Miksi Golgatan risti on niin tärkeä?

Ensinnäkin on olemassa ja voimassa Jumalan laki, joka vaatii meiltä täydellistä rakkautta Jumalaa ja lähimmäistä kohtaan. (Matt. 22:37-39; 3. Moos. 19:18; 5. Moos. 6:5). Paljon muitakin neuvoja, ohjeita, varoituksia, kehotuksia ja vaatimuksia löytyy paljon Raamatusta.

Uskaltaako siis joku vielä väittää, että hän pystyy noudattamaan esim. kymmentä käskyä ja tätä rakkauden kaksoiskäskyä pienintä piirtoa myöten. 9. ja 10. käsky kieltävät jopa kaikenlaisen himoitsemisenkin. Kun esim. näet jonkun toisen hienon talon, kauniin puolison ja vaikka upean urheiluauton ja ajattelet mielessäsi: Olisipa tämä kaikki minun, on sekin jo käskyjen rikkomista. Näin korkealle on lain rima nostettu.

Jeesus sanoo: ”Mooses antoi teille lain eikä kukaan teistä sitä täytä”. (Joh. 7:19) Nyt ihmisen täytyy itse hyvittää ja maksaa rikkomuksensa lakia kohtaan tai sitten tarvitaan joku toinen tekemään se hänen puolestaan. Tässä astuu Jeesus Kristus kuvaan mukaan.

Hän Golgatan ristillä oli meidän sijaisenamme. Oikeastaan meidän paikkamme olisi ollut roikkua ristillä, mutta Jeesus teki sen meidän ja koko maailman puolesta. (2. Kor. 5:15) Hän kärsi syntien rangaistuksen. (Jesaja 53)

Siellä koko maailman synti otettiin pois. (Sakarja 3:9; Joh. 1:29; Hebr. 9:22, 26; 1. Joh. 3:5; Ilm. 1:5) Siellä tapahtui synneistä puhdistaminen. (Hebr. 1:3) Maailman syntien sovitus ja lunastus eli vapaaksi osto myös tapahtui samalla hetkellä ja kertaa. (2. Kor. 5.19; 1. Joh. 2:2, 1. Tim. 2:6) Käärmeen eli saatanan pää murskattiin. (1. Moos. 3:15) Armo yli kaikkien valtava on! Armotaivas piirittää meitä kaikkia ja on yllämme!

Kunpa käsittäisimme aina vain syvemmin ja vahvemmin tämän armon ja juurtuisimme ja rakentuisimme enemmän tähän ja tästä evankeliumista. Niin suurta syntiä ei ole olemassakaan, jota lunastus eli syntivelan täysmaksu ei koskisi. (Ef. 1:7; Kol. 1:14) Usko siis tämä valtava armo ja rakkaus omalle kohdallesi (Joh. 3:16; Apt. teot 16:31) , omista ja pidä hyvänäsi Jeesus ja Hänen laupeutensa ja kiitä ja ylistä Jumalaa. (Psalmi 107:1-2; 108:1, 113:1; 117:1-2)

Tästä saat myös  voimaa ja halua elämään oikeata kristitylle sopivaa elämää, vaikka se ei tässä elämässä toteudukaan täydellisesti. Vasta taivaassa kaikki vajaa on täydellisesti poissa. Ja kun lankeemuksiakin ja kompastumisia vääjäämättä tulee matkalla, saat ne uskoa katuen ja synnit tunnustaen anteeksi Jeesuksen nimen ja veren tähden. (Apt. teot 19:17-18; 1. Joh. 1:9; Psalmi 32:1-5; 130) Muistakaa, kun taistelumme alkaa, sen etukäteen olemme voittaneet. Pysykäämme Jumalan armossa! (Apt. teot. 13:43)

Jeesus puhuu, Vakuutuksen saa nyt moni murheinen, Kuullen anteeksantamuksen Kaikille jo tullehen, Siitä saa he riemun syyn, kyynel vaihtuu hymyilyyn, kyynel vaihtuu hymyilyyn. (Edellinen Siionin Kannel 145:4)

Käykäämme usein ehtoollisella ja muistakaamme kastettamme, joissa meille on armo ja anteeksiantamus henkilökohtaisesti annettu ja annetaan ja saamme käyttää hyväksemme ehtoollisessa Jeesuksen veren voimanlähdettä ja tankkauspaikkaa yhä uudestaan ja uudestaan. Ehkä mietit joskus huolissasi, jaksatko pitää kiinni Jeesuksesta loppuun asti. Luota, perustaudu ja turvaudu siihen, tähän sinulla on täysi vapaus ja oikeus, että asia onkin päinvastoin, Jeesus pitää sinusta kiinni ja hänen otteensa varmasti pitää.

