Kolmiyhteinen Jumala on turvamme

Kävin Aune tätini luona hänen syntymäpäivänään. Tässä tervehdyksenä kaksi kuvaa. Tuoli on talonpoikaisrokokoota ja Aunen tekemän käsityön yksi kuvio hänen pöytäliinastaan meille nähtäväksi.

Vuodet vierivät. Aika kuluu. Me vanhenemme ja saamme lisää elämänkokemusta. Kiitämme Jumalaa jokaisesta elämämme hetkestä, sukulaisistamme, ystävistämme, rakkaistamme. Jokainen kanssaihmisemme on meille Jumalan hyvyydessään antama ilon aihe.

Turvanamme on ikiaikojen Jumala. Hän on maailman luonut. Hän meitä varjelee elämämme aikana. Hänen omanaan saamme tuoda kaikki elämämme hetket hänen hoiviinsa. Hän pitää meistä huolen. Hänelle saamme rukouksissamme jättää niin kauniit kuin raskaatkin hetkemme, koko elämämme.

Jumala on kolmiyhteinen. Hän on yksi Jumala, joka on ilmoittanut itsensä kolmessa persoonassa: Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.

SUNNUNTAI 26.5.2024

Pyhän Kolminaisuuden päivä

Salattu Jumala

Maailmamme on luotu. Jumala on kaiken tehnyt. Kolmiyhteinen Jumala on koko olemassalomme alku, perusta ja ylläpitäjä. Hänestä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä puhutaan jo lukukappaleemme alussa:

Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä! Hän on siunannut meitä kaikella Hengen siunauksella, taivaallisilla aarteilla Kristuksessa.

Isä loi sekä näkyvän että näkymättömän maailman Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Siksi Kristus on koko maailmamme kokoava persoona. Hänessä Isä on yhdistänyt kaikki maailmankaikkeutemme ratkaisevat selitykset. Syvällisin viisaus ja ymmärrys aukeavat hänen työnsä välityksellä. Hän on koko maailman sovitus.

Jo ennen maailman luomista Jumala oli kaiken valmistellut. Meidän ihmisten olemus Jumalan kuvana sai kauneimman täyttymyksensä Jeesuksessa. Hänen sovintotyönsä Golgatan ristillä oli suunniteltu jo ennen luomistyön alkua.

Kristuksen veressä meillä on lunastus, rikkomustemme anteeksianto. Näin Jumala on antanut armonsa rikkauden tulla runsaana osaksemme ja suonut meille kaikkea viisautta ja ymmärrystä.

Jo luomisen yhteydessä Pyhä Henki liikkui vesipilven mukana. Veden mukana toimien hän loi elämän. Hän on elämän antaja. Ihmiskunnan lankeemuksen jälkeenkin hänen työnsä jatkuu. Hän jakaa Kristuksen pelastustyön osallisuuden edelleenkin veden mukana toimien, pyhän kasteen välityksellä. Näin meille annetaan uuden luomisen osallisuus. Jumalan armon vakuutena on hän itse, Pyhä Henki, Totuuden Henki, Lohduttaja. Hänestä ja hänen työstään Nikaian tunnustus lausuu:

Uskomme Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä ja Pojasta ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta. Uskomme yhden, pyhän, yleisen  ja apostolisen kirkon. Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.

Tekstissämme tuodaan esille Pyhän Kolminaisuuden työ jo ennen ajan alkua, siitä alkaen meidän aikaamme ja meidän ajastamme aina ikuiseen elämäämme iankaikkisen Jumalan pelastuksen perillisinä.

Saamme siis rohkeasti nostaa katseemme eteen päin. Ylistämme Jumalaamme hänen hyvästä työstään ja odotamme hän rakkautensa täyttymystä, iankaikkista elämää taivaan kirkkaudessa.

Toinen lukukappale eli epistola Ef. 1:3–6 (7–10) 11–14

Kirjeestä efesolaisille, luvusta 1

Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä! Hän on siunannut meitä kaikella Hengen siunauksella, taivaallisilla aarteilla Kristuksessa. Jo ennen maailman luomista hän on valinnut meidät Kristuksessa olemaan edessään pyhiä ja nuhteettomia Kristuksesta osallisina. Rakkaudessaan hän näki hyväksi jo edeltä määrätä meidät yhteyteensä, omiksi lapsikseen, Jeesuksen Kristuksen tähden. Ylistetty olkoon hänen armonsa kirkkaus, kun hän antoi meille rakkaan Poikansa!
    (Kristuksen veressä meillä on lunastus, rikkomustemme anteeksianto. Näin Jumala on antanut armonsa rikkauden tulla runsaana osaksemme ja suonut meille kaikkea viisautta ja ymmärrystä. Hän on ilmaissut meille tahtonsa salaisuuden, sen Kristusta koskevan suunnitelman, jonka hän oli nähnyt hyväksi tehdä ja joka oli määräajan tullessa toteutuva: hän oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaiken, mitä on taivaassa ja maan päällä.)
    Jumala on myös antanut Kristuksessa meille perintöosan, niin kuin hän oli suunnitellut ja ennalta määrännyt – hän, joka saattaa kaiken tapahtumaan tahtonsa ja päätöksensä mukaisesti. Siksi meidän, jotka olemme jo ennalta saaneet panna toivomme Kristukseen, tulee elää Jumalan kirkkauden ylistykseksi.
    Kristukseen tekin nyt uskotte kuultuanne totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin. Häneen uskoessanne te myös olette saaneet luvatun Pyhän Hengen sinetiksenne. Se on meidän perintöosamme vakuutena, joka takaa meille lunastuksen, Jumalan kirkkauden ylistykseksi.

78 KOMMENTIT

  1. Nykyisin puhutaan paljon ennalleen saattamisesta. Tarkoittaen luontoa ja sen ennallistamista. Mielenkiintoista sikäli, että jo Raamatussa sanotaan, että ”Jumala etsii sitä mikä on kadonnut. ”
    Kysymys on siis ennallistamisesta johonkin mitä on ollut, joten kannattaisiko palata vaikka ensimmäiseen käskyyn ja lähteä siitä liikkelle, ja heittää kaikki rönsyt ja monimutkaiset selityksen Yhden lävistämisestä kolmeen osaan, jonnekin unhon uunin pankolle.
    Minusta tuntuu, että sensimmäisessä käskyssä Jumalan ilmoitus itsestään on yksinkertaisimmillaan, täysimääräsenä.

