Miksi lestadiolaisesta liikkeestä pitää uutisoida?

Vihapuhetta! Vainoamista! Tukkikaa sen akan suu! Kotimaa24:n toimitukseen tulee paljon palautetta – kiitos siitä – jossa pyydetään, vaaditaan, uhkaillaan lopettamaan kirjoittaminen vanhoillislestadiolaisesta liikkeestä. Maltillisimmat tällaisen kritiikin lähettäjät toivovat, että samalla kun tehdään uutinen, jossa vl-liike näyttäytyy kriittisessä valossa, pitäisi olla juttu, jossa se näyttäytyy myönteisessä valossa.

Miksi Kotimaa24 tekee niin paljon uutisia vanhoillislestadiolaisesta liikkeestä? Ja miksi blogisti Vuokko Ilola kirjoittaa jatkuvasti vanhoillislestadiolaisuudesta?

Ensin vastaus jälkimmäiseen kysymykseen: blogisti kirjoittaa siitä minkä kokee tärkeäksi. Kotimaa24:n toimitus ei rajoita aiheita, kunhan ne pysyvät asiallisuuden ja käyttöehtojen mukaisina. Moni lukee Ilolaa, vaikka on hänen kansaan eri mieltä. Hänellä on laaja lukijakunta. Eikö hyvä ja merkityksellinen blogi ole juuri tällainen. Se herättää tunteita.

(Jossain vaiheessa Kotimaa24.n blogistiksi etsittiin tarkoituksella vanhoillislestadiolaista kirjoittajaa, joka olisi kertonut kokemuksiaan mm. mediamyllerryksestä liikkeen sisäpuolisen näkökulmasta, mutta kukaan ei halunnut, uskaltanut tai ehtinyt sitoutumaan bloginpitoon. Yksittäisiä nimettömiäkin blogikirjoituksia tästä näkökulmasta on kuitenkin julkaistu, kun niitä on tarjottu. – Halukkaat ilmoittautukoot edelleen allekirjoittaneelle!)

Mitä vl-liikkeestä uutisointiin tulee, niin riippumatta Kotimaa24:stä liike on ollut muunkin median kiinnostuksen kohteena. Vanhoillislestadiolaisuus on vaikutusvaltainen ja tärkeä uskonnollinen kansanliike. Se on perinteisesti ollut suljettu, jotenkin salaperäinen, omalakinen ja senkin vuoksi kiinnostava. Lisäksi liikkeessä on tapahtumassa uudistumista, ja se on avautumassa. Kotimaa24:n velvollisuus ja toiminta-ajatus on kertoa merkittävän herätysliikkeen muutoksista ja myös sen sisällä käytävästä keskustelusta. Kaikkia osapuolia kuunnellen, luonnollisesti.

Jos Kotimaa24:llä on jokin ”agenda” tässä uutisoinnissa, niin se on avoimuuden vaatimus. Sama vaatimus on myös muussa uutisoinnissa. Arkkipiispa Martti Simojoen sanoja lainatakseni: Kirkossa ei ole mitään salattua. Ja jos on, se pitää kertoa. – Herätysliikkeissä ei ole mitään salattua. Ja jos on, se pitää kertoa lehdissä, radiossa, televisiossa, blogeissa ja sosiaalisessa mediassa.

Blogit ja sosiaalinen media on tehnyt kaikenlaisen yhteisöllisen sulkeutumisen vaikeammaksi. Ihmisten tunteita, kokemuksia ja havaintoja herätysliikkeistään ei voi kahlita. Kotimaa24 on ollut vain yksi kanava, jonka kautta patoutunut tarve keskustella ja jakaa kokemuksia vl-liikkeestä on purkautunut.

Kun Kotimaa24 syksyllä 2009 avautui (ensin pelkkänä ”blogimetsänä”), oli toimitukselle vilpitön yllätys, kuinka paljon sivustolla syntyi keskustelua juuri vanhoillislestadiolaisuudesta.

