Mitä saamme uudestisyntymisessä ?

Tulin tänne siksi että halusin keskustella uskon keskeisistä kysymyksistä. Siitä on jo kahdeksan vuotta. Jo ensimmäisessä tekstissäni kysyin sitä: ” kuka on kristitty”. Vastaus kysymykseen on keskeinen. Ehkäpä moni muukin toivoisi juuri tuohon kysymykseen vastauksen. Aika-ajoin sama kysymys on blogeissani noussut pintaan ja huomaan nyt prosessoineeni kysymystä koko ajan. Ikään kuin olisin halunnut porautua kysymykseen yhä syvemmin. Nyt huomaan etsineeni, jotain tiedostamatta oikein sitä, että mitä olin etsimässä. Kommentit ja toisten blogit ovat vieneet asiaa eteenpäin. Jokin tärkeä palanen tuntui ikään kuin puuttuvan.

Äskettäin kiinnitin huomioni Joh 3:3 Jeesuksen luo tulee Nikodeemus. Keskustelu alkaa aika poikkeavalla tavalla. Se miten Jeesus vastaa Nikodeemuksen kysymykseen ei ensi näkemältä näytä millään tavalla vastaavan kysymykseen. Silti siinä on koko vastaus minunkin kysymykseeni.

Antero Syrjänen on usein blogeissaan ottanut esiin sen, ettei hän kykene käsittämään sellaista Jumalaa, jonka Raamattu meille ilmaisee. Hänellä näyttää olevan sama kysymys mielessään, kuin Nikodeemuksella. Jeesus vastaa heille: ”Kukaan joka ei ole uudestisyntynyt ei (alkukielessä) ”kykene” näkemään Jumalan valtakuntaa.”

Kyse ei ole pelkästään siitä, että uskova näkee jumalanvaltakunnan seurakunnassa, jumalan sanassa ja omassa elämässään. Uudestiyntymisensä tähden hän on kykenevä näkemään sen miten jumalanvaltakunta on tullut lähelle. Se on hänelle niin itsestään selvää, että hänen on vaikea tajuta sitä, ettei kaikilla ole samaa kykyä. Eikä edes sitä, milloin hän on tämän kyvyn saanut. Eikä varsinkaan sitä, että kyky hänessä on Jumalan Hengen työtä.

Kiinnosti katsoa mitä Aapeli Saarisalon Raamatun sankirjassa olisi uudestisyntymisestä. Aapelilla kun on monista asioista hienosti kiteytettyjä selityksiä.

Näin Aapeli vastaa kysymykseeni: ”Uudestisyntyminen on käsite jonka avulla Raamattu selvimmin ilmentää sitä totuutta että hengellinen elämä Jumalan lapsissa ei ole heidän omaa työtään, vaan perustuu Jumalan välittömään ja yliluonnolliseen puuttumiseen heidän elämäänsä. Vanhurskauttaminen ja uudestisyntyminen ovat pelastuksen suuren todellisuuden kaksi eri puolta.

Vanhurskauttaminen on asettamista lapsen asemaan ja oikeuksiin.

Uudestisyntyminen tekee osalliseksi lapsen luonnosta.

Jeesus sanoo, että ihmisen tulee syntyä uudesti ylhäältä voidakseen käydä sisälle Jumalan valtakuntaan. UT:n kirjeet puhuvat siitä että uskovat ovat synnytetyt Jumalan elävällä sanalla.

Sana syntyminen ilmaisee sen että on kyse jostakin joka on aivan uutta. Jotakin joka ihmisessä Jumalan työn tuloksena luodaan. Eikä tätä uutta voi saada aikaan kenenkään ihmisen oma tahto vaan yksin Jumala. Ainoa edellytys ihmisen puolelta on usko Jeesukseen Kristukseen Jumalan ainosyntyiseen poikaan.

Uudestisyntymisen kautta ihminen tulee osalliseksi Jumalan omasta luonnosta.

Jumalan luonto on rakkaus. Se mikä uudessa syntymisessä saa ihmisessä alkunsa on uusi rakkauden elämä. Sitä tämä uusi on.

Lihan mieli on vihollisuutta Jumalaa vastaan ja itsekkyyttä muita ihmisiä kohtaan. Sanallaan Jumala luon ihmiseen uuden luottamuksen ja lapsen rakkauden.

Se tahtoo sitä mitä Jumala tahtoo ja vihaa sitä mitä Jumala vihaa. Uudestisyntyminen on Jumalan luomus ihmisessä.

Uudestisyntyminen käsitetään usein väärin ja ajatellaan, että kyse on pelkästä elämäntavan muutoksesta. Uusi elämäntapa ei ole samaa kuin uusi elämä.

Oppineen tulee luopua kaikesta minkä on oppinut ja hurskaan kaikesta omasta hurskaudestaan voidakseen tulla pelastetuksi.

Uusi ihminen näkee jotain, tuntee jotain, omistaa jotain, jota vanhalla ihmisellä ei ole. Kristitylle tämä kaikki on jotain sellaista jonka hän on saanut Kristuksen kautta ottamalla hänet uskossa vastaan.”

