Kysymykseni Teemu Laajasalolle

Piispa Teemu Laajasalolle 9.1.2018 esittämistäni kysymyksistä liikkuu julkisessa keskustelussa monenlaisia tietoja, joista osa on erkaantunut kauas alkuperäislähteistä. Koska kysymyksistäni esitetään paikkansa pitämättömiä väitteitä, katson perustelluksi nyt julkistaa kysymyslistani. Se on julkinen asiakirja, jonka halukkaat saavat myös tuomiokapitulin kirjaamosta.
Asiakirja ei sisällä yksityisyyden suojan piiriin  kuuluvaa tietoa. Olen alla olevasta silti osin poistanut niiden henkilöiden nimiä, joille Laajasalo on tarjoillut aterioita. Odotan edelleen (25.2.2018) Laajasalolta vastauksia kysymyksiini.
SAATEKIRJE
Hyvä piispa Teemu Laajasalo,
Helsingin hiippakuntavaltuuston puheenjohtajana olen saanut tehtäväkseni toimia piispan kanssa yhteistyössä Helsingin hiippakunnan palvelemiseksi. Siksi pidän tärkeänä, että talousasioihisi kohdistuvat epäilyt selvitetään. Asia on merkityksellinen sekä kirkon että oman oikeusturvasi kannalta. Piispanviran haltijan on voitava nauttia luottamusta sekä kirkossa että muussa yhteiskunnassa.
Yrityksesi TL Opetus Oy:n olemassaolo tuli minulle yllätyksenä syksyllä 2017, piispanvaalin jälkeen. Olit Kallion kirkkoherrana aloittaessasi sanonut julkisuudessa (Kotimaa 4.1.2013), että aiot luopua liiketoiminnasta keskittyäksesi kirkkoherran viranhoitoon. Jäin siihen käsitykseen, että toimit ilmoittamallasi tavalla. Olit koulutusliiketoiminnan myytyäsi kuitenkin jatkanut yritystoimintaa muulla tavalla.
Koska yrityksen tilanteesta nousi julkisuuteenkin epäselviä seikkoja, ehdotin sinulle 6.9. vapaaehtoisen erityistilintarkastuksen teettämistä TL Opetus Oy:ssä. En missään vaiheessa ehdottanut erityinen tarkastus -nimistä oikeustointa enkä perustellut esitystä velkojien, vaan hiippakunnan edulla: epäselviin kysymyksiin tuli saada vastaukset. Selvitin mahdollisuutta maksaa tarkastuksen kuluja tuomiokapitulin varoilla. Et suostunut tarkastukseen, ja keskustelumme 28.9. päättyi näiltä osin tuloksettomana. Vastahakoisuutesi asioiden selvittämistä kohtaan ei ainakaan vähentänyt huoltani. Kuten tapaamisessa 28.9. sovimme, ryhdyin laatimaan sinulle yksilöidympää kysymyslistaa selvitystä edellyttävistä asioista.
Muodostaakseni käsitystä yrityksen liiketoiminnasta pyysin TL Opetuksen laskuja ”summamutikassa” sellaisilta julkisyhteisöiltä, joille arvelin sinun voineen tarjota yhtiön palveluita. Tein asiakirjapyyntöjä mm. Turun, Tampereen, Helsingin, Espoon, Vantaan, Joensuun, Seinäjoen, Savonlinnan ja Oulun seurakunnille ja -yhtymille sekä kirkkohallitukselle. Tällä tavalla löytyi useita asiakassuhteita yritykseesi.
Koska taloudenpitosi yrittäjänä sisälsi mielestäni kyseenalaisia piirteitä, halusin selvittää myös, miten olet hoitanut virkavastuuseen kuuluvia talousasioita kirkon palveluksessa. Pyysin entiseltä työnantajaltasi Helsingin seurakuntayhtymältä asiakirjajulkisuuden perusteella julkiset tiedot luottokorttitositteistasi viime vuosina. Niihin tutustuttuani pidän ilmeisenä, että toimintasi on ollut ohjeiden vastaista.
Piispana olet hiippakuntamme ylin laillisuusvalvoja ja julkinen vallankäyttäjä. Siksi on merkityksellistä selvittää, miten olet noudattanut osakeyhtiö- ja kirjanpitolakia sekä muuta yritystoiminnan säädöstöä yrityksessäsi TL Opetus Oy:ssä (ent. IHS Huippuvalmennus Oy).
Piispana olet hiippakuntamme ylin eettinen suunnannäyttäjä. Se, millaista eettistä normistoa olet noudattanut liikkeenharjoittajana sekä viranhaltijana julkisessa virassa kirkkoherrana ja yhtymän johtajana, kuvaa sitoutumistasi moraaliin.
Kysymykset 1-20 perustuvat niihin julkisiin asiakirjoihin ja tietoihin, joita olet toimittanut yrityksestäsi kaupparekisteriin ja verohallinnolle. Kysymykset 21-23 koskevat toimintaperiaatteitasi. Kysymykset 24-40 liittyvät Helsingin seurakuntayhtymän luottokortin käyttöön.
Muotoilemani kysymykset perustuvat luottokorttitositteista tekemiini poimintoihin ja toimintaasi kuvaaviin esimerkkeihin eivätkä ole kaikenkattavia. Tulen ehdottamaan Helsingin seurakuntayhtymän sisäiselle tarkastukselle ja/tai tilintarkastukselle yksityiskohtaista tutkintaa kortinkäytöstäsi.
Pyydän sinua toimittamaan kohtuullisessa ajassa eli 16. tammikuuta 2018 mennessä tiedon siitä, milloin vastaat hiippakunnalle alla oleviin kysymyksiin. Olen pyrkinyt muotoilemaan kysymykset mahdollisimman yksiselitteisiksi, mutta jos et ymmärrä niistä jotakin, avaan sitä ja sen tausta-aineistoja mielelläni. Asioiden selvittäminen ja kuntoon saattaminen on raskasta, mutta se on kahdesta vaihtoehdosta parempi.
Helsingissä 9. tammikuuta 2018
Johanna Korhonen
Helsingin hiippakuntavaltuuston puheenjohtaja
OSA 1: Kysymyksiä TL Opetus Oy:n toiminnasta
Olen merkinnyt lyhenteellä TL ne kysymykset, joihin odotan vastausta sinulta. Lyhenteellä ETT merkitsin kysymykset, joihin tarvitaan vastaus myös erityistilintarkastuksen tekijältä tai vastaavalta taholta.
Toimitit yrityksesi TL Opetus Oy:n 2014, 2015, 2016 ja 2017 päättyneiden tilikausien (kausi 1.7.-30.6.) tilinpäätösasiakirjat kaupparekisteriin 14.12.2017 eli kausien 2014-2016 osalta erittäin paljon myöhässä. Tilintarkastajasi antoikin tästä huomautuksen.
KYSYMYS 1 (TL): Miksi laiminlöit yrityksesi tilinpäätösten ja tilintarkastusten tekemisen 2014-2016 päättyneiltä kausilta ja toimitit asiakirjat vasta viranomaisen niitä erikseen pyytäessä, silloinkin reilusti määräajan jälkeen (kaupparekisterin 18.8.2017 antama kahden viikon määräaika umpeutui 1.9.2017)?
KYSYMYS 2 (TL ja ETT): Onko TL Opetus Oy:n kirjapito tehty lain mukaisesti ja ajallaan em. kausina? Mikäli on, miksi yhtiö ei tehnyt kirjanpitoihin perustuvia tilinpäätöksiä ja suorittanut tilintarkastuksia ajoissa? Mikäli kirjanpitoa ei ole tehty ajallaan, onko yrityksen vastuuhenkilöä Teemu Laajasaloa syytä epäillä osakeyhtiölain ja kirjanpitolain vastaisesta toiminnasta sinä aikana, jona hän laiminlöi velvoitteensa?
Kysymys 3 (TL ja ETT): Joulukuussa 2017 kaupparekisteriin toimittamiesi tilinpäätösten sisältö poikkeaa osin jopa melko paljon niistä luvuista, jotka olet aiemmin toimittanut verohallinnolle. Esimerkiksi vuonna 2015 päättyneellä kaudella liikevaihtoa oli verottajalle antamassasi versiossa 14 000 euroa, mutta kaupparekisteriin myöhässä toimittamassasi versiossa liikevaihtoa oli jälkikäteen löytynyt peräti 50 000 euroa enemmän. Tuloskin koheni vastaavasti. Miten on mahdollista, että eri viranomaisille annetut tiedot yrityksen tilinpäätöksestä ovat näin erilaisia?
Kysymys 4 (TL): Aloitit Kallion kirkkoherrana helmikuussa 2013. Sen jälkeen, kun Suomen Kuvalehti 23. elokuuta 2017 toi liiketoimintasi julkisuuteen, kirjoitit Facebook-sivullasi: ”Suomen Kuvalehdessä on juttu vanhasta firmastani. Firma jäi jäljelle liiketoimintakaupan jälkeen 2013 ja siinä ei käytännössä ole ollut toimintaa sen jälkeen.” Kuitenkin neljän viime tilikauden aikana eli Kallion kirkkoherrana toimiessasi olet tehnyt TL Opetus Oy:lle liikevaihtoa yhteensä 153 465 euroa, ja yritys on kaupparekisterin mukaan ollut toiminnassa keskeytyksettä. Miksi väität, että yrityksessäsi ”ei käytännössä ole ollut toimintaa” vuoden 2013 liiketoimintakaupan jälkeen?
Kysymys 5 (TL ja ETT): Vuonna 2010 päättyneestä tilikaudesta kaupparekisterissä on kaksi eri versiota. Ensimmäisen version (tilinpäätös vahvistettu 18.2.2011) mukaan yrityksen tulos oli noin 10 000 euroa voitollinen, toisen version mukaan (versio jätetty rekisteriin 11.3.2011) tulos oli vajaat 98 000 euroa tappiollinen. Miten on mahdollista, että tilinpäätös on muuttunut ja vieläpä sen jälkeen, kun se on vahvistettu ja tilintarkastus tehty?
Kysymys 6 (TL ja ETT): Kumpi versioista on oikea?
Kysymys 7 (TL ja ETT): 2011 päättyneellä kaudella yrityksen velat ovat lisääntyneet. Tilinpäätöksen vertailutiedoiksi esität jälleen edellisen kauden kahdesta erilaisesta tuloksesta version nro 1 (parempi), mikä parantaa tasettakin noin 100 000 eurolla. Hakiko yritys lainarahoitusta paremmalla vai huonommalla tilinpäätösversiolla?
Kysymys 8 (TL ja ETT): Mihin katosi vertailutiedoista 11.3.2011 rekisteröity, huonompaa tulosta näyttänyt tilinpäätös?
Kysymys 9 (TL ja ETT): Tasetta kohentavia siirtosaamisia, joiden sisältö ei käy ilmi tilinpäätöksen liitteistä, on 2011 päättyneellä kaudella jopa 308 000 euroa. Mitä nämä siirtosaamiset olivat ja miten niiden olemassaolo voidaan todentaa?
Kysymys 10 (TL ja ETT): Vuonna 2012 päättyneestä tilikaudesta on jälleen kaksi erilaista tilinpäätösversiota. Ensimmäisen mukaan yritys teki tappiota 303 000 euroa. Toisen, lähes vuosi myöhemmin (27.11.13) rekisteröidyn tilinpäätöksen mukaan tappiota oli 534 000 euroa. Tappion syvenemistä selittävät muun muassa 150 000 eurolla kasvaneet ”muut kulut” sekä palkka- ja palkkiokulut, jotka jälkikäteen kasvavat noin 60 000 euroa. Miksi tilinpäätöksestä on olemassa kaksi aivan erilaista versiota?
Kysymys 11 (TL ja ETT): Miten saman kirjanpidon perusteella on mahdollista päätyä kahteen näin eri mittaluokissa olevaan tulokseen?
Kysymys 12 (TL ja ETT): Miten on mahdollista, että jopa edellisen tilikauden tappioluku on asiakirjoissa taannehtivasti muuttunut?
Kysymys 13 (TL): Myit IHS Huippuvalmennuksen valmennusliiketoiminnan PRO Huippuvalmennus Oy:lle niin, että kauppa toteutui ostajan mukaan tammikuussa 2013. Kumpaa versiota edellisen kauden tilinpäätöksestä käytit tämän kaupan yhteydessä?
Kysymys 14 (TL): Vuonna 2013 muutit yrityksesi nimen TL Opetus Oy:ksi ja aloitit Kallion kirkkoherrana. TL Opetus Oy:n tulos tällä kaudella oli 133 000 euroa voitollinen. Kuitenkin yhtiön oma pääoma oli suuren velkaisuuden takia painunut negatiiviseksi, mistä tilintarkastaja huomautti kehottaen sinua ryhtymään osakeyhtiölain 20 luvun 23 pykälän mukaisiin toimiin eli rekisteri-ilmoituksen tekoon viipymättä.
Miksi et tehnyt lain edellyttämää rekisteri-ilmoitusta, vaikka olit tietoinen yrityksen oman pääoman menetyksestä ja tilintarkastajasi siitä sinulle vielä erikseen huomautti? Teit ilmoituksen vuosia myöhässä ja jätit sen kaupparekisteriin vasta 19.12.2017.
