Kutsu armoon ja laupeuteen

 

 

 

Keltakukka kotonamme

Kultaisena kaunokainen

Kesän tulon meille kertoo

 

Jumala on armollinen ja laupias. Hän on hyvä. Hän antaa anteeksi. Hänen suosionsa luotujaan kohtaan on rajaton. Siksi hän on laupias meitäkin kohtaan

Te, jotka pelkäätte Herraa, odottakaa kaikkea hyvää,
ikuista riemua ja laupeutta.
Häneltä saatte palkkioksi ikuisen ilon.

Armo  ja laupeus on Jumalan hyvyyttä

Jumalan armo on hänen rajatonta rakkauttaan. Hän osoittaa hyvyyttään omilleen.  Jumala on vapauttanut meidät todelliseen vapauteen. Aikoinaan hän vapautti kansansa Egyptin orjuudesta ja vei Luvattuun maahan. Meidänkin aikanamme hän on sama. Hän vie kansaansa eteen päin, kohti lopullista päämäärää, ikuisille asuinsijoille, taivaan iloon. –

Sinä johdatit hyvyydessäsi kansaa,

jonka olit vapauttanut,

voimallasi sinä veit sen

pyhille asuinsijoillesi. 

2. Moos. 15: 13

Koska Jumala on ikuinen, niin myös hänen armonsa on ikuinen. Jo ennen maailman luomista hän suunnitteli meille pelastuksen Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.

Herra, sinä olet laupias,

muista minua,

osoita ikiaikaista hyvyyttäsi.

Ps. 25:6

Jeesus on kaiken tehnyt valmiiksi meitä varten. Hänessä meillä on Jumalan armo ja hyvyys, kaikki mitä me pelastukseemme tarvitsemme.

Armosta teidät on pelastettu. Jumala herätti meidät yhdessä Kristuksen Jeesuksen kanssa ja antoi meillekin paikan taivaassa osoittaakseen kaikille tuleville aikakausille, kuinka äärettömän runsas on hänen armonsa ja kuinka suuri hänen hyvyytensä, kun hän antoi meille Kristuksen Jeesuksen.  Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. 

Ef. 2:5-8

On turvallista heittäytyä Jumalan käsivarsille. Hänen ääretön voimansa sulkee meidät suojaavaan  syliinsä. Hänen ikuinen rakkautensa kertoo meille, että Jumalan armo pysyy ikuisesti, iankaikkisesta iankaikkiseen.

”Me haluamme jättäytyä Herran käsiin,
emme ihmisten,
sillä niin kuin on hänen valtansa suuri,
niin on myös hänen armonsa.”

 

SUNNUNTAI 18.6.2023

3. sunnuntai helluntaista

Kutsu Jumalan valtakuntaan

Jumala ei hylkää ainoatakaan, joka hänen tykönsä tulee.  Jeesuksen tähden koko maailma on sovitettu. Siksi jokaiselle on vapaa pääsy Jumalan uudistavan hyvyyden osallisuuteen.  Sellaisina kuin olemme saamme heittäytyä hänen turviinsa.  Hän armahtaa ja antaa anteeksi. Hän ottaa vastaan sen, joka hänen puoleensa kääntyy. Näin on tapahtunut menneisyydessä. Näin tapahtuu meidänkin aikanamme.

Sama Jumalan laupeus on yhä edelleen voimassa:

Katsokaa menneiden aikojen ihmisiä:
Onko yksikään Herraan luottanut joutunut pettymään?

Tämän avoimuuden edessä ei heikoimmankaan tarvitse epäröidä. Jokainen saa käydä hyvän Jumalan eteen luottavaisin mielin.

Onko yksikään, joka on huutanut avuksi Herraa,
jäänyt apua vaille?
Herra on laupias ja armahtava,
hän antaa synnit anteeksi ja pelastaa ahdingosta.

 

Sunnuntan apokryfiteksti Sir. 2:7–18

Te, jotka pelkäätte Herraa, odottakaa hänen laupeuttaan;
älkää poiketko tieltä, ettette kompastuisi.
Te, jotka pelkäätte Herraa, luottakaa häneen,
niin ette jää ilman palkkiota.
Te, jotka pelkäätte Herraa, odottakaa kaikkea hyvää,
ikuista riemua ja laupeutta.
Häneltä saatte palkkioksi ikuisen ilon.

Katsokaa menneiden aikojen ihmisiä:
Onko yksikään Herraan luottanut joutunut pettymään?
Onko yksikään jumalanpelossaan luja joutunut hylätyksi?
Onko yksikään, joka on huutanut avuksi Herraa,
jäänyt apua vaille?
Herra on laupias ja armahtava,
hän antaa synnit anteeksi ja pelastaa ahdingosta.

Voi arkoja sydämiä ja voimattomia käsiä,
voi syntistä, joka kulkee kahta tietä!
Voi sydäntä, joka voimattomuudessaan ei usko!
Se jää vaille varjelusta.
Voi teitä, jotka olette antaneet periksi!
Mitä teette, kun Herra vaatii teidät tilille?

Herraa pelkäävät eivät uhmaa hänen käskyjään,
häntä rakastavat seuraavat hänen tietään.
Herraa pelkäävät pyrkivät täyttämään hänen tahtonsa,
häntä rakastavat saavat laista kaiken ravintonsa.
Herraa pelkäävät pitävät sydämensä avoinna,
he kumartavat nöyrästi häntä ja sanovat:
”Me haluamme jättäytyä Herran käsiin,
emme ihmisten,
sillä niin kuin on hänen valtansa suuri,
niin on myös hänen armonsa.”

 

    • Ari

      1) Jumalan kutsu koski kaikkia. Sitten matkalla kansa luopui Jumalan tahdon tieltä, mistä seurasi, että vasta seuraava sukupolvi pääsi perille.

      4.Mooseksen kirja:

      14:29 Tähän erämaahan kaatuvat teidän ruumiinne, teidän kaikkien, jotka olette katselmuksessa olleet, niin monta kuin teitä on kaksikymmenvuotisia ja sitä vanhempia, jotka olette napisseet minua vastaan.

      2) Koska mainitset 20 vuoden iän, niin todettakoon, mihin yhteyteen tuo ikä kuuluu. Kyseessä oli sotapalvelukseen kuuluva väki: Sotaväen katselmuksessa mukana olleet miehet.

      4.Mooseksen kirja:

      1:3 Pitäkää katselmus, sinä ja Aaron, kaikista Israelin sotakelpoisista miehistä, kaksikymmenvuotisista ja sitä vanhemmista, osastoittain.

      1:18 ja kokosivat kaiken kansan toisen kuukauden ensimmäisenä päivänä, ja kansa pantiin luetteloihin suvuittain ja perhekunnittain, nimien lukumäärän mukaan, kaksikymmenvuotiset ja sitä vanhemmat, pääluvun mukaan,

      1:20 Ruubenin, Israelin esikoisen, jälkeläisiä oli polveutumisensa mukaan, suvuittain ja perhekunnittain, nimien lukumäärän, pääluvun mukaan, kaikkiaan miehenpuolia, kaksikymmenvuotisia ja sitä vanhempia, kaikkia sotakelpoisia,

      1:22 Simeonin jälkeläisiä, katselmuksessa olleita, oli polveutumisensa mukaan, suvuittain ja perhekunnittain, nimien lukumäärän, pääluvun mukaan, kaikkiaan miehenpuolia, kaksikymmenvuotisia ja sitä vanhempia, kaikkia sotakelpoisia,

      1:24 Gaadin jälkeläisiä oli polveutumisensa mukaan, suvuittain ja perhekunnittain, nimien lukumäärän mukaan, kaksikymmenvuotisia ja sitä vanhempia, kaikkia sotakelpoisia,

      1:26 Juudan jälkeläisiä oli polveutumisensa mukaan, suvuittain ja perhekunnittain, nimien lukumäärän mukaan, kaksikymmenvuotisia ja sitä vanhempia, kaikkia sotakelpoisia,

      1:28 Isaskarin jälkeläisiä oli polveutumisensa mukaan, suvuittain ja perhekunnittain, nimien lukumäärän mukaan, kaksikymmenvuotisia ja sitä vanhempia, kaikkia sotakelpoisia,