    • Tarja

      8) Jumalan olemus Yksi Jumala kolmessa persoonassa, ei ole mikään lisuke jostakin muka alkuperäisemmästä, vaan koko hänen iankakkisen olemuksensa syvin salaisuus: Jumala on rakkaus.

      Ei hän ole muuttunut vaan hän on alati sama ikuisuudesta ikuisuuteen, sama Jumala jokaisena hetkenä.

      Jo ennen kuin pienintäkään hitusta maailmankaikkeudesta oli edes alkeissaan luotu, Jumala on jo valinnut meidät Kristukseen uskovat pelastukseen. Tämä pelastuksen suunnitelma sai sitten täyttymyksensä siinä, että ihmiseksi tullut Jumala Jeesuksen Kristuksen uhrikuoleman perusteella sovitti koko maailman itsensä kanssa. Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.

    • Tarja

      9) Ennallistamisesitys vääristää Euroopan luonnon tasapainon hoitamista.

      Jossain eteläisessä maassa, missä metsän osuus on vain muutaman prosenttiyksikön suuruuinen isonkaan profenttimäärän saaminen uusinnan piiriin ei merkitse kovinkaan suurten metsien istuttamista, mutta meidän Suomessamme missä metsää on noin 3/4 koko pinta-alastamme jonkun prosenttirajan asettaminen voisi merkitä koko maamme joutumisesta metsän valtaan.

      On siis otettava todesta nykyinen tilanne koko Euroopassa, jotta voisimme välttyä mielettömien kiihkoilijoitten ylilyönneiltä maamme tilaa heikontamasta.

      Tässä yksityiskohta nykytilanteesta:

      Tiukimman luokan suojelumetsiä, missä ihmistoimia ei ole sallittu lainkaan, on Euroopassa 3,7 miljoonaa hehtaaria, mistä yli puolet on Suomessa.

      Enemmän tietoa maamme asemasta Euroopan metsäisimpänä maana on luettavissa täältä:

      https://forest.fi/fi/artikkeli/tiesitko-taman-euroopan-metsista-metsapinta-ala-puuston-maara-ja-hakkuut-ja-myos-suojeluala-ovat-jatkuvassa-kasvussa/#e5b57dd8

  2. (Tämä katosi jonnekin)

    Kolmessa persoonassa.

    Minäkin olen kolmessa peroonassa. Jokainen on.

    Itselleni olen MInä.

    Sinulle olen Sinä. Kun kysyt minulta: Mitä sinulle kuuluu, Silloin olen sanassa sinä. Sinuksi voi tulla vain suhteessa toiseen ihmiseen.

    Kolmas, eli Hän, olen silloin, kun kaksi tai kolme keskustelevat minusta, mutta en itse ole paikalla muuten, kuin hengessä mukana. Hän sanoi, hän teki. Eli hän voi olla sukupuolisesti mitä vain. Minun tapauksessa feminiini.

    Tämä liittyi aiheeseen kolmannen persoonan sukupuoli.

  3. Muutama huomio edellisiin keskusteluihin viitaten.- On teologinen ja Raamatun omasta ilmoituksesta erkaantunut oppi erottaa vesikaste ja Henki kaste toisistaan. Vesi ja Henki kuuluvat aina yhteen Kasteesta puhuttaessa. Ei ole olemassa erikseen Kristillistä Henki kastetta ja Kristillistä vesi kastetta, on vain YKSI Kristillinen Kaste.

    Kolminaisuuden voi löytää Raamatusta monin paikoin, seuraavassa yksi selkeimmistä. (Tehtävä: löydä kaikki kolme samassa hetkessä ja tapahtumassa, jossa, Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat läsnä) Ja vielä huomio! Tämä on Kaste tilaisuus!

    ”Kun siis kaikkea kansaa kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: ”Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt”.Luuk.3 21-22

    • Ismo

      Kiitos hyvästä kommentistasi.

      Kerrot selkeästi sen mikä on koko kirkon historian aikana ollut selkeää oppia kristikunnan kaikissa kirkkokunnissamme.

      Valitettavasti tuo runsas vuosisata sitten tullut kristilliselle perinteelle vieras elementti on päässyt sumentamaan monien mielen niin, etteivät enää tahdo ymmärtää Raamatun selvääkin selvempää sanaa, kun lukevat lauseiden sisään omia kuvitelmiaan eivätkä sen takia voi tiedostaa mitä teksti ihan selkeästi sanoo, kun sen ottaa juuri niin kuin se on kirjoitettu.

  4. Matias,

    Kirjoitat:

    ” Sanot seuraavasi Raamattua ja vain sitä, mutta kuitenkin aivan aatehistorian kannalta voimme todeta sinun tulkintaperinteesi syntyneen 9. huhtikuuta ja 12. huhtikuuta 1906 tapahtuneen kahden miehen kokemuksista, kun he olivat etsineet keinoa saada omakohtaisesti kokea joitakin vuosia aikaisemmin Parhamin kokemaan erään kielilläpuhujan puheeseen leimautunutta ajatusta, että tässä olisi henkikasteen merkki. Parham puolestaan oli pohdiskellut tuota henkikaste-ilmausta aikoinaan noin neljännesvuosisataa aikaisemmin 1875 Keswickissä pidetyn puheen perusteella. Mutta Keswickissä ilmaus oli tarkoittanut ainoastaan syvempää pyhitykseen pyrkimistä, mutta Parham leimautui kielilläpuhujaan kuvitellen tätä ilmiötä aikaisemmin mainituksi ”henkikasteeksi”.”

