Tulevan syksyn seurakuntavaalien kampanjasivut avautuivat tänään. Medianmakuinen iskulause lause pysäyttää: Hyvän tekemisessäkö on kirkon usko? Hyvät teotko ovat kirkkomme uskon kohde?
Diakonia on erottamaton osa kirkon perustehtävää, seurakunnan kautta ja seurakunnan kanssa autamme vähäosaisia. Kristuksen opetus ja oma esimerkki kehottaa meitä hyviin tekoihin. Kristuksen kirkko tekee hyvää ja tästä tekemisestä on lupa kertoa myös muille.
Arvatenkin kirkon viestintäosanto on kilauttanut mediatoimistolle, mutta huomasiko mediatoimista kilauttaa Kristukselle? Luterilaisen katekismuksen edes kursorinen läpiselauskin olisi riittänyt.
Luterilaisen vanhurskauttamisopin mukaan emme pelastu hyvien tekojen kautta vaan yksin uskosta Kristukseen. En tarkoita että mediatoimiston pitäisi kampanjoida luterilaista vanhurskauttamisoppia, mutta parempi se olisi ollut ottaa huomioon.
http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp3?open&cid=Content1F9BF1
Edellinen kirjoitukseni:
https://www.kotimaa.fi/seurakuntayhtyman-ja-seurakuntien-valisessa-vastuunjaossa-on-valuvika/
Ahaa. Eikö olikikirje olekkaan enää olkikirje.
Seurakuntavaaleissa lienee kysymys kirkkovaltuuston ja -neuvoston valitsemisesta, ei pelastumisesta.
Kyllä vaan, seurakuntavaaleissa, mutta entä seurakunnassa?
Seurakuntia vartenhan kirkkovaltuustot ja neuvostot valitaan.
Eiköhän ehdokuutta miettivien olisi syytä muista mitä seurakunnassa ihan oikeasti tehdään. Eiköhän valtaosa seurakunnan budetista käytetä uskonnon harjoittamiseen ja siihen tarvittaviin tiloihin yms. tehtäviin, jotka lakisääteisesti kuuluvat paikallisseurakunnalle.
Jesajan olisi pitänyt elää Jeesuksen aikana, voidakseen kirjoittaa Jeesuksesta
”meidän sairautemme hän kantoi ” Mutta Jesaja vaikutti 700-vuotta ennen Jeesusta.
Jesaja ei siis kerro jostakin, joka tulee tapahtumaan satojen vuosien kuluttua, toisen aikakauden alussa, toisessa uskonnossa.
Tarja kiitos kommentista. Jesajan ja monet muut Vanhan Testamentin profetiat Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta ovat tosia.
Oletteko te pitäneet Jeesusta rangaistuna, jumalan lyömänä ja vaivaamana? Tehän olette korottaneet hänet jumalaksi.
Oman havaintoni mukaan kristityt ovat pitäneet kansaa rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, vaikka itse ovat sen vaivan aiheuttaneet. Vainoaminen on sairaus, jota kohde joutuu kantamaan.
Tarja, ihan en ymmärrä mitä ajat takaa. Jeesus todella kärsi meidän syntien rangaistuksen. Jumala kuoli Golgatan ristillä. Jumala Herra Jeesus Kristus voitti kuoleman ja astui ylös Taivaisiin. Hän on Kaikkivaltias Jumala.
Vainot ovat aina vaarin.
Juha
Kiitos blogistani
Pääsiäinen on kirkkovuoden keskeisin juhla. Koko maailman sovitus on täytetty ja näin Jumalan valtakunnan voitto on tullut koko ihmiskunnan hyväksi.
Kiitos Matias. Jeesus on Herra!
Juha Heinilä
”Jumala kuoli Golgatan ristillä. Jumala Herra Jeesus Kristus voitti kuoleman ja astui ylös Taivaisiin. Hän on Kaikkivaltias Jumala.”
Aina vain paranee. Liitä tuo alussa kirjoittamaasi pätkään Jesaja 53:sta jossa sanotaan: ”Me pidimme häntä rangaistuna, jumalan lyömänä ja vaivaamana.”
Siis jumalaako pidettiin jumalan lyömänä ja vaivaamana?
Tarja, Kolmiyhteisellä Jumalalla on kolme persoonaa; Isä, Poika ja Pyhä Henki. Poika on Jeesus Kristus. Kolme vanhaa uskontunnusta kertoo tämän selkeästi.
Mitä pääsiäinen sinulle merkitsee ?pääsiäisäinen on Jeesuksen ylösnousemuksen juhla. Ristiinnaulitsemisen jälkeen kolmantena päivänä Jeesus nousi haudasta, niin kuin oli ennustettu.
Näin Jeesus voitti kuoleman kahleet ja vallan siitä pääsiäisen ihme kertoo meille, että elämä ei pääty kuolemaan, vaan meitä odottaa iankaikkinen elämä. Siksi pääsiäinen on kristittyjen suurin juhla.
Pääsiäisessä tärkeintä on, että saan uskoa Jumalan rakastavan ihmistä, vaikka tämä on syntinen. Tämä rakkaus kestää vielä kuolemassa,sillä elämä ei lopu kuolemaan vaan vaihtuu aikaan parempaan.
Jumala lahjoittaa syntisille anteeksiantamuksen, ja kuolleille ylösnousemuksen. Pääsiäinen antaa voiman elää ja kuolla rohkeasti.
Erinomainen kommentti, kiitos Martti!
Kuolleiden ylösnousemus; ilman tätä toivoa olisi uskomme turha.
Matti P.,
”.. että saan uskoa Jumalan rakastavan ihmistä, vaikka tämä on syntinen.”
