Jumala loi kaiken kuutena päivässä. Syntiinlankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset ovat olleet syntisiä. Jeesuksen neitseellinen sikiäminen on totta. Jeesus Kristus sovitti ristillä meidän syntimme, kuoli, haudattiin, heräsi kuolleista, astui Taivaisiin. Ajan lopulla on Tuomiopäivä, viimeinen tuomio —> Taivas tai Helvetti.
Minkä sortin uskovainen sinä olet; mitä Jumalan sanassa Raamatussa olevista totuuksista sinä voit uskoa ja mitä et voi?
Pari esimerkkiä Jumalan sanassa olevista totuuksista:
Kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi. (2. Moos. 20:11a FB38)
Jumala, joka herätti kuolleista Herran, on herättävä meidätkin voimallansa. (1. Kor. 6:14 FB38)
Kaikki julkaistut blogini:
Se ei ole tärkeää, mitä pitää totena. Usko on jotain muuta, jotain enemmän ja syvempää. Usko on uskaltamista, uskoutumista, uskaltautumista…
Martti Pentti, kiitos hyvästä kommentista. Usko on tärkeää, sillä epäusko vie Helvettiin.
Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa? Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: ”Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!”
(Room. 10:14-15 FB38)
Niin, hirmuinen on se helvetiin joutuneitten ja joutuvien määrä. Raukat epäuskoiset, jospa tietäisitte mikä teitä odottaa. Jospa ymmärtäisitte kuinka esi-isänne helvetissä kärsimyksissään ruikuttavat ja ihmettelevät kuinka he sinne joutuivat. Sitten te epäuskoiset heidän seurakseen joudutte. Jos teillä on vielä yhtään myötätuntoa jäljellä ,niin kastamattomien lasten ja muitten syyttömien ja viattomien itkut siitä kun he eivät ymmärrä sitä miksi heitä näin rangaistaan , saa sydämenne pakahtumaan.
Apostolien opetus on erehtymätöntä. Valitusoikeutta ei ole Tuomio on lopullinen : Olet syyllinen kun et usko. Epäonnea sinulle että synnyit aikana kun pelastaja ei viellä ollut tullut eikä ollut siis ketään mihin olisi voinut uskoa. Epäonnea että elit maailman osassa jossa julistajia ei ollut. Et voinut tulla uskoon ja paikkasi on siis helvetissä.
Markku, mielenkiintoinen kommentti, kiitos. Jeesus on antanut meille kaste- ja lähetyskäskyn: Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsiksi kastamalla ja opettamalla.
Niin — meidän omat ansiomme riittävät ainoastaan Helvetin tuleen. Taivaaseen tarvitaan Jeesuksen Kristuksen ansiota. Jeesuksen risti!
Jeesus sanoi: ”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani”. (Joh. 14:6 FB38)
Meidän ansiomme on syntyä ihmisiksi. Jos Jumala on todellakin luonut ihmisen niin Jumalalla on vastuu teoistaan, myöskin ihmisen lankeemuksista suhteessa häneen. Uskoisin , että me epätäydellisinä luomuksina olemme erityisen hellyyden ja ymmärryksen kohteina ja että Jumala soveltaa itseensä sitä mitä Jeesus kehotti suhteessa lähimmäisiin. Nimittäin anteeksi on annettava seitsemän kertaa seitsemänkymmentä kertaa, eli aina.
Markku, kiitos kommenteista.
Kyllä voimme luottaa armahtavaan Jumalaan. Ei Jeesus turhaa opettanut meitä rukoilemaan Isä meidän rukousta. Hyvä on pyytää päivittäin anteeksi syntejämme, vaikka rukoilemalla Isä meidän -rukousta. Viikoittain luterilaisessa messussa tunnustamme syntimme ja käymme Herran pöytään, koska tarveitsemme Kristuksen anteeksiantamusta.
Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä, meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.
Juha: ”Jeesus on antanut meille kaste- ja lähetyskäskyn: Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsiksi kastamalla ja opettamalla”
Entäs ne porukat, jotka elivät ennen Jeesusta? Miten he mahtoivat saadan tiedon ainoastaan Jeesukseen uskovien pelastumisesta, vai menikö koko ennen Jeesusta elänyt sakki helvettiin.