      1:30 Sebulonin jälkeläisiä oli polveutumisensa mukaan, suvuittain ja perhekunnittain, nimien lukumäärän mukaan, kaksikymmenvuotisia ja sitä vanhempia, kaikkia sotakelpoisia,

      1:32 Joosefin jälkeläisiä, Efraimin jälkeläisiä, oli polveutumisensa mukaan, suvuittain ja perhekunnittain, nimien lukumäärän mukaan, kaksikymmenvuotisia ja sitä vanhempia, kaikkia sotakelpoisia,

      1:34 Manassen jälkeläisiä oli polveutumisensa mukaan, suvuittain ja perhekunnittain, nimien lukumäärän mukaan, kaksikymmenvuotisia ja sitä vanhempia, kaikkia sotakelpoisia,

      1:36 Benjaminin jälkeläisiä oli polveutumisensa mukaan, suvuittain ja perhekunnittain, nimien lukumäärän mukaan, kaksikymmenvuotisia ja sitä vanhempia, kaikkia sotakelpoisia,

      1:38 Daanin jälkeläisiä oli polveutumisensa mukaan, suvuittain ja perhekunnittain, nimien lukumäärän mukaan, kaksikymmenvuotisia ja sitä vanhempia, kaikkia sotakelpoisia,

      1:40 Asserin jälkeläisiä oli polveutumisensa mukaan, suvuittain ja perhekunnittain, nimien lukumäärän mukaan, kaksikymmenvuotisia ja sitä vanhempia, kaikkia sotakelpoisia,

      1:42 Naftalin jälkeläisiä oli polveutumisensa mukaan, suvuittain ja perhekunnittain, nimien lukumäärän mukaan, kaksikymmenvuotisia ja sitä vanhempia, kaikkia sotakelpoisia,

      1:45 Ja kaikkiaan katselmuksessa olleita israelilaisia oli perhekunnittain, kaksikymmenvuotisia ja sitä vanhempia, kaikkia Israelin sotakelpoisia miehiä,

      Joten käyttäessäsi raamatunkohtaa kohdista se oikeaan osoitteeseen.

      Miten muuten on, vieläkö olet reserviläinen vai oletko jo ylittänyt reserviläisen iän?

      Minä olin Kamerunissa lähetystyössä ja juuuri käymässä kälyni plantaasilla, kun vietimme minun 60 -vuotispäiviäni. Silloin näytin upseeripassiani väelle ja totesin, että tuona päivänä asepalvelukseni Suomen armeijan reservissä päättyi.

    • Matias Roto toteat kokonaisuudessa siis:””Hän osoittaa hyvyyttään omilleen. Jumala on vapauttanut meidät todelliseen vapauteen. Aikoinaan hän vapautti kansansa Egyptin orjuudesta ja vei Luvattuun maahan. Meidänkin aikanamme hän on sama. Hän vie kansaansa eteen päin, kohti lopullista päämäärää, ikuisille asuinsijoille, taivaan iloon. -””

      Siis kun tuon lukee niin siitä tulee ymmärrys että niinkuin matka luvattuun maahan niin samoin on meidän aikanammekin matka taivaan iloon, nyt siis ensimmäisistä ei päässyt kuin muutama niin onko nytkin samoin, pelastuuko vain muutama?

      1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
      2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
      3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
      4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
      5 Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa.
      6 Tämä tapahtui varoittavaksi esimerkiksi meille, että me emme pahaa himoitsisi, niinkuin he himoitsivat.
      7 Älkää myöskään ruvetko epäjumalanpalvelijoiksi kuten muutamat heistä, niinkuin kirjoitettu on: ”Kansa istui syömään ja juomaan, ja he nousivat iloa pitämään”.
      8 Älkäämmekä harjoittako haureutta, niinkuin muutamat heistä haureutta harjoittivat, ja heitä kaatui yhtenä päivänä kaksikymmentä kolme tuhatta.
      9 Älkäämme myöskään kiusatko Herraa, niinkuin muutamat heistä kiusasivat ja saivat käärmeiltä surmansa.
      10 Älkääkä napisko, niinkuin muutamat heistä napisivat ja saivat surmansa tuhoojalta.
      11 Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut.
      12 Sentähden, joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea.
      13 Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.
      14 Sentähden, rakkaani, paetkaa epäjumalanpalvelusta.

    • Matias Roto minulle ei ole mikään täällä maan päällä niin täreää että puolustaisin sitä väkivallalla vaikka kuka ihminen tai esivalta käskisi, en rikkoisi Jeesuksen sanoja vastaan, minulla on aarre taivaassa ja sen tähden luovun maallisista jos ne estäisivät olemasta kuuliainen Jeesukselle.

    • Ari

      1) Jätä sen pohdiskelu onko pelastuneita paljon tai vähän yksistään Jumalan haltuun. Mutta kilvoittele, että sinä pääsisit kirkon eli Jumalan kansan yhteyteen päästäksesi edes matkan alkuun. Nyt kun olet paiskautunut Jumalan kansan ulkopuolelle, olet kuin sellainen joka kansan mentyä eteenpäin jäät nääntymään autiomaahan ilman ruokaa ja juomaa.

      2) Kysyin, vieläkö olet reservissä vai etkö enää ole. Vain tällä on merkitystä silloin, jos tulisi hälyyttävä tilanne maamme tilanteessa ja pitäisi kutsua reserviläisiä

      En siis kysynyt sinun asennettasi. Olet kertonut tehneesi sotilasvalan. Salliiko omatuntosi sanoa Jumalalle että rikot hänelle antamasi valan? Miten sitten on suhtauduttava muuhun, vähemmän vakavalla tyylillä sanomaasi? Voiko yhteenkään sanaasi luottaa?

      Kyllä olkoon kyllä ja ei olkoon ei jokaisessa puheessa. Näin Jeesus opettaa nimenomaan valantekoon liittyvään aikansa kirjanoppineitten syvällisiin opetuksiin liittyen oman opetuksensa huipentumana.

    • Matias Roto olet pimeydessä olessani vannonut sotilasvalan eikä se enää sido minua kun olen senjälkeen uudestisyntynyt Jumalan hengestä.

      Kun valan vannoin oli omatuntoni pahan vallassa enk ätuntenut Totuutta.

      Kun tein parannuksen ja otin kasteen niin sain kaikki ennen tehdyt synnit anteeksi ja samalla sain Pyhän Hengen lahjan joka kirkastaa Jeesuksen sanat.

      Tuo sanomasi ettei tule miettiä onko pelastuneita paljon vai vähän, etkö ymmärtänyt tätäkään yksinkertaista asiaa että se tuli tekstistäsi kun vertasit egyptistä vapautettuja tämän päivän vaeltajiin, siis eikö vertauksessasi tule esille että kun egyptistä vapautetuista ei päässyt perille kuin muutama niin kuinka asia on tänäpäivänä, vertauksesi mukaan ei tänä päivänäkään pääse perille kuin muutama, eikö vain?

    • Ari

      1) Sinä sanot: ”Matias Roto olet pimeydessä olessani vannonut sotilasvalan eikä se enää sido minua kun olen senjälkeen uudestisyntynyt Jumalan hengestä.”

      Vastaukseni tähän on Raamatun sana:

      4.Mooseksen kirja:

      30:3 Jos joku tekee lupauksen Herralle tahi valalla vannoen sitoutuu kieltäytymään jostakin, älköön hän rikkoko sanaansa, vaan tehköön kaiken, mitä hänen suunsa on sanonut.

      Saarnaaja:

      8:2 Minä sanon: Ota vaari kuninkaan käskystä, varsinkin Jumalan kautta vannotun valan tähden.

      Hesekiel:

      16:59 Sillä näin sanoo Herra, Herra: Minä olen tehnyt sinulle sen mukaan, kuin sinä olet tehnyt, kun olet pitänyt valan halpana ja rikkonut liiton.

      17:16 Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra: sen kuninkaan asuinpaikalla, joka hänet kuninkaaksi teki, jonka valan hän on halpana pitänyt ja jonka liiton hän on rikkonut, sen luona, keskellä Baabelia, hänen totisesti on kuoltava.

