Kristillinen sionismi ja apartheid-teologia

1. Kristillisellä sionismilla ei paikkaa kirkossa

Tapiolan seurakunta järjesti yhdessä Suomen Lähetysseuran ja Diakonia ammattikorkeakoulun kanssa 12.6.2023 keskustelutilaisuuden aiheena ”Kristittyjen kohtalo ja tulevaisuus Palestiinassa, Israelissa ja Lähi-Idässä.” Tilaisuudessa puhuivat paitsi piispat Munib Younan ja Jari Jolkkonen, myös muun muassa Ulkopoliittisen Instituutin vanhempi tutkija Timo R. Stewart sekä Vanhan Testamentin eksegetiikan professori Martti Nissinen.

Siis sellainen seurakunnallinen normitilaisuus, jossa nukkumatti tahtoo yllättää…Ei suinkaan!

Hamas ei tuolloin ollut vielä hyökännyt Israeliin, mutta sähköä oli silti ilmassa. Piispa Jari Jolkkonen yllätti – ainakin minut – suorasanaisella kannanotollaan kristilliseen sionismiin. Piispa Jari sanoi seuraavasti:

”— meidän pitää tukea palestiinalaisia kristittyjä lankeamatta antisemitismin syntiin. Ja lankeamatta kristillisen sionismin apartheid-politiikkaan.”

Jolkkosen mukaan kristillisen sionismin apartheid-politiikassa ei ole kyse Etelä-Afrikasta ”vaan toisenlaisesta mallista, jossa käytetään teologisia uskonnollisia perusteluja ja jotka oikeuttavat palestiinalaisten sorron.”

Piispa Jolkkonen totesi myös varsin suoraan, ettei kristillisellä sionismilla ole paikkaa Kuopion hiippakunnassa ja mikäli Jolkkosesta riippuu ei koko kirkossa.

Palataan piispa Jolkkosen käsityksiin kristillisestä sionismista blogin lopussa. Nyt olisi kiinnostava tietää, mitä kristillisellä sionismilla tarkoitetaan.

————————————————–

2. Luvatun maan lumo

Tähän toimii hyvänä johdatuksena Timo R. Stewartin kirja ”Luvatun maan lumo”. Se perustuu Stewartin valtiotieteelliseen tiedekuntaan 2015 tekemään väitöskirjaan. Luvatun maan lumo on siltäkin osin erinomainen ”kansanpainos”, että siinä on mukana alaviitteet sekä lähdeluettelo.

Timo R. Stewart toimii ulkopoliittisen instituutin vanhempana tutkijana. En kummemmin esittele enkä arvioi Stewartin kirjaa. Jälkimmäiseen ei edes riittäisi rahkeet. Keskityn poimimaan kirjasta itselleni kiinnostavia kohtia.

Yksinkertaisimmillaan kristillinen sionismi on sitä, että juutalaisten paluun Palestiinaan ja Israelin valtion perustaminen nähdään olevan merkkejä Raamatun profetioiden toteutumisesta. Juutalaisten katsotaan olevan valittu kansa ja Jumalan silmäterä.

Kristillisessä sionismissa Israel on osa Jumalan suunnitelmaa. Päättely menee jotenkin seuraavasti: Raamattu on luotettava. Se on Jumalan sanaa joka sana. Raamattu ennustaa Israelin valtion synnyn. Ja kas, ihme tapahtui – Israelin valtio on syntyi. Tämä taas todistaa Raamatun luotettavuuden jne.

Kehäpäätelmä kieltämättä, mutta samalla hyvin vetovoimainen argumentti Israelin puolesta.

—————————————————-

Liikenneyhteydet pikkuhiljaa paranivat 1900-luvulle tultaessa. Suomalaisiakin ”seikkoilijoita”, pääosin pappeja vieraili Palestiinassa. Pyhä maa ei kuitenkaan ollut sellainen kuin sen piti olla.

Palestiina oli kuuma, kuiva, pölyisä ja meluisa. Se oli kehittymätön. Täynnä arabeja, joista matkailijoiden mielikuvat eivät juuri eronneet tämän päivän perussuomalaisten käsityksistä.

