Jeesus pani lapsen opetuslasten keskelle, kun nämä keskustelivat kuka heistä on suurin.
Sunnuntai 30.09.2018
Mikkelinpäivä eli Enkelien sunnuntai
Jumalan sanansaattajat
Evankeliumi: Matt. 18:1-6 (7-9) 10
Vallan väärinkäytöstä palvelevaan rakkauteen
Opetuslasten keskuudessa syntyi kiistaa siitä, kuka heistä oli suurin. Kilpailu vallasta voi rikkoa ihmisten välejä. Tällainen hajaannuksen estämiseksi Jeesus tarttui heti asiaan ja esti riidan syntymisen. Kukkoilevien kaverusten vastapainoksi hän pani pienen lapsen joukon keskelle ja sanoi, että tässä on paikalla olevista kaikkein arvokkain.
Sama kysymys kuin Matteuksen tekstissämme: ”Kuka on suurin?” esiintyy myös Markuksen evankeliumissa:
”33 He saapuivat Kapernaumiin. Kotiin tultuaan Jeesus kysyi opetuslapsilta: ”Mistä te matkalla keskustelitte?” 34 He olivat vaiti, sillä he olivat väitelleet siitä, kuka heistä oli suurin. 35 Jeesus istuutui, kokosi kaksitoista opetuslastaan ympärilleen ja sanoi heille: ”Jos joku tahtoo olla ensimmäinen, hänen on oltava viimeinen ja kaikkien palvelija.” 36 Sitten hän asetti heidän keskelleen lapsen, otti hänet syliinsä ja sanoi: 37 ”Joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut. Ja joka ottaa minut luokseen, ei ota minua, vaan sen joka on minut lähettänyt.”
Huomaamme kuitenkin miten ensimmäisten sijojen hamuaminen on meissä ihmisissä sisäsyntyistä. Vähän myöhemmin samassa evankeliumissa, Matt. 20:20-28, tapaamme Sebedeuksen poikien äidin anomassa pojilleen kunniapaikkoja taivasten valtakunnassa.
Vanhan perinteen mukaan Sebedeuksen vaimo oli Salome ja pojat olivat Jaakob ja Johannes.
Tämä Salome oli neitsyt Marian kihlanneen Joosefin tytär. Nimittäin ensimmäisestä avioliitostaan Joosefilla oli neljä poikaa: Jaakob, Joosef, Juuda ja Simeon sekä kolme tytärtä, Ester, Martta ja Salome, Sebedeuksen vaimo. Uudessa testamentissa näitä nimitetään Jeesuksen veljiksi ja sisariksi. Tässä seurataan juutalaista yhteisöllistä ajattelutapaa, jonka mukaisesti Jeesusta nimitettiin näiden Joosefin lasten veljeksi, koska hän kasvoi samassa lapsikatraassa.
Taivasten valtakunnassa suurin on se joka palvelee. Yhteisen hyvän edun hakeminen luo luottamusta ja vie asioiden hoitoa eteenpäin. Lapsista huolehtiminen rakentaa tulevaisuuden yhteiskuntaa. Kun meistä vanhemmista aika jättää, niin tulevat sukupolvet vievät maailmaamme eteenpäin.
Enkelit ovat kanssamme turvanamme
Me ihmiset emme elä yksin. Seurassamme on Jumalan enkeleitä. He varjelevat meitä vaeltaessamme ajallisessa elämässämme eteenpäin. Jumala on luonut heidät ja antanut heille palvelutehtävän. He suojelevat ja varjelevat maailmaamme, ihmiskuntaamme, kansoja, yhteisöjä, kirkkoa, seurakuntia, itsekutakin ihmistä omalla paikallaan.
Kun kokoonnumme messuun niin paikalla voi olla vähän tai paljon ihmisiä. Ihmisten määrä ei kuitenkaan koskaan voi ylittää taivaan enkelien määrää. Emme voi laskea heidän lukuaan. Niin mittaamaton on heidän joukkonsa.
Ehtoollisen vieton yhteydessä luettavassa prefaatiossa lausumme:
”Me kiitämme sinua tästä taivaan lahjasta
ja laulamme sinulle ylistystä enkelien ja kaikkien pyhien kanssa.”
Myös perheen parissa tai yksinään toimitetussa rukoushetkessä enkelit ovat luonamme. He ovat meidän turvamme kaikissa tilanteissa.
Lutherin aamu- ja iltarukouksessa pyydämme Jumalan enkelien suojelua elämäämme, jottei elämää tuhoava Perkele pääse meitä vahingoittamaan.