      17:18 Hän piti halpana valan ja rikkoi liiton; katso, vaikka oli kättä lyönyt, hän teki kaiken tämän – ei hän pelastu.

      17:19 Sentähden, näin sanoo Herra, Herra: Niin totta kuin minä elän, niin valani, jonka hän halpana piti, ja liittoni, jonka hän rikkoi, minä annan totisesti tulla hänen päänsä päälle

      Vai olisiko sinusta mukavaa jos Jumala muuttaisi mielensä ja kieltäisi valansa? Muista että Jumalan mieli on suurempi kuin maidän ajatuksemme. Siksi hän pitää valansa.

      5.Mooseksen kirja:

      1:8 Katso, minä annan maan teidän valtaanne; menkää ja ottakaa omaksenne se maa, jonka Herra teidän isillenne, Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille, vannotulla valalla on luvannut antaa heille ja heidän jälkeläisillensä.’

      1:33 joka kävi teidän edellänne tiellä katsoakseen teille leiripaikat: yöllä tulessa, valaistakseen teille tien, jota teidän oli kuljettava, ja päivällä pilvessä.

      1:35 ’Totisesti, ei kukaan näistä miehistä, tästä pahasta sukupolvesta, saa nähdä sitä hyvää maata, jonka minä valalla vannoen olen luvannut antaa teidän isillenne,

      4:31 Sillä Herra, sinun Jumalasi, on laupias Jumala. Hän ei jätä sinua eikä hukuta sinua; hän ei unhota sinun isiesi kanssa tekemäänsä liittoa, jonka hän on heille valalla vahvistanut.

      6:10 Kun Herra, sinun Jumalasi, on vienyt sinut siihen maahan, jonka hän isillesi, Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille, vannotulla valalla on luvannut antaa sinulle – suuret ja kauniit kaupungit, joita sinä et ole rakentanut,

      6:18 Ja tee, mikä on oikeata ja hyvää Herran silmissä, että menestyisit ja pääsisit siihen hyvään maahan, jonka Herra valalla vannoen on luvannut sinun isillesi, ja ottaisit sen omaksesi

      Jne

      Joten: Kun kerran Jumala pitää valansa, niin sinäkö muka toimit Jumalan tahdon mukaan rikkomalla HÄNEN edessään tekemäsi valan?

    • Ari

      2) Sinä sanot: ” —- kun egyptistä vapautetuista ei päässyt perille kuin muutama niin kuinka asia on tänäpäivänä, vertauksesi mukaan ei tänä päivänäkään pääse perille kuin muutama, eikö vain?”

      Älä hyvä ihminen kuvittele, että on sinun asiasi toimia toisten ihmisten tuomarina. Tämä homma kuuluu yksistään Jumalalle. Muista miten Jeesus toimi, kun hän kuuli Pilatuksen tekemästä kauhistuksesta. Vapahtajamme EI ottanut kantaa sen paremmin Pilatuksen kuin uhrienkaan sieluntilaan. Totesi vain, etteivät uhrit olleet sen syntisempiä kuin toisetkaan. Tällä hän torjui kaiken maailman mölymahojen juoruäijien päivittelyn uhrien muka syntisyydestä noiden onnettomuuksien syynä. Sellaiset tyhjänpäiväiset jossittelut hän heitti sivuun määrätietoisesti.

      Sen sijaan hän puhutteli kuulijoitaan ja kehotti heitä tekemään parannusta omassa elämässään. Ei vain ennen tehdyistä synneistä vaan tuon hetken ajankohtaisista synneistään.

      Luukkaan evankeliumi:

      13:1 Samaan aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat hänelle niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhriensa vereen.

      13:2 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän?

      13:3 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.

      13:4 Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat?

      13:5 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.” ( Huomaa preesens! )

    • Ari

      3) Kastekäsityksesi on hyvin mekanistinen. Sanot: ”—kasteen niin sain kaikki ennen tehdyt synnit anteeksi –— ”. Sinä siis näytät ajattelevan sen vaikuttavan ainoastaan ennen kastetta tehtyihin synteihin.

      Raamatun käsitys kasteesta on sellainen, että kaste vaikuttaa koko ajan ja että se vie aina perille asti taivaaseen.

      Tämä perille taivaaseen asti ulottuva kasteen antama pelastus tulee esille Markuksen evankeliumin kastekäskyssä, missä suomen kielessä käytetään PREESENSIÄ. Alkukielessä kreikassa kuitenkin kasteen lahjan vaikutus ulotetaan Jumalan antamaan tulevaisuuteen asti. Se on futuurissa.

      Markuksen evankeliumi:

      16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

      Kreikaksi σωθήσεται, sōthēsetai, pelastuu, on FUTUURI. Kaiken lisäksi se on PASSIIVI eli siis kasteen antama pelastus ei pätkänkään vertaa ole missään tekemisissä ihmisen omien tekojen kanssa, vaan yksistään Jumala tekee kaiken alusta loppuun.

      Ilmestyskirjassa kuvataan kastetta taivaaseen pääsemisen perusteeksi.

      Ilmestyskirja:

      7:14 Ja minä sanoin hänelle: ”Herrani, sinä tiedät sen”. Ja hän sanoi minulle: ”Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.

      Ilmestyskirjassa myös kerrotaan, että kaste vaikuttaa tulevaisuudesta käsin meidän aikaamme, ja tämän takia meillekin avautuu taivaan ilo Jumalan kirkkaudessa.

      Ilmestyskirja:

      22:1 Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.

      Joten muistapa sekin suomen kielen tarkan lukemisen sääntö, että on luettava se, mitä tekstissä sanotaan eikä vääntää sitä sellaiseen muotoon, jota siinä ei ole.

      Uusi testamentti puhuu PARANNUKSEN KASTEESTA. Sen sijaan siinä EI SANOTA sinun oppiasi tukevaa ilmausta JO PARANNUKSEN TEHNEEN KASTE.

    • Matias Roto kikkailet kieliopillasi, no mitä seuraavassa tarkoittaa breesens:

      ””13:5 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.” ( Huomaa preesens! )””

      Miten tuo kohta on ”luettava”, eikö siinä sanota etteivät aiemmin mainitut olleet sen syntisempiä kuin muutkaan ja ilman parannuksen tekoa kaikki hukkuu?

      Oletko tehnyt parannuksen? Luuletko selviäväsi hukkumatta ilman että teet parannuksen?

    • Ari

      1)

      Tapasi kysyä on tökerö. Tuollaisella tyylillä on vaarana kerjätä verta nenästään, kun muotoilee kysymyksensä kuin kävisi raiveleista kiinni.

      Lopeta tuollainen tyylisi ja asennoidu kanssaihmisiisi kunnioittavammin!

      2) Sitten vastauksena kysymykseesi

      Olen saanut osallisuuden Kristuksen pelastukseen eli parannuksen KASTEEN jo 23.4.1944. Jo silloin minut on liitetty Jeesuksen opetuslasten joukkoon ja olen saanut Pyhän Hengen lahjan, kuten Pietari helluntaisaarnassaan sanoo:

      ” — kaste —– N I I N te saatte Pyhän Hengen lahjan —- lapsillenne —” Ap.t. 2:38-39

      Tämän kasteen varassa olen turvallisesti saanut uskoa Jumalan lapsen luottamuksella Taivaan Isän rakkauteen jokaisena päivänä. Kaikki minun syntini on anteeksi annettu jo Golgatan ristillä, kun Jeesus kärsi koko maailman puolesta ristin kuoleman. Tähän koko maailman sovitukseen minut jo kasteessa liitettiin. Siksi saan elää todeksi uskon ja toivon ja Jumalan rakkauden jokaisena elämäni päivänä. Jumala on uskollinen. Hän pitää omastaan huolen.

    • Ari

      3) Sanot minun kikkailevan kieliopilla. Se johtuu aivan omasta syystäsi. Olethan muutaman kerran vedonnut suomen kielen taitajaan ja pyytänyt jotain suomen kielen opettajaa muka vahvistamaan sinun tekstin vastaiset tulkintasi. Noihin olen vastannut sanomalla että oppikoulun päästötodistuksessa suomen arvosanani oli 10 ja että olen jopa toiminut suomen kielen opettajana.

