”Korkeimman pyhien kansa”

Tätä päivää monet suomalaiset viettävät pyhäinpäivänä. Kenties on sopiva ottaa tällaisena ajankohtana esille se, mitä Raamattu kertoo heistä, jotka ovat Raamatun mukaan pyhiä. ”Jumalalle erotettuja”, kuten ilmaus ”pyhä” voidaan alkukielen perusteella ymmärtää. (http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Pyh%C3%A4)

Raamatun vanhalla puolella sekä Kaikkivaltiaan palvelijoita että koko Israelia kutsuttiin pyhäksi.(Ps34:9) Erityisen mielenkiintoinen on kuitenkin se ennustus, jonka Danielin kirja pyhistä esittää. Ensin Daniel näki, kuinka Kristuksesta tuli hyvin voimakas vallankäyttäjä:

”Hänelle annettiin valta, kunnia ja kuninkuus, kaikkien kansojen, kansakuntien ja kielten tuli palvella häntä. Hänen valtansa on ikuinen valta, joka ei katoa, eikä hänen kuninkuutensa koskaan häviä.”(Dan7:14)

Joitakin jakeita myöhemmin Raamattu kertoo, että Jeesus-kuningas jakaa valtaansa pyhien kanssa: ” Kuninkuus ja valta ja valtakuntien mahti kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. Sen kansan valtakunta on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä.”(Dan7:27)

Danielin kirja ei kerro tietenkään yksityiskohtia siitä, keitä tuohon ”Korkeimman pyhien kansaan” kuuluu. Mutta Uudeksi Testamentiksi kutsuttu osa Raamattua ei jätä meitä siitä tietämättömäksi.

Oletko pannut merkille, että useimmat Paavalin kirjeet on otsikoitu alkuseurakunnan pyhille? Esimerkiksi Roomalaiskirjeen alkulauseessa: ”Paavali, Kristuksen Jeesuksen palvelija… tervehtii kaikkia Roomassa olevia … pyhiä.” On mielenkiintoista, että hän esittää kirjeissään usein tuon ajatuksen hallitsemisesta, siis siitä, johon Danielin kirja ”pyhät” asemoi.  Esimerkiksi:

”Ettekö tiedä, että pyhät tulevat kerran olemaan maailman tuomareina?…Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitäkin”(1.Ko6:2,3)

”Kunpa olisittekin kuninkaita, niin että mekin saisimme kuninkaina hallita teidän kanssanne!”(1.Ko4:8)

”Jos kestämme lujina, saamme myös hallita hänen kanssaan.”(2.Tim2:12)

Jeesus Kristus tiesi olevansa se ”Ihmisen Pojan kaltainen”(KR38), jolle globaali kuninkuus annettaisiin yli nykyisten kansallisten rajojen. Erään kerran hänen apostolinsa kysyivätkin tulevaisuudestaan: ”Me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua. Mitä me siitä saamme?” Vastauksessaan Messias kertoi heille delegoitavasta hallitusvastuusta: ”Totisesti: kun Ihmisen Poika uuden maailman syntyessä istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle, silloin tekin, jotka olette seuranneet minua, saatte istua kahdellatoista valtaistuimella ja hallita Israelin kahtatoista heimoa.”(Mat27,28)

Tällainen hallitusvastuu kiinnosti sitten eräitä opetuslapsia liiankin kovasti. Jotkut laittoivat oikein äidin asialle pyytämään: ”Lupaathan, että nämä kaksi poikaani saavat valtakunnassasi istua vierelläsi, toinen oikealla ja toinen vasemmalla puolella.”(Mat20:21) Jatkokeskustelussa Jeesus osoitti selvästi, ettei hänen tulevassa valtakunnassaan siedetä minkäänlaista korruptiota.

Raamattu osoittaa myös sen, kuinka kauan ”pyhät” tulevat maapalloa hallitsemaan. Ilmestyskirjan luvusta 20 ilmenee hallintoaika: ” Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta! Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta.”(Ilm20:6)

Mitä sinä ajattelet niistä pyhistä, joilla ”on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä”? Eikö sellaisten pyhien hallinnon vuoksi kannattaisi jo nyt viettää pyhäinpäivää 365 kertaa vuodessa? Ja sitten heidän alamaisinaan 1000 vuotta?

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Rauli. mistä se johtuu, että monilla lukijoilla on se kokemus, että puhut aiheen vierestä ja jättät vastaamatta, siirryt toiseen aiheeseen ja tämä kehä jatkuu. On epämielyttävää keskustella sellainen Jehovan toistajan kanssa joka toimii näin.

  2. Yritän Aila vastailla sinulle parhaani mukaan, mutta joudun ajan puutteen vuoksi priorisoimaan vastauksia sen perusteella, miten oleellisesti ne mielestäni liittyvät tähän taivaalliseen hallitukseen ja sen vallankäyttöalueeseen, maan päälle ennallistettavaan paratiisiin. Joku toinen voisi asetella saamani kysymykset toiseen järjestykseen.

    Oleellinen oli mielestäni se, että sinä Aila uskot paratiisin olevan taivaassa, tai oikeastaan siinä kolmannessa taivaassa, josta Paavali kertoo näyn saaneensa. Perusteellisempaa selvitystä tarvitaan siis ilmiölle näky.