Aamurukouksessa sanomme:
” — Pyydän sinua: varjele minua myös alkavana päivänä synnistä ja kaikesta pahasta, että tekoni ja koko elämäni olisivat mielesi mukaiset. Minä annan itseni, ruumiini, sieluni ja kaikkeni, sinun käsiisi. Pyhä enkelisi olkoon minun kanssani, ettei paha vihollinen saisi minussa mitään valtaa. Aamen.”
ja iltarukouksessa:
”Minä kiitän sinua, taivaallinen Isäni, rakkaan Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta, että olet kuluneena päivänä minua armollisesti varjellut. Pyydän sinua: anna anteeksi kaikki syntini, joilla olen vääryyttä tehnyt, ja varjele minua armollisesti tulevana yönä. Minä annan itseni, ruumiini, sieluni ja kaikkeni, sinun käsiisi. Pyhä enkelisi olkoon minun kanssani, ettei paha vihollinen saisi minussa mitään valtaa. Aamen.”
Juha Heinilä ymmärsikö ja ymmärtääkö Jeesus mainitsemistasi asioista, eihän Hänelläkään ollut lapsia?
Se mitä tapahtuu uudestisyntymässä on todella merkittävää, alkaa ymmärtämään ennen salattuja asioita, kuten lapsen ja isän suhdetta, siis olen itsekkin ollut lapsi ja ymmärrän kuinka elin ja tottelin isääni lapsena. Juuri ettei ymmärrä että isä tietää asioita paremmin ja tahtoo ohjata oikealle tielle (oman ymmärryksensä mukaisesti) mutta lapsi ei tottele eli on ”kuuro” isän neuvoille ja viittaa kintaalla niille, samoin ihmisen suhde Taivaalliseen Isään on samanlainen, ei kuulla ja eikä siten voida totellakkaan.
Kaikki muuttuu kun nöyrtyy parannukseen Jumalan kutsuessa ja menee kasteelle ja saa Pyhän Hengen, siis uudestisyntyy Jumalan lapseksi.
Ari, olet ihan pihalla, kuten kommenteissasi kirjoitat.
Jeesus on Jumala. Jeesuksen isä on Isä Jumala. Autuas neitsyt Maria on Jumalan synnyttäjä.
Ari, toisin kuin sinä, Jeesus rakastaa kaikkia lapsia.
Ari
Kasteelle menon kehotus kuuluu niille, joita ei vielä ole kastettu. Kastesanoja liittää meidät Kristukseen . Kaste pelastaa sanoo Pietari, 1 Piet. 3:21.
Sen sijaan uudelleen kastaminen on jumalaton teko, koska Raamattu sanoo, että kaste on yksi.
Matias Roto:
””Ari
Milloin alat ymmärtämään mitä toinen sanoo. Vertauksellani halusin sanoa, että logiikkasi mukaan sinä et ole koskaan ajanut polkupyörällä, koska sinulla on ajokortti joka puhuu autolla ajamisesta. Logiikkasi mukaan sellainen joka väittää sinun edes joskus elämässäsi ajaneen polkupyörällä ovat valehtelijoita. Saman logiikkasi mukaan sellainen joka väittää sinun edes joskus ajaneen hississä ovat valehtelijoita, koska ajokorttisi puhuu vain autolla ajosta.
Haluan sinun tajuavan sen ratkaisevan totuuden että kirkon historiassa kerrotut tosiasiat eivät ole ristiriidassa Raamatun ilmoituksen kanssa. Ainoa joka noita “ristiriitoja” luo on rajoittuneen ajattelun luomat oikosulut.””
Enmpä tiedä otatko ”keskustelua” tosissasi vai pelleiletkö, en siis ymmärrä logiikkaasi ollenkaan, siis kun kirjoitan että ne TIEDOT mitä ajokortissa on ovat totta ja kuten myös evankeliumissa niin yhä tuot esille omaa ”ajokortti teoriaasi” joka puhuu täysin eriasiasta kuin minä.
Kun ajokortissa on mainittu haltijan ikä niin se on totta, samoin kun evankeliumissa on sanottu ettei Joosef yhtynyt Mariaan ennen Jeesuksen syntymää niin sekin on totta, kun evankeliumissa sanotaan Jeesuksen veljet ja sisaret niin se on totta, kun evankeliumissa sanotaan Marian synnyttäneen esikoisensa se on totta.