Sanalla sanoen Pyhä maa oli monille pettymys. Toisaalta juutalaisia siirtokuntia oli jo mukavasti, vaikkei Israel vielä itsenäinen ollutkaan. Siirtokuntien juutalaiset asukkaat olivat muuttaneet monella tavoin Lähi-Itää kehittyneemmästä Euroopasta.

Ei siis ihme, jos moni perusteli arabiasutusta tieltään pyyhkivää sionismin aaltoa Aapeli Saarisalon tavoin: juutalaisilla oli moraalinen oikeus maahan, koska he saivat sen tuottamaan paremmin!
——————————————————–

Vilkastuva Israel-matkailu keskeytyi kymmeneksi vuodeksi jännittyneen maailmanpoliittisen tilanteen ja sitä seuranneen sodan vuoksi. Sodan loppua muutaman vuoden viiveellä seurannut Israelin perustaminen 1948 räjäytti kristillisen sionismin loputkin pidäkkeet.

Viimeistään Israelin perustaminen osoitti, että Raamattu on luotettava. Sen profetiat pitävät paikkansa. Näin ajattelivat – ei pelkästään babtistit, vapaakirkolliset ja helluntailaiset tai 1945 perustetun Kansan Raamattuseuran (KRS) kannattajat – vaan moni kirkon keskikäytävänkin kulkija.

Timo R. Stewart havainnollistaa asiaa siteeraamalla Kotimaan vuoden 1947 viimeistä numeroa. Tällöin Israelin valtion perustaminen alkoi näyttää jo varmalta. Kotimaan päätoimittaja professori Yrjö E. Alanen kirjoitti:

”Arabialaisten on kuitenkin turha potkia tässä asiassa tutkainta vastaan. Juutalaisvaltion syntyminen – – – – perustuu Jumalan selvästi ilmoitetulle lupaukselle, jonka täyttymisen aika näyttää nyt koittaneen.”

Totuuden nimessä on sanottava, että Kotimaa linja maltillistui, kun seuraavana vuonna päätoimittaja vaihtui Alasesta Armo Nokkalaan.

Itselleni oli yllätys, miten kiihkeästi KRS otti kantaa Israelin puolesta. Frank Mangsin evankelioimistilaisuuksissa messuhallit ja suurimmat kirkot täyttyivät ja niiden pohjalta syntyi Kansan Raamattuseura ja sen Sana-lehti. Keskeinen vaikuttaja tässä oli esimerkiksi eri mutkien kautta helluntailaisuudesta evl kirkon piiriin ja Raamattuseuraan päätyneellä Ensio Lehtosella.

Sana-lehti oli myös eräs kaikkein aktiivisimmista Israelista kirjoittaneista lehdistä. Sana-lehdelle Israel oli kirjaimellista Raamatun ennustusten toteutumista. KRS:n lehdelle Israelin tapahtumat olivat ”Jumalan kellon tuntiviisari.” Jumalan kelloa eli Israelia seuraamalla saattoi samalla seurata Jumalan suunnitelmien toteutumista.

Sana-lehden päätoimittaja Lennart Pinomaa – myöhempi dogmatiikan professori ja keskeinen lundilaisen teologian edustaja Suomessa – kirjoitti jopa omalla nimellä Israelista ennustusten täyttymyksenä. Pinomaa on sikäli syytä panna merkille, ettei tämä Etelä-Savossa varttunut ja Kanadaan päätynyt professori todellakaan ollut kirkon konservatiivisemmista päästä.

Siinä missä Antti J. Pietilä oli viimeisissä kirjoituksissaan ennen varhaista kuolemaansa 1934 suhtautunut vähintään pidättyvästi Raamatun käyttämiseen Lähi-idän tapahtumien ennustajana ja selittäjänä, Pietilän seuraajalla Eino Sormusella dogmatiikan professorina ja sittemmin Kuopion piispana ei ollut tässä suhteessa ainakaan liiallisia hillikkeitä. Osmo Tiililä sen sijaan, kieltämättä profetioiden merkitystä sinänsä, suhtautui Israeliin ja siihen liittyvään estottomaan eskatologiaan varauksella.

Ehkä kaikkein karmeimmalla tavalla Raamatun käyttäminen historiallisten tapahtumien selittäjänä tuli esiin holokaustin yhteydessä. Urho Muroman kirjoitukset olivat oma lukunsa. Niissä ei kaukana ollut se ajatus, että holokausti oli, jos ei oikeutettu, niin ainakin ”Herran sanan” valossa ymmärrettävä. Niin ikään KRS:n edellä mainittu Ensio Lehtonen näki holokaustin niin, että ”Jumala puhdisti kansaansa.”