    Kysyt, että ”Eikö näyssä voi mielestäsi nähdä tai kuulla mitään sellaista joka on todellista ja aidosti olemassa olevaa?” 0let aivan tämän Paavalin näyn kulminaatiopisteessä. Ja me molemmat olemme ottaneet muutamia muita esimerkkejä muistakin Raamatun näyistä jo tähän mennessä.

    Vastaan kysymykseesi kerralla ja kaiken kattavasti: Mikään näyssä esitetty tai unessa nähty, olkoonpa se sitten enkeli, ihminen tai vaikka sitten ”kolmas taivas” ei ole mitään näkijän pään ulkopuolella olevaa todellisuutta juuri näyn saamisen hetkellä.

    Sattui niin somasti, että tuossa päivällä tapasin ihmisen, joka ammattinsa puolesta tietää varsin paljon näkyjen maailmasta, toki myös unien. Oliko kaupunkimme asukas tai viikonloppuvieras, sitä en tietenkään kerro. Mutta sen kerron, mitä hänen kanssaan näkyjen maailmasta opin. Toki keskustelun virittelin Raamatun erilaisista näyistä ja unista, mutta tieto on peräisin nykyisestä aivotutkimuksesta.

    Mikä näky sitten on? Se on kuulemani ja myös aiemmin lukemani mukaan sellainen aivojen tila, jossa ihminen näkee jotakin sellaista, jota fyysiset aistit eivät hänelle ulkopuolelta viestitä. Kyse ei ole näkyvän valon osa-alueella kulkevasta aaltoliikkeestä silmään tai ääniaalloista korvaan. Näky ei tule ulkopuolisesta havainnosta. Oletko sinä saanut vastaavaa infoa aiheesta näky ja sen kaksoisveljestä uni?

    Kuulemma on niin, että tietynlainen häiriötila ammentaa ihmisen aivojen prosessoitavaksi jotakin siellä jo olevaa muistijälkeä. On kuulemma niin, että kun ihminen näkee unessa tai valvenäyssä kuvia, hänen aivokuorensa visuaalinen alue aktivoituu. Ääniä kuullessa toinen osa kuoresta virittyy. Vaikka sinne ei pään ulkopuolelta tule ensimmäistäkään ärsykettä.

    Kaikkivaltias Luojamme Jehova hallitsee aivokoneistomme täydellisesti. Kun hän halusi aiemmin palvelijoilleen näyttää asioita tulevaisuudesta tai vaikkapa lähettää Paavalin ”kolmanteen taivaaseen” ja paratiisiin ”kuulemaan sanoja”, Saulus Tarsolaisen aivojen kemiaan tuli juuri tätä tarkoitusta palvelevia sähkökemiallisia muutoksia. Ja niiden mukana hän sinne kolmanteen taivaaseen pujahti, ihan siis hiukan tavallista eksoottisemmalle ”nojatuolimatkalle”

    Kysyit, että ovatko näyssä esiintyvät enkelit todellisia. Ja vastaus kuuluu: eivät ole.

    Raamattu toki tuntee todellisiakin enkelivierailuja, Jaakob jopa paini aineellistuneen enkelin kanssa ja voitti matsin. Ja muinoin enkeli näytti tulivoimaansa surmaamalla 185000 assyrialaista yhtenä yönä. Ne eivät olleet mitään näkyjä enkeleistä eivätkä unia.

    Jeesuksen haudalla käyneet naiset olivat saaneet näyn, jossa enkelit kertoivat heille tärkeän uutisen. Ketään enkeliä ei ollut tietenkään paikalla, koska Raamatun mukaan kyseessä oli näky. Samalla menetelmällä näytettiin Korneliukselle enkelinäky, ilman, että kenenkään Jumalan pojista täytyi taivaasta tänne alas matkustaa.(Apt10:3)

    Apostolien tekojen 9. luvussa on mielenkiintoinen erottelu näkyvierailun ja todellisen tapaamisen välillä. Paavalille ilmestyi todellinen ylösnoussut Kristus ja näköaistille kävi siinä vähän huonosti. Kun Ananias sai näyn, jossa hän jopa keskusteli Jeesuksen kanssa, eivät näköaistimet tietenkään olleet vaarassa.

    Kysymyksesi Sakariaan kohtaamasta enkelistä on sitten hiukan erilainen. Kysyt, että ”oliko Sakariaan tapaama enkeli aito enkeli vaiko jotain muuta? Jos muuta niin mitä? Virtuaalienkeli?”

    Tuo Sakariaan tapaaman enkelin kerrotaan olleen todellinen. Sitten paikalla olleista todetaan, että ”he ymmärsivät, että hän oli nähnyt näyn temppelissä”. Oliko johtopäätös oikea?

    Ilmeisesti ulkopuolisten ”ymmärrys” ei tehnyt tilanteesta oikeaa analyysiä. Koska Sakarias menetti puhekykynsä, lienee kohtaaminen henkipersoonan kanssa ollut kovasti todellinen.

    Tällaisia väärin tulkittuja tilanteita on Raamatussa kosolti. Mieleen tulee Saulin vierailu meedion luona, jolloin ”Saul tiesi, että se oli Samuel”, vaikka kyseessä oli meedion esiin houkuttelema ilmeinen Samuelin jäljitelmä sieltä pahojen voimien puolelta(1.Sam28:14)

    • Kirjoitit: ”Jeesuksen haudalla käyneet naiset olivat saaneet näyn, jossa enkelit kertoivat heille tärkeän uutisen. Ketään enkeliä ei ollut tietenkään paikalla, koska Raamatun mukaan kyseessä oli näky.”

