KUKA HÄN OLI II

Kuka hän oli?
Yo kysymystä koskeva edellinen blogini pohdinta päätyi Jeesuksen mahdolliseen essealaisuuteen. Nyt toinen zoomaava näkökulma, joka ei ole ristiriidassa edellisen kanssa. Paljon lukemani perusteella Jeesus oli rikkaan juutalaisen rakennusurakoitsija Joosef arimatilaisen ja tämän kihlatun Mirjamin poika. Kummankin vanhemman nimet ovat peitenimiä ja merkitsee Maria samaa kuin ’kuollut meri eli katkera meri’, Josef on puolestaan yhä kuin Josefus Ari Mattatias eli Mattatiaan Leijona, missä on viittaus maccabealaiseen itsenäisyystaistelija Mattatiakseen. (vrt. Ut:n Matteus) Joosefin ollessa korjaamassa suuressa maanjäristyksessä n. 31 eKr. (n. 30 000 kuollutta!). vaurioituneen Qumranin I luostarin vaurioita kypsyy ajan merkeistä huolestuneen pyhän essealaisen pappisveljeskunnan mielessä suunnitelma Israelin pelastamiseksi. Mainittu maanjäristys oli heille nimittäin yhdessä Danielin kirjasta saatujen aikalaskelmien ja taivaalle ilmestyneen Halleyn komeetan (’Herran miekan’) kanssa merkki lopun ajan alkamisesta. Tälloin tuli Herran lupauksen mukaan olla Daavidin poika Israelin valtaistuimella. Essealaiset eivät näet hyväksyneet Jerusalemissa tuolloin vallassa olevaa vasallipapistoa eikä vieraan valloittajan Rooman asettamaa idumealaista Herodesta kuninkaakseen. He päättivät kutsua oikeaan sukuun kuuluvan Joosefin tulevan lapsen ottopojakseen ja kasvatikseen luostariin, jotta hänestä leivottaisiin tuleva kuningas. Mutta isän henkilöllisyys tuli salata, koska hän kuului ’quisingiläisen’ papiston hallitsemaan suureen neuvostoon.(Jaakobin protoevanliumin mukaan) Essealaisille tulee myöhemmin kiire. Roomalainen 9000 miehisen henkivartiokaartin komentaja Sejanus saa nimittäin tehtäväkseen ratkaista juutalaisuuskysymys nopeasti. Rooma ei enää sietänyt kaupungeissa zeloottien jatkuvasti aiheuttamia rähinöitä, pikkukapinoita ja salamurhia. Jeesus ja toinen Jeesus eli Jeesus Barabbas (Origeneen ja Matteuksen varhaisimpien evankeliumi käsikirjoitusten mukaan Barabbaan etunimi on myös Jeesus!) pannaan tulevan kapinaliikkeen johtoon. Kapina syttyy ja se hävitään sekä Jeesus Nazareus että Jeesus Barabbas vangitaan. Jeesus Joosefin poika pääsee ensin pakoon. Tällöin roomalaiset uhkaavat tuhota koko kansan ellei kaikkia kapinajohtajia saateta Rooman rangaistaviksi. Jeesuksen isä saa tietää tästä suuressa neuvostossa ja saa kuulla Kaifaan raskaan toteamuksen: ”Parempi uhrata yksi mies kuin koko kansa.” Joosef alistuu ja päättää uhrata oman poikansa. Hän välittää tiedon asiasta Markuksen välityksellä essealaisille ja Jeesukselle. Jeesus päättää suostua uhraamaan itsensä ja antautua Roomalle ja ylipapeille. Salatakseen tämän lähimmiltä miehiltään hän suunnittelee yhdessä Markuksen ja Juudaksen kanssa lavastetun kavaltamisen. Siksi Jeesus osaa ennalta ’ennustaa’ niin kuolemisensa kuin kavaltamisensakin. (oikeammin ’luovuttamisensa’)
Tapahtumat sijoitetaan pääsiäiseen, koska uskonnollinen reformi ja uusi kuningas olivat perinteisesti ajoittuneet VT:n mukaan pääsiäiseksi ja koska tuolloin myös Danielin aikalaskelmat täyttyisivät j a näin myös Herran suunnitelma toteutuisi. Loppu tarinasta onkin tuttu vain silla erotuksella, että kertomus Barabbaan vapauttamisesta on vertauskuvallinen ja kuvaa VT:n mukaista syntiuhrikaurista, joka päästettiin vapauteen viemän kansan synnit Azazelille erämaahan.Jesus Bar abbas on siten typologisen mallin mukaan todellinen soter eli ’vapauttaja’