Pelastavatko kirkon hyvät teot?

Tulevan syksyn seurakuntavaalien kampanjasivut avautuivat tänään.  Medianmakuinen iskulause lause pysäyttää: Hyvän tekemisessäkö on kirkon usko? Hyvät teotko ovat kirkkomme uskon kohde?

Diakonia on erottamaton osa kirkon perustehtävää, seurakunnan kautta ja seurakunnan kanssa autamme vähäosaisia. Kristuksen opetus ja oma esimerkki kehottaa meitä hyviin tekoihin. Kristuksen kirkko tekee hyvää ja tästä tekemisestä on lupa kertoa myös muille.

Arvatenkin kirkon viestintäosanto on kilauttanut mediatoimistolle, mutta huomasiko mediatoimista kilauttaa Kristukselle? Luterilaisen katekismuksen edes kursorinen läpiselauskin olisi riittänyt.

Luterilaisen vanhurskauttamisopin mukaan emme pelastu hyvien tekojen kautta vaan yksin uskosta Kristukseen.  En tarkoita että mediatoimiston pitäisi kampanjoida luterilaista vanhurskauttamisoppia, mutta parempi se olisi ollut ottaa huomioon.

 

http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp3?open&cid=Content1F9BF1

 

Edellinen kirjoitukseni:

https://www.kotimaa.fi/seurakuntayhtyman-ja-seurakuntien-valisessa-vastuunjaossa-on-valuvika/

 

 

 

 

    • Kyllä vaan, seurakuntavaaleissa, mutta entä seurakunnassa?

      Seurakuntia vartenhan kirkkovaltuustot ja neuvostot valitaan.

      Eiköhän ehdokuutta miettivien olisi syytä muista mitä seurakunnassa ihan oikeasti tehdään. Eiköhän valtaosa seurakunnan budetista käytetä uskonnon harjoittamiseen ja siihen tarvittaviin tiloihin yms. tehtäviin, jotka lakisääteisesti kuuluvat paikallisseurakunnalle.

  1. Jesajan olisi pitänyt elää Jeesuksen aikana, voidakseen kirjoittaa Jeesuksesta
    ”meidän sairautemme hän kantoi ” Mutta Jesaja vaikutti 700-vuotta ennen Jeesusta.
    Jesaja ei siis kerro jostakin, joka tulee tapahtumaan satojen vuosien kuluttua, toisen aikakauden alussa, toisessa uskonnossa.

    • Tarja kiitos kommentista. Jesajan ja monet muut Vanhan Testamentin profetiat Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta ovat tosia.

  2. Oletteko te pitäneet Jeesusta rangaistuna, jumalan lyömänä ja vaivaamana? Tehän olette korottaneet hänet jumalaksi.

    Oman havaintoni mukaan kristityt ovat pitäneet kansaa rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, vaikka itse ovat sen vaivan aiheuttaneet. Vainoaminen on sairaus, jota kohde joutuu kantamaan.

    • Tarja, ihan en ymmärrä mitä ajat takaa. Jeesus todella kärsi meidän syntien rangaistuksen. Jumala kuoli Golgatan ristillä. Jumala Herra Jeesus Kristus voitti kuoleman ja astui ylös Taivaisiin. Hän on Kaikkivaltias Jumala.

      Vainot ovat aina vaarin.

  3. Juha Heinilä
    ”Jumala kuoli Golgatan ristillä. Jumala Herra Jeesus Kristus voitti kuoleman ja astui ylös Taivaisiin. Hän on Kaikkivaltias Jumala.”

    Aina vain paranee. Liitä tuo alussa kirjoittamaasi pätkään Jesaja 53:sta jossa sanotaan: ”Me pidimme häntä rangaistuna, jumalan lyömänä ja vaivaamana.”
    Siis jumalaako pidettiin jumalan lyömänä ja vaivaamana?

    • Tarja, Kolmiyhteisellä Jumalalla on kolme persoonaa; Isä, Poika ja Pyhä Henki. Poika on Jeesus Kristus. Kolme vanhaa uskontunnusta kertoo tämän selkeästi.

  4. Mitä pääsiäinen sinulle merkitsee ?pääsiäisäinen on Jeesuksen ylösnousemuksen juhla. Ristiinnaulitsemisen jälkeen kolmantena päivänä Jeesus nousi haudasta, niin kuin oli ennustettu.
    Näin Jeesus voitti kuoleman kahleet ja vallan siitä pääsiäisen ihme kertoo meille, että elämä ei pääty kuolemaan, vaan meitä odottaa iankaikkinen elämä. Siksi pääsiäinen on kristittyjen suurin juhla.

    Pääsiäisessä tärkeintä on, että saan uskoa Jumalan rakastavan ihmistä, vaikka tämä on syntinen. Tämä rakkaus kestää vielä kuolemassa,sillä elämä ei lopu kuolemaan vaan vaihtuu aikaan parempaan.
    Jumala lahjoittaa syntisille anteeksiantamuksen, ja kuolleille ylösnousemuksen. Pääsiäinen antaa voiman elää ja kuolla rohkeasti.

    • Erinomainen kommentti, kiitos Martti!

      Kuolleiden ylösnousemus; ilman tätä toivoa olisi uskomme turha.

    • Matti P.,

      ”.. että saan uskoa Jumalan rakastavan ihmistä, vaikka tämä on syntinen.”

      Jaak.4:

      5 Vai luuletteko, että Raamattu turhaan sanoo: ”Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka hän on pannut meihin asumaan”?

