Minä olen – iankaikkinen Jumala, Herra Jeesus

Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole.” (Joh. 11:25-26 / FB38)

Raamattu on täynnä Jumalan lupauksia meille uskovaisille; mikä merkitys sinulle on Jumalan lupauksilla?

Koko Raamattu on Jumalan sanaa (Jeesus: ”Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus”). Mitkä kohdat Raamatussa ovat sinulle tärkeitä?

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Täällä tiedetään jo ennen kuin kukaan on nähnyt kyseistä messua, että se on ’väärin sammutettu’. Ja veljet yhdestä suusta todistavat, että mitään parannettavaa ei jumalanpalveluksessa voi olla, kun he sen toimittavat. Hiukan nöyryyttä ja ammattitaitoa peliin, pliis.

    Draamankaari ja yksinkertaistaminen kuullostavat hyviltä oivalluksilta. Hyvä juontaja herättää eloon ydinkohdat. En keksi, miksi Jumala ei olisi läsnä Pispalassa voimallisesti.

  2. Kommentteja lukiessa itselleni tuli sellainen olo ettei monen kommentaattorin mielestä messussa julistettava sanoma ole se tärkein asia, vaan (vähintään) yhtä tärkeäksi asetetaan oikeanlaiset puitteet ja tietty kaava jonka. Tästä seuraa se ettei tietystä kaavasta poikkeava messu enää täytä juuri oikeaoppiseen Jumalan kohtaamiseen asetettuja vaatimuksia?

    Huomasiko kukaan negatiivisesti kommentoineista Timo Suomen sanoja: ”Jumalalanpalvelus ei ole show, jossa valot vievät huomion sisällöltä vaan sisältö on kaiken ydin.”?

    Toinen asia joka tulee rivienvälistä esiin on oletus, että Uuden Verson vastuuhenkilöt ovat nostaneet kädet ilmaan, heittäneet arvostelukykynsä roskakoriin ja antaneet Timo Suomen tehdä Varikkomessusta juuri sellaisen kuin on visioinut ilman minkäänlaista omaa kykyä antaa raameja minkä puitteissa Varikkomessuissa toimitaan.

  3. Erityisen luonteensa tähden messu ei tarvitse ”juontajaa”, joka tekee seurakunnasta ”yleisöä” ja helposti itse messusta ”shown”.

    Mitään haittaa ei kuitenkaan ole siitä, jos keskustelemme messun toteutuksesta sen omista lähtökohdista käsin vaikkapa teatterin ammattilaisten kanssa.

    Käytännössä televisioitu jumalanpalvelus vaatii aina ohjaajan. Hyvä ohjaaja kunnoittaa messun ominaislaatua ja ohjaa sen sitä esille tuoden, ei sitä vastaan.

    • Hän juuri on juhlien läsnäoleva Isäntä Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa, jota pastorin pitää virassaan edustaa Sanan julistajana ja sakramenttien jakajana. Juuri Hän ohjaa juhlaa Pyhässä Hengessä, joka lähtee Isästä ja Pojasta ja täyttää uskovien sydämet katumuksella ja kiitollisuudella, ilolla ja riemulla.

    • Jumala suoritti yhden juonnoistaan jo n. 2000 vuotta sitten, koulutti 12 erityisavustajaa, valtuutti heitä avustamaan (ja kouluttamaan lisää jengiä) tilaisuuden eteenpäin viemiseksi sillä välin kun pääjuontaja häärii vähän aikaa enemmän ”taustalla.” Avustajille jätettiin myös kuiskaaja jolta voi, ja kannattaa, pyytää apua.

      Juonto-osionsa maanpäällisessä vaiheessa Jumala myös lupasi että maanpäällisen tilaisuuden loppuhuipentumassa onkin luvassa sellainen valo- ja ääniefektien show ettei kukaan enään voi sanoa olevansa tietämätön tapahtumasta. Olipa vielä niin itse varma, että lupasi jokaisen ihmisen maanpäällä polvistuvan ihmetyksestä Hänen edessään kun spektaakeli saavuttaa huippunsa.

    • Tai oikeastaan: ei Hän taustalla hääri, vaan on kaikessa siinä läsnä, mitä koulutetut ja kutsutut palvelijat tekevät.

  4. Mutta, – et elä enää sinä, vaan Kristus sinussa.

    Sinä olet Kristuksen ruumiinjäsen, joten itsenäsi sinä et ole mitään, etkä sinä elä kuoleman jälkeen vaan Kristus. Koko lauma yhdessä nimessä, mutta ei yksilöinä.

    Eikä Kristus Jeesuskaan elä muualla kuin kirjanlehdillä, siinä vanhassa ajassa, ja tarinassa, koska hän on sama, eilen, tänään ja huomenna. Jeesuksen elämä on riippuvainen teidän uskomisesta ja nostamisesta, korottamisesta ja kirkastamisesta. Jos häneen ei uskota, ei hänellä valtaakaan ole.

