Miten rippikoulussa opetetaan seksistä?

Kotimaa-lehti esitteli paneelikeskustelua, jossa kaksi liberaalia ja kaksi konservatiivia keskusteli kirkon rippikoulujen seksuaaliopetuksesta. Taustalla oli konservatiivien julkaisema kirja ”Kutsuvat sitä rakkaudeksi”. Kirjan linjaukset ovat herättäneet arvostelua. Keskustelussa kysyttiin, onko kirja vaarallinen.

Kirjan yksi tekijöistä totesi: ”Se meni minulla ihon alle, että kirja olisi vaarallista tai rikollista toimintaa.”

Itse en osaa ottaa tähän kysymykseen kantaa. En tunne kirjaa. Omasta mielestäni ei kuitenkaan vaikuta vaaralliselta keskustelussa esiin tuotu kirjan ajatus, että Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi tai että seksin oikea paikka on avioliitossa.

Toisaalta seksuaalielämän kysymykset ovat arkoja ja jyrkkä kategorisointi voi vahingoittaa syvältä. Kenenkään ihmisarvoa ei saa kyseenalaistaa esimerkiksi suuntautumisen perusteella.

Liberaalin puolen keskustelija katsoo, että kirkossa on syyllistytty kategorisointiin:
”Seurakuntaelämä ja kristityt ovat osanneet olla armottomia, kategorisoivia ja luokittelevia. Ihmisillä on aito kokemus siitä, että kristityt tuntuvat tietävän toisten asiat paremmin kuin he itse.”

Yksi kysymys keskustelussa sivusi seksin oikeaa aloitusikää.

Liberaalin puolen keskustelijat totesivat, ettei nuori odota aikuiselta päivämääriä vaan pohtijaa ja rinnalla kulkijaa sekä toisen kunnioittamista.

Entä, jos aikuinen odottaa nuorelta seksiä? Lain mukaan aikuisen ja alaikäisen seksi on rangaistava rikos. Parhaillaan eduskunta on uudistamassa lainsäädäntöä niin, että aikuisen seksi lapsen kanssa on lähtökohtaisesti raiskaus.

Olisiko tässä asiassa rippikoulussa oltava kuitenkin kategorinen ja annettava selviä rajoja? Toisenlainen opetus saattaisi olla ”vaarallista tai rikollista toimintaa”?

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Mitä Jeesus sitten sanoo? Ovatko Hänen ohjeensa vähimmäisvaatimuksia vai korkealle asetettuja ihanteita? Minä ymmärrän niiden olevan jälkimmäisiä: ”Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.” Kristityn tulee toki pyrkiä täydellisyyteen Jumalan ja lähimmäisen rakastamisessa, mutta kukapa tuon ihanteen saavuttaisi? Rakkauden velkaa emme pysty kokonaan maksamaan. Niinpä me saamme luottaa siihen, että velkä on jo maksettu. Meillä on siis oikeus ottaa vastaan myös nämä Jeesuksen sanat: ”Ole rohkealla mielellä, sinun syntisi annetaan anteeksi.”

  1. Martti Pentti siis aivan hyvin voit mennä ryyppää ja rällää ja ravintolasta ”pokata” naisen (tai miehen) ja harrastaa yhden yön juttuja? Ja aamulla luottaa siihen ” “Ole rohkealla mielellä, sinun syntisi annetaan anteeksi.”?

    Onko Jeesuksen seuraamista jos tekee syntiä surutta ja luottaa anteeksiantoon?

    Entä kun ei enää olekkaan syntiä, siis kukaan ei sano että haureus olisi syntiä, kuinka sitten?

    • ”Aivan hyvin voit mennä ryyppäämään ja rälläämään ja ravintolasta ’pokata’ naisen (tai miehen) ja harrastaa yhden yön juttuja?” Kun kristitty vapautuu synnin orjuudesta, hän ei uskoakseni niinkään ajattele: ”Minä en enää voi…” Hän kokee helpottuneena: ”Minun ei enää tarvitse…” Yhden yön juttujen sijaan on tullut elämänmittainen, joka jatkuu iäisyydessäkin.

  2. Martti Pentti entä vertaus tyhmästä ja viisaasta rakentajasta, miksi tyhmän rakennelma sortui ja mitä tämä sortuminen tarkoittaa?

    Entä KUKA ensinnäkin kuulee Jeesuksen Sanat, tässä tulee mieleen että kuulivatko opetuslapset kun seurasivat Jeesusta, eivät , siis vasta kun ihminen saa Pyhän Hengen hän todella kuulee Jeesuksen Sanat.

    • Kysymyksiisi on jokseenkin hankala vastata, kun ei tiedä, mitä tarkoitat suurella alkukirjaimella kirjoitetuilla ’Jeesuksen Sanoilla’. Vähitellen syntyy käsitys, että ajattelusi mukaan on olemassa joitakin salaisia Jeesuksen sanoja, jotka avautuvat vain oikeanlaisen henkikasteen vastaanottaneille. Jos näin on, olet mielestäni kaukana evankeliumin ilmoituksesta: ”Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.” Sana on ensin, sitten sen kuuleminen ja viimein syttyy usko.