On paljon opetusta siitä milloin uudestisyntyminen tapahtuu, mutta harvoin kysellään sitä mitä siinä oikeasti tapahtuu. Siinähän täytyy tapahtua jotain. Täytyy syntyä jotain jota aiemmin ei ole ollut. Huomaan nyt että uudestisyntyneellä on taivaasta annettu kyky havainnoida läsnäolevaa Jumalan valtakuntaa. Hänessä on uusi rakkaus Jeesukseen ja hänen tahtoonsa. Uudestisyntyneellä on uusi mieli, joka on hänelle annettu, joka vetää häntä uudelleen ja uudelleen Jeesuksen luo omistamaan armon ja rakkauden. ”Niin kuin peura lähteelle halajaa, niin hänen sielunsa kaipaa Herraa.” Sellainen on Kristitty.

    • Mattias, varmasti vastaa ajallaan, sitä ennen. Pekan kysymykseen löytyy vastsus Raamatusta. Simon noidalla oli vastaava tilanne. Hän sai aikuisena kasteen mutta jäi epäuskoon. Konfirmoitavan nuoren tilanne olisi sama. Häntä ei tulisi tietenkään kastaa tuolla asenteella.

      Nyt seuraavaksi voidaan kysyä entäs vastasyntynyt lapsi? Hän ei ole kuullut Jumalasta kenties mitään, eikä käynyt rippikoulua. Uudestisyntyykö hän kasteessa?

    • pekka V.

      Raamatun sanassa kerrotaan selvästi, että kasteen välityksellä saamme Pyhän Hengen lahjan.

      Sama sisältö on kaikissa kirkkomme käytössä olleissa käännöksissä.

      Ap.t. 2: 38 – 39

      —- kaste —- NIIN , niin te saatta sen Pyhän Hengen lahjan. Mikael Agricolan ja vuoden 1938 käännökset..

      —- kaste —- SILLOIN , Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Käännökset 1992 ja UT2020.

      Tämän perusteella kirkon historiassa on tehty suuriakin joukkokääntymyksiä eli kokonaiset kansat ovat liittyneet kirkkoon kristinuskoon kääntymiseksi. Esimerkkinä pyöreä vuosiluku: Vuonna 1000 jKr. Islannin eduskuntaa vastaava kokous teki päätöksen, että maa kääntyy kristinuskoon. Näin kansalaiset kastettiin pyhän kristikunnan yhteyteen.

      Pelastushan on Jumalan lahja ja työ alusta loppuun asti.

      Mikäli kasteessa saatu lahja, liittyminen kristinuskoon, ei saa kasvaa eikä usko elää, niin silloin se ei kestä koettelemuksissa eikä ihminen pääse osalliseksi uskon tarjoamasta autuudesta.

      Kasteen antama hyöty: Synnin voittaminen anteeksiannolla, kuoleman voittaminen ylösnousemuksen osallisuudella, perkeleen karkoitus kastettavasta ja iankaikkisen elämän lahja, tämä kaikki, tulee esille Lutherin selityksestä kasteen antamasta hyödystä.

      Samalla uskonpuhdistajamme kuitenkin tuo esille sen että elämä uskon yhteydessä eli luottamuksen paneminen Jumalan lupauksiin kuuluu pelastukseen, ei pidä tallata jalkoihinsa Jumalan lupauksia, vaan panna toivonsa niiden varaan eli siis sydämen turvautua Jumalaan eli siis uskoa häneen.

      Luther sanoo tämän Vähässä katekismuksessaan

      MITÄ KASTE ANTAA JA HYÖDYTTÄÄ? VASTAUS:

      Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.

      MITKÄ OVAT NÄMÄ JUMALAN SANAT JA LUPAUKSET? VASTAUS:

      Ne, jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: “Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”

      MITEN VEDELLÄ VOI OLLA NÄIN SUURI VAIKUTUS? VASTAUS:

      Sitä ei vaikutakaan vesi, vaan veteen liittyvä ja vedessä oleva Jumalan sana sekä Jumalan sanaan luottava usko. Ilman Jumalan sanaa vesi ei ole mikään kaste, vaan pelkkää vettä. Jumalan sanaan liittyessään se kuitenkin on kaste, armoa tulviva elämän vesi ja ”uudestisyntymisen pesu Pyhässä Hengessä”, niin kuin pyhä Paavali lausuu kirjeessään Titukselle, sen kolmannessa luvussa: ”Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. Tämä sana on varma.”

    • Pekka ja Matias,

      Vain kohtaan:

      ”Ap.t. 2: 38 – 39

      —- kaste —- NIIN , niin te saatta sen Pyhän Hengen lahjan. Mikael Agricolan ja vuoden 1938 käännökset..

      —- kaste —- SILLOIN , Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Käännökset 1992 ja UT2020.”

      Matias, harhautat niitä jotka eivät vaivaudu lukemaan sisältä Raamatuistaan. Lisäksi aikaisemmin mainostit lukeneesi ”ALKUKIELELLÄ” kaiken tarpeellisen. Sihen en voi sanoa mitään, mutta mitä sieltä käsität, eli tuot käsityksesi esille, sen käsitän ja voin oitis tarkistaa Kirjoituksista.

