Kihlattu Kristukselle

Koska ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja hänellä on kuolematon sielu, on hänen arvonsa äärettömän paljoa suurempi kuin kaikkien muiden luotujen olentojen. Mutta tähän tulee vielä lisäksi – ja tämä on tärkeämpää kuin kaikki muu -, että hän on Kristuksen kalliisti ostama ja lunastama sekä, jos hän on kastettu, kihlattu Kristukselle ja puettu hänen vanhurskauteensa.
Johannes Bäck: Terveellinen oppi / saarnoja (3. vuosikerta) sivu 301.

 

Minä kihlaan sinut itselleni ikiajoiksi, kihlaan sinut itselleni vanhurskaudella ja tuomiolla, armolla ja laupeudella, kihlaan sinut itselleni uskollisuudella, ja sinä olet tunteva Herran. (Hoos. 2:19-20)

Kihlattu Kristukselle

Missä ja milloin meidät on kihlattu Kristukselle; mitä kihlaus sinulle merkitsee? 

 

Mistä tiedämme, että Jumalan rakkaus kohdistuu myös meihin?

 

Mitä oikeuksia ja velvollisuuksia tämä kihlaus meille antaa (vert. Hepr. 4:14-16)?

 

Hääjuhla on vasta Taivaissa, jaksammeko odottaa kunnes Jeesus saapuu hakemaan meitä hääjuhlaan (vert. Ilm. 19:6-8)?

 

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Jorma Ojala, kuinka on kun Jeesus Sanoo:

    Matt. 11:29
    Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.

    Joh. 14:21
    Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle.”

    Onko rakkaus Jumalaan ja Jeesukseen sitä ettei tee mitä Jeesus Sanoo, en ymmärrä, jos joku niin väittää ja sanoo rakastavansa Jumalaa ylikaiken????

    • Kristuksen ies on rakkaus.
      Joh 14:21
      Se, joka kertoo mulle pitävänsä Jeesuksen käskyn, ei ole päässyt edes ensimmäiselle luokalle siinä, mitä nimitetään Jeesuksen seuraamiseksi.
      Vastaus ja ratkaisu tähän surulliseen paradoksiin löytyy ensimmäisessä vaiheessa oman itsensä ja oman keskeneräisyytensä tuntemisesta. Toiseksi pitäisi ymmärtää kokemuksen kautta uuden luomuksen ja vanhan ihmisen ero = mitä merkitsee se, että ihminen on syntinen ja vanhurskas.
      Näiden seikkojen tuntemattomuus vie meidät Jeesuksen vertaukseen siitä, kuinka fariseus rukoili temppelissä.

  2. Mitä oikeuksia ja velvollisuuksia tämä kihlaus meille antaa (vert. Hepr. 4:14-16)?

    Meillä on oikeus rukoilla Jeesuksen nimessä ja Jumala kuulee meitä. On hienoa, kun voi tunnustaa omat syntimme, eikä niitä tarvitse peitellä Jumalalta. Jumalan armo on paljon suurempi kuin meidän syntimme. Jeesus on meidän esirukoilijamme. Saamme luottaa siihen, että hääjuhla odottaa meitä Taivaissa.

    Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta. Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan. (Hepr. 4:14-16)

  3. Rakasta Jumala yli kaiken ja lähimmäistäsi kuin itseäsi”
    Näin lainopettaja uskoi, että hän oli onnistunut tässä rakkauden kaksoiskäskyn noudattamisessa, ja sen peruusteella oli perimässä iankaikkista elämää. Kyllä meidänkin aikana löytyy sellaisia ihmisiä, että he luulevat selviävänsä elämästä ja kuolemasta oman tekemisensä avulla, elikä tulemaan toimeen omillaan.
    ” Eikö se riitä, että elää ja täyttää kansalaisvelollisuutensa ja elää ihmiseksi” ? Eikö sen pitäsi riittää Jumalalle ? Mutta tämän asian ikävä puoli on se , ettemme siihen kykene. Emme osaa rakastaa Jumalaa yli kaiken, emmekä lähimmäistämme kuin itseämme niin täydellisesti, että sen avulla voisimme rauhoittaaa omatuntoamme.
    Room. 3:19 sanotaan meille näin : ” Mutta me tiedämme, että kaiken minkä laki sanoo, sen se puhuu lainalaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi.” Sen vuoksi me tarvitsemme Jeesuksen, joka rakasti Jumalaa yli kaiken, ja rakasti syntisiä ihmisä puolestamme niin täydelliseti, että hänen lain täyttäminen riittää kaikkein vajamittaisemmallekin.