  3. Martti Pentti onko eroa kuulemisella ja ymmärtämisellä?

    Eikö pieni vauvakin ”kuule” sanoja, mutta ei ymmärrä niitä?

    Entä kun lapsi kasvaa niin eikö hän kuule vanhempien varoituksia, mutta tekee vastoin niitä eli ymmärtääkö todellisuudessa hän?

    Etkö sinäkin ”kuule” Jeesuksen Sanoja evankeliumista ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”, mutta ymmärrätkö niitä ja teetkö niiden mukaan?

    • Taas tuo hämmentävä ’Jeesuksen Sanoja’! Tuo ’μετανοειτε και πιστευετε’ on uudemman käännöksen mukaan: ”Kääntykää ja uskokaa hyvä sanoma!”. Pidän sitä parempana käännöksenä kuin ’tehkää parannus!’ koska kyseinen sana tarkoittaa mielenmuutosta eikä elämäntapojen korjaamista hyveellisiksi. Toki kääntymisen seurauksena elämäkin muuttuu. On kuitenkin väärin ymmärtää ilmaus niin, että ensin ihmisen on parannettava tapansa ja sitten vasta ottaa evankeliumi uskossa vastaan.

      ”Entä kun lapsi kasvaa niin eikö hän kuule vanhempien varoituksia, mutta tekee vastoin niitä…” Viittaatko uhmaikään, joka on olennainen vaihe lapsen kasvamisessa itsenäiseksi ihmiseksi? Samoin murrosikäkin kuuluu terveeseen kehittymiseen kohti aikuisuutta. Jos oma elämäsi ajautui harhaan tuossa vaiheessa, siitä on väärin syyttää luterilaisuutta.

  4. Martti Pentti kun tulee uskoon niin pääsee pimeydestä valoon ja alkaa ”näkemään” oman elämän synnit ja pimeyden jossa eli, siis Jeesus on valo joka näyttää ihmiselle omat synnit ja kutsuu pois pimeydestä eli parannukseen.

    Lapsuuteni oli todella hyvää enkä mielestäni ole ajautunut silloin harhaan elinhän luterilaisuuden ”hengellisyyden” mukaan. Nyt kun Jeesus on parantanut ja näen missä pimeydessä ennen elin niin ymmärrän etten todellakaan kuullut Jumalaa ja elin täydellisesti erossa Hänestä, niinkuin kaikki luterilaiset.

    • ”Nyt kun Jeesus on parantanut ja näen missä pimeydessä ennen elin niin ymmärrän etten todellakaan kuullut Jumalaa ja elin täydellisesti erossa Hänestä, niinkuin kaikki luterilaiset.” Joskus minusta tuntuu, että pidät itseäsi maailman ainoana kristittynä. Koeta ihmeessä avata silmäsi ja korvasi todellisuudelle. Jos elit ennen pimeydessä, nyt olet arvioni mukaan valon sokaisema.

  5. Martti Pentti, siis kuka on sokea, eikö hän joka ei ”Näe” syntejään ja eroaan Jumalasta, eikä ymmärrä Raamatun Sanaa vaan vääristää sitä valheen opeilla.

    Suurin harha on lapsikaste jossa valehdellaan että tullaan Jumalan lapsiksi, siis enää ei tarvita PARANTAJAA JEESUSTA parantamaan kun kuvitellaan/uskotaan olevansa terveitä ja näkevänsä ja kuulevansa.

    Tästä seuraa kaiken synnin hyväksyminen ns ”kristityille”, murhat, aviorikokset, pedofiilia, uskoon pakottamiset, miekkalähetykset, …..

    Kaiken on tosin Jeesus ristillä sovittanut, mutta kun tulee uskoon ja TUNTEMAAN TOTUUDEN niin silloin on voima elää Jumalan tahdossa eikä tee niitä syntejä jotka erottaisivat Jumalasta.

    • Pidän sitäkin sokeutena, että näkee ympärillään vain syntiä ja pimeyttä sielläkin, missä Jumalan valtakunta elää ja vaikuttaa.

  6. Martti Pentti:””missä Jumalan valtakunta elää ja vaikuttaa””

    Siis mistä voi ”nähdä” tuon?

    Et varmaankaan halua että otetaan suomi esimerkiksi, siis näkyykö tuo sisällissodasta?

    Entä tänäpäivänä kun aviorikokset, abortit jne… ovat arkipäivää?

    Miten siis erotan Jumalan valtakunnan suomessa?

    • Pienellä kirjoitettuna suomi tarkoittaa kieltämme.

