Lautakunnan päätös uhkaa uskonnonvapautta ja siitä on valitettava

Uskonnonvapaus on ollut viime viikolla otsikoissa monesta näkökulmasta. YLE aloitti uutisoimalla tapauksesta, jossa uskonnoton lapsi kuuli koulussa laulun Jeesuksesta, ja kaupunki tuomittiin maksamaan 1500 euroa korvausta.

Selvisi, että kyseessä oli kaksi eri tapausta, jotka oli käsitelty yhdessä: Pekka Simojoki oli pitänyt koulussa konsertin, jonka sisältö oli ollut selkeästi hengellisiä lauluja, ja ne oli Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta katsonut uskonnonharjoitukseksi (lautakunnan tapausseloste, Kotimaan uutinen).

Tämän lisäksi koululla oli esiintynyt seurakunnan lapsikuoro. Kanttori, jonka kuoro oli esiintynyt koulussa, kirjoitti mielipidekirjoituksen, josta ilmeni, että hänen konsertissaan ei Jeesus-nimeä ollut mainittu. Sisällöstä oli keskusteltu rehtorin kanssa. ”Iitsestään selvää oli, ettei tilaisuuteen liity uskonnon harjoittamista”. Esitetyt laulut olivat olleet elokuvamusiikkia, ”maorikieltä, australialaista luontomystiikkaa (I am the Earth), islantilaista ja suomalaista kansanmytologiaa (Jätit, Tapio ja Sampo) sekä hepreankielinen rakkauslaulu”.  Konsertin ohjelma selityksineen oli lähetetty rehtorille, joka oli välittänyt sen oppilaiden koteihin Wilma-viestinä.

Vaikka tämän jälkimmäisen konsertin ei arvioitu sisältäneen uskonnonharjoitusta, vaan lautakunta katsoi, että ”kuoron esiintyminen oli sinänsä ollut kaikille soveltuva”, piti lautakunta kuitenkin raskauttavana, että sen ”yhteydessä oli esitelty seurakunnan kuorotoimintaa”. ”Lautakunta totesi, että seurakunnan toiminnan mainostaminen kaikille yhteisessä tilaisuudessa etenkin siitä etukäteen oppilaiden huoltajille tiedottamatta oli omiaan asettamaan oppilaat uskonnon tai vakaumuksen perusteella keskenään eriarvoiseen asemaan, eikä se ainakaan edistänyt oppilaiden yhdenvertaisuutta uskontoon tai vakaumukseen katsomatta.”

Tulkinta on äärimmäisen ongelmallinen uskonnonvapauden sekä yhdenvertaisuuden kannalta. Hämeenlinnan seurakuntayhtymän tai kirkkohallituksen pitäisi ehdottomasti valittaa siitä. Kerron, miksi.

***

Ensinnäkin lautakunnan luonnehdinta, että kyseessä on mainostaminen, on väärä. Konsertin pitänyt kanttori on facebookissa kertonut, että kuorotoiminta on maksutonta. Tällöin kyseessä ei ole mainostaminen, vaan tiedottaminen. Kirkko ei ole kaupallinen toimija. Tämä on toisaalta triviaalia, mutta sillä on merkitystä sen kannalta, miten toiminnasta kertomista on arvioitava. toiminnastaan.

Olennaisinta asian kannalta on, että kuoron toimintaan osallistuminen ei edellytä kirkon jäsenyyttä eikä uskonnollista vakaumusta. Lautakunta on kenties olettanut näin, mutta jäsenten vakaumusta tai kirkkoon kuulumista ei kysellä. Kanttori kertoi, facebookissa vielä, ettei kuoron omissa tilanteissa ole yhteistä rukousta. Silloin kun kuoro esiintyy messuissa, niihin ei pakoteta tulemaan. (Itse lisään vielä, että muutenkin monenlaisia kuoroja ja artisteja vierailee jumalanpalveluksissa ja jopa esittää hengellistä musiikkia taiteen vuoksi, vaikka jäsenet olisivat uskonnottomiakin. Olkoon Händel-esitys tästä esimerkkinä). Mielipidekirjoituksesta ilmenee, myös että muita lapsikuoroja ei Hämeenlinnassa kanttorin käsityksen mukaan ole. Tämän vuoksi kuoroissa lauletaan ohjelmistoa laidasta laitaan. ”Pääasioita ovat laulamisen ilo, oman äänen kehittyminen, tunneilmaisun vapautuminen ja liittyminen kuoroyhteisöön, jossa jokainen saa olla semmoinen kuin on.”