Kysymys 15 (TL ja ETT): Vuonna 2014 päättyneellä tilikaudella eli Kallion kirkkoherrana jo toimiessasi TL Opetus Oy teki liikevaihtoa 34 000 euroa. Vuonna 2015 päättyneellä kaudella tilinpäätöksestä on jälleen kaksi erilaista verohallinnolle toimitettua versiota. Toisen mukaan liikevaihtoa oli 14 000 euroa ja toisen mukaan 21 000 euroa. Myös tappion suuruudessa on muutaman tuhannen euron ero eri versioiden välillä. Kolmannen, eli joulukuussa 2017 kaupparekisteriin toimittamasi version mukaan yhtiöllä oli liikevaihtoa 2015 päättyneellä kaudella 64 000 euroa. Mistä tämä kaikki liikevaihto yllättäen jälkikäteen löytyi?
Tasetta kohentavat 121 000 euron (toisessa ja kolmannessa versiossa noin 60 000 euron) myyntisaamiset. Miten näiden myyntisaamisten olemassaolo voidaan todentaa? Mikä summa myyntisaamisissa piti paikkansa?
Kysymys 16 (TL): Erikoista on, että 2014, 2015 ja 2016 päättyneillä kausilla eräät luvut verohallinnolle toimittamissasi tilinpäätöstiedoissa ovat täsmälleen samat. Esimerkiksi siirtosaamisia on pysyvästi 350 euroa ja yrityksen tilillä on rahaa joka kesäkuun viimeinen päivä täsmälleen 2077,95 euroa.
Miten näin ihmeellinen sattuma on mahdollinen?  (Vaikka tili olisi koskematon, sen saldoon yleensä vaikuttavat palvelumaksut ja talletuskorot siten, että tilin saldo vaihtelee ainakin hieman.)
Kysymys 17 (TL ja ETT): Vuonna 2016 päättyneellä kaudella suurehkot myyntisaamiset (121 000 tai 60 000, tilinpäätöksen versiosta riippuen) tulevat maksetuiksi eli nollaantuvat. Kuka tai mikä asiakas maksoi nämä suuret velkansa TL Opetus Oy:lle?
Kysymys 19 (TL): 2016 päättyneellä kaudella yrityksen velkojen rakenne muuttui. Yritys sai jostain muualta kuin pankista 130 000 euroa lainaa. Olet julkisuudessa kertonut antaneesi itse lainaa osakeyhtiöllesi. Omien verotietojesi mukaan et ole saanut noihin aikoihin ylimääräisiä tuloja tai lahjoja, eikä kyseisen summan säästäminen kirkkoherran vuosipalkasta näytä mahdolliselta. Kuka tai mikä taho lainoitti sinua tai yritystäsi po. tilikaudella 130 000 eurolla? (Kysymyksellä on merkitystä mahdollisten sidonnaisuuksien toteamiseksi.)
Kysymys 20 (ETT): Suomen Kuvalehden (23.8. ja 25.8.2017) tietojen mukaan Teemu Laajasalo on nostanut yrityksestä osakaslainan lainvastaisesti. Milloin ja miten Laajasalo on hoitanut tämän osakaslainan takaisinmaksun yritykselle?
OSA 2: Kysymyksiä liiketoimintasi ja viranhoitosi eettisistä periaatteista
Kysymys 21: Olet toiminut Kallion kirkkoherran virassa helmikuusta 2013 alkaen. Samaan aikaan olet laskuttanut yrityksellesi tuloa kirkon töistä. 14. marraskuuta 2014 laskutit kirkon tiedotuskeskukselta (Tuomo Pesonen) 7500 e + matkakulut + alv 24% seurakuntavaalitilaisuuksista, joita olit järjestänyt 25.-31.10.2014 viidellä paikkakunnalla. Laskun kokonaissumma oli 9861,97 euroa ja eräpäivä ”heti”. Laskun liitteessä perustelit, että olet virkatyönä ”ilmaiseksi osallistunut seurakuntavaalien julkisuuskampanjaan omalla naamallani” ja pidät erikseen maksettavien ”täsmäiskujen” hankintaa ”erittäin järkevänä” sekä toivot vastaavalle liiketoiminnalle jatkoa.
a) Miksi olet laskuttanut kirkolta kirkollisista tehtävistä yrityksenä samaan aikaan, kun olet nauttinut kirkon työstä kuukausipalkkaa? (Viittaan kysymyksellä myös muihin laskuihin, joilla olet TL Opetus Oy:nä viime vuosina laskuttanut eri seurakuntia työskentelystäsi).
b) (TL ja ETT) Kyseisen laskun tilinumero poikkeaa muiden yrityksesi lähettämien laskujen tilinumeroista. Olet laskuttanut 9861,97 euron summan tilille 146950-49891. Onko tämäkin yrityksesi tilinumero vai jokin muu tili? Mikä tai kenen tili on kyseessä?
Kysymys 22: Hait yritystoimintaasi varten tuomiokapitulilta sivutoimilupaa luennointiin yms. 18.8.2016 mutta et hakemuksessasi lainkaan maininnut, että sinulla on osakeyhtiö TL Opetus Oy. Keskustelussamme 28.9.2017 kapitulin neuvotteluhuoneessa pysyit kannassasi, jonka mukaan yritystoimintaa varten sivutoimilupaa haettaessa ei ole pakko mainita yrityksen olemassaoloa. (Olin ja olen edelleen tästä asiasta eri mieltä; vakiintuneen käytännön mukaan yritys mainitaan aina hakemuksessa, jos hakija aikoo tehdä sivutyötä yritykselle.) Toistit keskustelussamme useaan kertaan myös, että kapituli ei erikseen tiedustellut sinulta yrityksen olemassaolosta. Sen sijaan, että olisit sivutoimilupaa hakiessasi oma-aloitteisesti kertonut yrityksestäsi (tai edes ottanut vastuun siitä, ettet sitä kertonut), katsoit kapitulin kantavan vastuun siitä, ettei se tiedustellut sinulta mahdollisen yrityksen olemassaolosta.
Onko yllä oleva nyt lopullinen vastauksesi kysymykseeni, miksi et maininnut yrityksen olemassaoloa sivutoimilupahakemuksessasi, vai haluatko vielä täydentää vastaustasi jotenkin?
Kysymys 23: Et maininnut TL Opetus Oy:tä myöskään piispanvaalikampanjasi ansioluettelossa verkkosivuillasi. Miksi päätit jättää yrityksen mainitsematta?
OSA 3: Kysymyksiä seurakuntayhtymän luottokortin käytöstä
Sinulla on Kallion kirkkoherrana ja yhtymän johtajana toimiessasi ollut käytössäsi kirkkotyönantajan luottokortti FirstCard. Yhtymän luottokorttia koskevan ohjesäännön mukaan luottokortti on tarkoitettu ”työhön liittyvien hankintojen sekä virkamatkojen yhteydessä tapahtuvaan maksamiseen”. Ohjesäännön mukaan ”kortin käyttö yksityisiin menoihin on kaikissa tilanteissa kielletty”.
Lukumääräisesti luottokorttikuiteissasi on runsaasti ravintoja- ja taksikuluja. Mukana on myös hotelleja, kukkakaupan laskuja ja sekalaisia kuluja, kuten kopiointia, Coca-Colaa, Flow-festivaalin lippuja ja samppanjaa Alkosta.
Hyvin suuren osan kuiteista olet hävittänyt tai kadottanut. Esimerkiksi vuonna 2017 seurakunnat ovat kortinkäyttösi kautta kustantaneet yli 2 600 eurolla sellaisia menoja, joista et ole toimittanut kirjanpitoon kuittia.
Kuitteihin liittyvät selitteesi/kulutositteesi ovat suurimmaksi osaksi erittäin puutteellisia, tai niitä ei ole lainkaan. Laskelmani mukaan vuoden 2017 kuiteista puuttui kokonaan 28 prosenttia. 69 prosentissa maksutapahtuman kuitti ja selite olivat puutteellisia tai erittäin puutteellisia. Asianmukainen raportointi oli 3 prosentissa vuoden 2017 luottokorttimaksutapahtumista.
Kysymys 24, ravintolakulut. Vuoden 2017 aikana olet kuitteihin tekemiesi muistiinpanojen mukaan tarjonnut yhtymän luottokortilla ruokaa yhden tai useamman kerran ainakin seuraaville henkilöille: POISTETTU 18 NIMEÄ. Yhdessäkään ravintolakuitissa ei ole mukana asianmukaista selitettä siitä, mikä tilaisuus on ollut kyseessä ja miksi olet kustantanut kestityksen seurakuntayhtymän luottokortilla. Tositteiden perusteella ei ole mahdollista arvioida, onko näiden aterioiden kustantamiselle ollut olemassa ohjesäännön mukainen peruste, ja mikä tämä peruste olisi ollut. Kysymys: Miksi olet jättänyt tekemättä ravintolakuluihin liitettävät selitteet?
Kysymys 25, ravintolakulut. Ravintolakolmio 11.1.2017, lasku 326,70 e, ravintolan kuitti puuttuu kokonaan ja selite on varsin puutteellinen. A4-paperille kirjoittamasi selosteen mukaan kyseessä oli ”Yht. joht. valinnan juhlaillallinen YKV PJ, VPJ, YKN PJ + Laajasalo”. Tilaisuudessa lienee siis juhlittu valintaasi yhtymän johtajaksi, ja paikalla ovat olleet sinun lisäksesi Kaisa Raittila, Christoffer Perret ja Juha Rintamäki. Kysymys: Miksi juhlistit valintaasi seurakuntayhtymän eli seurakuntien jäsenten kustannuksella sen sijaan, että olisit tarjonnut illallisen omalla kustannuksellasi?
Kysymys 26, ravintolakulut. Kaukoravintolat Oy, lasku 21.2.2017, summa 153,50 e. Ravintolakuitin olet ilmoittanut kadottaneesi. Taksikuitin mukaan kyseessä on ”häätapaaminen”. Paikalla olivat ”hävinneet kuitit” -selosteesi mukaan NIMI POISTETTU, NIMI POISTETTU ja Laajasalo. Olit tarjonnut NIMI POISTETTU jo aiemmin samana päivänä lounaan seurakuntien kustannuksella. Illalla neuvottelitte ilmeisesti parin häistä. Kysymys: miksi tarjosit (NIMI POISTETTU) ja (NIMI POISTETTU)  aterian seurakuntayhtymän luottokortilla?
(NIMI POISTETTU) häitä olet valmistellut myös 2.12.2016 ostamalla heille 18 eurolla ”suklaapaketti, vihkikeskustelu”. Tämän kuitin ilmoitat kadottaneesi, mutta yhtymä on silti maksanut suklaat.
Kysymys 26b, ravintolakulut: 2. elokuuta 2017 klo 11.01 olet syönyt ja tarjonnut lounasta yhtymän kortilla NIMI POISTETT ravintola Tokyo 55:ssa ja samana päivänä klo 11.55 olet syönyt ja tarjonnut lounasta NIMI POISTETTU ravintola Konnichiwassa. Miten olet onnistunut syömään ja tarjoamaan lounasta tunnin sisällä kaksi kertaa, ja miksi tämä on tapahtunut seurakunnan kustannuksella?
Kysymys 27, ravintolakulut. 18. elokuuta 2017 eli kaksi päivää sen jälkeen, kun sinut oli äänestetty Helsingin piispaksi, olet maksanut ravintola Meripaviljongissa yhtymän luottokortilla 248 euron laskun. Kuittiin kirjoittamasi muistiinpanon mukaan kyseessä on ollut ”juhlalounas, Raittila, Leppiniemi, Rintamäki, Perret, Laajasalo”. Miksi olet juhlinut valintaasi seurakunnan kustannuksella sen sijaan, että olisit kustantanut seurueesi tarjoilut itse?
Kysymys 28, kahvilakulut. Cafe Engel, 23.8.2017. Olit sopinut tapaavasi piispanvaaleissa ehdolla olleet Jaana Hallamaan ja Kaisamari Hintikan Cafe Engelissä. Kirjoitit kuittiin (8,40 e) ”Laajasalo piisp.ehd. tap. ja lahjojen anto”. Hallamaalta saamani tiedon mukaan olit sanonut ”minä voin tarjota”, mutta koska Hallamaa ja Hintikka eivät pitäneet tällaista vieraanvaraisuutta tarpeellisena, kukin osallistuja maksoi virvokkeensa kahvilassa itse (Hallamaa myös lähetti minulle kopion omasta tiliotteestaan, josta tämä näkyi). Luottokorttitositteen mukaan sinä kuitenkin maksoit oman osuutesi seurakuntayhtymän luottokortilla. Hallamaalle ja Hintikalle annoit lahjaksi seurakuntayhtymän huivit. Kysymys: Miksi tarjosit itsellesi virvokkeita seurakuntayhtymän luottokortilla? Miksi kirjoitit kuittiin ”piispaehdokkaiden tapaaminen ja lahjojen anto”, vaikka kuitin kulut eivät aiheutuneet Hallamaan ja Hintikan tarjoiluista eivätkä lahjojen hankinnasta?