    Sinulla on usein hampaissasi tuo USA’n 1900-luvun alun, Pyhän Hengen vuodatus, eri puolilla Yhdysvaltoja. Se on yksi Pyhän Hengen-vuodatusaalloista., josta jo VT profetoi laajasti, usein. Tämä Asusa-kadun Pyhän Hengen vuodatus on kirjattu, koska tiedotus ei enää ollut RKK:n kahleissa, eikä edes sen ”uskonpuhdistuksen” kahleissa.

    Et tiedä mitään italialaisista metodisteista, jotka Asusa kadulla Pyhän Hengen kasteen saatuaan menivät Brasiliaan ja alkoi Pyhän Hengen kasteen vuodatus, jonka tuloksena tänäänkin on pelkästään AG-CCB nimikkeiden alla kymmeniä miljoonia uskovina kastettuja. Siksi Bolsonarokin, mukamas, kastatti itsensä helluntalaiseksi, vaikka hänen sukunsa ja hän itse, olivat innokkaita katolisia. Kyllä kaikenlaisia kukkia yrittää nk. helluntalaisuudessa kukkia, eikä niitä heti maahan nuijiat, koska teeskentelijä-jumalaton ei kestä vanhurskasten Seurakunnassa.

    Otat Keswickin esille ties mistä syystä. Se ei ole alku eikä osa mitään veljesyhteyttä, verrattuna käsitteeseen, Helluntaipäivän Kastajaliike, jonka oppi on tänään täsmälleen sama kuin vuonna 30 ja joiden toteustus on tänään sama ja aikoinaan aktivoi Jeesuksen nuhtelemaan ja rohkaisemaan Aasian seitsemää seurakuntaa. Sama nuhtelu ja ohjaus toimii Pyhän Hengen kautta, eli suoraan Jeesukselta, tänä päivänä.

    Ei ole ”tulkintaperinnettä”, kun Raamattua noudatetaan. On myös kysymys Pyhän Hengen kasteesta, ei ”henkikasteesta”, mikä määritteenä on suuri harha ja edustaa sinun ”tulkintaperinnettä”.

    • Reijo

      1) Sanot: ”Sinulla on usein hampaissasi tuo USA’n 1900-luvun alun, Pyhän Hengen vuodatus, eri puolilla Yhdysvaltoja. —-”

      Ei minulla ole mitään hampaankolossa noita tapauksia kohtaan. Kaikenlaista erikoistahan mahtuu Amerikkalaiseen elämään.

      Sen sijaan on aivan historian todellisuutta ettei ilmausta ”Pyhän Hengen kaste” ole opillisella pohjalla irrotettu pyhän kasteen sakramentista aikaisemmin tuolla tavalla. Ilmauksen leimautuminen kielillä puhumisen armolahjaan on peräisin vasta Parhamin kohtaamisesta erään kielillä puhujan kanssa. Aikaisemmin ei moista kytkentää ole kirkon opissa esiintynyt.

      Siinähän sekotetaan tapauksen sisäinen logiikka eli syy ja seuraus suhteet. Raamtussa Pyhän Hengen lahja kytketään nimenomaan pyhän kasteen sakramenttiin. mm. ” — kaste —- NIIN te saatte Pyhän Hengen lahjan —- lapsillenne —-” Ap.t. 2:38-39 ja yksi monista Pyhän Hengen antamista lahjoista on kielillä puhumisen lahja: Tämän lahjan tehtävänä on toimia kirkon viran hoidon apuna evankeliumin levittämiseksii eri kielialueille. ( Esim Kamerunissa oli meidän sieltä 2007 Suomeen tultuamme oli 281 eri kieltä. Nykyisin Raamattua on käännetty jo noin sadalle kielelle noista maan kielistä.)

      1.Korinttolaiskirje:

      12:28 Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.

    • Reijo

      2) Sanot: ”— koska tiedotus ei enää ollut RKK:n kahleissa, eikä edes sen ”uskonpuhdistuksen” kahleissa. —”

      Ilmaus kuvastaa että sinulla esiintyy kummallinen epäekumeeninen tapa ajatella kristillisestä uskosta. Koet kirkkon opin totuuden kertomisen rajoittamiseksi. Haluat siis pitää vapautenasi puhua omiasi raamatullisia tekstejä tulkitessasi. Onko tämä tulkittava siis sellaiseksi, että sinä haluaisit rajoittaa Kristukseen uskovien puhtaan opin todistusta.

      Muista että aikoinaan piispa Rothavius piti luterilaisen kirkon puhdasoppisuuden kaudella, jolloin luterilaisuus oli lainsäädännössä valtion ainoa virallinen uskonto, tilannetta aitona VAPAUTENA. Tuo lainsäädäntö nimittäin antoi puhtaalle Kristuksen armon opille täyden vapauden ilman että virheelliset opit häiritsevät sen esillä pitoa. Kyseessä siis oli EVANKELIUMIN JULISTAMISEN VAPAUS.

    • Reijo

      3) Sanot: ”Otat Keswickin esille ties mistä syystä”

      Otan sen esille, koska ilmaus ”Pyhän Hengen kaste” ensimmäisen kerran koko maailmanhistoriassa otettiin siellä kasteen sakramentista irroitettuna. Mutta huomaapa tämä: Tuossa konferenssissa se ei mitenkään ollut kytketty kielillä puhumiseen vaan se esiteltiin syvemmäksi pyhityksen asteeksi.

      Siis itse ilmaus kasteen sakramentista irrotettuna markkinoitiin VASTA TUOLLOIN 1875 jKr.

    • Reijo

      4) Sanot: ” — oppi on tänään täsmälleen sama kuin vuonna 30 ja joiden toteustus on tänään sama —”

      Otetaanpa muutama kohta osoittamaan tämä ajatus omien tulkintaperinteesi soveltuvuus apostolien ajan tilanteeseen.

      A) Tuliset kielet

      Tuon aikakauden liturgisessa perinteessä esiintyi kuvauksia Jumalan kirkkauden ilmestyksistä tulisina liekkeinä nimenomaan liturgian toimituksen yhteydessä. Nämä ilmaukset olivat järjestään tapahtuneet liturgian tultua kolmannen tekstin lukemisen aikana, siis Kirjoitusten eli Ketuvim -tekstien lukemisen aikana.

