Perisynti ja tekosynti

Jeesus sanoo: ”Mikä ihmisestä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen. Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys. Kaikki tämä paha lähtee sisästä ulos ja saastuttaa ihmisen.” (Mark. 7: 20-23)

b2ap3_thumbnail_Synti.jpg

Miten perisynti vaikuttaa meissä?

Miksi pieni lapsi on (tai ei ole) synnitön syntyessään?

Mikä on pahin synti, jonka tiedät? 

Kuinka pystymme olemaan tekemättä syntiä omaa ruumistamme vastaan (vert. 1. Kor. 6: 18)?

Jeesuksen opetuksen mukaan meidän sydämessä on pahuutta; miksi emme pääse tästä pahuudesta kokonaan eroon, vaikka muuttaisimme elämäntapojamme; mikä avuksi?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

161 KOMMENTIT

  1. ”Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.” Miten γεννηθη εξ υδατος και πνευματος pitäisi ’oikeasti’ kääntää ja ymmärtää? Minun on vaikea kasittää, ettei tämä tarkoittaisi kastetta uudestisyntymisenä.

  2. Juha, olet oikeassa siinä, että tämän blogin mielipiteiden vaihto on luisunut kauaksi siitä, mistä alunperin oli kysymys. Toisaalta blogistina olisit varmaankin voinut vaikuttaa keskustelun suuntaan enemmänkin?

    Mielipiteiden vaihto on hyvä asia niin kauan kun pysytään asiallisuuksissa. Joskus mielipiteet ovat niin kaukana toisistaan ettei yhteistä keskustelua voi syntyä, keskustellaan toistensa ”ohi”. Silloin tuloksena on jotakin mikä ei rakenna ketään.

    Itse entisenä luterilaisena ja nykyisenä vapaakirkollisena ajattelen, että niin perinteisessä luterilaisuudessa kuin myös helluntailaisuudessa on paljon hyvää. Paljon hienoa yhteistyötä on tehty ja tehdään koko ajan, esimerkkinä Turun alueella käynnissä oleva upea Mahdollisuus Muutokseen- kampanja.

    On monia opillisia asioita, joista ei varmasti päästä yksimielisyyteen täällä maan päällä. Yksimielisyys saavutettaneen vasta perillä ja sinne vie ainoastaan yksi tie, Jeesus. Ja vain hänen armostaan me kaikki olemme siellä eräänä päivänä.

  3. Juha on jo todennut, että näihin Lutheria ja Melanchthonia koskeviin väitteisiin uudestikastajien vainoamisesta tai murhaamisesta ei yksinkertaisesti ole minkäänlaista historiallista evidenssiä.
    Näemme taas esimerkin asioiden tästä sekoittamisesta siihen, että todisteeksi kiikutetaan evlut kirkon asiakirja 2000-luvulta.
    Olisiko millään mahdollista, että Ari ja Reijo tutustuisivat ensin ltuerilaiseen tunnustukseen ja johonkin pätevään Lutherin elämäkertaan ja puhuisivat vasta sitten.

  4. Juha Heinilä, nyt kun olet ottanut Pyhän Hengen esille niin tuompa omaa näkemystäni asiasta esille eli mitä voi Pyhän Hengen omava ihminen tehdä, siis KUN Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta niin silloinn uskovan elämä myös tekee sitä, kenellä enemmän ja tai vähemmän kuljetusta matkasta riippuen, voiko siis uudestisyntynyt ihminen esim tappaa toisia, ei voi, ei hengen johadattama ihminen voi haluta läheiselle pahaa, ei vaan voi, siis nyt tuleekin katekismuksen opetus kasteesta ja siinnä tapahtuvista asioista eli saadaanko katekismuksen mukaan Pyhä Henki kasteessa, jos näin olisi silloin ei olisi mielestäni mahdollista asiat joita suomessa on tapahtunut kun liki 100% oli kastettuja, sanotaan vaikkapa sisällissota. Mieti itse kohdaltasi milloin olet saanut Pyhän Hengen??
    Minä voin omasta elämästäni todistaa etten ole saanut sitä lapsikasteessa, sillä ei Sana kasvanut hedelmää lapsena kun sen kuulin, elin täysin ”kuurona” Jumalan äänelle.

  5. Mitä hyvän omantunnon pyytäminen Jumalalta on?
    Eikö se ole varmuutta siitä, että Jumala ei tahdo ihmisen syntejä muistaa, että ne on annettu anteeksi?
    Eikö se merkitse sitä, että synnit on pesty pois ja ihminen on saanut rauhan Jumalansa kanssa?
    On pakko todeta jälleen näitä kommentteja lukiessa, että tuo meidän luterilaisesta poikkeava kastekäsitys on jollakin tavalla irti uskosta ja sanasta. Se korostaa koko ajan ihmistä tietys proseduurin suorittajana. Sanan se siirtää kokonaan syrjään. Siihen tuodaan lakijuutalaisuudesta muistuttavaa tekojen, toiminnan ja oikean ajoituksen paragraafeja.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.