      Olen jo pariin otteeseen maininnut, että KR92 ja 2020 pistävät tuon ”saada lahjaksi Pyhän Hengen” mullin mallin, vaikka pitäisi olla niinkuin KR 38 ja alkukieli sanovat, että ”saatte Pyhän Hengen lahjan”. Lisäksi kaikki muun kieliset laitokset kääntävät oikein.

      Ihmettelen suuresti miten laitat rinnakkain 38 ja 92/2020 sanoituksen. nehän puhuvat eri asiasta mitä akuperäiseeen tulee ja mitä heidän keskinäisissä käännöksissäänkin on. Eli kaikki on mullin mallin!

      Vastaan tästä ja menen yksityiskohtaisesti asian läpi, niinkuin olen aikaisemmin näillä palstoilla jo tehnyt. Matias sinä et lue omia viittauksia, et alkukieltä, et mitä sinulle vastataan. Tämä tulee selväksi jo pelkästään tässä kommentissasi.

    • Reijo

      On kaksi eri asiaa kuvitella ymmärtävänsä ja todella ymmärtää teksti.

      Olen lukemattomia kertoja todennut sinun teksteissäsi oikosulkumaisia tulkintoja Raamatun tekstistä.

      Esimerkiksi kritiikkisi uusia käännöksiämme kohtaan on perusteeton. Tunnen valtaosan noista teologeista jotka ovat olleet kääntämässä 1992 versiota. Ovat päteviä tyyppejä. Olen tavannut heitä vuosikymmenien aikana tiedekunnassa, tutkijaseminaareissa ja Suomen eksegeettisen seuran kokouksissa jne.

      Kuvittelen etten huomaa sinun tekstiesi ajatuksia. Vaikutelmasi kuvaa vain etten esittämiesi virheiden mukana ala vääristelemään Raamatun pyhää sanaa.

      Mitä tulee UT2020 käännökseen, niin sen teologisena asiantuntijana on ollut Lauri Thurén, jolla kouluaikanaan todistuksen keskiarvo oli 10. Åbo Academin tutkijaseminaarissa juuri hänen esityksensä oli yksi kaikkein parhaita mitä olen saanut seurata.

      Karkun opistolla olemme joskus keskustelleet yhteisissä tapaamisissamme. Kerrankin erästä esitelmää rinnakkain kuunnellessamme nousi ajatus, johon heitin tuon ajatuksen sanamuodon Uuden testamentin alkukielellä kreikaksi. Silloin totesin, että hänkin pystyi keskustelemaan tuosta Uuden testamentin alkutekstin kohdasta ilman, että tarvitsi pitää kirjaa nenän edessä. (Nykyisin kyllä pyrin tarkistamaan tekstini aina ennen niiden kirjoittamista, etten huolimattomuuttani sorru virheisiin. )

  1. Varmasti monet asiat ajattelen vielä siihen suuntaan mitä lapsuudessa ja nuoruudessa olen oppinut. Saarnoista on jäänyt mieleen, että vanhempien mukana kulkeninen ei aikuisuudessa auta, vaan ukon pitää tulla omakohtaiseksi. Täytyy saada Jumalan sanasta ymmärrys siitä, että olen syntinen ja sitten armona vastaanotetaan evankeliumi, joka useasti huipentui synninpäästö sanoihin. En siis häpeä enkä piilottele taustaani Omakohtaiseksi tullut usko voidaan nimittää uudestisyntymänä tai uudistumisena. Viitaten siihen mitä Jeesus sanoi Nikodemokselle. Meille jokaiselle on oikeastaan totta vain se mitä itse olemme Jumalan koulussa oppineet.

  2. Pekka, ei uskoa ja kastetta voi erottaa, samoin ei voi myöskään henkeä ja vettä, nämä ovat Raamatussa sellaista sana pareja, että ne ovat yhtä.

    Ongelmia alkaa tulemaan juuri sen tähden, että näitä erotellaan vastoin Raamatun omaa ilmoitusta.

    Kaste ja usko Kristukseen johtavat ihmisen sisään Jumalan lupauksiin ja näitä kahta ei saa koskaan erottaa.

    • Kysyinkin Hyvän ystäväni Matiaksen mielipidettä. Ehkä hän pappina jättää vastaamatta. Pappislupaukseen kun kuuluu opettaa kirkon opin mukaisesti.

    • Pekka V.

      Mietin vastaamista pitkään, koska en tunne tapausta. Onhan jokaisessa konkreettisessa tilanteessa otettava huomioon myös tuon nuoren elämäntilanne. Miten ratkaisu vaikuttaa tämän elämään ja jatkossa oleviin mahdollisuuksiinsa osallistua seurakunnan nuorisotoimintaan tai muihin aktiviteetteihin.

      Lopulta päädyin vastaamaan kysymykseesi periaatteellisella tasolla, koska käsitin sinun kysyvän periaatteellista näkökulmaa tämäntapaisiin tilanteisiin ja niiden uskonopillista käsittelyä.