Ymmärrän todella hyvin ettei evankeliumissa ole kaikkea kerrottu, turha siitä on yrittää vääntää, kuten ei myöskään minun ajokortti ole minun elämänkerta sekunnin tarkkuudella.
Ari
Vastasin jo yllä miten kinaat sellaisen olettamuksen vallassa, mitä en tunne omakseni. Enhän ole tippakaan puhunut Raamattua enkä sen totuutta vastaan, vaan ainoastaan yrittänyt avata silmiäsi väärin ymmärrettyä historiankäsitystä vastaan.
Ari
Pitänee vielä toistaa mitä jo edellä olen sanonut että suomalaisen perhekäsityksen käsityksissä ”oikea” isä, äiti, sisar ja veli on ylen voimakkaasti painotettu pelkän siittämisen antamana ilmiönä. Niinpä emme useinkaan tiedosta että monissa kulttuureissa nuo ovat sosiaalisia käsitteitä.
Niin myös noissa evankeliumin kohdissa joissa puhutaan Jeesuksen isästä, veljistä ja sisarista kysymys on siitä että nämä kaikki ovat kasvaneet yhdessä ja samassa perheessä. Sen sijaan Jeesuksen lähipiiristä peräisin oleva vanhan kirkon perinne kertoo siitä, että Maria on ikuinen neitsyt ja myös selittää miten se käytännössä toteutui.
Ymmärrän kyllä miksi kirkon perusopeista pidetään niin kovasti kiinni, silloinhan alkaisi mielessä kalvamaan epäilys jos kerran tuo perusplari on valhetta niin onko sitten muutakin valhetta, omalta rakkaalta uskolta putoaisi pohja pois ja olisikin tyhjän päällä.
Kuitenkin jo kirkon historiasta ja jopa näistä tunnustuksista voi lukea (ken osaa) kuinka kirkon oppi on muuttunut ratkaisevasti, siitä on selkeä esimerkki seuraavassa:
Athanasioksen tunnustus
””Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.
…………..
Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista,
astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.””
Kuinka tämän voi nykyiseen luterilaiseen armo oppiin liittää?
Ari
Athanasiuksen tunnustus on kirkkomme virallinen oppiperusta.
Muista kuitenkin Raamatun varoitus siitä, että kaikkien ei pidä pyrkiä opettajaksi.
Niille jotka ovat lain alla, tuo tunnustus kertoo, että ihminen joutuu vastuuseen kaikista teoistaan. Mutta toisaalla evankeliumin vapauttava sana kertoo, ettei ole mitään kadotustomiota niille, jotka ovat Kristuksessa.
Kun meidät on pyhässä kasteessa synnytetty Jumalan lapsiksi, niin meillä on yhteys Kristukseen ja uskon rohkeudesta saamme Kristuksen tullessa kuulla Vapahtajamme lohdulliselta sanat: ”Tulkaa minun Isäni valitut!”
Matias Roto en jos sanotaan miehestä ettei tämä yhtynyt vaimoonsa ennen avioliittoa, jääkö silloin vaimo ”ikuiseksi” neitsyeksi?
Entä kun sanotaan että tässä on meidän esikoinen niin tarkoittaako se ettei muita lapsia ole?
Ari, olet ihan pihalla. Ensimmäinen lapsi on aina esikoinen riippumatta siitä tuleeko myöhemmin lapsia avioparille vai ei.
Ari, voit pyöritellä sanoja miten vain. Totuutta et pysty muuttamaan. Neitsyt voi olla elämän loppuun asti. Yleensä avioparit rakastelevat, mutta mitään poissulkevaa päättelyä ei tästä voi tehdä.
Tää on mielenkiintoista kun ”ikuinen neitsyt” opin uskojat tuovat vain esille kuinka kumota evankeliumin selkeät kohdat jotka toisin puhuvat. Yhtään kohtaa ei ole jossa puhutaan ikuisesta neitsyydestä joten tyhjää yrittävät todistella. Ei yksikään pelkkää evankeliumin sanaa lukeva voi ymmärtää ikuista neitsyyttä evankeliumin sanasta.
Ari, kyllä Pyhässä Raamatussa on selkeästi kerrottu.
Neitsyt Maria synnytti Herramme Jeesuksen Kristuksen, tosi Jumalan.
Neitsyt Maria on autuas ja tällä nimellä Jeesuksen äiti on aina Kristuksen kirkossa tunnettu.
Juha Heinilä näytä kohta jossa ”ikuista neitsyyttä” mainitaan?
