Pelastusvarmuus

Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa? Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa. Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme. Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka? Niinkuin kirjoitettu on: ”Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina.” Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut. Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat, ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. (Room. 8:31-39)

b2ap3_thumbnail_Pelastusvarmuus.jpg

Miten suhtaudut Raamatussa oleviin lupauksiin?

Jeesus sanoo: ”Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa”? (Joh. 14:2); Miksi kannattaa luottaa Jeesuksen lupaukseen?

Paavalin julistamaan evankeliumiin sisältyy myöskin se, että Jumala on tuomitseva kaikki ihmiset Paavalin julistaman evankeliumin mukaan (vert. Room. 2:1-16  ja Apt. 17:30-32); Miten ymmärrät tuomion ja toisaalta mitä puhdas ja oikea evankeliumi on?

Miksi on väärin rypeä epäukossa ja yrittää kaikella lailla omilla teoilla ansaita pelastuksen?

Miten ymmärrämme syntien anteeksiantamuksen; kertakaikkinen ja täydellinen vai elinikäinen kehitys?

Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä. (1. Joh. 5:13); Mitä tarkoittaa, että elämme jo nyt iankaikkista elämää?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

 

  1. En ymmärrä, mikä sinua, Kari tuossa opissa häiritsee tai oikeastaan ymmärrän sen. Kun luet vähän tarkemmin Paavalin kirjeitä, vaikka Galatalaiskirjettä, alkaa selvitä opin merkitys.

    Hän, joka on uskon alkaja ja päättäjä, hän joka on meissä alkanut hyvän työnsä, hän sen meissä myös päättää. Ei meillä ole mitään syytä huoleen siinä suhteessa.
    Hän kun meidän vielä puun alla istuessamme näki meidät ja kutsui meitä seuraamaan itseään, hän vie perille.

  2. Miten vapaa on sellainen tahto, joka ei voi tehdä mitä tahtoo? Tai miltä puuttuu voima tehdä, mitä tahtoo? Jos tahtomme ei olisi sidottu syntiin, voisimme kuten Jumala tehdä vain hyvää tahtoessamme, mutta me teemme välttämättömyyden suomasta pakosta vääryyttä, olemme itsekkäitä ja ahneita, ajatuksemme ovat valheen sokaisemat jne. Tiedämme lain kautta kuinka meidän tulisi rakastaa, mutta katsomme kärsivän lähimmäisemme ohi ja jatkamme matkaa. Teemmekö väärin tahtomattamme, mutta hyvää teemme tahtomme mukaan? Omituinen ristiriita! Jeesus sanoi: ”Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.” Voimme kyllä tehdä ns. ”hyviä” tekoja, mutta emme ole hyviä, koska synti on meissä. Tästä on kysymys. Jumalan Armoa on, että Hän ei lue tekojamme pelastukseksemme, vaan Hän lukee Kristuksen meidän tekojemme sovitukseksi. Olemme Hänestä syntyneet, mutta perkeleen kateudesta synti tuli maailmaan ja petti meidät, sen tähden elämme luonnostamme valheessa. Tästä olisi enemmänkin…

  3. Jouni, vastaus, kuka uskoo ja kuka ei, on yksiselitteinen. On kyse armovalinnasta.
    ”Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan. Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.” Room.11.
    Jumala on siis päättänyt jo ennen maailman perustamista pelastaa ne jotka uskovat, pelastus on julistettava kaikille se on Jumalan tahto, mutta kysyt, miksi kaikki eivät usko? Miksi me arvioimme Jumalan oikeudenmukaisuutta.” Miksi emme tyydy Hänen ilmoitukseensa?
    ”Entä jos Jumala, vaikka hän tahtoo näyttää vihansa ja tehdä voimansa tiettäväksi, on suurella pitkämielisyydellä kärsinyt vihan astioita, jotka olivat valmiit häviöön, ja on tehnyt sen saattaakseen kirkkautensa runsauden ilmi laupeuden astioissa, jotka hän on edeltävalmistanut kirkkauteen? Room.9.
    Jumalan ei tarvitse pelastaa ketään, mutta Hän pelastaa lapsensa. Ei Jumalassa ole vääryyttä, vaan meissä, olemmeko sokeat, kysyivät jo farisealaiset.

  4. Toinen asia, jota mietin on, että kun sinä Juha ja monet muutkin näitä opillisia asioita paljon tuot esiin, niin oletko miettinyt, että mitä jos ei oppeja olisikaan? Jeesuksen tuoma kristillinen usko on nähdäkseni Armoa ja Elämää ja Rakkautta. Ei mitään oppeja.

    Kari, kiitos hyvästä kommentista ja kysymyksistä. Kun ihminen uskoo johonkin ja haluaa kertoa siitä muille tai jäsentää asiat itselle, niin silloin on jo oppi. Sinulle opiksi riittää Armo, Elämä ja Rakkaus. Sitten kun purkaa näitä auki, niin oppi kehittyy.

    Minun mielestä Terveellinen oppi on tärkeää, koska silloin Jeesus Kristus on oikealla paikalla.

  5. Miksi oppia väheksytää ?
    Saatetaan jopa sanoa: ” eihän oppi pelasta” ? Sen tähden se ei ole tärkeää. Tärkeintä on , että sanan julistus tuntuu hyvältä ja, että osoitetaan rakkautta.
    Pelastavaa uskoa ei ole se, että uskoo jotakin, tai johonkin. Ratkaisevaa on sen sijaan mitä uskoo ja mikä on uskon sisältö.

