Kristuksen kirkko

Kristuksen kirkko maan päällä on niiden yhteisö, jotka uskovat evankeliumin, sanoman Kristuksen kautta tapahtuneesta lunastuksesta. (Franz Pieper) 

Kristuksen kirkko

Miten Kristuksen kirkon voi löytää ja mistä tunnistat sen?

 

Kuka on Kristuksen kirkon pää eli kenellä on ylin valta tässä kirkossa?

Mitä tarkoittaa, kun puhutaan kahdesta erilaisesta kirkosta?

Miksi kannattaa kuulua Kristuksen kirkkoon?

Mitä on kirkon yhteys ja ykseys?

Mitä tarkoittaa kansankirkko ja kansan kirkollisuus?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Sakari Pöyhönen, entä kuinka on luther säätiön kastamien vauvojen kanssa, hyväksytäänkö nämä kasteet avarsydämisesti??

    Voiko siis kirkkoherra päättää liitetäänkö lapsi ”kristuksen kirkkoon” (luterilaiseen kirkkoon??) vai ei?? siis eikö kaikki kasteet olekkaan samanarvoisia teille avarasydämiset luterilaiset???

    • Ari, sinulla on Kristuksen kirkon perusasiat aivan hukassa. Kasteen suorittaa loppujen lopuksi aina Jumala, mutta apulaisena on Kristuksen kirkon pappi. Kaikki Kristuksen kirkkoon kuuluvat ovat Kristuksen kirkon pappeja. Kaikki oikein suoritetut kasteet ovat päteviä. Ei siinä kikkoherrojen mielipiteillä ole merkitystä.

    • Juha Heinilä, lueppa teidän kirkon omia sivuja asiasta eli ev.lut kirkon, eikö siellä juuri kerrota että kirkkoherralla on oikeus hyväksyä tai hylätä LS kasteet??

      Kyllä muuten siellä on myös maininta että kasteen pitää suorittaa pappi, ei taitane käydä kukatahansa mattimeikäläinen????

      Tää on juuri sitä mitä yritän näyttää eli eriseuraisuutta, ette ole samaa mieltä edes perusasioista, kuinka tähän on tultu eli kuka ohjaa???

    • Ari, Jumalan edessä, kaikki Hänen suorittamat kasteet ovat aina päteviä. Pätevyyteen ei vaikuta se, että onko apulaisena ollut Lähetyshiippakunnan tai helluntaiseurakunnan tai kansankirkon pappi. Aina pappisviran haltiaa ei ole käytettävissä, jolloin kasteen voi suorittaa kätilö tai muu Kristuksen kirkon pappi.

    • Juha Heinilä, kun Jumala minua veti olen toiminut Jeesuksen Sanan mukaan tehden parannuksen ja uskomalla evankeliumin jota täydentää Pietarin ohje:

      Ap.t.2:
      37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?”
      38 Niin Pietari sanoi heille: ”TEHKÄÄ parannus ja OTTAKOON kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”

      Ei tässä sanota että liittykää johonkin ”kirkko kuntaa tai seurakuntaan” vaan että on toiminut sen mukaan mitä Raamatun Sana käskee.

  2. Arilta voisi ehkä ajatella kysyä mitä tapahtuu kasteessa kolmiyhteisen Jumalan nimeen.. Vai pitäisikö meidän jättää ”Kristuksen opin alkeet ”, joihin kuuluvat esimerkiksi ”parannus kuolleista teoista” ja ”oppia kasteista”. Älkäämme ”uudestaan” laskeko perustusta näille ”Kristuksen opin alkeille” ( Hebrealaiskirje,
    luku 6; jakeet 1 – 2 ). Näyttäisi siltä, että alkukirkosta lähtien aina meidän päiviimme saakka on ollut ihmisiä, jotka ovat mieltyneet
    ”enkelien palvonnan” ohella ”maailman alkeisvoimiin” ja loputtomiin
    kiistakysymyksiin, jotka kuluttuvat kristittyjen voimia ja aikaa, jakavat ja särkevät kristittyjen yhteyttä ( tosin Kristus-uskoa ei kukaan voi meiltä ryöstää ).

