Kristuksen sana asukoon runsaana keskuudessamme

Kuva Somerniemen kirkosta 18.8.2023.

Jumalan sana on alati voimallinen. Väkevä teoissaan. Sanallaan Jumala loi maailman. Hän sanoi sanan ja niin tapahtui. Hänen työnsä jatkuu. Hän huolehtii luomastaan. Viisaudessaan hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa. Jokaista koskee hänen hyvä huolenpitonsa. Heikointakaan ei jätetä. Jokaiselle kuuluu hänen rakkautensa, sillä hän on luonut jokaisen meistä. Jumalan työ on hyvää. Kaikki hyvä maailmassamme on Luojamme hyvyyden heijastusta. Niin kuin kuu heijastaa Auringon valoa, niin jokainen armollinen, hellä ja rakastava teko, jokainen hyvä sana on Jumalan taivaallisen kirkkauden heijastusta. Tulevan maailman esikuvaa. Pilkahdus Taivaan Isän hyvyyden säteilystä.

Jumala ei ole jättänyt meitä yksin. Jeesus Vapahtajamme tuli ihmiseksi. Hän, Ikuinen Jumala, Jumala Jumalasta, otti ihmisyyden omaan olemukseensa, syntyi keskuuteemme. Näin Jumala yhdisti luomakuntansa itseensä, Luojaamme, ja meidät ihmiset itseensä ihmiseksi tulleen Vapahtajamme persoonassa. Hänen täytetty pelastustyönsä on meidän apumme ja toivomme, vahva suojamme pahan hyökkäyksiä vastaan.

Vapahtajamme Jeesus on luottamuksemme aiheena. Elämme hänen turvissaan. Hänen hyvä työnsä on meidän vanhurskautemme. Taivaan Isä rakastaa meitä Jeesuksen tähden. Jeesuksessa Jumala on meidät kutsunut yhteyteensä.

Te, jotka olette Jumalan valittuja,

pyhiä ja hänelle rakkaita,

Kun synti pääsi vaikuttamaan, niin ahdistuksen aiheita tuli maailmaamme. Yhä edelleen paha turmelee Jumalan työtä. Luomakunta huokaa. Monet vaivat kuuluvat elämäämme.

Rakkaudessaan Jumala ei jättänyt meitä ahdinkoomme. Kärsimisellään ja kuolemallaan Jeesus otti meidän vaivamme, meidän ahdistuksemme, meidän lankeemuksemme, sanalla sanoen syihin syventyen: syntimme, päälleen. Kristuksessa ne naulattiin ristille ja niiden tuoma syyllisyys poistettiin ja armo ja anteeksianto ojennettiin meidän avuksemme. Niin kuin Jumala on meille anteeksi antanut, niin antakaamme mekin anteeksi toinen toisellemme.

Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,

antakaa anteeksi toisillenne,

vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.

Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,

niin antakaa tekin.

Keskinäinen armahtava mieli luo yhteishenkeä. Ihmiset liittyvät toisiinsa rakkauden sitein. Silloin kiitollisuus täyttää mielen ja ylistys kielen.

Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,

johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.

Olkaa myös kiitollisia.

Sunnuntai 9.2.2025

5. sunnuntai loppiaisesta

Kahdenlainen kylvö

Toinen lukukappale eli epistola: Kol. 3:12–17

Kirjeestä kolossalaisille, luvusta 3

Te, jotka olette Jumalan valittuja,

pyhiä ja hänelle rakkaita,

pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen,

ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen.

Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,

antakaa anteeksi toisillenne,

vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.

Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,

niin antakaa tekin.

Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus,

sillä se tekee kaiken täydelliseksi.

Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,

johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.

Olkaa myös kiitollisia.

Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne.

Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella

ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle

psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.

Mitä teettekin, sanoin tai teoin,

tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä,

kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.

631 KOMMENTIT

  1. Ari Pasanen

    Matt. 3:6
ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.

    Aikuiset tunnustivat syntinsä, aivan oikein.

    Ei tässä ole mitään ongelmaa Ari Pasanen. Lapsen ei tarvitse tehdä ns. näkyvää parannusta, koska parannus sisältyy kasteeseen, samoin Pyhä Henki.

    Ortodoksit kertovat, että apostoleilta (ylösnousemuksen todistajat) on peritty tapa kastaa lapsia. Näin Kirkko todistaa. Tätä sinä et hyväksy. Sinä kiellät historiallisen tosiasian. Ortodoksien Raamatun siis hyväksyt, mutta et ortodoksien varhaista alkuperäistä kastetta. Historia ei muutu sinun päätöksellä.

