
Kuva Somerniemen kirkosta 18.8.2023.
Jumalan sana on alati voimallinen. Väkevä teoissaan. Sanallaan Jumala loi maailman. Hän sanoi sanan ja niin tapahtui. Hänen työnsä jatkuu. Hän huolehtii luomastaan. Viisaudessaan hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa. Jokaista koskee hänen hyvä huolenpitonsa. Heikointakaan ei jätetä. Jokaiselle kuuluu hänen rakkautensa, sillä hän on luonut jokaisen meistä. Jumalan työ on hyvää. Kaikki hyvä maailmassamme on Luojamme hyvyyden heijastusta. Niin kuin kuu heijastaa Auringon valoa, niin jokainen armollinen, hellä ja rakastava teko, jokainen hyvä sana on Jumalan taivaallisen kirkkauden heijastusta. Tulevan maailman esikuvaa. Pilkahdus Taivaan Isän hyvyyden säteilystä.
Jumala ei ole jättänyt meitä yksin. Jeesus Vapahtajamme tuli ihmiseksi. Hän, Ikuinen Jumala, Jumala Jumalasta, otti ihmisyyden omaan olemukseensa, syntyi keskuuteemme. Näin Jumala yhdisti luomakuntansa itseensä, Luojaamme, ja meidät ihmiset itseensä ihmiseksi tulleen Vapahtajamme persoonassa. Hänen täytetty pelastustyönsä on meidän apumme ja toivomme, vahva suojamme pahan hyökkäyksiä vastaan.
Vapahtajamme Jeesus on luottamuksemme aiheena. Elämme hänen turvissaan. Hänen hyvä työnsä on meidän vanhurskautemme. Taivaan Isä rakastaa meitä Jeesuksen tähden. Jeesuksessa Jumala on meidät kutsunut yhteyteensä.
Te, jotka olette Jumalan valittuja,
pyhiä ja hänelle rakkaita,
Kun synti pääsi vaikuttamaan, niin ahdistuksen aiheita tuli maailmaamme. Yhä edelleen paha turmelee Jumalan työtä. Luomakunta huokaa. Monet vaivat kuuluvat elämäämme.
Rakkaudessaan Jumala ei jättänyt meitä ahdinkoomme. Kärsimisellään ja kuolemallaan Jeesus otti meidän vaivamme, meidän ahdistuksemme, meidän lankeemuksemme, sanalla sanoen syihin syventyen: syntimme, päälleen. Kristuksessa ne naulattiin ristille ja niiden tuoma syyllisyys poistettiin ja armo ja anteeksianto ojennettiin meidän avuksemme. Niin kuin Jumala on meille anteeksi antanut, niin antakaamme mekin anteeksi toinen toisellemme.
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,
antakaa anteeksi toisillenne,
vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.
Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,
niin antakaa tekin.
Keskinäinen armahtava mieli luo yhteishenkeä. Ihmiset liittyvät toisiinsa rakkauden sitein. Silloin kiitollisuus täyttää mielen ja ylistys kielen.
Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,
johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.
Olkaa myös kiitollisia.
Sunnuntai 9.2.2025
5. sunnuntai loppiaisesta
Kahdenlainen kylvö
Toinen lukukappale eli epistola: Kol. 3:12–17
Kirjeestä kolossalaisille, luvusta 3
Te, jotka olette Jumalan valittuja,
pyhiä ja hänelle rakkaita,
pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen,
ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen.
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,
antakaa anteeksi toisillenne,
vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.
Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,
niin antakaa tekin.
Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus,
sillä se tekee kaiken täydelliseksi.
Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,
johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.
Olkaa myös kiitollisia.
Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne.
Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella
ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle
psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.
Mitä teettekin, sanoin tai teoin,
tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä,
kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.
Ari
Missä on sinun jokapäiväinen parannuksesi?
Alkuperäisessä yhteydessään Isä meidän rukous oli joka-aamuinen laulettuun rukousliturgiaan.
Siinä siis pydetään anteeksi JOKA AAMU.
Nykyisin samaa rukousta käytetään monta kertaa päivässä eri tilanteissa. Siis parannusta tehdään monesti joka päivä eli siis pyydetään syntejä anteeksi joka kerta, kun Isä meidän rukousta rukoillaan.