      Tähän perinteeseen liittyen on siis todennäköisesti että myös apostolien kokema kieli-ihme on toteutunut tuon aamupäivän juhlaliturgiassa, missä Pietari oli juhlasaarnaajana. Väkeähän saattoi parhaimmillaan liikkua yli miljoona tuon ajan helluntaijuhlien aikana. Joten vain kansan etevimmät julistajat saivat luvan saarna tuollaisen juhlan aikana.

      B) Kirkon järjestys

      Tuohon aikaan juutalaisuudessa oli hyvin tiukka järjestys kaikessa liturgisessa toiminnassa. Sama näkyy myös Qumranin löydöissä. Synagogan esimies vastasi kaikesta. Sama käytäntö jatkui Kristusta tunnustavien keskuudessa. Apostoliset isät painottavat ettei kukaan saanut puhua julkisesti kirkon nimissä ilman piispan antamaa vihkimystä.

      Rabbiksi voitiin synagogassa vihkiä vasta 30 vuotiaana. Siksi Jeesuskin aloitti julkisen saarnaamisen vasta 30 vuotiaana. Rabbin virka jatkuu kristikunnassa papin virkana. Rabbi ”hengellinen isä”, ”iso”, ”vanhempi”, kreikaksi presbyteros, siitä präst, priest jne.

      Piispuus on raamatullinen virkajärjestys.

      Raamattu arvostaa piispan virkaa, kuten vanhemmassa suomennoksessakin sanotaan:

      Ensimmäinen kirje Timoteukselle 3:1 Finnish: Bible (1776)

      Se on totinen sana: jos joku piispan virkaa pyytää, hän hyvää työtä halajaa.

      Tai kuten sanotaan arvostamassasi King James käännöksessä:

      King James Bible

      This is a true saying, If a man desire the office of a bishop, he desireth a good work.

      Pannaanpa tähän vähän muitakin kieliä

      ranska

      1 Timothée 3:1 French: Louis Segond (1910)

      Cette parole est certaine: Si quelqu’un aspire à la charge d’évêque, il désire une oeuvre excellente.

      saksa

      1 Timotheus 3:1 German: Luther (1912)

      Das ist gewißlich wahr: So jemand ein Bischofsamt begehrt, der begehrt ein köstlich Werk.

      latina

      I Timotheum 3:1 Latin: Vulgata Clementina

      Fidelis sermo : si quis episcopatum desiderat, bonum opus desiderat.

      ja Sveistin italiankielisessä kantonissa asuneena panen jopa kaksi käännöstä italiaksi

      1 Timoteo 3:1 Italian: Riveduta Bible (1927)

      Certa è questa parola: se uno aspira all’ufficio di vescovo, desidera un’opera buona.

      1 Timoteo 3:1 Italian: Giovanni Diodati Bible (1649)

      CERTA è questa parola: Se alcuno desidera l’ufficio di vescovo, desidera una buona opera.

      tai koska ihannoit amerikkalaisperäistä hengellistä liikettä niin pannaanpa espanjan kielestä amerikkalainen versio

      1 Timoteo 3:1 Spanish: La Biblia de las Américas

      Palabra fiel es ésta : Si alguno aspira al cargo de obispo, buena obra desea hacer.

      ja koska edellä puhuit Brasiliasta niin pannaanpa vielä portugaliksikin

      1 timóteo 3:1 Portugese Bible

      Fiel é esta palavra: Se alguém aspira ao episcopado, excelente obra deseja.

      ja vaikka Erasmuksen kreikankielinen julkaisu perustui vain neljään käsikirjoitukseen, joista paikoin jopa jokaisesta puuttui muutama kohta tekstistä, jonka Erasmus itse täydensi kääntämällä Vulgatasta kyseiset kohdat, niin muutamat arvostavat sitä enemmän kuin saman aikaista huomattavasti syvällisemmin ja perusteellisemmin työstettyä katolisten etelä-eurooppalaisen laitoksen tekstiä, joka sentään perustui lukuisiin ja perusteellisesti kohta kohdalta harkittuun tutkimukseen,

      niin panenpa tähän juuri tuon vähemmällä vaivalla nopeammin hutaistun Erasmuksen laitoksen mukaisen alkutekstin näkyviin tähän, jotta sinä Reijo voisit nähdä että piispan virka on Raamatun mukainen.

      Stephanus Textus Receptus 1550

      πιστὸς ὁ λόγος Εἴ τις ἐπισκοπῆς ὀρέγεται καλοῦ ἔργου ἐπιθυμεῖ

      ja kreikkaa taitamattomalle sama vielä meidän kirjaimillamme

      ”pistos ho logos ei tis episkopēs oregetai kalou ergou epithymei”

    • Reijo

      5) Kirjoitat: ”Et tiedä mitään italialaisista metodisteista, jotka Asusa kadulla Pyhän Hengen kasteen saatuaan menivät —-”

      Sinun olisi varottava ilmaisua, missä väität ettei keskustelukaveri ”tiedä mitään”.

      Hyvä sääntö julkisissa puheenvuoroissa on se, että kuulijoitten/lukijoitten joukossa on iso määrä ihmisiä jotka eivät tiedä puhuttavasta asiasta yhtään mitään ja toisia jotka tietävät asiasta enemmän kuin sinä.

      Joten mielestäni kaivat omalle polullesi kuoppaa mennessäsi perusteettomasti ilmassa leijuvien kuvitelmiesi varassa väittämään keskustelukaveriasi ”mitään tietämättömäksi”.

  5. Matiakselle,

    Kirjoitat:
    ”Myös Ap.t. 19 tapaus kertoo, että kristillinen kaste sisältää kaavassaan maininnan Pyhästä Hengestä. Efesolaisethan sanoivat etteivät he ole edes kuulleetkaan Pyhästä Hengestä puhuttavan. Tähän liittyy Paavalin kysymys, millä kasteella teidät sitten on kastettu, onhan kristillisen kasteen kaavassa maininta Pyhästä Hengestä. Tämä kaavaan liittyvä shibbolet oli se joka paljasti näiden saaneen muun kuin kristillisen kasteen.”