    Edellä on Matiaksen ja Martin opetusta. Ota siitä ”vaari”. Kaste ei ole lapsikaste eikä aikuiskaste, vaan kristillinen kaste on kaste Kristukseen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

  2. Tässä on nyt lähes 500 kommenttia jaettu ja sama virsi jatkuu.

    On selvää, että tässä on kyseessä 2 eri oppia, joista toista edustaa Ari, jolle parannus on sitä, että hän on mennyt uudelle kasteelle, ja pitää muiden, kuin oman käsityksensä omaavia vääräoppisina.

    Ari opettaa, että ihmisen tulee ”tehdä” parannus ja nimenomaan hän opettaa omaa tekemistä, kun hän on saanut ymmärtää, että tämä vaatimus, eli laki tulee täyttää.

    Muut täällä ovat yrittäneet Arille opettaa Raamatun mukaista oppia ”parannuksesta”
    joka oikeasti, ei tarkoita mitään fyysistä tekemistä, vaan uskomista Kristukseen, oman tekemiseen luottamisen sijasta. Eli Kristus yksin on tullut syntisen Vanhurskaudeksi Jumalan tahdon mukaan ja vastustaa näin ihmisen itsevalittuja parannuksia tekojen kautta. Lain tie on loppu, sillä Kristus on nyt ainoa tie.

    Toinen siis opettaa, että ihmisen on itse tehtävä jotain, saavuttaakseen mitä vaaditaan Jumalan suosioon. (Vanhurskas elämä), jossa ei ole mitään vääryyttä.

    Toinen taas opettaa, että Kristus on tullut tekemään ihmisen Vanhurskaaksi Jumalan tahdon mukaan, eli tämä Vanhurskaus luetaan ihmisen hyväksi yksin Kristuksen tähden Evankeliumin kautta. Tähän ei siis voi, eikä saa sotkea mitään omia tekemisiä, eikä rituaaleja. Tämä on Kristuksen oppi, jota Hän kehottaa meitä seuraamaan ja Hänen ikeensä on kevyt.

    Ari ei näytä ymmärtävän, että hän tuo omaa parannuksen tekoaan ja kasteelle menoaan
    esille sellaisessa merkityksessä, joka on vastoin opetusta Jumalan Armosta, joka Raamatusta nousee selkeästi esiin, eli sitä, ettei ihmisen pelastus ja pyhitys riipu ihmisen omasta tekemisestä, vaan kaikessa Jumala yksin vaikuttaa ihmisessä parannuksen (tai oikeammin kääntymyksen) jossa Jumala Sanallaan ravistelee ihmisen havaitsemaan, että hän kulkee kuoleman teitä.

    Ihminen kuolee lain alle ja sielu joutuu hätään. Tähän hätään ei auta, että ihminen alkaa noudattamaan paremmin Jumalan lakia, kuten monet eksyttäjät antavat väärin ymmärtää, vaan oikea apu löytyy yksin Jumalan Evankeliumin Saarnasta, Kristuksen lunastus työstä ja Jumalan Lupauksista. Vanhurskas elää yksin uskon kautta.

    Ari esittää meille ohjeena parannuksen tekoa, eli omaa kasteelle menoaan, jonka kautta hän on saanut Pyhän Hengen. Tämän oman tekonsa varassa Ari on erehtymättömyyden suomalla varmuudella tarjonnut kaikille vauvana Kristukseen kastetuille omaa tietään… Tämä oma tie ei meille kelpaa, koska olemme jo Kristukseen kastettuja Jumalan tahdon mukaan… Emme oman tahdon.

    • Ismo

      Kiitos kommentistasi

      Tiivistät keskustelun

      Voinen todeta, että samalla tulee tiivistetyksi monen vuoden keskustelu Arin kanssa. Enää useampaan vuoteen en ole lukenut ainoatakaan hänen tekstiään, missä hän olisi tuonut esille jotain muuta kuin noita paria kolmea teemaansa joista hänelle on tullut kuin lukkiintunut mielle, fix idé.

    • Ismo Malinen tuot moni sanaisesti esille omia kuvitelmiasi, lopuksi toteat:

      ””Ari esittää meille ohjeena parannuksen tekoa, eli omaa kasteelle menoaan, jonka kautta hän on saanut Pyhän Hengen. Tämän oman tekonsa varassa Ari on erehtymättömyyden suomalla varmuudella tarjonnut kaikille vauvana Kristukseen kastetuille omaa tietään… Tämä oma tie ei meille kelpaa, koska olemme jo Kristukseen kastettuja Jumalan tahdon mukaan… Emme oman tahdon.””

