
Kuva Somerniemen kirkosta 18.8.2023.
Jumalan sana on alati voimallinen. Väkevä teoissaan. Sanallaan Jumala loi maailman. Hän sanoi sanan ja niin tapahtui. Hänen työnsä jatkuu. Hän huolehtii luomastaan. Viisaudessaan hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa. Jokaista koskee hänen hyvä huolenpitonsa. Heikointakaan ei jätetä. Jokaiselle kuuluu hänen rakkautensa, sillä hän on luonut jokaisen meistä. Jumalan työ on hyvää. Kaikki hyvä maailmassamme on Luojamme hyvyyden heijastusta. Niin kuin kuu heijastaa Auringon valoa, niin jokainen armollinen, hellä ja rakastava teko, jokainen hyvä sana on Jumalan taivaallisen kirkkauden heijastusta. Tulevan maailman esikuvaa. Pilkahdus Taivaan Isän hyvyyden säteilystä.
Jumala ei ole jättänyt meitä yksin. Jeesus Vapahtajamme tuli ihmiseksi. Hän, Ikuinen Jumala, Jumala Jumalasta, otti ihmisyyden omaan olemukseensa, syntyi keskuuteemme. Näin Jumala yhdisti luomakuntansa itseensä, Luojaamme, ja meidät ihmiset itseensä ihmiseksi tulleen Vapahtajamme persoonassa. Hänen täytetty pelastustyönsä on meidän apumme ja toivomme, vahva suojamme pahan hyökkäyksiä vastaan.
Vapahtajamme Jeesus on luottamuksemme aiheena. Elämme hänen turvissaan. Hänen hyvä työnsä on meidän vanhurskautemme. Taivaan Isä rakastaa meitä Jeesuksen tähden. Jeesuksessa Jumala on meidät kutsunut yhteyteensä.
Te, jotka olette Jumalan valittuja,
pyhiä ja hänelle rakkaita,
Kun synti pääsi vaikuttamaan, niin ahdistuksen aiheita tuli maailmaamme. Yhä edelleen paha turmelee Jumalan työtä. Luomakunta huokaa. Monet vaivat kuuluvat elämäämme.
Rakkaudessaan Jumala ei jättänyt meitä ahdinkoomme. Kärsimisellään ja kuolemallaan Jeesus otti meidän vaivamme, meidän ahdistuksemme, meidän lankeemuksemme, sanalla sanoen syihin syventyen: syntimme, päälleen. Kristuksessa ne naulattiin ristille ja niiden tuoma syyllisyys poistettiin ja armo ja anteeksianto ojennettiin meidän avuksemme. Niin kuin Jumala on meille anteeksi antanut, niin antakaamme mekin anteeksi toinen toisellemme.
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,
antakaa anteeksi toisillenne,
vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.
Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,
niin antakaa tekin.
Keskinäinen armahtava mieli luo yhteishenkeä. Ihmiset liittyvät toisiinsa rakkauden sitein. Silloin kiitollisuus täyttää mielen ja ylistys kielen.
Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,
johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.
Olkaa myös kiitollisia.
Sunnuntai 9.2.2025
5. sunnuntai loppiaisesta
Kahdenlainen kylvö
Toinen lukukappale eli epistola: Kol. 3:12–17
Kirjeestä kolossalaisille, luvusta 3
Te, jotka olette Jumalan valittuja,
pyhiä ja hänelle rakkaita,
pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen,
ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen.
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,
antakaa anteeksi toisillenne,
vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.
Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,
niin antakaa tekin.
Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus,
sillä se tekee kaiken täydelliseksi.
Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,
johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.
Olkaa myös kiitollisia.
Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne.
Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella
ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle
psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.
Mitä teettekin, sanoin tai teoin,
tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä,
kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.
Kavahda siis näitä tekopyhyyden saarnaajia, jotka tosin tulevat luoksesi valkeuden enkeleinä. Opi tuntemaan ja erottamaan heidät siitä, että he opettavat näin: ”Jos sitä ja sitä teet, pelastut.” He eivät ikinä osaa ohjata sinua vapaaseen ja lapsenomaiseen Jeesuksen Kristuksen uskoon, mistä sinun sydämesi todella virvoittuisi, mielesi uudistuisi ja saisit myös vaatimatta halun kaikkeen hyvään. Vaikka he puhuisivat näön vuoksi Kristuksesta kuinka paljon hyvänsä, he eivät kuitenkaan päästä sinua hänen tykönsä uskomaan armoon ja syntien anteeksisaamista hänessä ilman ehtoja. Päinvastoin he neuvovat tekemään orjan töitä pelastuksen ansaitsemiseksi.
F. G. Hedberg, Uskonoppi Autuuteen, s. 64-65, SLEY-Kirjat Oy, 1986.
Mika
Tuot esille erittäin hyvän kohdan Hedbergin tuotannosta.
