Maria – Ikuinen neitsyt

IMG_0204 Joulukuusi 2006 03 25 Kuvassa joulukuusi Limbessä Kamerunissa Autuaan neitsyen Marian päivänä 25.3.2006

Neljäs adventtisunnuntai on Maria -päivä. Jumalan äiti on odottanut lasta ja synnytys on lähellä. Joulu on Jeesuksen syntymän juhla. Vähää ennen ajattelemme hänen äitiään.

Luterilaisen tunnustuksen mukaan

1) Maria oli neitsyt ennen Jeesuksen syntymää.

2) Maria oli neitsyt synnyttämisen tapahtumassa. Hän ei menettänyt neitsyytensä merkkejä synnytyksen aikana.

3) Maria on neitsyt myös synnyttämisen jälkeen. Hän on ikuinen neitsyt.

Neljäs adventtisunnuntai yhdistää Marian päivän ja joulun. Ajattelemme inkarnaation suurta salaisuutta: Jumala otti ihmisyyden omaan olemukseensa Jeesuksessa. Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Oikea oppi Mariasta eli mariologia on oikeata oppia Kristuksesta eli kristologiaa.

Tässä kirkkomme pitäytyy johdonmukaisesti yhteisen kirkon vanhaan perintöön. Tällä on valtava merkitys ekumeenisessa yhteistyössä. Olemme samassa joukossa kaikkien vanhan kirkon perinteeseen pitäytyvien kirkkojen kanssa.

  1. Jos nyt herra Heinilä h aluat väkisin keksutella marsilaisita niin voit aloittaa vaikapa avaamalla tämä krypta:

    Koodi alkaa jakeen 4 viimeisen rivin oikean puolimmaisen sanan םשה kirjaimesta ם mim ja jatkuu 13 kirjaimen skipein ja päättyy sanan םימיב viimeiseen kirjaimeen ם mim.
    Mitkä sanat saat ja mikä on niiden merkitys käännettynä suomeen?
    Homman helpottamiseksi kirjoitusten lukusuunta on riveittäin oikealta vasemmalle mutta yksityiset sanat vasemmalta oikealle.
    Koodi lasketaan siis riveittäin oikealta vasemmalle ja hyppyjä on 4 kpl.

    תונבו המדאה ינפ-לע ברל םדאה לחה-יכ יהיו א 1
    :םהל ודלי
    הנה תבט יכ םדאה תונב-תא םיהלאה-ינב ואריו ב 2
    :ורחב רשא לכמ םישנ םהל וחקיו
    םגשב םלעל םדאב יחור ןודי-אל הוהי רמאיו ג 3
    :הנש םירשעו האמ וימי ויהו רשב אוה
    ןכ-ירחא םגו םהה םימיב ץראב ויה םילפנה ד 4
    ודליו םדאה תונב-לא םיהלאה ינב ואבי רשא
    :םשה ישנא םלועמ רשא םירבגה המה םהל

    • Jouluna ylistäs yhdessä kaikkien pyhien kanssa neitsyt Mariaa ja Jumalaa Herraa Jeesusta Kristusta. Pääsiäisenä kuolleista ylösnousi ja Taivaaseen astui Jumala Herra Jeesus Kristus. Saatana on lyöty. Saatanalle ja hänen lapsilleen on Helvetti varattu. Helvetistä ei Star Wars hahmot pelasta aluksillaan.

  2. Otetaanpa tähän välillä pieni esittely Antiokian piispasta. Apostoli Pietari oli seurakunnan ensimmäinen piispa sen jälkeen kun hän oli lähtenyt Jerusalemista ja jonkin aikaa kiertänyt ympäriinsä Sakkeuksen kanssa.

    Pietarin jälkeen Antiokian piispana oli Ovidius, joka kärsi marttyyrikuoleman vuonna 66 j.Kr. Neron aikana.