      Aika rohkea veto sinulta selittää Jeesuksen haudalla olleet enkelit olemattomiksi. Vaikuttaa siltä, että olemme täysin eri mieltä tästä asiasta.

      Itse nimittäin uskon, että enkelit olivat todellisia, konkreettisia. Harvemmin aivokuoren toiminta pystyy vierittämään kiviä niin kuin haudalla tapahtui.

      ”Matt. 28:1. Ja kun sapatti oli päättynyt ja viikon ensimmäisen päivän aamu koitti, tulivat Maria Magdaleena ja se toinen Maria katsomaan hautaa.
      2. Ja katso, tapahtui suuri maanjäristys, sillä Herran enkeli astui alas taivaasta, tuli ja vieritti kiven pois ja istui sille.
      3. Hän oli näöltään niinkuin salama, ja hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi. – – ”

      * * * * *

      Kiinnostaisi kuitenkin vielä kuulla selityksei siihen mitä hyötyä, rohkaisua tai lohtua Jeesus olisi saanut puhumalla Elian ja Mooseksen “kuvajaisten” kanssa? Tätä kysyin jo aiemminkin, mutta jätin kysymyksen huomiotta.

      Kyse ei voinut olla Jeesuksen pään sisäisestä liikkeestä, sillä paikalla olleet opetuslapset uskoivat nähneensä Mooseksen ja Elian.

      Ilmeisesti opetuslapset uskoivat näkevänsä aidon Mooseksen ja Elian, koska olisivat tehneet heille majat. Eiväthän he muuten olisi asiasta kysyneet vai kuinka?

      * * *

      Kiinnostaisi myös tietää uskoiko Paavali sinun mielestäsi, että ihminen voi olla irti ruumiistaan? Tämä on nyt jo ainakin kolmas kerta, kun kysyn tätä asiaa sinulta. Minun mielestäni hän piti ruumiista irtautumista täysin mahdollisena. Eli oma vastaukseni on kyllä, entäpä sinun vastauksesi?

      Ajan puutteeseen tähän viimeiseen kysymykseen vastaaminen tuskin kaatuu, sillä minulle siittää vastaukseksi ihan kyllä tai ei.

    • Kirjoitin väärin, olisi pitänyt lukea tuo Jeesuksen haudalla tapahtunut tarkemmin eri evankeliumin kertomana. Kyllä Jeesuksen haudalla oli todellakin enkeli kiven vierittäjänä kuten Matteus asian kertoo. Kadun tomussa ja tuhassa erehdystäni.

      Tarkistin asian myös alkutekstistä, ja englantilaiset käännökset ilmaisevat, että kyllähän naiset pitivät näkemäänsä sellaisena kuin ”a vision of angels”. Ja samaan retkuun menin sitten minäkin ressukka, vaikka Raamattu onkin kovasti käytössäni.

      Naisten puolustukseksi, en itseni, voi kyllä todeta, että koska enkeli ”oli näöltään niinkuin salama, ja hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi”, niin kyllähän sellaisen helposti näyksi tulkitsee.

    • Mooseksen ja Elian esiintyminen Kirkastusvuoren näyssä hahmoina ei ole sattuma vaan sopusoinnussa muun Raamatun kertoman kanssa. Oli ennustettu, että Jehova herättäisi Mooseksen kaltaisen profeetan, ja tuo lupaus täyttyi Kristuksessa(Apt3:19-23)
      Ja myös Elialla oli profeetallinen merkitys Jeesukseen liittyen.

      Oli edelleen ennustettu, että tulisi sellainen ”profeetta Elia”, joka mm. käännyttäisi israelilaisia aitoon katumukseen.(Lu1:11-17) Ja Johannes Kastaja hoiti tuon tehtävän, kertoo Raamattu.(Mat17:10-13)

      Kuten tuossa edellä jo otin esille, näky vahvisti lujasti Pietaria uskomaan yhä lujemmin Raamatussa esitettyyn Jumalan tulevaan hallintoon. Mutta kyllä tuo näky rohkaisi myös Jeesusta. Samalla kun hän näki tämän yliluonnollisen näyn, hänen taivaallinen Isänsä Jehova käytti voimakkaan ja Raamatun lehdillä harvinaisen suoraan taivaasta tulevan puheenvuoron: ”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä!”

      Opetuslapset tietysti olivat ymmärrykseltään askeleen Jeesusta jäljessä ja ottivat näyn kovinkin konkreettisesti. Tuollaisen näyn hetkellä he ilmeisesti uskoivat Elian ja Mooseksen heränneen eloon, ja asuntojahan heille piti saada. Kuolleistahan he kyllä tiesivät oman aikansa tekstin: ” kuolleet eivät tiedä mitään”(Saar9:5)

      Toteat, että ”kyse ei voinut olla Jeesuksen pään sisäisestä liikkeestä, sillä paikalla olleet opetuslapset uskoivat nähneensä Mooseksen ja Elian.” Olen samaa mieltä. Ei Jeesus ollut tietenkään tilanteessa ”ulalla”, mutta opetuslasten pään sisällä aivosolut kokivat kyllä hämmennystä aikaansaavia liikutuksia. Ei Kaikkivaltiaan puhetta taivaasta niin usein ole kuultu.