Kotimaa24 on itsenäinen journalistinen verkkouutispalvelu, ei siis Kotimaa-lehden tai kirkon ”virallinen” verkkosivusto, kuten moni eksyy välillä luulemaan. Se mitä ja miten Kotimaa24 asioista kertoo, ei ole kirkon kannanotto käsiteltävänä olevaan asiaan, vaan journalistisen harkinnan tuloksena syntynyt uutinen. Joskus uutinen vain kertoo tehdyn päätöksen sisällön, toisinaan tarjoaa siihen myös kriittisiä näkökulmia.

Kotimaa24:n toimintaa voi kuvata myös käsitteellä  uskontojournalismi.

Kotimaa24:n journalistinen linja – senkin perään on kommenteissa kyselty – on ilmaistu virallisissa papereissa muun muassa seuraavasti:

1.Kotimaa24.fi tekee luotettavia ja kiinnostavia uutisia kirkosta ja kirkoista Suomessa ja maailmalla. Oma uutishankinta on toimintamme kulmakivi.

2. Kotimaa24.fi-uutisten tarkoitus on tiedonvälitys, keskustelun herättäminen ja yhteisön rakentaminen.

3. Kotimaa24.fi:ssä tehdään uutisia Suomen luterilaisista kirkosta ja sen seurakunnista, kristillisistä kirkoista Suomessa, kirkoista maailmalla, uskonnoista Suomessa ja maailmalla sekä suomalaisen yhteiskunnan arvovalinnoista.

4. Kotimaa24.fi:ssä uutisia tehdään luotettavasti, asiantuntevasti, kriittisesti, itsenäisesti, nopeasti, kiinnostavasti ja taloudellisesti.

5. Uutiset Kotimaa24.fi:ssä ovat journalistisesti tuotettuja, pääsääntöisesti lyhyitä. Uutisissa painottuvat faktat ja niiden tuoreet kommentit. Uutiset ovat mahdollisuuksien mukaan kuvitettuja ja monimediallisia (audio, video).

6. Kotimaa24.fi:n toimintaa uutistuotannossa ohjaavat arvot ovat: aloitteellisuus, luotettavuus ja kriittisyys.

7. Kotimaa24.fi-blogialueeseen sovelletaan yleisiä sosiaalisen median ja verkkokeskustelusivustojen ohjeita ja sääntöjä. Blogit eivät ole journalistista toimintaa.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Kenties ymmärrän nämä asiat vajavaisesti, mutta minusta juuri kukaan täällä blogimetsässä ei ole huutamassa ”tukkikaa sen akan suu”.
    Tiedän, että lestadiolainen liike on monin tavoin kriisissä. Kaikista asioista tulisi keskustella ja samalla pyrkiä todelliseen dialogiin.
    Paljon hyvää keskustelua on täällä käytykin.
    Olen saanut käydä toivomaani opillista keskustelua jonkun verran, mutta tuntuu siltä, että se ei ole ao. blogistia miellyttänyt.

    On myös epäasiallista leimaamista ja vihakirjoittelua. Miten joku voi ao. keskusteluketjussa väittää esimerkiksi, että pedofiilit hakeutuvat tai liittyvät mielellään vanhoillislestadiolaisiin?
    Mitä tapahtuisi, jos sellaisen väitteen esittäisi jostakin etnisestä tai seksuaalisesta vähemmistöstä? K24:n päätoimittaja olisi varmaan aikaa sitten puuttunut siihen ja vienyt tunnarit.
    Eihän tuollaista väitettä voi millään tilastollisella menetelmällä todentaa. Jos joku tuollaisen analyysin on tehnyt, olisi kiintoisaa saada se tänne palstalle referoituna.

  2. Jorma Ojala, esimerkiksi juuri parhaillaan käynnissä oleva keskustelu Vuokko Ilolan blogissa (Mikä on jutun juoni?) ja lestadiolaistarraan liittyvän uutisen keskustelussa ei kauas jää ”tukkikaa sen akan suu” -tyylistä.