    Siksi teidän pitää korostaa uskon merkitystä, vaikka kysymyksessä on este, väliaita, joka estää ihmisten suoran kontaktin Jumalan kanssa. Suora yhteys vasta antaa levon ja mielenrauhan.

    Samanlainen ruumiin jäsenyys löytyy hindulaisuudesta. Krisnalla on muitakin samoja piirteitä, kuin Kristuksella.

    • Tarja, kiitos kommentistasi. Vaikuttaa siltä, ettei sinulle merkitse mitään Jumalan antamat lupaukset Raamatussa, ymmärsinkö oikein?

  5. ”Raamattu on täynnä Jumalan lupauksia meille uskovaisille.” Ovatko lupaukset vain ’meille uskovaisille’? Eivätkö ne ole kaikille? Eikö kristittyjen kutsumuksena ole saattaa jokainen näiden lupausten piiriin? Näinhän se käsky kuuluu: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni!”

    • Martti Pentti, kiitos hyvästä kommentista. Toki Jumala haluaa, että kaikki ihmiset uskoisivat evankeliumin Jeesuksesta Kristuksesta.


      Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
      (Joh. 3:16‭-‬18 / FB38)

    • Juha,

      Tämä Joh.3:16-18 juuri on yksi kirkkaimmista kohdista.
      Fil.4:1-9 on myös hienot ja tärkeät sanat Paavalilta.
      Muitakin kohtia on tietysti paljon.

    • Kari, hyvä kommentti, kiitos.

      Jatkoa hyvään kohtaasi Jeesukselta.

      Rauhan minä jätän teille: minun rauhani — sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö. (Joh. 14:27 FB38)

  6. Heinilä

    Ymmärsit ihan oikein, olen jo siinä iässä, että olen nähnyt, että miesten antamat lupaukset eivät koskaan ole ilmaisia, ja hyvin harvoin ne myöskin toteutuvat.

    Ikuinen elämä on niistä jo liian utopistinen, eikä edes kovin houkutteleva. Eiväthän monet tunnu jaksavan edes tätä vajaata sataa vuottakaan.

    • Tarja,

      Ikuinen/iankaikkinen elämä ei kai ole loputtomiin kestävää aikaa vaan ajattomuutta. Me siirrymme ajasta iäisyyteen.

    • Tarja, kurjaa kun sinulla on huonoja kokemuksia miesten antamista lupauksista. Omat kokemukset vaikuttaa siihen miten asiat näemme. Anteeksi antaminen ja saaminen parantaa meidän elämää. Jumalan antamat lupaukset ovat eri asia kuin ihmisten antamat.

  7. Ajattelen, että uskossa on kolme ulottuvuutta:
    1.Minä uskon Jumalan (olevan olemassa)
    2.Minä uskon (eli luotan) Jumalaan ja hänen lupauksiinsa
    3.Minä uskon Jumalaa (nimittäin että hänen ohjeensa hyvään elämään ovat oikeat)
    Näistä minulle ratkaisevin on kohta 2. josta sitten johtuvat myös kohdat 1. ja 3.

  8. Juha Heinilä tuot esille Joh.3:16, onko siinä että Jumala rakastaa jokaista ihmistä?

    Siis miksi ennen Jeesusta Jumala toimi kuinka Raamattu ilmoittaa esim vedenpaisumuksessa?

    Joh. 14:21
    Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle.”

    Mitä Jeesus käskee ja jotka tulee pitää rakastaessaan Häntä?

    • Ari, hyviä kysymyksiä. Vastaan ekaan. Jumalan poika kuoli kaikkien ihmisten syntien johdosta. Pelastusrengas on heitetty kaikille.


    • Paavali ja Silas sanoivat: ”Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi”.
      (Ap. t. 16:31 / FB38)

    • Juha Heinilä entäpä Pietarin sanat kun häneltä kysyttiin mitä pitää tekemän?

      37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?”
      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

    • Juha Heinilä voiko Jumala antaa toisistaan poikkeavia lupauksia eli onko muuta Tietä kuin Jeesus ja Hänen sanansa?

      Eikö Pyhä Henki tuonut Pietarille tuon lupauksen ja jos uskot niin, niin onko toista lupausta ohi tuon?

      Luuk. 13:5
      Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.”

    • Ari, Jumalan antamat lupaukset eli evankeliumi on läsnä koko Raamatun. Ne eivät ole ristiriitaisia keskenään.

      Laki vaatii ja evankeliumi lupaa ja antaa kaiken ilman vaatimuksia.

    • Juha Heinilä mitä mielestäsi seuraavassa Jeesus sanoo:

      ”” mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.””