      Jotta et uudelleen menisi mokomiin kuvitelmiisi vetoamalla suomen kielen osaamista virheittesi puolustamiseksi, niin tuoreennutan muistiasi huomauttelemalla kielen vastaisista tulkinnoistasi.

  1. Matias

    Kuka on Siirakin, ( Sofia Iēsū Seirakh, ) Herra?

    Siis, kuka on Siirakin Herra?
    Seisakh vaikutti noin 200- vuotta ennen kristillisen ajanlaskun alkua, joten hän ei ole kristillisiä ajattelijoita.

    ”Herraa pelkäävät eivät uhmaa hänen käskyjään,
    häntä rakastavat seuraavat hänen tietään.
    Herraa pelkäävät pyrkivät täyttämään hänen tahtonsa,
    häntä rakastavat saavat laista kaiken ravintonsa.
    Herraa pelkäävät pitävät sydämensä avoinna, ”

    Miten tämä pitäisi ymmärtää ohjeeksi, koska laki on kristinuskon suurin vihollinen. Se on myöhäistä nyt, kaksituhatta vuotta on mennyt käskyjen uhmaamiseen.

    • Tarja

      Kiitos aktiivisuudesta keskustelemaan.

      Koska otat puheenvuorossasi esiin useampia näkökulmia, jotka vaativat eri luonteisia vastauksia, niin lukemisen helpottamiseksi paloittelen ne asia kerrallaan.

      1) Jeesus Siirakki on kirjoittanut kirjansa toisen esikristillisen vuosisadan alkupuolella. Todennäköisin aikaikkuna on noin 190 – 170 eKr. , joka tapauksessa ennen Antiokus Epifanes IV:n hallitusaikaa, koska tämän aiheuttamat ongelmat eivät vielä näy viisaan miehen teksteissä.

    • Tarja

      2) Jeesus oli juutalainen. Hän oli aikansa oppinein mies. Hänen Raamattunsa oli meidän Vanha testamenttimme. Hänen opetuksensa mukaisesti myös Vanha testamentti on kaikkien kristittyjen Pyhä Kirja.

      Uuden testamentin teokset syntyivät vasta Paavalin kirjeistä alkaen vähitellen. Näitä alettiin kokoamaan yhteen vasta toisena vuosisatana ja eräänlaisia luetteloita on peräisin toisen vuosisadan lopulta. Jo vuoden 400 tienoilla jotkut paikalliset kirkolliskokoukset hyväksyivät omaan käyttöönsä lähes nykyisiä kokoelmia. Kokonaiskirkollinen hyväksyminen Raamatun kirjoille tapahtui ensimmäisen kerran Trenton konsiilissa 1545–1563. Jo Luther oli pyytänyt sen koolle kutsumista, mutta paavi kutsui sen koolle vasta niin myöhään, ettei se enää pystynyt estämään länsimaisen kirkon jakaantumista eteläiseen katoliseen ja pohjoiseen protestanttiseen puoleen.

    • TArja

      3) Vanhan testamentin kokoelma ei Vapahtajamme elinaikana ollut vielä vakiintunut.

      TOORA eli Laki on vakiintunut Jumalan kansan pyhäksi kirjaksi jo pakkosiirtolaisuudesta palaamisen aikoina, kuten Esran kirjasta voimme nähdä. Toora eli Laki eli Viisi Mooseksen kirjaa ovat Raamatun historiallisesti vanhin osa.

      NEVI’IM eli Profeetat ovat saaneet miltei nykuisen kokoonpanonsa jo ainakin vuoteen 200 eKr. mennessä. Vapahtajamme aikana jo useammat juutalaiset pitivät näitä pyhinä kirjoina, mutta eivät kaikki. Vapahtajamme Jeesus puhuu usein yhdistelmästä Laki ja Profeetat.

      Varhaisempi Profeettojen kokoelma käsittää historiallisia kirjoja Joosua, Tuomarien kirja, Samuelin ja Kuningasten kirjat. Toinen kokoelma: Jesaja, Jeremia, Hesekiel ja Kandentoista profeetan kirjat.

      KETUVIM eli Kirjoitusten kokoelmassa oli suurin hajonta. Siirhen kuuluivat loput kirjat meidän Vanhasta testamentistamme.

      On huomattava että kreikankielisessä käännöksessä Septuagintassa noin vuosilta 300 – 200 eKr. oli paljon sellaisia kirjoituksia, joita myöhemmin ei otettu mukaan juutalaisen synagogan Kirjoitusten kokoelmaan.

      Ero muodostui syvemmäksi siitä syystä, että aikaisemmin kaikkia juutalaisia noin 15 eri suuntausta yhteydenpito katkesi Jerusalemin temppelin hävitykseen 70 jKr., kun ylipappi menetti yhdistävän virkansa edellytykset. Tämän korvaamiseksi syntyi juutalaisten paavin eli patriarkan eli ylirabbin virka, jonka ensimmäinen viranhaltija oli Hillel I, joka hallitsi omaa aluettaan hyvinkin itsevaltaisesti. Hänen johdollaan juutalaiset oppineet kokoontuivat sitten Jamniaan yhteisiä asioita pohtimaan. Noin vuosien 100 – 130 jKr. tuossa ryhmässä sitten hyväksyttiin juutalaisten TaNaKiin 22 kirjan kokoelma. Tämä on sama kuin meidän Vanhan testamenttimme 39 kirjaa ilman Apokryfejä.

      Hellenistijuutalaiset ja myös kreikkalaisen kulttuurin parissa eläneet kristilliset kirkot puolestaan seurasivat Septuagintan huomattavasti laajempaa kokoelmaa, johon kuuluvat myös meidän kirkomme Apokryfiteoksina hyväksytyt kirjamme sekä vielä muutamia muitakin Raamatun teoksia.

    • Tarja

      4) Väität että laki olisi kristinuskon suurin vihollinen. Tämä ei mitenkään pidä paikkaansa.

      A) Laki eli Toora oli Jeesuksen Raamatun perustava osa. Tällaisena se on myös jokaisen kristityn Pyhän Kirjan osa.

      B) Katekismuksessa oli ennen Lutheria kolme osaa, 1. Käskyt, 2. Uskontunnustus ja 3. Isä meidän rukous. Luther lisäsi tähän opetustarkoituksessa myös sakramenttien ja huoneentaulun osion, koska hänen aikanaan niistä oli tullut keskustelua eräiden lahkolaisten keksimien kuvitteellisten opetusten takia.

      C) Kun juutalaiset siirtyivät hellenistiselle alueelle, niin heille tuli ajankohtaiseksi harkita uudelleen asenteensa kreikkalaisen kulttuurin mukaisesti eläviin naapureihinsa ja yhteiskunnassa toisiin kanssaihmisiin. Nämä samat kysymykset nousivat myös Jeesusta seuraavien joukkoon. Siinä ei ollut mitään rotusta.

      Jo varhain Jeesukssen seuraajat päätyivät siihen, että ei-juutalaiselta ei vaadita kaikkia juutalaisten tapojen noudattamista voidakseen kääntyä Jeesuksen seuraajaksi. Paavali toimi tämän näkökulman puolesta hyvinkin tarmokkaasti, vaikka hän itse pysyi hartaana juutalaisena aina kuolemaansa saakka.

      Paavalin lausunnot siitä, ettei ei-juutalaisia pidä pakottaa tapakulttuurisssaan kääntymään juutalaiseen kulttuuriin, on hänen teoksissaan saanut ilmauksensa hyvinkin voimakkain ilmaisuin. Hänen linjansa oli kuitenkin se, että juutalainen pysyköön juutalaisena ja ei-juutalainen pysyköön ei-juutalaisena, mutta kummankin on uskollisesti seurattava Jeesusta Kristusta meidän yhteisenä Vapahtajanamme. Vakuuttavasti hän tämän ilmaisee monin sanoin.

      Meidät hyväksytään Jumalan yhteyteen Jumalan oman anteeksiannon perusteella, jonka perusteena on Vapahtajamme sovintokuolema ristillä ja täydellinen voitto turmiovalloista ylösnousemuksen voimassa.