Se että neitsyt tuli raskaaksi Pyhästä Hengestä ja synnytti Jeesuksen on eriasia että Maria olisi pysynyt Jeesuksen syntymän jälkeen neitsyenä.
Ari, ymmärrä. Evankeliumikirjat kertovat ajasta Jeesuksen ylösnousemukseen asti. Neitsyt Maria lähti apostoli Johanneksen mukaan ja hänen kotiinsa. Apostoli Johannes oli läheisin ihminen neitsyt Marialle, kun Jeesus oli mennyt Taivaisiin.
Juha Heinilä tuo on totta mitä osin kirjoitat, mutta mitä tapahtui niiden yli kolmenkymmenen vuoden aikaan Jeesuksen syntymästä ristiinnaulitsemiseen?
Juha Heinilä kirjoitit että ”Ari, kyllä Pyhässä Raamatussa on selkeästi kerrottu.”
Näytä nyt tämä selkeä kohta?
Ari, Matteuksen ja Luukkaan evankeliumin alussa.
Olet kysellyt paljon, Ari.
Kysymys sinulle:
Jeesuksen Taivaaseen menemisen jälkeen apostoli Johannes huolehti neitsyt Mariasta. Olisiko omat lapset huolehtineet, jos niitä olisi ollut?
Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: ”Vaimo, katso, poikasi!” Sitten hän sanoi opetuslapselle: ”Katso, äitisi!” Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa.
(Joh. 19:26-27 FB38)
Juha Heinilä siis nyt luet tuohon jotain mitä siinä ei ole, siinä kerrotaan vain että Johannes otti Marian kotiinsa, ei muuta. Kaikki muu on olettamusta. Eikä siinä puhuta neitsyydestä mitään.
Häh. Miksi Johannes oli ainut, joka voisi huolehtia Jeesuksen äidistä? Miksi Mariasta tuli Johanneksen äiti ja Johanneksesta Marian poika? Eikö olisi luontevaa, jos olisi omia lapsia, että he huolehtisivat yksin jääneestä äidistä?
Älä ole sokea!
Jeesuksen veljet olivat paenneet, he olivat zelootiepäiltyinä Rooman vainon alla.
Seppo
Eivät Jeesuksen veljet paenneet Jerusalemista, vaan pysyivät siellä myös vainojen aikana. Toisaalta näiden veljien, biologisesti Joosefin poikien, ei myöskään tarvinnut paeta. Esimerkiksi kun Pietari lähti Sakkeuksen kanssa lähetysmatkoille, niin Jaakon Vanhurskaasta tuli Jerusalemin piispa, joka säännöllisesti osallistui temppelin rukouksiin. Kirkkohistoria kertoo hänen polviensa tulleen kamelin polvien kaltaisesti känsäisiksi säännöllisestä polvillaan temppelissä rukoilemisesta.
Vasta kun rauhattomuus, joka myöhemmin johti juutalaissotaan, alkoi nousta, niin Jaakon Vanhurskas kärsi marttyyrikuolema vuonna 62 j.Kr., ja kuten ketjun alussa kerroin niin hänen veljenpoikansa Simeon asetettiin Jerusalemin piispaksi, jossa virasssa hän toimi yli puolen vuosisataa.
Matias, sanoinko paenneet Jerusalemista? Olivat piilossa jossain, olivat tietysti paenneet tilanteesta missä oli Rooman sotilaita.
Juha Heinilä onko tämä kohta ainoa ”selkeä” evankeliumin kohta joka todistaa Marian ikuisesta neitsyydestä,häh?
Ari, et vastannut kysymykseen. Kannattaa olla johdonmukainen.
Ari
Edelleenkään et näytä ymmärtävän akokorttivertauksen sanomaa etkä myöskäänJohanneksen evankeliumin sanomaa, ettei Raamattuun ole kirjoitettu kaikkea. Etkö ymmärrä, että sinun perheesi elämänkerta ei ole kirjoitettu sinun ajokorttiisi eikä myöskään kaikkea Pyhän perheen elämäkertaa Raamattuun.
Eihän Raamattuun ole kerrottu sitäkään että Jeesuksen sisaren Salomen, biologisesti Joosefin tyttären, poika Johannes Teologi kuoli perimätiedon mukaan vuonna 104 j.Kr..
Mutta mitä tulee Marian ikuiseen neitsyyteen, niin se oli vanhassa kirkossa niin perustava osa oppia Jeesuksen ihmiseksi tulemisesta, että jos pappi ei siihen pitäytynyt, niin hän sai potkut.