Sanoma liittyy erinomaisesti siihen keskusteluun, mitä Ari kerta toisensa jälkeen yrittää herättää tajuamatta Jumalan armon rajatonta suuruutta, minkä Vapahtajamme omalla kärsimisellään ja ristin kuolemallaan ihan oikeasti on meille antanut.
Perusteellisimmin luin teoksen kesällä 1966 ollessani Päiväkummun apuisäntänä. Silloin vertasin Hedbergin jokaisen viittauksen Raamattuun verraten sitä Lutherin käännökseen saksaksi mennen joka kerta useita jakeita sekä ennen että jälkeen Hedbergin sitaatin. Näin kaikki viittaukset minun mielessäni liittyivät alkuperäisen tekstiyhteyden kokonaistilanteeseen ja Uskon oppi autuuteen teoksen ymmärtäminen syveni hyvinkin paljon, koska sen perustava juuristo eli perustuminen Raamattuun osoittautui suurenmoisen syvällisesti
asioita hallitsevaksi.
Kun ajatellaan hedelmistä puu tunnetaan niin eikö se ole todella yksinkertaista, kyllä meistä jokainen nyt erottaa omenpuun, eikö vain, ei kaiketi kukaan meistä usko löytävänsä omanapuusta appelsiinia tai männynkäpyjä, siis todella todella yksinkertaista.
Nyt kun tämä siirretään Jeesus puuhun niin mitä hedelmää sieltä löytyy, voiko sieltä löytää väkivaltaa tai pakottamista, ei voi vaan rakkauden kautta vaikuttavia tekoja, Jeesuksen sanan mukaisia tekoja, EI muuta, eikö olekkin yksinkertaista.
”Nyt kun tämä siirretään Jeesus puuhun niin mitä hedelmää sieltä löytyy, voiko sieltä löytää väkivaltaa tai pakottamista, ei voi vaan rakkauden kautta vaikuttavia tekoja, Jeesuksen sanan mukaisia tekoja, EI muuta, eikö olekkin yksinkertaista.” (Ari Pasanen)
Sait toisen kasteen vapaakirkossa, Miksi jätit sen. Esitin yksinkertaisen kysymyksen.
Ari
Laiminlyöt kokonaan perisynnin aiheuttamn tuskan maailmaamme. Tähän ei parhainkaan inhimillinen elämän parantelu riitä. Esittät siis epärealistisia kuvitelmiasi reaalisen maailmamme keskellä elävää Jumalan kansan hirvittäväksi taakaksi.
Tee siis parannus Jeesuksen ajan juridisia vippaskonsteja harjoittavien tapaisesta taakkojen sälyttämisestäsi Jumalan kansan harteille.
Luukkaan evankeliumi:
11:46 Mutta hän sanoi: ”Voi teitäkin, te lainoppineet, kun te sälytätte ihmisten päälle vaikeasti kannettavia taakkoja ettekä itse sormellannekaan koske niihin taakkoihin!
Ota sen sijaan todesta Vapahtajamme ansaitsema armo AINOANA toivonamme.
Olet selvästikin sokea ’rakkauden kautta vaikuttaville teoille’, Ari Pasanen. Sen sijaan tongit esille ja suurentelet erehdyksiä ja lankeemuksia historian eri vuosisadoilta.
Martti
Hyvä huomio tuosta Arin tavasta toimia pahimman historian roskakasan pöyhijänä.
Äidilläni oli tapana sanoa tällaisesta asenteesta. ” Jos paskaa pöyhii, niin itse paskaiseksi tulee.”
Hän puhui lehmien ulosteesta navetassa, mutta sopii kaikkiin, jotka kokevat elämäntehtäväkseen TOISTEN IHMISTEN heikkouksien pöyhimisen.
Matias Roto tuot minusta seuraavan:””Sanoma liittyy erinomaisesti siihen keskusteluun, mitä Ari kerta toisensa jälkeen yrittää herättää tajuamatta Jumalan armon rajatonta suuruutta, minkä Vapahtajamme omalla kärsimisellään ja ristin kuolemallaan ihan oikeasti on meille antanut.””
Luuletko todella etten tajua armon suuruutta, et tiedä kuinka paljon olenkaan saanut anteeksi kun tulin uskoon, luulisin ettei meidän syntejä voi edes verrata, oletko miettinyt Jeesuksen sanoja:
41 ”Lainanantajalla oli kaksi velallista; toinen oli velkaa viisisataa denaria, toinen viisikymmentä.