Kysymyksiä hotellimajoituksista ja matkoista

Kysymys 29, matkasi Israeliin vappuna 2017. Seurakuntayhtymän ohjesäännön mukaan virkamatka on ”matka, jonka työntekijä määräyksestä tekee virkapaikan ulkopuolelle hoitaakseen virka- tai työtehtäviään”. Virkamatka on tehtävä ”niin lyhyessä ajassa ja niin vähin kokonaiskustannuksin kuin virkamatkan ja työntekijän tehtävien tarkoituksenmukaisen suorittamisen kannalta on mahdollista. Virkamatkasta ei suoriteta korvausta enempää kuin mitä olisi ollut maksettava, jos se olisi tehty edellä tarkoitetulla edullisimmalla tavalla.”
Keväällä 2017 päätit lähteä seurakunnan kustannuksella matkalle Israeliin, Tel Aviviin. Et tehnyt matkasta matka-anomusta etkä hankkinut matkalle normaalia virkamatkamääräystä, vaan veit asian seurakuntaneuvostoon 7.3.2017 ilmoituksena ”opintomatkasta” esityslistan kohdassa 43, kirkkoherran päätöksiä. Esityslistan liitteenä oli kirkkoherran päätösluettelo, jonka kohdassa 46.2. luki: ”Kallion seurakunta rahoittaa Suomen Lähetysseuran Israelissa tekemää työtä. Seurakuntalaisilta on tullut erilaisia kannanottoja asiasta. Kirkkoherra käy kevään aikana tutustumassa Suomen Lähetysseuran työhön ja kertoo siitä seurakuntaneuvostolle. Matkasta aiheutuu korkeintaan 1100 euron kustannus. Koska matka koskee kirkkoherraa itseään, kirkkoherra halusi, että asia tuotiin seurakuntaneuvostolle etukäteen tiedoksi.”
Et informoinut matkastasi ainakaan lähintä alaistasi kappalaista. Kallion seurakunnan kappalainen Riitta Männistö kuuli kyseisestä opintomatkasta ensimmäistä kertaa, kun tiedustelin asiaa häneltä 2.1.2018.
Matkalaskun mukaan lähdit Israeliin 26.4.2017. Finnairin lentolipun mukaan lähdit 28.4. Majoituit Tel Aviviin, jossa Lähetysseuralla ei ole mitään toimintaa.
Hotellin kuitin olet hävittänyt tai kadottanut, mutta luottokorttiyhtiön yhteenvedosta ilmenee, että kyseessä on ylellinen Poli House, design- tai boutiquehotelliksi itsensä määrittävä hotelli. Maksoit kolmen yön yöpymisestä yhtymän luottokortilla 834 euroa.
Et yöpynyt Poli Housessa yksin. Hotellin antaman laskukopion mukaan sinulla oli kahden hengen huone, jossa myös asui kaksi henkilöä. Hintaan sisältyi aamiainen.
29.4. sinä ja seuralaisesi halusitte pyöräillä. Suoritit yhtymän luottokortilla kahdesta polkupyörästä yhteensä 300 euron takuumaksun. Hotelli palautti summan yhtymän kortille, kun palautitte polkupyörät 30.4.
Kolmantena eli viimeisenä Israelin-päivänäsi, vapunpäivänä 1.5. otit taksin ja käväisit noin 70 kilometrin päässä Jerusalemissa. Edestakainen taksi Tel Aviv-Jerusalem-Tel Aviv maksoi luottokorttitositteen mukaan 219 euroa. Jerusalemissa menit Lähetysseuran toimintakeskukseen Felmiin. Vietit Felmissä jonkin aikaa, keskustelit työntekijöiden kanssa ja palasit samalla taksilla Tel Aviviin. Myöhemmin lähetystyöntekijät Sari ja Vesa Lehtelä kirjoittivat kirjeessään Porin seurakunnille, että olivat saaneet sinut vieraaksi ”yllättäen”.
Tiedustelin isäntiäsi ja matkaohjelmaasi Lähetysseurasta, jonka työhön tutustuminen oli sentään matkasi keskeinen syy ja peruste. Lähetysseuran johtaja Rolf Steffansson vastasi minulle 3.1.2018 sähköpostitse: ”Tarkistin asian meidän Lähi-Idän ja Pohjois-Afrikan aluepäälliköltä Vesa Lehtelältä. Koko matkan ohjelmasta tai järjestäjästä meillä ei ole tietoa.  Teemu Laajasalo on matkan aikana ollut yhteydessä työntekijöihimme, kun hän kävi Jerusalemissa. Ohjelma Lähetysseuran kanssa oli lyhyt. Hän tapasi kaikki Lähetysseuran työntekijät ja keskusteli pitempään aluepäällikkö Vesa Lehtelän ja tiedottaja Sari Lehtelän kanssa. Sari ja Vesa ovat Kallion seurakunnan nimikkolähettejä.”
Kotiin palattuasi 2.5.2017 et laatinut matkasta matkaraporttia. Myöskään matkalaskussa mainittua ”arviota lähetysrahoituksesta”, jolla matkaasi perustelit, ei ole olemassa seurakunnan asiakirjahallinnossa. Sen sijaan kerroit srk-neuvoston kokouksessa 9.5.2017 suullisesti jotain matkastasi kohdassa 69, kirkkoherran katsaus.
Matkaselostuksesi on kuitattu pöytäkirjaan yhdellä lauseella: ”Merkittiin tiedoksi kirkkoherran selostus tutustumiskäynnistä seurakunnan lähettikohteeseen ja kirkolliseen työhön Israelissa.” Matkalaskun mukaan luottokortilla maksettujen hotelli- ja taksikulujen (hotelli 834 euroa, johon sisältyi myös seuralaisesi yöpyminen ja aamiaiset; taksi Jerusalemiin ja takaisin 219 euroa, lentokenttätaksi Israelissa 41,95 euroa ja taksit Suomessa 39,70 ja 39,80 euroa) lisäksi olet laskuttanut seurakunnalta lentolippusi 281 euroa. Olet laskuttanut päivärahaa seitsemältä vuorokaudelta (225,50 e) alkaen 26.4., vaikka Finnairin lentolipun mukaan matka alkoi illalla 28.4.17.
Kysymys: Miten perustelet yllä kuvattuja menettelyjäsi?
Kysymys 30, yö Savonlinnassa. Olet osallistunut mahdollisesti Savonlinnan seurakunnan kutsusta tilaisuuteen Kerimäen kirkossa ja yöpynyt 10-11.6.2017 Savonlinnan Seurahuoneessa. Huoneesi oli hotellin kallein, sen nimi on Kuninkaan sviitti, ja olet maksanut yhdestä yöstä seurakuntayhtymän luottokortilla 325 euroa. Kyseessä on hinta, joka hotellin mukaan laskutetaan silloin, kun sviitissä yöpyy kaksi henkilöä; yhden hengen hinta on hitusen alempi. Olet kirjoittanut kuittiin ”Majoitus Kerimäki kirkko (JK: tässä hyvin epäselvää käsialaa, ehkä sana ”tapahtuma”) 1 hlö Teemu Laajasalo.”
a) Miksi olet maksanut yöpymisesi Helsingin seurakuntien luottokortilla sen sijaan, että olisit normaaliin tapaan laskuttanut kulusi sinut kutsuneelta seurakunnalta?
b) Miksi olet valinnut hotellin kalleimman mahdollisen huoneen Kuninkaan sviitin, vaikka kaupungissa oli samaan aikaan tarjolla runsaasti muitakin huoneita?
c) Jos olet yöpynyt Kuninkaan sviitissä yksin, niin kuin kirjoitat, miksi olet silti maksanut huoneesta kahden hengen hinnan?
d) Jos olet yöpynyt Kuninkaan sviitissä toisen henkilön kanssa, miksi olet maksattanut Helsingin seurakunnilla itsesi lisäksi tämän toisenkin henkilön kuluja?