Monesti yhden päivän aikana tapahtuva parannuksen teko siis on mahdollista, koska kasteen armosta saa ammentaa joka hetki koko elämänsä aikana ja armosta autuaana pääsee sitten elämänsä täällä päätyttyä iloitsemaan ikionnea täynnä olevaan Jumalan ylistykseen, mihin KASTETUT eli vanhurskauden vaatteisiin pukeutuneet pääsevät, kuten Ilm. 7. luku kertoo.
Matias Roto kysyt:””Missä on sinun jokapäiväinen parannuksesi?””
Luitko ollenkaan mitä tuolla on kirjoitettu, pyhitys on hedelmä, siis parannus on yhden kerran tapahtuva kuten voidaan Pietarin helluntai saarnasta selkeästi todeta ”tehkää parannus ja ottakaa kaste niin saatte synnit anteeksi ja Pyhän Hengen””
Siis jos teet parannusta joka päivä niin mitä siinnä tapahtuu???
Oppisi on sekasotkua jolla ei ole Raamatusta perusteita.
Ari
Sanoillasi osoitat, ettet Raamatun tulkinnassa alkuunkaan ole kiinnostunut, mitä Raamatun opetuksiin sisältyy, vaan että luet Raamatun kertomusten sisälle oman hengellisen kokemusmaailmasi eri vaiheet täysin riippumatta siitä, mitä Raamatun kertomukset sanovat.
Sanojesi sisältö kertoo, että näet koko Raamatun puhuvan vain sinun henkilökohtaisista elämäsi asioistasi.
Tämän itsekeskeisen maailmankuvasi sijaan kehoitan sinua ottamaan vastaan Kristus -keskeisen näkemyksen Raamatun ymmärtämisen avaimeksi.
Tarvitsetko Jeesusta enää mihinkään, Ari Pasanen? Olet mielestäsi tehnyt kertakaikkisen parannuksen. Et siis tarvitse enää Parantajaa. Miten Jeesus suhtautuu tällaiseen? Tästä Markuksen evankeliumin kohdasta saanee vastauksen: ”Kun fariseuksiin kuuluvat lainopettajat näkivät Jeesuksen syövän syntisten ja publikaanien seurassa, he sanoivat hänen opetuslapsilleen: ’Kuinka hän syö yhdessä publikaanien ja muiden syntisten kanssa!’ Jeesus kuuli sen ja sanoi: ’Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä.'”
Martti Pentti siis mitä tarkoittaa ”terve/sairas” tässä yhteydessä, minulle se tarkoittaa että ihminen on syntyään ”sairas” eli paatuneella sydämellä eikä kuule/ymmärrä Jeesusta ja Jeesuksen tulee parantaa tämä paatunut sydän jolloin ihminen alkaa kuulemaan/ymmärtämään Jeesusta.
Se mihin tarvitsen Jeesus on että kykenen seuraamaan Häntä, siis jos en kuulisi Häntä niin kuinka voisin seurata Häntä ja Hän rukoilee puolestani.
Martti Pentti jatkan kysymällä oletko/oletteko jo kasteenne perusteella vanhurskaita?? Jos ette niin miten sinusta/teistä tulee vanhurskaita??? Siis kysyn sinulta itseltä ja luterilaisuudessa.
Kristitty saa pukea Kristuksen vanhurskauden oman syntisyytensä peitteeksi. ”Jumalan vaikutusta on se, mitä te Kristuksessa Jeesuksessa olette. Hänet Jumala on antanut meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi (1. Kor. 1:30).”
Martti Pentti tuot nyt sanamuodon ”saa pukea” eli onko nyt niin että syntinen ”saa itse pukea” vai puetaanko hänelle jo vauvana kasteessa??
Tämä on näissä ”keskusteluissa” tärkeä pointti eli se milloin uskotaan tulleen vanhurskaaksi eli terveeksi???
”Tämä on näissä keskusteluissa tärkeä pointti: milloin uskotaan tulleen vanhurskaaksi eli terveeksi?” Miksi pidät tätä tärkeänä, Ari Pasanen?
Martti Pentti eikö kun on/uskoo olevansa vanhurskas ole jo terve eli tarviiko silloin Jeesusta parantajakseen??
Vai mihin tarvitset Jeesusta, jos parantajaksi niin mitä/miten Hän parantaa??