Seurakunta on nimittäin julkinen toimija, joka tarjoaa monia yhteiskunnallisia palveluita, joihin osallistuminen ei edellytä uskonnollista vakaumusta. Seurakunnat julkisena toimijana järjestävät jopa lain nojalla tällaisia palveluita, kuten hautaustoimi, jotka valtio on ulkoistanut niille, ja joista valtio maksaa niille korvauksen. Vastaavanlaisia toimintoja ovat myös kunnan verovaroilla kustannetut iltapäiväkerhot, joita monet seurakunnat järjestävät. Niihinkään ei sisälly uskonnonharjoitusta. Seurakunnat tarjoavat lisäksi omalla kustannuksellaan muita palveluita, jotka ovat kaikille avoimia, kuten perheneuvontaa ja diakoniaa. Palveluita, jotka edellyttävät vakaumusta ja joihin sisältyy uskonnonharjoitusta, ovat lähinnä toimitukset, jumalanpalvelukset ja lähetystyö.

Lautakunta katsoo päätöksessään, että toiminnan mainostaminen kaikille yhteisessä tilaisuudessa siitä etukäteen tiedottamatta oli omiaan asettamaan oppilaat uskonnon tai vakaumuksen perusteella keskenään eriarvoiseen asemaan, eikä se ainakaan edistänyt oppilaiden yhdenvertaisuutta uskontoon tai vakaumukseen katsomatta. Arvio on kestämätön eikä sitä ole perusteltu. Hyvään hallintoon kuuluu päinvastoin ennakoiva tiedottaminen seurakuntien järjestämästä toiminnasta, saavutettavuuden lisääminen ja lasten oikeuksien ja osallistumismahdollisuuksien edistäminen. Pitämällä esillä tietoa toiminnastaan kohderyhmille seurakunnat edistävät osallistumisen mahdollisuuksia ja yhdenvertaisuutta, jota lautakunnan päätös on omiaan kaventamaan, ei lisäämään.

Huolestuttavinta on, että lautakunnan päätös saadessaan lainvoiman loisi vielä ennakkotapauksen, jossa kirkon järjestämästä toiminnasta tiedottaminen kunnallisen toimijan, kuten esimerkiksi sosiaalityön yhteydessä tai taholta, voitaisiin tuomita syrjiväksi. Kaupunkien sosiaalitoimi ei siten saisi enää pitää esillä tietoa seurakuntien tarjoamista palveluista, kuten perheneuvonnasta, diakonian antamasta avusta, palvelevasta puhelimesta tai päiväkerhoista, ilman ennakkolupaa.

Tilanne olisi hyvinvointiyhteiskunnan toimintaperiaatteiden vastainen. Suomessa muillakin kuin valtioilla ja kunnilla on merkittävä rooli sote-sektorilla esimerkiksi yksinäisyyden poistajana ja mielenterveyden ylläpitäjänä. Kirkko, joka sijoittuu julkisen ja kolmannen sektorin välille, on merkittävimpiä alueen toimijoita.  Lautakunnan päätös rajoittaisi uskonnollisten toimijoiden mahdollisuutta osallistua palveluiden tarjoamiseen ja niistä tiedottamiseen. Seurausvaikutukset olisivat huolestuttavia.

Kaiken lisäksi päätös on erityisesti huolestuttava uskonnonvapauden kannalta. Päätös asettaa uskonnolliset toimijat perusteettomasti eriarvoiseen asemaan verrattuna samanlaista palvelua tarjoaviin muihin toimijoihin yksinomaan sillä perusteella, että niiden tausta on uskonnollinen, vaikka lautakunta on todennut, ettei toiminnan sisällössä ollut uskonnonharjoitusta. Päätös on siten syrjivä ja yhdenvertaisuuden vastainen.

Enemmistökirkoilla on erityinen vapaus uskonnonvapauden toteutumisesta yhteiskunnassa. Niillä on parhaat resurssit puolustaa vapautta ja kyseenalaistaa viranomaisissa syrjivät päätökset. Jos uskonnonvapaudelle ei aktiivisesti ylläpidetä tilaa, se valitettavasti kapeutuu, kuten muutkin oikeudet. Siksi kirkko ei saa ajatella, että olisi hyve toimia asiassa jotenkin maltillisesti, vaan sen pitää puolustaa uskonnollisten yhteisöjen toiminnanvapauksia ja lasten osallistumisoikeuksia. Lautakunta on tehnyt päätöksessään vakavan virheen ja siitä valittaminen on velvollisuus. Asiaan on puututtava tarmokkaasti ja ripeästi.