Kysymys 31, VR:n liput. VR:n 258 euron maksukorttitositteeseen 20.1.2017 olet kirjoittanut käsin: ”Laajasalo Helsinki-Savonlinna-Helsinki”. VR:n mukaan edestakainen junalippu HKI-Savonlinna-HKI maksaa 40-80 euroa. Mitä muita lippuja olet ostanut samassa yhteydessä 178-218 eurolla? Miksi olet maksukorttitositteessa väittänyt koko 258 euron summan koskeneen omaa edestakaista matkaasi?

Kysymys 32, taksimatkat. Olet maksanut seurakuntayhtymän luottokortilla runsaasti taksimatkoja. Joissakin niistä on jotain viitteitä kohteesta, kuten ”yhtymä”, ”Bulevardi” tai ”Töölö” (jossa sinulla on koti). Kiireisimpänä päivänä toukokuussa 2017 olet ajanut taksilla peräti kuusi kertaa. Yhdessäkään taksikuitissa ei ole asianmukaista selitettä ajon tarkoituksesta, joten kulujen asianmukaisuutta ei ole tämän aineiston perusteella mahdollista arvioida. Kysymys: Miksi et ole selvittänyt asianmukaisesti, mistä mihin olet kulkenut taksilla ja mikä on ollut taksin käytön syy?
Kysymys 33, laivamatka Tukholmaan. Olet matkustanut 7. syyskuuta 2016 Kirkon viestintäpäivien risteilymatkalla Tukholmaan. Viestintäpäivien osallistujille oli varattu A-luokan hyttejä hintaan 68 e/hlö/yö. Sinä matkustit laivayhtiön tositteen mukaan Silja Symphonyn ”Commodore Balcony parvekkeellinen” -luokan hytissä, jonka maksoit yhtymän luottokortilla hintaan 485 euroa. Miksi valitsit näin kalliin hytin ja maksatit sen kirkkotyönantajalla?
Kysymys 34, samanaikainen lento- ja junamatka Joensuusta. Olet palannut 16.4.2016 Joensuusta siten, että sinulla oli lentolippu Joensuu-HKI klo 12.30 lähteneelle lennolle ja lisäksi junalippu klo 12.17. lähteneeseen junaan. Miten olet voinut tarvita ja laskuttaa yhtymältä nämä kaksi lippua samanaikaisesti?
Kysymys 35, matka Kuopioon. Olet matkustanut seurakunnan varoilla Kuopioon 8.-9.9.2017 ja kirjoittanut hotellikuittiin, että olet mennyt tapaamaan piispa Jolkkosta. Olet myös ostanut hänelle kukkia 84 eurolla ja kirjoittanut kuittiin ”onnittelukukat Jolkkonen”. Mikä oli matkasi syy ja mistä onnittelit Kuopion piispaa Kallion seurakunnan edustajana?
Kysymyksiä muista kuluista
Kysymys 36, kopiointikulut. Kiirastorstaina 13.4.2017 olet asioinut kopiointiliikkeessä Diivari Kopissa. Kuittien (140 e) mukaan kyseessä olisi sekä käteismaksu pankkikortilla että maksu yhtymän luottokortilla (kuitit epäselvät, selite puuttuu). Olet kirjoittanut korttimaksukuittiin sanan ”pääsiäis mainos”. Kallion ja Alppilan kirkoilta tai seurakunnan ja yhtymän asiakirja-arkistosta ei löydy tällaista pääsiäismainosta. Pyydän sinua ystävällisesti lähettämään po. pääsiäismainoksesta kopion ja tiedon, missä mainosta on jaettu.
Kysymys 37, kukkakaupan laskut.  Luottokorttitositteistasi näkyy, että ostat kohtuullisen usein kukkia etenkin Runebergin kukkakaupasta Töölöntorilla. Esimerkiksi vuonna 2017 kahdesta tai kolmesta tositteesta voi päätellä, että kukkaostos liittyy jotenkin seurakunnan toimintaan. Kaikista muista kukkakauppakuiteista, siis suurimmasta osasta, puuttuu selite siitä, miksi ja kenelle olet ostanut kukkia seurakunnan kustannuksella. Kukkaostoksesi ovat melko hintavia: esimerkiksi 17.2.2017 olet ostanut kimpun 70 eurolla, 5.8.17 olet ostanut 12 kpl 70-senttisiä ruusuja (à 8 e, yhteensä kimppu 96 e) ja 2.9. ostanut ”ruusuja ja tötterö suklaa”, yhteensä 65 euroa. Kysymys: Miksi ja kenelle olet ostanut seurakunnan rahoilla kukkia? Miksi olet laiminlyönyt kulutositteiden laatimiset näistä ostoksista?
Kysymys 38, Coca-Colan ostaminen. Maksukorttitositteiden mukaan olet suhteellisen usein ostanut kortilla Coca-Colaa. Kallion seurakunnassa neuvottelutarjoilujen hankinta ei kuulu kirkkoherran tehtäviin. Miksi olet ostanut Coca-Colaa seurakunnan varoilla?
Kysymys 39, Alkon samppanjalasku. Ostit yhtymän luottokortilla Alkosta 14.9.2015 Andre Clouet Brut –samppanjaa 8 pulloa yhteishintaan 239,20 euroa. Kirjoitit kuittiin ”Arvojen akatemia juhla kirkkohallitus paikalla 37 henkilöä”. Arvojen akatemia on arkkipiispan kutsuvierastilaisuus. Miksi Kallion kirkkoherra tarjosi seurakunnan varoilla kyseisen tilaisuuden osallistujille samppanjaa?
Kysymys 40, Flow-festivaali: Miksi olet useana vuonna ostanut itsellesi lipun Flow-festivaaliin (esim. 11.8.2017, hinta 99 euroa) yhtymän luottokortilla?
  1. Olen lukenut nuo kysymykset. Mitä noihin tilinpäätöksiin tulee, niin verohallintohan lähettää tietonsa kaupparekisteriin eli nämä kaksi viranomaista ovat varmasti kärryillä niistä. Jos eivät älähdä niin mitäs niitä ihmettelemään. Kyllä ne varmaan hommansa hoitaa asianmukaisesti.