Parantaako Jeesus kerralla kuntoon vai yhä uudelleen ja uudelleen???
Ari Pasanen
Onko sinulla ollut uskoontulosi jälkeen koko ajan täysin puhdas, synnitön sydän (en siis tarkoita näkyviä syntejä), jonka voit esittää Jumalalle? Kerrot olevasi kokonaan puhdas (terve) synnistä.
Kari Paukkunen olenko jossain sanonut tuota mitä kirjoitat?
Se että oletat jotain niin se ei ole välttämättä totta, tosin olen jo tuota korjannut monta kertaa ja yhä tuot sitä esille.
”Kun uskoo olevansa vanhurskas eli jo terve, tarvitseeko silloin Jeesusta parantajakseen?” Ei raukka tiedä tarvitsevansa. Kristitty ei usko omaan vanhurskauteensa vaan Jeesukseen, jonka vanhurskauden varaan saa turvautua.
Ari Pasanen
Kerrot olevasi puhdas, mutta kerrot, että et ole kokonaan puhdas?
Olet sekä syntinen, että Kristuksessa vanhurskas.
Näin luterilaiset yrittävät opettaa.
Kari Paukkunen olen sanonut että minulla on voima voittaa kaikki kiusaukset niinkuin Raamattu selkeästi sanoo. Se että teen joskus lihan mielen mukaan ei tuota muuta, eikä se etten tee mitään synnin orjana koska Jeesus on minut siitä vapauttanut.
Ari
Älä vetoa Raamattuun muka ohjeenasi silloin, kun menet töräyttelemään epäraamatullisia väitteitä.
Se mitä itsestäsi kuvittelet, on eksytystä kuten Raamattu sanoo:
1.Johanneksen kirje:
1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
Joten lopeta harhaoppisilta omaksumasi harhaiset väitteesi ja ota opiksesi kirkkomme opettama PUHDAS OPPI.
Eikä kysymys harhaoppisten seuraamisessa ole vain oman itsemme eksyttäminen, vaan suorastaan Jumalan mollaaminen, hänet valehtelijaksi syyttämistä.
1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
Joten älä enää seuraa harhaoppisia
Tiituksen kirje:
3:10 Harhaoppista ihmistä karta!
Martti ja Kari
Kiitos hyvistä kommenteistanne
Arin ajatukset näyttävät jumiutuneen uralleen. Ajatukset eivät mene eteenpäin, vaan ovat pysähtyneet keskenään ristiriitaisiin väitteisiin, jotka sisäisen logiikan mukaan ovat kokonaan toinen toisensa kumoavia.
Väittää voittavansa kiusaukset, mutta kuitenkin tämän kanssa ristiriitaisena vastakohtaisena väitteenä kuvittelee, ettei muka ole missään väittänyt itseään synnittömäksi.
Valitettavasti ei ymmärrä puhuvansa EI ja KYLLÄ sanoista tajuamatta niitä vastakohdikseen.
Kristus kuolemallaan ja kuolemassaan voitti synnin, kuoleman, helvetin ja iankaikkisen kadotuksen.
Tunnustuskirjat, s. 536, SLEY, 1948.
Ilmestyskirja:
5:5 Ja yksi vanhimmista sanoi minulle: ”Älä itke; katso, jalopeura Juudan sukukunnasta, Daavidin juurivesa, on voittanut, niin että hän voi avata kirjan ja sen seitsemän sinettiä”.
Mika
Kiitos hyvistä lauseista !
Onko joidenkin teidän mielestä juutalaisilla eri tie taivaaseen kuin meillä kristityillä? Eikö juutalainenkin pelastu vain uskomalla Jeesukseen.
Kaikki pelastuu tekemällä parannuksen Jeesuksen sanojen mukaan.
Mutta te olette ”valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja”, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; te, jotka ennen ”ette olleet kansa”, mutta nyt olette ”Jumalan kansa”, jotka ennen ”ette olleet armahdetut”, mutta nyt ”olette armahdetut”. 1. Piet. 2:9-10
Joka uskoo Jeesukseen on jo tehnyt parannuksen eli mielenmuutoksen ja kääntynyt oikealla tavalla Jeesuksen puoleen.
Mika Rantanen arannus on imeydestä pois kääntymistä valheesta seuraamaan nTotuutta, kaikestamluopumista Jeesuksen tähden, kuinka siihen voi ottaa jotain vanhaa, ei voi.