Eipä taida olla taivaassa tungosta, kun kaikki vääräuskoiset, toisten uskontojen tunnustajat ja pakanat ovat helvetissä ja lisää menee kiihtyvällä vauhdilla koko ajan. Jos tässä nyt pitäisi valita vielä kun täällä Telluksella tallustellaan, niin sitten joka tapauksessa mieluummin sinne helvettiin, koska eihän siellä taivaan valtakunnassa tuttuja ole ja kaikki kaveritkin joko jo ovat tai joka tapauksessa perässä tulevat sinne helvettiin.
Kimmo, maapallon alusta asti on ollut lupaus Messiaasta, joka pelastaa kansansa. Heillä on sama ikivanha tie kuin meillä.
Jumala on todella luonut meidät ja olemme Hänen tekonsa. Kuka sen uskoo?
Tuo on vakavasti otettava todesta ja uskottava, jotta voimme ymmärtää, mitä Jumala tahtoo meille kertoa, kun sanoo Kristuksen kautta: Synti on se, ettei ihminen usko Jumalaan. (Joh.16:9) Vaikka on kaiken tehnyt yhdestä asumaan maanpiiriä.
Epäusko on ihmiskunnan suurin ongelma ja kuitenkin vain harva uskoo Jumalan Luomiseen Sanan kautta.
Eikö se kerro synnin mitasta jotain? Vastustaja pyrkii valheillaan mitätöimään totuuden, ettei ihminen pelastuisi epäuskostaan. Jeesus taas sanoi: ”Usko ainoastaan.”
On myös vakavasti otettava se, mitä Pietari kirjoittaa (2.Piet.2 luvussa, kannattaa lukea) ja Juudas, kun kehottaa meitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta ja säilyttämään se, joka on lahjaksi annettu, niinkuin kaikki muukin, mitä jumalisuuteen vaaditaan, sillä mitä on ihminen tänne maailmaan tuonut mitä ei olisi lahjaksi saanut:
”Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu.
Sillä teidän keskuuteenne on pujahtanut eräitä ihmisiä, joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu tulevan tähän tuomioon, jumalattomia, jotka kääntävät meidän Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät meidän ainoan valtiaamme ja Herramme, Jeesuksen Kristuksen.
Vaikka jo kerran olette saaneet tietää kaiken, tahdon kuitenkin muistuttaa teitä siitä, että Herra, joka oli pelastanut kansan Egyptistä, toisella kertaa hukutti ne, jotka eivät uskoneet; ja että hän ne enkelit, jotka eivät säilyttäneet valta-asemaansa, vaan jättivät oman asumuksensa, pani pimeyteen iankaikkisissa kahleissa säilytettäviksi suuren päivän tuomioon; samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät luonnottomiin lihanhimoihin, ovat varoittavana esimerkkinä, kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta.
Yhtäkaikki nämä uneksijat samoin saastuttavat lihan; he halveksivat herrautta, herjaavat kirkkauden henkiolentoja.
Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: ”Rangaiskoon sinua Herra!”
Nämä sitävastoin herjaavat sitä, mitä eivät tunne; mutta minkä he järjettömäin eläinten tavoin luonnostaan ymmärtävät, sillä he turmelevat itsensä.
Voi heitä, sillä he kulkevat Kainin tietä ja heittäytyvät palkan tähden Bileamin eksytykseen ja hukkuvat niskoitteluunsa niinkuin Koora!
He likapilkkuina teidän rakkausaterioillanne julkeasti kemuilevat ja itseään kestitsevät. He ovat vedettömiä, tuulten ajeltavia pilviä, paljaita, syksyisiä puita, hedelmättömiä, kahdesti kuolleita, juurineen maasta reväistyjä,
rajuja meren aaltoja, jotka vaahtoavat omia häpeitään, harhailevia tähtiä, joille pimeyden synkeys ikuisiksi ajoiksi on varattu.
Heistäkin Eenok, Aadamista seitsemäs, on ennustanut, sanoen: ”Katso, Herra tulee tuhannen tuhansine pyhinensä tuomitsemaan kaikkia ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia kaikista heidän jumalattomista teoistansa, joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikesta julkeasta, mitä nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet”.
He ovat napisijoita, kohtalonsa nurkujia ja vaeltavat himojensa mukaan; heidän suunsa puhuu pöyhkeitä, ja he mielistelevät ihmisiä oman etunsa tähden.
Mutta te, rakkaani, muistakaa nämä sanat, mitkä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen apostolit ovat edeltäpäin puhuneet, sanoen teille: ”Viimeisenä aikana tulee pilkkaajia, jotka vaeltavat jumalattomuutensa himojen mukaan”.
Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta, he ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole.
Juud.1:3-19
Minulla on suuri usko siihen että Jumala ymmärtää myös kyvyttömyytemme uskoa häneen ja armahtaa meidät siitä harhaopista.
Ismo, kiitos hyvästä kommentista. Tänäpänä monet luulevat olevan Jumalaa viisaampia ja päättävänsä itse mitä Raamatusta voi uskoa ja mitä ei. On paljon helpompaa kun uskoon Luomiskertomukseen, niin ei tarvitse kaikkia maailman hömpötyksiä seurata.
Markku, sinulla on luja usko armahtavaan Jumalaan. Itseesi et paljoa taida uskoa.
Juha: ”On paljon helpompaa kun uskoon Luomiskertomukseen, niin ei tarvitse kaikkia maailman hömpötyksiä seurata.”
Helppoushan se onkin, se tärkein elämän tarkoitus. Eipä tarvitse päätään vaivata, eikä itse ajatella mitään. Miksiköhän se Jumala loi ihmiselle aivot ja ajattelukyvyn? Tulevathan muutkin maailman otukset toimeen ilman ajattelua.
”Ihmisaivoissa on 12 miljardia solua. Ja millainen työttömyys niiden keskuudessa usein vallitseekaan.”
— Biologi Jean Rostand (1894 – 1977)
”Ei typeryys ole mikään syy olla ajattelematta.”
— Kirjailija Stanisław Jerzy Lec (1909–1966)
Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen. Luotan Jumalan sanaan, joten helppoa se on. On tietyt fundamentit, joista on hyvä pitää kiinni.
Kreationistin kanssa tuntuu olevan mahdotonta käydä rationaalista keskustelua. No enpä tuosta mitään sen kummempaa odottanutkaan kuin samaa vanhaa raamattujargonia.
Adiós muchachos, compañeros.
Gloria in excelsis Deo
Mitä Jumalan sanassa Raamatussa olevista totuuksista sinä voit uskoa ja mitä et voi?
Ajattelen niin, että Jumalan sanassa on koko totuus. Ei ole mitään Raamatussa, josta ajattelisin, ettei se ole totta. Toki en vielä kaikkea ymmärrä oikein, mutta se ei ole Jumalan vika. Luotan, että viimeistään Taivaissa ymmärän kaiken oikein.
En ole niin viisas, että pystyisin arvottamaan Raamatun tekstejä.
Juha,
Raamatussa, erityisesti VT:n puolella, on todella paljon kuvakieltä ja runollista tekstiä, joita on ihan pakko tulkita tavalla tai toisella. Mitä ajattelet näiden tekstien totuusarvosta? Toki niiden takana jonkinlainen yleistotuus ehkä piilee, mutta niiden tulkinta ”oikein” on kyllä nähdäkseni lähes mahdotonta.
Kari, hyvä kommentti, kiitos. Täällä maanpäällä me emme ihan kaikkea ymmärrä, eikä ole tarkoituskaan. Kun sinnikkäästi tutkimme monipuolisesti Jumalan sanaa, niin Pyhä Henki antaa viisautta ymmärtää myös aikaisemmin olleita vaikeita kohtia. Raamattupiirit ovat hyvä paikka tutkia yhdessä Raamattua. Viisautta Raamatun lukemiseen, Kari.
Kiitos samoin, Juha. Emme varmastikaan ymmärrä kaikkea. Monet, erityisesti konservatiivit, vain käyttäytyvät usein ikään kuin ymmärtäisivät ja tietäisivät kaiken eivätkä taida aina raamattupiireissäkään haluta oikeasti keskustella asioista vaan haluavat vain ilmoittaa muille, miten asiat ovat.
Kiitos Kari. Raamattupiireissä on varmaan eroja.
Oletko käynyt Ilosanomapiirissä? Se on keskusteleva ja jokainen saa saman verran kertoa käsityksiään eri Raamatun kohdista. Suosittelen.
http://ilosanomapiiri.fi/i.shtml
.
Juha: ”Luotan, että viimeistään Taivaissa ymmärän kaiken oikein. ”
Kovin tunnut olevan varma loppusijoituspaikastasi.
Kimmo, kiitos hyvistä kommenteista. Luotan Jumalan sanassa oleviin lupauksiin.
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
(Joh. 3:16 FB38)
Ei kaiketi Jeesuksen seuraajat ole ”papukaijoja” eli toistelevat jotain värssyjä ulkoa, vaikkakin nämä olisi otettu Raamatusta?