      D) Jesus ben Sirakin asema koko kristikuntaa varten on, että hänen teoksensa on osa meidän Raamattuamme. Sen sivuuttavat vain reformoitu kirkko ja heidän 1500 -luvulla kehittämäänsä raamattukäsitystään seuraavat uudemmat kristikunnan ryhmittymät, jotka syystä tai toisesta ovat ajautuneet vanhasta perinteestä poikkeavaan raamattukäsitykseen.

    • Vanhan Testamentin profeetoilla ja opettajilla on sama ja yksi Herran Henki. Eivät Vanha ja Uusi Testamentti ole ristiriidassa. Vanha on vertauskuva siitä, mitä ilmoitetaan Uudessa Testamentissa. ”Kaikki he ovat saman pilven alla”.

  2. Matias

    Minä kysyin vain, että kuka oli Siirakin herra, ketä hän kehoittaa pelkäämään.

    Siirak ei ole evankeliumia, eikä ”Vanha testamentti” ole evankeliumia, eli siltä pohjalta.

    Matias
    ”2) Jeesus oli juutalainen. Hän oli aikansa oppinein mies.”

    Niin minä olen kuullut kristityiltä, että muut juutalaiset eivät ymmärtäneet kirjoituksia, vaikka heitä sanotaan kirjanoppineiksi, papeiksi ja opettajiksi, (rabbi) jotka olivat sillä töin, että tutkivat kirjoituksia. Olivatko he tyhmiä ja ymmärtämättämättömiä, ja onko sellainen väite, muuta kuin yksi lisäys antisemitismin sanastoon.

    ”Pelastus on juutalaisista,” sanoo Jeesus. Se on monikkomuoto, Jeesus on vain yksi juutalainen, jolle on kirjoitettu monien muiden sanoja suuhun, ja pantu monien muiden tekoja tekemään.

    • Tarja

      1) Sirakin kirjassa tulee jo näkyviin se, että Jumalan nimen sijaan käytettiin Herra sanaa, kun vähitellen toisen käskyn kehotus Jumalan nimen väärinkäytöstä oli tullut niin vahvaksi, että sen sijaan lausuttiin Herra sanaa.

      Herra sanalla tarkoitetaan siis Jumalaa nimeltä mainiten. Meillä kristityillä on sitten tämä selkeytynyt ilmaukseksi Kolmiyhteisestä Jumalasta.

      Kaste toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimEEN. (Huomaa nimi sanan yksikkö. Jumala on yksi.)

    • Tarja

      2) Kun puhutaan lain toisesta käytötä eli lain ja evankeliumin erottamisesta toisistaan, niin silloin KOKO RAAMATTU on lakia ja evankeliumia. Näin myös Sirakin kirja on sekä lakia että evankeliumia yhtä aikaa.

      Laki ilmaisee meille että olemme syntisiä. Itsessämme jo Aatamissa langenneina olemme tuomion alaisi ellemme saa syntejämme anteeksi. Tämän osoittaminen on lain tehtävä: Kertoa meille että tarvitsemme Vapahtajaa.

      Evankeliumi puolestaan kertoo meille, että koko meidän syntisyytemme on anteeksi annettu Jeesuksen sovintotyön ansiosta. Näin meillä on täydellinen anteeksianto Jeesuksen armon varassa. Tästä armosta yritän kertoa blogissani, kun tuon esille sen miten Jumalan hyvyydellä ei ole mitään rajoja, sekä sen että hänen armonsa riittää ja pystyy tekemään kaiken meidän puolestamme, koska Jumala on paitsi rakkauden Jumala myös Kaikkivaltias.

    • Tarja

      3) Ajatuksen Jeesuksesta aikansa oppineimpana miehenä olen saanut juutalaisilta itseltään. Heidän professorinsa toimivat meidän kristittyjen oppineitten porukoissa täysin tasavertaisina tutkijoina.

      4) Jeesus liittyi opetuksessaan aikansa etevimpien oppineitten keskusteluun huomattavasti syvällisemmin kuin mitä pintapuolisen raamatunluvun ensivaikutelmana osaisi edes aavistella, jos ei ole paneutunut Vapahtajamme ajan kirjanoppineiten tapaan keskustella Raamatun tärkeistä kysymyksistä.

      Vertaanpa tuon ajan keskustelua erääseen Hyvinkäällä pidettyyn seminaariin, missä Timo Veijola esitti Euroopan eturivin Vanhan testamentin ja raamatullisen arkeologian huippututkijoitten kokouksessa esitelmässään uuden teorian, jolla hän hän nosti esiin ennen huomaamatta jääneen historiallisen koulukunnan Deuteronomisten koulukuntien joukossa. Esityksessään Veijola viittasi niihin aikaisempiin tutkijoihin, joiden tutkimukset olivat johtaneet hänet etsimään tuohoon uuteen löytöön johtaneita piirteitä muutamissa raamatunteksteissä.

      Kun Veijola oli lopettanut esityksensä niin tunnelma oli samaa tasoa kuin uuden taivaankappaleen löytyminen tähtitieteilijöitten kokoontumisessa. Ne joiden antamien vihjeiden mukaan Timo oli pystynyt etsimään tuota kerrostumaa, toivat syvän ja nöyrän kiitoksensa siitä, että heidän työnsä oli johtanut suomalaisen neron tuon esille nostetun löydön ääreen. Tunsin tuon kokouksen osallistujien ilmapiirin syvän ihastuksen siitä, mitä olivat kuulleet.

      Jeesuksen julistus oli samaan aikaan oman aikansa oppineitten pohtimien mitä ajankohtaisimpien kysymysten käsittelyä ja samaan aikaan esitystavaltaan mitä kansanomaisimpiin ilmauksiin puettua.

      Jeesuksen kritiikki siis ei ollut itse tuota oppineitten oppineisuutta vastaan suunnattua vaan sellaisten vippaskonstien käyttöä vastaan, missä jollakin näennäisellä nerokkaalla trikillä kumottiin jonkin todella merkittävän periaatteen noudattaminen.

      Jeesuksen julistus sai voimakkaan tuen kansan keskuudessa. Valtavat joukot tulivat hänen luentojaan kuuntelemaan. Tämä aiheutti kateutta. Jotkut alkoivat pelätä oman arvovaltansa vähenemistä. Jne. reaktioita. Näiden takia muutamat asettuivat häntä vastaan.

    • Tarja

      5) Antisemitismiä ei Jeesuksen opetuksessa esiintynyt. On väärin yleistää eri juutalaisten suuntausten välisten väittelyiden ilmauksia yleiseksi koko kansaa vastaan suunnatuksi vihapuheeksi. Ota huomioon, että Jeesuksen aikana juutalaisten keskuudessa oli noin 15 erilaista ryhmittymää.

      Juutalainen puhetyyli on aivan omaan kulttuuriinsa kuuluva. Välillä heprealaisia uutisia jostain Knessetin kokouksesta katsoessaan tuntuu kuin siellä riideltäisiin kovinkin rajusti, mutta kun tuntee heidän tapojaan, niin huomaa, että nämä vain ovat käsiteltävistä asioista syvästi eri mieltä ja ilmaisevat sen suoraan, mutta asian tultua valmiiksi samat ihanat herrasmiehet ovat kuin parhaita kavereita.

    • Tarja

      5) Jeesus eli elämässään todeksi Vanhan testamentin koko perinteen sisältämää keskeistä kulttuuria. Tuon aikainen yhteiskunta oli kollektiivinen. Yhteisö oli olemasaolon perustava taso. Yksilöiden elämä koettiin mielekkääksi vain siinä määrin, kuin se oli sopusoinnussa yhteisön kanssa.

      Uuden testamentin koko sanoma nousee myös Vanhan testamentin pohjalta. Niinpä eräänkin Åbo Academin väitöskirjan yhdestä ainoasta Uuden testamentin lauseesta vaati taustakseen satoja sivuja Vanhan testamentin ja testamenttien välisen tekstien tutkimista, jotta tuon käsiteltävän Jeesuksen lausuman yhden lauseen tarkka merkitys tulisi täsmällisesti paikannettua oikeisiin yhteyksiinsä.