    Ovidiuksen jälkeen Antiokian piispaksi tuli Ignatius ja hän kuoli marttyyrikuoleman noin 110 j.Kr.

    Nykyisin tuon kirkon jatkumona on Antiokian ja koko Idän kreikkalais-ortodoksinen patriarkaatti eli Antiokian ortodoksinen kirkko,

    kreikaksi Πατριαρχεῖον Ἀντιοχείας,

    arabiaksi
    بطريركية أنطاكية وسائر المشرق للروم الأرثوذكس‎
    Baṭrīarkīyyat Anṭākiya wa-sā’ir al-mašriq li’l-Rūm al-Ūrthūduks.

    Vuodesta 2012 tuo kirkon johdossa Antiokian ja koko Idän patriarkkana on Johannes X.

    Verrattakoon tuohon kolmanteen piispaan Ignatiukseen apostoli Johannesta, joka kuoli noin 104 j.Kr. (muitakin perinteitä esiintyy eri ajoilta kirjallisuudessa).

    Tuo apostoli Johanneksen aikalainen Ignatius kertoo kolmesta suuresta salaisuudesta, joiden merkitys ulottuu kosmisiin ulottuvuuksiin. Näiden kolmen salaisuuden kautta Jumala puhuu hiljaisuudessa. Pahuuden kahleet ovat kirvonneet, tietämättömyys poistunut, vanha väistynyt.

    Nämä kolme ”huutavaa salaisuutta” eli mysteeriä ovat Marian neitsyys, synnyttäminen ja Herran kuolema.

    Kahteen näistä kolmesta liittyy Herramme äiti oleellisena osana tapahtumaa.

    Meillä luterilaisuudessa on perinteisesti puhuttu paljon Jeesuksen sovintotyöstä. Tämä onkin merkittävää koska Jeesuksen uhrin takia meillä on rauha Jumalan kanssa.

    Ignatiuksella kuitenkin täysin tämän rinnalle tulee Jeesuksen sikiäminen, minkä yhteydessä Jumala otti ihmisyyden olemukseensa, niin että tämän jälkeen Jumalan Poika on myös ihmisen lapsi, siis todellinen Jumala ja todellinen ihminen yhdessä persoonassa.

    Tämän rinnalle tulee myös Jeesuksen syntymä. Jeesus, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, tuli ihmisten ilmoille, meidän keskellemme. Hän oli, on ja tuleva on Immanuel eli Jumala meidän kanssamme. Tuo yhteys antaa ymmärtää sen mitä mekin tunnustamme, että neitsyt synnytti neitsyyttänsä menettämättä ja edelleenkin Golgatan työn tapahtumisen jälkeenkin on pysynyt neitsyenä yhä edelleen ollen neitsyt taivaan kirkkaudessa.

    Ignatiuksen teologiassa Marian päivän, joulun ja pitkäperjantain sanoma kuuluvat yhteen.

    • Matias, miksi kiertelet kysymyksiäni, vai etkö uskalla vastata niihin julkisesti?

      Se, että Raamatussa ja tunnustuskirjoissa sanotaan, että Jeesuksen syntymä oli neitseellinen ei riitä oikean opin perusteluksi, eikä selitä papiston keskuudessa asiasta vallitsevaa erimielisyyttä.

      Koska kaikkien pappien Raamattu ja tunnustuskirjat kertovat asiasta oletettavasti samalla tavalla, tulkinnan täytyy olla kiistanalainen. Kenen tulkinta on oikea?

      Jos kirkon tulkinta oikeasta opista – ilmeisesti kristinuskolle varsin keskeisessä asiassa – on se, että Jeesus syntyi neitseellisesti, niin miksi pappien – jotka siihen eivät usko ja jotka sinun mielestäsi ovat näin rikkoneet pappisvalansa – käsitystä ei kirkon opeista vastaavan tahon, tai kenenkään muunkaan toimesta oikaista? Miksi piispat eivät puutu siihen? Osoittaako se välinpitämättömyyttä oikeaa oppia kohtaan vai onko koko kysymys sittenkin papiston vapaasti tulkittavissa oman mielensä mukaan?

