirissä…
Antakaa ihmisten pitää juhannussaunansa ja kokkonsa. Pieni osa vain ryyppää ja mällää, sama osa, joka tekee sitä muutenkin. Mukava juhannusaatto takan. Mölkyn heittoa lastenlasten kanssa ja hyvä ateria valkoviinin kera-kalaa ja uusia perunoita. Nyt muut etsimässä geokätköjäja kuvaamassa lintuja. Mamma tekee lounaan. Vuoden parhaat jutteluhetket vävyn ja tyttärien kanssa näinä yhteisinä viikonloppuina maalla. Sitä paitsi yhdessä kuunnelllun kansanlaulumessun saarna oli oikein hyvä. Pappi ei saarnannut vaan puhui. Eläköön juhannuksen juhliminen. Anteeksi, en hallitse tätä tablettia
a
Saavathan ihmiset landella saunansa pitää. Tässä olikin kysymys enempi kivierämaaruikutuksesta.
Mitä taas viinalla läträämiseen tulee, niin sillä on tuhoisia vaikutuksia ympäristöönsä. Eivät ainoastaan humalahakuiset kärsi. Lapset katsovat vierestä eikä heillä ole valmiuksia käsitellä aihetta. Matkiminen onkin mitä mainiointa mallioppimista.
Kaikki tietävät Jepen juovan, mutta kenellekään ei juolahda mieleen kysyä juomisen syytä…
Kiitos nauruista!
Juhannustaika oli mainio!
Laitan vielä tämän, ne ovat ennen olleet yllättävän samanlaisia. Liika juominen ei siis ollut eikä ole vain miesten ongelma.
Agricolan mukaan
” Ja kun kevätkyntö kylvettiin,
silloin Ukon malja juotiin.
Siihen haettiin Ukon vakka,
niin juopui piika että akka.
Sitten paljon häpeällistä siellä tehtiin,
niin kuin sekä kuultiin että nähtiin.”
Lähde Suomen kielitoimisto.
— sillä kaikille kylmän vyöhykkeen asukkaille talvi on juhlan ja kanssakäymisen aikaa, tai kuten runoilija niin osuvasti sanoo:
juopottelun, melskaamisen ja laiskottelun pitkä yö.
E D Clarke: Matka Lapin perukoille 1799. Pieksämäki 1997.
Suom. JOjala
Juopottelun, melskaamisen ja laiskottelun pitkä yö. Se on siinä, monien juhannus pähkinänkuoressa!
PS: mainitsemasi opuksen suomentamisen kanssa ei ole turhia hoppuiltu – 200 vuotta olisi ollut aikaa…