    Tämä kohta on KK38, niinkuin se on alkuperäisessä tekstissäkin, eli:

    1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.

    2 Ja hän sanoi heille: ”Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?” Niin he sanoivat hänelle: ”Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan”.

    3 Ja hän sanoi: ”Millä kasteella te sitten olette kastetut?” He vastasivat: ”Johanneksen kasteella”.

    4 Niin Paavali sanoi: ”Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen”.

    5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.

    6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.

    7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.

    Tässä on kysymys Jeesuksen opetuslapsista, uskoontulleista. Tässä on erittäin selkeästi kerrottu, että uskoontulo/metanoia/uudestisyntyminen on kaiken alku, eli olla Jeesuksen seuraaja. Uskoontulleet ovat tulleet uskoon Jumalan, Pyhän Hengen vaikutuksesta. Sen jälkeen opetuslapset aina mielellään tekevät sen mitä Jeesus on käskenyt, sanonut.

    Jumala toimii, vaikuttaa vain Pyhän Henkensä kautta.

    Helluntaipäivänä toteutui uskoontulleille luvattu Pyhän Hengen vuodatus, mikä jatkuu tänäänkin. Olen sen henkilökohtaisesti kokenut ja koen sen joka päivä.

    Siksi jo mainitsemani Apt.2:38 täytyy ottaa huomioon niinkuin se on kirjoitettu. On suuri harha tuo KK92 ja UT2020 alkutekstistä poikkeaminen

    Puhut ”kaavassa”? Unohda ne, koska mikään ei toimi, ellei olla uskossa.

    • Reijo

      5) Annat kohdalle yhden suomennoksen.

      Täysin sama tekstin sisäinen logiikka esiintyy siinäkin versiossa:

      a) Paavali avaa keskustelun Pyhästä Hengestä.

      b) Efesolaiset toteavat, etteivät ole edes kuulleet milloinkaan mainintaa Pyhästä Hengestä.

      c) Paavali miettii että ompa kummaa kun kerran kasteen sakramentissa pitää käyttää sanoja: ” Isän ja Pojan ja PYHÄN HENGEN nimeen.”

      d) Niinpä Paavali kysyykin, että millä kasteella heidät sitten on kastettu.

      e) Tällöin tulee ilmi etteivät efesolaiset vielä olleetkaan saaneet kristillistä kastetta, vaan ainoastaan Johanneksen kasteen.

      f) Koska kastamaton ei pelastu, niin efesolaiset piti kastaa kristillisen kasteen sakramentin kaavan mukaisesti.

      g) Kasteen lahjana efesolaiset saivat Pyhän Hengen lahjan, kuten oli luvattu jo Pietarin helluntaisaarnassakin, että kaste antaa Pyhän Hengen lahjan.

      h) Tekstistä ei tule ilmi,

      oliko kyse ensimmäisen kristillisen helluntain kieli-ihmeestä, joka merkitsi sitä, että kuulijat ymärsivät kukin omalla kielellään puhutun sanan,

      vai oliko kyseessä samanlainen ilmiö kuin Paavali mainitsee 1. Korinttolaiskirjeessä, missä kielillä puhumisesta puhutaan toisille ihmisille käsittämättömänä kielenä, niin että sellainen puhe pitää tulkita toisille läsnäolijoille, mikäli tarvetta sellaiseen on.

    • Reijo

      6) Kiroitat: ”Siksi jo mainitsemani Apt.2:38 täytyy ottaa huomioon niinkuin se on kirjoitettu. On suuri harha tuo KK92 ja UT2020 alkutekstistä poikkeaminen”

      Totean, että nuo mainitsemasi käännökset tekevät tasan tarkkaan oikean käännöksen. Haukut väärää puuta.

      Panen tähän esille useamman suomennoksen vajaan puolen vuosituhannen ajalta. Isot kirjaimet syy-seuraus suhdetta kuvaamassa NIIN/SILLOIN sekä LAPSI -sanoissa ovat minun vahvennukseni, jotta oppisit näkemään että PYHÄN HENGEN LAHJA ON SEURAUSTA KASTEESTA ja että KASTE KUULUU MYÖS LAPSILLE.

      Vuoden 1548 käännös sanoo aivan saman

      38 Pietari sanoi heille: Tehkäät parannost, ja jokainen teistä antakaan hänens kastaa Jeesusen Kristusen nimeen syntein anteeksiantamiseksi, NIIN te saatta sen Pyhän Hengen lahjan. 39 Sillä että teille ja teidän LAPSILLEN ompi tämä lupaus annettu ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka Jumala, meidän Herra tähän kutsupi.

      Vuoden 1642 käännös

      Apt 2:38 Petari sanoi heille: tehkät parannus/ ja andacan jocainen hänens casta Jesuxen Christuxen nimeen/ syndein andexi andamisexi/ NIJN te saatte Pyhän Hengen lahjan:
      Apt 2:39 Sillä teille ja teidän LAPSILLEN on tämä lupaus annettu/ ja caikille jotca taambana owat/ ja HERRa meidän Jumalamme cudzu.

      Vuoden 1776 käännös

      38. Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi*; NIIN te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39. Sillä teille ja teidän LAPSILLENNE on tämä lupaus annettu*, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu+.

      Vuoden 1938 käännös

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, NIIN te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39 Sillä teille ja teidän LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”

      Vuoden 1992 käännös

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, NIIN te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39 Sillä teille ja teidän LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”

      Vuoden 2020 käännös

      38 Pietari vastasi: »Muuttakaa elämänne suunta ja ottakaa kaste Jeesuksen Kristuksen nimissä, jotta saisitte syntinne anteeksi. SILLOIN te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. 39 Tämä lupaus koskee teitä ja teidän LAPSIANNE ja kaikkia niitäkin, jotka ovat kaukana täältä – keitä tahansa, joita Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.»

    • Reijo

      7) Kirjoitat: ”Puhut ”kaavassa”? Unohda ne, koska mikään ei toimi, ellei olla uskossa.”