Mika
Kiitos hyvistä teksteistäsi
Totta on, että uskovainen on myös uusi luomus Jumalan silmissä, mielessä ja edessä.
2.Korinttolaiskirje:
5:17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.
Ari
Käytät puhetta parannuksen tekemisestä tavalla, jolla halvennat aidon parannuksen tekemisen, sen missä PYHÄ HENKI antaa vanhurskauttavan uskon Jumalan sanan saarnan ja pyhien sakramenttien välityksellä, joiden välityksellä Kristuksen täytetty sovintotyö ojennetaan meille täytenä lahjana yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden.
Matias Roto mitä on aito parannus, se on kun Jumala kutsuu ihmistä ja ihminen tekee parannuksen, siihen kuuluu nöytyminen, siis mitään omaa ei voi ottaa mukaan kun uudestisyntyy, eihän??? Et voi kääntyä hakemaan mitään vanhaa, siis vaikkapa kastetodistusta.
Apostolien teot:
15:9 eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
Ari
Jälleen kerran osoitat, ettet ymmärrä kasteen ja parannuksen välistä yhteenkuuluvuutta.
Siitä syystä irrotat parannuksen varsinaisesta tarkoituksestaan: Jumala -yhteyden alkamisesta tai palaamisena alkuperäiseen yhteyteen. Näin ohennat tämän koko elämää koskevan perusyhteyden kuntoon saamisen ihmisen omaksi rämpimiseksi omia heikkouksiaan vastaan.
Muista että sellaiselle joka ei vielä ole koskaan saanut kastetta parannus annetaan KASTEEN LAHJANA.
Raamattuhan EI PUHU sanamuodolla JO PARANNUKSEN TEHNEEN KASTE,
VAAN Raamattu mainitsee ilmauksen parannu K S E N kasteesta eli siis sellaisesta kasteesta JONKA TULOKSENA IHMINEN VASTAANOTTAA parannuksen.
Sellainen puolestaan, joka jo on saanut kasteen, mutta on uskostaan luopunut, parannus on PALUUTA JO KASTEESSA saatuun yhteyteen Jumalan kanssa.
Älä Ari hyvä
muuta tätä perusyhteyden syntyä tai korjaantumista vain joiksikin hiekkalaatikossa leikkivien lapsien väliseksi käyttäytymissääntöjen paranteluksi.
Ari Pasanen
Kiellät olevasi syntinen, mutta tunnustat:
”olen sanonut että minulla on voima voittaa kaikki kiusaukset niinkuin Raamattu selkeästi sanoo. Se että teen joskus lihan mielen mukaan ei tuota muuta, eikä se etten tee mitään synnin orjana koska Jeesus on minut siitä vapauttanut. Se että teen joskus lihan mielen mukaan ei tuota muuta, eikä se etten tee mitään synnin orjana koska Jeesus on minut siitä vapauttanut.” (Ari Pasanen)
EI JEESUS VAPAUTA TEKEMÄÄN SYNTIÄ, vaan vapahtaa synnin palkasta, kuolemasta. Jeesus antaa myös voimaa vastustaa syntiä. Sanoillasi osoitat, että olet toiminut lihan mukaan. Olet syntinen kuten muutkin ihmiset. Synnistä pitää tehdä parannus. Siksi opetamme jokapäiväisestä parannuksesta. Siksi rukoilemme joka päivä, ”ja anna meille anteeksi meidän syntimme”.
8:7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan. Room.
Kari Paukkunen miksi synnistä täytyy tehdä parannus?
Ari
Oletko pyytänyt TÄMÄN PÄIVÄN SYNTEJÄSI ANTEEKSI
ELI SIIS
oletko lukenut Isä meidän rukouksen
”Anna meille meidän syntimme anteeksi” ?
Jos et ole rukoillut, niin missä on hurskautesi?????????????????????
jos olet rukoillut, niin silloin olet käytännössä rikkonut omaa oppiasi vastaan, koska harhaoppisesti olet kuvitellut itseäsi sellaiseksi, ettet ole tämän päivän kiusauksiin langennut, vaan olet ne voittanut !!!!!!!!!!
Matias Roto toteat:”” koska harhaoppisesti olet kuvitellut itseäsi sellaiseksi, ettet ole tämän päivän kiusauksiin langennut, vaan olet ne voittanut !!!!!!!!!!””
