Lopunajalla evankeliumi takaisin Israeliin

Olen jo suunnilleen äidinmaidossa imenyt itseeni käsityksen, jonka mukaan Jumalan omaisuuskansa menetti jossakin vaiheessa evankeliumin, oikean uskon, mutta että se palautuu heille lopunajalla, vanhoillislestadiolaisten toimesta.

Eli ennen kuin maailmanloppu tulee, vl-väki rantautuu Israeliin tekemään lähetystyötä ja siellä otetaan evankeliumi iloiten vastaan, kun ihmiset uskovat syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä.

Nyt minulla ei ole hajua siitä, mihin raamatunkohtaan käsitys perustuu, mutta johonkin kylläkin, olen kyllä joskus kuullut viitattavan siihen.

Myös sellaista olen kuullut, että kaikki se, mitä tapahtuu milloinkin aina Jerusalemissa, tapahtuu heijastuksena ”Jumalan valtakunnassa”, eli vanhoillislestadiolaisuudessa. Eli jos siellä on vainoa, pommitusta, sen saman saa kokea myös vl-liike jollakin tavalla.

Minulle tämä lopnajan visio on ollut varsinkin nuorena varsin ihana ja kaunis 🙂

  1. Tietty vanhurskauttamisoppi ja seurakuntaoppi ovat eri asioita, mutta vl-liikkeessä ne ovat sotkeutuneet toisiinsa. Aina kun vl-ihmisten kanssa puhuu pelastuksesta, heille ei riitä uskon kautta Kristukseen, vaan he lisäävät itsensä asiaan mukaan; vain meidän kauttamme.

    Mielestäni on aivan samantekevää mitä nimityksiä mistäkin uskonopin osasta käytetään, koska opeilla ei pelastu kukaan. Oppitermeillä kikkailu vain on joidenkin harrastusta, ei muuta. Pelastuksen kannalta on ratkaisevaa vain jokaisen omakohtainen usko, ei mikään oppi tai opinkappale.

  2. Jussi Tynkkynen:
    ”Mielestäni on aivan samantekevää mitä nimityksiä mistäkin uskonopin osasta käytetään, koska opeilla ei pelastu kukaan.”

    Nyt sinä Jussi kirjoitit tarkemmin ajattelematta. Maailma on täynnä ihmisestä lähteviä oppeja ja joka näitä ihmisestä lähteviä oppeja seuraa, näistä Jeesus sanoo sokeiksi ja sokeitten oppaiksi jotka päätyvät molemmat kuoppaan.
    Jeesus pitää hyvin tärkeänä oikeaa oppia, sitä oppia joka on Jumalasta, jota hän sanoo opettavansa ja näin meidänkin tulee tarkastaa myös omaa uskoamme uskonko ja opetanko minä Jumalan sanan mukaisesti. Jeesus sanoi juutalaisille:
    Joh. 7:16 ”Jeesus sanoi heille: ”Se, mitä minä opetan, ei ole minun oppiani, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.
    17 Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani.”

  3. Nyt sinä Jussi kirjoitit tarkemmin ajattelematta. Maailma on täynnä ihmisestä lähteviä oppeja ja joka näitä ihmisestä lähteviä oppeja seuraa, näistä Jeesus sanoo sokeiksi ja sokeitten oppaiksi jotka päätyvät molemmat kuoppaan.

    Kijoitin niinkuin kirjoitin, harkiten ja tarkoituksella. Edelleen kirjoitan kontekstissa SRK -lestadiolaisuus. Juurihan sinä tuossa edellä hyväksyit kirjoitukseni. Todentotta, on vain yksi oikea oppi, ja se on Jumalan oppi. Kaikki muut ovat ihmisoppeja.

  4. Kiitos vastauksesta Vuokolle.
    Silloin kun jollakin palstalla puhutaan jonkun liikkeen opista,
    puhutaan sitten todella siitä, eikä kirjoittajien omista turhautumista
    ja väärinkäsityksistä.
    Kotimaa24:n sääntöjen mukaan kirjoittajan nimittely tai hänen henkilönsä halventaminen on kiellettyä. Kun sinusta, Vuokko, on ihan jees, että toista kirjoittajaa blogissasi sanotaan kieroksi kieroilijaksi tai SRK:een liittyneeksi, kertoo se vain siitä, että tässä sinun nykyisessä hengellisyydessäsi moraali on mukavasti laveampaa. Ei sen kummempaa.

