Paasto

On hyödyllistä tutkia itseä kymmentä käskyä (katekismusta) apuna käyttäen, tunnustaa synnit (rippi) ja mahdollisesti luopiotilasta palaamaan täyttämään Jumalan tahdon.

Yksityisrippi on suuri lahja, jota etenkin näin paastonaikana saamme käyttää.

Saamme lukea Jumalan sanaa pyhää Raamattua ja katekismusta. Näistä voimme opiskella Jumalan pyhyyttä ja rakkautta. Jumalan rakkaus näkyy Jeesuksen Kristuksen kärsimyksessä ja kuolemassa Golgatalla sovittaessaan koko maailman synnit.

Mikä muu voisi olla tärkeää, kun paastoamme?

Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.

42 KOMMENTIT

  1. Juha Heinilä toteat:””On hyödyllistä tutkia itseä kymmentä käskyä (katekismusta) apuna käyttäen, tunnustaa synnit (rippi) ja mahdollisesti luopiotilasta palaamaan täyttämään Jumalan tahdon.””

    Mitä tarkoitat ””mahdollisesti luopiotilasta palaamaan täyttämään Jumalan tahdon””?

    Mitä on ”luopiotila”?

    • Kiitos kommentista ja kysymyksestä Ari. Ajattelen, että tällöin olemme tavalla tai toisella kieltäneet kolmiyhteisen Jumalan. Emme ole rakastaneet Jumalaa yli kaiken, emmekä ole rakastaneet lähimmäisiä, vaan olemme eksyneet Jumalan laumasta.

  2. Kuka on siis luopio, onko pieni (kastettu/kastamaton) lapsi joka ei ”täytä Jumalan tahtoa”?

    Entäpä kuinka pienen lapsen suhteen on kun häntä ei opeteta seuraamaan Jeesusta, ei kuule opetusta Raamatusta, tuleeko hänestä luopio ja rikkooko ”kasteenliiton”?

    • Siis eikö tule neuvoa ja opastaa oikealle Tielle?

      Näkyykö minun peilistä ”luopio” kun olen eronnut kirkosta, tehnyt parannuksen ja sen jälkeen ottanut kasteen, enkä usko kirkon ”kolminaisuusoppiin enkä perisynti oppiin enkä Marian ikuiseen neitsyyteen?

    • Ari

      Kieltäessäsi kolminaisuusopin tunnustaudut ei -kristityksi eli siis kristillisen opin ulkopuolella olevaksi et siis usko Raamatun opetuksen mukaista oppia eli siis olet Kristuksen ulkopuolella. Muista että kerran lapsena sait pyhän kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen eli siis sinut vedellä valaen otettiin KOLMIYHTEISEN JUMALAN nimeen lausuen Jumalan opetuslapseksi. Seuraa siis Raamatun opetusta Pyhästä Kolminaisuudesta. Matt. 28:18-20. Tämän lapsena saamasi kasteen lahjana Jeesus on luonasi ja pyytää sinua palaamaan takaisin hänen yhteyteensä elikkä uskomaan ja turvautumaan hänen armoonsa ja ottamaan todesta Raamatun opetus, että Jumala on yksi, mutta hän on ilmoittanut itsensä kolmessa persoonassa.

      Samalla tavalla kertoessasi olevasi kirkon ulkopuolella tunnustaudut Kristuksen ulkopuolella olevaksi, koska kirkko on Kristuksen ruumis. Ef. 1:22-23 Tässäkin sinulla on parannuksen paikka.

  3. Blogista on tutkittavana muutama kommentti. Harmi, kun ulkopuoliset sekaantuvat Kotimaassa oleviin keskusteluihin. Parempi olisi keskustellla, eikä tehdä turhia asiaton kommentti ilmoituksia. Alusta kehittyy, joten saa nähdä koska tähänkin saadaan joku tolkku.

  4. Juha Heinilä kuinka voit väittää että sain ”toivomaani” ohjausta, eihän Matias Roton kommentissa ollut mitään oikeaa ohjausta vaan kirkon puolustusta.

    Siis Matias Roto kehottaa ”muistamaan” vauvana saamaani kastetta, kuinka sen muistaisin kun olin niin nuori etten ymmärtänyt yhtään mistään mitään, muistaakohan Matias Roto itsekkään?

