Kuva Someron kirkosta 25.8.2024 illalla pidetystä messusta.
Kesäkauden viimeisenä sunnuntaina järjestettiin messu kynttilöiden valossa.
Vuoden valoisa kausi vaihtuu syksyyn. Päivät lyhenevät ja kynttiläin liekit kertovat, että pimeyden keskelläkin valo loistaa. Hyvää syksyn alkua kaikille toivotamme.
Pelloilla viljoja on korjattu, ainakin täällä eteläisessä Suomessa. Myös syksyn muokkauksia on tehty pelloilla.
Elämä luonnossa valmistautuu talvea varten. Oravat keräävät varastojaan ja muu luontokin laskeutuu kylmempään kauteen.
Syksy tähtää talveen ja uuteen kevääseen. Lehdet putoilevat puista, talvella ei niitä tarvita, mutta keväällä kasvavat uudet. Syksyllä tulee kylmempää, talvella se on kovimmillaan, mutta keväällä kaikki sulaa, uusi kevät koittaa ja uusi kesä avautuu kirkkaana ja valoisana.
Syksyn hiljaisuuteen laskeutumisen keskelläkin on toivoa.
T o i v o
k a n t a a
L o h t u a
a n t a a .
Albert Schweitzer vertaa toivoa kyntäjän työhön:
Kyntömiehen täytyy ehdottomasti olla toiveikas. Mikä sellainen maamies on, joka kyntää syksyllä mutta ei toivo keväästä mitään? Niinpä emme liioin saa aikaan mitään ilman toivoa – ellemme sisimmässämme lujasti usko ja toivo, että uusi aika pian koittaa.
Toivo merkitsee voimaa.
Maailmassa on yhtä paljon voimaa kuin siinä on toivoa. Ja vaikka toivo eläisi vain muutamien harvojen ihmisten mielissä, syntyy voima, jota mikään ei voi pidätellä – se leviää väistämättä toistenkin mieliin.
Toiseksi on kynnettävä hiljaisin mielin. — Hiljainen, eleetön työnteko Jumalan valtakunnan hyväksi on se mitä tarvitaan.
Hän puhuu myös meidän keskinäisestä yhteydestämme. Sitä tarvitaan Herran työssä:
Olemme kuin aallot, jotka eivät liiku yksitellen vaan nousevat ja laskevat tahdissa. Ihmishengen täytyy ehdottomasti kokea elämä yhdessä toisten kanssa, kohota ja laskeutua meitä ympäröivän elämän tahdissa.”
Silloin te Kristuksen Jeesuksen omina
saatte yhä enemmän aihetta riemuita minusta,
kun jälleen tulen luoksenne.
Sunnuntai 15.9.2024
17. sunnuntai helluntaista
Jeesus antaa elämän
Paavali oli Roomassa vankina. Hän oli vedonnut keisariin. Ei tiennyt tuleeko kuolemanrangaistus vai pääseekö vapaaksi. Siinä tilanteessa vankilassa ollessaankin apostoli Paavali oli toiveikas. Jos kuolee pääsee Jumalan luo taivaaseen. Jos säilyy elossa, niin voi tehdä enemmän ja enemmän Herran työtä.
Oppimestarimme Luther sanoo toivosta:
Niille, jotka uskovat ja omaavat Jumalan lupauksen, tämä elämä on vaellusta vieraassa maassa, jossa tulevan ja paremman elämän toivo heitä kannattaa.
Toinen lukukappale eli epistola: Fil. 1:20–26
Kirjeestä filippiläisille, luvusta 1
Odotan ja toivon hartaasti,
että en joudu millään tavoin häpeään
vaan voin nyt niin kuin aina ennenkin
olla rohkea ja tuottaa kunniaa Kristukselle,
jäänpä sitten eloon tai kuolen.
Minulle elämä on Kristus ja kuolema on voitto.
Mutta jos jään tähän elämään, siitä hyötyy tehtäväni.
En tiedä, kumman valitsisin, olen kahden vaiheilla.
Haluaisin lähteä täältä ja päästä Kristuksen luo,
sillä se olisi kaikkein parasta.
Teidän vuoksenne on kuitenkin parempi, että jään eloon.
Olen siitä varma.
Niinpä tiedänkin, että jään tänne
ja pysyn kaikkien teidän luonanne,
jotta te edistyisitte uskossa ja saisitte siitä iloita.
Silloin te Kristuksen Jeesuksen omina
saatte yhä enemmän aihetta riemuita minusta,
kun jälleen tulen luoksenne.
