Kristuksen sana asukoon runsaana keskuudessamme

Kuva Somerniemen kirkosta 18.8.2023.

Jumalan sana on alati voimallinen. Väkevä teoissaan. Sanallaan Jumala loi maailman. Hän sanoi sanan ja niin tapahtui. Hänen työnsä jatkuu. Hän huolehtii luomastaan. Viisaudessaan hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa. Jokaista koskee hänen hyvä huolenpitonsa. Heikointakaan ei jätetä. Jokaiselle kuuluu hänen rakkautensa, sillä hän on luonut jokaisen meistä. Jumalan työ on hyvää. Kaikki hyvä maailmassamme on Luojamme hyvyyden heijastusta. Niin kuin kuu heijastaa Auringon valoa, niin jokainen armollinen, hellä ja rakastava teko, jokainen hyvä sana on Jumalan taivaallisen kirkkauden heijastusta. Tulevan maailman esikuvaa. Pilkahdus Taivaan Isän hyvyyden säteilystä.

Jumala ei ole jättänyt meitä yksin. Jeesus Vapahtajamme tuli ihmiseksi. Hän, Ikuinen Jumala, Jumala Jumalasta, otti ihmisyyden omaan olemukseensa, syntyi keskuuteemme. Näin Jumala yhdisti luomakuntansa itseensä, Luojaamme, ja meidät ihmiset itseensä ihmiseksi tulleen Vapahtajamme persoonassa. Hänen täytetty pelastustyönsä on meidän apumme ja toivomme, vahva suojamme pahan hyökkäyksiä vastaan.

Vapahtajamme Jeesus on luottamuksemme aiheena. Elämme hänen turvissaan. Hänen hyvä työnsä on meidän vanhurskautemme. Taivaan Isä rakastaa meitä Jeesuksen tähden. Jeesuksessa Jumala on meidät kutsunut yhteyteensä.

Te, jotka olette Jumalan valittuja,

pyhiä ja hänelle rakkaita,

Kun synti pääsi vaikuttamaan, niin ahdistuksen aiheita tuli maailmaamme. Yhä edelleen paha turmelee Jumalan työtä. Luomakunta huokaa. Monet vaivat kuuluvat elämäämme.

Rakkaudessaan Jumala ei jättänyt meitä ahdinkoomme. Kärsimisellään ja kuolemallaan Jeesus otti meidän vaivamme, meidän ahdistuksemme, meidän lankeemuksemme, sanalla sanoen syihin syventyen: syntimme, päälleen. Kristuksessa ne naulattiin ristille ja niiden tuoma syyllisyys poistettiin ja armo ja anteeksianto ojennettiin meidän avuksemme. Niin kuin Jumala on meille anteeksi antanut, niin antakaamme mekin anteeksi toinen toisellemme.

Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,

antakaa anteeksi toisillenne,

vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.

Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,

niin antakaa tekin.

Keskinäinen armahtava mieli luo yhteishenkeä. Ihmiset liittyvät toisiinsa rakkauden sitein. Silloin kiitollisuus täyttää mielen ja ylistys kielen.

Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,

johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.

Olkaa myös kiitollisia.

Sunnuntai 9.2.2025

5. sunnuntai loppiaisesta

Kahdenlainen kylvö

Toinen lukukappale eli epistola: Kol. 3:12–17

Kirjeestä kolossalaisille, luvusta 3

Te, jotka olette Jumalan valittuja,

pyhiä ja hänelle rakkaita,

pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen,

ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen.

Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,

antakaa anteeksi toisillenne,

vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.

Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,

niin antakaa tekin.

Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus,

sillä se tekee kaiken täydelliseksi.

Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,

johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.

Olkaa myös kiitollisia.

Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne.

Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella

ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle

psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.

Mitä teettekin, sanoin tai teoin,

tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä,

kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.

631 KOMMENTIT

  1. Kari

    Kiitos että yrität puhua Arille järkeä. Hän ei näytä ymmärtävän mitä mikäkin Raamatun kohta tarkoittaa, vaan sekottaa niihin joiltakin harhaopettajilta saamiensa vääriä tulkiintoja niiden varsinaisen ajatuksen vääristelemiseksi.

