”Korkeimman pyhien kansa”

Tätä päivää monet suomalaiset viettävät pyhäinpäivänä. Kenties on sopiva ottaa tällaisena ajankohtana esille se, mitä Raamattu kertoo heistä, jotka ovat Raamatun mukaan pyhiä. ”Jumalalle erotettuja”, kuten ilmaus ”pyhä” voidaan alkukielen perusteella ymmärtää. (http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Pyh%C3%A4)

Raamatun vanhalla puolella sekä Kaikkivaltiaan palvelijoita että koko Israelia kutsuttiin pyhäksi.(Ps34:9) Erityisen mielenkiintoinen on kuitenkin se ennustus, jonka Danielin kirja pyhistä esittää. Ensin Daniel näki, kuinka Kristuksesta tuli hyvin voimakas vallankäyttäjä:

”Hänelle annettiin valta, kunnia ja kuninkuus, kaikkien kansojen, kansakuntien ja kielten tuli palvella häntä. Hänen valtansa on ikuinen valta, joka ei katoa, eikä hänen kuninkuutensa koskaan häviä.”(Dan7:14)

Joitakin jakeita myöhemmin Raamattu kertoo, että Jeesus-kuningas jakaa valtaansa pyhien kanssa: ” Kuninkuus ja valta ja valtakuntien mahti kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. Sen kansan valtakunta on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä.”(Dan7:27)

Danielin kirja ei kerro tietenkään yksityiskohtia siitä, keitä tuohon ”Korkeimman pyhien kansaan” kuuluu. Mutta Uudeksi Testamentiksi kutsuttu osa Raamattua ei jätä meitä siitä tietämättömäksi.

Oletko pannut merkille, että useimmat Paavalin kirjeet on otsikoitu alkuseurakunnan pyhille? Esimerkiksi Roomalaiskirjeen alkulauseessa: ”Paavali, Kristuksen Jeesuksen palvelija… tervehtii kaikkia Roomassa olevia … pyhiä.” On mielenkiintoista, että hän esittää kirjeissään usein tuon ajatuksen hallitsemisesta, siis siitä, johon Danielin kirja ”pyhät” asemoi.  Esimerkiksi:

”Ettekö tiedä, että pyhät tulevat kerran olemaan maailman tuomareina?…Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitäkin”(1.Ko6:2,3)

”Kunpa olisittekin kuninkaita, niin että mekin saisimme kuninkaina hallita teidän kanssanne!”(1.Ko4:8)

”Jos kestämme lujina, saamme myös hallita hänen kanssaan.”(2.Tim2:12)

Jeesus Kristus tiesi olevansa se ”Ihmisen Pojan kaltainen”(KR38), jolle globaali kuninkuus annettaisiin yli nykyisten kansallisten rajojen. Erään kerran hänen apostolinsa kysyivätkin tulevaisuudestaan: ”Me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua. Mitä me siitä saamme?” Vastauksessaan Messias kertoi heille delegoitavasta hallitusvastuusta: ”Totisesti: kun Ihmisen Poika uuden maailman syntyessä istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle, silloin tekin, jotka olette seuranneet minua, saatte istua kahdellatoista valtaistuimella ja hallita Israelin kahtatoista heimoa.”(Mat27,28)

Tällainen hallitusvastuu kiinnosti sitten eräitä opetuslapsia liiankin kovasti. Jotkut laittoivat oikein äidin asialle pyytämään: ”Lupaathan, että nämä kaksi poikaani saavat valtakunnassasi istua vierelläsi, toinen oikealla ja toinen vasemmalla puolella.”(Mat20:21) Jatkokeskustelussa Jeesus osoitti selvästi, ettei hänen tulevassa valtakunnassaan siedetä minkäänlaista korruptiota.

Raamattu osoittaa myös sen, kuinka kauan ”pyhät” tulevat maapalloa hallitsemaan. Ilmestyskirjan luvusta 20 ilmenee hallintoaika: ” Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta! Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta.”(Ilm20:6)

Mitä sinä ajattelet niistä pyhistä, joilla ”on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä”? Eikö sellaisten pyhien hallinnon vuoksi kannattaisi jo nyt viettää pyhäinpäivää 365 kertaa vuodessa? Ja sitten heidän alamaisinaan 1000 vuotta?