    • Vt:n enkelit/kerubit eivät selvästikään ole aina mitän henkioloentoja,sillä niiden pyrstöstä vuota tuli ja niillä on p y ö r ä t. Tätä kuvaa vahvistaa myös Johanneksen salainen Ambrosiniassa säilytettävä
      evankeliumi, joka päättyy kuvaukseen Jeesuksen taivaaseen noususta:

      ”Hän nousi ylös taivaaseen loistavissa
      vaunuissa. (merkaba/rokeb/kerubi) Silloin maa vapisi ja vuoret tärisivät, maailma pimentyi pilvet
      jyrisivät ja taivaat salamoivat. Enkelit saat toivat häntä kuljettavia v a u n u j a ja kerubit lensivät hänen ympärillään.

      Näimme Herramme Kristuksen ajavan taivaaseen kerubien hartioilla ja tuulien siivillä ja maa vapisi…”

      Siis vaunut ja kerubit samaistuvat.

      Näin on myös Biblian enkelit ovat voineet nousta sekä pyörin
      ja siivin varustetusta koneista että niiden ajajista. Tätä pohdittaessa nousee arvoon arvaamattomaan mm. psalmien lause, joka kertoo JHVH:n ajavan kerubia ja po. Hesekielin näky. Kerubi sanan etymologia on äärimäisen mielenkiintoinen, heprealaiset pitävät sitä myös anagrammina sanasta rokeb joka merkitsee vaunuja. Kerubit ja serafit (sanasta sarap=polttoleikata) ovat
      paljon keskusteltuja Raamatun ’enkeleitä’.

    • Kimmo

      En suinkaan kiertele kysymystäsi. Toinen asia on se mikä on mielekkäin tapa toimia on eri asia kuin se mikä on totuus.

      Uskonkappaleet eivät ole.irrallaan olevia palasia vaan yksi kokonaisuus. Siksi myös erilaiset suhtautumiset kanssakristityihin on hoidettava ystävällisellä opettamisella eikä millään rettelöinnillä.

      Tunnustuskirjojen sana on selvä. Se mitä alustuksessa kerroin on riittävän selvästi siellä opetettu.

    • Seppo

      Mielestäni sinun tulkintasi on samaa tasoa kuin sekottaa ihmisen ja pöydän jalka toisiinsa.

      Olen aikoinani lukenut artikkelin pyörän kehittymisestä muinaisessa Orientissa. Sinun esittämäsi teoria ei mitenkään sovi tuohon aikahistoriaa.

    • Matias

      Et ole vastannut yhteenkään näistä kysymyksistäni suoraan vaan kiertelet niitä edelleen:

      Koska kaikkien pappien Raamattu ja tunnustuskirjat kertovat asiasta oletettavasti samalla tavalla, tulkinnan täytyy olla kiistanalainen. Kenen tulkinta on oikea?

      Jos kirkon tulkinta oikeasta opista – ilmeisesti kristinuskolle varsin keskeisessä asiassa – on se, että Jeesus syntyi neitseellisesti, niin miksi pappien – jotka siihen eivät usko ja jotka sinun mielestäsi ovat näin rikkoneet pappisvalansa – käsitystä ei kirkon opeista vastaavan tahon, tai kenenkään muunkaan toimesta oikaista? Miksi piispat eivät puutu siihen? Osoittaako se välinpitämättömyyttä oikeaa oppia kohtaan vai onko koko kysymys sittenkin papiston vapaasti tulkittavissa oman mielensä mukaan?

      Eikö sinulla siis ole mielipidettä niihin, vai etkö uskalla ilmaista sitä julkisesti, vai onko tämän tasoinen opillinen ristiriita kirkossa sinulle täysin yhdentekevä? Ei se ainakaan kristinuskon ja kirkon uskottavuutta muissakaan opillisissa asioissa vahvista.