Meillä on Jumala, Jumala, joka auttaa, ja Herra, Herra, joka kuolemasta vapahtaa. Ps. 68:21
Mika
Kiitos lohduttavasta sanasta
Tämä psalmi kertoo samasta toivosta, mikä rohkaisi Paavaliakin, kun hän vankilassa odotti keisarin päätöstä oikeusjutussaan. Häntä syytettiin evankeliumin julistuksesta. Filippiläiskirjeen kirjoittamisen aikaan hän ei tiennyt tuleeko hänelle kuolemantuomio tai pääseekö hän vapaaksi. Toivoa toi usko Jumalaan. Jos hän saa kuolemantuomion, niin hän pääsee taivaan iloon, ikuiseen riemuun Jeesuksen luo. Mutta jos hänet vapautetaan, niin hän pääsee jatkamaan evankeliumin julistusta ja Kristuksen asian eteenpäin viemiseen. Siksi hän saattoikin lausua, että elämä oli hänelle Kristus ja kuolema voitto.
Kiitos Mika blogini aiheeseen hyvin kohdalleen osuvasta psalmin sanastasi.
Katsoin mitä Novum 4 sanoo käsittelemästäni epistolasta.
Totesin että valon loistaminen pimeyden keskelläkin on saanut siinä kauniin ilmauksen, kun selitetään Paavalin kutsun näköalaa evankeliumin palvelukseen:
”— Häntä ei pelottanut. Kuoleman pimeydessä hän näki valon, joka loisti Isän kodin ikkunasta. Mutta hän oli valmis luopumaan tästä halustaan voidakseen työskennellä vielä jonkin aikaa sillä peltosaralla, joka hänelle oli osoitettu.”
Novum 4. Uusi testamentti selityksin. Gal – Ilm Raamatun tietokirja. Vantaa 1983. s. 153. ISBN 951 – 605 – 654 – 7
Jossakin Lontoon keskustasta itään, keskellä kurjuutta ja suunnatonta hätää, Mä kuulin jonkun sanovan: ”Ei puutu multa mitään. On mulla Jeesus, häntä tahdon kiittää, on mulla Jeesus ja hän mulle riittää.” Kuolevan sanat kuulin, toistamaan jäin tätä: ”On mulla Jeesus hän mulle riittää, on mulla Jeesus, ei puutu multa mitään.”
Nimetön. Viimeinen sitaatti Norman Vincent Pealen (1898-1993) kirjasta Elämänmyönteistä viisautta (My favorite quotations).
Mika
Kiitos kommentistasi
Sanasi kertovat sen miten usko Jeesukseen ja hänen tuomaansa pelastukseen ja tulevaisuuden toivoon avaa meille tulevaisuuden Jumalan luo.
Sanoistasi mieleeni tulee laulu ”Vain yksin Jeesus”.
Monista netistä olevista videoista otan tähän esimerkiksi Samuli Sirénin esityksen:
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=vain+yksin+jeesus+sanat&mid=6597E5A5D24A82F8C5F06597E5A5D24A82F8C5F0&FORM=VIRE
Sunnuntaina 15.9.2024 klo 10.00
Jos Herra suo
saarnaan Kustavin kirkossa
Tervetuloa kuulemaan Jumalan sanaa
ja yhdessä ollen iloisesti kokoontumaan
Messua varten keskittyäkseni
olen tänään 12.9. kuunnellut Filippiläiskirjeen eli siis Paavalin kirjeen Filippiläisille mm :
A) heprean sukulaiskielellä amhariksi jota puhutaan Etiopiassa
https://www.wordproject.org/bibles/audio/17_amharic/b50.htm
Aikaisemmin olen professori Jussi Aron johdolla opiskellut ge’esiä Etiopian ikivanhaa kieltä .
Se on amhariin samassa suhteessa kuin latina ranskaan, espanjaan tai romaniaan.
B) Ssitten toisena heprean sukulaiskielellä arabiaksi, joka on yksi maailman eniten puhutuista kielistä
https://www.wordproject.org/bibles/audio/16_arabic/b50.htm
Käytännössä se on nykyaikaan tultaessa jakautunut moneksi kieleksi.
C) Sitten kolmentena kuuntelin Filippiläiskirjeen hepreaksi
https://www.wordproject.org/bibles/audio/44_hebrew/b50.htm
Heprean opiskelun aloin jo 60 vuotta sitten Jussi Aron johdolla.
Hänen luennoistaan innostuin Vanhan testamentin tutkimisesta niin kovin, että jo seuraavana vuotena 1965 menin hänen aramean kielen kurssilleen.
Tervetuloa Kustaviin
Kirkkoon klo 10 ja sen jälkeen kirkkokahveille
Liturgina vt kirkkoherra Petri Sirén
Kanttorina Essi Takkinen
Ehtoollisavustajana Kamerunin kirkon mukainen diakoni prinsessa Colette Roto
Tekstinlukijana kirkolliskokousedustaja Lauri Palmunen
Yksinlaulua Juha Aavikko, Nousiaisten seurakunnan kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja
Teemme vierailun Kustavin kirkkoon
Keskustan Satakunnan ja Varsinais-Suomen piirien yhteistä kirkkopyhää viettämään
Kahvituksen hoitaa Keskustan Kustavin kuntajärjestö
Tervetulosanat Laura Nummela paikallisosaston puheenjohtaja
Petri Sirén esittelee Kustavin seurakuntaa
myös kirjailijaa Volter Kilpeä esitellään
Juha Aavikko laulaa Laura Nummelan säestyksellä
Lauri Palmunen tuo terveisiä Kirkolliskokouksesta
Tilaisuus myös vapaaseen sanaan
Miellyttävästi yhdessä olkaamme
kahvia, teetä tai mehua
jonkun palan painikkeena nauttiessamme
Olen 11 vuotta toiminut Varsinais-Suomen Keskustan Kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtajana
Aikaisemmin olen tutkinut saarnani tekstiä Fil. 1:20-26 lukien sen yli sata kertaa englanniksi yhteensä 46 eri versiona, alkukielellä kreikaksi yli 30 kertaa lukien.