      Luomiskertomuksen mukaan Jumala oli tyytyväinen luomistyönsä tulokseen, joka on kuitenkin tulelle talletettu. Sensijaan Hän halajaa sitä Henkeä(än) minkä Hän ihmisen ”sieraimiin” puhalsi.

      Kun puhumme ihmisestä, niin se kohdistuu ajalliseen, eli lihaan. Eli koteloon, jossa kuolematon Jumalan meihin laittama Henki voi syntyä uudesti ennen kuolemaa tai kuoleman jälkeen. Eli ihminen itse päättää, minne hän haluaa, tai ehkä paremminkin; hän vähät välittää Jumalan vedosta Jeesuksen uudestisynnytettäväksi.

      Eli tuo lainaamani kohta kommentistasi yhtyy laulun sanoihin ”.. vaikka minä käänsin sinulle selkäni, niin sinä suljit minut syliisi”.

    • Kiitos hyvästä kommentista, Reijo.

      Kuoleman jälkeen sielu, henki ja ruumiimme nousee ylös. Synti jää hautaa, koska Jumala ei ole sitä luonut. Ylösnousemusruumiimme on täydellinen, jossa ei ole syntiä tai mitään sairautta. Jeesus on Golgatalla kärsinyt koko maailman syntien rangaistuksen.

  5. Teksti hebrealaisten eksodoksesta on luettu
    ja mysteerion sanat selitetty:
    kuinka lammas uhrataan
    ja kuinka kansa pelastetaan.

    Ymmärtäkää siis, oi rakastetut.
    Näin on pääsiäisen mysteerio
    uusi ja vanha
    iankaikkinen ja hetkellinen
    katoavainen ja katoamaton
    kuolevainen ja kuolematon:

    vanha, mitä tulee lakiin
    uusi, mitä tulee Sanaan
    hetkellinen esikuvana
    iankaikkinen armona
    katoavainen lampaan teurastamisena
    katoamaton Herran elämänä
    kuolevainen maahan hautaamisena
    kuolematon kuolleista nousemisena.

    Vanha on laki
    uusi on Sana
    hetkellinen on esikuva
    iankaikkinen on armo
    katoavainen on lammas
    katoamaton on Herra
    joka teurastettiin kuin karitsa
    joka nousi kuin Jumala.

    Sillä niinkuin lammas hänet teuraaksi vietiin
    mutta ei hän silti ollut lammas
    ja niinkuin äänetön karitsa
    mutta ei hän silti ollut karitsa.
    Esikuva tosin toteutui
    mutta siinä havaittiin totuus.

    Sillä karitsan tilalle tuli Jumala
    ja lampaan tilalle ihminen
    ihmisessä oli Kristus
    joka käsittää kaiken.

    Siten lampaan teurastus
    pääsiäisen vietto
    ja lain teksti
    ovat tähdänneet Kristukseen
    jonka tähden kaikki tapahtui vanhan lain
    ja enemmän vielä uuden Sanan vallitessa.

    Sillä laki tuli Sanaksi
    ja vanha uudeksi
    – ne lähtevät yhdessä Siionista ja Jerusalemista –
    käsky vaihtui armoksi
    esikuva totuudeksi
    karitsa pojaksi
    lammas ihmiseksi
    ja ihminen Jumalaksi.

    Sillä hän syntyi niinkuin poika
    vietiin kuin karitsa
    teurastettiin kuin lammas
    haudattiin kuin ihminen
    mutta nousi kuolleista kuin Jumala
    ollen luonnoltaan Jumala ja ihminen.

    Niinpä hän on kaikki:
    tuomitsevana laki
    opettavana sana
    pelastavana armo
    synnyttävänä isä
    syntyvänä poika
    kärsivänä lammas
    haudattavana ihminen
    ylösnousevana Jumala.

    Tämä on Jeesus, Voideltu.
    Hänelle kunnia iankaikkisesti. Aamen.

    Sardeen piispa Meliton: Pääsiäisen salaisuus. (Kohdat 1-10)

  6. ”Yeshua ben Galgula ( hepreaksi : ישוע בן גלגולא ) oli yksi Bar Kokhban kapinan johtajista ja Herodiumin komentaja kapinan aikana.

    Kaikki, mitä Yeshuasta tiedetään, on peräisin Juudean autiomaasta löydetyistä asiakirjoista . [1] Yhdessä kirjeessä Yeshuaa kutsuttiin ”leirin ylösnousemukseksi”, mikä todistaa hänen tärkeän roolinsa. Häntä pyydettiin suoraan Bar Kokhban kirjoittamissa kirjeissä esittämään erilaisia ​​hallinnollisia pyyntöjä, kuten vehnän lähettämistä taistelijalle, heidän valmistautumista majoituspaikkaan ja linnoitusten vahvistamista hänen asuinpaikassaan. [2] Kaikki kirjeet ovat Israelin museossa Jerusalemissa .”

    https://en.wikipedia.org/wiki/Yeshua_ben_Galgula#

  7. Pääsiäisessä on kaksi osaa. Ristin pääsiäinen eli pitkäperjantai on murheen, synnintunnon ja katumuksen päivä, mutta se on myös Suuri Perjantai ja Good Friday, sillä se on myös anteeksiantamuksen päivä. Ylösnousemuksen pääsiäinen on kristikunnan ilon ja voiton juhla: Kristus voitti kuoleman ja kaikki pimeyden vallat, taivaan portti on avattu meile syntisille, jotka turvaamme Kristukseen. ”Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti, ja haudoissa oleville elämän antoi!”

Jukka Kivimäki
Jukka Kivimäki
Aktiiviseurakuntalainen Espoosta. Päivätyössä ammatillisen koulutuksen parissa.