      Voisitko näyttää missä tuon jotain omaa, kaiken perustelen Jumalan sanalla, alkaen siitä että Jeesus julisti ”tehkää parannus” ja käski seuraajiaankin julistaa parannusta Hänen nimessään syntien anteeksisaamiseksi, Jeesus sanoo että ihminen hukkuu ellei tee parannusta ja Pietari antaa lupauksen ”tehkää parannus ja ottakaa kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi niin saatte Pyhän Hengen lahjan”, missä tuon omaa ””parannustani”, näytä se???

    • Ari

      Ongelma ei ole tuossa Raamatunlauseessa, mitä tuot esille,
      vaan niissä omissa kuvitelmissasi,
      mitkä luet tuohon tekstiin sisälle eli siis noiden kohtien väärin ymmärryksesi.
      Toistat niitä tulkintojasi pinttymän tavoin alati toistaen.

    • Matias Roto sanoppa mistä löytyy Jeesuksen sanoille jae joka kumoaa ne eli seuraavat sanat kun ihminen lukee niin missä on ettei tarvitse tehdä parannusta:

      Luuk. 13:3
      Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.

      Siis kun minä nuo luen niin kyllä ymmärrän että ne ovat evankeliumia ja kuuluvat minullekkin.

    • Ari

      Jo edellä totesin, että vikaa ei ole esille nostamissasi raamatunlauseissa.

      Ongelmasi on siinä, että valitettavan usein panet niiden mukaan sellaisia omia tulkintojasi, jotka tärvelevät niiden suloisen sanoman kitkeräksi sekasotkuksi, ja niinpä seurauksena lukijan kannalta onkin, että PARANnuksien sijaan ne muuttuvatkin HUONONnuksiksi. Joten sen sijaan että ne innostaisivat pyrkimään parempaan oloon, ne saavatkin aikaan huonoa oloa.

    • Matias Roto sanoppa nyt miten ihmeessä ”tulkitsen” Jeesuksen sanoja kun luen ne että jokaisen tulee tehdä parannus ettei huku? Ei tuossa ole mitään tulkintaa vaan selkeää suomenkieltä.

    • Ari Pasanen

      Luuk. 13:3
Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.

      Koko maailma on langennut. Koko maailma on armahdettu Kristuksessa. Parannus on epäuskon hylkäämistä (mielenmuutos), uskossa turvautumista Kristukseen.

      Tämä on yksinkertaista. Kaikki on valmista Kristuksen täytetyssä työssä. Tämä vain ei tahdo kelvata maailmalle eikä omaan hengellisyyteen turvaavalle.

    • Ari

      Lueppa ylenpää selitykseni siitä, mitä ”parannus” merkitsee, niin et sekoita Jumalan yhteyteen palaamista pelkäksi elämän ruokkoamiseksi. Onhan se hyvää, jos saa elämänsä reeraan, mutta vielä tärkeämpää on saada elävä yhteys Kristukseen ja hänen seuraajiensa yhteisöön Kristuksen ruumiin elävänä jäsenenä.

    • Ari Pasanen

      Luonnollinen ihminen luonnostaan jo ennen kuin osaa edes puhua, voi purra ja raapia kateudesta (synti) nuorempaa sisarusta. Vauvaa on vahdittava, ettei ikäviä asioita tapahtuisi. Pahuutta eivät ole isä ja äiti tälle esikoiselle opettaneet. Taito on tallella heti syntymän jälkeen.

      Vauva tarvitsee kasteen, uuden liiton yhteyden Kristukseen.

    • Ismo,

      Kirjoitat perättömyyksiä mitä on sanottu. Ehkä yhtä suurta ihmetystä herättää Matiaksen kiittely olemattoman tiivistyksestä.

  3. ”Tuossako toteutuu ’tehkää parannus ja ottakaa kaste’?” On varmaankin merkittävää, että kehotus on annettu monikkomuodossa. ’Tee parannus ja ota kaste’ suuntaisi pelastuksen asian yhdelle ihmiselle. Häneltä voisi edellyttää sekä parannuksen tekoa että kasteelle menemistä. Monikossa puhutellaan seurakuntaa. Se saa kasteen lahjan omakseen, kun se on yhdessä kääntynyt seuraamaan Jeesusta. Tämän lahjan se saa antaa pienimmillekin jäsenilleen ilman, että niiltä vaadittaisiin vielä minkäänlaista ratkaisua parannuksentekoon.