    • Martti, kiitos hyvästä kommentista. Kamalaa olisi, jos kuulisi saarnaajan opettavan, että kun teet parhaasi rakastaen lähimmäistäsi, niin se riittää Jumalalle. Kukapa voisi sanoa, että tekisi aina parhaansa?

  4. Yleisenä kysymyksenä voiko ihminen lapsena kastettu pelastua ilman että menee rippikouluun ja konfirmaatioon ja ehtoolliselle, ainoastaan uskomalla armoon, siis josko elää sata vuotiaaksi???

    Kyselen siis onko ko sakramentit lakia vai ei,siis onko niiden suorittaminen ehto pelastukselle jos elää yli rippikouluiän??

    • Ari, kiitos hyvistä kysymyksistä. Jokainen, joka uskoo Jumalan ainoaan Poikaan, Jeesukseen Kristukseen pelastuu; eikä tähän ole mitään lisäämistä. Sakramentit ovat meitä ihmisiä varten.

  5. Juuri näin eivät terveet tarvii parantajaa vaan sokeat ja kuurot kuten seuraavassa Jeesus Sanoo:

    Matt.13
    13 Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä.
    14 Ja heissä käy toteen Esaiaan ennustus, joka sanoo: ’Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, ja näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö.
    15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

    Siis mitä tarkoittaa Jeesuksen vertaus:

    Matt. 7:16
    Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?

    • Ari, sinä toistat samoja Raamatun kohtia. Antoisaa niitä on lukea. Aina on hyvä pohtia, että ovatko lainatut Raamatun kohdat lakia vai evankeliumia. Sinun lainaamasi Raamatun kohdat ovat lähes aina Jumalan lakia, harvemmin evankeliumia. Vihaatko evankeliumia, kun sitä kartat?

  6. Ari, sinä taidat tässä ketjussa olla ainut, joka on synnitön. Miksi tarvitset armoa?

    Sieltä kulkiessaan ohi Jeesus näki miehen, jonka nimi oli Matteus, istumassa tulliasemalla ja sanoi hänelle: ”Seuraa minua.” Niin tämä nousi ja seurasi häntä. Ja kun hän aterioi hänen kodissaan, niin katso, tuli monta publikaania ja syntistä, ja he aterioivat Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa. Ja kun fariseukset sen näkivät, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: ”Miksi teidän opettajanne syö publikaanien ja syntisten kanssa?” Mutta kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria.’ Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä.” (Matt. 9: 9-13)

  7. Matt. 7:16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
    Tässä Raamatun kohdassa Jeesus varoittaa ertyisesti vääristä profeetoista. He esiintyvät kristittyinä. Mutta he ovat sisältä ” raatelevaisia susia ”. Heistä Jeesus sanoo, että heidät tunnistaa heidän ” hedelmistään”.
    Eikä tässsä ole suinkaan kyse vain heidän elämäntavasta, vaan sen sijaan mikä kasvaa ja kypsyy heidän väärän opetuksensa tuloksena. Elikä opetettavia kuulijoita johdetaan harhaan.
    Jos hedelmä on huono, se kyllä tulee esille tavalla tai toisella. Tästä Jeesus ertyisellä tavalla varoittaa tällaisista opettajista, jotka vääristelevät Jumalan sanaa.
    Ainoa oikea ja pätevä arviointiperuste on lopulta Isän tahdon tekeminen. Sen tahdon, jonka Jeesus näki aina ilmoitetussa sanassa: kun hän väsymättä sanoi: ”kirjoitettu on”

  8. Jeesus tuli KUTSUMAAN SYNTISIÄ PARANNUKSEEN, siis ei sellaisia jotka eivät parannusta tarvitse eli ovat jostain syystä jo vanhurskaita ja menossa taivaaseen, olipa siis syntisiä tai ei, heitä Jeesuskaan ei voinut auttaa heidän epäuskon tähden.

    Eikö ole selvää että kun ei ymmärrä Jeesuksen vertauksia niin on ulkona?

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.