16 KOMMENTIT

  1. Vaikuttaa että tuon päätöksen takana on joitain änkyräateistisia ihmisiä, jotka eivät osaa ymmärtää ihmisen kokonaisvaltaista olemusta Jumalan luomana.

    On poliittisesti virheellistä, että yhteiskunnassamme liian paljon tehdään ratkaisuja heidän uskontoaan suosien, vaikka ateistien omassa ”kirkossa” Vapaa-ajattelijoitten liitossa viime vuonna 2023 oli vain 1301 jäsentä.

    • Matias Roto onko uskonnonvapaus Raamatullinen?

      Kuinka nyt ”kapinoit” yhteiskuntaa vastaan, siis eikö se ole Jumalan asettama?

    • Eikö päätös vaikuta seurakunnan etuun tai oikeuteen? Keskustelussa on myös todettu, että kaikilla kunnan asukkailla olisi valitusoikeus. En toki ole muutoksenhakujärjestelmän osalta asiantuntija, enkä ole nähnyt valitusosoitusta.

    • Ilmarin kommenttiin: Kysymyksessä ei ole kunnallisasia. Valitusoikeus ei siis tässä voi perustua kunnan jäsenyyteen.

      Laki muutoksenhausta hallintoasioissa 7 §: ”Hallintopäätökseen saa hakea muutosta valittamalla se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.”

      Minusta ei ole aivan selvää, että päätös vaikuttaisi välittömästi (!) seurakunnan oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun. Voidaan ajatella, että asiaan liittyy yleinen etu, mutta mielestäni seurakunta ei ole sellainen viranomainen, että valitusoikeus tätäkään kautta syntyisi.

      Sinänsä olisi monellakin tapaa mielenkiintoista, jos asia etenisi tuomioistuinkäsittelyyn.

  2. Vaikuttaa siltä, että ne ajat ovat palaamassa ja kristinuskoa pidetään yhteiskunnassa hullutuksena, josta myös aikoinaan Paavalia syytettiin. Paavali sinä olet järjiltäsi! ”Raamatullinen usko kyseenalaistetaan. Hengelliset teokset ovat vaarallisia. Hengellinen musiikki on vaarallista. Jeesus-nimi on vaarallinen.”

    Mutta mitä ajatellaan seuraavasta? ”Tunnin saa jättää väliin muslimien pyhän paastokuukauden ramadanin takia. Tytöille ja pojille taataan omat erilliset ”rukoushuoneet” välitunnin ajaksi ja koulussa juhlitaan Eid-juhlaa, koska vanhempien uskonto islam. Mutta auta armias jos joku mainitsee pyhän kolminaisuuden tai tuo ristin ✝️ kouluun. Rikos on tapahtunut;” kirjoittaa Seida Sohrabi viestipalvelu X:ssä 9.11. Yhdenvertaisuus toteutunee tältä osin kerrassaan luontevasti?

    • Tämä kuukausi taitaa olla juuri Eid-juhlan kuukausi. Jonkin huhun mukaan myös SETA olisi vauhdittamassa rahastusta. Rakas Vapahtaja ei ole tehnyt kenellekään pahaa ja lapset ovat luonnostaan uskovaisia.

    • Kiitos kommentista Valma Luukka. Ristiä saamme kantaa, mutta rakas Vapahtaja kulkee kanssamme lohduttaen miten Hän parhaaksi näkee. Minua järkyttää, että lapsia johdetaan harhaan Setan agendalla, myös omia lapsenlapsiani sekä halutaan viedä heidän uskonsa ja pimittää heiltä iankaikkisen elämän toivo.

    • Varma ja Kosti: Kaikenlaisia valeuutisia on liikkeellä. Kannattaa aina tarkistaa, ovatko tiedonlähteet oikeita vai tarkoituksellisesti harhaanjohtavia.

      Löydättekö mistään tältä SETAn täysin avoimelta sivustolta tukea väitteillenne: https://seta.fi/ ? Tarkennatko Kosti, missä kohtaa lapsenlapsiasi siellä johdetaan harhaan?

      Oikeastaan haluaisin kuulla / nähdä, mitä lapsenlapsesi ajattelevat tänne kirjoittamistasi seksuaalivähemmistöjä koskevista kirjoituksistasi. Ovatko he samoilla linjoilla?

      Omasta puolestani voin sanoa, että omaa uskoani Jumalaan on vain syventänyt se ajatus, että Jumala ei ole tehnyt virheitä luodessaan meidät erilaisiksi.