Stewartin mukaan heti Israelin itsenäistymisen jälkeen saivat profetioita käyttävät tulkinnat tapahtumista näkyvyyttä ennen muuta Sanassa, Kotimaassa ja Ristin Voitossa. Eivät niinkään ns. vanhojen herätysliikkeiden lehdissä.

Jakolinja oli myöhemminkin selvä. Vapaakirkolliset, babtistit, helluntailaiset ja uuspietistit pitivät lehdissään esillä Israelin perustamista Raamatun ennustusten täyttymisenä, sen sijaan vaikkapa vanhoillislestadiolainen herätysliike ja uuskansankirkollisuutta liputtanut Vartija-lehti eivät.

————————————————-

Kirkkosta kuului 1960-luvusta eteenpäin myös yhä enemmän kriittisiä ääniä. Sellaisia, jotka pyrkivät tasapuolisemmin suhtautumaan Lähi-idän polttavaan konfliktiin. Vaikutusta oli myös sillä, että Suomeen tuli ensi kertaa palestiinalaisia, heitä oli mahdollisuus kohdata ja kuulla näin myös toisen osapuolen ääntä.

Esimerkiksi Munib Younan tuli Suomeen 1969 ja opiskeli sittenmmin Helsingin yliopistossa teologian maisteriksi. Younanista tuli myöhemmin Jordanian ja Pyhän maan kirkon piispa sekä Luterilaisen Maailmanliiton presidentti.


Emerituspiispa Munib Younan. Jordanian ja Pyhän maan kirkko, ortodoksien ja katolisten ohella, edustaa kaikkein alkuperäisintä kristillisyyttä.

Myös piispanistuimilta alkoi kuulua arvostelua kristillistä sionismia kohtaan. Arkkipiispa Martti Simojoki piti puheen aiheesta Jom Kippur-sodan ollessa käynnissä lokakuussa 1973. Simojoen mukaan arabivastaisuus oli yhtälailla synti kuin juutalaisvastaisuus.

Israelin hyökättyä Libanoniin 1982, sai arkkipiispa Mikko Juva puolestaan aiheen kirjoittaa Helsingin Sanomiin seuraavasti (ja terävästi kuten Juva aina):

”Israelilaisten ja palestiinalaisten oikeudesta yhteiseen maahansa voidaan keskustella ja poliittiset samoin kuin eettiset perustelut ovat toisiansa vastassa. Mutta kun raaka sotilaallinen voima otetaan ratkaisemaan kahden kansan kiistaa, silloin on Jumalan pilkkaamista väittää, että nimenomaan toinen, ja tässä tapauksessa siis hyökkääjä, toteuttaa Jumalan hyvää tahtoa.”

1980-luvulla suomalaiset kristilliset piirit/sionistit vastustivat – tietenkin – kiihkeästi PLO:n johtajan Jasser Arafatin vierailua Suomeen. Arafat kuitenkin tuli 1989. Silloinen arkkipiispa John Vikström totesi, että suomalaisille Israelin näkemys on läheinen, mutta samalla on opittu katsomaan asioita myös palestiinalaisten perspektiivistä.

Myös presidentti Urho Kekkonen otti kantaa Lähi-idän kysymykseen. Kekkonen kritisoi kovin sanoin Israelin militaristeja ja piti Palestiinan (kansan) kohtaloa häpeäpilkkuna YK:n historiassa.

—————————————-

Oma lukunsa kristillisen sionismin kartalla Suomessa on ollut 1958 perustettu Kristillinen Liitto (myöhemmin Kristillisdemokraatit).

Kristillinen liitto sai ensimmäisen kansanedustajansa eduskuntaan 1970. Siitä pitäen se piti Israelin asiaa esillä. KRS:n ja esimerkiksi Kansanlähetyksen piirissä Kristillisellä Liitolla oli kova kannatus, mikä näkyi muun muassa näiden yhteneväisissä kannanotoissa Palestiinan kysymykseen.