      Asetat syy ja seuraus suhteen virheellisesti.

      Liturgia on Jumalan läsnäolo keskuudessamme. Kuten Jaakobin unessa enkelit yhdistävät taivaan ja maan. Tito Colliander kertoo eräässä kirjassaan että jokaisessa liturgiassa on kymmeniä tuhansia enkeleitä mukana yhteisessä jumalanpalveluksessa. Meidän kirkkomme messussakin sanotaan, että ehtoollista vietetään ”yhdessä kaikkien pyhien ja taivaan joukon kanssa”.
      Ei ole sattuma, että vanhastaan ehtoollispöytä oli rakennettu puoliympyrän muotoon. Se kuvaa että toinen puoli täyttä ympyrää on näkymättömässä maailmassa, taivaassa, missä Vapahtajamme yhdessä koko taivaan joukon kanssa on isännöimässä yhteistä pyhää ateriaamme jossa me näytimme iankaikkisen elämän lääkkeen, Vapahtajamme ruumiin ja veren meidän hyväksemme annettuna.

      Otapa huomioon että Pyhä Henki toimii armovälineitten välityksellä, siis sanan saarnan ja pyhien sakramenttien välityksellä. Niiden kautta HÄN jakaa meille Vapahtajamme armon, johon saamme luottamuksemme panna eli siis uskoa.

      Room. 10:17 Agricolan käännöksen 1548 mukaan:

      Niin tulee siis usko saarnasta, mutta saarna Jumalan sanan kautta.

      Tässä siis pätee looginen järjestys, ensiksi tulevat Jumalan sanan saarna ja pyhien sakramenttien vastaanottaminen ja sitten näiden välityksellä Pyhä Henki jakaa pyhässä kristikunnassa eli pyhän kirkon yhteydessä uskon ja luottamuksen Vapahtajaamme Pyhän Hengen lahjana.

  6. ”Tulivat uskoon ja ottivat kasteen” tai ”Ottivat kasteen ja tulivat uskoon” eivät ole toisensa pois sulkevia käsitteitä, on vain tärkeää, että on luottamus Jumalaan (usko) ja Kaste. (Jumalan pois ottama synti.) Kristitty on kastettu, joka uskoo Kristuksen Evankeliumin.

    Juutalaisilla oli aikanaan lukemattomia eri kasteita eri tarkoituksiin, mutta nyt on vain yksi Kristillinen kaste Kristukseen, jossa on Isä, Poika ja Pyhä Henki läsnä.

    Jos asetetaan ehtoja kuinka Jumala voi toimia yksittäisen ihmisen kohdalla Kasteessa, niin inhimillisen käsityskyvyn rajat tulevat vastaan ja eksymme helposti pois Jumalan Lahjasta, joka on Kristuksen kautta, joka on meidän puolesta täytetty, joka on yksin Jumalan Armosta.

    Jos me ihmiset olemme uskottomia, niin Jumala on kuitenkin uskollinen, kaste on aina voimassa Jumalan Sanan Lupausten mukaan. Ihmiset eksyvät pois Armosta, mutta Armo pysyy ikuisesti.

    ”Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
    ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.” Ef.2:8-9

  7. Kolmiyhteinen Jumala ? Miehillähän on ”säiliöissään” miljoonia (tulevia) persoonia, määrä on vähentynyt hälyttävälle tasolle. Siittiöitä on enää 50 miljoonaa millilitrassa. Lasku on noin kolme prosenttia vuodessa. Ilmiö on maailmanlaajuinen. Pian suomalaisia ei enää ole. Vuonna 2021 kuolleita oli yli 60 000, syntyneitä 40 000.
    Siittiöiden vähenemiseen ovat syynä kuumuus (myös sauna), päihteet, myrkyt, ylipaino. Vaikka DDT kiellettiin 1970-luvulla, sitä löytyy edelleen suomalaisten verestä ja kudoksista. Afrikassa sitä käytetään edelleen malaria-alueilla. Ihminen poistaa itsensä maapallolta. Uskontojen taistelu toisiaan vastaan tuntuu naurettavalta.

    • Charlotta

      1) Puheet uskontojen taistelusta toisiaan vastaan on ilmiöiden syvällisemmän tarkastelun valossa hyvin pieni osa maailmanhistorian sotien syistä.

      Vuosituhannen vaihteessa tehtiin hyvin perusteellinen tutkimus koko maailmanhistorian KAIKISTA sellaisista sodista, joista tunnetaan niin paljon aineistoa, että niiden syitä voidaan tutkia. Näitä löytyi yli 1300 sotaa.
      Tulos oli että näistä tutkituista sodista uskonto oli sodan syynä noin seitsemässä prosentissa, 7%, sodista, näistä noin neljässä prosentissa, 4%, kyseessä oli islam ja lopuissa noin kolmessa prosentissa, 3%, olivat kaikki muut uskonnot yhteensä.

      Todelliset sotien syyt löytyvät kyllä muista syistä. Näitä oli noin 93 % tutkimukseen löytyneistä sodista.

    • Charlotta

      Otetaanpa sitten läheisemmistä aiheista ja täältä kotomaastamme.

      2) Jo niin karkea mittari uskonnollisuudesta kuin miehen kuuluminen kirkkoon avioliitoissa antoi useampi vuosikymmen sitten tulokseksi eräässä väitöskirjassa, että jos tilastot tehdään oikein eli pannaan kunkin vuoden avioliittojen solmimiset erikseen tarkasteluun omina kokonaisuuksina eikä ajeta niitä ristiin sotkien eri vuosien kanssa välille vääriä yhtälöitä muodostaen, niin

      jos mies kuului kirkkoon, niin keskimäärin 16 % avioliitoista päätyi avioeroon,

      mutta jos mies ei kuulunut kirkkoon niin eron todennäköisyys oli lähes kolme kertaa suurempi. Eroprosentti oli yli 40.