42 Kun heillä ei ollut, millä maksaa, antoi hän molemmille velan anteeksi. Kumpi heistä siis rakastaa häntä enemmän?”
43 Simon vastasi ja sanoi: ”Minun mielestäni se, jolle hän antoi enemmän anteeksi”. Hän sanoi hänelle: ”Oikein sinä ratkaisit”.(Luuk.7)
Olen saanut todella paljon anteeksi ja voisiko sanoa että Jeesus on kärsinyt minun syntieni tähden paljon uhratessaan niiden hinnan, nytkö pitäisin halpana tuota uhria kun olen päässyt totuuden tuntoon ja saanut Pyhän Hengen voiman ja Jumalan rakkauden?????
Ari
Kerrot Jeesuksen anteeksiannosta.
Anna siis tämän anteeksiannon myös vaikuttaa käyttäytymiseesi,
niin että lopetat mielettömän TOISTEN IHMISTEN MOLLAAMISEN.
Sillä
JOS todella olet itse saanut anteeksi,
NIIN SILLOIN myös sinä itse myös ANNAT ANTEEKSI toisille ihmisille.
JOTEN
lopeta hyvä ihminen typerä ja perusteeton toisten syyttely ja mollaaminen.
Muista Isä meidän rukouksen opetus: ” —- NIIN KUIN MEKIN ANTEEKSI ANNAMME —”
Eli siis lopeta RAKKIKOIRAN VIRKASI YLEISENÄ HAUKKUJANA, ja liity Jeesuksen opetuslasten joukkoon meidän yhteiseen kirkkoomme ja elä ihmisiksi Jeesukseen uskovien seurassa.
Ari Pasanen
”Nyt kun tämä siirretään Jeesus puuhun niin mitä hedelmää sieltä löytyy, voiko sieltä löytää väkivaltaa tai pakottamista, ei voi vaan rakkauden kautta vaikuttavia tekoja, Jeesuksen sanan mukaisia tekoja, EI muuta, eikö olekkin yksinkertaista.” (Ari Pasanen)
Löytyikö vapaakirkosta pakottamista vai muuta mainitsemaasi Raamatun vastaisuutta kun jätit kirkon, jossa sinut omasta pyynnöstäsi kastettiin uudelleen?
Kari Paukkunen olen täällä jo useamman kerran tuonut asian esille eli kun olin täydellisesti luterilaisessa seurakunnassa niin kun Pyhä Henki nosti Pietarin sanojen kautta mennä kasteelle niin etsin kuka kastaisi ilman että minun olisi liityttävä ko seurakuntaan koska en aikonut erota omasta luterilaisesta seurakunnasta, vapaakirkosta löytyi kastaja. Siis tarkoitukseni ei todellakaan ollut muuta kuin olla kuuliainen Pyhän Hengen johdatukselle.
”kasteelle niin etsin kuka kastaisi ilman että minun olisi liityttävä ko seurakuntaan” (Ari Pasanen)
Keskustelet blogissa edellä olevissa kommenteissa Matiaksen kanssa hyvästä puusta ja sen hedelmästä. Pohdit miten erotat hyvän ja pahan hedelmän.
Toinen kaste vapaakirkossa oli mielestäsi hyvää hedelmää. Muuta hyvää hedelmää et vapaakirkosta löydä, koska et halunnut liittyä jäseneksi?
Ari
Pyhä Henki on antanut meille Raamatun.
Hän on Totuuden Henki.
Niinpä sisäinen hinkusi mennä uudestaan kasteelle EI OLLUT PYHÄN HENGEN ILMOITUS.
koska Raamattu sanoo, että KASTE ON YKSI.
Olet siis mennyt jonkun valheellisen hengen kuiskausten mukaan luullen sitä Pyhän Hengen puheeksi.
Efesolaiskirje:
4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
Kasteen jälkeen et ole ollut minkään kristillisen seurakunnan jäsen?
koska en aikonut erota omasta luterilaisesta seurakunnasta,
Olet luterilainen edelleen?
”etsin kuka kastaisi ilman että minun olisi liityttävä ko seurakuntaan koska en aikonut erota omasta luterilaisesta seurakunnasta, vapaakirkosta löytyi kastaja” (Ari Pasanen)
Et eronnut. Olet kaksi kertaa kastettu luterilainen?
Kari Paukkunen keskityt kasteeseen, etenkin minun, siitä emme taida helposti päästäkkään yksimielisyyteen onhan kyse yksinkertaisesti siitä onko vauvakaste oikea kaste vai ei, minun mielestä ei ja sinun on, minulle vauvakaste ei antanut yhteyttä Jumalaan enkä kuullut Jeesuksen ääntä eikä minulla näin ollen ollut mitään käsitystä Jumalan tahdosta eikä voimasta.