Kristillisen liiton yleisohjelmaan lisättiin 1975 juutalaisten erityisasemaa Raamatun ja maailmanhistorian valossa korostava lause. Jos Israelia kritisoidaan, vedetään sillä Suomen päälle Jumalan kirous, totesi tämä suomalainen uskontopuolue.

Kristillistä liittoa puuhamassa olleen Martti E. Miettisen näkökulma saattoi olla jopa kristilliseksi sionismiksi äärilaitaa. Miettisen mukaan Lähi-idän tapahtumia tuli tarkastella (pelkästään) Jumalan sanan valossa, ei poliittisena kysymyksenä.

Tulkoon sivuhuomiona todetuksi, ettei KD:n ja viidesläisyyden side ole vuosien saatossa mitenkään höllentynyt. Vuonna 2019 tehty tutkimus kansanlähetyspäivillä ja Raamattuopiston hengellisillä syventymispäivillä kertoo, että liki 80% kannatti KD:tä ja perussuomalaisia 10% (nykyhallitus lienee viidesläinen dream team).

—————————————————————–

Stewartin tutkimus on perusteellinen ja ainutlaatuinen suomalaisesta kristillisestä sionismista. Lumotun maan lumoa olisi voinut mielestäni hiukan tiivistää. Nyt samat asiat tuntuvat paikka paikoin kertautuvan.

Timo R. Stewartille voi silti nostaa hattua jo siitäkin syystä, että jaksanut kahlata kaikkea muuta kuin runsaudenpulaa vaivaavan Israel-aiheisen profetiakirjallisuuden läpi. Israelista on kirjoitettu paljon, hyllymetreittäin. Asiallisia, tutkimukseen perustavia Palestiina-/Israel-kirjoja sen sijaan ei liiaksi ole. Hiukan ihmettelen kirjastojen hankintoja ja sijoitteluja, siellä seisoo kymmeniä lähinnä science fictioniksi luettavia profetiakirjoja tietopuolella.

Yleisesti voi sanoa, että poliittisen kentän vasemmalta laidalta löytynyt enemmän sympatiaa palestiinalaisille ja oikealta Israelille. Poikkeuksiakin on. Esimerkiksi sosiaalidemokraattien parista kirkosta eronnut ateisti K.A. Fagerholm oli vuosikymmeniä Suomi-Israel-ystävyysryhmän puheenjohtaja, samoin 1970-/1980-luvun taitteessa lapualaisoopperankin kirjoittanut Arvo Salo.

Nykyisin yhä enemmän etenkin nuorempi pappissukupolvi on irtautunut tavasta käyttää Raamattua maailmanpolitiikan oppikirjana. Voi sanoa, että kirkon liberaalien näkemykset usein myötäilevät palestiinalaisten näkemyksiä, vaikkeivat täysin mustavalkoisia olekaan. Samalla kirkon keskiviivan porukka siirtynyt – tässäkin kysymyksessä – pikkuhiljaa liberaaliin suuntaan.

Vanhat helluntailais-vapaakirkolliset rivit ovat edelleen voimissaan viidesläisyydellä ryyditettynä. Harvoin kuitenkaan enää tapaa yhtä avointa Raamatun ennustusten ja profetioiden käyttöä Israelin politiikan puolustajana kuin takavuosina. Patmos on toki yhä edelleen 100% Israelin takana, samoin monet viidesläiset järjestöt. vaikka pahin tai paras profetiakärki ainakin evl kirkon papiston parissa on taittunut, vaikka toki löytyy yksittäisiä fanaatikkoja edelleen. Helsingin piispan taannoinen mielipidekirjoitus HS:ssa esimerkiksi oli vähemmän harkittu.

—————————————————————

3. Piispan kolme pointtia


Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen: kristillisellä sionismilla ei tilaa Kuopion hiippakunnassa

Piispa Jari Jolkkonen palasi vielä Israelin ja Palestiinan väliseen konfliktiin kirjoituksessaan Seurakuntalaisessa 7.8.2023. Kirjoitus on pitkä ja luettavissa seurakuntalaisen sivustolta.

Kiinnitän huomion vain muutamaan kohtaan.