  5. Jussi Tynkkynen:
    ”Edelleen kirjoitan kontekstissa SRK -lestadiolaisuus. Juurihan sinä tuossa edellä hyväksyit kirjoitukseni. Todentotta, on vain yksi oikea oppi, ja se on Jumalan oppi. Kaikki muut ovat ihmisoppeja.”
    Myönnän, että hyväksyin, mutta hyväksymiseni johtui siitä, että selitit mitä tarkoitit kirjoituksellasi. Ehkä on parempi, etten kommentoi kirjoitustasi vastaisuudessa, näin en sitten pahenna mieltäsi, koska näyttää, että en ymmärrä oikein mitä kirjoitat.

    Jorma Ojala:
    Silloin kun jollakin palstalla puhutaan jonkun liikkeen opista,
    puhutaan sitten todella siitä, eikä kirjoittajien omista turhautumista
    ja väärinkäsityksistä.
    Kotimaa24:n sääntöjen mukaan kirjoittajan nimittely tai hänen henkilönsä halventaminen on kiellettyä. Kun sinusta, Vuokko, on ihan jees, että toista kirjoittajaa blogissasi sanotaan kieroksi kieroilijaksi tai SRK:een liittyneeksi, kertoo se vain siitä, että tässä sinun nykyisessä hengellisyydessäsi moraali on mukavasti laveampaa. Ei sen kummempaa.

    Voi Jorma, minä en ole yrittänyt sinua halventaa, mutta sanoin kyllä sinua kieroksi, koska kirjoitit itse niin, että sinun tekstisi voi käsittää monella tapaa. Kehotin myös lukemaan sinua, mitä kirjoitit ja jos olisit ollut rakastava lähimmäiseni, olisit ystävällisesti selittänyt, että käsitin väärin kirjoituksesi, näinhän Jussikin teki.

    Kirjoitat: ” SRK:een liittyneeksi”, näin en ole kirjoittanut, mutta olen kirjoittanut, että olet tehnyt parannuksen vl – uskoon. Tämän sinä itse viestissäsi kerroit, sen miten kirkossa pyysit syntejäsi vl – papilta anteeksi julkisesti. Tämä käsitetään vl – uskossa parannuksenteoksi.
    Muistatko mitä itse kirjoitit Jussille: ”rollaattoroi kirjoitusteni ohi.” Eikö tämä ole viittaus ”olet liian vanha”.

  6. Uskon kautta -kirjasesta:

    ”—Syntejään katuvalle epäuskoiselle julistetaan Jeesuksen nimessä ja veressä taivaan lahjana kaikki synnit anteeksi. Herra Jeesus tulee hänen vanhurskaudekseen ja autuudekseen, henkilökohtaiseksi Vapahtajakseen. Jeesus lähestyy ihmisiä vanhurskauttavana vain valtakuntansa kautta.”

  7. Hyvänen aika, ihan hassuja johtopäätöksiä teet, Vuokko!
    Katsos nyt, jos vaikka raamattupiirissä istuu 20 ihmistä kuulemassa lestadiolaisen papin puhetta, ja kun he uskovat mitä heille päästösanoissa julistetaan, eivät he minun mielestäni siinä muutu veeälliksi. Sama koskee huolien painaman yksityisen ihmisen keskustelua tämän papin kanssa.
    Sinänsä kirjoittajan hengellisellä sitoutumisella ei pitäisi olla mitään merkitystä silloin kun puhutaan opillisista asioista tai herätysliikkeistä.
    Siihen Ollikin ilmeisesti viittaa? Meillä pitäisi olla malttia ja omaatuntoa uskonkäsityksiin katsomatta, niin ettei henkilökohtaiseen nimittelyyn mennä.
    Toivon, etten sanonut tuota liian kovasti, ettei joku taas syytä napit vastakkaisen asettumisesta. Ihan yleisiä käytöstapoja nämä vain ovat.

    Jeesus lähestyy ihmisiä vanhurskauttavana vain valtakuntansa kautta (Vuokko).
    Sinänsä tässä asiassa ei ole mitään väärin. Kunnianarvoisa ja erittäin oppinut blogisti Matias R. korosti täällä tätä samaa asiaa toisin sanoin: Seurakunnan ulkopuolella ei ole pelastusta. Katolisen kirkon katekismus opettaa samaan malliin.
    Erimielisyys koskee vain sitä, missä tämän valtakunnan rajat ovat.
    Juhani Raattamaa sanoi aikanaan, että ”Herran pelto on niin lavea, ettei yksikään ihminen näe sen toista syrjää” tai ”samaa taikinaa voi olla monessa astiassa, mutta se on samasta juuresta”.

Ilola Vuokko
Ilola Vuokko
Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen suvanteissa, pyörteissä, myrskynsilmissä ja sen opetuksen läpivärjäyksessä rapiat nelikymppiseksi kasvanut naisimmeinen.