    • Sakari Pöyhönen nyt kysyt juuri perustavaa laatua olevaa eli mitä Jeesus saarnasi, PARANNUSTA eli kaikkien ihmisten on nöyrryttävä tämän Sanan edessä, tunnustettava syntisyytensä (eronsa Jumalasta) ja Jeesus jatkaa USKOKAA evankeliumi. Siis onko toista tietä Jumalan valtakuntaan, ei ole.

      Parannus Jumalan vetäessä antaa Jeesuksen nimessä synnit anteeksi, sitä seuraava kaste hautaa vanhan ihmisen ja nostaa uuden luomuksen joka Pyhän Hengen saatua voi elää Jumalan tahdossa seuraten Jeesusta, siis kuullen Jeesuksen äänen ja näin Pyhän Hengen voimassa elää Jeesuksen opetusten mukaan.

      Tästä kaikesta kertoo Raamatun Sana, eimerkkeinä opetuslapset, etenkin Pietari, Paavali jne…

      Kuten Paavalista nähdään taisteli hän lihan voimalla vainoten Jeesuksen seuraajia, mutta kun hän kohtasi Jeesuksen ja sai Pyhän Hengen muuttui hän täysin, ei enää vainonnut ketään eikä nostanut kättään itseään puolustaakseen vaan julisti rakkauden evankeliumia.

  3. Vielä jatkoa eli kun Jeesus kutsui opetuslapset seuraamaan Häntä niin ilmeisesti heidät kastettiin (tästä ei mainintaa evankeliumeissa), niin silti he eivät ymmärtäneet Jeesuksen opetuksia VAAN vasta kun he saivat Pyhän Hengen heidän silmänsä ja korvansa avautuivat eli he ymmärsivät mitä Jeesus oli heille puhunut.

  4. Ehkä Ari olet kompastunut parannuksen ja uskon väliseen suhteeseen ? Siitä nämä ajatukselliset sekasotkut?
    Ehkä on niinkin, että ”parannuksen teosta” on tullut ”pelastuksen tie” Kristus – uskon sijaan? Ehkä on kysymys laista ja sen ”kuristavasta” otteesta. Se ote takuulla hellittää, kun Kristuksen kautta saatava ”lahjavanhurskaus” kirkastuu uskossa, jonka Jeesus
    lahjoittaa. Laki ja sen vaatimukset vievät lopulta epätoivoon.
    Kun apostoli puhuu ”maailman alkeisvoimista”, alkukieli käyttää sanaa, joka viittaa verbiin.”kulkea jonossa”. Tekojen tie varsinaista jonossa kulkemista: yksi teko vaatii toisen tekemistä, ettei vain menettäisi ”tekojen tien pelastusta”. Tuolla tiellä vapauttava, ilman tekoja saatava lahjavarskaus Kristuksessa on outo ilmiö.

  5. Sakari Pöyhönen, mitä on sitten tämä vauvojen kastaminen, lakia vai mitä?? Jos lapsikaste olisi täydellisesti Jumalan teko niin ei siihen tarvittaisi ihmistä väliin, eikä varsinkaan päättämään ketä kastetaan tai kuka saa kastaa??

    Kun luottaa Jumalan tekoon niin toimii sen Sanan mukaan mitä Jumala on puhunut Jeesuksen kautta.

    Voitko sinä tai kukaan muu päättää että ihminen pelastuu eli kastetaanko pieni lapsi vai ei, entä tänäpäivänä kun ei ole enää ”uskontopakkoa” niin vanhemmat saavat päättää kastetaanko lapsi vai ei, onko nyt Jumalan teko sittenkin vanhempien käsissä?????

    • Jeesus on antanut kirkollensa käskyn kastaa kaikki kansat.

      Jeesus sanoo: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.” Matt. 28:18-20)

    • Käsky on annettu opetuslapsille eli niille jotka pitävät kaikki mitä Jeesus on käskenyt pitää, oletko opetuslapsi???

    • Ari, kristitty kasvaa ainoastaan silloin kun hän ottaa opetusta vastaan. Minä kuulun ja olen aina kuulunut seurakuntaan. Olen pienestä lapsesta asti käynyt kirkossa ja erilaisissa seurakunnan kerhoissa ja piireissä. Välillä olin maailmalla, mutta Hyvä Paimen löysi ja sain palata tuhlaajapoikana takaisin. Nyt vaellan Tiellä, joka vie Taivaaseen.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.