Pappisasessorin parahdus: Milloin ihmisestä tuli ihminen?

Ihmislajin kehityshistoria on pitkä. Tämän hetken tietojen mukaan lajimme alkoi erikoistua noin 6–7 miljoonaa vuotta sitten simpanssista. Vielä 100 000 vuotta sitten maan päällä eli noin viisi eri ihmislajia. Kokonaisuudessaan kyse on ollut erittäin monimutkaisesta ja pitkäikäisestä prosessista ja onkin tarkkaan vaikea sanoa, missä vaiheessa ihmisestä tuli ihminen.

 

Asialla voi spekuloida monesta eri näkökulmasta. Oma teoriani on se, että ihminen muuttui eläimistä erottuvaksi lajiksi siinä vaiheessa, kun hän alkoi uskoa Jumalaan, jumaliin tai johonkin korkeampaan ja hyvin abstraktiin voimaan. Ehkäpä siinä vaiheessa ihmisestä tuli Jumalan kuva.

 

  1. Sanoihan Paavalikin vapaasti tulkiten, että pääasia on, että Kristusta tavalla tai tosella saarnataan/tuodaan tunnetuksi.

    Kaikille kristillisille kirkkokunnille ja suuntauksille on yhteistä usko Jumalaan ja Jeesukseen, syntisten vapahtajaan sekä Pyhään Henkeen.

    Joten menestystä uudelle työlle!

  2. Tässä, niinkuin yleensä näissä irtiotoissa ’valtavirrasta’, on kysymys uusista kaavoista.
    Annetaan kuva uudesta vapaammasta menosta ja meiningeistä, joka pitäisi olla uusi hengellinen herätys. Samanlaisissa yhteyksissä tähän mennessä, on kuitenkin ollut kysymys vain maneerista, uudesta kaavamaisuudesta. Elettömyys ja äänettömyys on koettu herätyksen esteeksi ja alettu elehtimään ja pitämään ääntä lähinnä sähköisesti. En tiedä vielä yhtään tällaista yritystä Suomessa, mikä olisi ollut todellinen Voima ja uusi uoma Hengen virrata. Merkittävimpiä pettymyksiä on mielestäni Torontolaisuuden uittamisyritys Helsingin Saalemseurakuntaan. Silloinen seurakunnan johtaja jätti paikkansa, koska vanhimmisto ei Torontolaisuuteen yhtynyt. Kuitenkin paikkansa jättävä seurakunnan johtaja on ilmoittanut, että tuo 1995 Torontolaisuuden kosketus on hänen hengellisen elämänsä merkittävin asia. Saalemin hengellinen elämä ei sen puutteesta kohentunut eikä laskenut. Myöskään paikkansa jättänyt saarnaaja ei päätynyt airueksi uudelle hengelliselle mullistukselle. Ei edes ’herzogilainen’ liikehdintä saannut muuta aikaan kuin sekaannusta ja kyllästymistä tyhjien tynnyrien kuminaan.

    Rukoillaan, että tämä uusi, nuorisopastorien, helluntalaisuuden korvaava irtiotto ei aiheuttaisi sekaannusta.

  3. Jossain historian hämärässä yritin synnyttää keskustelua siitä, mitä eroa eläimellä ja ihmisellä on. Häkissä olevan eläimen ja ihmisen aina erottaa , mutta mistä?
    Jos tuohon kysymykseen löytyisi hyvä vastaus, niin ehkäpä bolgisti saisi myös vastauksen kysymykseensä.

    • Ehkäpä rukoilusta. Jos tiedät jonkin hyvän tutkimuksen eläinten hengellisyydestä, mielelläni kuulen lisää.