      Ja Kosti: Iankaikkisen elämän toivo on siinä mitä Jeesus teki.

  3. Jep Raamattu on vaarallinen kirja, saattaa aiheuttaa mielenterveydellisiä ongelmia, ja Kristityt on kaikkein pahimpia ihmisiä maailmassa… Jeesuskin tapettiin, koska se oli edusti väärää maailmankuvaa ja ihmiskäsitystä…

    Naisten sorto johtuu Paavalista ja ilman Kirkkoa maailma olisi paljon parempi paikka…

    Näin kuulin nuoren naisen ajatuksia hiljattain… Ei ollut lukenut Raamattua, mutta tietää mitä siellä sanotaan…

    Surullista, kuinka meidän yhteiskunnassa on saanut panettelija niin paljon valtaa… Nuorisoa viedään tietämättömyyden varmuudella tyhjään tilaan, missä toivoa on enää vaikea löytää…

  4. Kiitoksia jälleen kerran, Ilmari K. Tähän samaan pakettiin menee kolmaskin uutisoitu tapaus, se, jossa koulu varmuuden vuoksi peruutti barokkikonsertin, jossa olisi esitetty Händelin Messias-oratorion musiikkia oppilaille.

    Näyttää siltä, että maassamme on pienehkö joukko aktiivisia ”vapaa-ajattelijoita”, jotka koko ajan tehtailevat valituksia uskonnottomien syrjinnästä koulussa. Oikeastaan on kysymys uskonnolta suojelemisesta, uskontoallergiasta ja suoranaisesta uskontopelosta, joka kohdistuu nimenomaan kristillisiä vaikutteita kohtaan. Samalla meidän kristittyjen olisi hyvä huomata, että tämä militantti uskonnottomuuden vaatimus koskee periaatteessa KAIKKIA uskontoja, vaikka tikun nokkaan nostetaan juuri kristilliset vaikutteet. Ilmeisesti islam koetaan näissä piireissä niin vahvasti pakolaisten uskonnoksi, että sitä suvaitaan toistaiseksi paremmin.

    Ja samaan aikaan meidän pitäisi totutella monen eri uskonnon luontevaan, rauhanomaiseen rinnakkaiseloon, ja siinä samassa myös uskonnottomien vakaumuksen kunnioittamiseen.

  5. Mutta eihän tässä ole sinänsä mitään uutta. Sama ”kehno” yrittää nyt toista keinoa, joka 1600-luvun Ruotsissa valheen kaikella voimalla uskotteli vievänsä lapsia Blåkullaan. Lapset kun syöttivät pajunköyttä kunnianarvoisille tuomareillekin sen verran pitkältä, että Tukholmassa itse kuningaskin tuli jymäytetyksi. Nyt asia on vaan toisinpäin. Aikuiset ja yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta syöttävät pajunköyttä lapsille, että Jeesus on peräti vaarallinen. Mikä valheen isän vitsi!

    Tämä tapaus on saanut hämmennykseen myös barokkiorkesterin toiminnanjohtajan Laura Kajanderin, joka totesi:” Meiltä katoaa identiteetti.” Totta tietenkin on, etteivät kaikki pidä Händelin Messias-oratorion musiikkista eikä Bachin jouluoratoriosta. Pakkoa ei ole. Sinänsä tämä lienee ollut tarpeellinen herätys ja tapausta on myös kommentoitu yllättävän monelta taholta.

    • Kosti V. Nyt ei minun mielestäni tarvitse liikaa myöskään hengellistää näitä asioita. Sen sijaan olisi paikallaan, että tällaiseen uskonnottomaan ylireagointiin reagoidaan asiallisesti. Uskonnot ja uskonnottomuudet sikseen, mutta eihän siitä mitään tule, jos aletaan sensuroida keskeistä osaa eurooppalaisesta kulttuuriperinnöstä sillä perusteella, että joku vetää ns. herneen nenään.

      Vielä kaksi näkökulmaa. Minusta näyttää siltä, että nämä ”uskonnottomat aktivistit” ajattelevat kaiken uskontoon liittyvän olevan niin vaarallista radioaktiivista saastetta, että pelkkä sana ”Jeesus”, ”Jumala” ja kristillisen uskon mainitseminen tai siitä laulaminen ilman ennakkovaroituksia on kartettavaa. Eihän uskonnoton elämänkatsomus kai nyt voi noin heikoissa kantimissa olla, että se romahtaa pienimmästäkin altistumisesta? Toisaalta, tälle joukolle räätälöity oppiaine eli elämänkatsomustieto, pyrkii rajoittamaan myös uskontotiedon minimiin ja pitämään esillä uskontokritiikkiä sen sijaan.