En ole kertaakaan kirjoittanut että olisin voittanut kaikki kiusaukset, tuot omaa kuvitelmaasi, olen kirjoittanut että minulla on voima voittaa kaikki kiusaukset kuten Raamattu sanoo.
Kiitos kysymästä kyllä rukoilen Isä meidan rukousta.
Ari Pasanen
Kysyt,
Kari Paukkunen miksi synnistä täytyy tehdä parannus?
Erikoinen kysymys sinulta, joka esität olevasi ainoa, joka Jeesuksen sanoja kuulee oikein. Mihin pyrit? Vastaan, jos et muka oikeasti tiedä.
”En ole kertaakaan kirjoittanut että olisin voittanut kaikki kiusaukset, tuot omaa kuvitelmaasi, olen kirjoittanut että minulla on voima voittaa kaikki kiusaukset kuten Raamattu sanoo.” (Ari Pasanen)
Sekavaa puhetta, sotkua.
Kari Paukkunen kirjoitat että pitää tehdä parannus synneistä, no kuinka se sopii teidän armo- ja perisynti oppeihin, siis jos tekee syntiä orjana niin kuinka voi tehdä parannusta???
Mikä on siinä sekavaa kun sanoo Raamatun mukaisesti että on voima voittaa kaikki kiusaukset ja joskus kuitenkin lankeaa, se pitää nöyränä.
Ari
Toisaalla sanot: ”En ole kertaakaan kirjoittanut että olisin voittanut kaikki kiusaukset, tuot omaa kuvitelmaasi, olen kirjoittanut että minulla on voima voittaa kaikki kiusaukset kuten Raamattu sanoo.
Ja tässä sanot: En ole kertaakaan kirjoittanut että olisin voittanut kaikki kiusaukset, tuot omaa kuvitelmaasi, –.
Puhut siis kuin intiaanipäällikkö sanoi valkonahasta, että se puhuu ”KAHDELLA KIELELLÄ”.
Ari
Sekoitat käsitteet ”antaa anteeksi synnit” ja ”tulla syntiä tekemättömäksi”.
Tämän saman perusvirheen takia sinulla ovat sekaisin myös perisyntioppisi, parannuksen tekemisen jatkuvuus koko elämän aikaisena prosessina ja samaan sotkuun sekaantuu myös kasteoppisi yms.
Ota siis todesta se raamatullinen todellisuus, että tämän elämän ajan me olemme
”samaan aikaan syntisiä ja vanhurskaita”, ”simul iustus et peccator”,
eli siis itsessämme syntisiä, mutta Kristuksen armosta kokonaan vanhurskautettuja.
Ari Pasanen,
Sotket toistuvasti asioita etkä näköjään lue mitä sinulle vastataan?
”Kari Paukkunen kirjoitat että pitää tehdä parannus synneistä, no kuinka se sopii teidän armo- ja perisynti oppeihin, siis jos tekee syntiä orjana niin kuinka voi tehdä parannusta???” (Ari Pasanen)
1. En ole orja, vaan Kristuksen vapahtama. 2. Armo ei anna vapautta tehdä syntiä, synnistä on tehtävä parannus.
”Mikä on siinä sekavaa kun sanoo Raamatun mukaisesti että on voima voittaa kaikki kiusaukset ja joskus kuitenkin lankeaa, se pitää nöyränä.” (Ari Pasanen)
Sanot, että et ole syntinen, mutta lankeat syntiin. Synnitön ei lankea. Kuinka voit langeta, jos et ole syntinen?
Kari Paukkunen toteat:””1. En ole orja, vaan Kristuksen vapahtama. 2. Armo ei anna vapautta tehdä syntiä, synnistä on tehtävä parannus.””
Tuossa kumoat teidän perisynti-oppinne ja etkö samalla totea että sinulla on voima voittaa kaikki synnit kun et ole orja???
Onko mitään syntiä (kuolemaksi) joka hukuttaa eli kun VT.n puolella oli syntejä joista tuli kivittää eli poistaa kansasta?
Kuinka näet nyt tilanteen jossa saman kirkon jäsenet tappavat toisiaan, onko se syntiä ja jos on niin miksi sitä tekevät eivätkö he tiedä että se on syntiä (ja siitä on tehtävä parannus) vai miksi???