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Se miksi Rauli on vaikea ajatella, että Paavali irtautui ruumiistaan ja temmattiin Herran luokse joutuu muutamista asioista.

    Jehovan todistajien on vaikea ajatella, että Jumala olisi kaikkialla läsnä. Ajatus, että Jumala on todellinen ”palvelijoilleen” nousee selvästi konkreettisesta ajattelutavasta. Vain ruumiillisen olennon – aikaan ja paikkaa – sidotun voidaan ajatella olevan olemassa ja käsitettävissä. Tämä asia on avain monille Jehovan todistajien opin ymmärtämiselle. Ajatus iankaikkisesta todellisuudesta aikaan sidotun maailman rinnalla torjutaan. Siksi Jumala ei voi olla muulla kuin vain yhdessä paikassa koko maailman kaikkeudessa ei missään muualla samanaikaisesti. ( Jehovan todisjien perustaja Russel opetti, että Jumala asuu alcyonella joka on Plejadien kirkkain tähti).
    Saman ajattelun pohjalta nousee myös oppi ihmisen häviämisestä kuolemassa.

  2. NE 144 000 JA SUURI VALKOPUKUINE JOUKKO

    ILM 7:2-8, 14:1-5. Nämä 144 000 sinetöityö Jumalan palvelijaa ovat Israelin sukukunnista, ei mistään muista kansaoista. Se, että he ovat esikoiosia Jumalalle ja Karitsalle, merkitsee, että Israelista on heidän lisäkseen oleva paljon muita pelastettuja.

    ILM 7:9-17 Tämä suuri valkopukuisten joukko kaikista kansoista on taivaassa Jumalan ja Karitsan valtaistuimen edessä. ILM 4:2 sanoo nimenomaan, että tämä valtaistuin on taivaassa, ja siis sen edessä seisovat ovat hekin taivaassa, eivät maan päällä.

    • Ilmestyskirjan 7. luvussa todella puhutaan niistä pyhistä, jotka tulevat Kristuksen kanssa hallitsemaan. Mutta siinä kerrotaan myös niistä alamaisista, jotka tuhatvuotiskauden aloittavat. Niistä, jotka ovat ”valtaistuimen edessä”, kuten sinä Sami tuossa Raamattuaaivan oikein siteeraat.

      Tarkastellaanpa hiukan tätä joukkoa lähemmin, siis näitä pyhien alamaisia. Näin Raamattu: ”Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä.”(Ilm7:9)

      Jälleen Raamattu selittää meille, mistä joukko on peräisin. ”Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta” sanotaan jakeessa 14. Mistä ”ahdingosta” on sitten kyse?

      Raamattu käyttää alkutekstissä ”suuresta ahdingosta” ilmausta ”megas thlipsis”, täsmälleen samaa kuin Jeesus käytti eräässä opetuksessaan.

      Nykyisen maailman lähestyessä loppuaan, kohdataan vaikeiden aikojen maailmanennätys: ”Ahdinko on oleva niin suuri, ettei sellaista ole ollut maailman alusta tähän päivään asti eikä tule koskaan olemaan.”(Mat24:21) Jeesus kuitenkin kertoi jotakin rohkaisevaa tilanteesta: ”Jos sitä aikaa ei lyhennettäisi, yksikään ihminen ei säästyisi. Mutta valittujen tähden se aika lyhennetään”.(jae22)

      Ymmärrätkö Sami Jeesuksen opetuksen ja hänen Johannekselle ilmestymisensä hienon sopusoinnun? Se Ilmestyksen ”suuri joukko on siitä kaikkien aikojen suurimmasta ahdingosta elossa säilyneitä. Missä arvelet Sami tuon ahdingon olevan? Taivaassa vai maapallolla?

      Kyllä se täällä on, sanoo Raamattu. Koska nyt se suuri joukko on maapallolle eloon jääneitä, kyseessä on tietenkin se porukka, jota Jeesus taivaasta alkaa hallita. Pahat ja pahuus on tuossa tilanteessa vain ikävä muisto.