Henki tekee eläväksi, siis hengen hedelmää rakkauden kautta vaikuttavat teot, siis rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa, ei mitään.
Kiitos, Ari hyvästä kommentista. Jumala on Pyhä ja me ihmiset olemme vajavaisia ja syntisiä. Jumalan käsky meille on selkeä, rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseäsi. Jumalan käskyn toteuttaminen voi jäädä sitten toteuttamatta, koska olemme niin viisaita selittämään miksei toimittu oikein.
Jumalan sanaa on hyvä osata ulkoa, ainakin kaikista keskeisimmät kohdat, niin Vanhasta kuin Uudesta Testamentista. Voi tulla aikoja, jolloin meillä ei ole Raamattua käden ulottuvilla ja silloinkin me tarvitsemme Jumalan sanaa.
Missä Pyhä Henki tulee näkyviin, siellä on aina Jumalan Sana. Jumala toimii suhteessa ihmiseen aina Sanan kautta. Siksi Pyhä Henki on aina sitoutunut Sanaan. Pyhä Hengen työ on Sanaan yhdistynyttä työtä. Pyhä Henki käyttää aina Sanaa. Sana on Pyhän Hengen maailmassa tapahtuvan toiminnan väline. Emme ole Pyhän Hengen kanssa kosketuksissa ilman Sanaa tai Sanan ulkopuolella. ”Jumala ei anna kenellekään Henkeänsä ja armoansa muulla tavalla kuin edeltävän sanan välityksellä” (Luther). ”Sanassa ja sakramenteissa, niitä ikään kuin välikappaleina käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki” (Tunnustuskirjat). Siksi sanomme myös kielteisesti: Pyhä Henki ei tule ”ihmisiin ilman ulkonaisen sanan välitystä” (Tunnustuskirjat). Ihminen voi ottaa vastaan Pyhän Hengen vain sanan välityksellä. Sanalla on vain yksi sisältö – Jeesus Kristus. Siksi ”missä Kristusta ei saarnata, siellä ei ole Pyhää Henkeä” (Tunnustuskirjat).
Erinomainen kommentti, kiitos Martti. Pyhä Henki on jokaisessa kastetussa, joka ei ole luopunut uskosta. Jeesus Kristus on koko Raamatun keskus, niin Vanhassa kuin Uudessa Testamentissa. Oli kiva lukea kommentistasi sanan Tunnustuskirjat. Raamattu ja Luterilaiset tunnustuskirjat pitäisi meille luterilaisille olla tärkeitä.
Nyt tuli niin teoreettinen teologia”pläjäys”, että tekee vain mieli kysyä, että mitähän tuo kaikki tarkoittaisi ihan käytännössä.
Kari, Pyhä Henki toimii Jumalan sanan ja sakramenttien kanssa. Kasteessa meille on lahjoitettu Pyhä Henki. Mitä enemmän me tutkimme Jumalan sanaa, niin sitä enemmän vaikuttaa Pyhä Henki meissä. Ilman Pyhää Henkeä ei voi oppia tuntemaan Kristusta.
Teoriaa edelleen, Juha. Olen paljon lukenut Raamattua ja sekä vanhoja että uudempia teologisia ja hengellisiä kirjoja ja uskon Jeesukseen Jumalan Poikana. Viime aikoina olen halunnut keskittyä enemmän modernimpaan ajatteluun, koska jos ja kun nämä asiat ovat voimassa yhä tänäänkin, niistä pitää voida kirjoittaa ja keskustella modernimmin ja käytännöllisemmin kuin Raamatussa ja vaikkapa Lutherin aikana. En vain jaksa seurata esim Lutherin 500 vuotta vanhaa, teoreettista ajatuksenkulkua ja paavin haukkumista, kun se ei ihan koske enää meitä. Toki perusasiat ja ihminen itse eivät sinällään välttämättä paljoa muutu, mutta ajatustapa ja sanat muuttuvat.
Paljon puhutaan klassisesta ja konservatiivisesta uskosta, mutta kuuluttaisin enemmän modernia ja tämän päivän ihmistä puhuttelevampaa uskonnäkemystä.
Enkä silti tarkoita modernilla mitään ”yltiöliberalismia” vaan ihan nykyaikaan tuotua uskoa.
Kari, ok. Mä en ole perillä noista uusista tuulista.