  3. Siis mitä tapahtuu kun ihminen syntyy Jumalan hengestä, no siinä on kaksi tärkeää asiaa eli ensinnäkin Pyhä Henki kirkastaa Jeesuksen sanat eli vasta silloin alkaa ymmärtämään Jumalan sanaa (siihen asti on Jumala sen salannut).

    Toiseksi saa Jumalan voiman elää sen sanan mukaan jota Pyhä Henki kirkastaa, ei siis ole voimaton tai synnin orja (perisyntioppi joutaa roskakoriin).

    • ”Pyhä Henki kirkastaa Jeesuksen sanat. Vasta silloin alkaa ymmärtää Jumalan sanaa.” Painottaisin tuossa ajatuksessa alkamista. Sana kirkastuu ihmisen ymmärrykselle vähitellen eikä milloinkaan täydellisesti. Yhdelle on valjennut tietty, toisille jotkut toiset sanat. Meidän tulee kuunnella kunnioittavasti ja avoimesti, mitä itse kukin on Jeesuksen sanoista löytänyt.

    • Pyhä Henki kirkastaa synnin. Sen että olen kokonaan syntinen. En voi tästä syntisestä luonnostani vapautua. Minut on myyty synnin alaisuuteen. Ulkoisesti voin kyllä tehdä parannusta, mutta ajatuksilleni en sitä voi tehdä. Minun tulisi rakastaa yli kaiken Jumalaa, mutta Pyhä Henki kirkastaa minulle, etten tee niin, vaan rakastan yhä syntiä. Tämä rakkaus syntiin onkin suurin uskovan murhe. Uskovalla on jumalallinen mieli välttää ja pysyä kaukana kaikesta synnistä, mutta synti pettää ja houkuttelee. Se sanoo ettei siinä ja siinä ole mitään vaaraa ja lankeemuksen jälkeen alkaa syyttämään. Jolloin on etsiydyttävä armon alle uudelleen. Meistä ei tule synnittömiä, eikä sellaista Raamattu edes lupaa. Meillä on lupaus anteeksiannosta, mutta ei synnittömyydestä. Juuri syntisyytemme tähden me pysymme jatkuvasti Jeesuksen opetuslapsina ja hänen armoa tarvitsevina.

    • Ari

      Jos haluat heittää perisynnin roskakoriin, niin pystytkö heittämään myös nimenomaan SYNNIN PALKKANA tulevan KUOLEMAN roskakoriin saman tien.

      Roomalaiskirje:

      5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet –

      Jos kerran et pysty heittämään meidän kuolemaamme roskakoriin, niin miksi kiellät kuoleman taustalla sen perusteena olevan koko ihmiskunnan kuolemaan vievä SYNTISYYDEN?

    • Matias Roto samaan roskakoriin joutaa kuolemakkin kuin perisynti ja sinun oppisi, siis eikö Jeesus sano selkeästi:

      Joh. 11:26
      Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?”

  4. Suomalainen pietismi taitaa olla nykyään hieman vieras käsite, mutta otan tähän esimerkin Jonas Laguksen kirjasta – Evankeliumin ääni – ja erään lainauksen hänen kirjeestään, joka sopii mielestäni hyvin blogin otsikoon – Mitä saamme uudestisyntymisessä -, me jotka olemme kasteen ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta tulleet omakohtaiseen uskoon.

    ”Risti, joka sinulla on sairaassa ruumiissasi on tervellinen ja kun tiedät kuka sen on sinulle antanut, niin tiedät myös hänen kantavan raskaimman osan kuormastasi. Näin opit mitä risti ja kärsiminen on, miten välttämättömän tarpeellisia ne ovat syntisille, jotka pyrkivät löytämään elämän tien. Jokaisen Herran Kristuksen seuraajan täytyy ottaa joka päivä ristinsä (mitä se sitten onkin) kannettavakseen. Tämä on useimmille heränneille (siis omakohtaiseen uskoon tulleille) syvä salaisuus. He näet heittävät ristin kauas luotaan ja tahtovat päästä Jumalan valtakuntaan viettäen lihalle ja verelle mukavia päiviä. Mutta se ei käy päinsä, kuten kaikkien pyhien esimerkki ja koko Raamattu osoittaa.”

    Tästä samasta asiasta kirjoittaa myös Luhter asiasanalla Ahdistus /Ahdistettu usko. ”Hurskaat ovat viisaita ja ymmärtävät hyvin, miksi hyväksi Jumalan tahto on, toisin sanoen, kaikkinainen onnettomuus, tietävät myös hyvin, miten sitä on noudatettava ja siinä käyttäydyttävä. Mitään kärsimystä, ahdistusta tai kuolemaa ei ole voitettu kärsimättömyydellä, paolla ja lohdutuksen etsimisellä, vaan ainoastaan olemalla aivan hiljaa ja odottamalla.”

    Tuskin se on mikään salaisuus, kuinka tuo odottaminen on vaikea pala meille kaikille. Mutta ne, jotka odottavat Herraa saavat uuden voiman ja myös oman ristinsä alla lohdutuksen ajallaan. Odottavassa uskossa.