Kirjoituksessaan piispa Jolkkonen toteaa muun muassa, kuinka sekä Pyhän maan arabikristityt että muut palestiinalaiset kärsivät Israelin hallituksen ja viranomaisten toimista. Jolkkonen jatkaa:

”Israelin siviililakien sijasta Länsirannan ja Gazan alueen palestiinalaiskristittyihin (oma huom: sekä tietysti muihinkin palestiinalaisiin) sovelletaan miehityslakeja, siis sotatilan kaltaisia poikkeuslakeja. Niiden varjolla heihin kohdistetaan monia ihmisoikeusrikkomuksia.”

Olen täsmälleen samaa mieltä. Kansainvälinen huomio ja media aivan oikein ja perustellusti herää, kun Hamas tekee brutaalisen ja verisen iskun. Sen sijaan kansainvälinen media nukkuu, kun Israel harrastaa vähemmän veristä, mutta jatkuvaa sortoa palestiinalaisalueilla.

Jolkkonen kirjoittaa edelleen, kuinka palestiinalaisperheiltä on saatettu viedä näiden vuosisatoja omistamat pellot ja kodit ja jos rakennat uutta, sekin saatetaan jyrätä puskutraktorilla maan tasalle. Äänioikeus parlamenttivaaleissa on kielletty ja naimisiinmenoa rajoitetaan esimerkiksi siten, että jos Jerusalemissa asuva arabikristitty menee naimisiin Betlehemissä asuvan arabikristityn kanssa, ei yhteinen koti Jerusalemissa ole mahdollinen.

Lisäksi Jolkkosella on kolme pointtia. Piispa kirjoittaa:

”Kristittyinä meidän tehtävämme on 1. puolustaa palestiinalaiskristittyjä ja tehdä se niin, että 2. emme lankea antisemitismin syntiin 3. emme lankea karkeaan kristilliseen sionismiin ja sen apartheid-teologiaan.

Piispa Jolkkosen katsoo, että kristilliselle sionismille on tyypillistä esimerkiksi joidenkin Vanhan Testamentin jakeiden pohjalta perustella, miksi : ”nyky-Israelilla on oikeus riistää palestiinalaiskristityiltä näiden vuosisatoja omistamat pellot, kylät, tilat ja asunnot.

Edelleen piispa Jolkkonen kysyy mielestäni perustellusti: ”missä Raamatussa käsketään vuonna 1948 perustettua Israelin valtiota sortamaan Pyhän maan kristittyjä tai muita kansanryhmiä, pitämään heitä lainsäädännössä alempiarvoisina, riistämään heidän omaisuutensa tai karkottamaan heidät maasta?”

Jolkkosen mukaan apartheid-teologiaa on sellainen teologia, millä yritetään oikeuttaa yhden kansanryhmän ylivalta muihin nähden. Piispa kirjoittaa edelleen, että ”sellainen ”teologia”, joka oikeuttaa minkä tahansa apartheit-järjestelmän tai etnisen puhdistuksen, on perverssiä. Sillä ei ole mitään tekemistä Kristuksen evankeliumin kanssa.”

Mielestäni Kuopion piispa on oikeassa. Piispan yksi keskeisimpiä tehtäviä on huolehtia oikeasta opista. Ja siitä, että Raamattua tulisi tulkita oikein ja käyttää vastuullisesti. Ei sieltä voi eikä saa poimia yksittäisiä jakeita ja lähteä Raamattu kainalossa kiilusilmäisenä kadulle kivittämään kansanryhmiä (tai erilaisia vähemmistöjä). On vähän ongelmallista istuttaa nykypäivän kansallisvaltio ”Israel” Raamattuun ja kierrättää se sieltä Jumalan sanana takaisin.

————————————————————

4. ”Perisynti” on totta

”Palestiinalaiskristityt” voi mielestäni muutettavat muuttaen laajentaa koskettamaan kaikkia palestiinalaisia. Meillä on velvollisuus kristittyinä puolustaa juutalaisia, aina ja kaikkialla. Mutta yhtälailla meillä, mikäli haluamme käydä kristityistä, on velvollisuus pitää huolta myös palestiinalaisten ihmisoikeuksista.