    Kerrot peheksuvasi sitä, ettei toivomasi tai käymäsi opillinen keskustelu ole miellyttänyt blogistia. Minä olen ymmärtänyt blogistin pahentuneen kirjoitustyyliisi, joka johtaa usein henkilöidenvälisiin vastakkainasetteluihin ja loukkaantumisiin.

    Kuvaamaasi tekstiä (pedofiilit hakeutuvat vl-liikkeeseen) en ole nähnyt. Jos sellainen on ollut, niin otaksun blogistin tai Ylläpidon sen poistaneen. Vuokon blogeja tuo esimerkki ei kuvaa edes huonosti.

  3. Jorma Ojala, esimerkiksi juuri parhaillaan käynnissä oleva keskustelu Vuokko Ilolan blogissa (Mikä on jutun juoni?) ja lestadiolaistarraan liittyvän uutisen keskustelussa ei kauas jää ”tukkikaa sen akan suu” -tyylistä.

    Keskustelua haittaa huomattavasti se, jos jonkun tahon suuhun pannaan lause, jota kukaan ei ole sanonut, mutta asioita ja kirjoituksia kärjistämällä voi tehdä tulkinnan, että ”yhtä hyvin voisi sanoa noin.”

    Kukaan ei ole sanonut noin, eikä varmasti tarkoittanut, että Vuokko Ilolan suu pitäisi tukkia. Sen vuoksi ei ole oikein väittää sellaista. Tai edes tulkinnan perusteella tehdä kuvitteellista repliikkiä jotta saadaan maalattua halutunlainen kuva keskustelusta.

    Mielestäni tuollaista kuvitteellista lainausta voisi käyttää vain jos joku olisi oikeasti sanonut niin. Huono alku ylläpidon blogille tuo. Todella huono, vaikka kieltämättä antaa ytyä ja lisää kiinnostavuutta.

    Kuka täällä kannattaa sitä että Vuokko Ilolan suu tukitaan eikä hän saa enää kirjoittaa mitään? Jos tämä on näin selvästi käynyt keskusteluissa ilmi, niin asianomaisilla ei varmaan ole suurta kynnystä ilmoittautua.
    Itse en ainakaan kannata, mutta on kyllä tietty raja siinä minkä verran ja millä tavalla esiin tuotuja negatiivisia asioita on tarpeellista kirjoittaa. Monillakin keskustelupalstoilla tulee vastaan henkilöitä, joilla on katkerat muistot ja traumaattisia kokemuksia jostakin hengellisestä liikkeestä. Ja on pakko kirjoittaa ja purkaa sitä.
    Se on ymmärrettävää, mutta kuinka paljon on tarpeellista ja millaista kieltä, ilmaisuja ja keinoja käyttäen soveliasta. Siitä vain on kyse.

  4. Eero Koskela, kuten tiedät, Kotimaa24:ssä oli avoin bloggausoikeus kolmisen vuotta (2009-2013). Siitä saatujen kokemusten perusteella olimme valitettavasti pakotetut rajoittamaan blogistijoukkoa. Syitä olivat ensi sijassa moderoinnin kuormittuminen ja talous (moderointi on aikaa vievää työtä).

    Nykyinen blogistien määrä (n. 50) ei ole hakattu kiveen ja uusia kirjoittajia tulee hiljalleen mukaan. Nytkin blogataan Kirkkojen maailmanneuvoston kokouksesta Busanista Etelä-Koreasta.

    Pelkkä pappeus ei ole kriteeri ryhtyä Kotimaa24:n blogistiksi. Ja aika monta pappia täällä kyllä jo nyt kirjoittaa…

    Ensi vuoden alussa avautuva Kotimaa Pro tarjoaa kaikille sen käyttäjille (Kotimaan + Pron tilaajille) mahdollisuuden blogata sivustolla. Sivuston blogien luonne on hieman toisenlainen kuin täällä – kyse on ”puolimikroblogista” eli postauten merkkimäärä on rajattu.