Ari
Jälleen kinaat asioista ymmärtämättä mistä puhutaan. Panen sekaisin sekä hyvää asiaa että kytket niitä väärin toisiinsa.
1)
Kristikunnassa on yleisesti tunnustettu periaate, että puolustussota on oikeutettua, mutta hyökkäyssota ei ole oikeutettua.
2)
Sotien tuhoisaan vaikutukseen sekä ihmisiin että luontoon perustuva pasifismi ei ole periaatteelliselta kannalta tuomittavaa, vaikka sen ongelmaksi muodostuu käytännölliset seuraukset, koska röyhkeimmät hirmuhallitsijat pääsevät riehumaan ilman suurempia esteitä, mistä syystä pahuus pääsee yhä lisääntyvässä määrin valtaan, ilman että sitä estetään.
3)
Saksan talonpoikaissodan aikana syntynyt ”uskonnollisesti perusteltu pasifismi” lähti liikkeelle kapinallisten huomattua, ettei heidän kapinansa onnistunut, vaan vastapuoli oli pääsemässä voitolle. Silloin he pyrkivät horjuttamaan vastapuolen moraalista pohjaa keksimällä, ettei esivallalla muka ole oikeutta käyttää asevoimia, eikä esivaltaa muutenkaan ollut lupa palvella.
Muka raamatulliseksi perusteluksi otettiin Jeesuksen sana Pietarille.
Matteuksen evankeliumi:
26:51 Ja katso, eräs niistä, jotka olivat Jeesuksen kanssa, ojensi kätensä, veti miekkansa ja iski ylimmäisen papin palvelijaa ja sivalsi häneltä pois korvan. >> Jakeen lisätiedot
26:52 Silloin Jeesus sanoi hänelle: ”Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat.”
Raamatunkohdassa Jeesus toimi sen mukaan, että hänen aikansa oli tehdä ristin sovintotyö. Siksi aseellista vastarintaa ei tarvinnut tehdä.
Johanneksen evankeliumi sanoo tämän tavoitehakuisen Jeesuksen toiminnan päämäärän esiin.
Johanneksen evankeliumi:
18:10 Niin Simon Pietari, jolla oli miekka, veti sen ja iski ylimmäisen papin palvelijaa ja sivalsi häneltä pois oikean korvan; ja palvelijan nimi oli Malkus.
18:11 Niin Jeesus sanoi Pietarille: ”Pistä miekkasi tuppeen. Enkö minä joisi sitä maljaa, jonka Isä on minulle antanut?”
4)
Tuo kapinallisten keksimä hätävalhe ei ota huomioon, että Jeesus EI PYYTÄNYT HEITTÄMÄÄN MIEKKAA POIS KOKONAAN VAAN PANEMAAN SEN TUPPEEN.
Jeesus siis torjui turhan verenvuodatuksen tuossa tilanteessa, mutta hyväksyi miekan pitämisen osana vapaan miehen luonnollista varustusta silloin, kun sitä olisi tarvittu oikeutettuun puolustautumiseen tai petoja vastaan puolustauduttaessa.
5
Huomaapa Ari myös tämä
Jeesus sanoi, että tuon ajan SUURIN USKO oli Rooman miehittäjävallan palveluksessa olleella upseerilla.
Matteuksen evankeliumi:
8:10 Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: ”Totisesti minä sanon teille: en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa.
Luukkaan evankeliumi:
7:9 Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli häntä, kääntyi ja sanoi kansalle, joka häntä seurasi: ”Minä sanon teille: en ole Israelissakaan löytänyt näin suurta uskoa.”
Ja otapa tietoosi myös tämä, että Ap.t. luvuissa 10 ja 11 mainittu ROOMAN ARMEIJAN PALVELUKSESSA toiminut UPSEERI Kornelius oli KESAREAN TOINEN PIISPA aikaisemmin Jerikossa toimineen verovuokraaja Sakkeuksen jälkeen.
Voisikohan syntiä verrata parantumattomaan sairauteen? Alkoholismia voi pitää sellaisena. Raitistuneellakin alkoholistilla se tauti edelleen on, mutta hän ei ole sen orja, vaan pystyy vastustamaan sen kiusausta.