      Siis miten ymmärrät tuon, onko tuossa mielestäsi ”vaatimus” eli voiko ilman parannusta pelastua?

    • Ari, kun tunnustamme syntimme, niin Jumala uudistaa ja parantaa meidät. Tässä ei ole vaatimusta.

    • Juha Heinilä et vastannut kysymykseen, voiko ilman parannusta pelastua?

      Jeesus julisti ja käski julistaa parannusta, siihen Pietarin helluntai saarnassa esille tuoma lupaus on selkeän yhteneväinen, siis parannus on pelastuksen ”vaatimus” jos näin haluaa sanoa.

      Parantaako Jeesus paatunutta sydäntä ilman parannusta?

    • Ari, kyllä vastasin. Kun tunnustamme syntimme Jumalalle, niin voimme luottaa Jumalan antavan syntimme anteeksi. Jumala parantaa ja uudistaa meidät. Tämä on Jumalan työtä. Jeesus teki maanpäällä Jumalan tahdon ja kaiken mitä me autuuteemme tarvitsemme.

    • Juha Heinilä milloin siis olet tehnyt parannuksen?

      Etkö ole lain alla kun joudut tunnustamaan syntisi?

      Eihän parannus ole syntien tunnustamista jatkuvasti vaan kerran tehtävä niin että Jeesus parantaa paatuneen sydämen ja saa Pyhän Hengen.

    • Ari, rukoilen päivittäin Jeesuksen opettamaa rukousta. Minä ajattelen, että parannuksessa Jumala parantaa ja uudistaa meidät. Parannus on syntien tunnustamista, anteeksi saamista ja Jumalan tekemää pelastavaa työtä meissä.

    • Juha Heinilä olet kyllä ymmärtänyt parannuksen täysin väärin, se on yhden ainoan kerran tehtävä eihän Pietarin julistama lupaus olisi mitenkään järkevä jos sitä tehtäisiin joka synnin jälkeen eli tehdä parannus, ottaa kaste ja saada Pyhä Henki?

    • Ari, kerroin mitä parannus on minulle. Minä luotan armolliseen Jumalaan en itseeni. Parannuksessa palataan aina Jeesuksen Golgatalla tekemään työhön, voisiko sanoa kasteen armoon.

    • Juha Heinilä yhä oudommiksi selittelysi menee, siis kuinka ihmeessä nyt sitten voit parannuksessa palata kasteen armoon kun kerran Pietari selkeästi sanoo ”tehkää parannus JA OTTAKAA kaste”, siis kuinka parannuksessa voi palata johonkin jota ei ole tehnyt?

      Selittelyitäsi ei voi ymmärtää muuten kuin että toistat aivan jotain muuta kuin Raamatun sanaa, siis tuot esille omaa uskontoasi eli Lutherin oppeja.

    • Pasanen, ”Juha Heinilä olet kyllä ymmärtänyt parannuksen täysin väärin, se on yhden ainoan kerran tehtävä eihän Pietarin julistama lupaus olisi mitenkään järkevä jos sitä tehtäisiin joka synnin jälkeen eli tehdä parannus, ottaa kaste ja saada Pyhä Henki?”

      Pasanen, et ole parannuksen tekemisen jälkeen tehnyt syntiä? Olet synnitön, puhdas ja viaton kaikessa?

      Lut. opetus on se, että me pyydämme tänäänkin lihan taipumusta anteeksi. Ari. ehkä sinulle on tuttu kirkkauden herran opettama Isä meidän rukous?

      Kaste on yksi, sitä ei tarvitse uusia. Pyhä Henki muistuttaa kastettua kaikesta, minkä Jeesus on opettanut. Pyhä Henki näyttää todeksi uskovalle lihan mielen. Tätä lihan taipumusta Paavali pyysi anteeksi. Tätä tarkoittaa lut. jokapäiväinen parannus. Sitä sinä et ilmeisesti ymmärrä? Oma uskovaisuutesi riittää parantamaan lihassasi asuvan synnin?

    • Ari, sinä kyselit ja minä vastasin. On hienoa, kun voi luottaa Jumalan lupauksiin. Täydellistä ei meistä tule kuin vasta Taivaissa. Olemme autuaat ainoastaan Jeesuksen ansiosta. Omat tekomme ovat mitä ovat. Niiden ansiosta ei Taivaisiin pääse. Armosta olemme autuaat.

      Kari, kiitos hyvästä kommentistasi, jonka ymmärsin hyvin.

  9. Kari Paukkunen lausahdat:””Tätä lihan taipumusta Paavali pyysi anteeksi. Tätä tarkoittaa lut. jokapäiväinen parannus. Sitä sinä et ilmeisesti ymmärrä? Oma uskovaisuutesi riittää parantamaan lihassasi asuvan synnin?””