      Luin keväällä Markus Tiittulan kirjan uskonnon ja politiikan sekoittamisesta, pääasiassa USA:ssa. Yritystä asiallisuuteen oli kovastikin, mutta lopputulos oli jokseenkin älytön. Pieni änkyräfundamentalistinen seurakunta esitettiin yhtä tyypillisenä kuin iso kirkkokunta. Ilmeisesti uskonnottomien parissa on levinnyt käsitys, jonka mukaan kaikki ”uskonto” on yhtä ja samaa irrationaalista erilaisten uskomusten viidakkoa. Tästä syystä ei osata eikä halutakaan tehdä eroja eri uskontojen tai niiden sisäisten suuntausten välillä. Toisin sanoen uskontolukutaito on täysin hukassa.

      Olisiko tarpeen tosiaan luoda yksi ja yhteinen katsomusaine, jossa käytäisiin asiallisesti läpi eri maailmanuskonnot ja elämänkatsomukset, historiallisista syistä suomalaiseen kristillisyyteen painottuen, ja lisäksi sitten uskontokritiikin JA apologetiikan perusteita?

    • Marko S. Miten niin ylireagoida ja ylihengellistää? Tuskin tarvitsee kysyä, kuka haluaa tuhota Jeesus-nimen muistonkin ja hänen valtansa ihmissydämissä – asiallisesti ottaen? Mihin kaikkeen tämä valta on oikein pesiytynyt suomalaisessa yhteiskunnassa ja myös kirkossa, että ihmiset alkavat sensuroida mielipiteitään, etteivät joudu oikeudelliseen vastuuseen sanomisistaan, kuten Päivi Räsänen? Mikäli lauletaan tai soitetaan ”vääriä lauluja”, niitä sitten tutkitaan suurennuslasilla esiintyykö siinä sana JEESUS tai joku piiloviesti kristinuskoon. Varsinkin tuo sana – Messias-oratorio ilmeisesti oikein viilsi jonkun korvaa ja pahasti?

      Viitaten näihin viimeaikaisiin tapahtumiin pastori Matti Rusama totesi sarkastisesti eilen saarnassaan; ”Tiedättekö miten vaaralliseen paikkaan te olette tänään tulleet?”

      ”Nyt jotain tolkkua!” Tämä ei mene enää edes huonosta vitsistä.” Onko tosiaan niin, että pelottelulla saa tällaista aikaiseksi? Ja kärsijänä jälleen kerran lapset, Poutala ihmettelee. Orkesterin ja kuoron edustajat: ”Menee mahdottomaksi” jne….Järjettömyyden ja valheen kaikella voimalla yritetään saada aikaan hämmenystä ihmismielissä ja on saatu aiemminkin (kirkko)historian saatossa, tosin suitsittuna.

  6. Ja tämä lysti rahoitetaan kansalaisten verorahoilla . Joskus puhutaan kristittyjen kesken että pitäs taistella , mitä tämä voisi tarkoittaa ? Yksityisen ihmisen ääni ei kuulu sotea pitemmälle . Olisko vedottava asiassa juuri kirkon johtajiin , jotka saa medianäkyvyyttä , jos tätä ei tapahdu niin herkästi tulee mieleen että vaikeneminen siinä asemassa on myöntymisen merkki.
    Toinen asia on olla sen verran kiinnostunut politiikasta että katsoa kuka kannattaa tukia sellaisille järjestöille jotka pyrkivät vaikuttamaan niin että väärät äänitorvet kaikuu kauas. Vois joku taas muistuttaa että minkä arvopohjan päälle tämä Suomen yhteiskunta saanut rakentua . Nämä kristilliset arvot kun väistyy niin ensin häviää sanan ja uskonnonvapaus . Lainsäädäntö muuttuu ja uudet arvot tulevat yhteiskunnalliseen päätöksen tekoon . Suvaitsevaisuuden ja tasa- arvon nimissä ajetut hankkeet ovat ihmisiä orjuuttavia ei anna vapautta .

Ilmari Karimies
Ilmari Karimieshttps://helsinki.academia.edu/IlmariKarimies/
Lutherin uskokäsityksestä väitellyt teologian tohtori, luennoitsija. Reformaation teologian tuntiopettaja Avoimessa yliopistossa. Toiminut Helsingin piispan teologisena sihteerinä, kirkolliskokouksen perustevaliokunnan sihteerinä sekä neljässä pohjoismaisessa luterilais-katolisessa dialogikomissiossa.