      Mutta esitit Sami hiukan kinkkisen ajatuksen Raamatusta: ”ovat Jumalan ja Karitsan valtaistuimen edessä.” Ja aivan oikein Raamattua siteeraten todeten, että valtaistuin on taivaassa.

      Silloin kun olin luterilainen, kuulin lauseen ”Kaikkitietävän Jumalan kasvojen edessä ja tämän seurakunnan läsnä ollessa kysyn sinulta…” En ollut silloin taivaassa, en edes minkään ilmestyksen myötä. Tukevasti olivat jalkani suomalaisella maaperällä, vaikka lausuman mukaan Jumalan kasvojen edessä oltiin.

      Mittasuhteet täytyy vain aina ottaa huomioon, meidän pikkuruiset kilometrimme ja Jehova Jumalan rajattomuus. Ehkä Raamatun muu teksti auttaa sinua Sami tekemään oikeita johtopäätöksiä.

      Raamattu kertoo Kaikivaltiaan vinkkelistä, että ”Taivas on minun valtaistuimeni, maa on koroke minun jalkojeni alla.”Jes66:1) Itse Jeesus Kristus toisti tämän mittakaavan Vuorisaarnassaan(Mat34,35) Meitä opetetaan edelleen, että ”Tämän jalkojeni sijan minä korotan kunniaan.” Jotakin kenties taivaassa?

      Ei, tämä ”Jumalan jalkojen sija” ole suinkaan taivaassa vaan kyse on ”minun pyhäkköni paikasta” muinaisen Israelin alueella, kuten voit lukea Jesajan kirjan 60. luvun jakeesta 13.

      Ehkä ymmärrät Sami nyt, mitä Ilmestyksen 7. luku tarkoittaa, kun siellä lukee: ”Sen tähden he(=se suuri joukko) ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään päivin ja öin, ja hän, joka istuu valtaistuimella, on levittänyt telttansa heidän ylleen.”

      Suuri joukko on siis ihan tällä Telluksella, Jumalan valtaistuimen edessä olevalla ”korokkeella minun jalkojeni alla”. Jumalan teltta on viritetty heidän ylleen, kuten tuhatvuotisen hallitusjakson alusta myöhemmin myös kerrotaan: ”Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan.”(Ilm21:3)

      Hienoa aikaa, vai mitä ajattelet tuosta Kristuksen hallintojaksosta?

    • Rauli, tarkastellaanpa tätä suurta joukkoa vielä hieman lähemmin kuin sinä tarkastelit.

      Korostan muutamia sanoja, jotta voimme tarkastella niitä paremmin.

      Ilm. 7: 9. Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen EDESSÄ ja Karitsan EDESSÄ puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,
      10. ja he huusivat suurella äänellä sanoen: ”Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta”.
      11. Ja kaikki enkelit seisoivat piirissä valtaistuimen ja vanhinten ja neljän olennon ympärillä ja lankesivat kasvoilleen valtaistuimen ETEEN ja kumartaen rukoilivat Jumalaa,
      12. sanoen: ”Amen! Ylistys ja kirkkaus ja viisaus ja kiitos ja kunnia ja voima ja väkevyys meidän Jumalallemme aina ja iankaikkisesti, amen!”
      13. Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: ”Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat TULLEET?”
      14. Ja minä sanoin hänelle: ”Herrani, sinä tiedät sen”. Ja hän sanoi minulle: ”Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta TULEVAT, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
      15. Sentähden he OVAT Jumalan valtaistuimen EDESSÄ ja palvelevat häntä päivät ja yöt hänen TEMPPELISSÄÄN, ja hän, joka valtaistuimella istuu, on levittävä telttamajansa heidän ylitsensä.

