Kristuksen kirkko maan päällä on niiden yhteisö, jotka uskovat evankeliumin, sanoman Kristuksen kautta tapahtuneesta lunastuksesta. (Franz Pieper)
Miten Kristuksen kirkon voi löytää ja mistä tunnistat sen?
Kuka on Kristuksen kirkon pää eli kenellä on ylin valta tässä kirkossa?
Mitä tarkoittaa, kun puhutaan kahdesta erilaisesta kirkosta?
Miksi kannattaa kuulua Kristuksen kirkkoon?
Mitä on kirkon yhteys ja ykseys?
Mitä tarkoittaa kansankirkko ja kansan kirkollisuus?
Kaikki julkaistut blogini:
Ari
Viittasit aivan oikein aikaisemmassa kommentissa ( Apt 2:37 ): teille ja teidän lapsillenne lupaus on annettu. Tässä laajasydämistä armoa ja pelastuksen lahjaa: teille ja teidän lapsillenne. Näyttäisi siltä, että kristillinen kaste on pelkkää lahjaa ja lupausta Jeesuksessa.
Kysymys on siitä mitä kasteessa tapahtuu, eikä siitä miten se tehdään, kaste on Jumalan vala ihmiselle, siinä ihmisen synnit hukutetaan Kristukseen ja usko omistaa Jumalan lupaukset, uskoo ja kastetaan. Kuka on sellainen joka sanoo, että ihminen tekee valan Jumalalle, menemällä kasteelle? Sellainen on omavanhurskautta. Kuka ymmärtää eron Jumalan kasteen ja ihmisen kasteen välillä?
Ihminen joka uskoo Jumalan teot vanhurskaudekseen, on eri kuin ihminen joka uskoo omat teot Jumalan vanhurskaudeksi.
Jos joku kastaa lapsensa tekee oikein, jos joku kastaa aikuisen, tekee oikein, kaste on vain väline, itse asia on tässä oleellista, jos kastan mykän muulin Kristuksen nimeen, niin onko tuo kaste mitätön? Kuka sen tekee mitättömäksi, jos olen uskonut muulini Jumalan käsiin.
Lapset kuuluvat Jumalalle, vanhemmat menkää heti kastamaan lapsenne Kristuksen nimeen, jos teillä on Usko, ettekä ole vielä kastaneet lastanne.
Onhan niin, että vain Uskovat kastavat Kristuksen nimeen, mutta kaste tulee aina Jumalalta. Liike on ylhäältä alas, AINA! Sade tulee taivaasta ja kastelee maan, niin on myös Hengen laita, sillä se on annettu taivaasta maan päälle ja asuu uskovissaan jotka saavat sen kasteessa lahjaksi. Kuka turhentaa Jumalan teot? Kuka on niin viisas, että väittää tietävänsä että Jumalaa ei asu niissä sanoissa, jotka lausutaan kasteessa, sillä nuo Sanat ovat synnyttävä Hengellisen elämän.
Ismon kommentin luettuani nousi esille blogistin, Juhan kysymys kirkon ”yhteydestä” ja ”ykseydestä”. Toteutuuko tämä jos ”ihminen uskoo Jumalan teot vanhurskaudekseen” tai kun ”ihminen uskoo omat teot Jumalan vanhurskaudeksi”?
Sakari Pöyhönen, mietippä oikein mitä Pietari sanoo ensimmäisenä helluntaina.
Niin Pietari sanoi heille: “TEHKÄÄ parannus ja OTTAKOON kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”
Mikä on lupaus??
Vastaus: Tekemällä parannuksen ja ottamalla kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi , niin saa Pyhän Hengen lahjan.
Siis kuulijoille tai heidän lapsillensa tai ketä ikinä Jumala kutsuu on tämä lupaus.
Kuinka tätä voi VÄÄRISTELEMÄTTÄ sovittaa lapsikasteeseen????
Siis ilman tämän lupauksen mukaista toimintaa on vielä synneissänsä ilman Pyhän Hengen lahjaa.
Ari, minun mielestä sinun suurin ongelma on se, ettet kuulu mihinkään seurakuntaa, jolloin et ole saanut Jumalan tahdon mukaista opetusta, vaan olet edelleen kasteessa kiinni, etkä ole Kristittynä kasvanut.
