Miksi lestadiolaisesta liikkeestä pitää uutisoida?

Vihapuhetta! Vainoamista! Tukkikaa sen akan suu! Kotimaa24:n toimitukseen tulee paljon palautetta – kiitos siitä – jossa pyydetään, vaaditaan, uhkaillaan lopettamaan kirjoittaminen vanhoillislestadiolaisesta liikkeestä. Maltillisimmat tällaisen kritiikin lähettäjät toivovat, että samalla kun tehdään uutinen, jossa vl-liike näyttäytyy kriittisessä valossa, pitäisi olla juttu, jossa se näyttäytyy myönteisessä valossa.

Miksi Kotimaa24 tekee niin paljon uutisia vanhoillislestadiolaisesta liikkeestä? Ja miksi blogisti Vuokko Ilola kirjoittaa jatkuvasti vanhoillislestadiolaisuudesta?

Ensin vastaus jälkimmäiseen kysymykseen: blogisti kirjoittaa siitä minkä kokee tärkeäksi. Kotimaa24:n toimitus ei rajoita aiheita, kunhan ne pysyvät asiallisuuden ja käyttöehtojen mukaisina. Moni lukee Ilolaa, vaikka on hänen kansaan eri mieltä. Hänellä on laaja lukijakunta. Eikö hyvä ja merkityksellinen blogi ole juuri tällainen. Se herättää tunteita.

(Jossain vaiheessa Kotimaa24.n blogistiksi etsittiin tarkoituksella vanhoillislestadiolaista kirjoittajaa, joka olisi kertonut kokemuksiaan mm. mediamyllerryksestä liikkeen sisäpuolisen näkökulmasta, mutta kukaan ei halunnut, uskaltanut tai ehtinyt sitoutumaan bloginpitoon. Yksittäisiä nimettömiäkin blogikirjoituksia tästä näkökulmasta on kuitenkin julkaistu, kun niitä on tarjottu. – Halukkaat ilmoittautukoot edelleen allekirjoittaneelle!)

Mitä vl-liikkeestä uutisointiin tulee, niin riippumatta Kotimaa24:stä liike on ollut muunkin median kiinnostuksen kohteena. Vanhoillislestadiolaisuus on vaikutusvaltainen ja tärkeä uskonnollinen kansanliike. Se on perinteisesti ollut suljettu, jotenkin salaperäinen, omalakinen ja senkin vuoksi kiinnostava. Lisäksi liikkeessä on tapahtumassa uudistumista, ja se on avautumassa. Kotimaa24:n velvollisuus ja toiminta-ajatus on kertoa merkittävän herätysliikkeen muutoksista ja myös sen sisällä käytävästä keskustelusta. Kaikkia osapuolia kuunnellen, luonnollisesti.

Jos Kotimaa24:llä on jokin ”agenda” tässä uutisoinnissa, niin se on avoimuuden vaatimus. Sama vaatimus on myös muussa uutisoinnissa. Arkkipiispa Martti Simojoen sanoja lainatakseni: Kirkossa ei ole mitään salattua. Ja jos on, se pitää kertoa. – Herätysliikkeissä ei ole mitään salattua. Ja jos on, se pitää kertoa lehdissä, radiossa, televisiossa, blogeissa ja sosiaalisessa mediassa.

Blogit ja sosiaalinen media on tehnyt kaikenlaisen yhteisöllisen sulkeutumisen vaikeammaksi. Ihmisten tunteita, kokemuksia ja havaintoja herätysliikkeistään ei voi kahlita. Kotimaa24 on ollut vain yksi kanava, jonka kautta patoutunut tarve keskustella ja jakaa kokemuksia vl-liikkeestä on purkautunut.

Kun Kotimaa24 syksyllä 2009 avautui (ensin pelkkänä ”blogimetsänä”), oli toimitukselle vilpitön yllätys, kuinka paljon sivustolla syntyi keskustelua juuri vanhoillislestadiolaisuudesta.

Kotimaa24 on itsenäinen journalistinen verkkouutispalvelu, ei siis Kotimaa-lehden tai kirkon ”virallinen” verkkosivusto, kuten moni eksyy välillä luulemaan. Se mitä ja miten Kotimaa24 asioista kertoo, ei ole kirkon kannanotto käsiteltävänä olevaan asiaan, vaan journalistisen harkinnan tuloksena syntynyt uutinen. Joskus uutinen vain kertoo tehdyn päätöksen sisällön, toisinaan tarjoaa siihen myös kriittisiä näkökulmia.