    Hänen tapaansa voisi verrata erään netistä löytämäni shakkikoneen toimintaan viimeisimmässä pelissä, minkä pelasin sitä vastaan. Pelasin valkeilla nappuloilla. Siitä tuli matti viidessä siirrossa.

  2. ”Missä kohden Raamatussa sanotaan että kirkon ulkopuolella olevat eivät pelastu?” Raamatun mukaan pelastuksesta osalliset ovat kirkko. ”Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Kristus Jeesus. Hän liittää koko rakennuksen yhteen niin että se kasvaa Herran pyhäksi temppeliksi, ja hän liittää teidätkin Hengellään rakennuskivinä Jumalan asumukseen (Ef. 2:20-22).” Yksinään ei voi olla rakennuskivi.

  3. Matias Roto edelleenkin tuot:””Muista että kristillinen kaste on parannuKSEN KASTE.Parannus siis on KASTEEN VÄLITTÄMÄ LAHJA.”” liittäen sitä Tiituksen kirjeeseen vaikka sinulle selittää ettei sitä voi millään liittää vauvakasteeseen kun lukee KOKO kirjeen.

    Sinulla on ihmeellinen käsitys ”tehkää parannus” julistuksesta eli jotenkin ihmeellisesti (lue valheellisesti) käännät sen että vauvalle ANNETAAN parannuskasteessa, en ymärrä.
    Samoin armo käsityksesi on myös ihmeellinen, siis armosi annetaan vauvalle jo kasteessa, siis ei mitään tekoa josta täytyisi armahtaa vaan saa etukäteen armon????

  4. Ari

    Puheenvuorosi perustuu virheellisiin olettamuksiin. Koska jo lähtökohdissaan oletat virheellisesti, niin myös johtopäätöksesi huitovat hutia.

    1)

    Kirjoitat: ”—-ei mitään tekoa josta täytyisi armahtaa vaan saa etukäteen armon????”

    Miten sokeasti sivuutat sen, että Jeesus lunasti meidät synneistä jo lähes pari vuosituhatta vuotta

    E T U K Ä T E E N

    elikä siis jo ennen kuin meidän isämme tai äitimme edes olivat tunteneet toisiaan.

    JO SILLOIN MUINOIN JEESUS SOVITTI

    K O K O

    I H M I S K U N N A N.

    Kaiken lisäksi meidän pelastuksemme PÄÄTÖS eli siis se RATKAISU, jonka varassa meidän pelastuksemme on jokaista nokaretta myöten, KOKONAAN, päätettiin jo ennen kuin maailma luotiinkaan.

    1.Korinttolaiskirje:

    2:7 vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,

    Efesolaiskirje:

    1:4 niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,

    Joten jos ajattelemme, että

    yleisimmin hyväksytty teoria maailmankaikkeuden synnystä on alkuräjähdysteoria (Big Bang), joka viittaa aikaan, jolloin maailmankaikkeus sai alkunsa noin 13,8 miljardia vuotta sitten,

    niin Jumalan pelastussuunnitelma meidän hyväksemme

    on tapahtunut jo yli 13,8 miljardia vuotta sitten, koska Jumalan armovalinta oli päätetty jo ENNEN MAAILMAN ELI SIIS ENNEN AJAN LUOMISTA.

  5. Ari

    Jatkoa vääristä olettamuksista

    2)

    Olet jo aikoja sitten tuonut esille, että sinulta puuttuu realistinen käsitys ihmisistä.

    Sinä olet moneen kertaan inttänyt että vastustat perisyntioppia.

    Et siis ota tosissasi sitä että ihmiskunnan lankeemus kokonaisena ihmiskuntana jo ensimmäisestä ihmisestä alkaen. Näin sinulle jää täysin ilmaan roikkumaan sen ymmärtäminen mistä ovat peräisin meidän syntimme.

    Etkä myöskään ole ottanut todesta Raamatun todistusta:

    Roomalaiskirje:

    3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

    5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet.

    • Ari

      Puhutko suomea vai ruotsia`?