      Tämä on tilastollisesti merkittävä näyte kumoamaan väitteet uskontojen muka aiheuttavn taistelua toisiaan vastaan,

    • Charlotta

      3) Vieläkin murskaavampi todiste uskonnon osuudesta kansallisen kokonaisuuden merkityksestä väkivaltaa estävänä voimana tuli esille viitisenkymmentä vuotta sitten, kun Kangasniemen nuorten kanssa teimme vierailun Mikkelin keskusvankilaan hartautta pitämään ja nuorten todistuspuheenvuoroja esittämään.

      Tilaisuuden jälkeen pitämässämme keskustelutuokiossa vankilan johtaja kertoi, että heidän asiakkaistaan vain kaksi prosenttia, 2%, oli milloinkaan elämässään käynyt pyhäkoulua.

      Kun ajatellaan, että nuo asiakkaat eli siis vangit olivat eläneet lapsuutensa aikana, jolloin Suomessa suurin osa lapsista oli jossain vaiheessa elämäänsä osallistunut pyhäkouluun, niin tilastollisesti tuo pyhäkoulun opetuksen merkitys on ollut hyvin suuri elämän laadun parantamiseksi ja rikollisuuden aiheuttavan huonon voinnin vähentämiseksi.

      Näillä kolmella esimerkillä haluan vain todeta että väitteet uskonnon aiheuttamasta tappelunhalusta ovat samaa tasoa kuin aikoinaan huhut Mark Twainin kuolemasta. Niistä kuultuaan Mark Twain sanoi, että ”huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja”.

  8. Monet ovat halunneet tehdä oppia uskoon tulosta ja uudestisyntymisestä, sekä kasteesta. Näistä opeista on tietysti tärkeä pitää tiukasti kiinni. Väärä oppi kun ohjaa väärään toimintaan. Silti näen, ettemme oikeasti voi tietää milloin ja miten uudestisyntyminen tapahtuu. Voimme tietysti ohjata ihmisiä siihen, mutta lopullinen totuus jää vain Jumalan tietoon.

    Tiedämme uskon hedelmistä sen kuka on uudestisyntynyt. Hänelle hänen oma syntisyytensä on elämän suurin murhe. Siksi hän elää jatkuvasti armon ja anteeksiannon varassa. Hänellä on Jeesuksen sisällinen tuntemus, joka on hänen suuri aarteensa. Hän kokee Jumalan rakastavana isänään, joka kuuntelee ja mielellään vastaa rukouksiin. Hänessä on rakkaus Jeesukseen ja Hänen nimeensä. Siksi, että uudestisyntymisessä hän on saanut tämän uuden rakkauden. Siksi Jumalaa hänen on helppo lähestyä. Tämä rakkaus vaikuttaa myös sen keskinäisen rakkauden josta uskovat helpoiten tunnistavat toisensa.

    • Pekka

      Eihän kyseessä ole mikään teoreettinen oppilauselma vaan Raamatun sanan todistus siitä, että kaste synnyttää uudesti. Kaste on vedellä pesu joka tuottaa tulokseksi uuden syntymän Jumalan lapseuteen. Vrt pullAN leipominen antaa tulokseksi pullan.

      Kirje Titukselle 3:5 Finnish: Bible (1776)

      Ei vanhurskauden töiden kautta, joita me tehneet olemme, vaan laupiutensa kautta hän meidät autuaaksi teki, uuden syntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

      Saman todistuksen antaa ruotsinnos. Sana ”till” kertoo mihin kasteen kylpy ihmisen vie, uuteen syntymään, ”ny födelse”.

      Titusbrevet 3:5 Swedish (1917)

      då frälste han oss, icke på grund av rättfärdighetsgärningar som vi hade gjort, utan efter sin barmhärtighet, genom ett bad till ny födelse och förnyelse i helig ande,

      Tästä sitten seuraa se jokapäiväinen parannus, josta kauniisti tässä kommentistasi kerrot.

    • Pesu, peso ja kylpy. Eivät kelpaa Reijolle. Pekalta hyvä kysymys, johon minä myös kaipaisin lisää selvennystä.

    • Pekka

      Kiiros kysymästä

      ”Rakkaalla lapsella on monta nimeä.”

      Vanhalla kirkolla oli monta nimeä pyhän kasteen sakramentille. Niitä käytettiin ilmaisemaan samaa toimitusta.

      Kasteen sisältö kuitenkin on kaikkialla sama. Jumala antaa pelastuksensa siten, että Pyhä Henki ojentaa Jumalan armon ja liittää meidät Jumalaan ja hänen kansaansa Jeesuksen kalliin sovintoveren ansiosta.

      Jo luomisessa vesipilven mukana liikkuva Pyhä Henki loi elämän. Edelleen hän on elämän antaja, kun hän kasteen veden vihmonnalla on luonut meidät uudelleen Jumalan lapsiksi. Tähän viittaa Kahden rabbin, Jeesuksen ja Nikodemoksen keskustelu yhteisessä vesperissä. Jeesus viittaa luomisenveden päällä liikkuvaan Pyhään Henkeen ja tuo esille, miten kaste liittää meidät samaan elämää luovaan Henkeen, joka jo luomisessa loi elämän. Tämä samaisen uudelleen esiin tulo kasteessa on Vapahtajamme suuri sanoma: Pyhä Henki liittää meidät taivasten valtakuntaan.

    • Voidaan rodeta, että sekä Tiit. 3:5 että Ap.t. 2:38-39 nousebat Hes. 36:25-27 pohjalta.

      Jumala itse vihmoo vettä

      Jumala itse pesee puhtaaksi

      Jumala itse uudistaa kansan

      Jumala itse vapauttaa pakanuudesta ja liittää pyhään kansaansa

      Jumala itse uudistaa ihmisen

      Jumala itse anraa Pyhän Hengen

  9. Moni rippikoululainen haluaa saada kasteen vain siksi, että saa konfirmaation toisten ikäistensä kanssa. Mitään uudestisyntymiseen viittaavaa ei näissä nuorissa tule kasteen jälkeen, eikä sitä ennen esiin. En näe heissä mitään uskon vaikutusta, kuten rakkautta Jeesukseen, Raamattuun, rukoukseen, tai seurakunnan yhteyteen. Ei siis mitään niistä asioista, jotka meille uudestisyntymisessä lahjoitetaan. Vasta henkilökohtaisesti vastaanotettuaan pelastuksen yksin armosta nämä uudestisyntymisen merkit tulee näkyviin.