    • ”Kiinnostaisi myös tietää uskoiko Paavali sinun mielestäsi, että ihminen voi olla irti ruumiistaan?”

      Viittaat ilmeisesti siihen, että Paavali oli näkynsä kanssa niin sanotusti ”äimän käkenä”: ”Oli(n)ko hän silloin ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala.”

      Voi vain arvailla, mitä hän tuossa yliluonnollisen kokemuksensa tuoksinassa oli tuntenut. Ehkä hänen toisessa yhteydessään kirjoittamasta on apua.

      Paavali tiesi nimittäin taivaallisesta ylösnousemuksesta ainakin suuntaviivoja, kenties siitä oli apua myös ”kolmannen taivaan” näkyä hahmotettaessa. Paavali kirjoitti 1.kirjeessään korinttilaisille, että ”Sen sanon, veljet, ettei liha ja veri voi saada omakseen Jumalan valtakuntaa ja ettei katoava voi saada omakseen katoamattomuutta.”(1.Ko15:50) Sarkahousuissa ei mennä taivaaseen, ei edes siihen kolmanteen, vaikka näystä olikin edelleen kyse.

      Paavali tiesi myös, että ”Katoava pukeutuu katoamattomuuteen ja kuolevainen kuolemattomuuteen” ja totesi myös, että ”On taivaallisia ja maallisia ruumiita”. Kenties Paavali tarkoitti toteamuksellaan sitä, ettei voinut näystä sanoa oltiinko siinä maallisessa tomumajassa vaiko sitten siinä kirkastetussa taivaallisessa mallissa.

      Missään tapauksessa Paavali ei uskonut mihinkään sielun tai hengen irtautumiseen ala kuin perhonen kotelostaan. Sellaista Raamattu kun ei opeta, mutta älkäämme sitä nyt tämän kesksutelun laajennukseksi ottako. Emmehän?

    • Kirjoitit: ”Kuten tuossa edellä jo otin esille, näky vahvisti lujasti Pietaria uskomaan yhä lujemmin Raamatussa esitettyyn Jumalan tulevaan hallintoon. Mutta kyllä tuo näky rohkaisi myös Jeesusta. – – ”

      Edelleen kysyn, että miksi ihmeessä Jeesus olisi keskustellut näkyhahmon kanssa kuolemastaan? Mitä rohkaisua kuolemantuomiota odottava saa puhumalla mielikuvitusolennon kanssa? Vai oliko näkyhenkilöillä Mooseksen ja Elian ajatukset, luonne ja tieto jotenkin sisäistettynä?

    • Niin, kyllähän Jehova Jumala oli Hän, joka Jeesusta rohkaisi. Elia ja Mooses olivat vain hyvn sopivat hahmot tähän näkyyn. Kuolleet eivät sellaisenaan voi ketään rohkaista, toki eivät masentaakaan. Vai?

      Myöhemmin Jeesusta sitten rohkaisi enkelikin, joten kyllä Isä piti Pojastaan hyvää huolta(Lu22:43)

    • Kirjoitit: ”Paavali tiesi nimittäin taivaallisesta ylösnousemuksesta ainakin suuntaviivoja, kenties siitä oli apua myös “kolmannen taivaan” näkyä hahmotettaessa. Paavali kirjoitti 1.kirjeessään korinttilaisille, että “Sen sanon, veljet, ettei liha ja veri voi saada omakseen Jumalan valtakuntaa ja ettei katoava voi saada omakseen katoamattomuutta.”(1.Ko15:50) Sarkahousuissa ei mennä taivaaseen, ei edes siihen kolmanteen, vaikka näystä olikin edelleen kyse. ”

      Kyse on hieman eri asiasta. Taidamme taas selittää asioita ristiin. 🙂

      Aivan totta. Kuolleesta nouseva ihminen ei nouse ylös samanlaisessa liharuumissa kuin eläessään täällä lihassa. Taivasten valtakunnassa jokainen on puettu uuteen ruumiiseen. > Ovat kuin enkeleitä.

      Kirjoitit: ”Paavali tiesi myös, että “Katoava pukeutuu katoamattomuuteen ja kuolevainen kuolemattomuuteen” ja totesi myös, että “On taivaallisia ja maallisia ruumiita”. Kenties Paavali tarkoitti toteamuksellaan sitä, ettei voinut näystä sanoa oltiinko siinä maallisessa tomumajassa vaiko sitten siinä kirkastetussa taivaallisessa mallissa.”

      Hmm. Paavali ei todennut, että ”oliko maallisessa vaiko taivaallisessa ruumiissa” hän sanoi että ”oliko ruumiissaan vaiko irti siitä”. Eli tuo oletus ei kyllä toimi tässä yhteydessä.

      Paavalin sanat on helppo ymmärtää. Ylösnoussut pukeutuu uuteen ruumiiseen. Sen lisäksi että on olemassa nämä maanpäälliset liharuumiit, on olemassa myös taivaalliset ruumiit.
      Ylösnousemuksen jälkeen ei ole enää liharuumiita.