Kotimaa24:n toimintaa voi kuvata myös käsitteellä  uskontojournalismi.

Kotimaa24:n journalistinen linja – senkin perään on kommenteissa kyselty – on ilmaistu virallisissa papereissa muun muassa seuraavasti:

1.Kotimaa24.fi tekee luotettavia ja kiinnostavia uutisia kirkosta ja kirkoista Suomessa ja maailmalla. Oma uutishankinta on toimintamme kulmakivi.

2. Kotimaa24.fi-uutisten tarkoitus on tiedonvälitys, keskustelun herättäminen ja yhteisön rakentaminen.

3. Kotimaa24.fi:ssä tehdään uutisia Suomen luterilaisista kirkosta ja sen seurakunnista, kristillisistä kirkoista Suomessa, kirkoista maailmalla, uskonnoista Suomessa ja maailmalla sekä suomalaisen yhteiskunnan arvovalinnoista.

4. Kotimaa24.fi:ssä uutisia tehdään luotettavasti, asiantuntevasti, kriittisesti, itsenäisesti, nopeasti, kiinnostavasti ja taloudellisesti.

5. Uutiset Kotimaa24.fi:ssä ovat journalistisesti tuotettuja, pääsääntöisesti lyhyitä. Uutisissa painottuvat faktat ja niiden tuoreet kommentit. Uutiset ovat mahdollisuuksien mukaan kuvitettuja ja monimediallisia (audio, video).

6. Kotimaa24.fi:n toimintaa uutistuotannossa ohjaavat arvot ovat: aloitteellisuus, luotettavuus ja kriittisyys.

7. Kotimaa24.fi-blogialueeseen sovelletaan yleisiä sosiaalisen median ja verkkokeskustelusivustojen ohjeita ja sääntöjä. Blogit eivät ole journalistista toimintaa.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Vuokon ” Synnytyskone -sanaa en ole käyttänyt kenenkään kohdalla, ajatuksissani tiiviimpään lapsirumba-aikaani se kyllä käväisi omalla kohdallani useampaan kertaan. ”

    Itselle tuli mieleen aikaisemmin lukiessa juuri tämä sama ero, että on ihan eri asia sanoa se niin kuin itse tai jonkun muun kanssa kokee kuin sen, että aletaan yleistämään synnytyskoneeksi muiden toimesta.

    Nyt sivusto on paljon siistiytynyt ylläpidon toimien johdosta, mutta alkuaikoina täällä lukiessa todella häiriinnyin, kun joidenkin vl-liikkeen ulkopuolisten toimesta jatkuvasti toistaen vl-äidit yleistettiin onnettomiksi uhreiksi vailla omaa tahtoa.

    Itse muistan kuinka ärsytti tokaisu, että taasko sinä olet raskaana tilanteessa, jossa itse oli ylen onnellinen tulevasta lapsesta. Taasko sanaa korostettiin ikään kuin olisi tehnyt jotain väärin. Totesin siiihen itse, että anteeksi kun ei olla tajuttu tulla kysymään lupaa. Näissä asioissa on todella paljon kulmia tilanteesta riippuen ja ulkopuolisen on paha sanoa kuinka monta toivoo, haluaa ja jaksaa ottaa vastaan.

  2. Ilkka Kanniainen, komppaan Vuokkoa liittyen tuohon ripsiväriasiaan ja sitä voi sitten laajentaa sekä meikki- että korvakoruasiaan. Jos otetaan otanta vl-naisista ikähaitarilla esim. 12-35, niin näihin asioihin, niiden pohtimiseen, niistä keskustelemiseen ja niiden käyttämiseen, varsinkin ripsivärin, törmää kyllä todella paljon. Ei nämä asiat ihan niin yhdentekeviä ole suurelle osalle naisia. Mielestäni asiaa voisi verrata siihen, että jokaisen vl-miehen tulisi marssia työpaikalleen sininen täplä otsassaan ja tästä lähes kaikki tietäisivät, että hän kuuluu kyseiseen herätysliikkeseen. Veikkaanpa, että tästä täplästä jonkin verran keskusteltaisiiin ja sen raamatullisuutta ja merkitystä kyseenalaistettaisiin miesten toimesta melko paljon. Tähän siniseen täplään verrattavissa on ainakin oma kokemukseni tästä korvakoruttomuuden ja meikittömyyden ”vaatimuksesta” vl-naisen kohdalla. Ja voin aivan rauhallisella mielellä ja hyvällä omallatunnolla sanoa, että en ole todellakaan ainoa nainen joka näin kokee.