    • Raamatussahan asia kerrotaan hyvin kauniisti joskin kirkkomme ymmärtää asian suvullisesti siirtyvänä perisynnin substanssina. Asia onkin mielenkiintoinen kun koko perisynnin substanssi ja käsite on Ihmisarvon vastainen. Mitenkähän Raamattua sitten pitäisi lukea ja millä laseilla että kirkon perässä pysyy. Katolinenkin tiedeakatemia hyväksyy kuudennen päivän Ihmisen anomalian. Ei siitä kovin pitkälle tarvitse katsoa huomatakseen diskontinuiteetin minkä Jumala Ihmiselle antoi hetki myöhemmin. Pappisasessorin parahdukseen en voi muuta kuin yhtyä. Kun sitten katsotaan milloin Ihmisestä tulee Ihminen on asia haasteellisempi. Kertokaan ensin vanhurskas sanan merkitys suomeksi, päivittäkää Lutherin rippi, missä päästetään oikean uskon synnyttämä synnintunto, kertokaa ja opettakaa seurakuntalaisillenne seurakuntajäsenyyden merkityksestä, sen harjoittamisesta ja antakaa kirkkomme rivijäsenille opetusta ja hengellistä ohjausta ja tiennäyttöä.. En tiedä auttaako mutta suunnastahan oli kysymys. Kirkkommehan ymmärtää Ihmisen kykenemättömäksi pääsemään eteenpäin kyvyssään ja ymmärtämisessään niin että moraalinen kehitys ja aikaa sen myötä Ihmisen henkinen kohoaminen olisi mahdollista. Myös tämä käsitys on Ihmisarvon vastainen. Toki nykyisillä kirkkomme uskomuksilla sinnepäin varmasti ei tulla menemään mutta se merkitsee uskosta ja toivosta luopumista. Parahdus on edelleen aiheellinen asia.

    • Olen ihmisen kehityshistoriasta samoilla aaltopituuksilla kanssasi Jussi. Tieteellistä vastausta tuskin koskaan saadaan vaikka se täsmentyy ja tarkentuu koko ajan. Itse en spekuloi.

      Koska en usko ihmisten valitsemiin jumaliin niin kriittisenä kirkon oppiin totesin Nikeassa 325 valittiin Jeesus jumalaksi ja Konstantinopolissa 381 pyhä henki jumalaksi.

    • Juha: ”Luotan Jumalan sanaan.”

      Ole hyvä ja kerro täällä muillekin kommentoijille mistä on peräisin tuo varma tietosi ihmisen luomisesta 5988 vuotta sitten? Kerro vielä kuinka kehittynyt tuolloin luotu ihminen oli esim. tieteellisiltä saavutuksiltaan ja älyllisiltä lahjoiltaan verrattuna tämän päivän ihmiseen?

      Jussi sitä jo kysyi, mutta väistit kysymyksen, etkä kertonut esim. Raamatun kohtaa, missä sanotaan, että ihminen olisi luotu 5988 vuotta sitten. Et maininnut myös ainuttakaan pätevää, asiaa tukevaa tutkimusta tai evidenssiä. Käsityksesi on täyttä huuhaata ja fuulaa, ellet pysty osoittamaan sitä todeksi hyväksyttävin tieteellisin perustein.

      Pelkkä kreationisteille tyypillinen inttäminen – ilman minkäänlaisia päteviä todisteita – ei edes täällä ole uskottavaa.

    • Juha, mielenkiintoista on myös se, että sinua kiinnostaa toisen ihmisen uskon elämä. Evoluutioteoria ei ole mitään ateisti-hömppää, vaan se on vakuuttava ja hyvin osoitettu teoria myös tällaiselle Kristukseen uskovalle papille. Yleensä muuten jos on pappi, uskoo Jumalaan. Muuten tätä työtä olisi aika vaikea tehdä. Kaikkea hyvää kuitenkin ja kiitos, että otit osaa keskusteluun.

    • Pekka, jos viittaat minuun, niin uskon kristilliseen Jumalaan. Raamattuhan ei ainakaan kovin tarkkaan edes kuvaa, miten Jumala ihmisen loi. Maasta luomisenkin voi ymmärtää vertauskuvana esimerkiksi kuvaamaan ihmisen läheistä suhdetta maahan.

  4. Luulakseni ole jatkuvan kehityksen tilassa vaikka hyvin hitaassa.Viimeisimmät tiedot ovat lykänneet lajimme alkuihmisen syntyä lähemmäksi n 300 000 vuotta ajassa taaksepäin.