  5. Seppälältä:

    ”Vihapuhetta! Vainoamista! Tukkikaa sen akan suu! Kotimaa24:n toimitukseen tulee paljon palautetta – kiitos siitä – jossa pyydetään, vaaditaan, uhkaillaan lopettamaan kirjoittaminen vanhoillislestadiolaisesta liikkeestä.”

    Lukekaa tarkemmin, mitä Seppälä tuossa sanoo: TOIMITUKSEEN tulee palautetta. Hän ei edes ole sanonut, että blogimetsässä olisi näin sanottu.

    Voisit Olli Seppälä kertoa muutkin palautteet sanasta sanaan, mitä minusta tulee toimitukseen. Melkoisen vihaisia tuntuvat monet olevan.

    T: Akka

  6. Ensin meinasin reagoida vakiotavallani, että jos ärsyttää niin ei lue. Mutta sattumoisin luin uudestaan Vuokon blogin mutta en keskustelua ja huomasin tämän. Joku on tainnut tehdä työtä käsketystä. Pohjanmaalla kuulema akka sana on luonnollinen, mutta minä suuttuisin siitä nimittelynä.

    Vuokko ” Jos minun kertomani on pahempi, voit laittaa Ylläpidolle viestiä, että tämä kirjoitus pitää poistaa heti. ”

    Sitä mitä ajattelen on, että aina löytyy niitä, jotka haluavat rajoittaa joka ryhmästä. Se tarve on meillä jokaisella varmaan ollut joskus. Vuokko haluaa rajoittaa kynsien lakkaamisen synnilistämistä ja joku muu Vuokon kirjoittamista. Sellaista se elämä on. Kristuksen kirkkolaista en tiedä, mutta kynsien lakkaamisen ja meikkaamisen sopimattomuus uskovalle tuo tutun kaiun lapsuudesta.

    Laitan kipaleen, joka on kuulemma syntynyt epävarmuuden rajoittamisen vastapainoksi. Tämä kuulemma liittyy Jeesuksen epäröimiseen Getsemanessa.

    http://www.youtube.com/watch?v=4x23gVZlhjU

  7. En ymmärrä mitään journalismista, mutta nähdäkseni runsaaseen lestadiolaisuutisointiin on yksi yksinkertainen, mutta vähemmän hurskas syy (jonka päätoimittaja kainosti jättää mainitsematta): niitä luetaan.

    Yksi Vuokon blogi vastaa todennäköisesti lukijamäärältään kahtakymmenta normitylsää K24 blogia (mistä kiitos Vuokolle!). Sata blogia kirkkojen maailman neuvoston kokouksesta ei vastaa lukijamäärältään yhtä Vuokon sähköpostistaan kaivamaa ja blogissaan siteeraamaa viestiä.

    Debattia syntyy, kun täällä on (Pohjois-Suomen 80 000:n tyytyväisen lestadiolaisen lisäksi) niitäkin, jotka uskaltavat olla julkisesti suurinpiirtein tyytyväisiä liikkeeseen, tai ainakin uudistaisivat sitä konservatiiviteologiselta pohjalta.

    Jouduin joitakin aikoja takaperin lukemaan muun muassa 1970-luvun lopun Kotimaa-lehtiä. Niissä käsiteltiin melko runsaasti ”hoitokokouksia”/”neuvonpitoja”, mutta lehdessä oli myös vilpittömän myönteisiä uutisia ja juttuja vanhoillislestadiolaisuudesta, ja lestadiolaisuudesta ylipäänsä. Siis samanaikaisesti hoitokokousuutisoinnin kanssa!

    Tämä toinen puoli, toinen ääni puuttuu valitettavasti tyystin 2010-luvun Kotimaasta sekä Kotimaa24:stä.

Olli Seppälä
Olli Seppälä
Kirjoittaja Kotimaa Oy:n palveluksessa. Hänen harrastuksiinsa kuuluvat mm. kulttuuri, linnut, kellot.