      Kirjoitit: ”Missään tapauksessa Paavali ei uskonut mihinkään sielun tai hengen irtautumiseen ala kuin perhonen kotelostaan. Sellaista Raamattu kun ei opeta, mutta älkäämme sitä nyt tämän kesksutelun laajennukseksi ottako. Emmehän?”

      Sovitaan ettemme ota.
      Mutta tunnetko yhtään ihmistä joka ei usko ihmisellä olevan sielua, mutta epäilee jonkun voineen olla kuitenkin irti ruumiistaan? Tuntuisi aika epäloogiselta typiltä jos sellainen olisi. Ja mikä osa olisi irti???
      Itse en usko Paavalin olleen yhtään epälooginen.

    • Kirjoitit: ”Niin, kyllähän Jehova Jumala oli Hän, joka Jeesusta rohkaisi. Elia ja Mooses olivat vain hyvn sopivat hahmot tähän näkyyn. Kuolleet eivät sellaisenaan voi ketään rohkaista, toki eivät masentaakaan. Vai?”

      Room. 9:31. Mutta mitä kuolleitten ylösnousemukseen tulee, ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on puhunut teille, sanoen:
      32. ’Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala’? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien.”

  3. Muuten. Sattuu olevan niin, että tällä hetkellä tarjoamamme lehti kertoo kovasti tuosta näkyjen maailmasta. Näyt kun ovat ainut informaatio meille Raamatussa noista taivaallisista.

    Siitä ”kolmannesta taivaasta” kertoo vain se Paavalin saama näky, mutta se ei ollut se oikea taivas, jossa Jumala asuu ja josta käsin pyhät hallitsevat

    Erittäin hyvää ja tuoretta selvitystä aiheesta ”Näkyjä niistä jotka ovat taivaassa” saa klikkautumalla osoitteeseen

    https://www.jw.org/fi/julkaisut/lehdet/vartiotorni-nro-6-2016-marraskuu/n%C3%A4kyj%C3%A4-taivaasta/

  4. Ja sitten Ailalle, Samille ja muillekin kysymys, välillä täältäkin suunnasta:

    MIten sinä määrittelisit käsitteen Jumalan valtakunta? Onko jotakin vaihtoehtoa sille, että se tarkoittaa Kristuksen johtamaa taivaallista hallitusta?

    • Minun käsitykseni mukaan Jumalan valtakunta on Jumalan läsnäoloa ja vaikutusta sekä jo tässä maailmassa että ikuisuudessa. Valtakuntaa tarkoittaa myös konkreettista paikkaa jossa Kristus hallitsee lopullisesti kuninkaana omiensa keskuudessa viimeisen tuomion jälkeen.

      En usko, että valtakunta tarkoittaa vain hallitusta. Enkä usko, että pahuuden poistuttua Jeesus tarvitsee yli satatuhatta ihmishallitsijaa avukseen. En myöskään usko, että Raamatussa kerrotaan kahdesta erilaisesta toivosta enkä siitä että vain hyvin harvoilla olisi mahdollisuus päästä Jumalan lapsen asemaan. En usko, että Jeesus ja apostolit olisivat julistaneet hyvää sanomaa hallituksesta ja sinne pääsystä vain harvoille ja valituille. Ja että sanoma maanpäällisestä paratiisista olisi jätetty parissa jakeessa olevan viitauksen varaan ja että nekin olisi ymmärretty vasta 1900-luvulla.

      * * * * *

      Oletko koskaan ajatellut, että jos sinä ja muut seurakuntasi jäsenet ette ole Jumalan lapsia, ette ole myöskään sisaria ja veljiä Kristuksessa? Oletko ajatellut sitä puolta? Sisarussuhde edellyttää aina yhteistä isää tai äitiä ja jos vain 144 000 ovat lapsia ja perillisiä, ainoastaan he ovat hengellisiä sisaruksia.

      Millä perusteella te muut olette sisaria ja veljiä?

      Huomaa tämä. Jeesus lupasi, että aivan jokaisella joka ottaa hänet vastaan on oikeus tulla Jumalan lapseksi. Raamatussa kerrotaan myös vain Jumalan lapsista ja pahan lapsista. Kenen lapsi sinä olet, jos et ole Jumalan lapsi?

      Niille jotka uskovat taivasten valtakuntaan samalla tavalla kuin minä, ei ole vaikeuksia ymmärtää uudestisyntymistä (joka on pelastuksen edellytys), ehtoollisen merkitystä kaikille uskoville ja monia muita asioita. Niille ei ole vaikeuksia rukoilla Isä meidän -rukousta. Eikä tarvitse keksiä erikoisia selityksiä päivänselville asioille kuten Aabrahamin ja profeettojen ateria tai Johannes Kastajan asema taivasten valtakunnassa.

      Jos alkaa järkeillä oppia, jakaa uskovia kahteen eri kastiin ja jakaa lupauksia eri luokkien mukaan, menee todella pahasti sekaisin. Joutuu selityskierteeseen. Selityksiä tukemaan pitää keksiä aina uusi ja uusi selitys joka vaatii yhä uuden selityksen kun eteen tulee uusi ongelma.

      Kannattaa muistaa, että Raamattu on kirjoitettu yksinkertaisille ihmisille. Raamatun tulee riittää uskon löytymiseen. Ja se riittää. Moni on tullut uskoon lukemalla Raamattua ja kokenut uudestisyntymisen > muuttunut sisäisesti.