    Kysymykset ovat kyllä välillä aika merkillisiä. Kuten ”Mikäli kirjanpitoa ei ole tehty ajallaan, onko yrityksen vastuuhenkilöä Teemu Laajasaloa syytä epäillä osakeyhtiölain ja kirjanpitolain vastaisesta toiminnasta sinä aikana, jona hän laiminlöi velvoitteensa?” Onhan sellainen mahdollisuus, että on vaikka haettu lykkäystä.

    Kaikki tuollaiset mahdollisuudet on jätetty kirjelmästä pois ja hyökätään vain suoraan syyttämään vaikkapa velvoitteen laiminlyönnistä. Aika rankka heitto tuosta vain.

    Ja tällainen hyökkäys

    ”Ostit yhtymän luottokortilla Alkosta 14.9.2015 Andre Clouet Brut –samppanjaa 8 pulloa yhteishintaan 239,20 euroa. Kirjoitit kuittiin ”Arvojen akatemia juhla kirkkohallitus paikalla 37 henkilöä”. Arvojen akatemia on arkkipiispan kutsuvierastilaisuus. Miksi Kallion kirkkoherra tarjosi seurakunnan varoilla kyseisen tilaisuuden osallistujille samppanjaa?”

    Onko se siis ehdottomasti kielletty? Onko tarkistettu, kenen kanssa asiasta kenties on sovittu? Tällaisia mahdollisuuksia tuossa kirjelmässä ei lainkaan edes pohdita.

    Ja muistaen, millaisia laskuja julkisuuteen edellisen piispan osalta on tuotu niin ihmettelen tätä äläkkää nykyisen osalta. Koko kysymyslista on kyllä pikemminkin syytelista.

    Vaan antaa olla. Asiahan on virallisessa käsittelyssä ja asiat kyllä selviävät, joten miksi Laajasalo vastaisi nyt yhtään mitään kenellekään?

    • Aarnio: “Ostit yhtymän luottokortilla Alkosta 14.9.2015 Andre Clouet Brut –samppanjaa 8 pulloa yhteishintaan 239,20 euroa. Kirjoitit kuittiin ”Arvojen akatemia juhla kirkkohallitus paikalla 37 henkilöä”. Arvojen akatemia on arkkipiispan kutsuvierastilaisuus. Miksi Kallion kirkkoherra tarjosi seurakunnan varoilla kyseisen tilaisuuden osallistujille samppanjaa?”

      Kun kirkon yläluokka juo samppanjaa verorahoilla kemuissaan, niin samaan aikaan:

      ”Diakoniatyöntekijä ihmettelee sitä, että varattomille virkistystä tarjoavia tapahtumia on vähennetty samalla, kun seurakunnan johdossa käytetään rahaa hyvinkin vapaasti. – Ymmärrykseni ei riitä siihen, että joudumme vaihtamaan lounaalla käyvien lasillisen maitoa vedeksi, jotta pysymme budjetissa, jos johtotasolla ostetaan samppanjaa ja coca-colaa työnantajan laskuun.”

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005525183.html

      Näkyy olevan Laajasalon kannattajista kirkon suunta oikea, kun tähän on tultu.

      Mikä on kirkon sanoma köyhille ja sorretuille ja niille, joilla ei ole edes yösijaa, niin se ei näy samoja ihmisiä kiinnostavan? Vain kulissit näyttävät olevan tärkeitä, niiden tukeminen, kalkittu seinä.

    • Köyhät ja sorretut suomalaiset hakevat 62 miljoonaa litraa alkoholia vuodessa Virosta ja eivät kestä sitä, että arkkipiispan kutsuvieraille tarjotaan 8 pulloa samppanjaa. Aika tiukka linja.

      Aika hyvin, että vaan yhdeltä diagonissalta on puuttunut maitolasi. (aina sama esimerkki) Muut ovat varmaan tyytyväisiä.

    • Tapio Tuomaala. Mitä kirjoitit kirkkomme rahankäytöstä on toinen asia ja tutkimisen arvoinen, jos epäillään väärinkäytöksiä tai vaikkapa huolimattomuutta jne olipa kyseessa kuka henkilö tai mikä asia tahansa. Tuskinpa kukaan kirkkomme jäsenistä on siitä eri mieltä.

      Nythän aiheena on nämä Laajasaloon kohdistetut syytökset ja miten asiaa on hoidettu. Sehän on se varsinainen pointti.

    • Werner Janhonen: ”Aika hyvin, että vaan yhdeltä diagonissalta on puuttunut maitolasi. (aina sama esimerkki) Muut ovat varmaan tyytyväisiä.”

      Sisälukutaito on hukassa tai ei viitsitä lukea, kun pääasia on olla äänessä. Samoilla eväillä tosiaan mennään kuin Salme Kaikusalo. Koetetaan uudestaan kärsivällisesti:

      ”mutta hänestä tuntuu epäoikeudenmukaiselta, että euron maksavalta, diakoniatyön seurakuntalaisille tarjoamalta lounaalta on jouduttu vaihtamaan maito vedeksi samaan aikaan, kun piispa ostelee samppanjaa ja coca-colaa seurakuntalaisten piikkiin.”

      Otetaan vielä erikseen, jos menisi perille;

      ”SEURAKUNTALAISILLE tarjoamalta lounaalta on jouduttu vaihtamaan maito vedeksi.”

      Tarkoittaa niitä, joita diakonia auttaa. Vähävaraisia, sairaita, vanhuksia. Siis niitä, joita alkuseurakunta keskittyi auttamaan taloudellisesti, kun kaikkien rahat laitettiin samaan koriin. Tuskin apostolit kävivät kemuilemassa keskenään ja litkuttivat parasta Jerusalemista saatavilla olevaa vinkkua.

      Laajasalolle tekisi hyvää lukea kannattajiensa vuodatuksia.

    • Aarnio: ”Ja tällainen hyökkäys

      “Ostit yhtymän luottokortilla Alkosta 14.9.2015 Andre Clouet Brut –samppanjaa 8 pulloa yhteishintaan 239,20 euroa. Kirjoitit kuittiin ”Arvojen akatemia juhla kirkkohallitus paikalla 37 henkilöä”. Arvojen akatemia on arkkipiispan kutsuvierastilaisuus. Miksi Kallion kirkkoherra tarjosi seurakunnan varoilla kyseisen tilaisuuden osallistujille samppanjaa?”

      Merkittävää on se, että vastoin hyökkäyssyytöksiäsi Johanna Korhonen toteaa kirjanpitoon merkityt tosiasiat ja esittää ainoastaan kysymyksiä Laajasalon käyttäytymisestä. Yhdessäkään kysymysluettelonsa kohdassa hän ei hyökkää, eikä syytä Laajasaloa yhtään mistään.

      Olisikohan sinun korkea aika harjoitella lukemasi ymmärtämistä.

    • Werneri: ”Köyhät ja sorretut suomalaiset hakevat 62 miljoonaa litraa alkoholia vuodessa Virosta”

      Voi olla, mutta merkittävää asiassa on se, että he tekevät sen omilla rahoillaan, eivät kirkon jäsenmaksutuotoilla.

      Sitä en edelleenkään ymmärrä mitä näillä Werneri Janhosen rinnastuksilla on tekemistä Teemu Laajasalon tekemisten kanssa???

    • Tarja Aarnio, voisihan Laajasalo vastata edes muutamaan kysymykseen sieltähelpommasta päästä. Eikä kannata puhua syytöksistä, kun on esitetty vain kysymyksiä.

    • Pentti K: Ai että ei ole esitetty syytöksiä.

      Muutama ote listasta :

      ”pidän ilmeisenä, että toimintasi on ollut ohjeiden vastaista.”
      ” taloudenpitosi yrittäjänä sisälsi mielestäni kyseenalaisia piirteitä”

      EIvät ole syytöksiä?

      Taitavana kirjoittajana Johanna osaa naamioida myös syytökset kysymyksiksi kuten tässä: ”Mikäli kirjanpitoa ei ole tehty ajallaan, onko yrityksen vastuuhenkilöä Teemu Laajasaloa syytä epäillä osakeyhtiölain ja kirjanpitolain vastaisesta toiminnasta sinä aikana, jona hän laiminlöi velvoitteensa?”

    • Kimmo w: Jaa. Niiköhän.

      syytös = väite että jku on syypää jhk väärään, sopimattomaan, luvattomaan, lainvastaiseen tms. kielteisenä pidettävään

      Johanna: ”pidän ilmeisenä, että toimintasi on ollut ohjeiden vastaista”

      Check.

    • Tarja Aarnio, kun sinä näytät tietävän vastaukset ja selitykset esitettyihin kysymyksiin, niin miksi et anna niitä piispan käyttöön? Säästyisi häneltä vaivaa.

    • Werner, tarkoitat siis ”diakonissaa”? Ei millään pahalla, mutta kirjoitusvirheet ”vaikeissa” sanoissa antavat kirjoittajastasn vähän koomisen kuvan. – Itse kirjoitan usein virheellisesti, mutta nuo vihreet johtuvat iPadini ja silmieni iäkkyydestä. 😉

    • Tässä nyt on vatvottu, oliko syytöksiä vai ei. Nyt myöhemmin jo tiedetään, että jos oli syytöksiä, ne olivat aiheellisia, ainakin syyttäjäviranomaisen mielestä. Oikeudenkäynti lienee muutaman kuukauden päästä.

    • Jos totuus on Jeesuksessa, niinkuin Raamattu todistaa, Hän olisi halunnut toisen tavan. Niin, että asiat olisi hoidettu hiljaisesti ja molemmat oliivat saaneet pitää maineensa, koska se kuuluu kristilliseen rakkauteen. Totuus ilman rakkautta on julmuutta ja rakkaus ilman totuutta on henpeilyä.