    Ensimmäisiä alkuseurakunnan uskontunnustuksia oli: ” Jeesus on Herra”. Jos haluaan antaa vastauksen kysymykseen missä Jeesus on oikealla paikalla ? Juuri tällä paikalla Jeesus on ainoalla oikealla paikalla, silloin kun sydämmestäni uskon ja tunnustan:”Jeesus Kristus on minun Herrani, joka on lunastanut minut kadotetun ja tuomitun ihmisen vapaaksi kaikista synnistä, kuolemasta ja perkeleeen vallasta”
    Oikea oppi on sanomattoman tärkeää, kun se varjelee pysymään oikeassa evankeliumissa.
    Oikea evankeliumi on tätä: Sinä pelastut yksin armosta, ilman mitään tekoja: Oikea oppi kirkastaa ja kuuluttaa ja korottaa Jeesusta ja hänen siunattua ristiä.

  6. ismo > Miten vapaa on sellainen tahto, joka ei voi tehdä mitä tahtoo? Tai miltä puuttuu voima tehdä, mitä tahtoo? Jos tahtomme ei olisi sidottu syntiin, voisimme kuten Jumala tehdä vain hyvää tahtoessamme,

    V: Olen kansasi samaa mieltä siitä, että emme pysty tekemään hyvää vaikka tahtoisimme. Mutta on eri asia tehdä kuin tahtoa tehdä. Jeesushan sanoi, että ” Tahtoa ihmisellä on, mutta luonto on heikko” Matt. 26:41. Kun Jumala pyytää meitä Raamatussa tekemään, niin tämä tekomme on vain valita tahtoa, ei enempää. Ja tähänkin hän antaa voiman, mutta sen verran meillä on vapautta valita, että voimme valita tahtoa jos haluamme. Täällä veljet ovat ottamassa tämänkin pois ja tällöin tullaan tilanteeseen, että mikä taho sitten ratkaisee kohtalomme, kun Jumala haluaisi kaikkien pelastuvan. Kyllä se on tuo syntiin sidottu tahtomme, joka voi valita vain tahtoa, mutta tämä riittää, kun Jumala valinnan paikalle tuo.

    ismo > Jumala on siis päättänyt jo ennen maailman perustamista pelastaa ne jotka uskovat, pelastus on julistettava kaikille se on Jumalan tahto, mutta kysyt, miksi kaikki eivät usko?

    V: Jumala on todella säätänyt ja määrännyt ennen maailman perustamista miten pelastutaan. Ja hän on sen säätänyt niin, että se joka tahtoo uskoa, kun sitä hänellä tarjotaan, pelastuu.

    ismo > Miksi me arvioimme Jumalan oikeudenmukaisuutta.” Miksi emme tyydy Hänen ilmoitukseensa?

    V: Olen kokoajan vedonnut, että tyydytään Jumalan ilmoitukseen, koska tämä ilmoitus kertoo selvästi, että ihmisellä on rooli: tahtooko vai ei. Ja tämä ilmoitus myös todistaa Jumalan oikeudenmukaisuudesta. Jos ei todistaisi, niin emmehän me voisi sanoa, että taivaan Jumala on oikeudenmukainen, koska voisihan hän olla myös epäoikeudenmukainen.

    Viittasit ismo Room. 9 lukuun jota olen kommentoinut aiemmin ja laitan sen tässä.

    Room. 9: 11-21. Jumala ei valinnut Eesauta kadotukseen ja Jaakobia pelastukseen, vaan Jumala oli valinnut Jaakobin olemaan esikoinen Eesaun sijasta. Kyseessä oli siis eri tehtävät, ei pelastus. Mitä faraon paatumiseen tulee, niin hän paatui niin, että kun Jumala antoi valonsa loistaa ja hän ei ottanut sitä vastaan, niin tämä valo paaduttaa Hepr.3:15. Tässä mielessä Herra paadutti faraon sydämen 2.Moos.14:8. Mutta todellisuudessa farao paadutti oman sydämensä uppiniskaisuudellaan 2.Moos.8:11,28. Mitä eri saviastioihin tulee, niin ensiksi kyseessä on jälleen eri tehtävät: toiset arvokasta käyttöä varten ja toiset arkista käyttöä varten. Toiseksi, kun kyse on pelastuksesta, niin on vihan astioita, jotka menevät kadotukseen ja laupeuden astioita, jotka pelastuvat. Jumala on siis säätänyt tällaisen järjestelmän. Mutta jokainen voi tietysti valita mihin astioihin haluaa kuulua. Ja jos haluaa kuulua pelastettujen joukkoon, täytyy uskoa Jeesukseen, jae 30,33. Ja ihminen voi tämän valita, koska Paavali samassa yhteydessä sanoo tuon ”jos” 10:9.

  7. Jeesus vastasi heille ja sanoi: ”Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt. Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.
    Joka omiaan puhuu, se pyytää omaa kunniaansa, mutta joka pyytää lähettäjänsä kunniaa, se on totinen, eikä hänessä ole vääryyttä. Joh.7:18 Sen tähden puhutaan uud. syntymästä, koska ihmisen täytyy syntyä hengestä. Sen joka kuulee Jeesuksen sanat se tulee Hänen luokseen. ”Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta.” Joh 8:47
    Kukaan ei valitse omaa syntymäänsä, me emme ole itsemme omia.
    ”Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?” 1.Kor 6:19 Jumala on synnyttänyt meidät Kristuksen kautta, emmekö tätä käsitä? Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja- Ef.2:8 Syntymästä on kyse

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.