      ___________________________
      _________________
      __________
      ___

      Rikas nuorukainen etsi pelastusta. Hän ei kysellyt paikkaa hallituksesta. Kyseiset jakeet kertovat sen uskon ytimen joka minulla on. Löytämällä tien Jumalan valtakuntaan pelastuu. Jeesus on tie. Tie johtaa Jumalan valtakuntaan.
      Paratiisi, missä se sitten ikinä sijaitseekaan kun uudet taivaat ja maat on luotu, on näkyvä ja konkreettinen osa Jumalan valtakuntaa. Jeesus tulee olemaan siellä, samoin hänen omansa.

      Jos Jumalan valtakunta on vain hallitus ja kuuluu harvoille, tulee todella, todella monia selitysongelmia.

    • Oikein paljon kiitoksia vastauksestasi. Uskot siis, että eräänä päivänä ”Kristus hallitsee lopullisesti.” Niin minäkin uskon. Olisi mielenkintoista tietää, keitä Jeesus sinun käsityksesi mukaan hallitsee?

      Olisiko Jesajan luvuista 11 ja 65 mitään apua? Siellähän sanotaan, että Jeesuksen johdolla ohjautuva hallintoalue, ”maa on täynnä Herran tuntemusta” eikä ”kukaan tee pahaa, ei tuota turmiota”. Vaikka niitä poikkeuksiakin saattaa kyllä sitten ilmaantua, tai sitten ei. Sitä varten on se sadan vuoden koeaika(Jes65:20)

      Ilmoitat, että et ”usko, että pahuuden poistuttua Jeesus tarvitsee yli satatuhatta ihmishallitsijaa avukseen.” Mikä on sitten tuo kanssahallitsijoiden lukumäärä? Sanoohan Raamattu , että jotkut Jeesuksen kanssa valtaistuimille ovat nousseet: ”he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta.”(Ilm20:6) Apostoli Paavali on varmuudella yksi ”heistä”, olisiko muutama kymmenen hallitsijaa passeli määrä sinun mielestäsi. Mikä vika on Raamatun esittämässä lukumäärässä 144000?

      Kysyt, että ”oletko koskaan ajatellut, että jos sinä ja muut seurakuntasi jäsenet ette ole Jumalan lapsia, ette ole myöskään sisaria ja veljiä Kristuksessa?

      Nyt tuo ilmaisu ”Jumalan lapsi” UT:ssa rajoittuu selkeästi niihin, jotka ovat myös perillisiä, perivät taivasosuuden ja hallitsevat Kristuksen kanssa. Esimerkiksi minä en tuollaista kutsua ole saanut, en ole siis Kristuksen veli enkä tuon terminologian mukaan Jumalan lapsi. Jeesuksen seuraaja kyllä olen, vaikka vajavainen olenkin. (Tuollakin aiemmin tuo haudalla olevan enkelin tunnistamattomuus, voi että!)

      Jeesus opetti, että siellä tämän maailman häviämisvaiheessa pelastumisen kannnalta oleellista on olla näiden Jeesuksen veljien eli perijätovereiden kanssa hyvässä yhteisrintamassa. Näin meitä opetetaan Raamatussa selviytymään sinne lampaiden puolelle: ”Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.” (Ma25:40)

      Jeesus opetti, ettei pidä ”antaa kutsua itseänne rabbiksi, sillä teillä on vain yksi opettaja ja te olette kaikki veljiä”. Koska Jeesuksella näyttää olevan tämän maailman päättyessä ”veljiensä” kanssa yhteisrintamssa olevia, lienee selvää, että Jeesuksen terminologia seurakunnan sisällä soveltuu myös näihin uudestisyntymättömiinkin. Olemme seurakunnassa sisaria ja veljiä, jopa globaalissa merkityksessä.

    • Huomasitko, että otit taas vain osan kokonaisuudesta?

      Matt. 23: 8. Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä.
      9. Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa.

      Rauli, miksi otat vain ensimmäisen jakeen omaksesi ja jätät toisen huomiotta vaikka siinä välissä on painokkaasti sana JA?

    • Kysyit: ”Ilmoitat, että et “usko, että pahuuden poistuttua Jeesus tarvitsee yli satatuhatta ihmishallitsijaa avukseen.” Mikä on sitten tuo kanssahallitsijoiden lukumäärä? Sanoohan Raamattu , että jotkut Jeesuksen kanssa valtaistuimille ovat nousseet: “he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta.”(Ilm20:6) Apostoli Paavali on varmuudella yksi “heistä”, olisiko muutama kymmenen hallitsijaa passeli määrä sinun mielestäsi. Mikä vika on Raamatun esittämässä lukumäärässä 144000?”

      Mitä he hallitsevat, kun muut kuolleet herätetään vasta kun tuhat vuotta on kulunut?

      Oletko koskaan pohtinut sitä, miten erilainen teidän oppirakennelmanne olisi jos Ilmestyskirjaa ei olisi otettu Raamatun kaanoniin?

    • 1. Joh. 3:8. Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
      9. Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.
      10. Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta.

      Raamattu jakaa ihmiset kahteen ryhmään: Jumalan lapsiin ja perkeleen lapsiin.

      Onko olemassa joku kolmas ryhmä niille, jotka eivät ole Jumalan eikä perkeleen lapsia?