      Oletko tullut ajatelleeksi, että jopa Ilmestyskirja, joka ensivaikutelmaltaan vaikuttaa hyvinkin vapaasti sepitetyltä teokselta, on niin voimakkaasti sidoksissa Vanhan testamentin teksteihin, että voimme jopa sanoa, että Ilmestyskirja on omin sanoin kerrottua Vanhan testamentin ajatusten toistoa.

  3. Matias

    ”4) Väität että laki olisi kristinuskon suurin vihollinen. Tämä ei mitenkään pidä paikkaansa.”

    Kyllä väitän, koska olen lukenut myös Paavalia, ja siellä sanotaan, että ”laki on kumottu,” ”laki on ristiinnaulittu,” ” emme ole enää lain alla, vaan armon alla ”.
    Lisäksi lakia sanotaan” kirouksen viraksi” joka tuo vain riitaa, ja lakia sanotaan myös orjuudeksi, ” lain orjuus,” heprealaiset elävät vielä lain orjuudessa, josta kristus vapauttaa, hän on täyttänyt lain meidän puolesta. Joka on naurettavin idea.
    ”Laki oli vain kristukseen asti. ”

    Tosin Paavali muuttaa mieltään toisessa paikassa mutta sitä kukaan ole enää lukenut.

    En tiedä miten katolilaisilla käännökset menevät, ja mitä väliä miten kullakin on, nyt on uskonnon vapaus ja meilä on Suomen laki.

    • Tarja

      Ota huomioon, missä tilanteessa Paavali nuo sanansa sanoo ja mikä on niiden yhteiskunnallinen tähtäyspiste.

      Ne on lausuttu edellä mainitsemassani keskustelussa, missä Paavali taisteli sen puolesta, ettei kreikkalaisten tarvinnut vaihtaa omaa kreikkalaista kultuuriaan juutalaiseen kulttuuriin. Tuon keskustelun aikana innokkaimmat judaistit vaativat, että pitää hylätä oma kreikkalainen kulttuurinsa ja sen sijaan opetella juutalainen kulttuuri ennen kuin voi uskoa Jeesukseen Vapahtajana. Näiden äkkiväärien vaatimuksia vastaan suunnatut lauseet eivät siis ole yleislauseke sen hyväksi että pitäisi taistella juutalaisuutta vastaan.

      Väärinkäytön vastustaminen ei ole oikea käyttöä vastaan suunnattu vaan oikean käytön oikeana käyttönä pysymisen puolesta.

    • Tarjalle!
      ”Laci se sielun hirmutta waan Christus sen tas lohdutta. Oppe nyt hywe lapsi testa alcuoppi ilman este. Nijtä muista elemes aina nijn Jesus sinuun armons laina.”(Micael Agricola) – Lain tarkoitus on ajaa syntinen Jeesuksen luokse saamaan synnit anteeksi. Syntien anteeksi saaminen ei ole kertatapaus, vaan joka päiväinen parannus. Lakia saarnataan kuritttomille, suruttomille ja jumalattomille. Armoa saarnataan uskovaisille, lapsille ja vammaisille. ”Lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta.” – Jos uskovainen lankeaa , hän voi palata ja Jumalan seurakunta ei saa kieltää häneöt synninpäästöä.(TK) Me teemme matkaa armon varassa, koska emme omista muuta kuin Jumalan valtakunnan aarteen, Jeesuksen sydämessämme. ”Käsi aurassa, sydän taivaassa”.

  4. Matias: ”Koska Jumala on ikuinen, niin myös hänen armonsa on ikuinen. Jo ennen maailman luomista hän suunnitteli meille pelastuksen Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.”

    Sitten kaikki maailman kärsimys kuuluu Jumalan suunnitelmaan. Miten laupias tällainen entiteetti sitten on, ei kaipaa edes analyysia. Kyse on maailman hirveimmästä ideologiasta

    • Antero

      Kiitos puheenvuorostasi.

      En kuitenkaan syytä Jumalaa maailman pahuudesta. Hänen tekonsahan olivat, nyt ovat ja tulevat olemaan vain hyviä.

      1.Mooseksen kirja:

      1:10 — Ja Jumala näki, että se oli hyvä.

      Maailmassa oleva kärsimys on syntiinlankeemuksen hedelmää.

      Jotta ymmärtäisit loogisen kaavan niin käytän vertausta.

      a) Sanotaan että talvella on pidettävä lämmitys päällä ja ovet ja ikkunat suljettuna, jotta talo pysyisi lämpöisenä. Väitetäänpä siis että lämmitys on päällä ja luukut kiinni.

      b) Talo on kuitenkin kylmä.

      c) Pitääkö sitten väittää että joko lämmitys on laiminlyöty tai joko ovet tai ikkunat ovat auki.

      d) Mutta jospa tien risteyksessä olevan talon nurkan onkin ajanut rikki joku liukkaalla kelillä toheloinut liikenneväline.

      Kerron tämän jotta et ajaisi lauseitasi meidän oman olemassaolomme Luojaa ja meidän elämämme Varjelijaa vastaan.

    • Matias: ”En kuitenkaan syytä Jumalaa maailman pahuudesta. Hänen tekonsahan olivat, nyt ovat ja tulevat olemaan vain hyviä.”

      Eli Jumala aiheutti kaiken kärsimyksen mitä maailmassa on koskaan ollut, mutta se on osoitus Jumalan tekojen hyvyydestä.

      Millä logiikalla?

    • Antero

      Kirjoitat: ”Eli Jumala aiheutti kaiken kärsimyksen mitä maailmassa on koskaan ollut, mutta se on osoitus Jumalan tekojen hyvyydestä.”

      1)

      Syytöksesi on tasan tarkkaan väärään suuntaan osoittava väite. On kuin katsoisit keskipäivän kesäistä auringonpaistetta ja sanoisit aurinkoon päin osoittaen: ”Tuossa suunnassa on pohjoisnavan kylmyyden antaja täydessä voimassaan. ”

      Pahuus on nimittäin 180 astetta Jumalan tekojen suuntaan. Pahuus on Jumalasta erilleen menoa. Jumala on hyvä. Paha on hänestä pois päin jouksemista. Tästä syystä sinun väitteesi on täydellisen ristiriidan sisältävä väite. Vastaavaa olen aikaisemmin kohdannut vain kaikkein agressiivisimpien ja äkkijyrkimpien ateistien katkeruudessaan heittäminä lauseina.

      2)

      Toinen asia sitten on se, että tässä maailmassa olevan kärsimyksen keskellä kärsimyksen lopputuloksena onkin jotain syvemmässä mielessä hyvää kuin vain jokin hetken hyvän olon kokeminen.

      Ajatelkaamme Joosefia. Tämän veljet myivät hänet midianilaisille, jotka myivät hänet Egyptiin. Tämä siis oli alusta loppuun asti paha teko. Lopulta kuitenkin kaikkien vaiheiden jälkeen Jumala johti siihen, että koko Jaakobin perhe pelastui nälänhädästä, kun Joosef pystyi järjestämään heille toimeentulon puutteen aikana.

      1.Mooseksen kirja:

      50:18 Sitten tulivat Joosefin veljet itse, lankesivat maahan hänen eteensä ja sanoivat: ”Katso, me olemme sinun orjiasi!”

      50:19 Mutta Joosef vastasi heille: ”Älkää peljätkö, olenko minä Jumalan sijassa?

      50:20 Te tosin hankitsitte minua vastaan pahaa, mutta Jumala on kääntänyt sen hyväksi, että hän saisi aikaan sen, mikä nyt on tapahtunut, ja pitäisi hengissä paljon kansaa.

      50:21 Älkää siis peljätkö; minä elätän teidät ja teidän vaimonne ja lapsenne.” Ja hän lohdutti ja rauhoitti heitä.

      50:22 Ja Joosef sekä hänen isänsä perhe jäivät asumaan Egyptiin.

      Paavali tekee tästä yhteenvedon Roomalaiskirjeessään.

      Roomalaiskirje:

      8:28 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.

