Kuka omistaa sosiaalisen instituution?

Yhteiskunnassa on erilaisia instituutioita, joilla on usein sekä sosiaalinen että uskonnollinen luonne. Ihmisen syntyessä tällainen on nimen antaminen ja siihen liittyvä kummius. Rippikoulu tai Protu-leiri liittyy keskeisesti aikuistumiseen. Perhe on sosiaalinen instituutio, jonka perustamiseen liittyy myös uskonnollisia puolia. Kuolemaan liittyvät sekä hautaamisen tavat että hautausmaiden ylläpito.

Vuosisatoja näissä kaikissa oli kirkon monopoli. Sosiaalisesti hyväksytty elämä oli toimiminen näissä asioissa kirkon—ja kuninkaan/keisarin—määräysten mukaan. Kysymys oli myös oikeuksista, jotka olivat sidottuja kirkkokuriin. Avioituminen ja kummius oli sidottu uskonnonharjoittamiseen eli käytännössä rippikouluun ja ehtoollisella käyntiin. Jopa hautaukseen liittyi kirkkokuri, koska tietyistä rikoksita seurasi häpeällinen hautaus.

Kirkon asema suomalaisessa yhteiskunnassa on muuttunut viimeisen 150 vuoden aikana hitaasti mutta varmasti. Enää ei tarvitse olla kirkon uskollinen jäsen käydäkseen kunniallisesta kansalaisesta. Periaatteessa kirkkokin on hyväksynyt tämän kehityksen—vai onko. Miten kirkko toimii ja miten kirkon pitäisiä toimia elämän taitekohtiin liittyvien sosiaalisten instituutioiden sekularisoituessa?

Vastasyntyneen vanhemmat pohtivat: kaste vai nimiäiset. Toisessa perheessa vanhemmat miettivät, ketä pyytää kummiksi, kuka kelpaa kummiksi ja voiko kirkon määräyksiä kiertää. Jotta soppa olisi mahdollisimman vaikea, isovanhemmilla, suvulla ja ystäväpiirillä voi olla omat toiveensa. Nuori miettii: rippikoulu vai Protu-leiri. Tässäkin oma toive ja kaverien ratkaisut voivat olla jännityksessä suvun ja perheen toiveiden kanssa. Avioliittoon vihkiminen ja avioliiton siunaaminen ovatkin sitten ihan oma tarinansa. Ja kirkkoon kuulumattomista siunataan melkoinen osa hautaan kristillisesti.

Kirkko voi toimia yhteiskunnan muutoksessa nostamalla profiilia. Alleviivataan sitä, että kaste ei ole nimenantotilaisuus. Perustellaan sitä, miksi pakanalla tai helluntailaisella ei ole asiaa kummien riviin. Korostetaan rippikoulun ja konfirmaation hengellistä merkitystä. Riidellään vihkiparien kanssa musiikista ja muistetaan mainita, että Jumala on luonut ihmisen (heteroseksuaaliksi hedelmälliseksi) mieheksi ja (heteroseksuaaliksi hedelmälliseksi) naiseksi. Hautajaistenkin musiikista on saatu monta ikävää riitaa. Ja kirkkoon kuulumatonta siunattaessa joko pidetään herätyssaarna tai vetästään homma vasemmalla kädellä alta lipan—tai ainakin mietitään tuohtuneena näitä vaihtoehtoja. Pohjimmiltaan tässä on kyse siitä, että toimitaan kuin kirkko omistaisi nämä instituutiot.

Mutta kirkko ei omista syntymää. Kirkko ei omista lapsen liittämistä perheen, suvun ja ystäväpiirin jäseneksi. Kirkko ei omista kummiutta siinä merkityksessä, että lapsella on erityisesti hänelle nimetty aikuinen ystävä. Kirkko ei omista aikuistumista eikä avioitumista. Eikä kirkko omista kuolemaa. Kysymys onkin, voiko kirkko olla tuomassa evankeliumia ja olla mukana näissä instituutioissa ja siten ihmisten elämässä aidosti monikulttuurisessa kontekstissa.

    • ”Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa. ”

    • Leipäpappeja siis piisaa kansankirkossa. Onneksi vapaissa suunnissa ei tarvitse edes keskustella koko ikävästä aiheesta, kun siellä avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto.

    • No sielläpä taas tulee kuin apteekin hyllyltä, kaiken synnillisyyden ja koko Raamatun tuntijan kommentti… Homoseksuaalisuus ei ole synti, ei todellakaan… Kyllä sä tässä suuremman synnin teet kun jatkuvasti olet täällä tuomitsemassa…

  1. Helsingissä yli 4/5 papeista kannattaa homo- ja lesboparien siunausta kirkossa. Mitä helsinkiläiset papit tänään, sitä muu Suomi huomenna.

    Ylipäänsä kirkon papisto ei muistuta sitä kuvaa, mikä kirkolla julkisuudessa muutoksia tiukasti vastustavana, arvokonservatiivisena linnakkeena on.

    Raamattu puhuu ainoastaan homoseksuaalisesta käyttäytymisestä, ja siitäkin irrallisina, usein alistamiseen tarkoitettuina väkivaltaisina akteina. Paavali tuskin olisi osannut edes kuvitella homoseksuaalisia rakkauteen ja kiintymykseen perustavia uskollisia parisuhteita.