Jaak.4:
5 Vai luuletteko, että Raamattu turhaan sanoo: ”Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka hän on pannut meihin asumaan”?
Luomiskertomuksen mukaan Jumala oli tyytyväinen luomistyönsä tulokseen, joka on kuitenkin tulelle talletettu. Sensijaan Hän halajaa sitä Henkeä(än) minkä Hän ihmisen ”sieraimiin” puhalsi.
Kun puhumme ihmisestä, niin se kohdistuu ajalliseen, eli lihaan. Eli koteloon, jossa kuolematon Jumalan meihin laittama Henki voi syntyä uudesti ennen kuolemaa tai kuoleman jälkeen. Eli ihminen itse päättää, minne hän haluaa, tai ehkä paremminkin; hän vähät välittää Jumalan vedosta Jeesuksen uudestisynnytettäväksi.
Eli tuo lainaamani kohta kommentistasi yhtyy laulun sanoihin ”.. vaikka minä käänsin sinulle selkäni, niin sinä suljit minut syliisi”.
Kiitos hyvästä kommentista, Reijo.
Kuoleman jälkeen sielu, henki ja ruumiimme nousee ylös. Synti jää hautaa, koska Jumala ei ole sitä luonut. Ylösnousemusruumiimme on täydellinen, jossa ei ole syntiä tai mitään sairautta. Jeesus on Golgatalla kärsinyt koko maailman syntien rangaistuksen.
Juha,
Kaikki luotu on tulelle talletettu.
Teksti hebrealaisten eksodoksesta on luettu
ja mysteerion sanat selitetty:
kuinka lammas uhrataan
ja kuinka kansa pelastetaan.
Ymmärtäkää siis, oi rakastetut.
Näin on pääsiäisen mysteerio
uusi ja vanha
iankaikkinen ja hetkellinen
katoavainen ja katoamaton
kuolevainen ja kuolematon:
vanha, mitä tulee lakiin
uusi, mitä tulee Sanaan
hetkellinen esikuvana
iankaikkinen armona
katoavainen lampaan teurastamisena
katoamaton Herran elämänä
kuolevainen maahan hautaamisena
kuolematon kuolleista nousemisena.
Vanha on laki
uusi on Sana
hetkellinen on esikuva
iankaikkinen on armo
katoavainen on lammas
katoamaton on Herra
joka teurastettiin kuin karitsa
joka nousi kuin Jumala.
Sillä niinkuin lammas hänet teuraaksi vietiin
mutta ei hän silti ollut lammas
ja niinkuin äänetön karitsa
mutta ei hän silti ollut karitsa.
Esikuva tosin toteutui
mutta siinä havaittiin totuus.
Sillä karitsan tilalle tuli Jumala
ja lampaan tilalle ihminen
ihmisessä oli Kristus
joka käsittää kaiken.
Siten lampaan teurastus
pääsiäisen vietto
ja lain teksti
ovat tähdänneet Kristukseen
jonka tähden kaikki tapahtui vanhan lain
ja enemmän vielä uuden Sanan vallitessa.
Sillä laki tuli Sanaksi
ja vanha uudeksi
– ne lähtevät yhdessä Siionista ja Jerusalemista –
käsky vaihtui armoksi
esikuva totuudeksi
karitsa pojaksi
lammas ihmiseksi
ja ihminen Jumalaksi.
Sillä hän syntyi niinkuin poika
vietiin kuin karitsa
teurastettiin kuin lammas
haudattiin kuin ihminen
mutta nousi kuolleista kuin Jumala
ollen luonnoltaan Jumala ja ihminen.
Niinpä hän on kaikki:
tuomitsevana laki
opettavana sana
pelastavana armo
synnyttävänä isä
syntyvänä poika
kärsivänä lammas
haudattavana ihminen
ylösnousevana Jumala.
Tämä on Jeesus, Voideltu.
Hänelle kunnia iankaikkisesti. Aamen.
Sardeen piispa Meliton: Pääsiäisen salaisuus. (Kohdat 1-10)
”Yeshua ben Galgula ( hepreaksi : ישוע בן גלגולא ) oli yksi Bar Kokhban kapinan johtajista ja Herodiumin komentaja kapinan aikana.
Kaikki, mitä Yeshuasta tiedetään, on peräisin Juudean autiomaasta löydetyistä asiakirjoista . [1] Yhdessä kirjeessä Yeshuaa kutsuttiin ”leirin ylösnousemukseksi”, mikä todistaa hänen tärkeän roolinsa. Häntä pyydettiin suoraan Bar Kokhban kirjoittamissa kirjeissä esittämään erilaisia hallinnollisia pyyntöjä, kuten vehnän lähettämistä taistelijalle, heidän valmistautumista majoituspaikkaan ja linnoitusten vahvistamista hänen asuinpaikassaan. [2] Kaikki kirjeet ovat Israelin museossa Jerusalemissa .”
https://en.wikipedia.org/wiki/Yeshua_ben_Galgula#
Tarja, ihan mielenkiintoinen linkki. Tosin ei liity aiheeseen.
Pääsiäisessä on kaksi osaa. Ristin pääsiäinen eli pitkäperjantai on murheen, synnintunnon ja katumuksen päivä, mutta se on myös Suuri Perjantai ja Good Friday, sillä se on myös anteeksiantamuksen päivä. Ylösnousemuksen pääsiäinen on kristikunnan ilon ja voiton juhla: Kristus voitti kuoleman ja kaikki pimeyden vallat, taivaan portti on avattu meile syntisille, jotka turvaamme Kristukseen. ”Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti, ja haudoissa oleville elämän antoi!”
Yrjö, kiitos hyvästä kommentista. Jeesus Kristus on tie kaikkein pyhimpään.