      Ei tässä nyt ole kysymys siitä mikä on mielekkäin tapa toimia asian korjaamiseksi, vaan siitä mikä on papiston luotettavuus kirkon hengellisenä paimenena, kenen tehtävä kirkon sisällä on asiaan puuttua jos se, että Jeesus ei ole syntynyt neitseellisesti on heresiaa, ja miksei kukaan tee mitään?

    • Paha Saatana, joukkoineen yritti tappaa pyhän Betlehemissä pyhän neitsyt Marian ja Jeesus-lapsen. Jumala varjeli heidät ja he pääsivät Egyptiin turvaan. Koko Jeesuksen elinajan paha Saatana asetti Jeesukselle erilaisia esteitä, jotta Jeesus epäonnistuisi tehtävässään. Toisin kävi. Jeesus Kristus oli täysin synnitön ja teki Isän tahdon täydellisesti. Viimeistään Jumalan Jeesuksen Kristuksen ylösnouseminen kuolleista niittasi pahan Saatanan ja hän huomasi Jeesuksen olevan Jumala, joka astui 40 päivän päästä Taivaaseen Isän kotiin. Saatana on lyöty lopullisesti!

    • Seppo

      Ignatius joka eli Raamatun UTn kirjojen syntyaikana on luonnollisesti seurannut sitä opetusta, jonka on kuullut Jeesuksen kotiväeltä

      Olihan Jeesuksen kuolemasta 7.4.31 j.Kr. Ignatiuksen piispaksi tuloon 68 j.Kr. kulunut vasta noin 37 vuotta.

      Vai onko meidän omasta kaveripiiristämme muistomme vuodelta 1978 jo täysin hamaan muinaisuuteen kuuluvia.

      Esimerkiksi minun paras talvitakkini on perintöä enoltani joka kuoli 1981. Muistot hänestä ja hänen kotiväestään sekä kotitalostaan ovat paljon varhaisemmalta ajalta.

      Kerron tämän jotta historialliset aikasuhteet tulisivat ymmärrettävimmiksi.

  3. Roomalaiskatolinen kirkko on rehellisesti myöntänyt ettei Maria dogmille raamatullista perustusta. Kaksi dogmia on Paavi yksinään julistanut.Mariaa syntyy kansanhurskaudesta eikä ainoastaan ylhäältä ales. Heillä myös Marian alkuperä on synnitön sikiäminen. Roomalaiskatolinen Maria on siis synnitön. Tämä aika hassua koska kyllähän synnittömänä ei riitä yksi sukupolvi. Jeesuksen esiäidit kuitenkin ovat vaikka kuinka synnillisiä naisia. Juutalaisilla on omanlaisensa huumori ja usein muistuttavat näistä Jeesuksen esiäideistä. kristityile ikuisen Marian yhteydessä. Luterilaisuudenssa taas ei oteta oppia esille raamatullisela vaatimuksesta koska sitä ei kukaan usko. Oppi on mutta ei siihen käytännössä uskota. Luterilaisuudenssa Maria oppi ei ole enään kehittynyt roomalaiskatolisen ta irtautuminen jälkeen.

    • Anne

      Tapasi vedota katoliseen teologiaan on yksipuolinen. Irrotat sanoman yhteyksistään, jolloin sanoma muuttuu, koska se kytkeytyy virheellisiin yhteyksiin.

      Käytät sanontaasi ”rehellisesti myöntänyt” ikään kuin se puhuisi näkökantasi puolesta perinnettä vastaan, etkä ota huomioon että juuri nuo samaiset tutkijat ovat myös ”rehellisesti myöntäneet” että kirkon ikivanha perinne on täysin luotettavaa.

      On aivan luonnollista että samat perheen piirissä liikkuneet kertomukset tapahtumista ovat olleet lähtökohtina niin evankeliumien kertomuksissa kuin varhaisimman perinteen kertomuksissa Jeesuksen sikiämisestä, syntymästä ja lapsuuden tapahtumisesta sekä myös Jumalan äidin Marian elämästä.

