Pelastusvarmuus

Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa? Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa. Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme. Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka? Niinkuin kirjoitettu on: ”Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina.” Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut. Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat, ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. (Room. 8:31-39)

b2ap3_thumbnail_Pelastusvarmuus.jpg

Miten suhtaudut Raamatussa oleviin lupauksiin?

Jeesus sanoo: ”Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa”? (Joh. 14:2); Miksi kannattaa luottaa Jeesuksen lupaukseen?

Paavalin julistamaan evankeliumiin sisältyy myöskin se, että Jumala on tuomitseva kaikki ihmiset Paavalin julistaman evankeliumin mukaan (vert. Room. 2:1-16  ja Apt. 17:30-32); Miten ymmärrät tuomion ja toisaalta mitä puhdas ja oikea evankeliumi on?

Miksi on väärin rypeä epäukossa ja yrittää kaikella lailla omilla teoilla ansaita pelastuksen?

Miten ymmärrämme syntien anteeksiantamuksen; kertakaikkinen ja täydellinen vai elinikäinen kehitys?

Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä. (1. Joh. 5:13); Mitä tarkoittaa, että elämme jo nyt iankaikkista elämää?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

 

  1. ismo > Jeesus vastasi heille ja sanoi: ”Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt. Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani. Joka omiaan puhuu, se pyytää omaa kunniaansa, mutta joka pyytää lähettäjänsä kunniaa, se on totinen, eikä hänessä ole vääryyttä. Joh.7:18

    V: ”Jos joku tahtoo”. Tässäkin käy hyvin esille se, ettei Jeesus määrää kuka tahtoo, vaan ihminen itse saa päättää tahtooko vai ei.

    ismo > Sen joka kuulee Jeesuksen sanat se tulee Hänen luokseen.

    V: Ei välttämättä tule. Se joka kuulee, joutuu valitsemaan tuleeko vai ei.

    ”Jokainen, joka kuulee nämä sanani ja tekee niiden mukaan, on kuin järkevä mies, joka rakensi talonsa kalliolle. Alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, mutta se ei sortunut, sillä se oli rakennettu kallioperustalle. ”Jokainen, joka kuulee nämä sanani mutta ei tee niiden mukaan, on kuin tyhmä mies, joka rakensi talonsa hiekalle. Alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, ja se sortui, maan tasalle saakka.” Matt.7:24-27. Siis, kun kuulemme Jeesuksen sanat, niin me itse valitsemme haluammeko tehdä niiden mukaan.

    Mitä uudestisyntymiseen, eli Jumalan lapseksi tulemiseen tulee, niin kukaan ei synny uudesti, ellei tahdo. Rakkaus perustuu aina vapaaehtoisuuteen, ei koska pakkoon tai aivopesuun. Nämä toimet kuuluvat vain Saatanalle ei Jumalalle.

  2. ”Sillä Moosekselle hän sanoo;Minä ole armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan ketä armahdan. Niin se ei siis ole sen vallassa joka tahtoo, eikä sen joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen” ( Room. 9: 15-16 )
    Joidenkin mielestä Jumala on epäreilu, kun hän armahtaa kenet tahtoo. Ratkaisevaa ei siis ole se mitä ihminen tahtoo ja ehtii, vaan se että Jumala armahtaa.
    Jumala ei ole epäreilu. Hän on ilmoittanut meille, että hän palkitsee, tai tuomitsee tekojemme mukaan. Mutta mitä ovat Jumalan teot ?
    Mitä meidän tulee tehdä, että tekomme olisivat Jumalan tekoja ?
    ( Joh.6: 28-29 9 ) Uskokaa häneen jonka Jumala on lähettänyt. Se on Jumalan teko.
    Eikä suinkan sanota, että sitten kun minä tahdon, vasta sitten voi Jumala armahtaa ? Ensin on armo, vasta sen jälkeen ” uskomme nilkuttaa perässä” Eikä tarvita kuin vain yksi sana : ”Uskon ”
    Ette te valineet minua, vaan minä valitsin teidät” ( Joh.15:16 a )
    Eikä myöskään sanota: Kun te tahdoitte niin sitten vasta minä valitsin teidät.

  3. Kiitos hyvistä kommenteista. Kaikkivaltiaaseen Jumalaan uskominen on itsevanhurskaalle vaikeaa. Onneksi Jumala armahtaa vaikka me ollaan mitä ollaan.

    ”Terveellinen oppi on tärkeää, koska silloin Jeesus Kristus on oikealla paikalla.” Tämä lause vaatii selvennystä. Mikä on se Jeesuksen Kristuksen oikea paikka?

    Martti Pentti, sait jo monta hyvää vastausta hyvään kysymykseen ja itsekin vastasit hyvin. Minulla ei nyt niihin ole mitään lisättävää.

  4. Niin he sanoivat hänelle: ”Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?” Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt”. Joh.3:28-29
    ”Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän, niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.” Jes.55:10-11
    Jos sanoo, että sairas voi valita olevansa terve jos vain haluaa niin mihin Jeesusta tarvitaan?
    Armon tie on toinen tie. Jeesus sovitti koko maailman synnit. Niidenkin, jotka nyt kieltävät Kristuksen. ”Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen 2Tess.2

  5. Kyselin noista opeista, koska koetan nähdä ja saada ehkä muitakin näkemään asioita vähän uusista näkökulmista. Kaikkia asioita ei ole ”kiveen hakattu” vaikka niistä on monenlaisia määritelmiä tehty vuosisatojen kuluessa. Meillä on elävä Pyhä Henki, joka voi valaista vanhoja asioita edelleen uusilla tavoilla. Kaikki ei ole välttämättä juuri niin kuin Luther tai joku muu on määritellyt tai edes Paavali.
    Opeilla tarkoitan asioita, jotka Jeesus on puhunut ja elänyt, mutta joista Hän itse ei ole mitään varsinaista oppia meille antanut. Kaste, ehtoollinen, uudestisyntyminen, Hengellä täyttyminen, pelastuminen, mitä niitä onkaan. Esimerkiksi Jeesus asetti ehtoollisen viimeisen ateriansa yhteydessä hyvin yksinkertaisesti ja käytännöllisesti, mutta voi mikä oppien sekamelska siitäkin on syntynyt vuosisatojen saatossa, kun eri kirkkokuntien teologit oikein pääsevät ”vääntämään” asiasta. Kun näitä teologien ”rakennelmia” joskus lukee, niin tulee vain sellainen olo, että ”so what”

  6. Juha on varsin maltillinen ja kärsivälkinen mies. ei voi muuta sanoa.
    Tässä on nyt toinen tapaus, joka osoittaa ettei Jumalan sana oman uskonkäsityksen kritiikissä merkitse yhtään mitään, jos Jumala ei tahdo.
    Matt 13: 14
    Eipä kukaan ole sanonut: nyt rupean syntymään uudesti,
    En pysy Roosin kyydissa kun ehtoollisen jakamiseen ei liity mitäoppia. Se koskee sakramentin sisältöä ja vaikutusta ja on ihan kohdallaan. Ei Pyhä Henki anna mitään uusia ilmoituksia ristiriidassa Herran apostolin opetuksen kanssa. OLen vahvasti siinä ajatuksessa, että silloin puhuu se toinen….

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.