Klassinen kristinusko

Ainoa oikea pelastava usko on klassinen kristinusko.

Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. (1. Kor. 15:1-2)

Klassinen kristinusko

Mitä klassinen kristinusko on?

Mitä eroa on klassisella kristinuskolla ja liberaalisella Raamatun tulkinnalla?

Mikä merkitys Pyhällä Raamatulla on klassisessa kristinuskossa?

Miksi uskontunnustukset ovat tärkeitä mittareita klassisessa kristinuskossa?

Miksi uskomme kohde pitää olla Raamatun Jeesus Kristus?

Miksi on väärin (tai oikein) sanoa, että Jeesus kuoli ainoastaan häneen uskovien puolesta?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Uudestikastajat saavat kasteen avulla innokkaita kannattajia. Se on ainoa hyöty, mitä uudelleen kastamisella voi saada aikaan.
    Lisäksi se johtaa siihen, että siinä armo käsitetään ihmisen päätöksestä riippuvaksi. Tämä tulee esiin valitettavalla tavalla silloin, kun uudestikastettu lankeaa tosi pahasti. Usein hän uskoo pudonneensa kokonaan armon ulkopuolelle. On ollut surullista seurata näitä kohtaloita. Toisekseen uudestikastajat eivät voi aina tietää sitä, milloin joku on tullut todelliseti uskoon. Hei eivät kasta kuitenkaan uudelleen sitä, joka havaitsee vasta myöhemmin omistaneesa uskon sydämeensä. Mikäli kaste olisi ”vesieste”, niin se merkitsisi toista evankeliumia ja toista pelastustietä. Näistä asioista pitäisi jo nuoria opettaa. Muutoin uudestikastajat vievät heitä kasteelle omilla ”järkevillä”seoustuksillaan. Kasteen armo on todellinen Jeesuksen Kristuksen armo. Tähän armoon voi luottaa ihan täysin. Tämä armo antaa ihan omanlaisensa näköalan koko Jumalan olemukseen. Uudestikastajat tekevät evankeliumista lain ja laista evankeliumin. Monet asiat uskovan elämässä heittävät tällöin häränpyllyä.

    • Pekka,
      jo tuon Lutherin määritelmän ”uudestikastajat”- termin myötä olet mielestäni täysin ulkona Raamatun opetuksesta.
      Kaikki helluntalaiset sitten Lutherin vainoamien mennoniittien ovat ottaneet kasteen tultuaan uskoon. En kernaasti, edes sinuna, käyttäisi tuota termiä, koska Raamatun mukaan kastetut tänään ovat pääsääntöisesti kaikki olleet katolisia ja etenkin täällä pohjolassa he ovat olleet luterilaisia, tietämättömiä nimestään (Juhan logiikan mukaan) Elämän Kirjassa.

      Eli kommenttiesi käsittely on kutakuinkin mahdotonta Raamatun pohjalta.

  2. Pekka Pesonen, onko sinut kastettu?

    Siis sinulla ei ole muuta todistetta siitä kuin ihmisten todistus, voitko luottaa iankaikkisen elämäsi ihmisten todistusten varaan?

    Kun ajattelee lapsikastetta niin onko se Jumalasta kun kerran vanhemmat voivat päättää kastetaanko vauva vai ei?

    Entä onko suomilaiset/luterilaiset Jumalan vallituja koska suomessa vuosisatojen aikaan oli pakko kuulua kirkkoon ja näin pakko kastattaa vauvat? Onko Jumalan tahto kastattaa kaikki vauvat olivatpa vanhemmat eläneet kuinka tahansa ja onko kastetut sitten Pyhästä Hengestä osallisia vaikka tekisivät kuinka kauheuksia tahansa?

    • Jokainen henkökohtaisesti uudestisyntynyt ymmärtää, että kasteessa ei tapahdu uudestisyntymistä, sillä kun se todella tapahtuu se vaikuttaa koko elämään. ”Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus, se mikä on vanhaa on kadonnut, katso uusi on sijaan tullut” Siis uudestisyntynyt elää pyhää elämää.