  5. Ari, meinaatko, ettei ihminen synny synnin ja kuoleman alle? Etkö ole lukenut:

    ”Herra Jumala käski ihmistä sanoen: ”Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista,
    mutta hyvän-ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman”. Ja ihminen meni ja söi…

    Tuon lain rikkomuksen kautta ihmisestä tuli syntinen ja kuolema tuli ihmisen osaksi.
    Tämän tähden jokainen ihminen kuolee. Kristus oli synnitön ja sen tähden kuolema ei voinut Häntä pitää. Synnin palkka on kuolema, joka tulee meihin Adamin lankeemuksen kautta. Näin siis Raamatun mukaan.

    ”Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan; sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
    Sillä hänen pitää hallitseman ”siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle”.

    Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. Sillä: ”kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle”. Mutta kun hän sanoo: ”kaikki on alistettu”, niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa. Mitä muutoin ne, jotka kastattavat itsensä kuolleitten puolesta, sillä saavat aikaan? Jos kuolleet eivät heräjä, miksi nämä sitten kastattavat itsensä heidän puolestaan?” 1.Kor.15:22-29

  6. Matias Roton lausumaa:

    ””Raamatun sanassa kerrotaan selvästi, että kasteen välityksellä saamme Pyhän Hengen lahjan.

    Sama sisältö on kaikissa kirkkomme käytössä olleissa käännöksissä.

    Ap.t. 2: 38 – 39

    —- kaste —- NIIN , niin te saatta sen Pyhän Hengen lahjan. Mikael Agricolan ja vuoden 1938 käännökset..

    —- kaste —- SILLOIN , Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Käännökset 1992 ja UT2020″”
    (Matias Roto)

    Siis kyllä tuossa on niin paljon vääristelty selkää Raamatun sanaa ettei mitään rajaa.

    Väite että Pietarin sanat:

    ””38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.””

    On riisuttu:

    ”—- kaste —- NIIN , niin te saatta sen Pyhän Hengen lahjan”

    Olette sokeita kun uskotte tuollaiseen vääristelyyn.

    • ”Olette sokeita kun uskotte tuollaiseen vääristelyyn.” En saanut selvää, mitä tarkoitat vääristelyllä. Ymmärrätkö sanat ’niin’ ja ’silloin’ jotenkin omalla tavallasi? Vertailin lyhyesti erikielisiä versioita. Englanninkielisissä ei vastaavaa apusanaa näytä olevan vaan käytetään yksinkertaisempaa ’and’ sanaa, joka on suomeksi ’ja’. Lutherilla on ’so’, joka lienee suomalaisen ’niin’-käytännön pohjana. Kreikkaa en osaa niin hyvin, että voisin arvioida, kumpi on lähempänä alkutekstiä.

    • Martti Pentti tarkoitan kun ””Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen ”” on supistettu pelkäksi kasteeksi eli ei edes ottakoon ole mukana vaan riittää kun joku kastaa vaikkei kastettava sitä ei tiedosta.

    • Syntynyt lapsi ei tarvitse mitään parannusta, toki Pietari sen tiesi. Ei syntynyt lapsi ole mitään syntiä tehnyt, mutta hänet tuodaan Jeesuksen luokse kasteeseen. Mikä olisikaan parempi paikka kuin tuoda syntynyt lapsi Jeesuksen luokse, koko kolniyhteisen Jumalan luokse. Kastamalka heitä kolmiyhteiseen Jumalaan.

      Syntynyt lapsi ei tarvitse mitää tietoista parannusta jostaa Pietari puhuu, sen sijaan kastetta hän tarvitsee.🙂🙂🙂
      S

    • Sami Paajanen kuinka syntynyt lapsi tulee Jeesuksen opetuslapseksi eli luopuu kakesta jopa isästä ja äidistä?

      Luuk. 14:33
      Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni.

    • Ari, ei lapsen tarvitse luopua kuten ei aikuistenkaan. Ei Jeesuskaan luopunut. Kysymys on aivan toisenlaisesta luopumisesta. Ei kastetut kristityt hylkää vanhempiaan.

    • Ari

      1)

      Olen jo aikaisemminkin kertonut että noin 40 vuotta sitten tein raamattututkimuksen parannuksen ja kasteen välisestä suhteesta.

      Tulos oli selkeä:

      Ennen kastetta parannus toteutuu kasteessa.

      Kasteen jälkeinen parannus ei ole mitään muuta kuin palaamista kasteen antamaan armoon.

      Pietarin puheessa alkukielen ”kai”,, ” καὶ ” vastaa suomen NIIN ja SILLOIN -sanoja, englannin ”and” jne .

      Mutta huomaapa miten esimerkiksi kahden verbin yhdistäminen vaikuttaa merkitykseen. Otan esimerkin siitä miten eräs tahallaan karrikoiden sen ilmaisi.