      Kyseisissä jakeissa on parikin kertaa mainittu paikaksi ”valtaistuimen edessä”. Sinä käsität ne ilmeisesti eri paikoiksi? Suuri joukko oli valtaistuimen edessä (=maan päällä?) ja enkelit lankesivat kasvoilleen valtaistuimen eteen (= taivaassa?). Näinkö?

      a) Jos suuri joukko ei ollut kirjaimellisesti valtaistuimen edessä, niin mistä he näkivät kuka istuu valtaistuimella juuri tuolloin ja osasivat ylistää oikeaa persoonaa?

      b) Jos suuri joukko oli maan päällä, niin miksi yksi vanhimmista kysyi ”mistä he ovat tulleet”? Oliko suuri joukko tullut jostain? Oliko se tullut jonnekin? Maan päältä maan päälle?
      Mistä siis tullut ja minne?

      c) Jos KOKO maapallo on ollut sodassa ja sinä selviydyt siitä ja olet edelleen samalla maapallolla, niin mistä sinä olet silloin TULLUT? Jos sota on jossain muualla ja sotilas palaa sieltä, hän tulee sodasta. Mutta jos sota on kotikapungissa ja se päättyy, niin sotilas ei tule ahdistuksesta vaan hän on ollut ahdistuksessa. Eikö totta?

      d) Miksi vanhin puhuu ikään kuin suuri joukko olisi siinä paikalla? Ilmestyskirjan kirjoittaja näki ja koki (oli mukana tilanteessa). Jos suuri joukko olisi ollut maan päällä ja Johannes keskustelemassa vanhimman kanssa taivaassa, miksi hän olisi puhunut niin kuin puhui?

      e) Suuri joukko palvelee Jumalaa yöt ja päivät tämän temppelissä. Onko Jumalan temppeli maan päällä? (Tähän jo vastasitkin, mutta nostin tämän esille, kun kuuluu kokonaisuuteen.)

  3. Jehovan todistajien oppi paljastuu kaikessa kauheudessaan hyvin tästä 144 000 opista.
    On kahden kerroksen väkeä. 144 000 luku on jo täynnä. Kaikki eivät saa ehtoollista. Ainoastaan valitut ( miten valituksi pääsee sitä ei kukaan tiedä, vaikka he tekevät heistä tilastoja, miten tilastot muodostuvat on salaisuus)

    ”Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.” ( 2 Jh 1:9).

  4. Loistava keskustelu meneillään, kiitos tähänastisesta. Olen harmikseni estyneenä kommentoimaan pikaisest. Älkää hermostuko, kyllä hyvää keskustelua kannattaa jatkaa.

  5. Apokalyptiikan ja mysteeriuskontojen kielellä Paavali ilmoittaa, että hänkin on kuullut asioita, joita ei sovi opettaa kenelle tahansa. Vrt. Dan 12:4 ja erit. Ilm. 14:3: Johannes kuuli ukkosenjyrinän (Jumalan äänen) puhuvan salaisuuksia, joita ei ole lupa kirjoittaa muistiin.

    Juurikin näin, koska Paav lin omaksuma kristinusko o l i mysteeriuskonto,jonka jäsenillä oli muille lausumattomia salaisuuksia. Muta salaisuuksia (rez, zephon)oli paljonmyös Vt:ssä kuten tuo D aniel 12: 4 osoittaa: ”4. Mutta sinä, Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat, ja ymmärrys lisääntyy. ”
    Sanojen lukitsemine viittaa salakirjoituksin,joihi tavitaan avaimia. Näihin avaimmin viitta myös Jees phuessaan ’tiedon avaimesta´’ (gnosis hekleis)Daniel 12.4 hepreaksi

    אַתָּה דָנִיֵּאל, סְתֹם הַדְּבָרִים וַחֲתֹם הַסֵּפֶר–עַד-עֵת קֵץ; יְשֹׁטְטוּ רַבִּים, וְתִרְבֶּה הַדָּעַת. 4

    Huomattava, että hepreassa ko kohdissa käytetään ’tieto’ sanasta heprean käsitettä DAT! Tässä kohtaa on myös heprealaisessa tekstissä els-kirjoitus, joka muodostaa sanan MUCHSEB eli: ’tietokoneitse’.

  6. Tässä hiukan yleistä toteamusta sellaisesta asiasta kuin valveilla saatu näky, vastaava nukkuessa saatu tietopaketti on Raamatussakin sitten nimeltä uni. Molempia Jehovan palvelijat ovat vastaan ottaneet Kaikkivaltiaalta. Hesekiel, Daniel ja apostoli Johannes tunnetuimmat vastaanottimet.