      Suomeksi kissa eli kesykissa tai kotikissa on tieteelliseltä nimeltään Felis catus.

      Ruotsin ”kissa” on suomeksi ”pissata”.

    • Matias Roto kokeilin vaan että ”moderodaanko” minun kommentit automaattisesti vai ei, ei taida olla automaatti päällä, joku vaan ei kestä kommenttejani.

      Siis suomeksi kirjoitin kissa, tästä tuli vaan mieleen kun olin töissä perhekodissa niin kerran saunassa juttelin yhden pojan kanssa toisesta pojasta kuinka tämä oli ennen niin herkkä ettei kärsinyt kissaakaan sanoa ettei hermostunut, no kohta tämä nuori tuli ja siinä sitten hetken päästä sanoin vaan kissa ja tämä poika ihmetteli mitä sillä tarkoitin ja kun selitin niin hän nauroi.

      Täällä ei taida naurua löytyä kun kaikenlaista valhetta saa jakaa mutta kun kysyy perusteita niin sitä ei kestetä.

    • Ari

      En tiedä minne kommenttisi hävisi. Olin jo vastannut niihin, mutta nuo järkevät oikaisutkaan eivät päässeet näkyviin, kun niiden pohjana olevat vääriä opetuksia sisältävä kommenttisi oli jo poistettu.

      Selkeyden vuoksi huomautan, ettet puhunut totuuksia, vaan ainoastaan toistit jo useita kertoja esiin nostamiasi harhakuvitelmiasi.

    • Olisihan se rehellistä jos joku kertoisi että ilmoittaa kommenttini asiattomiksi ja miksi näin tekee?

    • Ari

      Ketjun aloittaja voi yksinään poistaa asiattomia kommentteja, niin kuin olen tehnyt useillekin sinun kommenteillesi, kun olet sortunut loukkaaviin kommentteihisi. Tällä kertaa olet toki toistanut aikaisempia jo moneen kertaan oikaistuja vääriä opetuksiasi, mutta olet tehnyt ne paremmalla käytöksellä, joten olen ajatellut että olkoon siinä.

      Mutta muillakin on oikeus huomauttaa jos pitää jotain kommenttia sopimattomana. En tiedä kuinka monta tuollaista huomautusta tarvitaan ennen kuin kommentit tiputetaan ketjusta. Mutta jossain se raja on. Joten kun on tarpeeksi kerjännyt verta nenästään niin silloin nuo sivullistenkin huomautukset pudottavat pois sopimattomiksi katsottuja.

    • Ari Pasanen

      Minulle on tappio, että kommentteja on poistettu. Voisin kuvitella, että piiri, joka näitä lukee on hyvin suppea. Meitä keskustelijoita on ollut tässä viimeisessä ketjussa (ketju, ei koko blogi) vain sinä, Matias, Martti ja minä. Meidän kommentit eivät ole koskaan katkenneet siihen, että jonkun kantti ei muiden mielipiteitä kestäisi.

      Haluaisin kovasti jatkaa keskustelua sinun erikoisesta suhtautumisesta syntiin. Se keskustelu omalta osaltani jäi kesken. Oma kommenttini on tallella omalla koneella, mutta sinun edeltävää ei minulla ole.
      Keskustelu tosin on kestänyt jo vuosia, joten ladulle taidetaan päästä vielä uudelleen.

    • Ari

      Juuri näinhän olen koko ajan sinulle vastannut. Olen osoittanut miten sinä poikkeat Raamatun sanasta.

      Esimerkiksi kuvitelmasi, että kirkon historiassa kulttuuristen olosuhteiden takia eri organisaatioiksi muovautuneet kirkkokunnat muka olisivat kääntyneet toisiaan kadotukseen tuomitseviksi lahkoiksi, kuten sinä Ari valittavasti olet useaan kertaan sortunut tekemään, puhuessasi itsekeskeisestä parannusopistasi ikään kuin muiden pitäisi taivaaseen päästäkseen seurata sinun kuvitelmiasi.