    Jumalia palvova ihminen on todennäköisesti ollut aina. Tietomme mukaan meillä on ominaisuus jota kutsutaan animismiksi ”sieluisuudeksi”. Syntyessämme koemme koko maailman eläväksi ja koko luomakunnalla on ”sielu”.
    Valitettavasti ihmisen kasvu kulttuurissa tuhoaa tuon amnimistisen kyvyn aika aikaisin ja suhteellinen rationalismi ottaa yli. Ekstaattisissa tiloissa niinkuin urheilu- rokki-ja herätyskokouksissa sekä humalassa että rakastuessamme jotain tuosta kyvystä herää henkiin ja mikä tärkeintä, unitilassa.

    Päihteiden yksi viehätys on poistaa ihmisen rationaalinen sensuuri ja animistinen olotila tulee tilalle. Useimmissa alkukantaisimmissa noita ja vastaavissa seremioissa päihteillä on tärkeä osuus animistisen tilan saamisessa.

    Herätyskokouset ovat myöskin yksi tuolloinen tilanne jossa hypnoosin tapaan ollaan ekstasissa.

    Pitkässä sisäänpäin kääntyneessä rukouksessa saavutetaan jotakin tästä.

    Mutta asiaan. Ihmisen idea oli jo ensinmäisessä alkusolussa josta kaikki on lähtöisin.

    Raamatullisesti sama ajatus, joka ilmenee Psalmien kirjassa jonka mukaan ihminen oli jo ennen maailmojen luomista jumalan ajatuksena olemassa.

    • Kiitos Markku mielenkiintoisista ja rakentavista näkökulmista asiaan. Ajattelen tosiaan itsekin niin, että ihmisestä tuli ihminen siinä vaiheessa kuin hänestä tuli hengellinen olento eli mahdollisesti jonkinlainen kyky abstraktiin ajatteluun tai metafyysisiin uskomuksiin. Kokemuksen merkitystäkään ei voi aliarvioida.

    • Ok. Kiitos tarkennuksesta ja hyvä kysymys. Kyllähän evoluutioteoria varmasti vaikuttaa jumalakuvaan, mutta ei mielestäni välttämättä huonosti. Oikeastaan ainakin minulle on käynyt niin, että mitä ihmeellisemmäksi paikaksi maailma paljastuu sitä suuremmaksi ja upeammaksi Jumalakin uskossani muuttuu.

  5. Rippikoulussa reilut 50 vuotta sitten, pappi opetti että ihminen ”luotiin” silloin kun hän oppi erottamaan hyvän ja pahan. Tämä ”hyvän ja pahan” tunteminen on asia, joka erottaa ihmisen eläimestä.

    Kiistämätön tosiasia on myös, että biologisesti ihminen on kyllä eläin ja tarkemmin vielä nisäkäs. Henkisiltä ominaisuuksiltaa – ”sielultaan” ihminen kyllä selvästi erottuu muustä eliökunnasta.

    Rippipappi siis opetti luomisesta ihan Raamatun mukaisesti. Hän vielä perusteli opetustaan lainaamalla Raamatua. Pietarin 2. kirjeen 3. luvussa sanotaan; ”Mutta älkää te, rakkaat ystävät, unohtako tätä: Herralle yksi päivä on kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä.”

    • ”… pappi opetti että ihminen “luotiin” silloin kun hän oppi erottamaan hyvän ja pahan. Tämä “hyvän ja pahan” tunteminen on asia, joka erottaa ihmisen eläimestä.”

      Opettiko pappi myös, miten hyvä ja paha toimii eläinten kannalta? Ovatko eläimet hyviä tai pahoja ihmisen syntiinlankeemuksen takia? Onko petoeläin paha, koska se tappaa saaliinsa? Mitä ovat hyvä ja paha, jotka ihminen tuntee, mutta eläin ei?

Jussi Koivisto
Jussi Koivisto
Luterilaisuutta, monipuolisuutta, sivistystä, hyvyyttä, tiedettä, kauneutta, taidetta ja urheilua arvostava kappalainen, tiedemies (TT) ja kirjoittaja sekä fitnessvalmentaja ja -urheilija. Motto: "Kristus vie helvetin kautta taivaaseen." Instagram: @fitsisu