    Sekä uni että näky on jotakin sellaista, joka kuvailee jotakin. Ei kannata mennä eläintarhasta etsimään lohikäärmettä tai kymmensarvista petoa, jotka Johannes näki. Ei ole koskaan ollut olemassa niitä lihavia ja laihoja lehmiä, joiden merkityksen Joosef muinoin tulkitsi. Ja kyllähän Danielin näkyjenkin eläintieteelliset realitettit ovat todella sellaisia, että näkyjähän olivat.

    On varsin ymmärrettävää, että myös Paavalin joku uskoo käyneen vierailulla ruumiinsa ulkopuolella. Onhan se nykyisten kohujuttujenkin aihepiirinä. Ja hän kun vain kuvaili näkynsä eksoottista luonnetta ilman, että hän olisi itsekään ymmärtänyt millaisesta olotilasta ”kolmannen taivaan paratiisissa” oli kyse.

    Joten eiköhän oteta näyt näkyinä, unet unina ja sitten tämä reaalimaailma sellaisena kuin se on silmiemme edessä.

    • Kirjoitit: ”On varsin ymmärrettävää, että myös Paavalin joku uskoo käyneen vierailulla ruumiinsa ulkopuolella. Onhan se nykyisten kohujuttujenkin aihepiirinä. Ja hän kun vain kuvaili näkynsä eksoottista luonnetta ilman, että hän olisi itsekään ymmärtänyt millaisesta olotilasta “kolmannen taivaan paratiisissa” oli kyse.”

      Paavali kuitenkin piti mahdollisena sitä, että ihminen voi poistua ruumiistaan, eikö totta?

      Huomaa että Paavali ei kuvaa tilannetta sanoilla ”… oliko hän unessa vaiko hereillä, en tiedä, sen tietää vain Herra.”

      Kirjoitat: ”Joten eiköhän oteta näyt näkyinä, unet unina ja sitten tämä reaalimaailma sellaisena kuin se on silmiemme edessä.”

      Tarkoittaen mitä? Eikö näyssä voi mielestäsi nähdä tai kuulla mitään sellaista joka on todellista ja aidosti olemassa olevaa?

      Miten todistajat selittävät Mooseksen ja Elian ilmestymisen Jeesukselle? Jeesus keskusteli kirkastusvuorella noiden kahden henkilön kanssa ja pari opetuslasta olivat mukana tilanteessa, joten he näkivät myös Moseksen ja Elian.

  7. ”Miten todistajat selittävät Mooseksen ja Elian ilmestymisen Jeesukselle? ”

    Jehovantoistajatkaan tuskin hyväksyvät kute neivät teologitkaan tätäselkeitä selitystä via Occam ja historia:

    Qumranin teskteistä voi päätellä, että essealaiset käyttivät Vanhan testamentin sankareiden ja enkelien nimiä omien johtohenkilöittensä peiteniminä.

  8. Rauli; ” Joten eiköhän oteta näyt näkyinä, unet unina ja sitten tämä reaalimaailma sellaisena kuin se on silmiemme edessä.”

    Tässä näkyy hyvin Jehovan todistajien järkeisusko. Heille Jumala ei voi olla samanaikaisesti eri paikoissa. Ihminen ei voi olla muuta kuin ruumiissa, jos hän on muualla hän on kuollut.

    Miksi Paavali ei olisi voinut irtautua ruumiista? Sitä täytyy kysyä Raulilta. Mutta tuskin hän siihen vastaa, koska tulee paljastetuksi.

    Tämä nuori lahko Jehovan todistajat ei myöskään tunne profetian armolahjaa saatikaan kielillä puhumisesta heillä ei ole mitään kokemusta. He ovat antikarismaatikkoja.

  9. Ja tänne nyt siirsin Ailan erinomaisten kysymysten käsittelyn.

    1) Onko Jeesuksen johtamassa hallituksessa publikaaneja ja porttoja? (Matt. 21:28-31)

    Kyseisessä raamatunkohdan huipentuma oli Jeesuksen toteamus ”Totisesti: portot ja publikaanit menevät Jumalan valtakuntaan ennemmin kuin te.” Varsinaisesti tämä ei edellytä porttojen ja publikaanien menoa Jeesuksen hallitsijatoveriksi, jopa sellaisetkin menevät ennen Jeesuksen ajan uskonnollista johtoporrasta.