    Kasteesta sen verran etten löydä tätä ”muistelu” kehotusta Raamatusta eli mistä se on peräisin? Itse löydän Raamatusta selkeän kehotuksen tekemään parannuksen ja Pietari sanoo selkeästi:

    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.(Ap.t.2)

    Siis tuon mukaan olen toiminut kun Pyhä Hemki sen avasi minulle.

    • Ismo Malinen näytä missä kohden Raamatussa kastetaan tai sanotaan selkeästi että olisi kastettu ilman parannusta?

      On monta kohtaa jossa julistetaan parannusta.

    • Ari

      Raamattu puhuu parannuKSEN kasteesta, koska parannus on kasteen antama tulos, pakanasta tulee kristitty, saatanan omasta tulee Jumalan lapsi, synnit saadaan anteeksi ja ihmiselle ojennetaan iankaikkisen elämän lahja.

      vaan eipäs Raamattu puhukaan JO PARANNUKSEN TEHNEEN kasteesta. koska sellainen kääntäisi välineen ja tuloksen nurin niskoin. Eihän ruokaakaan syödä vasta silloin kun jo on kylläinen, vaan kylläiseksi tullaan syömällä ruokaa. Eikä lapsi rääkäise ennen syntymäänsä että voisi syntyä, vaan vasta synnytyksen jälkeen, että hengitysröörit aukenisivat.

      Muista että Raamatussa kääntymys on JUMALAN TEKO.

      ”Herra KÄÄNTÄKÖÖN kasvonsa sinun puoleesi!” sanoo Herran siunaus.

      Ihmisen omat toimet eivät ole itse kääntymys vaan tämän Jumalan työn aiheuttamia reaktioita, niin kuin kuu itsessään on vain valotonta kiveä ja muuta massaa, mutta auringon valon siihen osuessa valaisee öitämme.

    • Matias Roto siis ”tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen…” onkin vauvakaste, tuota valhetta en voi ymmärtää millään eikä varmaan kukaan muukaan joka osaa lukea ja on rehellinen.

    • Ari

      Individualistisen omaan napaan tuijottamisesi harhauttamana et näytä alkuunkaan ymmärtävän Raamatun ajatusten yhteisöllisyyttä. Yhteisöllisessä elämässä uskontokuntaan kuulumisen määräsivät lasten osalta vanhemmat, monissa isoissa suvuissa suvun päämies ja jopa valtioissa valtion hallitsijan.

      Niinpä Kyproksen kansankirkon syntynä pidetään sitä, että saaren käskynhaltija, Sergius Paulus kääntyi kristinuskoon.

      Armenia kääntyi kristinuskoon, kun hallitsija parani lähetyspiispan toimittaman sairaan voitelun sakramentin välityksellä ja vuonna 301 jKr. määräsi koko maan kääntymään kristinuskoon.

      Islannin kääntymisen kristinuskoon vuonna 1000 jKr. päätti nykyistä eduskuntaa vastaava kansankokous.

      Jne.

      Muista että lähetyskäskyssäkin kehotetaan käännyttämään KAIKKI KANSAT PYHÄN KASTEEN AVULLA.

      Joten koko kysymyksenasettelusi on itsekeskeistä napaansa tuijottamista.

      Olet viitannut Pietarin helluntaisaarnaan, mutta jatkuvasti suljet silmäsi LAPSI -sanan kohdalla.

      ” — KASTE —– LAPSILLENNE —- ” Ap.t. 2:38 -39.

      JOTEN

      Pidä silmäsi auki, että opit lukemaan sisältä!

      Jne.

    • Matias Roto tuot minulle:

      ””Olet viitannut Pietarin helluntaisaarnaan, mutta jatkuvasti suljet silmäsi LAPSI -sanan kohdalla.
      ” — KASTE —– LAPSILLENNE —- ” Ap.t. 2:38 -39.
      JOTEN
      Pidä silmäsi auki, että opit lukemaan sisältä!””

      ”Keskustelu” kanssasi on kuin opettaisi pientä lasta lukemaan, otat sanan sieltä ja täältä ja yhdistät ne oman mielesi mukaan sekaisin ilman mitään johdonmukaisuutta.

