Kristillinen avioliitto – yksimielinen liitto

Martti Luther: ”Hyvä avioliitto on se, missä on oikea keskinäinen rakkaus ja autuaallinen yksimielisyys”.

b2ap3_thumbnail_Yksimielinen-liitto.jpg

Miksi aviopuolisoiden yksimielisyys keskeisistä asioista on parempi kuin erimielisyys, jota ei haluta ratkaista? 

Miten saavutetaan yksimielisyys avioliitossa?  

Miksi Raamattu puhuu seurakunnasta Kristuksen morsiamena, joka on kaunistettu sulhasta varten (vert. Ilm. 19:7 ja Ilm. 21:2)? 

Miksi Paavalikin vertaa kristillistä avioliittoa esimerkkinä Kristuksen rakkauteen, ja siihen puhtauteen, jolla hän on seurakunnan pyhittänyt Sanalla ja vedellä (vert. Ef. 5:25-27 )?

Minkälainen on seurakunta, jossa ei ole mistään asiasta yksimielisyyttä?

Mistä johtuvat riidat kirkossamme ja avioliitoissamme?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. ”Autuaallinen yksimielisyys” ei vieläkään avaudu kristillisen avioliiton ominaisuutena, ei edes ihanteena. Ei avioliitto ole symbioosi vaan kahden yksilön toimiva ihmissuhde. Tämä toimivuus edellyttää ajatusten vaihtoa, keskustelua eri mahdollisuuksista ja sovitteluratkaisuja, jotka eivät välttämättä ole kummallekaan aivan mieleen.

  2. Martti Pentti, kiitos hyvistä kommenteista, vaikka taidetaan olla vähän eri linjoilla. Avioliitto on yksimielinen liitto, joka poikkeaa yksinelämisestä tai jostain muusta liitosta. Avioliitossa pitää tehdä yksimielisiä ratkaisuja ilman, että jäisi jotain hampaankoloon. On valitettavaa ja väärin, jos päätöksissä toinen ja vielä kurjempaa, jos molemmat ovat tyytymättömiä päätökseen. Yksimieliset päätökset, joihin molemmat voivat sitoutua varauksetta kuuluvat kristilliseen avioliittoon. Yksimielisten päätösten tekeminen voi joskus viedä paljon aikaa, koska päätöstä tehdessä voidaan joutua käsittelemään asiaa monilta kanteilta. Aviopuolison ymmärtäminen vaatii työtä; ei riitä jos me luullaan ymmärtävän puolisoamme. Luulottelu ei kuulu kristilliseen avioliittoon. On suuri siunaus, jos aviopuolisot ovat täysin erilaisia, jolloin yksimielisissä päätöksissä saadaan käsitellä asiaa monipuolisesti, eikä tule hätiköiden tehtyä huonoja päätöksiä.

  3. Mitä mahtaa Uudessa testamentissa käytetty ’yksimieliset (συμψυχοι)’ tarkoittaa? Tuskin sitä voi ymmärtää hallinnollisena käsitteenä, jonka vaihtoehtona olisi vaikkapa enemmistöpäätös. Sanan alku (συμ-) tarkoittaa yhteistä pikemminkin kuin yhtä. Jälkiosa voisi kääntyä yhtä hyvin sieluksi kuin mieleksi. Avioparin yhteinen ratkaisu lienee muuta kuin kummankaan oma valinta. Usein se taitaa syntyä kummankin antaessa periksi omista vaatimuksistaan.

  4. Jorma. Tuossa Martti Pentin määritelmässähän haetaan realistisesti eräänlaista kristillisen avioliittomääritelmän pienintä yhteistä nimittäjää.

    Jos avioliittoon tulee onnellisuutta ja yksimielisyyttä, niin se on kaikki toki suotavaa ja bonusta, mutta ei sisälly varsinaisesti määritelmään tai ainakaan sen ytimeen. Avioliiton onnellisuus ja yksimielisyys voisivat olla vaikka villakoiran kuono ja häntä, mutta ne eivät ole villakoiran ydintä.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.