      Jokainenhan alkaa elää synnissä heti kun ymmärtävään ikään tultuaan. Jos siis kaste olisi heidän uudestisyntymisensä, olisi ollut parempi, että heitä ei olisi kastettukaan, ”Sillä jos he meidän Herramme ja Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tuntemisen kautta ovat päässeetkin maailman saastutuksia pakoon, mutta niihin taas kietoutuvat ja tulevat voitetuiksi, niin on viimeinen tullut heille ensmimmäistä pahemmaksi. Parempi olsi heille ollut, etteivät olisi tulleet tuntemaan vanhurskauden tietä, kuin että sen tunnettuaan kääntyvät pois heille annetusta pyhästä käskystä.”

      Jorma, lyhyenkin kommentin voi antaa fiksusti ja Ari,ne, joiden nimi on Karitsan Elämän Kirjassa, tietävät sen itse.

  3. Meidän täytyy kuitenkin muistaa, että uudestikastajien parissa on meidän sisariamme ja veljiämme.
    Me voimme monessa asiassa hairahtua korostamaan jotain tiettyä opillista asiaa.
    Lestadiolainen uusiheräys oli hirveän laillinen suuntaus, ja lopulta se kuivui samanlaiseksi hajuttomaksi ja mauttomaksi kuin körttiläisyyskin. En tuomitse ketään, tarkoitan vain sitä, että muutaman vuosikymmenen kuluessa liikkeen hirveän kova laillisuus vaihtui ultraevankelisuudeksi.
    Ihan hyvin me voimme tehdä opillisuudesta ”minulla oikea turmeltumaton oppi” eräänlaisen autuuden perustuksen. Minusta tuntuu täällä lukemani perusteella, ettei Hedberg sittenkään tuntenut pietismiä oiken syvällisesti, ja evankelisten ”kaiken maailman autuuden” oppi on saanut osakseen paljon kritiikkiä.
    Pelkään, että jokaisella on hiukan myös heiniä ja olkia rakennustyössään.

    • ”Lestadiolainen uusiheräys oli hirveän laillinen suuntaus, ja lopulta se kuivui samanlaiseksi hajuttomaksi ja mauttomaksi kuin körttiläisyyskin. En tuomitse ketään, tarkoitan vain sitä, että muutaman vuosikymmenen kuluessa liikkeen hirveän kova laillisuus vaihtui ultraevankelisuudeksi.” Tässähän on sekoitettu herätysliikkeistämme oikein sekahedelmäsoppa! Hirveä laillisuus vaihtuu ultraevankelisuudeksi ja lestadiolaisuus körttiläiseksi hajuttomuudeksi ja mauttomuudeksi. Koska rukoilevaisuutta ja viidesläisyyttä ei ole tähän keittoon laitettu, arvelen niiden olevan kirjoittajalle mieleen sulotuoksuisina ja herkullisina, kohtuullisen laillisina ja varovaisen evankelisinakin. Milloin päästään tästä eri liikkeiden fanittamisesta niiden väliseen lämpimään sisaruuteen Kristuksessa?

    • Hämärää on sitten molemmin puolin. Kaipaisin valoa vaikka näihin asioihin: 1. Miten uusheräyksen ’hirveä laillisuus’ ilmeni? (Tarkoitetaanko lakihenkisyyttä? Laillisuus on tietääkseni maan lakien noudattamista.) 2. Miten körttiläisyyden hajuttomuus ja mauttomuus ilmenee? Miltä liike ennen maistui ja tuoksui? (Vai haisiko pahalta? Silloinhan hajuttomuus olisi muutos parempaan.) 3. Mikä johti kovan laillisuuden vaihtumiseen ultraevankelisuudeksi? Se kehitys kuulostaa erinomaiselta. Voisiko joku muukin hengellinen liike ottaa siitä mallia?