    • Johannelsen evankeliumi., tiedemiesten ja tutkijoiden täysin yksimielinen tulkinta. Tie totuus ja elämä on Jeesuksen sanomana lähimmäisen rakkauden merkityksen ymmärtäminen.

    • Niin kuin tässä kirjoituksessa totesin, kukaan ei täydellisesti pysty rakastamaan ”lähimmäistään niin kuin itseään” Matt. 22:39, 3. Moos. 19:18. Siksi me kaikki tarvitsemme Golgatan ristin sovitusta ja anteeksiantamusta, jonka Jeesus on ansainnut koko maailmalle eli kaikille ihmisille. Jeesukseen uskoessamme alamme kyllä ihan oikeasti, pyyteettömästi, niin kuin laupias samarialainen, rakastamaan kaikkia ihmisiä. Jokainen ihminen on lähimmäisemme. Ks. Luukaksen evankeliumi 10:30-37

  1. Tämänpäiväisen kevätpäivän tasauksuksen – kun valo alkaa jälleen voittaa- juhlistamiseksi seuraava:
    Golgatha on tulkittavaksi myös aurinkoallegoriana,mikä näkyy mitä selvemmin erityisesti Johanneksen evankeliumissa, mutta myös muissa evankeliumeissa.
    Markus kertoo, että Jeesus asetetaan ristille kolmannella hetkellä ja hän kuolee yhdeksännellä hetkellä. Aikamääreet vastaavat nykyisessä kellotaulussa aamua kello 9 ja iltapäivää kello 15. Tällöin hän on ristillä puoli vuorokautta eli 6 tuntia. Tai jos ajattelemme vertauskuvallisesti ja suurennamme vuorokausiympyrän vuosiympyräksi, muuttuu kuusi tuntia kuudeksi kuukaudeksi. Oikeuden tähän mittakaavamuutokseen voi halutessaan saada nimen Golgatha sisällöstä, joka, niin kuin olemme osoittaneet, sisältää idean suuresta ja pienestä ympyrästä.
    Päiväympyrän mukaan ajateltuna sisältyy Golgathan kuuteen kärsimyksen tuntiin 360 minuuttia (Vrt. ympyrän asteluku), joihin sisältyy edelleen 216oo sekuntia! Siis tässäkin tuo metempsykoositunnus 216!
    Vuosiympyrässä vastaa aamua syksy ja iltapäivää kevät. Yhdeksännessä kuussa on syyspäivän tasaus, jolloin aurinko alkaa kuolla, joutuu talven vangiksi, on pimeimmillään joulun aikoihin alkaa sitten kasvaa ja syntyy maaliskuun lopulla kevätpäiväntasauksessa uudelleen eli päiväympyrää ajatellen noin klo 15!

    Golgatha on siis jälleensyntymispaikka, missä aurinkokuningas jälleensyntyy kesäpäiväntasauspisteessä. Että kyseessä on astronominen malli eikä ainoastaan historiallinen ihmistä koskeva tapahtumakuvaus voidaan osoittaa myös pyhän geometrian keinoin siten, että kun piirrämme ympyrän ja sen sisään sen säde jänteenä kuusikulmion, voimme tämän kuusikulmion avulla piirtää ”Golgathan” yläpuolelle samansivuisen viisikulmion ja sen sisälle viisisakaraisen tähden eli Salomonin sinetin, jonka ylimmät ”käsivarret jakavat sen ympärille piirretyn suorakaiteen kahteen osaan, joiden suhde toisiinsa, jos viisikulmion sivu on 1, on sama kuin 1480:0,888:n. Eli nimiin Jeesus Kristus! Ja myös tunnettu Graalin symboli liittyy geometriseen Kristukseen. Malja symboloi kohtua ja hauska ”sattuma” onkin, että heprean kohtua tarkoittava sana on sama kuin suomen pata. Walesilaisessa muinaisenglantilaisessa ns. Mabinogion legendassa puhutaankin jälleensyntymäpadasta. Symboli on sama kuin Graalin malja esim. Marian kohtuna

    Edellä sanottu ei tarkoita sitä, etteikö Rooma olisi voinut myös ristiinnaulita ja teloittaa jonkun juutalaisen ajan kapinajohtajan, joka samalla on voinut olla tunnettu esoteerisia mysteerioita opettanut rabbi, mutta itse kuvaus tästä teloituksesta yksityiskohtineen on selvästi allegorinen ja osin myös vuodenaikojen uudistumisiin sitoutuva.