      Siis Pietari sanoo:

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”

      Nyt on kyse mikä on se ”lupaus” josta Pietari puhuu, se on ” ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.””, tuo on LUPAUS ja se on selkeääkin selkeämpi että tekemällä parannuksen ja ottamalla kasteen saa…..

      Vieläpä kehtaat sanoa minulle ”Pidä silmäsi auki, että opit lukemaan sisältä!””!!!!!!!!

  5. Kiitos kaikille lukijoille ja kommentoijille.

    Kristinopissa 1948:

    Jumala, joka on meidät luonut, on käskenyt meitä elämässämme noudattamaan hänen tahtoaan. Pyhän tahtonsa Jumala on ilmoittanut meille laissa:

    Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia.

    Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.

    Muista pyhittää lepopäivä.

    Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

    ÄIä tapa.

    Älä tee huorin.

    Älä varasta.

    Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

    Älä himoitse lähimmäisesi huonetta.

    Älä himoitse lähimmäisesi aviopuolisoa, palvelijoita, karjaa äläkä mitään, mikä on hänen omaansa.

  6. Juha

    Anteeksi että käytän niin monia puheenvuoroja Arin kanssa tässä sinun blogissasi. Omissa blogeissani olen todennut hänen keskittyvän vain muutamaan harvaan ajatukseensa, joiden alkuperäkin on kenelle tahansa vähääkään kirkon historiaa lukeneelle ilmiselvää. Valitettavan usein olen joutunut poistamaan hänen puheenvuorojaan, kun sama väite alkaa toistua uudelleen ja uudelleen ilman kosketuskohtaa siihen, mistä keskustellaan.

    Juha

    Kiitos sinulle blogistasi, jossa käsittelet paastoa raikkaan miellyttävästi!

    Tänä vuonna aloitin perinteisen paaston vasta tuhkakeskiviikkona. Aikaisempina vuosina olen alkanut papiston paaston mukaisesti jo septuagesima -sunnuntaista, mutta tänä vuonna poikkeus jalkavaivan vuoksi. Pidättäydyn lihan ja kananmunien syönnistä ja alan uudelleen vasta pääsiäisyönä. (Poikkeus vain tilanteissa, missä dieetin noudattaminen aiheuttaisi tarpeetonta hämminkiä, otan näitä sisältäviä ruokia, jotta tilaisuus ei häiriintyisi.)

    Omalta puoleltani lopetan kommentointini tässä ketjussa tähän.

    Juha

    Kiitos sinulle blogistasi!

    • Kiitos Matias kommenteistasi! Tästä blogista ja jostain muistakin blogeista on hävinnyt luterilaisten kommentteja. Ehkä ylläpito hyväksyy ne ja kommentit palaavat keskusteluun.

  7. Juha Heinilä toit tuolla aiemmin esille 10 käskyä ja siellä oli myös:

    Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

    Nyt ysynkin olenko väärässä seuraavassa:

    Pietari sanoo helluntai saarnassaan seuraavaa:

    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
    39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”

    Mikä on tuossa lupaus, se on ” ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.”, siis kun tekee parannuksen ja ottaa kasteen niin saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan.

    Kenelle tämä ”LUPAUS” on, se on niin kuulijoille ja heidän lapsilleen ja ketä ikinä Jumala kutsuu, siis myös meille pakanoille.

    Olenko selittänyt tuon oikein?

    • Ari, hyviä kysymyksiä. Jumalan sana on koko Raamattu. Meidän olisi hyvä tuntea se läpikotaisin. Päivittäin on tunnustettava syntimme. Rippi on tärkeää minulle, koska tiliväli Jumalaan on hyvä pitää lyhyenä. Harvemmin sitä tulee täytettyä Jumalan tahdon ilman turvautumista Kristukseen. Olkaa täydellisiä, kuten Jumala. Tämä on sellainen jota näin paaston alla on hyvä pohtia. Elämääsi en ota kantaa, koska en siitä mitään tiedä.