    En perusta ”omaan uskovaisuuteeni” vaan siihen mitä Jeesus sanoo, onko väärin ajatella olevansa vapaa synnin orjuudesta kun kerran Jeesus sanoo vapauttavansa siitä?

    Se että lankean ei johdu mistään muusta kuin siitä että itse valitsen tehdä niin, en toimi orjana enkä lihan hallitsemana. En selittele lankeemuksiani millään niinkuin uskonnolliset joutuvat tekemään, eikä olekkaan mitään selityksiä kun kerran Jumala antaa voiman voittaa KAIKKI kiusaukset.

    • Siinä sitten sellaisen väittelyn ”rehellinen” loppu, jolle ei mikään vastaus tunnu riittävän, ettei enää lankea mihinkään kiusaukseen. Tosi sekin on, ettei synnin tule antaa vallita kuolevaisessa ruumiissamme. Kuitenkin, synneiltä vaivatut saamme yhä rukoilla Isä meidän joka aamu ja ilta, uskossa turvautuen jo kasteessa annettuun armahdukseen.

    • Samuel Kettunen onko maailmassa yhtään ihmistä, niin hyvää, ettei tarvitse Jeesusta parantajakseen?

      Tiedän tehneeni suuriakin syntejä tietämättömänä ja nyt kun olen päässyt valoon tiedän vieläkin tekeväni syntiä, en ole koskaan kirjoittanut että minusta olisi tullut synnitön, se että minulla on kuitenkin voima Jumalalta voittaa kaikki synnit on eri asia, en tee Jumalasta valhettelijaa eli väittäisin ettei minulla ole voimaa.

    • ”Onko maailmassa yhtään ihmistä, niin hyvää, ettei tarvitse Jeesusta parantajakseen?” Hurskainkin kristitty tarvitsee Häntä elämänsä loppuun asti.

    • Montako kertaa eksyneelle neuvotaan tietä? Montako kertaa kompastunut nostetaan pystyyn? Montako kertaa pettynyttä rohkaistaan ja surevaa lohdutetaan? Niin monta kertaa kuin tarvitaan.

    • Martti Pentti kun kerran oppii tuntemaan Totuuden ei enää ole tietämätön eikä tee syntiä tietämättömänä, enää ei voi vedota tietämättömyyteen ja saada sen kautta armoa.

    • Niinpä kristityn kokema synnintunto onkin syvää ja hänen rukouksensa Kristuksen puoleen aitoa.

    • Pasanen, ”Jumala antaa voiman voittaa KAIKKI kiusaukset.”

      Paavali oli toista mieltä sinun, Ari Pasanen kanssa. Paavali ei ilmeisesti tehnyt oikeaa parannusta sinun mielestäsi?

      Paavali totesi, että ”hän ei tee sitä hyvää, mitä pitäisi tehdä, vaan tekee sitä pahaa, mitä ei pitäisi tehdä.”

      Sinä kerrot, että voit valita mitä hyvää tai pahaa teet. Paavali todistaa toisin kuin sinä.
      Minä olen Paavalin kannalla enkä sinun. Apostoli Paavali oli Herran Jeesuksen opettama pakanoiden apostoli.

    • Kari Paukkunen en oikein tiedä olisiko Paavali ollut erimieltä kanssani sillä hänen sanojaan olen tuonut esille:

      1. Kor. 10:13
      Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.

    • ”1. Kor. 10:13 Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.”

      Jumala antaa voiman. Antoi myös Paavalille. Siitä huolimatta Paavali todistaa koko ihmiskunnalle Raamatussa Jumalan totuudesta:

      ”Sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, mutta sitä pahaa, mitä minä en tahdo, minä teen”. (Apostoli Paavali)

    • Kari Paukkunen se mitä nyt yrität todistella on Paavalin kertomaa kuinka hän ennen kääntymistään palveli Jumalaa kyllä mielellään mutta teot olivat muuta, siis muistan kun eräs luterilainen ns hengellinen opettaja yritti todistella juuri tuota mitä sinäkin ja ottipa vielä oikein ison Raamatun selityskirjan ja yritti sieltä näyttää kuinka asiat ovat, mutta sielläpä olikin juuri se mitä minä olin sanonut eli Paavali tuo esille lihallisen ns Jumalan palvelijan tilaa ja sen kuka todella pelastaa tästä lihallisesta Jumalan palvelusta, Jeesus Kristus ja näin uudestisyntynyt kristitty ei enää palvelekkaan lihallisesti vaan hengessä.

    • Ari. Lue Raamattua . Paavali todistaa itsestään sen totuuden, jonka on löytänyt Herran Jeesuksen kohtaamisen, ja oman uudestisyntymisen jälkeen.

      Nämä mainitsemani asiat ovat oikeassa aikajärjestyksessä Raamatussa.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.