Voisiko sinua verrata pituushyppääjään, joka hyppää kilpaa? Sinulle on kerrottu kuinka tärkeää on laskea oikein askelmerkin, jotta hyppäisi pitkälle. Sinä teet ohjeiden mukaan ja saat varmasti askelmerkin oikealle kohdalle. Kisa alkaa, niin sinä moitit jokaista muuta kilpailijaa, että heidän askelmerkki ei ole kunnossa, joten hyppy ei ole niin pitkä kuin se voisi olla. Kun kolme kierrosta on kulunut, niin 8 parasta jatkaa 3 viimeiselle kierrokselle. Sinä et ole vielä hypännyt kertaakaan, vaikka sinulla oli askelmerkki kaikista paras ja varmasti oikein laskettu. Muut huonoimmalla askelmerkillä pääsee riittävän pitkälle ja voittajakin saadaan selville, vaikka oikealla askelmerkillä hän olisi hypännyt pari senttiä vielä pitemmälle. Pituushyppy taitaa olla paljon muutakin kuin oikealla paikalla oleva askelmerkki.
Juha heinilä, mielenkiintoinen esimerkkisi, en vaan ymmärtänyt ollenkaan.
Kuinka on niin monen laita jotka itseään pitävät ”kristittyinä”, he joutuvat jättämään ”aivonsa narikkaan” kun kuulevat historian tosiasioita eli sitä mitä on tapahtunut kirkon historiassa, miksikö, koska historian tapahtumat todistavat niin vääjäämättömästi siitä rakkaudettomuudesta mitä kirkko on tehnyt ulkopuolella olevia ns ”vääräuskoisia” kohtaan tai niitä kohtaan jotka eivät ole eläneet kirkon opetuksen mukaan.
Entä edellä oleva Pietarin helluntaina antama vastaus mitä pitää tehdä kun kuulee evankeliumin ja saa piston sydämeen, voiko sitä ilman aivojen narikkaan laittamista saada mitenkään sovellettua lapsikasteeseen?????
Ari, pelkään että olet Saatanan hengen vankina, koska et voi liittyä mihinkään seurakuntaan, kun uskot niiden olevan huonoja. Saatana syöttää kaikenlaisia juttuja, mutta tärkeintä on uskoa Jeesusta Kristusta ja jättää muiden osoittelu ja aloittaa kristillinen elämä. Et pääse elämässä mihinkään, jos olet Saatanan vankina.
Ei haittaa, vaikka et ymmärtänyt pituushyppyvertausta, eivät fariseuksetkaan ymmärtäneet kaikkia vertauksia.
Sakari ja Ismo, kiitos hyvistä kommenteista, joita on ilo lukea.
Ihmettelen miten sikiövaiheessa oleva Johannes Kastaja voi saada
Pyhän Hengen ( luuk.1: 15 ). Kun puhumme Pyhästä Hengestä ja
kasteesta olemme suuren salaisuuden, mysteerin edessä. Kun luemme miten kokonaisia ”perhekuntia” ( oikos, suurperhe ) kastettiin perheen pään tultua uskoon. Kun apostoli puhuu kasteesta Kristuksen ”ympärileikkauksena”. Kun Jeesus itse ottaa
pikkulapsen uskon esimerkiksi vanhemmille ihmisille. Ihmettelen sitä etten löydä Uudesta Testamentista jälkeäkään sellaisesta maininnasta, että kristittyjen vanhempien synnyttämiä ja kasvattamia henkilöitä, jotka olisi kastettu heidän saavutettua tietyn iän. Ei jälkeäkään! Tämä olisi aikahistoriallisesti mahdollista n. 50 v.
j.K. Kirkkohistoria kyllä tuntee Etelä- Ranskasta 1 100 – luvulta tapauksen, jossa lapsena kastettu oli kastettu uudelleen aikuisena.
sakari Pöyhönen, etkö ihmettele yhtään sitä hedelmää mitä kirkko on historiansa aikaan tuottanut, voiko sitä millään sanoa lähimmäisen rakkauden tuottamaksi???