      * * * *

      Gal.4: 4. Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
      5. lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
      6. Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: ”Abba! Isä!”
      7. Niinpä sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Jumalan kautta.

      Onko vain 144 000 lunastettu lain alta ja kaikki muut yhä synnin orjia?

      * * *

      Room. 8:8. Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.
      9. Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.

      Onko suurin osa todistajista yhä lihan vallassa?

      Room. 8: 13. Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
      14. Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.

      Kuljettaako Jumalan Henki vain 144 000 ihmistä ja loput elävät lihan mukaan?

      ???

  5. Ailalle. Otan todellakin vain otteita, siis jakeita, Raamatusta. Niinhän se teki Mestarinikin ja sanoi, että ”on kirjoitettu”.

    Mutta ei tuossa jatkossakaan mitään muuta vikaa ole kuin että siinä ei enää puhuta tuosta veljiksi kutsumisesta. Taivaan Isähän on kaikilla, Isältähän se elämä on meille tullut.

    Vieläkö otamme seuraavankin jakeen…

    • Ei tietenkään mitenkään. Nimittäin silloin kun puhumme ihmisten kesken. Raamattu on tässä pikkuisen eri asia.

      Jumala on kaikkien isä. Sukuluettelosta löydät maininnan siitä, että Aadam oli Jumalan poika(Lu3:38). Ei tosin kovin kiltti ollut, uudesti syntymisestä puhumattakaan.

      Ja sitten on tämä Jehovan henkipojaksi syntyminen ”ylhäältä”. Sitä kautta tulee sitten niitä ”Jumalan lapsia”, ”Jeesuksen veljiä”, ”pyhiä” ja perijätovereita.

  6. Viittaat ongelmaan, joka Jeesuksen ja hänen hallitsijatovereillaan on edessään Ilmestyksen 20:6 mukaan: ”Mitä he hallitsevat, kun muut kuolleet herätetään vasta kun tuhat vuotta on kulunut?”

    Totta on, että ylösnousseista ei halituskauden alkaessa ole hallittaviksi, kuolon unessa kun vielä nukkuvat. Mutta Raamattu kertoo ”suuren ahdistuksen” lyhentämisestä: ”Jos sitä aikaa ei lyhennettäisi, yksikään ihminen ei säästyisi. Mutta valittujen tähden se aika lyhennetään.”

    Ymmärrät näiden Jeesuksen sanojen perusteella, että hallittavia maapallolla siis kyllä on. Ja se Ilmestyksen 7. lukuhan kertoo, ettei Johanneksen laskutaito riittänyt porukan lukumäärän laskemiseen. Se kuinka monta miljoonaa, jää nähtäväksi. Olisi hienoa, jos sinäkin olisit tuossa joukossa.

  7. Nyt täytyy laittaa piste keskustelulle – toistaiseksi. Minulla heräsi usko ja tarve Kotimaa24 jälkeiseen elämään tälle illalle.

  8. UFC vapaa ottelu alkaa pian jossa Irlantilainen C.McGregor on haastaja, vielä ehtii vastata Raulin blogin. Tämä UFC ottelu liittyy Raulin blogiin.

    Russellin ensimmäisen tulkinnan mukaan Kristuksen näkymätön läsnäolo alkaisi vuonna 1874 ja ylösnousemus tapahtuisi jo vuonna 1878, mutta koska näin ei käynyt, hän joutui muuttamaan näkemyksiään ja päätyi uskomukseen, jonka mukaan Kristuksen toinen tuleminen tapahtuu vuonna 1914, ja sitä ennen hän elää 40 vuotta maanpäällä näkymättömänä Lähtökohtanaan mies käytti Church of God -järjestön jäsenen, Benjamin Wilsonin, tekemää Uuden testamentin käännöstä, The Emphatic Diaglottia, ja kuningas Jaakon versiota Raamatusta. Ensin mainitussa kreikan sana parousia tarkoittaa tulemista, kun taas kuningas Jaakon versiossa sana on käännetty tarkoittamaan läsnäoloa. Näiden perusteella Russell teki sellaisen päätelmän, että viimeisinä päivinä ennen Harmageddonin taistelua Kristus tulee olemaan näkymättömänä läsnä ja taistelun alkaessa Kristus tulee puolestaan näkyvänä maanpäälle. James Penton esittää kuitenkin teoksessaan Apocalypse Delayed. The Story of Jehovah’s Witnesses, että tämä Russellin tekemä tulkinta aiheesta ei ollut täysin hänen omansa, vaan lainattu aiemmilta asiaa tutkineilta.

    Maailmanloppu ei kuitenkaan tullut tuona vuonna 1914 ja russelilainen liike ajautui kriisiin ja joutui sen johdosta tarkistamaan näkemyksensä Jeesuksen toisesta tulemisesta. Liike esitti ensin, että maailmanloppu tulee vuonna 1918, sitten 1925 ja viimeisimpänä vuonna 1975, kun aiemmat ennustukset eivät toteutuneet.

    Sitten pitkään odotetun vuoden 1975 saapuessa monet Jehovan todistajat pettyivät suuresti ja tuhannet jäsenet jättivät yhteisön, koska spektaakkelinomaista maailmanloppua ei ennustuksista huolimatta tapahtunut. Järjestön johtajat olivat tästä hämmästyneitä, mutta kieltäytyivät myöntämästä, että he olisivat yksin vastuussa tästä kognitiivisesta dissonanssista, jota esiintyi yleisesti Jehovan todistajien maailmassa.