      Ensiksi lauseen: ”Hän menee nukkumaan”, hän väänsi ilmaukseksi: ”Han går och sover.” Sitten tämän vääristelyn jälkeen hän alkoi kävelemään silmät kiinni ja hoipertelemaan kuin unissakävelijä. Tuolla hän halusi kertoa, että ruotsin kielen ja-sana ”och” YHDISTÄÄ verbien tekemisen YHDEKSI TEKEMISEKSI, EIKÄ SUINKAAN KERRO ILMAISE KAHTA PERÄKKÄISTÄ TEKEMISTÄ, kuten sinä Pietarin puheesta kerta toisensa jälkeen yrität tuputtaa toisille.

      Tätä parannuksen tekemisen ja sen toteuttamisen YHTEENKUULUVUUTTA olen useamman kerran kertonut sinulle yrittäen sinua tajuamaan mitä PIetari tarkoitti puheellaan: ”Tehkää parannus kastautuMALLA!” Kyseessähän tuossa kehotuksessa on ensiksi ilmaista ajatus mistä on kyse, ”tehdä parannus”, ja sitten kerrotaan kuinka tämä tapahtuu, siten että antautuu kastettavaksi.

      Huomaa että tuo kääntymyksen kehotus ”tehkää parannus” tai ”kääntykää”, kreikaksi Μετανοήσατε, Metanoēsate, on aktiivissa oleva verbi, siinä siis vedotaan kuulijoita liittymään Jeesuksen opetuslasten seuraan. Sen sijaan kastautumisen -verbi βαπτισθήτω , baptisthētō , on PASSIIVISSA. Kaste siis ei ole kastettavan teko, vaan sellainen toimitus, johon kastettava itse ei tee kerrassaan mitään, ei sitten pätkän vertaakaan omaa osuutta. Se vain toteutuu hänen kohdallaan ilman hänen pienintäkään myötävaikuttamistaan.

      2)

      Aivan kirkollisten OPPIEN HISTORIAN esille nostamisen vuoksi kerron, että puheesi ”omasta ratkaisusta”, on nykyaikaisessa mielessä syntynyt vasta 1800 -luvun alkupuoliskolla. Finney oli julistaja, joka omassa julistuksessaan muutti reformoidun ennaltammäräämisopin, että Jumala omassa vallassaan on jo ennalta määrännyt toiset pelastukseen ja toiset kadotukseen, sellaiseksi että ihmisen OMA RATKAISU vaikuttaa ihmisen pelastumiseen. Ne jotka tekevät oman henkillökohtaisen parannuksen pelastuvat, ja ne, jotka eivät tällaista henkilökohtaista parannusta tee, joutuvat kadotukseen. Tämä ratkaisukristillisyyden muoto on sitten levinnyt laajalle alueella varsinkin anglo-saksisissa piireissä ja heidän kauttaan laajemmallekin

      Sen sijaan meille luterilaisille tämänkaltainen näkökulma ei ole ollut ajankohtainen, koska meillä on ollut opetus, että ensiksi tulee Jumalan sanan saarna ja skaramenttien jako, joidenka välityksellä PYHÄ HENKI vaikuttaa uskon MISSÄ JA MILLOIN HÄN ITSE VAIKUTTAA. Me siis jätämme uskon syntymisen ja sen säilymisen ja loppuun asti kestävyyden Jumalan haltuun. Pyhä Henki yksinään saa kunnian meidän uskostamme ja hän sen antaa armovälineitten kautta eli siis Jumalan sanan saarnan ja pyhien sakramenttien välityksellä.

    • Matias Roto älä ota parannuksen saarnaani henkilökohtaisesti, en yritä kääntää sinua väkisin mihinkään, eihän Jeesuskaan käännyttänyt ketään väkisin eikä pakolla. Vaan jospa joku jota Jumala kutsuu ei etsisikään opistasi iankaikkisen elämän sanoja vaan kääntyisi elävän Jumalan puoleen.

      Esille tuomasi ratkaisun kritisointi on mieletön, eikö koko Jeesuksen maan päälle tule ollut kutsumista eli Hän kutsui juutalaisia parannukseen, kuinka siinä kävi, ei juutalaiset ottaneet Hänen sanojaan vastaan, ymmärrätkö edes tämän?

      Oli kuitenkin joitakin jotka ottivat Hänen sanansa vastaan ja heille Jumala antoi voiman tulla lapsekseen.

      Jeesus sanoo etteivät terveet tarvitse parantajaa, siis et näe että tarvitsisit Jeesusta koska olet jo terve kasteesi perusteella, kasteen jonka olet saanut isiltäsi, ei sinun tarvitse nöyrtyä oma viisaudestasi vaan uskot olevasi oikeassa, mutta mietippä onko kukaan ihminen oikeassa Jumalan edessä ja onko ketään jonka ei tarvitse nöyrtyä Jeesuksen sanojen edessä?

      Kun Jeesus julistaa tehkää parannus ja samaa Hän käskee seuraajiensa julistaa niin voiko kukaan olla tekemättä parannusta ja pelastua, lueppa mitä Jeesus sanoo:

      Joh. 12:48
      Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

    • Ari

      Kummallisesti jätät huomiotta sen todellisuuden, että

      JEESUSTA SEURASI

      P A L J O N

      KANSAA.