Etkö ihmettele yhtään miksi Jeesus meni kasteelle ja sai Pyhän Hengen vasta yli 30 vuotiaana???
Se että Johannes kastaja sai Pyhän hengen jo äitinsä kohdussa oli Jumalan lupaus ja tapahtui ennen kuin Jeesus julisti Jumalan valtakuntaa.
Etkö ihmettele yhtään miksi Paavali ei puhu kasteesta mitään kun sanoo lapsien olevan pyhitettyjä jopa toisen vanhemman ollessa uskossa????
Etkö ihmettele yhtään miksi Jeesus kastoi vain aikuisia eikä lapsia????
Oletko Ari Hyvä todella sitä mieltä, ettei Uuden testamentin oikos –
perheissä, suurperheissä ollut yhtään pikkulapsia? Itse voit etsiä nuo. ”suurperheet” ja ihmetellä imettelemisestä päästyäsi Jumalan valtavan suurta rakkautta, että Hän pyhän kasteen kautta tahtoi ja tahtoo sulkea koko perhekunnan siunattuun kasteen armoon.
Jumala rakastaa, haluaa armahtaa, saattaa lapsiksensa kaikki
”Mahdolliset” ihmiset ( vauvasta vaariin ). Pyhä kaste on siunattu
”Ilmentymä” tästä armosta ja rakkaudesta.
Sakari Pöyhönen, ajattele kuinka pieni on sinun ”todistus” kun se on oletus että kaikki kastettiin suurperheissä??? Mitään varmaa mainintaa ei Raamatusta löydy, mutta paljon enemmän sen puolesta ettei yhtään lasta kastettu varsinkaan Jeesus ei kastanut.
Entä historian todistukset niistä kauheuksista joita kirkko on tehnyt, etkö niistä piittaa???? Eikö Jeesuksen Sanat huonoa hedelmää tuottavasta puusta yhtään pistä miettimään ketä tai kenen oppia seuraat kun historia todistaa mädän hedelmän kirkon osalta???
Muuten Jeesuksen kasteen kohdalla on maininta siitä, että hän
”täytti lain”. Sinun eikä minunkaan tarvitse enää täyttää lakia –
pelastustienä. Lakien ja käskyjen tie vie vääjäämättömästi epätoivoon. ” muuta tietä ei ole taivaaseen, ikivanha vain armon tie!!
Sakari Pöyhönen, nyt pääsit oikeaan asiaan eli kun ihminen tunnustaa/nöyrtyy tunnustamaan syntisyytensä ja tekee parannuksen niin kun hän menee kasteelle ja saa Pyhän Hengen lahjan niin hänelle annetaan voima elää Jeesuksen opetusten mukaan, tässä on evankeliumin voima, AAAAAMEN.
Palaan aiheeseen, kirkon yhteys ja ykseys.
Kun tunnustamme yhteen ääneen:
”Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme….
ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden…Jne
Niin me emme sano: Me näemme Jumalan, isän… Jne.
Eli me siis uskomme pyhän yhteyden olevan Kristittyjen kesken kuten tunnustamme ja sen olen myös todennut, että Kristillisen armon ymmärtäminen on juuri avain tähän yhteyteen. Kirkko siis tunnustaa uskovansa johonkin samalla tavalla kuin isät muinoin ja juuri siinä on mielestäni kirkon voima ja ykseys, me voimme olla rauhassa eri mieltä ja saamme pohtia ihmiseloa vapautettuina ja saamme elää turvallisesti Isän silmien alla, jos eksymme ja harhailemme, niin hän kyllä oikaisee ja ohjaa taas luokseen, Jeesuksen tähden.
Eriseurat ja lahkot ovat lihan tekoja, joku sanoo Lutherilaisiakin lahkoksi, mutta kirkko on aina siellä missä tunnustetaan yhteinen usko edellä mainituilla sanoilla, on se tosin sielläkin, missä joku sanoo, vain: ”Minä uskon”
Vierastan kuitenkin ajatusta, missä sanotaan: ”Tee niin ja näin, niin pelastut.” Se kuulostaa mielestäni juuri lahkolta, jossa ihminen on pääosassa, vaikka Jeesuksesta puhutaankin komeasti.