Kristillinen avioliitto – yksimielinen liitto

Martti Luther: ”Hyvä avioliitto on se, missä on oikea keskinäinen rakkaus ja autuaallinen yksimielisyys”.

b2ap3_thumbnail_Yksimielinen-liitto.jpg

Miksi aviopuolisoiden yksimielisyys keskeisistä asioista on parempi kuin erimielisyys, jota ei haluta ratkaista? 

Miten saavutetaan yksimielisyys avioliitossa?  

Miksi Raamattu puhuu seurakunnasta Kristuksen morsiamena, joka on kaunistettu sulhasta varten (vert. Ilm. 19:7 ja Ilm. 21:2)? 

Miksi Paavalikin vertaa kristillistä avioliittoa esimerkkinä Kristuksen rakkauteen, ja siihen puhtauteen, jolla hän on seurakunnan pyhittänyt Sanalla ja vedellä (vert. Ef. 5:25-27 )?

Minkälainen on seurakunta, jossa ei ole mistään asiasta yksimielisyyttä?

Mistä johtuvat riidat kirkossamme ja avioliitoissamme?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Osmo, kiitos mielenkiintoisesta kommentista. Noiden muiden uskontojen avioliitosta minulla ei ole mitään kokemusta, enkä tiedä kuinka autuaallinen avioliitto heillä on. Kristillisessä avioliitossa, joka on elinikäinen liitto, on autuaallista olla. Taitaa vain olla niin, että kehuskelut itsestään tai omasta avioliitossa kannattaa jättää aina tekemättä, koska joka luulee seisovan, katsokoon ettei lankea.

    Voimmeko kerran sanoa Herralle: ”Tässä on aviopuoliso ja lapset jotka sinä Jumalani olet minulle lahjana antanut”; olemmeko onnistuneet rakastamaan aviopuolisoamme ja lapsiamme niin, että tämä on mahdollista?

  2. ”Pyhässä Raamatussa on luomiskertomus, jonka mukaisesti maailmankaikkeus on luotu.” Luomiskertomus kertoo, kuka on luonut maailman. Se kertoo myös jotain siitä, miksi maailma luotiin ja mitä Luoja työstään ajattelee. Se ei kuitenkaan kerro sitä, miten maailma on luotu ja miten kauan se kesti. Luomiskertomuksen kirjoittaja ei olisi voinut ymmärtää pientä murustakaan siitä, mitä nyt tiedetään. Siksi ilmoitus luomisesta annettiin sellaisen tarinan muodossa, jonka hän ja hänen aikalaisensa saattoivat käsittää ja hyväksyä.

  3. Martti Pentti, ihan riittävän tarkasti kaikki on Raamatussa. Kuutena päivänä (24h) Jumala loi maailmankaikkeuden ja seitsemäntenä lepäsi. Koskaan ei voi olla niin, että luotu ymmärtäisi asiat paremmin kuin Luoja. Tämän vuoksi kannattaa pitäytyä Jumalan kirjoitettuun sanaan Raamattuun, eikä uskoa epätodennäköiseen ihmisviisauteen.

    Oi Herra, Herra! Katso, sinä olet tehnyt taivaan ja maan suurella voimallasi ja ojennetulla käsivarrellasi: ei mikään ole sinulle mahdotonta. (Jer. 32:17)

  4. Raamattu keskisin sisältö on , että se on Jumalan sanaa ja että Raamattu on Jumalan ilmoitus, jota aikojen kuluessa ei saa muuttaa. Ja se on meille samaa kuin se oli ensimmäisille kristyille.

    Puhdasoppisuuden ajan opettajat pyrkivät soveltamaan Raamattua omaan aikaansa ja uusiin kysymyksiin sitä, mitä Luther tai muut uskonpuhdistuksen ajan opettajat olivat opettaneet. He ajattelivat, että sanainspiraatio-oppi vastaa sitä, mitä Luther ja tunnustuskirjat ajattelevat Raamatusta, vaikka eivät käytäkään sanaa sanainspiraatio-oppi. Puhdasoppisuuden ajan luterilaiset opettajat tunsivat Lutherin ja tunnustuskirjat hyvin ja osasivat tehdä Lutherin ja tunnustuskirjojen teologiasta oikeita johtopäätöksiä.

    Sanainspiraatio-oppi merkitsee, että Raamattu on – ei vain joiltakin osin tai suurilta linjoiltaan vaan sanasta sanaan – juuri sellainen, jollaiseksi Jumala tahtoi sen kirjan, jonka kautta hän puhuu ja vaikuttaa.

    Tänä aikana suuri vedenjakaja teologien kesken kulkee siinä, pidetäänkö Raamattua Jumalan sanana vai ei. Paljon on niitä teologeja, joille Raamattu on ihmisten kokemusta Jumalasta, ei Jumalan ilmoitusta. Luther tai tunnustuskirjat edustavat kokonaan toisenlaista ajattelua – sitä että Jumala puhuu meille Raamatussa.

  5. ”Katso, sinä olet tehnyt taivaan ja maan suurella voimallasi ja ojennetulla käsivarrellasi.” Jo tämä yksi lause käy esimerkiksi siitä, miten etäällä Raamatun ilmoitus on luonnontieteestä. ’Taivas ja maa’ on ihmisen havaintoon perustuva mielikuva. Todellisuus on aurinkokuntamme kolmas planeetta, jolla elämme ja sen sininen ilmakehä, jonka läpi näemme avaruuteen vain silloin, kun aurinko ei sitä valaise. Jumalan ojennettu käsivarsi on vieläkin selvemmin runollinen kielikuva.

  6. Kirkon tärkein sanoma on hyvä uutinen eli evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta, hänen kärsimyksestään, kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan, joka tapahtui, että meillä olisi elämä, vapaus ja rauha Hänessä.

    Kari, kiitos selkeästä ja hyvästä kommentista. Kirkon tärkein sanoma tuli selkeästi esiin. Tuleeko se aina esille kirkkomme messussa?

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.