      Se väärä ja paha, mitä Suomessa kieltämättä on tapahtunut ja tapahtuu, ei tee tyhjäksi kaikkea sitä hyvää ja oikeaa, mistä maamme on tunnettu kainsainvälisissä arvioinneissakin. ”Onhan teillä silmät, ettekö te näe? Onhan teillä korvat, ettekö kuule?”

    • Sinun mielestäsi taas huonot teot kumoavat hyvät, Ari Pasanen. Viisisataa vuotta sitten lausutut kiukkuiset sanat uudelleenkastajista syöksevät käsityksesi mukaan aikamme 65 miljoonaa luterilaista pimeyteen. Ihmisen syntisyys ei tee tyhjäksi heidän keskellään vaikuttavaa Jumalan hyvyyttä.

  7. Martti Pentti siis nyt typistät kyllä hurjasti esittämäni kauheudet ”kiukkusiin sanoihin”, siis luterilaisuus oli vaikuttanut vuosi satoja suomessa liki ainoana kirkkona ja syntyi sisällissota eli luterilaiset tappoivat toisiaan, onko tämä osoitus Jumalan hyvyydestä ja keskinäisestä rakkaudesta josta Jeesuksen seuraajat tunnistaa?

    Entä tänä päivänä, kuinka opetetaan aviorikoksista joista ennen sai jopa suomessa kuoleman tuomion?

    24 Te sokeat taluttajat, jotka siivilöitte hyttysen, mutta nielette kamelin!
    25 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!
    26 Sinä sokea fariseus, puhdista ensin maljan sisus, että sen ulkopuolikin tulisi puhtaaksi!
    27 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te olette valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaisia: ulkoa ne kyllä näyttävät kauniilta, mutta ovat sisältä täynnä kuolleitten luita ja kaikkea saastaa!
    28 Samoin tekin ulkoa kyllä näytätte ihmisten silmissä hurskailta, mutta sisältä te olette täynnä ulkokultaisuutta ja laittomuutta.
    29 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te rakennatte profeettain hautoja ja kaunistatte vanhurskasten hautakammioita,
    30 ja sanotte: ’Jos me olisimme eläneet isäimme päivinä, emme olisi olleet osallisia heidän kanssaan profeettain vereen’!
    31 Niin te siis todistatte itsestänne, että olette niiden LAPSIA, jotka tappoivat profeetat.
    32 Täyttäkää siis te ISÄNNE mitta.(MATT.23)

    Yllä on kohta jossa Jeesus valaisee sokeutta eli ihminen ei ”näe” selkeää johdonmukaisuutta oman uskonsa periytymisestä isiltä, on helppo esittää rakkaudellista ja puhdasta väittämällä ettei itse olisi osallisunut niihin kauheuksiin joita omat uskon isät tekivät aiemmin, tätä on sokeus.

    • ”Jeesus valaisee sokeutta eli ihminen ei ’näe’ selkeää johdonmukaisuutta oman uskonsa periytymisestä isiltä.” Älä sekoita keskenään isiltä perittyä uskoa ja Isän lahjoittamaa uskoa. Luterilainen kirkkomme on tosin perinne, mutta sen välittämä usko on tuoretta. ”Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.”

      Kun kerrat viljelet mielelläsi isoja kirjaimia, voisit opetella käyttämään niitä silloin, kun pitää. Taas kirjoitit maamme nimen pienellä.

  8. Martti Pentti väitätkö että luterilaisuus jonka hedelmänä on mm sisällissota on Jumalasta ja Pyhästä Hengestä?

    Et ”näe” mikä ero on saatanan taivasten valtakunnalla ja oikealla Jumalan valtakunnalla, toisessa rakkaus vallitsee ja toisessa väkivalta ja kaikkinainen synti.

    Matt. 11:12
    Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.

    Mitä tämä Jeesuksen Sana sinulle kertoo, eikö juuri että se joka vainosi Johanneksen Kastajan päivistä alkaen perustaa oman taivasten valtakunnan eli valhe kirkon?

    • Väitän, että sisällissota – tai mikään muu mainitsemasi paha – ei ole ’luterilaisuuden hedelmä’. Lisäksi väitän, ettei ’luterilaisuuden hedelmiä’ ole muutenkaan olemassa. Jumala toimii kaikissa kristillisissä kirkkokunnissa Pyhän Henkensä kautta ja kaikki kristittyjen tekemä hyvä on Hengen hedelmää.

Pekka Särkiö
Pekka Särkiö
Kenttäpiispa evp. ja Vanhan testamentin eksegetiikan dosentti. Salpausselän kappalainen 1.9.2024 -. Harrastan mehiläistarhausta ja maatiaiskanojen kasvatusta, esteratsastusta ja nykyaikaista viisiottelua. Minulle tärkeitä asioita ovat luonto ja sen elinvoiman turvaaminen, ekologinen elämäntapa, historian tuntemus sekä kestävän yhteiskunnan puolustaminen.