    • Anterolle!
      Synnin seurauksena tuli kärsimys. Käärme on vertauskuva Saatanasta, joka aiheuttaa kaiken pahan. Ihmissydän saastuu ja saastuttaa. Kateus, ahneus ja monet mammuttitaudit aiheuttavat kaaosta. Jumala halusi pelastaa langenneen ihmiskunnan tulemalla ihmiseksi. ”Hän kärsi rangaistuksen, että me pelastuisimme”(Jes.) Jumala antoi ihmiselle järjen ja valinnan vapauden. Ihminen valitsee mielellään leveän eli helpon tien ja kuvittelee pääsevänsä vastuusta. Ei pääse.

  5. Matias
    ”Ota huomioon, missä tilanteessa Paavali nuo sanansa sanoo ja mikä on niiden yhteiskunnallinen tähtäyspiste.”

    Ei ollut kysymys siitä, vaan siitä, että laki oli kristityille vihollinen, jonka sinä kielsit.

    Jos sitten tulevat kristityt ottivat itselleen äkkiväärästi käännytystyön, Jeesuksen nimen tähden ja ryhtyivät luopioksi niin, Paavalihan varoitti luopumuksesta, mutta sitä ei ymmärretty, vaan ryhdyttiin helpoheikeiksi, joka sitten kääntyikin todella ankaraksi pakkokäännytykseksi, pannaan julisttuksineen, ja murhineen.

    • Tarja

      1) Sanot: ”Ei ollut kysymys siitä, vaan siitä, että laki oli kristityille vihollinen, jonka sinä kielsit”

      Annat virheellisen todistuksen kristittyjen asenteesta lakiin.

      Minun ei tarvitse mennä sen kauemmaksi kuin ottaa ylle panemastani tekstistä muutama rivi. Tässä näet meidän kristillisen asiakirjamme, meidän Raamattumme todistuksen, joka kertoo meidän uskostamme ja uskomme suhteesta lakiin.

      Herraa pelkäävät eivät uhmaa hänen käskyjään,

      häntä rakastavat seuraavat hänen tietään.

      Herraa pelkäävät pyrkivät täyttämään hänen tahtonsa,

      häntä rakastavat saavat laista kaiken ravintonsa.

    • Tarja

      2) Kirjoitat: ”Jos sitten tulevat kristityt ottivat itselleen äkkiväärästi käännytystyön, Jeesuksen nimen tähden —”

      Kehotus kääntymään on yleinen kehotus, joka esiintyy jo Vanhassa testamentissa. Myös profeettojen julistuksessa se tulee selkeästi esiin. Siis perusteissaan se ei suinkaan ole pahaa, vaan suorastaan ihmisten hyvää edistävää toimintaa.

      Kääntymyksen tavoitteena on Jeesuksen opetuslapsiksi tekeminen. Tämä tehtävä on annettu koko maailman kaikkia kansoja koskevana Kaikkivaltiaan käskynä. Opetuslapseuttamisen välineenä on kaste kolmiyhteisen Jumalan nimeen.

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastaMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

  6. Siirak runoilee laittomille: 40

    niin hyvin purppuran
    ja kruunun kantajalla
    kuin karkeaan hurstiin puetulla

    5 …………on kiukku ja kateus
    ja vavistus ja levottomuus
    ja kuoleman pelko ja vihanpito ja riita.
    Levon aikanakin vuoteessa
    uni yöllä muuttelee hänen ajatuksiansa.
    6 Vähän, tyhjän verran, hän on levossa,
    ja siitä lähtien on olo unissa samanlaista
    kuin päivällä valvoessa:
    sydämensä näkyjen säikyttämänä
    hän on pakenevinansa sodan jaloista,
    7 ja juuri kun on pelastumassa,
    hän herää ja hämmästyy,
    kun ei mitään peljättävää ole.
    8 Kaikkea lihaa,
    ihmisestä juhtaan asti —
    ja syntisiä vielä seitsenkertaisesti —
    9 seuraa kuolema ja veri
    ja riita ja miekka,
    onnettomuudet ja nälkä
    ja turmio ja vitsaus.

    10 Laittomien varalle
    on tämä kaikki luotu,
    ja niitten tähden tuli vedenpaisumus.”

    • Kokous meni aivan ennakkovalmistelujen mukaisesti.

      Parin vuosikymmenen aikana kaupungilla on paria poikkeusta lukuun ottamatta ollut aina ylijäämäinen tilinpäätös. Niin tälläkin kertaa.

      Someron Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen esityksestä siirtää tilikauden 2022 ylijäämän 2 657 784,68 euroa tilikauden yli- ja alijäämätilille,

      Someron kaupungilla oli aiemmilta vuosilta kertynyttä ylijäämää 31 764 186 euroa, joten tilikauden 2022 ylijäämäisen tuloksen mukaan laskien kertyneen ylijäämän määrä kasvoi 34 421 971 euroon.

  7. Matias Roto toteat minulle seuraavasti:””Jotta et uudelleen menisi mokomiin kuvitelmiisi vetoamalla suomen kielen osaamista virheittesi puolustamiseksi, niin tuoreennutan muistiasi huomauttelemalla kielen vastaisista tulkinnoistasi.””

    Kaiken alku on Pietarin helluntai saarnassa oleva ”lupaus”, siis se kuuluu seuraavasti:

    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
    39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

    Mikä on ”tämä lupaus”, siis kun tuon lukee niin sana tarkasti ”lupaus” on.

    ”” ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan””

    Eikö olekkin, jos sanot ettei ole niin missä kohden olen vääristellyt tuota kohtaa?

    • Ari

      Jo perusteissaan olet irrottanut parannuksen kasteesta. Tässä on koko virheesi ydin.

      Suomen kielen rakennetta ajatellen siis sinun esittämäsi kuvitelman mukaan kaste on

      PARANNUKSEN TEHNEEN KASTE,

      kun taas yhteisen kristikunnan opetus on että kaste antaa syntien anteeksiannon eli siis kaste on PARANNUKSEN KASTE.

      Yhteisen kristikunnan opetuksen mukainen opetus siis kertoo, että kaste antaa parannuksen.

      Vertaapa tätä ilmausta seuraaviin ilmauksiin

      – Pullan leipominen: leipominen siis antaa tulokseksi pullaa.

      – Kirjeen kirjoittaminen: Kirjoittaminen siis antaa tulokseksi kirjeen.

      – Talon rakentaminen: Rakentaminen siis antaa tulokseksi talon.

      Jne.

      Sinun toimintaasi ja tähän talon rakentamiseen liittyen: Pitikö sinun talojesi tulla valmiiksi ennen kuin sinä aloit niitä rakentamaan?

      OTA SIIS TODESTA ILMAUS

      P A R A N N U K S E N

      KASTE.

      ( Huomaa objektia ilmaiseva genetiivi !!!)

      Tässä yhteisen kristikunnan uskon ilmaus maailman vanhimman yleisen kirkolliskokouksen Nikeassa 325 ja sitä seuranneen Konstantinopolin kirkolliskokouksen 381 julkaisema yhteisen apostolisen uskon ilmaus siitä, miten Pyhä Henki antaa syntien anteeksiantamuksen, ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän.

      Uskomme Pyhään Henkeen, —-Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.

    • Matias Roto voidaanko nyt puhua vain ja ainoastaan Pietarin sanoista noissa jakeissa?

      Et vastaa onko minun vastaukseni kysymykseen mikä on ”lupaus” Pietarin sanoissa oikein vai väärin?

      Huomaa etten ole irroittanut mitään enkä lisännyt mitään Pietarin sanoihin.

    • Matias Roto olet kuitenkin oivaltanut nyt asian oikein kun tuot seuraavan:

      ””Suomen kielen rakennetta ajatellen siis sinun esittämäsi kuvitelman mukaan kaste on

      PARANNUKSEN TEHNEEN KASTE,””

      Mutta menet harhaan kun otat seuraavan:

      ””Suomen kielen rakennetta ajatellen siis sinun esittämäsi kuvitelman mukaan kaste on

      PARANNUKSEN TEHNEEN KASTE,

      kun taas yhteisen kristikunnan opetus on että kaste antaa syntien anteeksiannon eli siis kaste on PARANNUKSEN KASTE.””

    • Ari

      Etkö todellakaan huomaa, miten sinä panet omien mielikuviesi rakentaman ajatuksen Pietarin sanomaan.