    • Eihän tämä pohdiskelu oikeastaan lainkaan perustu omaan ja selvään Raamatun sanaan ja opetukseen. Raamattuhan puhuu selvästi historiassa tapahtuneista tosiasioista. Monet Jeesuksen ajan historioitsijat ja historiateoksetkin (Tacitus, Suetonius ja Josefus) kertovat Jeesuksen eläneen Rooman valtakunnassa.

    • Kyllä se Mika esim. ajoitusten osin pohjautu aivan selvään esim. Markuksen evankeliumin antamaan sisältöön. Mietipä että esim. nimi Golgatha Uuden testamentin keikassa kuuluu gulgalot ja sen juurena on armean גּלגּלת joka kirjaimellisesti merkitse ympyräympyrät, mikä viittaa useisiin astronomisiin kiertoihin.

    • Minä en usko tällaisiin ”astronomisiin selityksiin ja spekulaatioihin” ainakaan tässä yhteydessä. Uskon paljon mieluummin Raamatun ja Jeesuksen oman sanan ja puheen. Ks. Joh. 2:22

    • Mika Rantanen, antamani merkitykset ja ajoitukset eivät ole spekulaatioita vaan tosiasoita, jotka siis nousevat juurikin Raamatusta! Jeesuksen oman nimenkin Ieous lukaurvo 888 eli yhtensä 24 viittaa vuorokauden 24 tuntiin.
      Oletko lukenut syvästi uskovaisen Pekka Lahtisen kirjan LUOJAN LUKUJA? Tai myös uskovaisen suomalaisen juutalaiskritityn Moshe Zew’n kirjoituksia:
      http://www.kolumbus.fi/gematria/

    • Sinulle, Seppo, näyttää näistä luvuista ym. tulleen pääasia. Kyllä minäkin tiedän, että esim. numerot 3 ja 7 ovat täydellisyyden lukuja ja numeroita, kun ne liittyvät Jumalaan.

    • Kyllä Mika niissä luvuissa on kyse hieman monimutkaisimmista systeemeistä kuin numeroista 3 ja 7.
      Näitä numeroliisia ratkaisuja kehottaa siis itse Jeesus tekemään. ”Kenellä ymmärrys on, se laskekoon…”

  2. Suni: ”Golgatan ristillä ei ole mitään merkitystä meidän ihmisten elämässä.”

    Ai, Suni ei siis pidä ihmisinä niitä ihmisiltä näyttäviä olentoja, joiden elämässä Jeesuksen ristinkuolemalla on ollut oleellinen, koko elämän kannalta oleellinen merkitys. Millähän kristeerillä hän erottelee ihmiset ei-ihmisistä?

  3. Suni pitää kaikkia ihmisiä saman-arrvoisina Korkeimman edessä alkaen ensimmäiusestä ihmisestä alkaen noi 200 000 vuotta sittem. Siis myös niitä noin 60 miljardia ihmistä joilla ei ollut mitään tietoa Golgatasta, Raamatusta eikä Jeesuksesta.

    Kirkko ja sen oppiin sokeutuneet eivät alkuunkaan ymmärrä ihmiselämän alkakautta vaan katsovat kaiken alkaneen Jeesuksen ajasta.

  4. Jollet Mika, poista epäasiallisia kommentteja, niin sinä annat niille luvan ja jopa rohkaiset muitakin tekemään samoin. Sinulla on valta hoitaa keskustelua ja jollet tee sitä, niin toiset käyttävät sinun valtaasi omiin, jopa vastakkaisiin tarkoituksiinsa. Voit poistaa kommentteja oman harkintasi mukaan. Käytä valtaasi, muuten keskustelujen taso heikkenee muissakin keskusteluissa.

  5. Ennen Jeesuksen syntymää eläneet uskoivat ja pelastuivat uskomalla Jeesukseen eli tulevaan Messiaaseen, koska hänen tulonsa on ennustettu Vanhassa Testamentissa monessakin kohdassa. Tässä blogissanikin on mainittu kolme sellaista profetiaa eli 1. Moos. 3:15, Jesaja 53 ja Sakarja 3:9. Tämä profetia 1. Moos. 3:15 annettiin lupauksena jo ensimmäisille ihmisille Aadamille ja Eevalle. Näistä Jeesukseen liittyvistä VT:n profetioista voisi mainita vielä vaikka 1. Moos. 22:18, 26:4, 1. Moos. 49:9-11, 2. Samuelin kirja 7:12-14, Psalmi 22:17 KR-92, Miika 5:1, Daniel 9:24, Jesaja 7:14, 9:5, 11:1, 4, 10 ja Sakarja 12:10.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.