    Mutta kun kerran kysyt, vastaan että ainakin yksi ihmisammatiltaan publikaani on. Hänen nimensä on Matteus. Ex-portoista ei taida olla tietoa Raamatussa. Rahabkin kun eli aikana, jolloin hallitusvastuita ei vielä jaettu.

    2) Oliko Jeesuksen johtama hallitus ollut joskus ylipappien ja kansan vanhinten hallussa? Milloin ja miksi? (Matt. 21:33-43)

    Ei tietenkään voinut olla. Valtakunnan tuleminen oli Jeesuksen päivinä vasta rukousasteella: ”Tulkoon sinun valtakuntasi,” sanoo mallirukous.

    Viittaat varmaankin Jeesuksen lauseeseen ”Tämän takia minä sanon teille, että Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä.” Eikö?

    Jeesus tässä lyhyesti toteaa sen saman kuin mitä Matteuksen 23. luvussa: ”Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan! Mutta te ette tahtoneet tulla.”(jae37)

    Kyse on nyt siitä, että juutalaisille oli tarjolla kaikki taivaallisen hallituksen paikat. Ei Jeesus niitä muille ohjaillut. Mutta kun fariseusjohtoinen enemmistö antoi tarjoukselle pitkät, Jehova käännyttiin käännyttiin samarialaisten puoleen. Ja sitten viimeksi Pietari käytti avaimia ympärileikkaamattomiin eli pakanoihin. Korneliuksesta tuli ensimmäinen ympärileikkaamaton hallitsijatoveri, jos pysyi uskollisena omaan loppuunsa asti.

    3) ”Miten tulkitsette raamatunkohdan jossa joku on tehnyt itsensä (eunukiksi UM) Jeesuksen johtaman hallituksen vuoksi? (Matt. 19:12)

    Eunukki ei perhettä perusta, paitsi nykyajasta en olisi niin varma. Paavali oli yksi niistä, jotka eivät perustaneet perhettä, jotta Jumalan valtakunnan työlle jäisi enemmän aikaa. ”Soisin kaikkien elävän niin kuin itse elän… Mutta elleivät he jaksa hillitä itseään, menkööt naimisiin, sillä on parempi mennä naimisiin kuin palaa himon tulessa.”(1.Ko7:7-9)

    Jumalan valtakunnan, siis sen hallituksen antamien velvoitteiden vuoksi voi hallitsijatoveriksi kutsumatonkin tehdä itsensä ”avioon kelpaamattomaksi”. Ja tänä aikana jotkut kristityt ovat niin tehneetkin Paavalin mallia seuraten.

    4) Miksi Abraham, Iisak, Jaakob ja kaikki profeetat ovat aterioimassa Jeesuksen johtamassa hallituksessa? (Luuk. 13:28-29)

    Raamatunkohta sisältää voimakkaan kontrastin: ”Siellä te itkette hammasta purren, kun näette Abrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikki profeetat Jumalan valtakunnassa mutta huomaatte, että teidät itsenne on suljettu ulos.”

    Tuossa raamatunjakeessa on kyse taas kerran paatuneille uskonnollisille johtajille annetusta voimakkaan tuomitsevasta repliikistä. Fariseuksilla oli mahdollisuus päästä Kristuksen hallinnon jäseniksi, ja kyllähän Paavali tuosta porukasta paikan ottikin. Abraham, Iisak ja Jaakob edustavat sitä sukulinjaa, joka johtaa Jeesukseen Kristukseen. Kyseessä on siis pikemminkin vertailu Jehovan oikeiden palvelijoiden ja luopioiden välillä kuin jäsenluettelon esittäminen.

    Taivaaseen pääsyn edellytys Jeesuksen mukaan oli ”syntyminen vedestä ja hengestä”.(Joh3:5) Ei kai Jeesus tästä VT:n kolmikosta puhuessaan voinut toisaalla antamastaan opetuksesta poiketa?