      Olin jo varannut vastauksen:

      Sinulla on lahkolainen näkemys kirkosta. Et ota tosissasi Raamatun sanaa

      että

      KIRKKO on KRISTUKSEN RUUMIS. Ef. 1:22-23

      Kirkko on Kristus viinipuu, jossa me kristityt olemme oksia. Joh. 15

      Kirkko on opetuslasten joukko eli siis kasteen saaneitten joukko.

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsiKSENI kastaMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

      Tähän todellisuuteen, että kirkko on kastettujen yhteisö, viittasi myös paavi Suomessa vuonna 1999 käydessään Turun tuomiokirkossa kokoontuneelle luterilaiselle seurakunnalle. Siinä KATOLINEN PAAVI sanoi meille LUTERILAISILLE, että olemme KRISTUKSESSA YHTÄ MEIDÄN KASTEEMME ANSIOSTA.

    • Matias Roto oletko koskaan ajatellut miten ja mitä opetat lapsille, mitä kertoo esim Jeesus viinipuu vertaus, mitä ja vain ja ainoastaan mitä hedelmää viinipuu tuottaa? Tuohon varmaan osaat vastata ja varmaankin olemme samaa mieltä että viinirypäleitä, ei muuta eihän?

      Siis kun ajatellaan seurakuntaa ”viinipuuna” niin millaista hedelmää se tuottaa??? Sitäkö mitä Jeesus vai jotain muuta, voiko Jeesus puu tuottaa muuta hedelmää kuin mitä Jeesus tuotti?

    • Ari

      Mielestäni kiinnität huomion väärään asiaan viinipuu vertauksessa.

      Taustalla on Vanhan testamentin puhe KOKO ISRAELIN KANSASTA yhtenä viinipuuna.

      Psalmit:

      80:9 Sinä siirsit viinipuun Egyptistä, sinä karkoitit pakanat ja istutit sen.

      80:15 Jumala Sebaot, käänny takaisin, katso alas taivaasta ja näe; ota hoitaaksesi tämä viinipuu

      Tähän koko kansaa koskevaan sanomaan Jeesus liittyy. Hän samaistuu tuohon pyhään kansaan. Hän on viinipuu, missä me uskovat olemme oksia. KOKO KANSA on yhtä toinen toisensa kanssa tässä viinipuussa, JOKA ON

      sekä KOKO JUMALAN KANSA

      että VAPAHTAJAMME JEESUS.

      Tästä aukeaa tuon vertauksen näkökulma:

      Olla kirkon jäsen merkitsee olla Kristuksen jäsen
      ja olla Kristuksen jäsen merkitsee olla kirkon jäsen.

      Tämä kokonaisvaltainen yhteys, missä me ihmiset olemme toinen toiseemme yhteydessä, koska meillä on elämän yhteys Kristukseen on avain ymmärtää perään kuuluttamaasi hyvää hedelmää. Siinä hedelmä ei ole meidän ansiostamme tuottamaamme hedelmää, vaan koko puun yhteistä hedelmää, joka vain sattuu roikkumaan milloin missäkin oksassa.

    • Siiskö hedelmästä ei näe mikä puu on kyseessä, tätkö opetat lapsille? Siis aivan hyvin voi syödä jonkun myrkkypuun hedelmää ku Han vaanjoku sen sanoo olevan viinipuu??

    • Ari

      Lapsille ei tarvitse opettaa erottamaan hedelmiä toisistaan. Aivan luonnostaan he tietävät mistä hedelmistä he pitävät ja mistä ei. Tämä puheesi arkirealismista varsinkin maatalon lapsille, jotka pienestä pitäen ovat kasvaneet metsien, peltoen, puutarhojen ja kasvimaiden ympäröimässä arkisessa elämässä.

      Sen sijaan hengellisessä elämässä ratkaisevaa on minkä puun tai pensaan oksilta hedelmiä noukkii syödäkseen. Jos ei tätä tajua niin silloin erehtyy menemään harhaan.

