Kommunistit ja uskonnonopetus Suomessa

Petri Järveläinen on kirjoittanut erinomaisen ja tärkeän blogipuheenvuoron tänne Kotimmaan palstoille. Se käsittelee uskonnonopetusta ja jo pitkään vireillä ollutta hanketta suomalaisen uskonnonopetuksen muuttamiseksi.

Opetusministerin virkaa hoitaneet vasemmistoliitolaiset ovat laittaneet töpinäksi, kun vanhanaikainen uskonnonopetus pitäisi nyt niin sanotusti uudistaa. Ja minnepä ollaan menossa?

Opetusministeri Suomessa on kouluopetuksen, tieteellisen tutkimuksen ja korkeakulttuurin edistämisestä vastaava ministeri.

Vasemmistoliiton Li Andersonia sijaistanut Jussi Saramo oli median tietojen mukaan lukionsa kesken jättänyt koululainen ja opistoasteen datanomin tutkinnon suorittanut henkilö. Tällä vajavaisella koulutustaustalla ja opetusministeri Anderssonin sijaisena hän johti Suomen koululaitosta, tiedettä ja kulttuurielämää.

Li Andersson, opetusministeri, on puolestaan yhteiskuntatieteiden kandi Turun Åbo Akademista.

Lukiolaisen hämmästys

Vasemmistoliitto on poliittinen puole, jonka muodostivat Suomen Kommunistinen puolue ja SKDL. Maailman muuttuessa, kun itäblokki hajosi ja sen ideologinen perusta eli kommunismi romahti, suomalaiset kommunistit tiputtivat nimestään sekö kommunismin että demokraattisuuden ja muuttuivat Vasemmistoliitoksi. ”Demokraattisiahan”, kuten tuon ajan eläneet muistavat, olivat Saksan Demokraattinen Tasavalta (DDR) ja esimerkiksi Kongon demokraattinen tasavalta, joissa kummassakaan demokratiasta ei ollut tietoakaan.

Mitä, kysyi hämmästynyt lukiolainen, ovatko vasemmistoliittolaiset kommunisteja? Tätä sopii miettiä.

Kommunismin musta kirja

Ranskalaistutkijat julkaisivat tutkimuksen globaalin kommunismin rikoksista ihmisyyttä vastaan. Se ilmestyi myös suomeksi vuonna 2001 nimellä Kommunismin musta kirja.

Tutkijoiden mukaan maailmanlaajuinen kommunismi oli 1900-luvun loppun mennessä aiheuttanut arviolta 300 miljoonan ihmisen kuoleman.

Tämä määrä on moninkertaisesti se, mitä kansallissosialistit eli natsit onnistuivat lyhyen valtakautensa aikana tappamaan ja tapattamaan ihmisiä.

Nykytilanne

On historian kummajainen, että meillä pieni kommunismin perinteestä ammentava puolue eli Vasemmistoliitto on hallitusvastuussa. Kuolonuhreissa laskien pienemmällä kansallissosialismilla ei olisi mitään elinmahdollisuuksia Suomen poliittisessa kentässä. Ihmiset tietävät ja ymmärtävät sen karmeat rikokset ihmisyyttä vastaan ja sen älyttömät ideologiset opit.

Vasemmistoliiton kommunistit sen sijaan ovat ihan kuin ok ja salonkikelpoinen puolue, ilman mikäänlaista itsereflektiota tämän ideologisen liikkeen mailmanlaajuisista rikoksista ihmisyyttä vastaan ja huolimatta siitä mitä tuhoa kotimainen ja kansainvälinen kommunismi ovat oikeasti aiheuttaneet

Uskonnonopetuksen ”uudistaminen”

Suomalaisen koulutusjärjestelmän tiedollisen opetuksen yksi vahvuus on ollut se, että opetus eri oppiaineissa perustuu tieteelliseen tutkimukseen.

Kouluissa opettavissa oppiaineissa ei kerrota lapsille ja nuorille ideologiaa, vaan tietoa siitä mitä kunkin oppialan tieteellinen tutkimus on saanut selville.

Tässä on kuitenkin ollut yksi poikkeus, kirkkoon kuulumattomille 1980-luvulta alkaen luotu ns. katsomuksellinen opppiaine eli elämänkatsomustieto. Tämä on opetuksellinen kummajainen; mitään tiedettä nimeltä elämänkatsomustieto ei ole olemassa. Oppiaineella ei ole tieteellistä, akateemista perustaa.

Länsimaisen yliopistojärjestelmän alkuvaiheista saakka teologia, kristinuskon tieteellinen tarkastelu kunkin aikakauden historiallisessa kontekstissa, on ollut osa länsimaisen yliopistojärjestelmän toimintaa. Tällä tiedollisella hankkeella on yli tuhatvuotinen yliopistohistoria.

No, nyt vasemmistoliittolaisten mielestä tämän yhä elävän ja elinvoimaisen hankkeen tuottama tieto ei Suomessa ole riitävä uskonnonopetuksen pohjaksi. Pitäisikö jonkun kertoa ruotsinkieliselle Li Anderssonille mikä merkitys kristinuskolla – ja sen historian tuntemisella – on ja on ollut suomenkielisille suomalaisille?

Pitäisi luoda uudenlainen katsomusaine. Ajatus on täysin älyvapaa ja ideologinen. Kaikkien järkevien suomalaisten, poliittisesta kannasta riippumatta, pitäisi vastustaa vasemmistoliittolaisten hankkeita uskonnonopetuksemme muuttamiseksi. Kouluissa kun ei opeteta uskomista, vaan tietoa uskonnosta.

Jokainen tolkun ihminen ymmärtää, että Suomi on loppupeleissä ja pitkässä juoksussa tulos siitä mitä liittyminen länsimaiseen kristillisyyteen ja erityisesti uskonpuhdistukseen tuotti. Jos näitä kehityskulkuja ei kouluissa opeteta lapsille ja nuorille, he saavat, hyvässä ja pahassa, väärän kuvan historiasta.

Järveläisen erinomainen ehdotus

Etiikka, jonka tarkastelulla meidän kulttuuripiirissämme on noin 2500 vuoden historia, pitäisi olla osa kaikkien opetusta. Etiikan opetus pitäisi kuulua kaikille pakolliseen filosofian ja sen historian opetukseen.

Kun Suomea ja sen historiaa ei voi ymmärtää ilman kristinuskon historiaa Suomessa, ei ole missään mielessä järkevää hypätä vasemmistoliiton kommunistien kyytiin nykyisen uskonnonopetuksen muuttamiseksi. On päinvastoin kysyttävä miksi uskonnonopetuksen muuttaminen on heille tärkeää, mutta koulukiusaamisen nimellä tunnettuun sadistiseen väkivaltaan puuttuminen ja sen lopettaminen ei opetusministerien asemassa olevia ihmisiä kiinnosta.

  1. Seppo Heinola. Kysymys EI ollut kristinuskon opillisesta sisällöstä tai Bysantin keisarikunnassa tms (oppia ei edes oikein kerrottu esim. itämaisiin uskontoihin verrattuna).

    Ei historian oppikirjoissakaan erikseen korosteta, kuinka paljon Stalin tapatti pappeja ja imaameja, Neuvostoliiton kommunistisen puolueen jäseniä.

Luukkanen Tarja-Liisa
Luukkanen Tarja-Liisa
Teologian ja historian tohtori, dosentti sekä oppi- ja aatehistorian tohtori, joka kirjoittaa uskonnon, politiikan ja yhteiskunnan globaaleista ja suomalaisista ilmiöistä.