    • Juha Heinilä ei kyse ole minun elämästä joten älä pelkää/vaikene sen tähden vaan kyse on kahdesta Raamatun jakeesta, joten olisitko nyt rehellinen ja kertoisit mikä on noissa se ”LUPAUS” jolla saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan. Eikä tässä tarvita koko Raamatun osaamista vaan kyllä yksinkertaisesti riittää kun osaa lukea ja on rehellinen.

    • Ari, niin –, Raamatussa oleva laki ja evankeliumi on tarkoitettu meille kaikille, vaikka joskus kuulijat ovat olleet juutalaisia. On hyvä lukea Raamattua päivittäin ja rukoilla lakkaamatta.

    • Juha Heinilä mitä on rakkaus Totuuteen?

      Onko se sitä että tunnustaa itselle opetetut valheet vääriksi kun lukee Raamatusta asian olevan toisin?

    • Rakkaus totuuteen? Jumalan sana on koko totuus. Mitään siitä poistamatta tai lisäämättä. Monella on raamattu vain muutaman jakeen kokoinen. Koko Raamattu on ainostaan totuus. Totuus itsestämme on tärkeää nähdä, vaikka sen helposti haluaisi pimentää itselle ja muille, kun Jumalan sana osuu meihin.

    • Juha Heinilä kyllä jo yhdestäkin jakeesta näkee kenellä on paatunut sydän, ajatteleppa nyt kylväjä vertausta kuinka siinä sanotaan että ”19 Kun joku kuulee valtakunnan sanan eikä ymmärrä, niin tulee paha ja tempaa pois sen, mikä hänen sydämeensä kylvettiin. Tämä on se, mikä kylvettiin tien oheen.”, siis kuinka tämä tapahtuu, eikö juuri valheen kautta eli ei sinun tarvitse näistä ”muutamista” jakeista välittää koska ymmärrät ”KOKO” Raamatun sanoman.

      Jumala ilmoittaa evankeliumin ”lapsenmielisille”, siis heille jotka ottavat sen ilman että he vertaavat sitä omaan vanhaan oppimaansa eli eivät kumoa omalla ”viisaudellaan ja ymmärryksellään” yhtäkään jaetta vaan ottavat kaiken niinkuin ne on kirjoitettu.

      Mitä Jeesus sanoo omista sanoistaan:

      Joh. 12:48
      Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

    • Ari, vaikuttaa siltä, että olet sokea ja silti yrität opastaa muita. En ihan pääse selvyyteen miksi yrität opastaa muita. Seuraava Raamatun kohta (yksi jae) on sellainen, joka ainakin minut laittaa pienelle paikalle on Jeesuksen vuorisaarnaasta:
      ”Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.” (Matt. 5:48 / FB38)

      Sitten sinun laittamasi kohta: ”Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä. ” (Joh. 12:48 / FB38)

      Miten on, miten meidän käy? Kuinka voimme olla täydellisiä kuin Jumala, tekemättä koskaan mitään epätäydellistä?

    • Juha Heinilä toteat minulle:””Ari, vaikuttaa siltä, että olet sokea ja silti yrität opastaa muita. En ihan pääse selvyyteen miksi yrität opastaa muita. ””

      Siis etkö ymmärrä kun täällä jotkut eivät ymmärrä mitä Pietari sanoo Ap.t.2:38-39 niin selvennän mitä se tarkoittaa, eikö valheen esille tuomista saa tehdä, eikö ihmisten ohjaamista Tottuden luo ole hyväksi?

      Tuot hyvän Raamatun kohdan esille (Matt.5:48), siinä on kyse lähimmäisen ja vihollisen rakastamisesta, siis samoin kuin Jumala kohtelee meitä niin meidänkin tulee kohdella lähimmäisiämme, myös vihollisiamme.
      Jos itselle on jokin niin tärkeää (omat lähimmäiset, oma maa…) että olisi valmis jopa tappamaan sen tähden niin silloin ei Jumalan rakkaus ole meissä.

    • Ari, helposti olemme itselle sokeita ja tulkitsemme Raamattua siten, että täytämme käskyt. Näin paaston aikana — , on hyvä pohtia tilaammme ja tunnustaa syylisyytemme. Monessa kohtaa olemme rikkoneet selkeät käskyt, Herra armahda.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.