  4. Vielä kerran… Arille erityisesti. Olet ymmärtänyt tuon ”parannuksen tekemisen” jotenkin väärin…

    ”Kääntykää minun tyköni ja antakaa pelastaa itsenne, te maan ääret kaikki, sillä minä olen Jumala, eikä toista ole. Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman.
    Ainoastaan Herrassa-niin pitää minusta sanottaman-on vanhurskaus ja voima. Hänen tykönsä tulevat häveten kaikki, jotka ovat palaneet vihasta häntä vastaan. Herrassa tulee vanhurskaaksi kaikki Israelin siemen, ja hän on heidän kerskauksensa.” Jes.45:22-25

    Tuon sanan ”kääntykää” alkumerkitys on; ”Jumalasta poispäin kulkevan suunnan havaitsemista”
    Tuosta, kääntykää sanasta juontuu myös tuo ”parannuksen teko”, vaikka kyse ei ole mistään tekemisestä.

    Ihminen kulkee luonnostaan omia teitään synnin tähden ja nyt tuo ”parannuksen tekeminen” ei ole sitä, että me alamme täyttämään jotain vaatimusta pelastuksemme lunnaiksi tai edes sitä, että menemme kasteelle, kuten fariseukset pyrkivät menemään Johanneksen luokse välttääkseen Jumalan vihan.

    Kääntymyksessä on paljolti kysymys oman kelvottomuuden tunnustamisesta Jumalan edessä, joka taas juontaa siihen, että tulemme Jumalan kanssa samanmieliseksi. Suhteessa Jumalaan, olemme syntisiä ja
    Jumala kyllä sen tietää ja tuntee meidät tomuksi, mutta haluaa, että me myös tämän tunnustamme, jotta Totuus tulee julki. Kristuksen Hän on Lähettänyt meitä pelastamaan, mutta voi pelastaa vain syntinsä tunnustavia ihmisiä. Sydämen kyllyydestä suu puhuu.

    Käskyjen ja vaatimusten täyttämisellä ei saavuteta sitä, mikä tulee yksin Jumalan Armon ja Lupausten kautta. Ihminen ei voi vedota mihinkään omaan, ei omiin tekemisiin, ei syntyperäänsä, ihminen ei voi antaa sielunsa lunnaiksi mitään.

    Kehotus kääntymiseen ei siis ole millään tekemisellä saavutettavissa, ei edes sillä, että mennään uudelleen kasteelle, kuten monet eksyttävät opettajat neuvovat. Se on huono neuvo, koska ihmisen katse käännetään helposti pois Kristuksesta omaan tekemiseen. Ihminen lankeaa helposti pois Kristuksesta takaisin lain alle.

    Omahyväinen ja uskonnollinen ihminen puhuu vain omasta valinnastaan, omasta tahdostaan ja omasta parannuksen tekemisestä, hän käyttää tosin Jeesuksen nimeä monin tavoin, vaikka tuo esiin vain omaansa.

    Jumalasta syntynyt ei kerskaa omista tekemistä, sillä kaikki tekonsa ovat Jumalassa tehdyt.

    ”Joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt.”

  5. Ari

    Kaste antaa Kristuksen, iankaikkisen autuuden, jonka Kristus meille välittää kasteen välityksellä.
    KASTE ON SUURIN AARTEENI, KOSKA JUURI SIINÄ KRISTUS LIITTÄÄ MINUT ITSEENSÄ.

    Luther kirjoittaa:

    Edellä sanotusta sinun on opittava käsittämään asia ja vastaamaan oikein, kun kysytään, mitä kaste on.

    Vastaa siis näin:

    Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan sanaan ja käskyyn sisältyvää ja sen pyhittämää vettä. Siksi se onkin jumalallista vettä, ei tosin sen vuoksi, että vesi sinänsä olisi muuta vettä jalompaa, vaan sen vuoksi, että Jumalan sana ja käsky liittyvät siihen. Pelkkää konnankoukkuilua ja Perkeleen ilveilyä onkin nykyisten hurmahenkiemme tapa pilkata kastetta: he hylkäävät sitä koskevan Jumalan sanan ja asetuksen eivätkä pidä kastetta minään muuna kuin kaivosta nostettuna vetenä. Sitten he vielä jaarittelevat näin: ”Miten kourallinen vettä muka sielua auttaisi?”

    Ystävä kallis, kenen sinä luulet pitävän vettä muuna kuin vetenä, jos kasteen kaksi osaa erotetaan toisistaan?

    Mutta miten sinä rohkenet tuolla tavoin käydä käsiksi Jumalan säädökseen ja repiä siitä irti sen parhaimman aarteen, jonka Jumala on siihen yhdistänyt ja sisällyttänyt ja jota hän ei anna siitä erottaa. Sillä veden varsinainen sisältö on Jumalan sana eli käsky ja Jumalan nimi. Tämä aarre on suurempi ja jalompi kuin taivas ja maa.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25