Hamasin isku 7.10 Israeliin panttivankiottamisineen oli poikkeuksellisen raaka. Se oli juutalaisten massamurha. Kuulostaa pahalta – ja sitä se oli. Israelin vastaus on – varovaisenkin arvion mukaan – vienyt tähän mennessä hengen päälle 10 000 palestiinalaiselta eikä tässä ole mukana ne, jotka tulevat kuolemaan sähkö- ja vesikatkojen seurauksena puutteellisen hygienian vuoksi tauteihin, nälkään tai janoon. Israel on käytettävissä olevien tietojen mukaan häirinnyt myös Egyptistä Gazaan kulkevia avustusrekkoja. Niidenkin määrä päivässä murto-osa niistä useammasta sadasta rekasta mitkä normaalisti kulkevat Gazaan päivittäin.

Tällä hetkellä tilanne on se, että Gazassa on Israelin toimesta saanut kolmessa viikossa surmansa enemmän lapsia kuin kaikissa maailman konflikteissa viimeisen vuoden aikana yhteensä.

Tämän pitäisi hätkähdyttää, mutta ei! Some on täynnä ”karkeita kristillisiä sionisteja”, maallikoita ja pappeja, joille tuntuu olevan ihan sama, miten monta palestiinalaista saa surmansa, tai miten monta palestiinalaista lasta tapetaan, kunhan kostetaan ja kostetaan kymmenkertaisesti Vanhan Testamentin verenhimoisen Jahven tavoin …

Ja samalla: suren jatkuvasti myös sitä, että joku idioottimainen, verenhimoinen terroristijärjestö, jonka pahuutta ei adjektiivit riitä kuvaamaan, samalla kun tekee uskonnollista politiikkaa sekin, tappaa viattomia ihmisiä, ottaa panttivangeiksi ja kiduttaa.

Jos tästä kaikesta haluaa vetää edes orastavasti teologiaan vivahtavan johtopäätöksen, niin ehkä sen, että perisynti tai miksi ikinä sitä kutsutaankin, on kirjaimellisesti totta. Ihminen on, porvarillisen, hyveellisen naamionsa takaa, ilkeästi virnuileva omaa etua ajava omahyväinen roisto, jonka sydän on musta ensimmäisestä päivästä viimeiseen henkäykseen.

Mahtaa Jumalalla olla kauheaa katsella tätä tekopyhien teeskentelijöiden veristä temmellystä maan päällä.

  1. Vai että romanialaiset ja kotimaan vaihtoehdot saavat kilpailijan. Kuvasin Kampin Katolisen kirkon Uskon Vuoteen kuuluvaa tapahtumaa, siinä samalla tein 3 kuvan kollasin romanialaisista Kampin ympäristössä. Kiinnitän helposti huomiota ympäristössä oleskeviin. Nähtävillä ne ovat Facebookissa minun nimeä kantavalla valokuva-sivulla…jos rohkenette katsoa. Ketään ei ole niistä tykänyt. Pelkoa, vihaa, välipitämättömyys tai vai turhautuneisuutta heistä?

    • Ei kai se kilpailija ole, kun se kerää kerjäläisille?

      Kävin katsomassa kuviasi. Vaikuttaviahan ne olivat.

    • Kunhan heille annetaan ymmärtää, että heille rahoja kerätään. Mielenkiinnolla seurataan, auttako sijaiskerjäjä näkemään köyhyyttä. Nyt kun olemme turtuneita jo eläviin. Voisi tehdä Narikantorille iso polvilla oleva vaivaisukkopatsas ja poistaa tankoverkkoteos. Olisihan kaksi eri maailmaa samalla alueella. Se vasta herättää huomamaan tai sitten tulee NIMBY-ilmiö.

  2. Vai vaivaisukkoihin ja -akkoihin liittyvää toimintaa pitäisi tervehtiä ilolla. Koko kapistustahan ei pitäisi olla,. koska se on vain järkyttävä merkki hyvinvointiyhteiskunnan katoamisesta. Vaaleja tulossa, joten todella toivon, että ihmiset miettivät, ketä äänestävät niin EU:n kun tulevissa kotomaan vaaleissakin.

    Yhtenä esimerkkinä EU:n halusta pelastaa muita kuin pankkeja ovat nämä romanikerjäläiset. Eikös Romania ole jäsen? Ei vain ole saatu sitä toimimaan romanien ongelmien poistamiseksi, muusta viimeaikaisesta surkeudesta puhumattakaan.