      Otanpa esimerkin siltä ajalta kun olimme tulleet Suomeen. Rakkaani prinsessa Colette osasi 15 eri kieltä maahamme tullessaan, mutta niiden joukossa ei ollut maamme tuohon aikaan yleisimpiä suomea, ruotsia, venäjää eikä viroa. Kun hän erään papin luona käydessämme näki pihalla tyrniä, niin hän kiinnitti huomionsa noihin ja meille siitä kertoakseen hän nimitti näitä nimellä ” C -vitamiini ” ja kaikki me muut ymmärsimme mitä puita hän tarkoitti. Kun ei tuntenut puun nimeä suomeksi, niin sen tuottaman hedelmän perusteella pystyi kertomaan mistä oli kysymys.

      Samalla tavalla meidän arkisessa elämässämmekin näkyy kenestä Jumalan rakkaus tulee esiin ilman pienintäkään tarvetta tuota piirrettä korostaa, kun taas elämässään itsensä jumalaksi korottaneen suusta tulee kerta toisensa jälkeen ”vieraslajikkeiden” tuottamaa puheen hedelmää, milloin minkäkinlaista sopimattomuutta ja kelvottomuutta.

    • Ari Pasanen

      Kirjoitat,

      ”Siis aivan hyvin voi syödä jonkun myrkyllisen puun hedelmää kun joku sen sanoo olevan viinipuu?? (Ari Pasanen)

      Ari Pasanen

      Oliko vapaakirkosta saamasi kaste hyvää hedelmää?
      Miksi vapaakirkko ei sen jälkeen voinut toimia sinun kirkkonasi, jos olet saanut sieltä vain hyvää hedelmää?

  6. Uuden liiton välimies ja ylimmäinen pappi Jeesus Kristus on suurena sovituspäivänä kerta kaikkiaan antanut alttiiksi pyhän ruumiinsa ja vuodattanut kirouksen puussa kalliin verensä ikuisesti kelpaavaksi koko maailman syntien sovitukseksi. Siksi pyhä Johannes sanookin: HÄN ON MEIDÄN SYNTIEMME SOVITUS; EIKÄ AINOASTAAN MEIDÄN, VAAN MYÖS KOKO MAAILMAN SYNTIEN (1. Joh. 2:2). Nähdessään Jeesuksen tulevan luokseen Johannes Kastaja sanoi: KATSO, JUMALAN KARITSA, JOKA OTTAA POIS MAAILMAN SYNNIN! (Joh. 1.29). Tämä ainoa hänen ruumiinsa ja verensä uhri on iankaikkisiksi ajoiksi sovittanut ja pyhittänyt hänen liittonsa kansan, että itsekukin häneen uskova saisi syntinsä hänen nimessään anteeksi ja hänessä voiman tulla Jumalan lapseksi ja perilliseksi.

    F. G. Hedberg, Ainoa Autuuden Tie, s. 110, SLEY-Kirjat Oy, 1987.

    • Mika

      Kiitos hyvästä Hedbergin tekstin otteesta.

      Tässä on pelastuksemme perusta selkeästi sanottu.

      Luin Hedbergin kirjan aikoinaan Ahvenanmaalla Kumlingen kirkkoherrana toimiessani.

      Meidän lapsemme tulivat jo tuolloin kaksikielisiksi, kun noin neljän tunnin sisällä ensiksi katsoivat Suomen ykkösen ja kakkosen lastenohjelmat suomeksi ja heti sen perään Ruotsin puolelta molempien sikäläisten kanavien lastenohjelmat ruotsiksi. Jätti tämä jälkensä jälkikasvuun.

    • HÄN ON MEIDÄN SYNTIEMME SOVITUS; EIKÄ AINOASTAAN MEIDÄN, VAAN MYÖS KOKO MAAILMAN SYNTIEN (1. Joh. 2:2).

      Aamen,

      Minäkin saan uskoa syntini anteeksi Jeesuksen tähden!

  7. Ari Pasanen

    Hedelmästä puu tunnetaan!

    Sinä et uskonut, että lapsena saamasi kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on liittänyt sinut Kristuksen ylösnousemukseen. Vapaakirkon pastori kastoi sinut omasta pyynnöstäsi uudelleen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

    Oliko vapaakirkosta saamasi kaste hyvää hedelmää?

    Miksi vapaakirkko ei sen jälkeen voinut toimia sinun kirkkonasi, jos olet saanut sieltä hyvää hedelmää?

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25