    • Kirkomme opetus on aivan eri mieltä maineesta kuin sinä Johanna. Kun toimitaan kirkon luottamushenkilönä olisi hyvä tutustua sen oppeihin. Ohessa esimerkiksi miten piispa Eero Huovinen kirjoitti kahdeksannesta käskystä kaikille jaettuun uudistettuun Katekismukseen. Hän Lutherin tekstiä uudistaen kirjoitti, että ”toisen mainetta on varjeltava sekä yksityisesti että julkisesti”. Siksi haluaisin kysyä sinulta Johanna Korhonen: Miksi et lähettänyt kysymyksiäsi vaikka Helsingin seurakuntayhtymän valtuuston puheenjohtaja Kaisa Raittilalle, joka on luottamushenkilönä samalta ”Tulkaa kaikki ”-liikken listalta kuin sinäkin. Sinä tunnet hänet ja varmaan luotat hänen ammattitaitoon ja sinnikkyyteen. Kaisa olisi varmasti piispan mainetta kunnioittanut selvittänyt kaikki nämä kysymykset. Jos et sitten olisi ollut tyytyväinen lopputulokseen, niin olisi voinut esittää kysymykset niistä kohdista mihin oikeasti et saanut vastausta. Nythän suurin osa kysymyksistä on sellaisia johon jo yhdellä keskustella hallintopäällikön kanssa olisi saanut vastauksen. Kun Helsingin seurakuntayhtymän hallintopäällikkö on hyväksynyt nämä Laajasalon luottokorttiostot, niin hänhän oikeastaan on niistä nyt vastuussa.

      KAHDEKSAS KÄSKY

      Edellinen
      8

      Seuraava

      Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.

      Jumalan tarkoitus on, että ihmiset kunnioittavat toisiaan. Lähimmäisen rakastamiseen kuuluu myös hänen maineensa ja kunniansa suojeleminen. Niiden menetys on raskas isku, jonka vaikutus voi tuntua koko elämän ajan.

      Itsestämme toivomme sanottavan pelkkää hyvää. Meidän on puhuttava lähimmäisistämme samalla tavalla kuin tahdomme heidän puhuvan meistä. Jos muut kertovat lähimmäisestämme pahaa, rakkaus vaatii meitä tukemaan ja auttamaan häntä.

      Toisen mainetta on varjeltava sekä yksityisesti että julkisesti. Julkisuuteen kuuluu oikeuden ja totuuden vaatimus ja siihen liittyvä avoimuus. Emme kuitenkaan saa paljastaa lähimmäisen rikkomuksia ilman varmaa tietoa ja painavaa syytä.

      Rikkomusten arvioiminen on uskottu oikeuslaitokselle, joka toteaa syylliset ja asettaa heidät vastuuseen teoistaan. Yksityiselämässä meidän ei tule syyttää toisia eikä paljastaa heidän heikkouksiaan. Tehtävämme on rohkaista heitä vapautumaan menneestä ja etsimään uutta suuntaa elämälleen.

    • Jokainen ratkaisee tietysti itse suhtautumisensa omaan maineeseensa. Jollekin se voi olla toissijainen asia. Mutta kun ollaan alueella jossa toisen maineelle voidaan aiheuttaa vahinkoa on oltava erityisen tarkka. Siksi hallinnossa ei ylipäätään heitellä tällaisia asioita julkisuuteen vaan ne tutkitaan virkatietä pitkin.

      Nyt olet ottanut tuomarin roolin omiin käsiisi joka on kestämätön tie. Alammeko seuraavaksi heitellä jokaisen kansanedustajan taksikuitit julkisuuteen ylimalkaisten arvailujan kera? Entä muut papit? Luottamushenkilöt ja heidän toiminimensä, yhdistyksensä ja kirkolta laskuttamansa kulut?

      Ja jos tälle tielle lähtee pitää olla tarkkana.

      Nyt esimerkiksi kohta 21 jossa heität ilmaan epäilyksen Laajasalon toiminnasta seurakuntavaalien yhteydessä. Asia olisi ollut helppo tarkistaa kirkon tiedotuskeskukselta joka on sopinut Laajasalon roolin seurakuntavaalien viestintäkampanjassa (loppuraportti löytyy netistäkin helposti). Mitä tulee sitten lisätyöstä maksamiseen se on sopijan ja Laajasalon asia. Ilmaiseksi tuskin lisätöitä tarvitsee oman tehtäväkentän ulkopuolelta tehdä. Jos taas palvelus ei kelpaa ei sitä tarvitse tilata. Laskuttaahan esimerkiksi Johanna Korhonen laulukeikkansa seurakunnilta eikä niitä ole tarve tehdä ilman korvausta.

      Mutta tästäkin asiasta on saatu höttöä joka kelpaa julkisuuteen. Nolo tapa toimia.

    • Kirsi Rostamo: ”Kirkomme opetus on aivan eri mieltä maineesta kuin…” ja ”piispa Eero Huovinen kirjoitti kahdeksannesta käskystä kaikille jaettuun uudistettuun Katekismukseen. Hän Lutherin tekstiä uudistaen kirjoitti, että ”toisen mainetta on varjeltava sekä yksityisesti että julkisesti”.”

      Eero Huovisen oppi viittaa enemmän buddhalaisuuteen, idän uskontoihin. Se on hyvä esimerkki siitä, miten kirkko-oppi on syrjäyttänyt Ut:n opin. Apostoli oli eri mieltä maineesta, kun kirjoitti:

      ”Syntiä tekeviä nuhtele kaikkien kuullen, että muutkin pelkäisivät.”

      Idea on ymmärtääkseni se, että kaiken pitää olla avointa ja kaikkeen pitää vastata. Jos siinä maine kärsii, niin totuuden esille tulon jälkeen on kuitenkin helpompi jatkaa, kun omatunto on puhdistettu. Tämä tarkoittaisi Laajasalon tapauksessa sitä, että hän kertoisi, mitä kysytään seurakunnan keskellä. Apostolit eivät tunteneet sellaista käsitettä kuin syntien, harhaan menon, peittäminen, tai rippisalaisuus. Ne on kirkko keksinyt.

      (En väitä, että apostolin ohje toimisi tänään kristillisyydessä, vaan sen toteuttaminen johtaisi hengelliseen alistamiseen ja kiusaamiseen. Tarkoitus oli pitää seurakunnat tahrattomina Herran tullessa takaisin. Tämä kaikki tapahtui apostolien ohjauksessa.)

      Arvostan Johanna Korhosta, että hän puolustaa tinkimättömän johdonmukaisesti totuuden vaatimusta niiden edessä, jotka vetoavat Raamattuun, mutta jotka kuitenkaan eivät ole kiinnostuneet siitä, mitä siellä opetetaan tai mikä asetetaan malliksi. Raamattu on heille kivi, jolla lyödään otsaan niitä, jotka eivät alistu kirkko-opin vaatimuksiin.

    • Ei taida Rostamo oikein tajuta mistä puhuu kun itse sortuu syyttämään Korhosta Laajasalon syyttämisestä. Johanna Korhonen ei missään luettelonsa kohdassa syytä Laajasaloa mistään. Korhonen esittää ainoastaan kysymyksiä Teemu Laajasalolle, joihin vastaamalla Laajasalo voi antaa oman näkemyksensä asiasta.

      Rostamo syyllistyy itse Korhosen maineen mustamaalaamiseen ja antaa väärän todistuksen väittämällä, että Korhonen syyttää ja mustamaalaa Laajasaloa.

    • Kimmo w:

      syytös = väite että jku on syypää jhk väärään, sopimattomaan, luvattomaan, lainvastaiseen tms. kielteisenä pidettävään

      Johanna: “pidän ilmeisenä, että toimintasi on ollut ohjeiden vastaista”

    • Lauri tietää mitä mieltä Jeesus on. Enpä usko, että Hän olisi painanut asian villaisella kuten kirkon piirissä vääryyksiin suhtaudutaan. Muistelen, että Herramme kaikessa lepeydessään jopa tarttui ruoskaan ja kaatoi rahanvaihtajien pöydät, joilla ilmeisesti häpäistiin temppeliä pikku vilpinteolla.

    • Kirsi Hannele Rostamo luennoi meille lukutaitoisille kahdeksannesta käskystä. Tuossa ei minulle ollut mitään uutta, jo alakoulussa yli 70 vuotta sitten nuo tuli opittua.

      En kuitenkaan voi kunnioitta väärintehnyttä piispaa enkä hänen uskollisia mutta sokeita kannattajiaan. Se vain on niin, kunnioitus pitää ansaita.

    • Jaakko Toivola, olet varmaan kuullut ”whataboutismista”, jota siitä huolimatta viljelet puheenvuorossasi. – Jankutat tuosta virkatiestä, joka olisi johtanut Laajasalon johtaman tuomiokapitulin ovien taa. Ajatus on täysin absurdi, varmaan sen ymmärrät. Kirkon hallinnollinen johto selitteli ja piilotteli asioita parhaansa mukaan, ja vasta julkisen painostuksen jälkeen suostui myöntämään, että väärinkäytöksiä on ollut, mutta julisti silti, että piispa sai ”puhtaat paperit”, ja piispan tukijat kasaavat jos jonkinlaisia syytöksiä väärintekojen paljastajan niskaan.

      Paljon olisi kirkossa luudalle töitä, mutta mitäpä tuo minulle enää kuuluu. Kirkko ei voi hyvin ellei ”Totuuden Henki” löydä sitä jälleen.

  2. Korhonen on omaksunut Kirkon suuren moraalinvartijan roolin.Onkohan valkoista valoa mennyt päähän. Toivottavsti Korhosella on omat talousasiat kunnossa vai pitäisikö niistä tehdä tukimus.
    En vieläkään ymmärrä mitä tämä Korhoselle kuuluu. Miksi Korhnen ei ole asiaa kysynyt Laajasalon laksujen hyväksyjiltä.

    • Koska asia ei kuulu Korhosen vastuualueeseen niin eihän Korhonen vain ole käyttänyt selvityksiin työnantajansa aikaa tai laitteita.

    • Korhonen eiole asemassa että Laajasalolla olisi mitään juridista velvollisuutta vastata hänelle mitään. Kysyä voi myös onko piispan syytä edes ryhtyä vastamaan kaikenkarvaisiin kysymyksiin hamasta menneisyydestä.

    • Jouko Halttunen, tämä asia kuuluu jokaiselle seurakuntalaiselle, mutta vain aniharvalla on rohkeutta nostaa väärinkäytökset esille. Tällaisen kulttuurin suojeluksessa kirkkokin on elänyt, mutta toivottavasti tämäkin prosessi muuttaa asioita paremmalle tolalle.