Niistä pääsee perille, kun lukee vaikkapa tällä vuosisadalla kirjoitettuja kirjoja 🙂 Siis sellaisia, joissa edes yritetään nähdä ja sanoittaa näitä asioita tämän päivän näkökulmasta.
Kari Roos ei taida lukeminen auttaa, siis selkeä ja puhdas evankeliumi on Mtt., Mark., Luuk. ja Joh., niissä on kaikki tarpeellinen. Tietysti ap.t. on tarpeellinen.
Kuitenkin jeesus selkeästi Sanoo Jumalan salaavan evankeliumin toisilta, siis heille sen ymmärtäminen on mahdiotonta vaikka opettelis ne ulkoa.
Ari,
Totta kai evankeliumit ovat ne tärkeimmät tekstit, koska ne kertovat Jeesuksesta. Emmehän muuten tietäisi Hänestä. Silti asioita pitää tulkita ja sanoittaa tämän päivän kielelle ja elämään.
Jos Jeesus olisi inkarnoitunut tämän päivän Suomeen, olisivat Hänestä kirjoitetut tekstit hyvin erilaisia. Hän olisi puhunut nykyajan suomea, vertaukset olisivat olleet nykyajan elämästä jne.
Me jäämme niin helposti Raamatun tekstien mukana siihen aikaan ja paikkaan ollessamme konservatiivisia. Pyhä Henkikin on kanssamme tässä päivässä.
kari Roos kyllä Pyhä Henki kirkastaa Raamatun Sanan kautta kaiken mitä tarvitaan, vertaukset avautuvat vain uudestisyntyneille, ei ulkopuolella oleville.
Ajatteleppa ihan ite, Jumala ilmoittaa evankeliumin lapsenmielisille, siis silloin se on erittäin selkeää ja selvää.
On hienoa Ari, jos sinulle on kaikki täysin selvää ja selkeää. Minulle ja monille muille Raamatussa riittää paljon pohdittavaa.
Pyhä Henki varmasti valaisee asioita meille kaikille Häneen uskoville, mutta emme silti ole vielä kaikkitietäviksi tulleet. Siksi tässä kirjoittelemmekin, josko jotakin toisiltammekin oppisimme.
Evankeliumi Kristuksesta löytyy koko Raamatusta.
Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan. (1.Kor. 15:1-4 FB38)
Mitä merkitsee uskollisuus Jumalan sanalle ja Raamatulle. Eikö edellytyksenä tulisi olla,että tuntee Raamatun sisällön,ettei lähde niiden lukuisten tulkitsijoiden kelkkaan jotka haluavat päivittää Raamatun meidän aikaamme paremmin sopivaksi. Eikö sen vuoksi olisi syytä olla uskollisia ja Raamattu-tunnustuksellisia,joilla on sydämmessä halu kulkea Jumalan sanan viitoittamaa tietä,joka ei koskaan vie uskollista harhaan.Tulee olla sitoutuneena Jumalan sanaan. Edellytyksenä tähän on,että me mielellämme kuulemme ja opimme mitä Jumala sanassaan meiltä vaatii ja että ojentautuisimme sen mukaan.
Juuri näin. Tämän ajan henki vie kadotukseen.
Tohtori Martti Lutherin kirjat ovat aina ajankohtaisia. Raamattu, Tunnustuskirjat ja Lutherin teokset. Niillä pärjää hyvin.
Pelkkä Raamattu riittää, kaikki muu on ihmismielen tuotetta. Jumala ei ole lähettänyt Jeesuksen jälkeen ketään jonka sanoissa olisi iankaikkisen elämän Sanat.
Juha,
Ei tämä aika ole yhtään sen pahempi aika kuin entisaikakaan. Päinvastoin tässä ajassa on paljon parempiakin asioita kuin koskaan aiemmin.
Konservatiivisesti ajattelevat vain jostain syystä haluavat nähdä niin.
Enkä siis tarkoita, etteikö tässä(kin) ajassa olisi paljon myös pielessä.
Lutherin kirjoillakin saattaa pärjätä, jos eläisi noin vuodessa 1500. Tunnustuskirjatkin pitäisi mielestäni päivittää eli nykyaikaistaa ihan vain siksi, että niissä on paljon siihen aikaan ja sen ajan raamatun- ja eämän näkemyksiin liittyvää, joka ei enää puhuttele tämän päivän ihmistä.
Toki sen ajankin teksteissä on paljon hyvääkin.