”Vauvakaste ei antanut yhteyttä Jumalaan enkä kuullut Jeesuksen ääntä eikä minulla näin ollen ollut mitään käsitystä Jumalan tahdosta eikä voimasta.” Nyt kirjoitat vastoin sitä, mitä olet itsestäsi kertonut. Muistan, että olet sanojesi mukaan lapsena käynyt pyhäkoulua ja nuorena päässyt ripille. Olet siis kuullut Jeesuksen ääntä ja saanut käsityksen Jumalan tahdosta. Sitä, miksi sana vaikutti sinuun vasta ns kääntymiskokemuksesi yhteydessä, on mahdotonta tietää. Joka tapauksessa sama Jumala, jonka oma olit lapsuudesta asti, tarttui sinuun ja ravisti hereille.
Martti Pentti tässä tuleekin ero luonnollisen/lihallisen ja hengellisen hmisen välillä, kirjoitat että kuulisit Jeesuksen äänen mutta sitä ei voi tehdä ilman Pyhää Henkeä eli vaikka osaisit evankeliumin ulkoa niin silti et ymmärrä sitä kun Jumala sen sinulta salaa. Ihminen kyllä osaa useimmiten lukea mutta Jumalan sana ei kasva hedelmää ja tämän ”näkee” vasta sitten kun Pyhä Henki valaisee.
Ari
Miksi kiellät sen Jumalan työn jonka vastaanotit jo vauvana eli siis JEESUKSEN ANTAMAN LÄHETYSKÄSKYN MUKAISESTI SINUT TEHTIIN JEESUKSEN OPETUSLAPSEKSI PYHÄSSÄ KASTEESSA ISÄN JA POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN.
Sen jälkeenkin sait KUULLA PYHÄN HENGEN PUHETTA PYHÄKOULUSSA JA RIPPIKOULUSSA.
Muista että usko syntyy kuulemisesta ei joidenkin sisäisten kuvitelmien perusteella omien haaveittensa oikosuluista.
Mutta kun kuultu sana saa tehdä työnsä iniin silloin HÄN, PYHÄ HENKI, AVAA SANAN JA KIRKASTAA SAKRAMENTTIEN SUURENMOISEN TYÖN PELASTUKSEN ANTAJANA JA YLLÄPITÄJÄNÄ.
Vain muutama vuosi sinut orjakseen vanginneen harhan keksimisen jälkeen kirkkomme julkaisi vuonna 1530Augsburgin tunnustuksen, jossa nuo vuosina 1525-27 keksityt kapinallispäälliköksi pyrkineen, mutta siinä epäonnistuneen Hubmeierin uudenlaisten kapinoiden yllytysten harhat kumottiin .
Siinä sanotaan:
V Kirkon virka
Jotta saisimme tämän uskon, on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka. Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee. Toisin sanoen Jumala vanhurskauttaa Kristuksen tähden eikä meidän ansiomme tähden ne, jotka uskovat, että heidän Kristuksen tähden otetaan armoon, jotta me uskon kautta (Gal. 3:14) saisimme luvatun Hengen (Gal. 3).
Seurakuntamme tuomitsevat kasteenuusijat ja muut, jotka katsovat, että Pyhä Henki tulee ihmisiin ilman ulkonaisen sanan välitystä heidän omien valmistelujensa ja tekojensa avulla.
Kari ja Martti
Kiitos hyvistä teksteistänne
”Kuinka hyvin tämä on tiedossa ja tominnassa teidän seurakunnassanne?” Sinulta ei voine kysyä samaa, Ari Pasanen, kun olet kertonut olevasi kaikkien seurakuntien ulkopuolella.
Martti Pentti ohitat täydellisesti kysymyksen, usko tai älä mutta minä en pelasta sinua eli toivottavasti et ohita Raamatun sanaa minun takia. Pienikin hapatus hapattaa koko taikinan, vaikket itse tekisikään yhtään syntiä niin jos haet seurakunnasta joka on laittomuuden harjoittaja niin voitko sieltä löytää iankaikkisen elämän?
Ari
Etkö todellakaan tajua että kirkon ulkopuolella olemisesi takia olet juuri kaikkien noiden luettelemisesi syntien toteuttajien kanssa samanlaisen ulkopuolisen ihmisen pelastuksen ulkopuolelle jääneenä. ellet tee parannusta LUOPUMUKSESTASI eli siis kirkon eli Jumalan omien porukan ulkopuolelle menostasi.
Ilmestyskirja:
22:15 UKOPUOLELLA ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka VALHETTA rakastavat ja tekevät.
Joten
tee parannus ja käy sisälle Kristuksen eli siis hänen ruumiinsa eli siis kirkon jäsenyyteen.
Matias Roto älä käännä taas katsetta minuun vaan selitä/vastaa se mitä kysyin eli suhteesi Paavalin sanoihin? Ei sinunkaan pelastus ole siitä kiinni mitä minä teen vaan miten otat Raamatun sanan.
Matias Roto siis minäkö olen osallinen noista synneistä kun en ole kirkon jäsen, entä kui ka on itsesi laita kun toiset kirkon jätetty tekevät noita syntejä?