      Miksi suljet silmäsi tältä todellisuudelta? Miksi olet kuuro kuulemaan tätä osaa Jumalan sanasta?

      Panenpa tähän neljästä evankeliumista muutaman jakeen

      Matteuksen evankeliumi:

      8:18 Mutta kun Jeesus näki paljon kansaa ympärillään, käski hän lähteä toiselle rannalle.

      13:2 Ja hänen tykönsä kokoontui paljon kansaa, jonka tähden hän astui venheeseen ja istuutui, ja kaikki kansa seisoi rannalla.

      14:14 Ja astuessaan maihin Jeesus näki paljon kansaa, ja hänen kävi heitä sääliksi, ja hän paransi heidän sairaansa.

      15:30 Ja hänen tykönsä tuli paljon kansaa, ja he toivat mukanaan rampoja, raajarikkoja, sokeita, mykkiä ja paljon muita, ja laskivat heidät hänen jalkojensa juureen; ja hän paransi heidät,

      15:33 Niin opetuslapset sanoivat hänelle: ”Mistä me saamme täällä erämaassa niin paljon leipää, että voimme ravita noin suuren kansanjoukon?”

      Markuksen evankeliumi:

      3:8 ja Jerusalemista ja Idumeasta ja Jordanin tuolta puolen ja Tyyron ja Siidonin ympäristöltä tuli paljon kansaa hänen tykönsä, kun he kuulivat, kuinka suuria tekoja hän teki.

      4:1 Ja hän rupesi taas opettamaan järven rannalla. Ja hänen luoksensa kokoontui hyvin paljon kansaa, jonka tähden hän astui venheeseen ja istui siinä järvellä, ja kaikki kansa oli maalla järven rannalla.

      5:21 Kun Jeesus oli venheellä kulkenut takaisin toiselle puolelle, kokoontui paljon kansaa hänen luoksensa, ja hän oli järven rannalla.

      6:34 Ja astuessaan maihin hän näki paljon kansaa, ja hänen kävi heitä sääliksi, koska he olivat niinkuin lampaat, joilla ei ole paimenta, ja hän rupesi opettamaan heille moninaisia.

      8:1 Niinä päivinä, kun paljon kansaa taas oli koolla eikä heillä ollut mitään syötävää, kutsui hän opetuslapsensa tykönsä ja sanoi heille:

      9:14 Ja kun he tulivat opetuslasten luo, näkivät he paljon kansaa heidän ympärillään ja kirjanoppineita väittelemässä heidän kanssaan.

      10:1 Ja hän nousi sieltä ja tuli Juudean alueelle, kulkien Jordanin toista puolta. Ja taas kokoontui paljon kansaa hänen luoksensa, ja tapansa mukaan hän taas opetti heitä.

      Jatkuu seuraavassa kommentissa.

    • Ari

      Jatkoa edelliseen

      Luukkaan evankeliumi:

      5:15 Mutta sanoma hänestä levisi vielä enemmän; ja paljon kansaa kokoontui kuulemaan häntä ja parantuakseen vaivoistansa.

      6:17 Ja hän astui alas heidän kanssaan ja seisahtui lakealle paikalle; ja siellä oli suuri joukko hänen opetuslapsiaan ja paljon kansaa kaikesta Juudeasta ja Jerusalemista ja Tyyron ja Siidonin rantamaasta. Nämä olivat saapuneet kuulemaan häntä ja parantuakseen taudeistansa.

      7:12 Kun hän nyt lähestyi kaupungin porttia, katso, silloin kannettiin ulos kuollutta, äitinsä ainokaista poikaa. Ja äiti oli leski, ja hänen kanssaan kulki paljon kaupungin kansaa.

      8:4 Kun paljon kansaa kokoontui ja ihmisiä kulki joka kaupungista hänen tykönsä, puhui hän vertauksella:

      9:37 Kun he seuraavana päivänä menivät alas vuorelta, tuli paljon kansaa häntä vastaan.

      14:25 Ja hänen mukanaan kulki paljon kansaa; ja hän kääntyi ja sanoi heille:

      Johanneksen evankeliumi:

      5:13 Mutta parannettu ei tiennyt, kuka se oli; sillä Jeesus oli poistunut, kun siinä paikassa oli paljon kansaa.

      6:2 Ja häntä seurasi paljon kansaa, koska he näkivät ne tunnusteot, joita hän teki sairaille.

      6:5 Kun Jeesus nosti silmänsä ja näki paljon kansaa tulevan tykönsä, sanoi hän Filippukselle: ”Mistä ostamme leipää näiden syödä?”

      Jatkuu seuraavassa kommentissa

    • Ari

      Jatkoa edellisiin kommentteihin

      Jattet kuvittelisi evankeliumin kuuluvan vain pienille nurkkissa piilossa oleville yleisestä väkipaljoudesta erillään oleville, vaan huomaisit evankeliumin kuuluvan kokonaisille kansoille, niin panen vielä jatkoa Aposolien tekoihinkin:

      Apostolien teot:

      2:6 Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansa (Helluntaijuhlaan saatoi toisinaan kokoontua yli miljoona ihmistä tuon ajan Jerusalemiin!!!!)