    • Jouko Halttunen, Laajasalon laskujen hyväksyjät ovat hänen alaisiaan ja siten aika vaikeassa asemassa, kun hekin ovat esimiehen pelossa joutuneet katsomaan asioita läpi sormien. Ja kuten sanottu, jokainen vastuualueestaan riippumatta on velvollinen puuttumaan väärinkäytöksiin – mikä li siis on rohkeutta ja selkärankaa.

    • Pentti Korhonen: ohjesäännön mukaan kirkkoherrojen laskut hyväksyy hallintojohtaja.
      Jos näin ei ole toimittu se tuskin on Laajasalon vika.

    • Halttunen: ”Toivottavsti Korhosella on omat talousasiat kunnossa vai pitäisikö niistä tehdä tukimus. En vieläkään ymmärrä mitä tämä Korhoselle kuuluu.”

      En minäkään ymmärrä mitä Korhosen talousasiat Halttuselle kuuluvat. Ne lienevät täysin Korhosen oma asia, eivätkä kuulu tämän keskustelun piiriin lainkaan. Laajasalon taloussotkut sen sijaan kuuluvat julkisuuden piiriin, onhan niissä käytetty veronmaksajien rahoja ja vingutettu kirkon Visaa.

    • Kyllä kirkon jäseniä voi kiinnostaa myös hiippakuntavaltuutetun sidokset ja talous, avoimuuden tiellä kun ollaan.

    • Toivola: ”Kyllä kirkon jäseniä voi kiinnostaa myös hiippakuntavaltuutetun sidokset ja talous”

      No siitä vain sitten kipin kapin rustaamaan Korhoselle kysymyslistaa.

    • Ei Johanna ole vastannut niihinkään jotka on täällä esitetty.
      Enkä jaksa vaivautua kirjaamoon saakka ainakaan vielä.

  3. Ehdotan, että tähän keskusteluun osallistuvat vain ne, joita Laajasalon taloudellinen toiminta yrittäjänä ja viranhaltijana kiinnostaa. Ne, joita kysymykset ja niiden mahdolliset vastaukset eivät kiinnosta, voivat vapaasti olla osallistumatta. Kenenkään ei tarvitse vastentahtoisesti rasittaa tällä itseään.

    • Yksi asia vielä kiinnostaa:Onko tietoa muiden varsinkin aiempien piispojen taloudenpidosta. Onko suurpiirteisyys ollut maan tapa, vai nuoroison huliganismiä. Jos viittaa vähänkin maan tapaan, on kohtuutonta kurkuttaa yhtä piispaa.

    • Oletteko pyytänyt kuitit Luoman laskuista jotta voitte aloittaa Luoman ajojahdin mediassa heti jos hän tulee valittua arkkipiispaksi.?

    • Pentti, oikeassa olet. Mutta harmittaa suuresti että näin tuodaan Kirkkoon ”kyttäysmentaliteetti”.
      Miten paljon aikaa seurakunnissa menee siihen että ihmiset alkavat kytätä toisiaan.

  4. Lauri Lahtinen, tarkoitatko, että jos on muitakin törsääjiä, niin yhtä ei voi vaatia ruotuun eli pidättymään verovarojen väärinkäytöstä? Ja jos tuo ”suurpiirteisyys” on maan tapa, on todellakin aika muuttaa näitä tapoja. Valtionhallinto on hyvin tarkka näissä asioissa, ja uskon myöskin että suurin osa kirkon hallintoa on. Julkishallinnon verovarojen käytön tulee olla kaikin tavoin vastuullista, noudattaa olemassaolevia matkustussääntöjä ja olla läpinäkyvää.

    • Pentti Korhonen :” Valtionhallinto on hyvin tarkka näissä asioissa”

      Ohessa satunnaisia poimintoja Ylen selvittämästä Valtiontalouden tarkastusviraston raportista v. 2016:

      ”Liikenneviraston tarkastuksessa löytyi useita edustustilaisuuksia, joiden laskut oli maksettu, vaikka tilaisuuden ohjelmasta tai osallistujista ei ollut tietoa. Liikenneviraston edustusmenoissa oli lisäksi useita 2–5 henkilön ravintolalaskuja, jotka oli merkitty työlounaiksi tai illallisiksi ilman tarkempia tietoja siitä, mistä oli kyse.

      Myös työ- ja elinkeinoministeriön tarkastuksessa löytyi johdon ravintolalaskuja, joista ei selvinnyt, miten ruokailu liittyi työhön. Tällaisia ravintolaruokailuja oli ministeriön oman väen kesken ja ulkopuolisten kanssa.

      Verohallinnossakin oli vastaavia puutteita edustusmenojen laskuissa. Niistä puuttui tietoja esimerkiksi siitä, mikä on ollut tilaisuuden tarkoitus, ja keitä siihen osallistui.

      Liikennevirastosta löytyi ongelmia myös lahjojen antamisessa. Joitakin lahjoja oli hankittu ulkopuolisille henkilöille myös muista syistä kuin niistä, jotka on viraston omien ohjeiden mukaan sallittu. Lisäksi lahjojen saajien nimet puuttuivat laskuista. Esimerkiksi pääjohtajalle oli ostettu 300 euron lahjakortti oopperaan. Moitittavana VTV:n tarkastaja piti sitä, että yksi lahjan saaja oli ostanut merkkipäivälahjan itse itselleen, eli valinnut itse 300 euron lahjan.

      Yle selvitti VTV:n tarkastusasiakirjoista, että ainakin 8 viraston johtajan sidonnaisuusilmoituksissa oli puutteita. Esimerkiksi Rajavartiolaitoksen tarkastuksen mukaan apulaispäällikön ”sidonnaisuusilmoitus on tuhottu silppuamalla se nimittämispäätöksen jälkeen”. Sidonnaisuusilmoitus pitää säilyttää, ja sitä pitää myös päivittää.

      Puutteita sidonnaisuusilmoituksissa oli myös esimerkiksi opetus- ja kulttuuriministeriössä, Valtiokonttorissa, ja Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksessa. Kaikissa edellä mainituissa sidonnaisuusilmoitukset on tarkastuksen jälkeen päivitetty ajan tasalle ja korjattu.

      Opetusministeriön johtava virkamies yöpyi Kööpenhaminassa hotellissa, jossa yö maksoi 909 euroa.

      Työ- ja elinkeinoministeriössä osa ylimmistä virkamiehistä oli käyttänyt taksia perustelematta sitä millään tavalla.

      Yksi ministeriön johtava virkamies oli ajanut runsaasti kodin ja työpaikan välisiä matkoja taksilla. Kodin ja työpaikan välinen matka ei ole virkamatka, eikä sitä saa ajaa työnantajan kustannuksella taksilla.” jne.

    • Pentti ja Johanna Korhosen maali on nyt vain aivan väärä.

      Seurakuntien talous on oma funktionsa ja hyväksymisrajat ja käytännöt pitää tehdä siellä. Ja tehdäänkin.

      Ote seurakuntayhtymän malliohjessäännöstä: ”Yhteinen kirkkoneuvosto antaa ohjeen osto- ja myyntilaskujen asiatarkastus- ja hyväksymismenet- telystä.

      Menettely on järjestettävä niin, että siihen osallistuu aina vähintään kaksi henkilöä (asiatar- kastaja ja hyväksyjä).

      Yhteinen kirkkoneuvosto/seurakuntaneuvosto/talouspäällikkö/talousjohtaja päättää, ketkä hy- väksyvät kunkin tehtäväalueen meno- ja tulotositteet.”

      Jos Pentti ja Johanna kokee että jotain on mennyt väärin oikea osoite on talousosasto ja kontrollit siellä.

      Tokikaan siitä ei sitten saa näin hienoa julkisuutta aikaan.

    • Tuula Hölttä, varmasti valtionhallinnossa on erilaista korruptiota ja verovarojen väärinkäyttöä, ja valtiontalouden tarkastusvirasto niitä selvittelee. Sen ei silti tarvitse merkitä sitä, että kirkossakin saa olla holtitonta verorahojen käyttöä. Olen aina ajatellut, että kirkon toimihenkilöt olisivat moraaliltaan korkeammalla tasolla kuin me tavalliset seurakuntalaiset. Tässä olen nähtävästi erehtynyt, mutta hyvä että toimintatapoja nyt selvitetään ja päästään ehkä parempiin käytäntöihin. – Sitä en kuitenkaan jaksa lakata ihmettelemästä, että näin innokkaasti kannatetaan väärinkäytösten salailua, nähtävästi kirkon julkisivun säilyttämiseksi virheettömänä. Jos osoittautuu, että vilppiä on tehty – sitähän ei tiedetä, ennenkuin Laajasalo antaa vastauksensa esitettyihin kysymyksiin – pidän hänen tukijoitaan osasyyllisinä väärinkäytöksiin.

    • Pentti Korhonen :”varmasti valtionhallinnossa on erilaista korruptiota ja verovarojen väärinkäyttöä”

      Miksi valtionhallinnon oletetussa koruptiossa ei tuoda tekijöiden henkilönimiä esille kuten Laajasalon tapauksessa on tehty?

    • Tuula Hölttä, puhuin omasta kokemuksestani valtion virkamiehenä. Sain sen kuvan, että rahojen käyttöä valvottiin hyvinkin tarkasti, eli ne talousprosessit, joista Toivola puhuu, olivat ainakin minun toimialallani kunnossa. Hyvä olisi jos kirkossakin talousprosessit olisivat kunnossa, niin ei kenelläkään olisi edes kiusausta käyttäytyä sopimattomasti rahan kanssa.

      Mitä nimien julkisuuteen väärinkäytösten yhteydessä tulee, niin onhan niitä ollut, mutta yleensä ne eivät ole niin kiinnostavia tuin Piispan tapauksessa. Korkealla kirkon johtajalla kun oletusarvoisesti pitäisi olla esikuvallinen moraali, myös verovarojen käytössä. Jos tämä julkisuus parantaa niitä Toivolan mainitsemia talousprosesseja ja vähentää väärinkäytösten mahdollisuutta, se on pelkästään hyvä asia.