Useammalla muullakin kielellä olen lukenut ja/tai äänikirjana kuunnellut koko kirjeen, sen lisäksi muutamilla vain eka luvun, lisäksi joillakin vain epistolan verran.
Aamutuimaan aloin kuunnella Filippiläiskirjettä muutamalla kielellä
Bengaliksi sitä kuunnellessani ajatukseni lensivät monelle taholle
Lopulta ne päätyivät pohtimaan Jumalan evankeliumin tuottamaa iloa, kuten suomenkielisessä epistolassakin sanotaan
jotta te edistyisitte uskossa ja saisitte siitä iloita.
https://www.wordproject.org/bibles/audio/22_bengali/b50.htm
Tänään olen kuunnellut Filippiläiskirjeen myös toisella kotimaisella kielellämme ruotsiksi
https://www.wordproject.org/bibles/audio/64_swedish/b50.htm
Samaten tanskaksi
https://live.bible.is/bible/DANBPH/MAT/1
Tänään 13.9.2024 vaimoni Coletten veli prinssi Jean René palasi kesälomaltaan luotamme takaisin Kameruniin.
Tämä antoi aiheen kuunnella Filippiläiskirje
– edesmenneen appiukkoni äidinkielellä bamileke medumbaksi
https://live.bible.is/bible/BYVABC/PHP/1
– edesmenneen anoppini äidinkielellä doualaksi
https://live.bible.is/bible/DUAFUL/PHP/1?audio_type=audio_drama
– lisätäänpä tähän vielä Filippiläiskirje miniäni äidinkielellä cebuanoksi
https://live.bible.is/bible/cebrpv/php/1?audio_type=audio_drama
– luin Filippiläiskirjeen suomennoksen 1642 käännöksenä suomeksi, koska kaksi vävyäni ovat suomenkielisiä, toisen häät olivat tänä vuonna ja toisen ensi vuonna.
https://nettiraamattu.fi/Biblia1642/UT/filippilaisille1.htm
Olen onnellinen läheisistäni ja kiitän Jumalaa heidän olemassaolostaan.
Kävimme Kustavissa kirkossa messussa
Kirkkokahviennyhteydessä vt kirkkoherra Petri Sirén luki Volter Kilven tuotannosta kaksi kohtaa.
Johdantosanoissaan Petri mainitsi, että Kilven tuotannossa esiintyy 33 000 sellaista sanaa, joita ei esiinny muussa suomenkielisessä kirjallisuudessa. Vain yksi näistä harvinaisista sanoista on päässyt suomen kielen sanakirjaan.
Tänä vuonna vietetään Volter Kilven juhlavuotta, koska hän hän syntyi 150 vuotta sitten.
Nimittäin
Volter Adalbert Kilpi (vuoteen 1886 Ericsson; 12. joulukuuta 1874 Kustavi – 13. kesäkuuta 1939 Turku) oli samana vuonna syntynyt kuin Kustavin kunta.
Kustavissa kirkkokahvien yhteydessä kirkolliskokousedustajamme Lauri Palmunen esitteli kahta ajankohtaista asialista kysymystä. Taloudellisista asioista valtion kirkon yhteiskunnalle tekemien palveluiden korvausten jakoperusteiden muuttumisesta. Nykyisen seurakuntien jäsenmäärien perusteella tehdyistä jakoperusteista siirrytään järjestelmään, jossa huomioidaan erimuotoisten toimintojen kohdistuminen eri seurakuntiin.
Lisäksi tähän liittyen hän kertoi, että uudessa valtion ensi vuoden budjetin esityksessä on kaavailtu
120 miljoonan euron summasta siirryttävän 100 miljoonan euron summaan.
Toisena Lauri esitteli uuden toimitusten kirjan valmistelua. Siinä pyritään antamaan tukea erilaisten elämän tilanteiden pyhittämiseen tilanteisiin, joihin aikaisemmin ei ole tukea annettu käsikirjassa. aikaisemmin.
Kustavissa kirkkokahvien yhteydessä saimme kuulla yksinlaulue kolmessakin kohtaa.
Alussa ja lopussa Juha Aavikko lauloi kanttori Essi Takkisen säestyksellä.
Keskellä ohjelmaa prinsessa Colette lauloi ilman säestystä, a capella, ranskaksi yhden laulun.
Oli ilo kuunnella heidän esityksiään.