    5) ”Miksi Jeesus rinnastaa opetuksessaan Jumalan valtakuntaan pääsemisen ja pelastumisen, jos valtakunta tarkoittaa vain harvoille tarjottua hallituspaikkaa?”

    Yksinkertaisesti siksi, että maan päällä ollessaan Jeesus puhui Jumalan valtakunnasta pelastuneiden päämääränä, eli Johannes Kastajan jälkeen tuli taivaaseen meno päämääräksi Jehovan palvelijoille(Mat11:12) Raamatun vanhemmassa osassa ei taivastoivosta ole kuin myöhemmin ymmärrettäväksi tarkoitettuja pieniä välähdyksiä. Kokonaisuutena Raamattu opettaa siis sekä Jumalan valtakuntaan menemistä että ikuista maan perimistä. Hieno kokonaisuus!

    6) ”Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: ‘Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.”(Mat25:34)
    ”Kenen valtakunnan nämä Jeesuksen oikealla puolella olevat Isän siunatut saavat omistaa?”

    Huomaatko tuon ilmauksen ”maan perustamisesta asti”. Siis he saavat jotakin, joka on ollut olemassa ”maan perustamisesta asti.”

    ”Tältä sukukunnalta vaadittaisiin kaikkien profeettain veri, mikä on vuodatettu maailman perustamisesta asti,” sanoi Jeesus Luukkan 11:50:ssä. Ja jatko osoittaa, mikä oli Jeesuksen mielestä startti, ”maailman perustaminen”: Aabelin verestä Sakariaan vereen saakka”.

    Aabel on ensimmäinen, jolle on ollut tiedossa Jeesuksen lunnaiden perusteella ylösnousemus maapallolle, josta tulee sitten alkuperäisen mallin muotoinen paratiisi. Saman saavat periä Jeesuksen sanojen mukaan nyt ne ihmiset, jotka Jeesuksen sotajoukkojen kahtiajaossa ovat siellä paremmalla puolella. Paratiisista on siis lopultakin kyse, jahka se kunttoon sitten saadaan.

    On mielenkiintoista, että tämän Jumalan valtakunnan perimisestä, eli siis hallituspaikan saamisesta käytetään ratkaisevasti erilaista kielikuvaa Raamatussa.

    Efesolaiskirje kertoo seuraavaa:
    ”Niin kuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa, edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan”

    Nämä pyhät joukkona oli siis Jumalan tarkoituksissa jo ”ennen maailman perustamista” eli Abel,nimistä aikatolppaa. Niinpä Jumalan valtakunta liittyykin jo heti ensimmäiseen korjausliikkeeseen syntiinlankeemuksen jälkeen ”vaimon siemeneen”. Siitä Raamattu sanoo:” Se on polkeva rikki sinun(Saatanan) pääsi.” Ja niinhän Jumalan valtakunnan kuningas tuhatvuotisen hallituskautensa lopuksi tekeekin.

    • Kiiitos. Vastaan tähän hieman myöhemmin.

      Voisitko vastailla myös niihin aihepiireihin, jotka ovat jääneet sinulta vastaamatta tuolla aiemmin? Siellä on monta kysymystä, johon odotan vastaustasi.

    • > ”Varsinaisesti ei – – ”
      > ”Ei tietenkään voinut olla – – ”
      > ”Kyseessä on siis pikemminkin vertailu – – ”

      Hmmm . . .

      Kirjoitit: ”Taivaaseen pääsyn edellytys Jeesuksen mukaan oli ”syntyminen vedestä ja hengestä”.(Joh3:5) Ei kai Jeesus tästä VT:n kolmikosta puhuessaan voinut toisaalla antamastaan opetuksesta poiketa?”

      Voisiko mitenkään olla mahdollista, että todistajat ovatkin ymmärtäneet kyseisen opetuksen ytimen väärin? Että uudestisyntyminen on tarkoitettu kaikille, jotka ottavat Kristuksen sovitustyön vastaan omalla kohdallaan?

      Sillä tässä juuri on oppitulkintanne ongelma.