  4. Niin Juha sanoi että pappeja nuhdellaan hiljaisuudessa. Ilmeisesti sitten niitä on lähes 100% jotka eivät usko kun nuhteluiden jälkeenkin oli 65% vai jotain sitä luokkaa. Juhan mielestä asia ei kuulu seurakuntalaisia ojennetaanko heitä vai ei. Sekin on outo käsite. Siis paimenten opetusta ei pidä arvioida, kuunnella vain. Jostain näiltä sivuilta tulee sitten oikea oppi lukea. On hyvin erikoista.

  5. Mitä mieltä on tuoda todistajien esiin ihmisiä jotka ovat eläneet kymmeniä vuosia kyseisen Marian jälkeen? Hänen on ollut täysin mahdotonta nähdä Marian immelkalvo? Nämä salaisuudet kyllä Jumala oli tallentanut Sanassa, jotka ovat oleellisen tärkeitä. Matias ei ilmeisesti usko että Jumalan sanassa on pelastus kerrottu ja että Pyhä Henki on ohjannut kanonisoinnissa? Tähän päätelmään tässä tulee ja silloin on aika turha keskustella. Kyllähän sitä saa tukea vaikka mistä.

    • Anne

      1) Myös tuohon aikaan on ollut henkilöitä jotka ovat auttaneet synnytyksessä sekä pitäneet huolta äideistä synnytyksen jälkeenkin. Esimerkiksi Jaakobin protoevankeliumissa on kerrottu mitä tapahtui.

      2) Kaikkea ei voi kertoa yhtä aikaa. Toiset asiat kerrotaan aikaisemmin ja toiset myöhemmin aina sen mukaan mikä missäkin tilanteessa katsotaan mielekkäimmäksi.

      Näin myös useampia yksityiskohtia Marian ja Jeesuksen elåmästä.

      Esimerkiksi aikamme eturivin eksegetiikkaan kuuluva Gnilka, joka on käynyt Suomessakin luennoimassa eurooppalaisten huippueksegeettien konferenssissa, olin häntä kuuntelemassa, kirjoittaa Matteuksen kommentaarissaan:

      ”Olisiko Jeesuksen mysteeri – – voitu sijoittaa evankeliumin alkuun jälkeenpäin? Eikö kertomuksesta pikemminkin ilmene, että mysteeri oli tunnettu? Sitä vain ei haluttu puhua puhki eikä alentaa yleiseksi puheenaiheeksi.”

      Vasta Marian muutettua taivaan kotiin koettiin sopivaksi ruveta kertomaan tapahtumista, mutta ei silloinkaan pelkästään kertomisen halusta, vaan jotta uskon syvä salaisuus Jeesuksen valtaisan pelastustyön lähtökohdista tulisi julki.

      Muutoin niin katolisessa kirkossa kuin anglikaaneillakin 15.8. on Marian taivaaseen ottamisen juhla. Meidän maassamme tuo Marian uskon täyttymyksen juhlapäivä on ohentunut Marjon nimipäiväksi, myös nimi Jaana on lyhenne Marjaanasta, jonka vastineita toisaalla ovat mm Marianne.

    • Anne

      Miksi menet henkilökohtaisuuksiin keskustelussamme. Se ei ole mielekästä, koska se ei tuo ainuttakaan lisäargumenttia oman näkökannan puolesta.

      Tällainen henkilöön hyökkäys on sitäkin valitettavampaa että näin tehdessäsi heität virheellisen syytteen. Iskustasi tulee huti.