    • Pekka ja Reijo

      Varsinaista uudestisyntyminen -sanaa käytetään vain kaksi kertaa koko Uuden testamentin alkukielessä. Kaikki muut kohdat missa sanaa on käännöksissä käytetty ovat saaneet nimityksensä Tiit. 3.5 vaikutuksesta siitä yksinkertaisesta syystä että vanhan kirkon oppineet ovat huomanneet niiden puhuvan kasteesta kuten Tiit. 3:5 puhuu. Noiden muiden kohtien sanat käyttävät sellaisia ilmauksia, joilla muussa ympäristössä on aivan eri merkitys, kuin niissä kohdin missä ne puhuvat kristillisestä uskoon tulosta kasteen toimituksessa.

      Edellä on jo viitannut Joh. 3:3,5 kohtiin missä alkukielen sana ”anothen” tarkoittaa alkua tai alkuperäistä. Jeesus siis viittaa luomiskertomuksen tapahtumaan, missä Pyhä Henki luo koko maapallomme elämän vesipilven mukana veden ropinalla autiomaahan saa autioon maahan elämän syntymään. Sitten Jeesus sanoo, että Pyhän Hengen käyttäessä vettä välineenään ihminen tulee uudelleen luoduksi, pakanasta tehdään Jumalan lapsi eli Jumalan valtakunnan lapsi, ”VEDESTÄ JA HENGESTÄ”. Vanhan yhteisen eli siis katolisen kirkon opettajat huomasivat tämän yhteyden Pyhän Hengen työhön sekä Joh. 3:3,5 että Tiit. 3:5 välillä ja alkoivat käyttää uudestisyntymän nimitystä. Myöhemmässä kirjallisuudessa anothen -sanaa on käytetty tarkoittamaan uudestisyntymistä vain ja ainoastaan niissä paikoissa, missä on siteerattu tai viitattu Joh. 3:3,5 yhteyteen.

      Tässä kreikan uudestisyntymä -sana

      παλιγγενεσία

      palingenesia

      https://biblehub.com/greek/3824.htm

      Matt. 19 sanaa käytetään koko maailmankaikkeuden uudelleen luomisesta, siis uusien taivaitten ja uuden maan luomisesta Jeesuksen saapuessa takaisin kirkkaudessaan.

      Ilm. 7. luku kertoo, että Jumalan Karitsan eteen kootaan KASTETUT, ”pesseet vaatteensa” eli siis ovat saaneet uudestisyntymisen pesun ja pukeutuneet kastepukuun, vanhurskauden vaatteeseen.

    • Matias

      Nuoret kastamattomat rippikoululaiset käyvät kasteella ennen konfirmaatiota nykyisin yhä useammin, koska pieniä lapsia ei enää kasteta kuten ennen.

      Otitko kantaa, kun uudestisyntyminen…? (uskoon tulo?)

      Kasteen jälkeen ei näy ulkoista muutosta nuorten hengellisyydessä? Uskoa ei ole syntynyt? Pitäisikö uskon näkyä? Uudestisyntyminen-termi sekoittaa asiaa?

      Uskon myös kuten Pekka. En epäile lapsikasteen merkitystä, koska uskon kasteeseen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jumalan lupaukset pitävät, ne ovat niin ja aamen. Ihmiseen emme voi täysin luottaa, nuoren taikka vanhan vilpittömyyteen.

      ”Ilm. 7. luku kertoo, että Jumalan Karitsan eteen kootaan KASTETUT, ”pesseet vaatteensa” eli siis ovat saaneet uudestisyntymisen pesun ja pukeutuneet kastepukuun, vanhurskauden vaatteeseen.”

      Kaste ei kuitenkaan ilman uskoa pelasta. Sama koskee myös helluntailaista.

    • 14 Ja minä sanoin hänelle: ”Herrani, sinä tiedät sen”. Ja hän sanoi minulle: ”Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.

      Kari, eihän sinun tarvi kuin lukea mitä on luettavissa. Eli, ” he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.”

    • Reijo

      Ilmestyskirjassa valkea vaate on KASTEpuku. Se on vanhurskauden vaate.

      Kasteen lahja on Jeesuksen veressä puhdistautuminen.

      Kaste siis antaa Jumalan vanhurskauden Jeesuksen Kristuksen veressä.

      Luvussa 12 sama ase oli ylienkeli Mikaelilla. Hän voitti saatanan nimenomaan Jeesuksen sovintoveren voimasta. Näin on yhä edelleen. Alkuperäisessä yhteisen kirkon kastekaavassa oli Saatanan ulosajamisen osio. Tämä on todellisuutta myös nykyaikana valtaosassa kristikunnan kirkoissa edelleenkin.

      Luther sanoo Vähässä Katekismuksessa saman todellisuuden, kun hän sanoo kasteen vapauttavan synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta.

      Jo Heskielin profetia sisältää saman ajauksen, kun se sanoo, että kaste vapauttaa kivijumalien vallasta ja tekee kansan elävän Jumalan palvelijaksi.

    • Kari

      Usko ja kaste kuuluvat yhteen. Usko ottaa vastaan sen, minkä kaste lahjoittaa.

      Se miten Jeesus aloitti julistuksensa sanotaan synoptikoilla että Jeesus sanoi julistuksessaan että on tehtävä parannus ja uskottava evankeliumi.
      ,
      Sanotaan Johanneksen evankelissa, etä Jeesus kastoi.

      Kaikki neljä evankeliumia puhuvat samasta asiasta: Jumalan yhteyteen käymisestä eli Jumalan valtakuntaan sisääle pääsemisestä.

    • Pekka

      Kiitos hyvästä todistuksestasi tämän päivän hautajaisten muistotilaisuudessa. Olit rohkaiseva ja esityksesi oli sydämellisen lämmin ja rakastettava.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25