      Kun ollaan lukittu vaihtoehto B, kaikki muu täytyy soveltaa lukitun tulkinnan mukaan. Entäpä jos kaikilla on oikeus tulla Jumalan lapseksi niin kuin Jeesus itse sanoi? Olisiko kyseinen raamatunpaikka silloin helpommin ymärrettävissä? Katso, silloin ristiriita on poissa eikä selittelyjä enää tarvita.

      * * *

      Kirjoitit: ”Huomaatko tuon ilmauksen ”maan perustamisesta asti”. Siis he saavat jotakin, joka on ollut olemassa ”maan perustamisesta asti.””

      Huomasin kyllä. Olen samaa mieltä. Jumalan valtakunta on ollut olemassa maan perustamisesta asti.
      Mutta eihän Jeesuksen ”hallitus ja valta” ole ollut teidän tulkintanne mielestä maan perustamisesta asti? Olen ymmärtänyt, että opetatte Jeesuksen ottaneen hallinnan vasta 1914. Ei kai hallitusta ollut ennen hallitsijaa? Tässäkään logiikka ei vaikuta ihan pitävältä. Vai olenko ymmärtänyt tulkintanne väärin? Oliko ”hallitus” kasassa ja voimissaan jo tuolloin?

      * * * * *

      Oletko koskaan pohtinut sitä ovatko kaikki pelastuvat ihmiset Jumalan perillisiä? Jos eivät, niin miten voi joku periä jotain olematta perillinen?

    • ”Olen samaa mieltä. Jumalan valtakunta on ollut olemassa maan perustamisesta asti.”
      Ja minä sitten olen eri mieltä. Jumalan valtakunta ei ole ollut olemassa maan perustamisesta asti, ei lähes tulkoonkaan. Ilmeisesti käsityksemme eivät ole kohdanneet?

      Raamattu kertoo Danielin kirjassa, että ”Noiden kuninkaiden aikana on taivaan Jumala pystyttävä valtakunnan, joka ei ikinä tuhoudu, eikä sitä valtakuntaa anneta toiselle kansalle. Se murskaa lopullisesti kaikki nuo valtakunnat, ja se pysyy ikuisesti.”(Dan2:44) Edelleen Jeesuksen ajasta lähtien hänen seuraajansa ovat rukoilleet ”tulkoon sinun valtakuntasi”.

      Ei kai Jumalan valtakunta voi olla peräisin ajalta ”maan perustamisen jälkeen”, jonka Jeesus kiinnittää Aabeliin?

      Kuten tuossa jo Raamatusta sinulle näytin, Efesolaiskirjeessä puhutaan heistä, jotka ”hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät”. Siis tuo ”pyhien” eli Jeesuksen hallitsijatovereiden joukko oli tullut Jehovan piirustuslaudalle jo Eedenin kapinan jälkeen, ennen Aabelia. Yhtäkään jäsentä tuossa hallituksessa ei tietenkään ollut, Kristuskin voideltiin kuninkaaksi vasta täällä maapallolla.

      Sitten ihan toinen juttu on se, mitä Matteuksen evankeliumissa luvataan tämän maailman lopussa: ”Omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.”(Mat25:34) Tämä tarkoittaa Jumalan valtakunnan hallinta-alueen Telluksen perimistä. Ja siinään on sitten se lupaus periä maa ja elää senpäällä ikuisesti, kuten Raamattu niin monesti meille lupaa.(Ps37:29)

Rauli Toivonen
Rauli Toivonen
Olen Jehovan todistaja Pyhäjärveltä. Leipäni olen ansainnut perheelleni viimeiset 35 vuotta opettamalla kemiaa ja matematiikkaa paikallisessa lukiossa. Lokakuun alusta 2017 siirryin eläkkeelle ja opetan nyt kanssaihmisilleni vain Raamattua. Harrastan liikuntaa varsin tarmokkaasti: pallopelejä, kuntosalia ja lenkkejä kuuluu viikottaiseen ohjelmaani. Olen kolmen lapsen isä ja myös kolmen lapsen isoisä. Vaimon kanssa yhteistä taivalta on tänä vuonna 42 vuotta. Voit kirjoitella minulle myös meiliä osoitteseen raulitoivonen1@gmail.com