      Etkö useammasta keskustelustani ole huomannut että otan Raamatun sanoman todesta? Olenhan toisinaan kiinnittänyt huomiotani jopa yksittäisiin sanoihin, toisinaan jopa yksittäisiin kirjaimiin, jotta tulisi esille mikä Jumalan pyhän sanan merkitys on. Olen myös lukemattomia kertoja kertonut sen että Pyhä Henki ei koskaan puhu itseään vastaan. Niinpä Jumalan sana on aina kaiken opin ja julistuksen perusta.

      Esimerkki sanan tasolta: Jos joku kieltää lapsen kasteen, niin otan esille Pietarin helluntaisaarnasta sanan ”lapsillenne”, joka selkeästi tuo esille että Pyhän Hengen vuodatuksen päivänä julki tuotu kaste ja siihen sisältyvä lupaus Pyhästä Hengestä annetaan kasteen kautta myös lapsille. Ap.t. 2:38-39.

      Tai toinen esimerkki: Jos joku kieltää sen että pelastus annetaan kasteen kautta, niin otan esille 1. Piet. 3:21 jossa selvääkin selvemmin sanotaan: ”Kaste pelastaa.”

      Siten esimerkki kirjaimen tasolta: Jos joku väittää että Johannes Kastajan saarnan jälkeen piti ensin tehdä parannus ja sitten kastaa, niin otan esille että hänen kasteensa oli

      p a ra n n u k s e n

      kaste eli kaste

      p a r a n n u k s e e n

      eikä suinkaan parannuksen tehneen kaste, ikään kuin parannus olisi ollut kasteesta irrallaan oleva tapahtuma. Tuolla kirjaimen tarkkuudella siis ilmaisen että tuo Johannes Kastajan tarjoama parannus vastaanotettiin itse kasteen toimituksessa.

    • Anne

      Annat ymmärtää että vastakkain olisi toisaalla Raamattu ja toisaalla perinne.

      Tämä on virheellinen asetelma.

      Oikea vastakkain asettelu keskustelussamme on ikivanha alkukirkosta peräisin oleva perinne ja nykyajan ihmisten mielipiteistä alkunsa saaneet tulkinnan perinteet.

      Nämä nykyperinteet suhtautuvat alkuperäisiin tapahtumien kulkuihin kuin kokeneet päiväntasaajan alueen ihmiset jotka ovat koko ikänsä asuneet omissa kylissään milloinkaan kuulematta muista maailman osista ja niiden elämästä.

      Kun tuossa tilanteessa kertoo että Suomessa on katsellut ympäröiviä maisemia klo 23 illalla, niin saa viisaan miehen huomautuksen:

      olemme kyllä huomanneet että olet nähnyt maailmaa useammalta puolelta ja että olet erittäin oppinut, mutta ei meillekään voi mitä tahansa uskotella. Kaikkihan tietävät että aurinko laskee illalla klo 18 ja sitten alkaa yö ja kaikki menevät nukkumaan. Ei sen jälkeen enää voi nähdä mitään, ei sen paremmin metsää kuin peltojakaan. Jossain sentään on raja mitä voi uskoa ja mitä ei voi uskoa. Joten arvoisa vieras, älä yritä juksata puhumalla mitä sattuu.

    • Philip Melanchthon. Hänkin uskoi että Maria on ikuinen neitsyt.

      Samoin myös kaikki uskonpuhdistuksen toisetkin edustajat kuten esimerkiksi Jean
      Calvin, Hugh Latimer, Thomas Cranmer, John Jewel jne

      Ylipäätään Marian ikuisen neitsyyden kielsivät vasta 1700 -luvun valistusoppineet, jotka alkoivat hyökätä kaikkea mikä heidän mielestään kuului kirkon dogmatiikkaan eli uskonoppiin. Heidän mielestään uskoa piti muuttaa niin ettei siinä enää ollut laisinkaan opinkappaleita.

      Heidän opetuksensa on vähitellen saanut sen verran sijaa että monet herätyskristitytkin ovat menneet heidän kirkonvastaisuuteensa mukaan ja samalla alkaneet vierastaa oppia Marian ikuisesta neitsyydestä.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25