  3. Olin itse kristillisen siionismin pauloissa 50 vuotta sitten. Lähdin silloin kibbutsille Israeliin. Tarkoitus oli olla siellä vuosi. Jom Kibbur sota ja omat hölmöilyt palautti kotimaahan. Elin silloin omia hulluja vuosiani ja sain maksaa niistä kovaa hintaa. Pääsin kuitenkin näkemään jotain sellaista, joka nyt uuden sodan puhjettua nousee vahvasti mieleen. Silloinkin oli tiukka tilanne. Egypti käytti vesisuihkuja kanavan takana oleviin valleihin joissa nuoret kokemattomat sotilaat oli juoksuhaudoissaan. Seuraus oli että he olivat hetkessä kaulaansa myöten mudan alla. Israel joutui perääntymään pitkälle ilmeisesti Siinain puoleen väliin asti. Syyria tuli läpi puolustuksen Golanilla ja saivat näköyhteyden Genetsaretin järvelle ja sen ympäristöön. Israel oli vaikeassa tilanteessa silloin. Ei tiedetty kumpaan suuntaan olisi pääpaino puolustuksessa asetettava. Lisäksi USA pihtaili asetoimituksissa. Rintamalinjoilla sodittiin, mutta muualla Israelissa sai olla ihan rauhassa.

    Nyt on aivan toinen tilanne. Vihollinen on lähempänä, kuin silloin. samalla se on ajanut Israelin ansaan. Tekemällä brutaalin hyökkäyksen se on saanut Koko kansan raivon valtaan. Arvelen että juuri se on ollut koko hyökkäyksen tarkoitus. Nyt Israelin on pakko taistella Hamasia vastaan ja kansa alueella jää jalkoihin. Niitä kun ei päästetä sieltä pois. Edes Egypti ei anna tilaa siirtyä Siinaille. Niillekään jotka ovat jo alueen eteläosassa. Ansa on siinä, että kun näin syntyy valtava humanitäärinen katastrofi niin Israel saa siitä syyt päälleen.

    Kyllä tässä vuosien mittaan on oma näköala muuttunut ja ymmärrys lisääntynyt. Israelin ystävänä olen yhä. Samoin kuin Palestiinalaistenkin kanssa. Ei minulla heitä vastaan ole mitään. Samanlaisia ihmisiä siellä on molemmilla puolilla.

    Ihmetyttää piispan into ja teologia kannustamaan Arabikristittyjen korvausteologisa näkemyksiä.
    Korvasteologia kun on juuri nimenomaan Siinonismin vastavoima. Sen mukaan Palestiinalaiset kristityt ovatkin se oikea Israel.

    • Kiitos Pekka. Tapiolan seurakunnan järjestämässä tilaisuudessa minua yllätti, mutta myös hiukan häiritsi useampia asia.

      Yllätti piispa Jolkkosen tiukka puheenvuoro kristillistä sionismia vastaan. Toisaalta se saattoi olla ihan paikallaan. Häiritsi hiukan tilaisuuden juontaja, muun muassa suurmoskeijaa puuhannut Ilari Rantakari, häiritsi myös Risto Huvila vähän epäkohteliaine esiintymisineen. Positiivistakin oli: Martti Nissisen, piispa Younanin sekä Timo Stewartin puheenvuorot.

    • Sami. Pyhällä maan kristityistä ortodokseja ylivoimainen enemmistö. Sieltä taitaa löytyä myös kristillisyyden kaikkein ”alkuperäisimmät” juuret. Stewart kertoo kirjassaan, kuinka suomalaiset Palestiinassa 1900-luvun alkupuolella vierailleet papit ja muut matkaajat lähes suu auki hämmästelivät myös paikallisten ortodoksien (ja katolisten) kirkon menoja. Meininki vähän toinen kuin Tyrnävän paikallisissa seuroissa.

    • Hienoa Kari- Matti, että olit läsnä tapahtumassa. Näin siitä videon. Siinä piispa otti jonkun israelin ystävän silmätikukseen ja lateli tälle madolukuja. Luulin että tämä henkilö oli siinä tilaisuudessa pitänyt aiemmin jonkin puheenvuoron, josta Jolkkonen antoi siinä palautetta. Näinkö ei se asia sitten ollut, vaan Jolokkonen alkoi tuon israelin ystävän itsetuntoa ruotia aivan yllärinä. Miten se meni?