Ari
Olet oikein huomannut, että 1. Johanneksen kirjeen puhe kuolemansynneistä liittyy Vanhan testamentin oikeudenkäyttöön.
”Onko mitään syntiä (kuolemaksi) joka hukuttaa eli kun VT.n puolella oli syntejä joista tuli kivittää eli poistaa kansasta?”
Sen sijaan et ole tiedostanut, että kristikunnan historian aikana sinua oppineemmat ovat vuosisatojen kuluessa tutkistelleet tämän ilmauksen asemaa kristillisessä oppirakenteessa.
Maailman suurin tunnustuskunta katolinen kirkko on katekismuksessaan onnistunut määrittelemään kuolemansyntien käsitteen erittäin hyvin, suppeasti mutta selkeästi:
1861. Kuolemansynti on rakkauden tavoin radikaali mahdollisuus, jonka ihminen voi vapaudessaan valita. Kuolemansynnin seurauksena menetetään
jumalallinen rakkauden hyve ja pyhittävä armo eli armon tila. Ellei kuolemansyntiä pyyhitä pois katumuksella ja Jumalan anteeksiannolla, se sulkee ulos Kristuksen valtakunnasta ja johtaa ikuiseen kuolemaan helvetissä, koska meidän tahtomme valtaan kuuluu tehdä lopullisia ja peruuttamattomia
ratkaisuja. Mutta vaikka voimmekin todeta, että jokin teko on itsessään raskas rikkomus, meidän on jätettävä lopullinen arvio sen tehneestä ihmisestä Jumalan vanhurskauden ja laupeuden tehtäväksi.
Ja Ari hyvä
Ota tosissasi tuo mitä tässä viimeisenä lauseena sanotaan ja LOPETA HYVÄ IHMINEN YRITYKSESI TOIMIA JUMALANA. Älä siis enää mene tuomitsemaan ihmisiä. Se homma kuuluu yksistään Jumalalle.
Etkö ole koskaan oppinut huomaamaan että juuri tämä kanssakeskustelijoittesi tuomitseminen on se syy, miksi olet lukemattomissa keskusteluissa kerjännyt verta nenästäsi.
Martti
Kiitos hyvästä kommentistasi
Ari
Kirjoitat: ”Tuossa kumoat teidän perisynti-oppinne”
Tähän pitäisi sanoa kuin hieno japanilainen herrasmies, kun muuan shogin eli japanilaisen shakin harrastelija kysyi, missä hänen olisi parannettavaa pelaamisessa. Hyvin ystävälliseen sävyyn tämä herrasmies vastasi, että vähän parannettavaa on avauksissa, keskipelissä ja loppupelissä. Hän siis sanoi, että parannettavaa oli kaikessa.
Joten Ari hyvä,
Yllä olevalla lauseellasi kerrot, että sinulla on parannettavaa uskon alkeissa, uskon kokonaisymmärryksessä ja myös Raamatun kohtien oikeassa tulkinnassa eli siis kaikessa mitä uskon opista ja elämästä lausut.
Sillä väitteesi Karin kommentin luonteesta EI OSU Karin selkeään selostukseen, vaan ainoastaan paljastaa oman tekstin ymmärtämisesi vaillinaisuuden.
Voisitko ystävällisesti opetella lukemaan sisältä, niin että yrität ymmärtää mitä toiset ihan oikeasti sanovat.
Nyt menen nukkumaan
Hyvää yötä!
Jeesus myöstä!
Äläkä unohda lähetystyötä!
”Huomenna ainut” pitäs olla huomannu
Ari Pasanen
Vältät toistuvasti puhumasta totta. Et suostu myöntämään, että olet syntinen ihminen, joka ajoittain lankeaa syntiin. Tässä ei ole kysymys julkiripistä, vaan raamatullisesta totuudesta, jonka kiellät koskevan itseäsi.
Sotilaasta,
Sadanpäämies oli jopa rakennuttanut juutalaisille temppelin. ”7:5 sillä hän rakastaa meidän kansaamme, ja hän on rakentanut meille synagoogan”. (Luuk.)
Kari
Kiitos kommentistasi
Filemonin kirjeessä mainittu Filemon oli rakentanut kirkon omaan taloonsa. Se oli asianmukaisesti vihitty kirkoksi.
Onesimus muuten vihittiin Efeson toiseksi piispaksi heti Timoteuksen jälkeen.