    • Ari, kun alkaa mesoamaan muiden kauheuksista, niin kannattaa kävellä oman peilin ääreen ja katsahtaa sitä kuvaa, joka siellä näkyy. Mitä näkyy? Pyhimys? Varas? Murhaaja? Rikollinen, mutta armahdettu?

  4. Juha Heinilä, mitä ajattelet evankeliumin sanomasta, voiko murhaaja saada syntinsä anteeksi?
    Kuinka Paavalin kohdalla oli asia kun Hän kohtasi Jeesuksen?
    Muuttuiko Paavalin elämä, murhasiko/vainosiko enää toisuskoisia?

    Kun ihminen uudestisyntyy Jumala vuodattaa rakkautensa Pyhän Hengen kautta uskovaan, tässä se evankeliumin voima tulla Jumalan lapseksi.

    Sanotteko vauvoille joita kastatatte että otappa ristisi ja kiellä itsesi ja lähde seuraamaan Jeesusta?

    Matt. 10:38
    Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle.

    Matt. 16:24
    Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.

    • Ari, kastettu luterilainen seuraa Jeesusta. Vaikuttaa siltä, että sinä olet saanut aikuiskasteessa öykkärihengen. Miksi sinulta puuttuu kristillinen rakkaus? Hengen hedelmät ovat …

  5. Juha Heinilä, kuka on sokea, onko sokeutta tunnustaa omat syntinsä ja eronsa Jumalasta ja tehdä parannus kun Jumala kutsui?
    Onko sokeutta kun ei ”näe” omien isiensä kauheuksia ja luulee heidän olleen oikeassa uskossa?
    Miksi Jeesus Sanoi fariseuksia ja kirjanoppineita sokeiksi, eikö juuri että he eivät ”nähneet” omien isiensä kauheuksia vaan jatkoivat heidän viitottamallaan uskolla?

    Tunnustan eläneeni liki 40 vuotta ”sokeana” siihen asti kunnes Jeesus paransi paatuneen sydämeni, silloin ”silmäni” aukesivat ”näkemään” oman elämäni kauheudet joissa olin elänyt.

    Se mitä en tehnyt niin laittanut tätä ”uutta viiniä vanhaan leiliin” vaan luovuin kaikesta ja nöyrryin lapsenkaltaisesti ottamaan opetusta Jeesukselta.

    17 Sen kuullessaan Jeesus sanoi heille: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut KUTSUMAAN vanhurskaita, vaan syntisiä.”
    18 Ja Johanneksen opetuslapset ja fariseukset pitivät paastoa. Niin tultiin ja sanottiin hänelle: ”Johanneksen opetuslapset ja fariseusten opetuslapset paastoavat; miksi sinun opetuslapsesi eivät paastoa?”
    19 Jeesus sanoi heille: ”Eiväthän häävieraat voi paastota silloin, kun ylkä on heidän kanssaan? Niin kauan kuin heillä on ylkä seurassaan, eivät he voi paastota.
    20 Mutta päivät tulevat, jolloin ylkä otetaan heiltä pois, ja silloin, sinä päivänä, he paastoavat.
    21 Ei kukaan ompele vanuttamattomasta kankaasta paikkaa vanhaan vaippaan; muutoin uusi täytetilkku repii palasen vanhasta vaipasta, ja reikä tulee PAHEMMAKSI.
    22 Eikä kukaan laske nuorta viiniä vanhoihin nahkaleileihin; muutoin viini PAKAHUTTAA leilit, ja viini menee hukkaan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini on laskettava uusiin leileihin.” Mark.2)

    • Ari, olet sokea. Et ole vielä lähtenyt seuraamaan Jeesusta. Ensi askeleesi kristittynä on ottamatta. Liity johonkin kristilliseen seurakuntaan ja ota ensimmäinen askel. Et pääse perille, ellet ota ensimmäistä askelta.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.