Ari, kiitos kommenteista. Raamattu, toimiva seurakuntayhteys ja tohtori Martti Luther.
Minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille. Ja hän sanoi suurella äänellä: ”Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet.” (Ilm. 14:6-7 FB38)
Kari, kiitos kommenteista. Raamattu ja sen oikea ymmärrys on sama aina ja ijankaikkisesti.
Raamattua eikä Luterilaisia tunnustuskirjoja tarvitse päivittää.
Juuri siksi niitä pitäisi päivittää, että ne puhuisivat nykyajan ihmisille eivätkä jäisi sinne historian hämärään. Juuri siksi koska niissä on asiaa tämän päivänkin ihmisille.
Kari, ajattelemme eri lailla. Hyvä niin. Tie on kuitenkin ikivanha, jota kaikki pyhät ovat tallustaneet. Muuta tietä ei ole Isän kotiin Taivaisiin.
Tie on ikivanha mutta pitääkö Tiestä kertovat sanat ja tavat olla ikivanhoja? Anteeksi, että jäin tätä asiaa painottamaan, mutta se on mielestäni tärkeää, jos haluamme, että tämän ja vielä huomisenkin päivän nuoret löytäisivät Jeesuksen.
Kiitos hyvistä kommenteista, Kari. Joo. Voihan saman sanoman kertoa eri sanoin. Tärkeintä on, että löydetään Tielle, joka vie Taivaisiin.
Raamattua kriittisesti tutkivat eivät nähdäkseni pyri päivittämään kirjoituksia ajallemme sopiviksi, vaan pikemminkin etsimään, millaisessa maailmassa tekstit on aikoinaan kirjoitettu, kenelle ja missä tilanteessa. He siis koettavat ottaa selvää, miten Raamattu sopii ajalle, jolloin se on kirjoitettu tai koottu. Näin saadaan toki toimivampi käsitys siitäkin, mikä on Raamatun viesti oman aikamme etsivälle tai uskovalle. Uskon, että Jumalan ilmoitus saattaa näin saada enemmän selkeyttä ja syvyyttä. Tarkoituksellisesta vesittämisestä ei ole kysymys.
Martti Pentti. Varmaan noilla tutkijoilla on erilaisia motiiveja ja tavoitteita. Niihin en halua ottaa kantaa, koska en usko, että törmään heihin vahingossa.
Minulle on koko Raamattu tärkeä, enkä lähde osaa teksteistä arvottamaan vähempiarvoiseksi. Minulle riittää kun avoimin mielin tutkin koko Raamattua.
Juuri näin, Martti.
Tuo päivittäminen tuli vain mieleeni siitä, kun ajattelin miten eri tavalla Jeesus olisi puhunut ja toiminut tämän päivän Suomessa. Sitä on toki aika vaikeaa edes kuvitella. Tänä päivänä häntä tietenkin kuvattaisiin ja videoitaisiin, mutta en tiedä, uskottaisiinko sittenkään enempää?
Kenties videotkin tuomittaisiin valeuutisiksi…
Epäilemättä Jeesus saisi häirikkötuomioita ja porttikieltoja someen. Tänäpänä luopumus Suomessa on suurta.
Kiitos kaikille kommentoijille — tasapuolisesti.
Raamatussa on kaikki tärkeää, vaikka aina emme sitä heti huomaisi. Raamatusta ei kannata etsiä rusinapullia pönkittämään omia käsityksiä ja toiveita, jolloin mennään harhaan. Kun Raamatun tuntee hyvin, niin se auttaa elämässä tekemään oikeita valintoja, vaikkakin monesti me ryssimme vastoin Jumalan tahtoa.
Usko Jumalaan on tehty niin vaikeaksi, ettei ihminen voi uskoa Jumalaan, jos hän uskoo siihen, jota hänelle opetetaan pienestä pitäen ensin kotona ja sitten koulussa. Nuorista uskoo enää pieni vähemmistö siihen, että Jumala on kaiken luonut ja vielä ihmisen omaksi kuvakseen.
Kiitos hyvästä kommentista, Kalevi. On sääli, jos vanhemmat tai vaikka seurakunnan opettajat eivät usko Jumalaan, joka on luonut koko maailmankaikkeuden. Uskon on monilla korvannut alkuräjähdys- ja evoluutiohömppä. Tällöin opetetaan lapsille harhaoppia.
Professori Matti Leisolan ja tohtori Pekka Reinikaisen opetukset maailmankaikkeuden synnystä ovat erinomaisia.