    Jehovan todistajien lyhyt historia on täynnä erilaisia ennustuksia. He pelaavat luvuilla samalla tavalla kuin veikkauksen sivuilla on pitkavedon kertoimia, josta voi arvata kuka voittaa.

    Jehovan todistajat uskovat, että Harmageddonin koittaessa suuresta oikeamielisten uskovaisten joukosta ainoastaan 144 000 todistajaa pääsee taivaaseen ja saa jakaa sen Jehova Jumalan kanssa. Nämä valitut kuuluvat kirkkoon tai ennemminkin Jumalan seurakuntaan, jonne pääseminen ei ole yksilön vaan Jumalan tekemä valinta.
    He vetävät kuitenkin hatusta, että luku on täynnä ja ovet suljettu. Nimittäin Vuodesta 1935 lähtien todistajat ovat Pentonin mukaan kuitenkin opettaneet, että 144 000 valitun henkilön joukko on jo tullut täyteen.

  9. Sitten vähän jatkuu.

    Rauli sekoittaa monia asioita peruusteellisesti. Otetaan vaikka tuo luku 144 000. Se on vertauskuvallinen luku. Luku kuvaa maanpäällä elävää taistelevaa seurakuntaa, vanhaa ja uutta Israelia. Jae 9 kokoaa luvun 7:4 ajatuksen. Ilmestyskirjassa on kaksi joukkoa jotka ovat yksi ( Ilm 7:4, 9).

    Jos luku 144 000 olisi konkreettinen luku ( mitä se ei ole) se koostuisi vain 144 000 vain miehestä:

    ”Nämä ovat ne, jotka eivät ole saastuttaneet itseään naisten kanssa” ( ilm 14:4a), ” kovin miesvaltainen on Jehovon todistajien hallitus joukko”.

    Nyt alkaa UFC ottelu joten veikatkaa oikein. Russelin luvat ovat vääriä älkää käyttäkö niitä.

  10. Otetaan vaikka tuo luku 144 000. Se on vertauskuvallinen luku.

    Se on vertauskuvallinenkin luku, muta ’seurakunta’ onmyös aurinkokuntamme jäsenistö tähtinee`ja aurinkoineen ja ,sillä luku 12x12x1000 (100 on Aleph eli ’Härkä, härkä oli yksi auringon metafora).

    Näin siksi, minkä astroarkeologi John Michell on aukottomasti näytänyt, että
    koska Uusi Jerusalem on kauttaaltaan kuvattu 12 yksikköinä, ei ole epäilystäkään, etteikö 1.728 (’mittartuoko’) tai 1.729 pituinen kyynärä, tuuman kymmenenneksen eroavuudella virallisesta mitasta, oli adoptoitu käyttöön numeraalin kirjallisen kertomuksen saamiseksi samalla harmoniseksi.
    Makrokosminen 12000 neliövakomittainen kaupunki ’Uusi Jerusalem’ ja mikrokosminen linnoitus 144 kyynärää korkeine muureineen eroavat skaalaltaan, mutta kuuluvat samaan geometriseen malliin. Kun ne saatetaan vertailukelpoisiin mittasuhteisiin havaitaan, että sivuiltaan 12 vakomittaiseen neliöön mahtuu ympyrä, jonka kehä on 24,890 jalkaa tai 14,400 kyynärää.
    (1.728×14400=248832). Uuden Jerusalemin keskeinen idea on siis se, että sen voi tunnistaa kuutioksi, jonka sisälle mahtuu pallo, joka itse asiassa on maapallo suhteessa 1 jalka = 1 maili, sillä ko. pallon halkaisija (24832:3.14159 on 7920,5 jalkaa ja maapallon halkaisija on 7920 mailia!)

    Kaupunkien ja temppeleiden mittaamisesta puhutaan Raamatussa usein, mm. Sakariaan luvussa 2 ja Hesekielin luvussa 43 jakeessa 10.
    Uuden Jerusalemin mittaamisessa on neljä yksikköä tärkeitä: 1)Englannin jalka, 2) 2,72 -jalkainen megaliittiyardi, 3) 1,2165 -jalkainen Egyptin remen ja 4) 1,72 -jalkainen Egyptin kyynärä.
    (Myös sumerin jalka 13,2 tuumaa tai 1,1 egl. jalkaa).

Rauli Toivonen
Rauli Toivonen
Olen Jehovan todistaja Pyhäjärveltä. Leipäni olen ansainnut perheelleni viimeiset 35 vuotta opettamalla kemiaa ja matematiikkaa paikallisessa lukiossa. Lokakuun alusta 2017 siirryin eläkkeelle ja opetan nyt kanssaihmisilleni vain Raamattua. Harrastan liikuntaa varsin tarmokkaasti: pallopelejä, kuntosalia ja lenkkejä kuuluu viikottaiseen ohjelmaani. Olen kolmen lapsen isä ja myös kolmen lapsen isoisä. Vaimon kanssa yhteistä taivalta on tänä vuonna 42 vuotta. Voit kirjoitella minulle myös meiliä osoitteseen raulitoivonen1@gmail.com