    • Hölttä: ”Ohessa satunnaisia poimintoja Ylen selvittämästä Valtiontalouden tarkastusviraston raportista v. 2016:

      “Liikenneviraston tarkastuksessa löytyi useita edustustilaisuuksia, joiden laskut oli maksettu, vaikka tilaisuuden ohjelmasta tai osallistujista ei ollut tietoa. Liikenneviraston edustusmenoissa oli lisäksi useita 2–5 henkilön ravintolalaskuja, jotka oli merkitty työlounaiksi tai illallisiksi ilman tarkempia tietoja siitä, mistä oli kyse……”

      Hölttä vetää esiin taas tapansa mukaan täysin keskustelun aiheeseen kuulumattomia asioita ikään kuin osoittaakseen, että muualla tehdyt väärinkäytökset, huolimattomuus ja kuittien puuttuminen muka oikeuttaisi samanlaisiin väärinkäytöksiin myös kirkon piirissä.

      Eivät oikeuta.

    • Pentti R: ”Sitä en kuitenkaan jaksa lakata ihmettelemästä, että näin innokkaasti kannatetaan väärinkäytösten salailua, nähtävästi kirkon julkisivun säilyttämiseksi virheettömänä. Jos osoittautuu, että vilppiä on tehty – sitähän ei tiedetä, ennenkuin Laajasalo antaa vastauksensa esitettyihin kysymyksiin – pidän hänen tukijoitaan osasyyllisinä väärinkäytöksiin.”
      —–

      -Minä hämmästelen yhä enemmän sitä, että eri kannalla olevat niputetaan järjestään yhdeksi joukoksi, jota nimitetään ”Laajasalon kannattajiksi”, ”tukijoiksi”, ”puolustajiksi”, ja tässä tapauksessa, ”innokkaiksi väärinkäytöksen salailijoiden kannattajiksi”. Ja sitten vielä esitetään syy, siis oma oletus, sille miksi näin ”nähtävästi” tehdään.

      Etkö käsitä, että kaikki keskustelijat täällä ovat vain itseään ja omia kommenttejaan edustavia. Ja kritiikki kohdistuu enimmäkseen ja edelleen siihen millä tavalla asioita on käsitelty kun oltaisi voitu käsitellä toisinkin.

      Ihmettele jokaisen kohdalla eriskeen, jos haluat ihmetellä, mutta yhdeksi joukoksi nimeäminen ja tämän joukon motiivien tietäminen ei ole hyvää ja asiallista keskustelua. Se on hyvin yleinen etikettivirhe, eikä varsinkaan toimi oman näkemyksen puolustuksena tai perusteluna.

    • Sari Weckroth, kyllä tässä on selvä kahtiajako keskustelijoissa, et kai sitä voi kieltää. Toiset puolustavat väärintekijää ja syyttävät vilpin paljastajaa, toiset syyttävät väärintekijää ja puolustavat vilppien paljastajaa. Selvä kahtiajako, vaikka muutn porukateri puolilla voivat yksilöinä olla enemmän tai vähemmän näkemyksensä takana. Mitä närästelyn aihetta tässäkin on? Ollaanko erimielisiä siitäkin, että ollaan erimielisiä?

  5. Pitäisikö meidän äänestää, ovatko Kirsi Rostamon kommentit asiallisia vai ei? Olen ”keskustellut” paljon hänen kanssaan, tuloksettomasti ja usein hämmästellen hänen kielenkäyttöään. Uskon että Johanna Korhonen on käyttänyt hyvää harkintaa ja antaa kaikille puheenvuoron, jotka osaavat esittää asiansa yleisten korrektin käytöksen puitteissa.

    • Pentti Korhonen,

      Johanna Korhonen toivoi, että täällä keskusteltaisiin blogin kysymyksistä. Sinä viet keskustelun Rostamoon.

      Kommenttisi Rostamon kielenkäytöstä on hyvin erikoinen. Kerrot keskustelleesi hänen kanssaan ja hämmästelleesi hänen kielenkäyttöään. Näin vihjaat, että Rostamo ei keskustele asiallisesti. Eikös sekin ole yhdenlaista toisen ”solvaamista”?

      Tässä on vain sinun tulkintasi ko. keskusteluista. Miksi meidän lukijoiden tulisi uskoa tuollaista vihjailua? Onko tarkoitus saattaa myös Rostamo epäilyksenalaiseksi?

    • Tällä hetkellä tilanne on 1 – 6 Vain Johanna on väittänyt Kirsin kommenttia asiattomaksi. KIRSI R ja 5 muuta on pitänyt Kirsin kommenttia asiallisena, totuudellisena ja hyvänä.

    • Salme, Rostamo nyt ei liity tähän muuten kuin hänen sopimattoman puheenvuoronsa takia, joka puheenvuoro poistettiin. Koska poistoa paheksuttiin, kerroin vain omista kokemuksistani keskusteluista hänen kanssaan. Niissä eivät tosiasiat paljoa painaneet ja kiihdyttyään hänen kielenkäyttönsä ei ollut kirkollisen median toimitusjohtajalle sopivaa.

    • Werner Janhonen, jos 5000 kärpästä pitää lahmänlantaa herkullisena, sen täytyy olla sitä. Tämä vertauksena, jotta ymmärtäisitte että mielipiteiden lukumäärä ei merkitse sitä, että mielipide olisi oikea.

    • ”Niissä eivät tosiasiat paljoa painaneet ja kiihdyttyään hänen kielenkäyttönsä ei ollut kirkollisen median toimitusjohtajalle sopivaa.” Pentti Korhonen

      Vihjaat yllä Rostamon kielenkäyttöön. Kum kukaan lukijoista ei ole ollut kärpäsenä katossa seuraamassa tilannetta, niin täysin epäselväksi jää se, miten sinä itse olet käyttäytynyt/kiihtynyt ko. tilanteissa. Yksipuoliset vihjailut voi jättää omaan arvoonsa.

    • Salme, minun ikäpolvelleni opetettiin jo kansakoulun alaluokilla, millaisia ”voimasanoja” on syytä vältellä, ettei tule jälkiseuraamuksia. Ehkäpä nykyaikana on toisenlaiset normit, mutta itse olen kuitenkin säilyttänyt kirlenkäytössäni ns. sivistyneen tason. Toinen asia on, että puheenvuoroni saattavat joskus koskea kipeästikin.

    • Jaakko, tuo on vanha vertaus vaikka et ehkä ole sitä kuullut ennen. – Enpä luule, että Rostamon kommentti on henkiinherättämisen arvoinen. Joku syytteli minua tuossa edellä keskustelun kääntämisestä Rostamoon, mutta muistaakseni en ollut ensimmäinen, joka hänet nimeltä mainitsi. Sen voinee tarkistaa tästä ketjusta, jos harrastusta riittää.

  6. Kun olen seurannut uutisointia jouluveljestä eli Brother Christmasista, niin Laajasalo tuli mieleeni luettuani HS:n artikkelista:

    ”Lukuisista pyynnöistä huolimatta Ari Koponen ei ole tällaista läpinäkyvyyttä tarjonnut. Kyse ei ole siitä, että HS olisi pyrkinyt julkistamaan yksittäisten avustuksensaajien tietoja tai muuten loukkaamaan heidän yksityisyyttään, vaan siitä että olisimme hankekohtaisesti tarkistaneet, pitävätkö Koposen antamat tiedot paikkansa. Tämän olisi voinut tehdä asianosaisten yksityisyydensuojaa kunnioittaen.”

    Koponen ei avaa kirjanpitoaan eikä tee selvitystä kuiteistaan. Todisteena rehellisyydestään hän esittää tilinpäätöksen, joka ei kerro mistään mitään.

    Miten puolustatte jouluveljen toimintaa, kun ei anna tietoja kuiteista toimittajalle? Tarkastus puhdistaisi maineen, jos kirjanpito on kunnossa. Onko Hesarin lukijoilla oikeus tietää, miten avustuksina kerättyjä rahoja käytetään?

    • Pohdi Tapio hetki hiljaisuudessa jos vaikka löytyisi joku pieni ero:

      Laajasalo on osa kirkon organisaatiota ja kirkon taloudesta ja sen oikeellisuudesta vastaa talousprosessi.

      Veli Joulu on yhden hengen organisaatio.

    • Kertokaa reilusti mielipiteenne jouluveljestä älkääkä sotkeko Laajasaloa kysymykseen. Onko jouluveljellä oikea asenne niitä tahoja kohtaan, jotka ovat häntä rahoittaneet, maksaneet vapaaehtoista ”veroa”, kuten kirkollisverokin on?

    • Jaakko Toivola, vetoat jo toisen kerran talousprosessiin, jonka pitäisi säilyttää rahojen käyttö korrektina. Näin ei ole, mikään säännöstö ei valvo kaikkea, jos varoja käyttävät yksilöt eivät käytä harkintaansa oikeudentuntoa ja rehellisyyttä, kaikkien toimiensa perustana. Selvien laiminlyöntien lisäksi ollaan monesti harmaalla alueella, jossa yksilön moraali ratkaisee, teenkö näin vai noin, kuitenkin näiden mainittujen talousprosessien sallimissa rajoissa.

    • Brother Christmas on juridisesti aattellinen yhdistys ja yhdistysten tilintarkastus on mitä sattuu.
      Niissä voi tapahtua aivan mtä hyvänsä.

    • Pentti: kyllä talousprosessi määrittelee hyväksyttävän rahankäytön. Siksipä tässä onkin sellainen tuoksu että sukunimikaimasi listasta ei jää oikein mitään käteen.

  7. Mittakaava on tietysti erityyppinen, mutta sillä ei käsittääkseni kuitenkaan ole oleellista eroa. Jos lopputulos on kummankin kohdalla sama, huomaamme helposti juuren myös olevan sama.

    Pohdin myös tuota Rostamon Kirsin 8 käskyä ja sen selitystä. Onko se sovellettavissa suoraan Laajasaloon ja hänestä julkaistuihin tietoihin? Onko siis kysymys Korhosen pahantahtoisuudesta ja Laajasalon tuhoamishankkeesta? Minun on vaikea nähdä asiaa yksinomaan tästä näkökulmasta.

Korhonen Johanna
Korhonen Johanna
Journalisti, kirkkolaulaja Vox Silentii -yhtyeessä. Kirkon luottamushenkilö 2010--2020.