      Käytänpä vertausta

      Kun tässä eräällä naapurilla oli aikoinaan 1950 -luvulla jaguaari, jota hänen poikansa varsinkin ajoivat mielellään ja ajoivat lujaa Sylvänän suoralla, niin sinun tapasi lukea teksti on kuin kuvittelisit noiden entisten naapurien ratsastaneen jaguaari kissaeläimellä Panthera onca.

    • Matias Roto siis et vastaa siihen mikä on Pietarin sanoma ”lupaus” noissa jakeissa?

      Antaisitko pienelle lapselle hylätyn jos hän kirjoittaisi kysymykseen ”Mikä on lupaus Pietarin sanoissa helluntaina?”, vastauksena ””” ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan””?

    • Ari

      Ilmaukseni ”parannuksen tehneen kaste” perustuu sinun tapaasi lukea tekstiin kaksi sanaa, joita siinä EI OLE, nimittäin ”ensiksi” ja ”sitten”. Tässä seuraat vasta 1525-1527 Hubmeierin keksimää opetusta, missä tuo 100 000 – 200 000 hengen kuolemaan johtaneen kapinan päälliköksi pyrkinyt (vaikkakin epäonnistunut), yhteiskunnan rakenteita vastaan hyökätäkseen lisäsi noiden sanojen ajatuksen omaan kyhäelmäänsä.

      Niin kauan kuin ajatuksissasi pitäydyt noihin alkuperäisen tekstin ajatuksen vääristeleviin lisäyksiin, pitää sinun myös hyväksyä se, että logiikkasi mukaan sinun tekemiesi talojen piti tulla valmiiksi ennen kuin aloit niitä rakentamaan.

    • Matias Roto mitä siis vastaisit pienelle lapselle, antaisitko hylätyn ja perustelisit sen seuraavasti:

      ””Niin kauan kuin ajatuksissasi pitäydyt noihin alkuperäisen tekstin ajatuksen vääristeleviin lisäyksiin, pitää sinun myös hyväksyä se, että logiikkasi mukaan sinun tekemiesi talojen piti tulla valmiiksi ennen kuin aloit niitä rakentamaan.””

      Siis sinun mielestäsi ”tehkää parannus” ja ”ottakoon kukin teistä kasteen” ovat yksi ja sama asia eli vauvalle annettu kaste?

      Minäpä tuon oman vertaukseni eli äiti sanoo lapselle ”riisu vaatteet ja ota suihku” niin onko tuo nyt sitten pelkkä suihku jonka äiti antaa lapselle?

    • Ari

      Etkö huomaa miten räikeästi sinä tappelet Raamatun sanaa kun kiellät lapsi -sanan täyden tehon tuossa Pietarin saarnassa.

      Jotta muistaisit tuon sanan niin käytän someron murteen ilmausta.

      Asun nyt eläkeläisenä sellaisessa talossa, jonka pihalla kakarana ryömin. Kerrankin isäni rakensi portin valtatie 2:n ja talon nurkan välille, etten vahingossa menisi tielle ja jäisi ajoneuvojen alle. Mutta mitenkäs siinä kävikään: Riittävän pieni kakara kun olin, niin ryömin tuon aidan alta. Niinpä vanhempani löysivät minut tieltä. Onneksi ei autoja sattunut tulemaan tuona hetkenä, joten tässä vielä elän kanssasi keskustelemassa.

      Niin kauan kuin kiellät tuon lapsi -sanan todellisen merkityksen ja luet sen tilalle, ettei kasteen ojentamaa Pyhän Hengen lupausta muka pitäisi sallia pikkuvauvalle, vääristelet Pietarin saarnan yhteiskunnallisen rakenteen ajatusta, että KASTEEN ANTAMA PYHÄN HENGEN LAHJA kuuluu KAIKILLE, niin vanhoille (”teille”) kuin perheen pienimmillekin (”lapsillenne”), siis vauvasta vaariin, äskensyntyneestä YLI satavuotiaaseen, AIVAN KAIKILLE.

    • Matias Roto ”keskustelu” kanssasi on turhaa kun kerran et vastaa selkeisiin kysymyksiin vaan tuot esille omia ajatelmiasi ja kirkon oppeja etkä pitäydy siihen mistä on kysymys.

      Rukoilen puolestasi että ehkäpä Jumala vielä kutsuisi sinua ja tekisit parannuksen ja ottaisit kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen ja saisit syntisi anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan.

    • Ari

      Vertauksessasi äidin pesemästä lapsesta voin todeta, että suihkun ottamisen varsinainen tavoite oli peseytyminen eli puhtaaksi tulo. Vaatteiden riisuminen ei saa aikaan puhtaaksi tuloa. Sen tekee vasta suihku.

      Parannusta Jumalan edessä ei saa aikaan ihmisen oma elämänsä reeraaminen, vaan sen lahjoittaa Jumalan antama syntien anteeksi anto, jonka hän ojentaa meille kasteen välityksellä.

    • Ari

      Oletko dementian vaivaama vai miksi unohdat minun kertoneen jo kymmeniä kertoja, että olen saanut kasteen jo 23.4.1944.

      Jo silloin minut liitettiin kristilliseen uskoon eli sain Pyhän Hengen lahjan ja jokapäiväisen syntien anteeksiannan eli siis päivittäisen parannuksen osallisuuden. Siinä myös olen saanut osakseni lupauksen ruumiin ylösnousemuksesta ja iankaikkisesta elämästä tämän elämän jälkeen.

      Joten olet pahanpäiväisesti jälkijunassa, kun näin jo 79 vuotta, yhtä kuukautta ja 21 päivää sitten saamaani Jumalan lahjaa tiedostamatta yrität minulle kaupata kuin tarjoaisit jotain uutta.

      Tämä vaikuttaa samalta kuin yrittäisit tarjota minulle jotain rytökasan luona olevaa pahvihäkkyrää mukama talokseni asuakseni, kun minulla jo on hyvin vanha hirsitalo, jossa saan yhdessä rakkaan prinsessani kanssa asua ja ikkunoista ihastella pihallamme asuvaa suloista pupuperhettä.

    • Ari

      Turhaan syyttelet minua muka kysymyksiisi vastaamattomuudesta.

      Etkö todellakaan tajua, että KORJAAN sinun asian vierestä meneviä väitteitäsi. Liian usein yrität tarjota omavanhurskauden pohjalle rakentuvaa polkuautoasi muka aitona maanteillä kulkevana ajoneuvona. Parannuksen tekeminen ei todellakaan oli mikään ihmisen oma teko, vaan se on kasteessa annettava Jumalan teko, jossa hän lahjaksi ojentaa syntien anteeksiantamuksen ja Pyhän Hengen uudistuksen.

      Tiituksen kirje:

      3:5 pelasti hän (Jumala) meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

      Mitä tulee vastaamatta jättämisiin, niin sellaista olen huomannut sinun tekevän lukemattomia kertoja. Joten älä yritä projisoida omia mokiasi minun niskaani.

    • Ari

      Etkö tajua miten vakavista asioista on kysymys, kun syytät minua kirkon opin seuraamisesta. Etkö todellakaan tajua, että kirkko on Pyhän Hengen aikaansaama, hänen työssään käyttämä välikappale ja myös hänen pelastama kansansa, jonka hän vie ruumiin ylösnousemiseen ja iankaikkiseen elämään.

      Pidä huoli, että pääset jäseneksi tähän Jumalan kanssaan eli Herran kansa -sanan kreikankielisestä sanasta peräisin olevaan lainasanaan ”KIRKKOON”, koska Pyhä Henki herättää kirkon eli Herran kansan taivaan iki-iloon. Sen sijaan kirkon ulkopuoliset jäävät pelastuksen ulkopuolelle. ”Extra ecclesiam nulla salus”, ”Kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta” sanoivat vanhan kirkon isät, ja tarkoittivat sillä tasan tarkkaan samaa kuin se, että vain Kristuksen yhteydessä meillä on pelastus. Kirkkohan ON Kristuksen ruurmis. Se joka ei ole jäsen Kristuksen ruumiissa, ei ole Kristuksessa.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25