Filosofian rocktähdeksi tituleerattu slovenialainen Slavoj Žižek ampuu tyylilleen uskollisena ilmoille värikästä yhteiskunta-analyysia. Häneltä on juuri suomennettu kirja Uusi luokkataistelu – Terrorismin ja pakolaisuuden todelliset syyt.
Žižek sanoo paljon kiinnostavia asioita pakolaiskriistä, kuten että oman elämäntavan puolustaminen ei ole rasismia ja että avointen rajojen vaatijat ovat tekopyhiä. Hänen mukaansa pääsyy pakolaisuuteen on globaali kapitalismi ja sen geopoliittinen peli.
Siinä missä pakolaiset törmäävät torjuvaan vastaanottoon, globaali kapitalismi ei törmää mihinkään. Se pystyy mukautumaan paikallisten uskontojen ja kulttuurien moninaisuuteen, referoidaan Ylen sivulla.
Žižek teki sen taas.
– Olli Seppälä –
Globaalin kapitalismin edellytys on kaikista rajoista vapaa liberalismi. Sairaiden ja tarpeettomien ihmisten tappaminen, jota hienosti kutsutaan eutanasiaksi, on yksi ilmentymä liberaalista kapitalismista. Siinä on yksinkertaisesti viimeisempienkin tabujen kaadosta: edes ihmisen elämällä ei muuta kuin suhteellinen arvo.
Mielenkiintoista on, että sekä ”oikeiston” että ”vasemmiston” liberaalit ajavat yhdessä heikkojen ja sairaiden surmaamista. Kun pintaa raaputtaa löytyy molempien pinnan alta omaa itseään palvova nihilisti.
Eutanasia tapahtuu toivottomasti sairaan ja auttamattomasti kipeän ihmisen omasta tahdosta. Tarpeettomien tappamista harjoittavat totalitaristiset yhteiskunnat. Ne voivat toki kutsua sitä miksi haluavat.
Onkin hyvä nähdä pintaa syvemmältä. Joskus olen ihmetellyt ääneen kauppojen kemikaali hyllyjen edessä ja laskeskellut mielessäni kuinka paljon pesuaineita ja hoitoaineita sun muita iholle ja hiuksille kehitettäviä aineita ihminen tarvitsee?
Kerran sanoin tyttärilleni (silloin vielä lapsia) kaupassa, että mihin noita kaikkia erikoishoitoja ja ties mitä tarvitaan? Eikö saippua riitä peseytymiseen? Vastaus tuli yhteen ääneen ja oli tyly: ”Sä et ymmärrä näistä mitään”
Lapseni olivat aivopestyjä materialisteja, joiden piti saada juuri oikeat pesuaineet…
Nuo kaikki kauppojen hyllyillä olevat pesuaineet kiertävät noin viikossa (siis jos uusia ei tule hyllyyn, niin hyllyt ovat muutamassa viikossa tyhjinä) eli kaikki menee lopulta viemäristä alas ja vesistöihin….
On sulaa hulluutta ajatella, ettemme ole kaikki omalla tavallamme syyllisiä nykyiseen sekamelskaan. On myös aivan varmaa, että suomeen tulevat maahanmuuttajat haluavat osansa tästä meidän hegemonistisesta kulutusjuhlasta.
Joskus mieltäni myös puhuttelee, kun Raamatussa kirjoitetaan: ”Kun pedon valtakunta pimeni, he purivat kielensä rikki” Ilm.16:10-11
”Ja viides enkeli vuodatti maljansa pedon valtaistuimelle, ja sen valtakunta pimeni; ja he pureskelivat kielensä rikki tuskissansa ja pilkkasivat taivaan Jumalaa tuskiensa ja paiseittensa tähden, mutta eivät tehneet parannusta teoistansa.
Ja kuudes enkeli vuodatti maljansa suureen Eufrat-virtaan, ja sen vesi kuivui, että tie valmistuisi auringon noususta tuleville kuninkaille.
Ja minä näin lohikäärmeen suusta ja pedon suusta ja väärän profeetan suusta lähtevän kolme saastaista henkeä, sammakon muotoista.
Sillä ne ovat riivaajain henkiä, jotka tekevät ihmeitä; ne lähtevät koko maanpiirin kuningasten luo kokoamaan heidät sotaan Jumalan, Kaikkivaltiaan, suurena päivänä. Ilm.16:10:10-14
Jotenkin tuntuu, että peto, lohikäärme ja väärä profeetta ovat kaikki Kristillistä maailmankuvaa ja ihmiskuvaa vastaan. Siis sekulaari maailman hallitus talous- oppeineen, Kungfutselainen itämainen filosofia ja tietenkin tuo juuri nyt maailmalla villitsevä vääräprofeetta, joka kieltää ettei Jumalalla ole Poikaa.
Ehkä tämä meni nyt vähän ohi aiheen, mutta nousipa vain mieleeni…
Kannattaa lukea Zizekin juttu kokonaan. Paljon mietittävää löytyy itse kullekin.
”Žižekin provokaation alta paljastuu hänen analyysinsä. Žižekin mielestä pakolaiset eivät ole todellinen uhka. Syypää ongelmiin on globaali kapitalismi.”
Olen joskus ihmetellytkin, miksei tästä suuremmin keskustella.
Tarja Aarnio :”Olen joskus ihmetellytkin, miksei tästä suuremmin keskustella.”
Ehkä se johtuu siitä, että elämme yhteiskunnassa, jossa marxilaisten hegeliaanien arvomaailmasta ei muutenkaan suuremmin keskustella, vaikka heidän ahneutensa ei ole millään tavalla vähäisempää kuin heidän ”kapitalisteiksi” tuomitsemiensakaan.
Tarja Aarniolle:
Kun aloin epäillä, että et ehkä ymmärrä mitä tarkoitin, niin tässä lisäselvitys asiasta:
Wikipedian mukaan Slavoj Žižekin ajattelun keskeisenä lähtökohtana ovat mm. G. W. F. Hegelin ja Karl Marxin filosofiset näkemykset.
1800-luvun Hegelin filosofisen koulukunnan jäsenistä äärimmäiseen vasemmistoon kuulunut Marx oli se, jonka mukaan maailmanhistoria ei tapahdu henkisellä vaan materialistisella perustalla. Oppinsa tueksi hän omaksui ainoastaan Hegelin dialektisen metodin, jota nimitti dialektiseksi materialismiksi. Marxin filosofia ei tunnusta Jumalaa ja tämä on se ratkaiseva syy miksi Marxin filosofian ei mielestäni pitäisi kuulua ainakaan kirkon ”saarnavalikoimiin”.