  3. Olisi mukava saada tietää, miten vl-liike aikoo jatkossa näiden runsaiden keskustelujen jälkeen toimia oppiensa ja käytäntöjensä suhteen. Aiotaanko jotain korjata vai jatketaanko samalla tiukalla linjalla edelleen? Ei konservatiivien tarvitse silti liberaaleiksi muuttua vaikka käytäntöjä ja oppejaan muuttaisikin hiukan vapaampaan suuntaan. Ei mikään kirkko eikä liike täydellinen ole eikä tarvitsekaan olla, kunhan myös omat kuvitelmat siitä täydellisyydestä unohdetaan ja pyritään elämään muiden kanssa harmoniassa ja yhteistyössä omista korostuksista huolimatta. Ja mikä tärkeintä: annetaan sekä liikkeen sisäisten että ulkopuolisten ihmisten olla VAPAITA kristittyjä, ei kontrolloituja. Vapauteen Kristus meidät vapautti. Ihmisten hallitseminen ja kontrollointi on juuri se pahin ongelma, johon ulkopuoliset kiinnittävät huomiota ja siihen pitääkin puuttua. Annetaan Jumalan ja ihmisen omantunnon tehdä se ”kontrollointi” eikä painosteta toisia oman tahtomme alle.

  4. Tuosta Vuokon Mersu-sitaatista tuli mieleeni seuraavanlainen vertaus ja omantunnon kysymys otsikkoaiheeseen liittyen:
    Oletetaan, että olet omistanut mersun koko ajokortti-ikäsi ajan ja olet sitä mieltä, että se on maailman paras auto.
    Sitten eräänä päivänä uutisissa kerrotaan, että Amnesty International (tai joku muu ihmisoikeusjärjestö) on luotettavalla tutkimuksella osoittanut, että mersun tehdas käyttää lapsityövoimaa autojensa valmistuksessa. Mikä on sinun reaktiosi uutiseen? Onko se:
    1. Uutinen ei ole totta, se on valhetta. Uutista ei olisi pitänyt julkaista eikä tutkimusta olisi pitänyt tehdä. Ongelma ei ole vakava.
    2. Ajatteletko jokun tahon haluavan, että mersun valmistus lopetetaan?
    3. Ongelma ei koske minua, minun seuraavakin autoni on mersu.
    4. Ajatteletko, että no, ei se mitään, niinhän muutkin autotehtaat tekevät?
    5. Ajatteletko, että autonvalmistajan menettely on väärin ja aiot ottaa asian puheeksi autoliikkeessä ja ilmoitat haluavasi siirtää autonvaihdon tulevaisuuteen, kunnes eettisesti ja moraalisesti väärä valmistustapa on korjattu oikeaksi?
    6. Tuomitsetko tehtaan menettelyn ja harkitset vaihtavasi eri merkkiseen autoon, joka on valmistettu eettisesti ja moraalisesti hyväksyttävällä valmistustavalla?
    7. Kirjoitatko Mersunvalmistajan julkaisuun omalla nimelläsi mielipidekirjoituksen, jossa illmoitat että, vaadit autotehdasta muutamaan valmistustapansa, tai sinä vaihdat automerkkiä tai lopetat autoilun?
    8. Jokin muu, mikä?

  5. Mihin perustuu esimerkiksi korvakorukiellon ja meikkaamisen kiellon konservatiivisuus ja raamatullisuus, kun jo Raamatun alkulehdiltä saa lukea, kuinka esimerkiksi korpivaelluksen naisilla oli korvakoruja?

    Niitä ei julistettu Mooseksen eikä kenenkään muunkaan toimesta synniksi. Vasta kun ne kerättiin kultaisen vasikan valmistusaineeksi, ne muuttuivat tavallaan synniksi. Tai siis kultainen vasikka sinällään ei ollut syntiä, mutta sen palvominen ja pitäminen jumalana oli.

    Kun Aabrahamin käski palvelijansa hakemaan Iisakille vaimon sukunsa parista, palvelija antoi tulevalle vaimolle, Rebekalle kultaisen nenärenkaan ja käsikoruja tapaamistilanteessa. Tilanteesta kuvastuu mielestäni kauniilla tavalla se, kuinka naiseutta ja siihen kuuluvia ominaispiirteitä kunnioitettiin. Minusta kohta on ihana

    Raamatussa on kuvauksia siitä, kuinka nainen kaunistautuu miehellensä, eikä asiaa pidetä pahana.