    • En ollut läsnä tapahtumassa vaan katsellut videon tapahtumasta, joka löytyy Tapiolan seurakunnan sivuilta, muun muassa. Kannattaa lukea Risto Huvilan blogi seurakuntalaisesta, samoin piispa Jolkkosen. Asiaa on kommentoinut myös Pasi Turunen Patmoksen blogissaan.

      Risto Huvila siis Suomi-Israel-Yhdistysten liiitto Ry:n puheenjohtaja ja taitaa edustaa juuri niitä kristillisiä sionisteja , joita piispa Jolkkonen kritisoi.

      On ymmärrettävä tilanne. Paikalla oli Jordanian ja Pyhän maan kirkon piispa Munib Younan, joka oli vastikään vihitty myös Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan kunniatohtoriksi. Teologinen tdk ei siis aina mene metsään kunniatohtorivalinnoissaan!

  4. Ei tuota Israelin tilannetta voi käsittää, jollei paikanpäällä ole molemmilla puolilla ollut ja nähnyt mitä siellä tapahtuu. On helppo asettua jonkun puolelle ja samalla toista vastaan. Kirkon tehtävänä en sellaista ole näkemässä.

    Muistan hyvin kun pohdiskelin silloin Kibbutsille mennessä niitä raamatun kohtia joissa kerrotaan Israelin joutuvan kaikkien kansojen vihattavaksi. Nyt kun olen 50v asiaa seurannut niin tiedän jotain siitä miten se asia on kehittynyt ja kehittyy. Tämä sota näyttää yhä selkeäpää suuntaa siihen suuntaan.

    • Mulla on taito kirjoittaa helpotkin asiat vaikeasti ja siinä mielessä ymmärrettävää, että blogin pointti hukkuu. Se kuitenkin oli lähinnä se, että Raamattu ei ole mikään maailmanpolitiikan ABC eikä sitä mielestäni tule sellaisenaan käyttää myöskään Lähi-idän tapahtumien selittämiseen.

      Kirkon tehtävästä Lähi-idässä en osaa muutoin sanoa muuta kuin, että aina pitää olla heikompien ja sorrettujen puolella, löytyypä näitä puolelta tai toiselta. Mutta esimerkiksi juutalaislähetykseen suhtaudun kriittisesti.

    • Mika Rantanen

      Siion tarkoittaa Jerusalemia, ja kaiken lisäksi se on femi, Tytär Siion, ja se kai se Siionissa pelottaakin, ja vihastuttaa koska se on femi.
      Juutalaiset ovat hyvin yhteistyökykyisiä kaikkien kanssa, jotka halauavat ystäviä olla.Näin olen ymmärtänyt. Mutta Ei heidän tarvitse aina kääntää toistakin poskea, jos joku käy hengen päälle.

      Se pelottelu, että juutalaiset ottavat maailmanhallituksen ja orjuuttavat meidät, on vain kristillistä propagandaa, ettei kukaan huomaisi, että he itse juoksevat pitkin maailmaan saadakseen koko maailman kristukselle , jonka kautta he itse voivat hallita maailmaa.

      Jesajassa Tytär Siion synnyttää poikalapsen, eli kansan.

    • Mika, juutalaisuus teki aikoinaan lähetystyötä. Se mainitaan evankeliumeissakin. Vuosisatojen aikana on ollut myös joitakin kristinuskosta juutalaisuuteen kääntyneitä. Muuan suomenruotsalainen pappikin, Ole Brunell, joutui uskonkriisiin, luopui pappisvirastaan ja kääntyi juutalaiseksi. Asuu nykyään jossakin Golanilla.

  5. Minäkin innostuin lukemaan Timo R Stewartin kirjan. Se auttoi ymmärtämään kristillisen sionismin syntyä ja”logiikkaa”. Helppolukuinen tietokirja! Seuraavaksi tartuin Hannu Juusolan kirjoittamaan Israelin historiaan. En tiedä, tulenko lukemalla viisaammaksi, mutta ainakin olen yrittänyt jäsennellä asiaa päässäni.

    • Se Hannu Juusolan kirja erityisen hyvä! Sellaisessa Gaudeamuksen kirjassa kuin ”Uskonto ja politiikka Lähi-idässä (2002)on myös useita erityisen hyviä artikkeleita, muun muassa Hannu Juusolan.

Kari-Matti Laaksonen
Kari-Matti Laaksonen
karilaaksonen555@gmail.com