      5:16 Myöskin kaupungeista Jerusalemin ympäriltä tuli paljon kansaa, ja he toivat sairaita ja saastaisten henkien vaivaamia, ja ne kaikki tulivat parannetuiksi.

      10:2 Hän oli hurskas ja Jumalaa pelkääväinen, niinkuin koko hänen perhekuntansakin, ja antoi paljon almuja kansalle ja rukoili alati Jumalaa.( Kornelius oli julkisessa virassa upseeri Rooman sotaväessä Kesareassa, myöhemmin Sakkeuksen jälkeen Kesarean toinen piispa.)

      11:24 Sillä hän oli hyvä mies ja täynnä Pyhää Henkeä ja uskoa. Ja Herralle lisääntyi paljon kansaa.

      18:10 sillä minä olen sinun kanssasi, eikä kukaan ole ryhtyvä sinuun tehdäkseen sinulle pahaa, sillä minulla on PALJON KANSAA tässä kaupungissa”.

      19:26 mutta nyt te näette ja kuulette, että tuo Paavali on, ei ainoastaan Efesossa, vaan melkein koko Aasiassa, uskotellut ja vietellyt PALJON KANSAA, sanoen, etteivät ne ole jumalia, jotka käsillä tehdään.

      Joten Ari

      Ota jo lopultakin laput pois silmiltäsi ja ota todesta Jumalan sanan todistus!

    • Niinpä, katsoin ensimmäiset viisi minuuttia, siis ei tarvitse uskoa sitä mitä Raamattuun on kirjoitettu vaan mitä sen voi kuvitella tarkoittavan, ei mee jakeluun, ei jatkoon.

    • Pekka löysikö Jeesus montaa jotka ottivat Hänen sanansa vastaan?

      Miksi uskonnolliset sitten loukkaantuivat Jeesukseen ja lopulta ristiinnaulitsivat Hänet (tai veivät ristiinnaullittavaksi)?

      Jumala ilmoittaa evankeliumin lapsenmielisille, siis niille jotka näyrtyvät lapsenkaltaiseksi eli etteivät tiedäkkään oikeaa Tietä ja näin Jumala ilmoittaa evankeliumin, nöyrille Jumala antaa armon, ylpeitä vastaan on Hän.

    • Ari

      Sinun olisi aika ymmärtää jokainen ilmaus ihan oikeasti, ettet omien teko-oppiesi viettelemänä menisi haihattelemaan omiasi.

      Esimerkiksi ”lapsen kaltaiseksi tulemisessa” Jeesus viittasi oman aikansa juutalaisenn kääntymyksen kasteen teologiaan, missä kasteen saaneitten katsottiin aloittavan KOKO ELÄMÄNSÄ ALUSTA UUDELLEEN. Siinä uudesti syntymisessä aikuisetkin katsottiin aloittaneen elämänsä aivan alusta uudelleen, pienestä vauvasta alkaen. Näin koko kääntyneitten perheitten vauvasta vaariin katsottiin tuleen lasten kaltaisiksi.

      Jotta ymmärtäisit edes vähän tuon ajan oppeja ja käytäntöjä, niin rabbi ei saanut antaa pakanalliselle perheelle lupaa päästä kasteelle ellei koko perhe vauvasta vaariin saanut kastetta samalla kertaa.

      Ja ota huomioon, että juuri tuossa kasteessa pakanuuden perkeleet pestiin pois kastetusta perheestä.

      Olen käsitellyt tätä aihetta blogissani

      https://www.kotimaa.fi/blogit/kaste-jumalan-lapseuteen/

    • Toinen kummallinen asia on että moni yhä uskoo, että Ari kykenisi käsittämään mitä häneltä puuttuu.

Pekka Pesonen
Pekka Pesonen
En osaa olla huolissani kirkon kriisistä. Sisältyyhän jokaiseen kriisiin aina myöskin mahdollisuuksia. Yllättäviä käänteitä kirkkohistoriamme on täynnä. Odotan jotain hyvää tästäkin vielä tulevan. Luovana ja jääräpäisenä tyyppinä koluan kaikki vaikeimmat tiet. Helpommalla pääsisi, kun osaisi olla hiljaa, mutta kun en osaa. Kova pää on jo saanut monta kovaa kolhua. Luulisi niiden jo riittävän. Verovirkailijan ura on takana ja siitäkin uskaltaa jo mainita. Eläkeläisenä ei näköjään saa sitäkään aikaan, mitä työelämässä sai, kun oven illalla sulki. Mitä kaikkea sitä on silloin ehtikään: puheenjohtamisia, , nuorisotyötä, lähetyssihteeri, raamattupiirejä, saarnoja ja Avioparitoimintaa. Siinä ehkä rakkaimmat vapaaehtoistehtävät. Kaikkea tuota ja paljon muuta on takana. Nyt kuluu aika näissä pohdiskeluissa. Eikä tiedä voiko edes itseään ottaa kovin vakavasti.