    Siis mitkä asiat ovat oikeasti vanhoissa arvoissa pitäytymistä ja mitkä eivät?

  6. Kari Roosilta:

    ”Olisi mukava saada tietää, miten vl-liike aikoo jatkossa näiden runsaiden keskustelujen jälkeen toimia oppiensa ja käytäntöjensä suhteen. Aiotaanko jotain korjata vai jatketaanko samalla tiukalla linjalla edelleen?”

    Minusta vl-liikkeen ihmisten pitää saada pitää elämäntapansa ja oppinsa, mutta niitten tiimoilta tapatuvaa kiusaamista eri elämäntavat valitsevia kohtaan ei voi sallia. Ihan samalla tavalla kuin sitäkään ei voi sallia, että vl-liikkeen ihmisiä kiusataan heidän elämäntapojensa ja oppiensa tiimoilta.

    Homma on siinä mielessä kimurantti, kun vl-liikkeen ihmiset -kuten tässäkin keskusteluketjussa asian voi havaita- eivät näe mitään ongelmaa eikä pahaa nk. Kristuksen kirkkolain puitteissa käytävässä kurinpidollisessa toiminnassa.

    Monet kyllä myöntävät nykysellään sen, että kun 70-luvulla Kristuksen kikkolakia käytettiin ahkerasti hoitokokouksissa väärien henkien kitkemiseksi liikkeen ihmisistä, että se oli ihan väärää toimintaa. Myös monien muiden ”edesmenneitten” syntien kohdalla myönnetään Kristuksen kirkkolain väärä käyttö.

    Koska Kristuksen kirkkolain omanlaisesta käytännöstä, jossa pääasiallisesti puututaan liikkeen omien sääntöjen noudattamatta jättämistä vastaan, ei haluta luopua, se tarkoittaa sitä, että sitä halutaan pitää toiminnassa lauman hallitsemisen takia.

    Keksitään temppuja temppuradalle, joidenka mukaan pitää toimia jotta pääsee maaliin ja jolta temppu ei onnistu tai ei löydy halua siihen, putoaa pelistä. Ystäväni nimittikin hommaa temppu-uskoksi. Temput sitten vaihtelevat ajansaatossa.

    Pelin juoni on se, että pitää noudatta aina kulloinkin määrättyjä temppuja, toimia kulloinkin vallalla olevien sääntöjen mukaan, olla KUULIAINEN aina vallitseville säännöille ja tehdä tarvittavat temput oikein.

  7. Taas mietin samaa omien täällä syntyneiden mielikuvien perusteella kuin Vuokko lukiessa Karin viestiä. Lisään vielä sen kulman, että kannattaa ymmärtää, ettei ole kyse täysin yhtenäisesti ajattelevasta ihmisryhmästä. Siis toiset voi todella pitäytyä melko tiukkoihin käytäntöihin, toiset eivät haluaa pahastuttaa ja toiset haluavat toimia toisin. Yhtä hyvin voisi kysyä oikeuttaa kyseenalaistaa pakottamalla pois tiukkoihin käytänteisiin haluavien kohdalla. Se on vaan kasvettava ulos epämukavista olosuhteista, ei muiden pakottamana. Ei siinä ole eroa kuka vaatii.

    Mitä mersuun tulee, niin niitä taidetaan koota Suomessakin. Eikä lapsityö itsessään ammatin saamiseksi ole olosuhteista johtuen tiukasti kiellettävä asia jos ainoastaan sillä varmistaa ruuan.

  8. Martti, en nyt lähtisi elokuvien perusteella tekemään kovin vankkoja johtopäätöksiä, mutta kaiketi me vanhoillislestadiolaiset emme ole yksin kirkossa siinä käsityksessä, että saarnassa olisi hyvä olla sekä lakia että evankeliumia.

    Tuossa äitien jaksamisasiassa suosittelisin hankkimaan autenttisia kokemuksia suurperheisten piiristä. Väsymystä on, rankkaakin, mutta näitä palstoja ei kannata pitää ainoina lähteinä mielepiteen muodostuksessa.

Olli Seppälä
Olli Seppälä
Kirjoittaja Kotimaa Oy:n palveluksessa. Hänen harrastuksiinsa kuuluvat mm. kulttuuri, linnut, kellot.