    • Kumpa minäkin osasin tiivistää kaiken näin yksinkertaiseen ja selkeään vastaukseen. Kiitos Kari-Matti

  2. ” Pappien mielipiteet ovat muuttuneet näissä kysymyksissä todella nopeasti. Erityisesti tämä näkyy Helsingissä ja muualla pääkaupunkiseudulla. Alueelliset erot ovat suuria, toteaa tutkija Kati Niemelä,”

    Onko esipaimenen mielipiteellä esimerkin omaista vaikutusta papiston mielipiteen muuttumiselle? Erityisesti kun tutkija mainitsee, että alueelliset erot ovat suuria.

    • Voi sillä jotain olla, mutta näkisin että tämä noudattaa yleistä suhtautumista seksuaalivähemmistöihin: nuoret, korkeasti koulutetut, kaupunkilaiset.

  3. “Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät.” (1.Kor. 6:9-10)

    Mitä tämä tarkoittaa? Tämä kuvaus ainakin joltakin osin sopii meihin kaikkiin. Eikö sitten kukaan pääse Jumalan valtakuntaan? Pitää lukea vielä seuraava jae;

    “Tällaisia jotkut teistä olivat ennen, mutta nyt teidät on pesty puhtaiksi ja tehty pyhiksi ja vanhurskaiksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme Hengen voimasta.” (jae 11)

    Juuri tästä on kysymys. Siinä on vastaus. Tällaisia te olitte ennen, mutta älkää olko sellaisia enää. Muutoin te ette saa periä Jumalan valtakuntaa. Parannuksen tekoa toki tarvitaan näistä joka päivä, mutta pyrkikää niistä pois. Ainakin, jos haluatte päästä Jumalan valtakuntaan. Kaikki eivät halua.

    Kirkon tai sen pappien siis ei tule rohkaista ketään jatkamaan näissä synneissä, vaan päinvastoin kehoittaa pyrkimään niistä pois. Yksittäistä syntistä sen sijaan tulee armahtaa ja tukea. Maallinen regimentti tehköön niinkuin tahtoo, mutta kirkon tehtävä on tuoda esiin Jumalan tahto ko. asiassa. Näin on aina ollut. Nyt näyttää siltä, että tehtävä on kohtalokkaasti hämärtynyt.

    • 5. Moos. 23:1 ”Älköön kukaan, joka on kuohittu musertamalla tai leikkaamalla, pääskö Herran seurakuntaan.”

      Eikö se jo hämärtynyt silloin kun eunukit päästettiin kirkkoihin likaamaan herran huonetta. Eunukki on jumalalle iljetys, eikö tämä ole päivänselvää?

    • Vanhan liiton seurakuntaan, mikä oli esikuva Uuden liiton seurakunnasta, ei päässyt mitään vajavaista eikä epätäydellistä. Tämä tuodaan esille monin tavoin Mooseksen kirjoissa.

      Myöskään Uuden liiton seurakuntaan ei pääse sisälle mitään vajavaista eikä epätäydellistä. Olkaa pyhät niinkuin Minä olen pyhä, sanoo Herra. Sinne ei pääse kukaan muuten kuin Kristuksen ansaitseman täydellisen pyhyyden kautta.

    • IS:n verkkosivujen gallup ei taida vastata kansan mielipidettä. Jos tehdään tieteellisen kriteerein tutkimus niin yli puolet kansasta tukee sukupuolineutraalia avioliittoa. Tiedän, että Mauno tietää mitkä ovat iltapäivälehden sivustolla tehdyn gallupin heikkoudet mutta nyt hän esittää älyllistä epärehellisyyttä lainaamalla sitä silti. Tulos kertoo enemmän IS:n verkkosivujen kyselyvastaajakunnasta kuin kansan mielipiteestä.

      Oletko Mauno aidosti sitä mieltä, että oikeasti 80% kansasta kannattaa perinteistä avioliittoa vaikka kaikki satunnaisotantatutkimukset kertovat koko ajan nousevasta sukupuolineutraalin avioliiton kannatuksesta?

    • Toinen kirje Timoteukselle 3

      1. Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja.
      2. Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,
      3. rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä,
      4. pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia;
      5. heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.

      12. Ja kaikki, jotka tahtovat elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa, joutuvat vainottaviksi.
      13. Mutta pahat ihmiset ja petturit menevät yhä pitemmälle pahuudessa, eksyttäen ja eksyen.

      20. Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
      21. koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
      22. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet
      23. ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.
      24. Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
      25. nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
      26. Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
      27. samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
      28. Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.
      29. He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä;
      30. ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,
      31. vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta;
      32. jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

    • ”Kansassa sentään on toivo, kun katsoo IS kyselyä ja 81,000 ihmisen vastausta, joista yli 80% on perinteisen avioliiton kannalla.”

      Voi Mauno, tämä on hupigallup. Minä kävin huviksi äänestämässä noin 50 kertaa tasa-arvoisen liiton puolesta. Helppoa kuin heinän teko vaihtamalla IP-osoite 🙂